Bernard Drukker: 'Muziek was mijn hooghouder' Vangt uw man altijdbot en nooit een karper? De oplossing vindt u bij deBoekhandel. UW PROBLEEM OOK HET 'Het publiek is ook een instrument dat je moet bespelen' Mink van Rijsdijk Huisjassen met mogelijkheden VARIA Trouw/Kwartet door Fred Lammers BOEKELO Bernard Druk ker. die vroeger het beroemde orgel van het Amsterdamse Tuschinski-theater met zoveel gevoel wist te bespelen, is terug uit de vergetelheid. Sinds kort is hij elke dinsdagavond te ho ren in het AVRO-radiopro- gramma „Theater Totaal", waar hij aankomende organis ten introduceert, die meedin gen naar de Pierre Pallatrofee. die in april voor het eerst zal worden uitgereikt. Zelf bespeelt Bernard Drukker dan ook het grote AVRO-concertorgeL Bovendien Is hij eens in de veertien dagen op dinsdagmiddag in de ether (morgenmiddag om Uen over één ween. Ook Is Bernard Drukker ln de weer met de organisatie van het muziek festijn ..Enschede-orgelstad" dat in mei 1978 zal worden gehouden. Daar om begint Bernard te lachen als ik hem tijdens ons gesprek ln zijn huis in Boekelo vertel dat ik hem allang ln een bejaardencentrum waande of ver over de grens in een zonnig land. na een bewogen leven genietend van zijn rust ..JIJ bent niet de enige die dat denkt. Er blijkt opnieuw uit dat het oosten en het westen van ons land twee werelden zijn. Ik zit hier echt niet stil, maar het duurt lang eer dingen die hier veel aandacht trekken door dringen tot de rest van Nederland," roept hij uit. De 67-Jarlge Bernard Drukker hoort er nog helemaal bij. Als hoofddocent elektronisch orgel aan het Twents conservatorium ln Enschede heeft hij zich de afgelopen Jaren intensief bezig gehouden om te bereiken dat het elektronisch orgel als volwaardig muziekinstrument wordt erkend. ..Ik heb er dertig Jaar voor geknokt op vergaderingen van conservatorium- en muziekschooldirecteuren en bij CRM Het laatste bolwerk is nu genomen: het elektronisch orgel ls op de con servatoriums gelijk gesteld met het kerkorgel, de hobo. de klarinet en de fluit. Je kunt er nu staatsexamen voor afleggen Het elektronisch orgel is volksinstrument nummer één ge worden. Zelfs ln de kerken, die lang afwijzend stonden, gaat men steeds meer op elektronische orgels over." Al heeft Bernard Drukker zijn hart aan het elektronisch orgel verpand, toch geeft hij volmondig toe dat een kerkorgel en een elektronisch orgel verschillende instrumenten zijn. Beatmuziek ..Een elektronisch orgel ls goedkoop ln onderhoud. Maar als Je het kunt betalen, moet je een orgel ln een kathedraal niet vervangen door een elektronisch Instrument, al hebben die elektronische orgels ln de loop der Jaren een zodanige staat van perfectie gekregen dat Je ln een handomdraai van een amusement sorgel een kerkorgel kunt maken waarop je kunt spelen ln de geest van Feike Asma. Dat neemt niet weg dat Je er ook Tea for Two en zelfs beatmuziek op ten gehore kunt bren gen wat op een traditioneel kerkor gel niet gaat Eh dat ls volgens mij het punt waar het om draait ais men ln kerken afwijzend staat ten opzich te van elektronische orgels Het re pertoire dat Je op een elektronisch orgel kunt brengen vtndt men te wuft." Bernard Drukker noemt dat onzin. Bernard Drukker. slapen achter het olievat ..Het ligt er helemaal aan hoe je het brengt en wat Je speelt Je moet ln een kerk niet aankomen met „en dat we toffe Jongens zijn dat willen we weten," maar goede amusements muziek kan net zo devoot klinken als een koraal van Bach, mits Je het verantwoord brengt. Zelfs Jan met de pet voelt als bij intuïtie aan of iets met respect wordt