Werkgroep voor positie
van vrouw in de kerk
,Keus voor Swapo ook
een soort discriminatie'
Uit brieven van lezers
1
tekst
systemen
Geen koorleden
beneden de 40
VANDAAG
Siegfried Tjijorokisa (tien jaar in ons land):
VOORBIJGANGER!
Conferenties
DONDERDAG 24 NOVEMBER 1977
KERK
Trouw/Kwartet
Van een onzer verslaggevers
AMERSFOORT Deze week is de werkgroep van de raad van kerken geïnstalleerd, die zich zal
bezighouden met de positie van de vrouw in de kerk.
De werkgroep heeft onder meer als
taak gekregen het btj de ledenker-
ken zoeken naar wegen voor het rea
liseren van een werkelijk gelijkwaar
dige samenwerking van man en
vrouw en het bevorderen, dat vrou
wen steeds meer worden betrokken
bij het beleid van de kerk.
De instelling van deze werkgroep Is
een gevolg van de assemblee van de
wereldraad van kerken in 1975 in
Nairobi. Daar nam de wereldraad de
positie van de vrouw in de kerk offi
cieel op in zijn program. Tijdens het
Nairobi-Nederland-beraad. dat daar
op volgde, begin 1976, werd de wens
uitgesproken, dat ook in Nederland,
binnen de raad van kerktn. er een
permanente groep zou komen, die
zich vanuit de oecumene zou wijden
aan de plaats van de vrouw.
Tweede rang
Trouwens, reeds vóór Nairobi was de
positie van de vrouw aan de orde
geweest op de kerkenconferentie NaafTI
van de raad van kerken in Lunteren
in 1974 Een van de beleidsbesluiten
van deze conferentie was „De roe
ping van de kerk van Jezus Christus
is om in haar midden zichtbaar te
maken, dat mannen en vrouwen ge
lijke verantwoordelijkheid dragen
voor de opbouw van de kerk in
dienst van de mensheid Maar ook
constateerde deze conferentie, dat
..de tweederangspositie, die vrouwen
vanouds hebben ingenomen in onze
op de man gerichte cultuur steeds
sterker als een fundamenteel on
recht wordt ervaren."
Een belangrijk aandeel in de voorbe
reiding van deze nieuwe groep had
de werkgroep ..Vrouw-Man-Kerk"
van de Sint Willlbordvereniging (het
r.k. orgaan voor de oecumene). Deze
club heeft haar taak aan de nieuwe
werkgroep overgedragen en is dezer
dagen na tien jaar bestaan opgehe
ven Verder waren bij de voorberei
ding ook betrokken het „oecume
nisch vrouwencontact" (een beraad
van op de kerken georiënteerde
vrouwenbewegingen) en de werk
groep „Vrouw. Kerk en 2/3 Wereld".
Hoewel de nieuwe werkgroep zich in
hoofdzaak zaal bezighouden met de
plaats en de taak van de vrouw in de
kerk. heeft zij toch de naam „De
vrouw in kerk en samenleving" ge
kregen. Het woord samenleving is
aan de naam toegevoegd om te ver
mijden. dat de kerk geïsoleerd van
de samenleving zou worden gezien.
Het is niet de bedoeling, dat de werk
groep alles zelf gaat doen. Zij zal
volgens mevrouw M H. C. Vendrik.
die de leiding had van de voorberei
dingen. meer functioneren als „een
centrum, waar de draden van wat er
gebeurt zowel op lokaal niveau als
in breder verband en van wat er
moet en kan gebeuren, scamenko-
men." Mevrouw Vendrik verwacht
ook. dat er een levendig contact zal
zijn met de nog jonge landelijke
werkgroep „Feminisme en Theo
logie"
In de werkgroep zitten zes vrouwen
en drie mannen. Het zijn mevr. dr I
M. J. Eldering-Jonckers Nieboer. dr
R. G. W. Huysmans, dr. A J Jelsma,
mevrouw H. Keuning-Wogelaar. mr
J. W A. Nieuwenhuijsen. mevrouw E.
J. van Oostveen. zr. drs. A. J van
Pinxteren. mevrouw dr A. Spek-
king-Matti en mevrouw A. E. Streef-
land.
