Gien Karssen spoedig in zestien talen
Datum reis van Sadat
vol offer-symboliek
Oproep kerkeraden
lid ICCC te worden
Over hoeden, zegeningen en een toppunt
Twaalf ridders
van het heilig graf
Hilversumse kerk
weer herbouwd
VANDAAG
va
Minder kerkelijk*
huwelijken in Ita
M
WOENSDAG 23 NOVEMBER 1977
KERK
Trouw/Kwartet
ensd
De Nederlandse schrijfster Olen
Karssen presteert wat nog geen an
der is gelukt: haar „stichtelijke" boe
ken zijn nu in zeven talen vertaald.
En de „talenmarkt" is blijkbaar nog
niet verzadigd want er wordt gewerkt
aan nog negen andere vertalingen.
Binnenkort dus zestien talen.
Hebben ze ln Amerika, in Duitsland. In de
Zuideuropese en Scandinavische landen zelf
geen dominees genoeg die over de Bijbel
schrijven? Waarom dan nog uit het Neder
lands de boeken van Gien Karssen ver-
taald? Welke Nederlander zag ooit zijn bij-.
bej«tudies verschijnen in Japans en Chinees
en jSwahlli en Koreaans? Polen jrarkt tan
wn ^taling en haar werk wordt daar In het
land £eU- uitgegeven.
Hoe kom» het dat haar .Roeken worden ge
waardeerd. dik door 'nen die zeggen: soms
proef ik een bijbelbeschouwing die de mijne
niet is. Hoe kOTB het dat haar boeken je iets
doen. iets meegeven, ook al denk Je: vanuit
de theologische wetenschap valt hier wel
iets méér over te zeggen. Ik wil proberen
daar een antwoord op te geven. Ik geloof
namelijk dat we in haar boeken een paar
belangrijke verschijnselen te doen hebben.
Deze: er is overal ook in de christenheid
behoefte aan gesprek in een kleine, over
zichtelijke groep. Bovendien is er behoefte
aan praktisch christendom, aan een verta
ling van christelijke theorieën naar de prak
tijk.
Ik bedoel dit: steeds moer mensen krijgen in
de gaten dat ze niet zoVeel künnen met alle
betogen en toespraken die ze aangehoord
hebben. Ze kunnen mfier met iets waarover
ze in een kleine groep van gedachten heb
ben gewlwttld.
En steeds meer mensen zoeken en ik durf
haast zeggen: hunkeren naar een geloof
waaff Ze wat mee kunnen in hun eigen sltua-
ti? Ze hebben niets aan antwoorden op
^flattelandsvragen uit vorige eeuwen.
Ze zijn mensen die leven in het Jachtig
tempo van moderne wereldsteden. Ze willen
heel concreet dat hun leven meer zin en
meer doel heeft En ze vermoeden dat het
christelijk geloof die concrete hulp zou kun
nen bieden.
Twee doelen
Wat doet nu Gien Karssen? Twee dingen. Ze
brengt de Bijbel heel dicht bij de mensen
van onze eigen tijd. En bovendien geeft ze
aanwijzingen die een gesprek over haar on
derwerp op gang brengen.
Ze schrijft in een vlotte, Journalistieke stijl.
Je schrikt een beetje als ze niet-vaag, nlet-
Gien Karssen
vrijblijvend, niet-zweverig maar heel prak
tisch voorbeelden geeft van de doodgewoon
ste, meest alledaagse dingen. Daar, in ons
gewone leven, wil de Bijbel zijn invloed
uitoefenen.
Zij combineert Amerikaanse nuchterheid,
zakelijkheid en gevoel voor de praktijk aan
onze Europese vraag naar een stuk theorie.
Deze combinatie wordt blijkbaar wijd en
zijd op prijs gesteld.
Maar dan geeft ze ook nog na ieder hoofd
stuk een aantal vragen die een gesprek op
gang brengen. Een goede vraag stellen, dat
is ook een kunst apart! Het blijkt, dat ze
deze kunst verstaat, want haar boeken wor
den veel gebruikt in gespreksgroepen.