gespeeld. Het pu bliek is in weien ook een instrument dat je moet gespelen." Het was de vatenfabrlkant Van Leer door wie Bernard Drukker kort na de oorlog kennis maakte met het begrip elektronisch orgel. „Ik stu deerde ln die tijd medicijnen. Daar mee was lk ln de oorlog begonnen door toedoen van een Internist bij wie lk ondergedoken was. nadat ik als een van de weinigen van mijn familie ln 1944 had weten te ontko men toen het onderduikadres waar ik met mijn eerste vrouw, mijn va der en nog een aantal familieleden zat. was ontdekt. De anderen zijn allemaal naar Auschwitz gebracht. Ik heb ze nooit teruggezien." „Om als student Iets te verdienen speelde lk 's avonds ln het Amstel- hotel. Van Leer was daar vaste gast. Hij had er een eigen suite. Op een dag liet hij me bij zijn tafeltje ko men. Hij had gehoord dat lk ook andere muziek kon spelen dan musi cals. Ja, ln het Amstelhotel is feest- neuzenmuziek er niet bij. Daar moet Je een wals van 8trauss en lets van Chopin kunnen spelen. Toen Van Leer hoorde dat ik jarenlang theaterorganist was geweest, vertel de hij dat ze in Amerika een orgel hadden zonder pijpen! Als je het interessant vindt laat ik er eentje komen." stelde hij voor. Kort erop stond er een voor mijn neus. Na mijn kandidaats ben ik bij Van Leer. die daar wel brood ln zag. in dienst gekomen. Ik ben voor hem de hele wereld afgereisd om elektronische orgels te verkopen. Met die medi sche studie heb ik in de praktijk weinig meer gedaan. De muziek bleef mijn eerste liefde." Oom lesidoor Bernard kreeg dat muzikale bij zijn geboorte mee. „Vele familieleden za ten in de muziek. Mijn vader niet. Die was drogist in de Lepelkruid straat, in het getto van Amsterdam. Daar ben ik geboren. Vader was ziekelijk. Moeder moest verschrik kelijk hard werken om de drogisterij gaande te houden. Ik heb een dra matische Jeugd gehad. De muziek was mijn hooghouder. Ik herinner me nog als de dag van gisteren dat ik als jongetje van zeven jaar mijn eerste piano kreeg, een van bruin notehout. Het was een cadeau van oom lesidoor. die in muziekinstru menten handelde. Hij regelde het ook dat tante Gretha uit de Nieuwe Kerkstraat mij wekelijks les kwam geven." „8indsdien was ik niet meer weg te slaan van het instrument. Ik guig niet meer buiten spelen. Gevoetbald met vriendjes heb ik nooit. Eigenlijk heb ik helemaal geen jeugd gehad. Oom les moest ook regelmatig ko men om de piano te stemmen. Zo vochtig was het bij ons thuis." „Onze woonkamer was onder de winkel. Als het had geregend, was het kleed drijfnat, vandaar dat de zilvervisjes en ander ongedierte zich er steeds meer thuis voelden. Met de ruimte was het behelpen. Ik sliep achter het olievat, mijn broer Jaap achter het gasstel." „Hoe moeder het heeft volgehou den? Zij was enorm energiek. Ze noemden haar „het zonnetje ln de familie". Maar ik zie nog hoe zij op donderdagavonden op haar knieën de winkelvloer aan het boenen was omdat die er netjes moest uitzien als de sabbat begon. We waren bij ons thuis orthodox joods. Op vrijdag middag ging om half vier het gordijn naar beneden en 's avonds kwam een niet-Jood het licht aansteken. Ik heb later dat streng orthodoxe eruit gehaald en ben liberaal joods gewor den. Maar dat wil niet zeggen dat ik minder godsdienstig ben geworden. Vroom zijn heeft niets te maken met het volgens een spoorboekje naar de kerk gaan. Het religieuze moet in Je zitten, van binnenuit komen." Valse noot De muzikale vorderingen van haar zoon lieten moeder Drukker niet on verschillig. „Zij had goede oren aan haar hoofd. Ais zij klanten aan het helpen was en ik iets