Deze ruöneh is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen
berichten artikelen en commentaren en niet voor gedichten, open brieven, oproepen
ol readies op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gencht te worden) De
inzendingen voor deze rubnek dienen zo beknopt mogekjk te zi|n De redactie behoudt
zich het recht van bekorting voor Het is ons helaas met mogelijk over elk geval
van bekorting of metpiaatsmg (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te
corresponderen Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw.
Postbus. 859. Amsterdam B.| publicatie worden naam en woonplaats van de
SChmver vMmeld
Kinderbijbels
Hoe kan het0 Een dominee die niet
het verschil ziet tussen bijbelwoor
den vertellen en een dogma (leer
stuk der kerk)' De schepping vertel
len zoals Mozes deed ln Genesis en
later Johannes en Paulus oa ln
Colossensen 1 vers 16 weer herhalen.
Is geen dogma. Is de evolutie leer
niet eerder een verzinsel en helaas
wel vaak een dogma van de moder
ne kerkmens En als Davld en 2
Samuel 12 zegt. „Ik heb tegen de
Here gezondigd", dan is als de 10
geboden genoemd worden dit een
antwoord op de kindervraag wat
voor zonde was dat
Dordrecht A. Dukel Huisman
Aantjes (4)
Wie meende, dat het CDA ln zijn
geheel het vóór de verkiezingen In
genomen standpunt, dat géén keuze
gemaakt zou worden voor een rege
ringspartner. zou uitwerken ln die
zin. dat een eventuele kabinetsfor
matie met Iedere partij bespreek
baar is. is na het Interview met mr
Aantjes (Trouw van 19 november)
bedrogen uitgekomen. Mr Aantjes
heeft ien had waarschijnlijk al eer
der» „de overtuiging, dat er een kabi
net met de PvdA moet komen" en
vindt het gesprek met de VVD „een
slechte, ja zelfs een afschuwelijke
zaak
De duidelijkheid van de AR groep
rond mr. Aantjes ..zit mij tot hier".
Schalkhaar drs. K. II. N. Noordhock
Automatisch
Dit woord wordt ln elk woordenboek
omschreven als werktuigelijk han
delen zonder na te denken. Een
voorbeeld hiervan is het aanvaarden
van het automatisch recht op loons
verhoging door onze overheidsper
sonen Dit in een tijd. dat terecht
van hogerhand wordt gewezen op
noodzakelijke bezuinigingen We
moeten toch allemaal een stap terug
doen De kritiek van Wim Kok op dit
handelen was mij uit het hart ge
grepen.
Rotterdam W. A. v. d. Meer
Kalma (4)
Waarom moest Kalma op de dag
van de begrafenis van de RAF-
moorrii-naars demonstreren tegen
Duitsland? Wanneer hij desondanks
te goeder trouw gehandeld mocht
hebben, dan is het wel ontzettend
dom van hem om die dag uit te
kiezen. Bovendien, deze politiefunc
tionaris kwam de laatste tijd al va
ker in opspraak. Ik denk bijv aan
zijn protestbrief aan de Duitse ge
zant. waarbij hij ondertekende met
vermelding van zijn functie: hoofd
inspecteur van politie. Natuurlijk
heeft iedereen in Nederland het
recht op vrije meningsuiting, maar
een hoofdambtenaar van politie be
hoort wel te weten op welke wijze en
op welk moment hij een bepaalde
mening uit. Vooral behoort hij niet
de schijn te wekken, dat hij achter
moordenaars staat. Nu Kalma her
haalde malen gefaald heeft als poli-
tie-ambtenaar. acht ik een schorsing
terecht.
Almelo
L. Alderlieste.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9 Rotterdam
Tel. 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel. 05200-17030
Taalonderwijs
In het artikel „Taalonderwijs ter
discussie" vindt de heer Hagen het
op zijn minst twijfelachtig, of het
wel juist is brieven met taalfouten
van academisch gevormde sollici
tanten terzijde te leggen. Het komt
mij voor. dat een academicus die
om maar een paar voorbeelden te
noemeil „ik wordt" of ..het ver
richtte werk" schrijft en dus niet
begrijpt, dat evenals men zegt en
schrijft „ik maak" en „hij maakt"
het ook is „ik word" en „hij wordt",
of blijkbaar geen begrip heeft van
het verschil tussen de onvoltooide
verleden tijd en het bijvoeglijk ge
bruikte verleden deelwoord van een
werkwoord, niet bepaald de indruk
wekt zelfs zeer eenvoudige zaken
te kunnen doordenken. Dat een
ambtenaar of werkgever, die sollici
tanten beoordelen moet, al bijvoor
baat geen hoge dunk heeft van de
prestaties, die zulk een academicus
zal leveren, acht ik alleszins begrij
pelijk.