Kortom, ze schrijft doelbewust. Het doel
waar ze op mikt: de lezer moet door bijbel
studie veranderen, vernieuwen. Om dat te
bereiken moet de lezer niet alleen verstaan
wat hij leest, maar ook verwerken wat hij
leest. Nou, dat kan door er over te praten.
Vandaar die gespreksvragen.
Cursus
Ik vind dat ze aan weleerwaarde en zeerge
leerde dames en heren maar eens een cursus
moest geven. Over: hoe schrijf Je een boek
dat iets uitwerkt. Wij schrijven maar raak.
Onze boekenkasten staan vol boeken die de
wereld zouden kunnen veranderen.
Maar er verandert ook in de gemeente
maar zo weinig. Hier hebben we te doen met
een schrijfster die doelgericht schrijft en die
duidelijk aangeeft hoe haar leesboekals een
werkboek gebruikt kan worden.
Ik besef dat lk over de titels en over haarzelf
nog niets gezegd heb. Het zijn: „Manninne"
en „Nogmaals Mannine" met als ondertitel
„Vrouwen in de Bijbel". (Uitg. Buijten en
Schipperheijn, Amsterdam; resp. 15,90 en
16,90; met wenken voor bijbelstudie, wen
ken voor bijbelkringen en wenken voor lei
ders van bijbelkringen).
Haar laatste boek is deze week verschenen
in de Telos-serie, ook bij Buijten en Schip
perheijn. Het gaat over Spreuken 31 en heet
„Een vrouw naar mijn hart", 14,90.
Wie zij is
door dr. K. J. Kraan
Van de religieuze setting van
Sadats historisch bezoek is
jammer genoeg maar weinig
overgekomen. Zoals het feit,
dat dit bezoek heeft plaatsge
had op de islamitische gedenk
dag van het offer van Abra
ham, de „vader" van Arabie
ren, Joden en Christenen.
Is het tot het publiek doorgedron
gen. wat dit Inhoudt? God gebood
Abraham zijn zoon Izak te offeren,
maar Hij verhinderde dit tegelijk.
Omdat Hij geen mensenoffers wil.
die door de blinde overmacht van
het bevel en het geweld worden op
gedrongen. Hij wil alleen maar vrij
willige offers. Uit liefde tot de men
sen. En dat vieren ook de islamieten
op hun wijze.
Sadat is na zUn bezoek aan de mos
kee op het tempelplein in Jeruzalem
naar de zg. „moskee van Omar" ge-
EINDHOVEN De Nederlandse af
deling van de ridderorde van het
heilig graf van Jerusalem heeft
twaalf nieuwe leden in haar gelede
ren opgenomen. Onder hen zijn het
oud-tweede Kamerlid mevrouw dr.
A. van Heel-Kasteel, burgemeester
mr A. Baeten van Maastricht, burge-
meeste mr. J. Norbart van Dene-
kamp.prof. mr. A. Soons uit Utrecht
en mr. B. Vroom uit Amsterdam.
De installatie werd in Eindhoven
verricht door kardinaal Maximill-
aan de Fürstenberg. grootmeester
van de ridderorde. Onder de aanwe
zigen was mgr. Th. Hendriksen,
groot prior van de orde in Neder
land.
De ridderorde houdt zich vooral be
zig met de hulpverlening aan chris
tenen in en om het heilige land:
Israel, Jordanië en Libanon. De ne
gentig Nederlandse leden hebben
twee Jordaanse dorpen geadop
teerd: Na'ur en Madaba.
Jongen onder autobus
BEILEN De twaalfjarige Jongen
J. Oldenkamp uit Laaghalen is in
Beilen in het verkeer omgekomen.
