i /l Rechtvaardigheid in Zuid-Afrika 1 staat voorop Kado^s vanlëfal voor de goede gever en z*n goeie geld Ondertekenaars Koinonia-'belijdenis':'^ Vrouw overleden aan verwonding! van vliegramp DONDERDAG 24 NOVEMBER 1977 TROUW/KWARtpg Nuttige, doordachte, goed gemaakte apparaten van ttefai Voor kreatief koken en voor beter huishouden. Daarmee heb je als gever tenminste plezier voor je goeie geld Vraag uw winkelier dit kleunge tijdschrift van Tefal Vol ideeën, bps en recepten. Gratis. Zelf gemaakt ijs is toch wel heel wat anders. En 't is zo gemakkelijk in de ITsbereider van Tefal, die u gewoon in 't vnesvak van uw koel kast zet Grabs receptenboekje leert u alle geheimen. Voor 1 bter ijs Adviespnjsf 59,95 Ook yoghurt kunt uzelf maken op basis van gewone melk In allerlei variaties, 8 ponies tegelij k Daarvoor zorgt de Yoghurtautomaat van Tefdl- Adviesprijs f 69,-. Voor verkoopadressen bel Tefal Veenendaal (08385-190 58). Deze Fondue; pan is volkomen veilig, want de pan van dikwandig alu minium vormt één geheel met 't voetstuk De olie blijft precies op de goede temperatuur, dus geen heen en weer geloop. Vrobjk oranje. Adviesprijs f 139,-. Om perfekt te werken hoeft een elektrische Citruspers met groter of duurder te zijn dan deze van TafaL Een charmante aanwinst voor uw keuken Leuk kadootje ook Afspoelbaar onder de kraan Adviesprijs f 49,95 Een echt feestebjk kopje koffie maakt u met een echt Espresso apparaat. Pitbger, geuriger dan gewone koffie. Elk kopje speciaal- en snel-gezet Daardoor toch heel voordebg in 't gebruik Adviespnjs f189,-. DE :hri £>ng ite liet ipel 'err joe, roei ijd leel mis en zijl Ije. hui ik( èén -»ls VERSE ALBERT HEIJN KOFFIE: MOOI EKKER IS DAT! V izo Stc ;ts )be door Hennie Serfontein De betrokkenheid van een groep jonge Afrikaner calvinisten bij het len van de „Koinonia-verklaring" is van groot belang voor de toekoheei deze eerder deze week uitgegeven verklaring werd geprotesteerd tegkt apartheidsbeleid, het werk en de macht van de veiligheidspolitie behandeling van de zaak-Biko in Zuid-Afrika. ^je Voor het eerst werd nadrukkelijk de dat soort filosofieën hebben ^rg' aandacht gevestigd op het interne broken." te| debat en de meningsverschillen ach- ier ter de schijnbaar hechte gevel van ,r— het Afrikaner nationalisme. Belang rijker nog is dat het de diepe be zorgdheid weerspiegelt van een groep jonge Afrikaner christenen met de regering en de Nationale Par tij, de uitvoering van het rassenbe- leid en de methoden die worden ge bruikt om „het communisme te be strijden". Venter: „Wij hebben het m met de nadruk die wordt geil de verschillen tussen mensi daarbij ook niet de eenhei Zuid-Afrika in aanmerking wo nomen." Zij zijn jonge Afrikaners die vanuit hun geweten ernstige twijfels heb ben of zij langer op de Nationale Partij kunnen stemmen, hoewel zij nog steeds een deel van de uitgangs punten onderschrijven. Verkiezingen Sommigen van hen zullen bij de ver kiezingen van volgende week woens dag zeker niet naar de stembus gaan. Toch is het een misverstand te den ken dat deze zo in moeilijkheden gebrachte jongeren zich nu zullen keren tot de Progressieve Partij, die zich verzet tegen de regeringspoli- tiek. In wezen blijft hun benadering Christelijk: zoals alle ware calvinis ten geloven zij dat alle politiek moet uitgaan van de bijbel. Het is voor het eerst sinds 1955 (toen 13 nationalistische academici pro testeerden tegen het buitenspel zet ten van de kleurlingen bij de verkie zingen) dat een groep nationalisten in het openbaar heeft geprotesteerd tegen belangrijke aspecten van de regeringspolitiek. Het is echter voor het eerst dat zulk „loyaal verzet" plaatsvindt aan de vooravond van de verkiezingen. Deze week praatte ik twee uur met twee mensen die een rol hebben ge speeld bij het opstellen van de ver klaring: Louwrens du Plessis en Pontfax Venter, beiden lector in de filosofie. Zij spraken over hun motie ven en idealen, waaruit op sommige