De bewering, dat er vroeger ook wel
klachten over het dalende peil van
de leerlingen bij het onderwijs wa
ren. is Juist. Toch meen ik uit erva
ring ik ben bijna 72 Jaar oud te
mogen schrijven, dat ln mijn Jeugd
de verwoesting van onze moedertaal
niet zo ver was voortgeschreden als
tegenwoordig. Ik noem enkele fei
ten. waaruit de hedendaagse af
braak van het Nederlands blijkt
een stroom van onnodige vreem
de vooral Engelse woorden
overspoelt onze taal;
men leest vrijwel geen krant
meer. waarin niet een aantal soms
zeer ernstige taalfouten voor
komt. en men is blij verrast, als men
eens een brief zonder fouten ont
vangt;
allerlei nuances dreigen uit het
Nederlands te verdwijnen (bijvoor
beeld „omdat" en „doordat" wor
den geregeld door elkaar gebruikt).
slecht gebouwde zinnen als „hij
is een van de mensen, die meedoet"
zijn schering en inslag.
Zou er toch iets schorten aan ons
onderwijs, waarvoor op de rijksbe
groting voor 1978 niet minder dan
twintig miljard gulden is uitge
trokken?
Wafeninfen
mr. A. C. van den Brand.
ANC
Vele mensen willen hun solidariteit
betuigen met het volk van Zuid-
Afrlka beter gezegd: het volk van
Azanla. de naam die de zwarten zelf
aan hun land geven Mensen die
werkelijk solidair willen zijn. drin
gen er bij de regering op aan om
ALLE banden met het Vorsterregi-
me te verbreken. Zij kunnen boven
dien niet anders dan de strijd van
het hele volk te steunen tegen de
blanke overheersing. In de loop van
de tijd zijn er onder het volk talrijke
organisaties ontstaan. Deze dragen
allemaal een steentje bij in de be-
vrijdingsstrijd. Zoals vele Nederlan
ders zich destijds vanuit verschillen
de overtuiging hebben verzet tegen
de Duitse overheersing. Over één
ding zijn alle organisaties van zwar
ten het eens: er moet een eind ko
men aan de overheersing van de
blanke minderheid. Dat geldt voor
bevrijdingsbewegingen als het PAC
en ANC. en voor de zwarte bewust
zijnsbeweging met SASO. PBC en
zovoorts. Voor de UMSA, voor de
zwarte (verboden) vakbonden
BAWU en SACTU. Het is dan ook
volstrekt onbegrijpelijk, dat mo
menteel in Nederland een grote re
clamecampagne wordt gevoerd met
de oproep „Steun Zuid-Afrika,
steun het ANC." Hoe kunnen wij
slechts één beweging, het ANC steu
nen. als we weten dat er zoveel mèèr
bestaan?! Nog scherper: als we al
leen het ANC steunen, spelen we
Vorster en de zijnen mooi in de
kaart. De blanken proberen al sinds
jaar en dag het volk van Azania in
haar strijd te verdelen; haar eenheid
die; ln het land zelf steeds groter
wordt, te breken. Het volk van Aza
nia voert de strijd. Zij maakt zelf wel
uit. nu en in de toekomst, welke
organisaties haar het best vertegen
woordigen. De beste solidariteit die
wij hen kunnen geven is steun aan
het volk en haar bevrijdingsbewe
gingen in z'n geheel.
Rotterdam I. van Tellingen
Youth for Christ
„Een bloem en een rol pepermunt
van Youth for Christ." was de kop
boven een synode-verslag ln Trouw
van 18 november Wat de jongeren
van Youth for Christ wilden berei
ken was uiteindelijk wijziging van
nogal wat punten in het rapport dat
deputaten voor jeugd- en jongeren
pastoraat hadden geschreven. Al
thans van de bijlage over hun orga
nisatie. Door gebrek aan feitenken
nis waren er enerzijds diverse on
juistheden opgenomen, anderzijds
werden zonder argumentatie oorde
len uitgesproken als „versmalling
van het evangelie'*; dat is nogal wat.