Hij werd op weg naar school op de
fiets door een autobus overreden,
waarschijnlijk toen hij spelender
wijs op de Imker weghelft terecht
kwam.
gaan, met .het wereldberoemde
goudgele koepeldak. Deze is ge
bouwd over een rotsachtige verhef
fing op het plateau, waar het offer
van Izak gebracht zou worden. Vanaf
deze rots zou Mohammed 's nachts
te paard naar de hemel zijn gevlo
gen. Maar Abraham maakte een of-
fertocht. Alleen maar op een ezel
Op deze zelfde rots stond later het
brandofferaltaar van de Joodse tem
pel, het centrum van de Israëlitische
offerdienst.
Ook vandaag nog fungeert dit tem
pelcomplex als Israëlitische offer
plaats. Want vóór de klaagmuur en
ln ondergrondse gewelven kun Je ta
fels zien staan met rollen, waarop de
wet van Mozes geschreven is. Het
leren toepassen van deze wet Is vol-
Jens de Joden thans hèt offer, dat de
ood aan Ood en de mensen mag
brengen. En dit gebeurt aan deze
tafels.
Vanaf het tempelplein was het maar
een enkele straat naar de Heilige
Graf-kerk, de plaats niet alleen van
het graf van Jezus, maar ook van het
kruis (slechts een steenworp van el
kaar gescheiden). Daar heeft God
zelf spontaan en ongedwongen het
beslissend liefde-offer gebracht.
En daarna het bezoek van Sadat aan
Jad Vaschem, het Joodse monument
voor de zes miljoen slachtoffers van
het nazi-geweld. Het volstrekte te
gendeel van het offerverhaal van
Abraham.
Rechtvaardige
Ik weet niet, hoe Sadat zelf zijn
zondagmorgen religieus heeft be
leefd. Dat is zijn eigen geheim. Maar
ik heb gemeend in hem een „recht
vaardige" ln bijbelse zin te mogen
herkennen. Een man die met inzet
van eigen leven een muur van wan
trouwen durfde doordringen om de
„sjaloom", de vrede in gerechtigheid,
te dienen. Ter verzoening.
En was er ook in de redevoering van
Begin niet iets van de vredesdroom
der Israëlitische profeten, die we ook
bij Martin Luther King zo diep ver
tolkt vinden? „Ik heb een droom."
De enige droom, die telkens bedrog
schijnt te wezen, maar het uiteinde
lijk toch niet is.
Sadat ging naar Jeruzalem, niet al
leen omdat daar „toevallig" het Is
raëlische parlement vergaderde. Je
ruzalem was voor hem de stad van de
drie nauwverwante godsdiensten,
die alle drie op Abraham proberen
terug te gaan. Zou dit ook niet een
sleutel kunnen zijn tot de oplossing
van de grootste moeilijkheid in het
conflict tussen Joden en Arabieren
de politieke status van Jeru
zalem?
Teken
Zou men bij het tempel-complex
kunnen beginnen en zeggen: de
plaats van de verwoeste Joodse tem
pel en de Klaagmuur kan vandaag
niet Arabisch grondgebied zijn. En
de plaats van de Aksamoskee en de
„moskee" van Omar kan vandaag
geen Joods grondgebied zijn. (Geluk
kig is het graf van Jezus „toevallig"
geen politiek probleem). Laten we
samen dit stukje grond een eigen
politieke vredes-status geven (zoals
bijvoorbeeld het Vaticaan midden in
Rome en Italië dit heeft) en het
grondgebied radicaal ont-nationali-
seren.
Dat zou een moedgevend teken kun
nen zijn van een wederzijds politiek
vredes-offer van nationale eigen
waarde. Jeruzalem betekent God
dank: stad van de vrede. Als zij en
wij maar „rechtvaardigen" zijn
Dr. K. J. Kraan is gereformeerd eme
ritus-predikant te Rotterdam.
Van een onzer verslaggevers
HILVERSUM Donderdagavond 1
december zal de geheel herbouwde
hervormde Grote Kerk aan de Kerk
brink officieel weer in gebruik wor
den genomen.