belangrijke punten een opmerkelijk afstand nemen spreekt van het offi ciële denken van de Nationale Partij van premier John Vorster. Over het tijdstip van hun verklaring waarover zij al door de krant Die Transvaler zijn aangevallen zegt Plessis: „We waren niet van plan schade te doen aan enige politieke partij. We wilden deze zaak in de openbaarheid brengen omdat we bang zijn verwaarloosd te worden bij de huidige verkiezingscampagne." Venter: „Onze verklaring is een soort belijdenis. De principes waarvan wij uitgaan blijven gelden en zijn ook toepasbaar na de verkiezingen. Maar er zijn gewetensvragen mee gemoeid waarop wij een antwoord wilden hebben vóór de verkiezingen. Het is nu tijd erover te praten. We geloven dat er geen enkele politieke partij in Zuid-Afrika is die deze „belijdenis" niet in haar politiek of programma zou kunnen opnemen." Politieke partijen Du Plessis: „Onze verklaring was ge richt aan alle politieke partijen. We beschouwen de vragen die wij op werpen belangrijker dan dat zij maar één partij zouden aangaan. Wij zijn niet van plan een politieke partij te vormen. Wij hopen dat één of meer partijen onze principes zullen onderschrijven." Venter: „Wij hebben geen blauw druk ontworpen. We hebben een raamwerk gemaakt van normen en waarden en zullen dat gebruiken om andere politieke blauwdrukken te toetsen." Over de „gescheiden ontwikkeling" (apartheidsbeleid) en de Nationale Partij zegt Du Plessis: „WIJ geloven dat het uur van de waarheid voor de „gescheiden ontwikkeling" is geko men. Er zijn manieren van „geschei den ontwikkeling" die wij nimmer zullen onderschrijven, zoals bijvoor beeld die van Andries Treurnicht. Er is een kloof tussen hen en ons; met Du Plessis: „Wij aanvaardei sche verschillen als een reali Zuid-Afrika en wrijvingen groepen zullen op alle plaatsvinden. Maar wij zien d langer als een richtlijn. Voij staat rechtvaardigheid i voorop." Venter: „Veel mensen zetten stand houden van „Afrikani voorop, en pas daarna praten rechtvaardigheid. Maar wij daar juist van uit en praten da het „Afrikanerdom"." Over gemengde politieke p zeggen de twee: Du Plessis: „Mensen met dj politieke overtuiging zouden gelijkheid moeten hebben ta vanuit hun gezamenlijke if over de rassenscheiding heed wijl wij het idee van één sa| ving" afwijzen is het een fe Zuid-Afrika al op veel niveaj ïntegreerd is: economie, spd door de zwarte bedienden in huizen." Venter: „Voor hen die het c< nisme als een dreiging besch komt er nog een gewetensvra hoe kunnen mensen van d politieke ovértuiging een dl vormen door met elkaar sart werken." Over de thuislanden en de zi in de steden: Du Plessis: „We wij willen eer we inhoud geven aan de thuisl politiek. De thuislanden zoudl recht moeten hebben zelf te l sen of zij onafhankelijkheid wi niet. De zwarten in de steden k alleen een politieke toekoms ben buiten de thuislanden." Over hun houding tegenover kiezingen: Venter: „Wij zullen moeten bé of Individuele kandidaten of ke partijen de christelijke n j van onze belijdenis aanvaard* willen de verzekering dat ka ten en partijen achter onze n gaan staan en daar zo nodig I I consequenties uit zullen trekï I Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - De vliegra het Portugese eiland Madeir een derde Nederlands slacht hebben gemaakt. Ook de 51 Maria Leurs, eigenares van mesmodezaak in Amsterdan het vliegtuigongeluk omgel Zij had samen met de 62-jari D. van Beetz, die bij de rami verwondingen opliep maar dels naar Nederland is t keerd, geboekt voor een va reisje van een week naar M« Oorsponkelijk hadden beid ticket voor een latere vluc Lissabon naar het eiland, laatste moment besloten ze te vertrekken en stapten zo in het vliegtuig dat later neerf Dit is volgens een woordi van de Zuid-Europa stichtii reis regelde er vermoedelijl zaak van dat de naam van t Leurs niet op de passagiers het verongelukte vilegtul kwam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 14