Gelukkig heeft de synode (weer) op
dracht gegeven om contact te zoe
ken. Daarin kunnen allerlei oorde
len worden getoetst. Maar vanwaar
de feitelijke missers? Hoe kan een
rapport zo de synode bereiken en
daar ln dank worden aanvaard? Het
gaat om zaken als het halveren van
de leeftijdsgroep waarop Youth for
Christ zich richt; het ontkennen van
een (nogal uitgebreid) trainingsap
paraat; het niet zien van het feit dat
de jongeren van Youth for Christ
zich allereerst bezighouden met
(toerusting tot) evangelisatie; grote
onkunde omstrent de bestuursvorm
(er zouden bestuurlijke wortels ln
Amerika zijn).
In een brief aan onze krant schreef
mevrouw Veueza Tjijorokisa dat Co
lin Winter zich gedraagt als koning
van Nambië. ook al spreekt hij
slechts namens een kerk van nog
geen vijfduizend leden. Veueza en
8iegfried Tjijorokisa. die wonen in
een stille straat in Utrecht, menen in
het gedrag van de bisschop blank
paternalisme te herkennen en zij
verwijten dat niet alleen aan de
kerkleider, maar ook aan diens Ne
derlandse vertegenwoordiger David
de Beer en de steungroepen voor de
bevrijding van Namibië en Zuid-Af
rika in West-Europa.
De Swanu heeft bijna hetzelfde pro
gramma als de Swapo, maar de Swa
nu heeft geen erkenning gekregen
van de Organisatie voor Afrikaanse
Eenheid (OAE) en in navolging van
deze vereniging van Afrikaanse sta
ten evenmin van de Verenigde Na
ties. Het verschil tussen Swapo en
Swanu is niet zo gemakkelijk aan
een buitenstaander uit te leggen.
Siegried Tjijorokisa vertelt dat de
Swapo gretig naar de wapens heeft
gegrepen, te gretig naar het oordeel
van de Swanu. die liever eerst nog
wat tijd had uitgetrokken om de
bevolking meer politiek bewust te
maken en ze grondig voor te berei
den. alvorens tegen de goed geoefen
de Zuidafrikaanse kolonisator in het
strijdperk te treden. Bovendien gaf
de Swanu de voorkeur aan een ver
enigd gewapend front van alle Nami-
biërs tegen een gemeenschappelijke
vijand in tegenstelling tot de huidige
militaire vleugel van de Swapo die
volgens Siegfried Tjijorokisa een
sterk tribade karakter heeft.
Arrogant
Volgens Siegried en Veueza is de
Swapo vooral sterk onder de Ovam-
bos. die in het noorden van Namibië
wonen. De Swanu trekt veel leden
uit de stam van de Hereros. Het is
onjuist dat de buitenwereld de Swa
po als enige heeft erkend, omdat
deze met het hele volk vertegen
woordigt. Bovendien stelt de leiding
van de Swapo en met name de voor
zitter. 8am Nujoma, zich arrogant op
tegenover de niet-Swapo-leden. „De
Swanu is veel democratischer en to
leranter", vinden de heer en me
vrouw Tjijorokisa. De leden houden
de partij in stand met grote financië
le offers, terwijl de Swapo miljoenen
dollars tot haar beschikking heeft
De mensen van de Swanu hebben
herhaaldelijk aangeboden samen
een front te openen tegen de Zuid
afrikanen, maar dat is door Sam
Nujoma afgewezen. „Hij staat teveel
onder invloed van buitenlandse
krachten vooral de Russen en hun
satelleten die op alle internationale
Maar de Synode moet natuurlijk
verder. WIJ volgen met velen
met belangstelling, maar vragen
wat Youth for Christ betreft „beter Amsterdam
huiswerk".
nen conservatoria en muziekscholen
is een goede zaak. Het is echter
jammer, dat in het interview niet
duidelijk naar voren komt. dat de
muziek, die op het conservatorium
op een elektronisch orgel gespeeld
wordt verschilt van het kerkorgelre-
pertolre. Terecht zegt de heer Druk
ker. dat het elektronisch orgel en
het kerkorgel verschillende instru
menten zijn. Hoe hij tegelijkertijd
kan stellen dat een elektronisch or
gel in een handomdraai van een
amusementsorgel in een kerkorgel
veranderd kan worden ls mij een
raadsel. Dit soort redeneringen ver
wacht men van een verkoper van
elektronische orgels, maar niet van
een hoofdvakdocent aan een conser
vatorium Door zich zo op te stellen
doet de heer Drukker afbreuk aan
het eigen karakter van zowel het
elektronisch orgel als het kerkorgel
en bovendien aan het amusements
orgel bij uitstek, het theaterorgel.