Zes jaar geleden brandde deze kerk
af. Herbouw stuitte aanvankelijk op
grote financiële moeilijkheden. Ge
meenteleden en sympathisanten
vormden daarop een „Stichting Her
bouw Grote Kerk", die in een lande
lijke actie in een half jaar acht ton
bijeenbracht. Wanneer alles gereed
is, zal er op de kerk geen schuld
rusten. De stichting verschafte bo
vendien de middelen voor een wijk-
zaal bij de kerk en gedeeltelijk voor
het orgel, dat ln het voorjaar van
1979 geplaatst zal worden. Het nog
ontbrekende geld voor het orgel
hoopt men uit giften en mogelijk uit
subsidie bijeen te krijgen. Voor
waarde voor de realisering van het
bouwplan was wel het afstoten van
de Nieuwe Kerk aan de Larenseweg.
Daar zal komende zondagavond de
laatste dienst worden gehouden.
Van een onzer verslaggevers
DE BILT ICCC-secretaris dr. J. C. Maris heeft een oproep
gedaan aan plaatselijke kerkeraden om lid te worden van de
internationale raad van christelijke kerken (ICCC).
Hij doet dit in het novembernum
mer van het ICCC-maandblad Ge
trouw, waarin hij (nu pas) commen
taar geeft op het besluit, dat de
generale synode van de christelijke
gereformeerde kerken in september
heeft genomen, om zich uit de ICCC
terug te trekken.
De christelijke gereformeerde ker
ken waren als enige Nederlandse
kerk bij de ICCC aangesloten. Dr.
Maris is zelf christelijk gereformeerd
predikant.
Hij wijst er in Getrouw op, dat de
constitutie van de ICCC behalve het
lidmaatschap van denominaties of
kerkengroepen ook een „adviserend
Hellevuur en hemels licht
Visioenen van het
hiernamaals
Richard Cavendish
Fascinerende reis in woord
en beeld door het hier
namaals. zoals de mens zich
dat door alle tijden en
culturen voorstelde. Rijk
geïllustreerd met
afbeeldingen van artistieke
visioenen uit verschillende
perioden.
128 blz.. in kleur en zwart/
wit geïllustreerd
Na 1.1.78: (29.50
Nu slechts f 19.50
De grote verrassing
van dit najaar
van Het Spectrum nu te koop in uw boekhandel
door A. J. Klei
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wröautstraa; 131
Tel 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9. Rotterdam
Tel. 010-115568
OEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22 Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
Een poosje terug kondigde ik het
boèk van drs. H. A. Hofman over de
gereformeerde gemeenten aan en bij
die gelegenheid verhaalde ik over
schoolmeisjes van de gereformeerde*
gemeente in het dorp mijner
Jongelingschap, die ter catechisatie
togen met een strooien hoedje
bungelend aan het stuur van hun
flets, omdat zij vanwege een strenge
toepassing van een paulinisch
voorschrift niet met ongedekten
hoofde het catechisatielokaal
mochten betreden. Wie zou menen
dat ze t tegenwoordig in de
gereformeerde gemeenten op dit
punt wat gemakkelijker nemen, leg
ik de volgende mededeling uit de
Kerkbode van de gereformeerde
gemeenten van 's-Gravenhage en
Scheveningen voor:
HOEDENPROBLEEM
Vele van onze dames hebben er een
gewoonte van gemaakt hun hoed die
zij tijdens de kerkdienst dragen, na
de dienst achter te laten ln de zoge
naamde oude consistorie -aan de
Nieuwe Laantjes
De aldaar aanwezige kapstokken
hangen dan ook vol met hoeden in
alle soorten en maten.
Zo langzamerhand echter komen er
echt te veel en daar moet wat aan
gedaan worden. De indruk bestaat
dat velen er meer dan één hoed laten
hangen.
Daarom een vriendelijk verzoek van
de koster: willen de dames die er een
afzonderlijke zomer- en winterhoed
op na houden, hun zomerhoeden die
zij thans niet meer gebruiken mee
naar huis nemen? U loopt anders de
kans dat nij de overtollige hoeden
beschikbaar moet stellen voor de
Jaarlijkse verkoping!