commentaar van 21 november is
„géén openheid" oorzaak van felle
(en voorbarige?) kritiek. Voor mij
onbegrijpelijk. Tenzij het komt om
dat sommigen het doordrammen
van links met de daaraan verbonden
knievallen van het CDA sportiever
vinden, dan een hoofdbuiging naar
rechts vla redelijke onderhandelin
gen. Als er ondanks dat alles, toch
een formatie uit de bus komt, be
looft dat inderdaad niet veel goeds.
Scherpe aanvallen van links. Geen
steun van de vakbeweging. Zelfs
geen steun van Trouw? Het eerste is
te verwachten En wat Trouw be
treft: ik hoop dat mijn indruk niet
juist is en ik (en vele anderen met
mij) me daarin heb vergist.
Hoevelaken
R. de Lange
Jos van der Kooy
Driebergen P. Boomsma
(directeur Stichting
Youth for Christ Nederland)
Kerkelijke leiders
In Trouw van 21 november werd uit
een kerkblad geciteerd, dat nu al
leen nog kerkelijke leiders de poli
tieke kunnen aanmanen om enz.
Wélke politieke leiders? Die van de
R.K. kerk. waar grote verwarring
heerst en de leiders de leden niet
meer in de hand hebben? Die van de
herv. kerk die intern zo onbegrijpe
lijk groot verdeeld is en waarvan
zelfs enkele leiders met veelvuldig in
de pers genoemde namen de Neder
landse kiezer de socialistische heil
staat aanpraten? Die van de geref.
kerken, waarvan zeer vele leden
haar de rug toekeren en waar intern
letter-gezift hoogtij viert? Kerkelij
ke leiders nu de politieke vermane-
nen? Kom nou! Laat ze eerst maar
in eigen tuin wieden.
Alphen aan de Rijn E. Boer
Orgels
Dat Bernard Drukker (Trouw 21 no
vember) zich inzet voor de erken
ning van het elektronisch orgel bin-
Formatie methode (8)
Uw commentaar van 21 november
insinueert, dat „de heer Wiegel ken
nelijk bezig is de heer Van Agt alles
te beloven wat deze maar wil Deze
bewenng is onzindelijk, een kind
begrijpt dat dit niet het geval ls. Het
CDA wil zich in zijn politiek laten
leiden door het evangelie, de PvdA
en de WD willen beide van dit evan
gelie als fundament niet weten. Het
blijft daarom lood om oud ijzer, met
wie het CDA uiteindelijk gaat rege
ren Het laatste half jaar is van
naastenliefde en respect voor ander
mans geloof bij de PvdA niet veel
gebleken. Wellicht heeft de VVD
meer burgermans-fatsoen, en geen
behoefte aan een overrompellngs-
tactiek.
Den Haag N Bakker
Formatie methode (9)
Een kabinetsformatie met de WD
schijnt het ergste te zijn wat ons kan
overkomen. Die indruk krijg je. als
Je afgaat op enkele stemmingma
kers van vooraanstaande AR-politl-
ci. Die indruk krijg je ook van
Trouw Wordt eerst „openheid bij de
onderhandelingen" als oorzaak van
de breuk met de PvdA gezien, ln het
MOSKOU De raad voor reli
gieuze aangelegenheden in de
Sowjetunie heeft de kerken in
Moskou een aanwijzing gege
ven, in hun koren geen perso
nen meer op te nemen, die jon
ger zijn dan veertig jaar. Het is
bekend, dat veel jonge Russen,
onder wie ook muziekstuden
ten. via de orthodoxe kerkkoren
en de orthodoxe kerkmuziek,
die op hoog niveau staat, de weg
naar de kerk gevonden hebben.