Het is duidelijk dat de vrouwelijke
gemeenteleden het gedurende de
kerkdienst verplichte hoofddeksel
zo gauw mogelijk afzetten. Dit is
blijkbaar geoorloofd in wat genoemd
wordt de oude consistorie, die
kennelijk geen sacrale ruimte (meer)
is. Het komt mij voor dat de
betrokken dames hun
kerkdienst-hoedje met weinig zorg
uitzoeken, anders zouden ze er niet
zo nonchalant mee omspringen. Ik
vraag me af of het eigenlijk niet de
voorkeur verdient, zónder zo'n
haastig aangeschafte hoed („geef me
die maar, 't is toch alleen voor in de
kerk") naar een preek te luisteren.
De apostel Paulus heeft immers ook
geschreven dat het (lange) haar de
vrouw dient als (hoofd)deksel, dus
klaar ben je.
Er zijn echter niet alleen problemen
in de kerk. er doen zich ook
hartverwarmende zaken voor. zoals
in het Oranjelievend Zwolle (waar de
gemeente na de keus van de PvdA
voor de republiek het Wilhelmus
aanhief, terwijl niet Willem O. Duys
doch dominee G. Th. Vollebregtop
de kansel stond). Ik denk er nu aan.
hoe dominee W. A. B. Hagen onlangs
zijn zegeningen mocht tellen, één
voor één. Hier is zijn getuigenis in
Hervormd Zwolle:
Heel persoonlijk wil ik zeggen: wat
heb ik een heerlijke zondag gehad.
Allereerst vanwege de doopdienst,
waarin ik vier kinderen mocht do
pen. waaronder mijn jongste klein
zoon. Dat betekende heel veel voor
..Als ik zo'n hoed had, zou ik 'em achterlaten in da ouda consistorta
ons. De tekst was Lukas 8:49,50 Dan
mocht lk op die dag mijn verjaardag
vieren. En dan was er de geweldige
verrassing, mij bereid door de Chr.
Gem. Zangvereniging „Looft den
Heer", die (buiten mij om) zich voor
bereid had voor medewerking aan
deze dienst. Hoewel ik een tijd gele
den een vermoeden had, dat er iets
„broeide", overweldigde mij dat zon
dag helemaal. Wat was het fijn! Veel
dank. Ook aan allen, die mij op wel
ke wijze dan ook hun felicitaties
deden toekomen. We zijn er dank
baar door gestemd!
Nu dit stukje verdacht veel gaat
lijken op onze maandagse
kerkbladenrubriek, word ik bepaald
bij de „Persschouw" van „Waarheid
en Eenheid", het blad van de
verontrusten in de gereformeerde
Gien Karssen is een vrouw en zij schrijft
over vrouwen. (Dat wil niet zeggen: ze
schrijft alleen voor vrouwen. Ik denk dat
ook veel mannen haar boeken waarderen.)
Zij is weduwe; haar man werd, na zes weken
huwelijk, door de Duitsers gearresteerd en is
niet uit het concentratiekamp terugge
keerd. (Toch wil dat niet zeggen dat ze zich
slechts zou kunnen inleven in mensen die
alléén in het leven staan. Integendeel, bij
het lezen merk je dat je te doen hebt met
een vrouw die een groot invoelingsvermogen
heeft.) Zij heeft jarenland veel bijbelstudie
kringen geleid bij De Navigators.
Ds. F. H. Veenhuizen is evangelisatiepredi
kant te Apeldoorn.
lidmaatschap" kent van plaatselijke
kerken. Dit is echter alleen mogelijk
voor plaatselijke kerken, die niet tot
een domlnatie behoren, die bij de
wereldraad van kerken of één van
diens medewerkende organen is aan
gesloten.
Dat betekent concreet, dat een
plaatselijke gereformeerde kerk of
hervormde gemeente geen „advise
rend lid" van de ICCC kan worden,
maar wel b.v. een plaatselijke chris
telijke gereformeerde kerk, vrijge
maakte gereformeerde kerk, gerefor
meerde gemeente, vrije evangelische
gemeente, baptisten- of pinksterge
meente.
In het verschiet ziet dr. Maris dan
eventueel een groepsgewijze aanslui
ting bij de ICCC, die zou kunnen
lelden tot de oprichting van een Ne
derlandse raad van christelijke ker
ken als tegenhanger van de raad van
kerken in Nederland.
Dr. Maris constateert, dat er in Ne
derland een grote groep is van bijbel-
gelovige en daarom ernstig ver
ontruste kerken en christenen, die
echter onderling sterk verdeeld zijn.
„Met grote zorg constateren zij de
tegenstand van de vijanden, de af
braakpogingen ook van hen, die in
naam van kerk en godsdienst het
marxisme bevorderen. Verontrus
ting overal, maar geen samenwer
king tegenover de verbonden vijan
den. De ICCC bedoelt jle verschillen
de strijdende bouwers althans in een
samenwerkingsverband te brengen.
In Nederland schijnt dat erg moei
lijk Als wij ontwaken, kan in
korte tijd een samenwerking ont
staan, die een verrassende samen-
stemming zou openbaren tot heil
van kerk en volk".
Over het christelijke gereformeerde
synode-besluit schrijft de ICCC-se
cretaris, dat het is genomen met een
zeer krappe meerderheid (28 van de
51 stemmen).
Terug uit Zuid-Afrika
De delegatie van de Gerefon
Bond is terug uit Zuid-Afrika.
heeft daar een bevestiging
gevonden van hetgeen men bij i
vertrek naar dat land al meendr
Dat is jammer, want dan had n
beter thuis kunnen blijven en h
de berichten kunnen lezen die q
bijna iedere dag uit Zuid-Afrikrf
bereiken. De twee artikelen in
hetzelfde nummer van on2e k
waarin de terugkeer wordt teeme
verslagen liegen er niet om. In e ^et
nadere toelichting in het numra jd 0,
van zaterdag 19 november van ariteii
hand van ir.J. van der Graaf ga eens
hij met name in op de woordende
in ons land is wel eens wat mis" j
als titel van het verslag dienden,
verklaart daarbij niet alleen te fenZi
hebben willen denken aan de
kabinetscrisis, maar aan „de J1
totaliteit van het gebod Gods".
gaat niet alleen om menselijke ~Ln.
gelijkwaardigheid en de politiel }g
maatschappelijke uitwerking
daarvan". De Afrikaanse kerkei
mogen ons vragen stellen als hi
gaat om andere christelijke nori d
en waarden die in onze samenle
allang verdwenen zijn en die ln r*^
Afrika thans van buiten af wordf
bedreigd". Ik moet zeggen dat d
versluimerende aanduidingen
duidelijkheid roepen. Welke nor
en waarden zijn dat dan? Ook mL
de heer Van der Graaf op: „Maa "v
lag niet in onze missie, daar en) 11
allerlei politieke uitspraken te \J I
doen". Maar waarvoor zijn ze da
daarheen gegaan anders dan on
duidelijk politieke situatie te O
bezien, zich erover te laten l
voorlichten en daarover dan iets
zeggen? Wie deze nadere vefklai an
naast het verslag legt komt geen
stap verder. Is er iets dat opweei ROl
tegen de wijze waarop Steve Bik en
naarzijnsterfcelvervoerdis.nl. vei
1200 kilometer in een open
powerwagen en dan naakt? Is er rj,, r
te beginnen met een kolonel Pie v;
Goosens die blijkbaar ongestral
,kan verklaren dat zijn mannen t limt
met de wet niet zo nauw nemen
dat ze niet met de wet maar met olgei
eigen macht werken. Dit is toch eeft
volgens de gereformeerde Bond uldei
reinste revolutie!? tige
VOO
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Holten: W. Vons te
(Gld.); te Steenderen-Wichmom
Sturm, eervol ontheven pred.
bevoegdheid van emeritus, laa
lijk predikant te Nijland, won4
te Ruinen.