ADVERTENTIE
#\ORMAS BV
(kithovfii RcitoandtU»! 9
ld 1030» 78/844" TMci 40130 x
Siegfried en Veueza Tjijorokisa: de Swanu is er ook nog!
door Aldert Schipper
Als de anglicaanse bisschop van Damaraland, Colin Winter terug mag naar zijn diocees in
Namibië, is er kans dat hij daar ontvangen zal worden door een demonstratie van Namibiërs, die
hem kwalijk nemen dat hij zich naar hun mening te zeer met de bevrijdingsbeweging Swapo heeft
vereenzelvigd. Dit vertelt Siegfried Tjijorokisa, een Namibier, die reeds een tiental jaren in ons
land woont en aanhanger is van de Swanu, de andere bevrijdingsbeweging in Namibië.
bijeenkomsten alles in de werk stel
len om de voor hun te onafhankelij
ke Swanu de grond in te boren",
menen de Tjijorokisa s. Zij vinden
het dan ook verkeerd dat de kerklei
ders, onder wie Colin Winter zich zo
vereenzelvigen met de Swapo Zij
citeren een uitspraak van de luther
se kerk in Namibië, waarin een keus
tussen de twee bevrijdingsbewegin
gen wordt vermeden en de lutherse
kerk voortaan de taak op zich neemt
om de rol van verzoening te vervul
len tussen de bevrijdingsbewe
gingen.
Advies
Een advies van de TJijoroklsa's aan
de Nederlandse kerken: „De kerken
moeten de apartheid en onderdruk
king op christelijke en ethische gron
den blijven veroordelen maar mogen
zich niet mengen in het recht van de
onderdrukten om hun vertegenwoor
digers zelf te kiezen."
De tegenstelling tussen de aanhan
gers van de twee bevrijdingsbewe
gingen is voor steungroepen in het
buitenland een extra complicatie.
Deze groepen vinden dat zij moeten
kiezen en de keus valt doorgaans uit
nöar de Swapo. De mensen van de
Swanu ervaren dat echter als pater
nalisme. Zij vinden dat de steun
groepen de tegenstelling tussen de
twee gToepen bovendien veel grondi
ger doorvoeren dan de Swapo- en
Swanu-mensen dat zelf onder elkaar
doen en de familie Tjijorokisa voelt
zich gegriefd, wanneer de mensen
van de steungroepen verhinderen
dat zij vrienden of familie ontmoe
ten, die toevallig lid zijn van de an
dere bevrijdingsorganisatie.
Dit wondt ons
Ook de kerken bezondigen volgens
hen aan deze discriminatie. „Zodra
men van ons merkt dat wij geen lid
van de Swapo zijn, krijgen wij geen
steun." Colin Winter, de Namibische
bisschop, heeft in Londen een Nami-
bië-centrum, waar vluchtelingen
worden opgevangen. Maar vluchte
lingen die bij de Swanu zijn, worden
er geweigerd volgens de heer en me
vrouw Tjijorokisa. Bisschop Winter
kan het centrum volgens hen maar
beter „Swapo-centrum" noemen,
vinden zij. Van een kerkelijke leider
verwachten zij meer een verzoenen
de houding dan deze radicale partij
digheid. „Wanneer een politicüs zo'n
vooringenomenheid zou vertonen,
dan was dat nog te aanvaarden,
maar nu een kerkman dit doet,
wondt het ons," vertelt mevrouw
Tjijorokisa.
Mar> Dorna
De vorige week lag het in mijn bti
Het laatst verschenen boek in de
serie De Engelbewaarder Ik hebL
aan één ruk uitgelezen Het gaat r
over Mary Dorna. Een AmsterdaJS
schrijfster die te weinig bekend lie
geworden. Drie keer huwde ze. D^r
eerste keer met een Engelse
zakenman, met wie ze naar
Zuid-Amerika ging om zo speodij
mogelijk weer bij hem weg te ga#»
Daarna trouwde ze met Bruno Wj
een Duitse architect die een tijd 1
Berlage heeft gewerkt en tenslot
trouwde ze met een gereformeeri
(van afkomst) jurist Misschien i:
met de laatste 't gelukkigst gewei
Niemand kan het haar meer vragl
maar ze zou je waarschijnlijk toep
de ene dag dit en de andere dag
geantwoord hebben. Als je haar
geschiedenis leest krijg je
uiteenlopende gedachten. Soms
denk je wat een lastig potentaat f
Geen wonder dat ze met zoveel ;1
mensen ruzie had. Haar stukjes
schreef ze in allerlei kranten. Lat ;e
werden ze voor een gedeelte
gebundeld. B.v. in
„Wanordelijkheden rondom een
lastig kind". „Onmaatschappelij 'e
voorkeur" en ..Vingeroefeningen'd
Maar dan ineens zie je die andere^1
kant van dit mensenleven. En 't li
wel alsof ze de bitterheid van eenlr
jeugdervaring nooit kwijt geraak ei
isje moest mee naar Artis.
waar kopermuziek was en angst e 'd
wolven, die in smalle traliehokke
rusteloos op en neer holden. Een
dikke eindeloze slang kreeg een
kleine witte duif te eten. Nieman«f6
begreep, waarom je ineens
temidden van de luide
trompetmuziek dooamisselijk we
en waarom je een soort zenuwtoe
kreeg en van een witte duif sprak rj
die nog niet helemaal naar binnei
was gegleden, maar bloedig en
verminkt telkens ln de slangebek
terugkwam, met de arme hulpelo u
pootjes naar boven". Haar verhaln
behoren tot de literatuur van ^.ro 'O
schrijvers. Onnavolgbaar is haar
„Herinnering aan Praag", een
onuitgegeven verhaal dat Toke vi g|
Helmond in deze bundel heeft
meegenomen. En dan te denken c ti
deze uitermate gevoelige vrouw v ,0
bij ons woonde, leefde, lief had en
met haar bitterheid over onze
straten liep. (Mary Dorna is een
uitgave van De Engelbewaarder,
abonnement 25.- per jaar, los
nummer: 7,50 op giro 229896J
T. Wierema. Amsterdam.
it
ft
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te De Krim (toez.):
Kooistra te Sint Johannesga
Aangenomen de benoeming tot
drijfspastor bij de stichting DISKha
Nijmegen: P. B. W. Polvliet
Zaandam. hil
lg
GEREF. KERKEN er
Aangenomen naar Niawier (toqev
kand. G. Douma te Kampen.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te De Lier-Maassluis:
Geertsma. kand. te Urk.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Zwijndrecht: L. Bloklit
Capelle aan den IJssel.
DOOPSGEZ. BROEDERSCHAP
Aangenomen naar Dantumawoi
T. Jelsma te Balk.
r:
Bijbelvertalen in discussie. Uit
eenzetting van twee vertaalmetho
den. toegelicht aan de hand van het
boek Jona. 1 en 15 december. 5 en 26
januari, van 20 tot 22 uur. MVO-
school. Achterweg 7. Lisse Inl. en
opg. Dagmaat-cursussen (tel. 02521-
13321).
9 Leiderschap door en voor vrou
wen. studiedag YWCA-Nederland.
spreekster Elizabeth Palmer, alge
meen secretaris World YWCA te Ge
neve. zaterdag 26 november. 10-15
uur. Hotel Hes. Maliestraat. Utrecht
Inl. tel. 030-715525.
Bezinningsdag voor chrislcnleer-
krachicn, m.m.v. Wim van der Veer
en ds Wim Bouw. zaterdag 26 no
vember. 10-16 uur. Z*>ndings-diaco-
nessenhuis. Amerongen (tel. 03434-
3444)
Cottrill
Commissioner W. Stanley Cottrill
benoemd tot chef van de staf 1
het Leger des Heils-hoofdkwartier
Londen. Hij volgt commissioi
Arthur Carr op. die per 1 decemr
met pensioen gaat na me°r dan
jaar dienst in het Leger des Heils.
nieuwe chef van de staf heeft
internationale loopbaan achter
rug. Vanaf 1940 werkte hij aehtl
een volgens in Mantsjoerije, Sinl
pore. Australië. Maleisië. Rhode
Japan en Korea. Sinds 1973 waf
op het internationaal hoofdkwaï
van het Leger des Heils in Lonf
als internationaal secretaris
Afrika en het Verre Oosten
Israeldag bij de Near East Mis
try. spreker E W v d Poll. zaten!
26 november half elf. Voorthuö
weg 5. Voorthuizen Inl. tel OM
1318.
Jcugdopbouwdag met Kees Oo
hart en Ben Hoekendijk, leeftijd
25 jaar. zaterdag 26 november 11
uur te Putten. Opg tel 03418-31*