Bedankt voor Zeist: I. Kok te Zod I
meer; voor Oude Tonge: R. E. Ki
te Putten.
GEREF. KERKEN
Beroepbaar: H. R.
Swammerdamstraat
sterdam.
GEREF. KERKEN (VRIJG).
Beroepen te Soest: H. Geert
kand. te Urk; te Enschede Z.\
Hofman te Dalfsen.
CHR. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Ulrum: W.
Buijs te Kerkwerve.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Boskoop en Trichl
dermalsen: A. Vergunst te Veen
PINKSTERGEMEENTEN
Aangenomen naar Amersfoort: P
Cock te Drachten; naar Hoorn: J
Cock te Beverwijk; de benoem fw
SISSf UI
tot leraar g.o. openbare basii
len te Purmerend: H. Spelstra
Hoorn.
kerken. De samensteller J. P.
Wijsman noemtzijn rubriek in het
nummer van 18 november „eigenlijk
luguber". Wij geven er het volgende
uit door:
DR. WIERSINOA KOMT
Onder deze kop publiceert „De
Leidse Kerkbode" een mededeling
van de studentenwijk, die ais volgt
luidt:
„Met vreugde heeft de wijkraad
kennis genomen van het bericht dat
dr. en mevr. Wiersinga hebben
besloten het beroep aan te nemen,
dat de K.A.Z. Leiden op hen heeft
gedaan om naar Leiden te komen en
daar in het studentenpastoraat
verder te werken.
Een woord van welkom op deze
plaats is wel vroegtijdig, maar niet
minder gemeend. De wijkraad vindt
het fijn om het echtpaar Wiersinga
in haar midden te mogen begroeten.
Verheugd is zij ook dat door de
komst van dr. Wiersinga de kwaliteit
van de pastorale zorg voor
gereformeerde studenten, waaraan
dr. Vlijm met zoveel toewijding en
kunde heeft gewerkt wordt
gewaarborgd."
Wel het toppunt niet? Met de komst
van Wiersinga wordt de kwaliteit
van de pastorale zorg voor
Gereformeerde studenten
gewaarborgd, terwijl over zijn leer
het oordeel onaanvaardbaar is
geveld.
Een Leidse broeder typeerde het
bovenstaande met: „De wolven zijn
onder ons
Tot zover uit de „persschouw" in
„waarheid en Eenheid".
Prof. dr.J.R.T.M. PeteD|
►EN
Bdvc
tas
nl
H
:ed
lik
:h'
ie
Prof. dr. J. R. T. M. Peters heeft
ambt aanvaard als hoogleraar
bisch en de leer van de islam aiCg
katholieke universiteit van NijJ^
gen. Hij deed dit met het uitspr
van een oratie getiteld „De kora
een woord tot de mens." In
oratie zegt prof. Peters, dat
beeld dat de doorsnee Nederli
heeft van de islam wordt gel
door oorlogszuchtige en geromi
seerde verhalen over het verled
digi
adv
Het beeld dat bestaat van de L4cjer
is volgens Peters in tegenstellin ien
het oorspronkelijke élan van df
ginnende islam. Dit oorspronke ee
élan heeft in korte tijd de we 'y
veranderd, een grote cultuur o| (j(
bouwd en het christendom in*
oosten en Afrika overvleugeld,
prof. Peters.
ROME (AP) De Italiaanse
ring heeft cijfers bekend genu
waaruit blijkt dat het aantal
lijken in Italië daalt. Steeds t
mensen gaan er bovendien toe»
om het huwelijk niet kerkelijk
laten bevestigen. Het aantal N
lijken in 1976 was 355.000, terwijl
in 1973 nog 418.000 bedroeg,
percentage huwelijken dat nietl
kelijk bevestigd werd, bedroef
1976 9.3 procent In 1973 was df
procent.
:hei
Wa