niet goed speel de riep zij naar beneden: „Baardje (want ik heet officieel Barend). Je speelt een valse noot." Omdat zijn ouders het niet konden betalen, kreeg Bernard een beurs voor zijn muziekstudie. Als Jongen van vijftien ging hij naar het Am sterdamse Conservatorium en werd daarmee de Jongste leerling die dit conservatorium ooit heeft gehad. Om de financiële zorgen thuis te verminderen ging Bernard tevens spelen in het theaterorkest van Max Tak. „Het was hard werken. Moeder gaf me 's morgens twee pakjes brood mee: een voor 's middags en een voor 's avonds, want van het conser vatorium ging ik meteen door naar een van de theaters. Als ik laat ln de avond op de fiets naar huis kwam moest ik nog studeren. Moeder bleef dan bij me zitten, totdat ik over mijn boeken in slaap viel. Zij vond het niet ethisch naar bed te gaan terwijl zij wist dat lk 's nachts stude ren moest omdat lk op de tijd dat ik dat normaal zou moeten doen, voor •het gezin werkte. Begrijp je nu het respect dat ik voor mijn moeder heb. ZIJ leeft elke dag ln mij voort. Dat ls geen moedercomplex, maar het is niet zómaar dat ik van haar Op deze pagina zal de bijdrage van onze medewerkster Mink van Rijsdijk in de komende weken ontbrekenen. Om gezondheidsredenen kan zij voorlopig niet voor haar wekelijkse artikel zorgen. door Annemarie Lückl (Foto: Dirk Ketting) alleen al op mijn werkkamer vier portretten heb staan." Bij Max Tak maakte Bernard Druk ker kennis met Pierre Palla, die toen organist was van het Tuschinski- orgel. Het duurde niet lang of Palla ging hem les geven. Het bioscoopor gel oefende echter zo'n aantrek kingskracht op de Jonge Bernard uit, dat hij niet kon nalaten 's mor gens vroeg er op te gaan improvise ren. Het publiek bestond uit de werksters, die zongen vaak uit volle borst mee. Aan die pret kwam een einde toen een van hen argeloos tegen Pierre Palla zei: „Meneer, het is hier 's morgens zo gezellig als dat jongetje van Drukker speelt." Palla was woedend. „JIJ snotaap, ik gooi je van mijn orgel af," schreeuwde hij. Jarenlang zijn we gebrouilleerd geweest. Hoewel ik toen nog niet bij hem ln de schaduw kon staan, zag hij me als een concurrent. Dat heeft hij jaren later toegegeven toen we alles hebben uitgepraat" Zelfkritiek Bernard Drukker is nu zelf een orga nist van naam. Toch heeft hij niet het gevoel er te zijn. „Ik heb een akelige zelfkritiek. Als ik heb ge speeld voel lk me vaak erg rot. Ik ben nog nooit tevreden geweest over mijn eigen werk. Dat zal niet over gaan, dat weet ik. Dat is onaange naam. maar een voordeel ervan is dat het me iedere keer weer stimu leert mezelf goed voor te bereiden." In de komende Boekenweek zal on der het motto „Ik speel voor u" Bernards blografie verschijnen. „Daaraan heb ik jarenlang gewerkt. Door mijn gedachten op papier te zetten heb ik mezelf ontladen. Ik hoop dat de mensen na lezing ervan zullen zeggen: 'Die Bernard Drukker is toch meer dan de oppervlakkige plezlermaker die mensen met zijn orgelspel ln een goeie bul brengt'." Op zoek naar iets dat het midden houdt tussen een duster, ochtendjas, badjas en een „house dress", is het opmerkelijk te zien dat er zelfs in deze vrij afgebakende groepen nog zoveel variaties zijn. Een duster brengt onwillekeurig de associatie met zich mee van slovende huisvrouwen in glimmend zalm-roze nylon. Een ochtendjas daarentegen moet warm en comfortabel zijn, zo vanuit het warme bed rillerig met de voeten op het koude zeil. Een badjas is- sportief en functioneel, het liefst van ruige badstof en meteen royale kraag en overslag. De house dress is een verschijnsel van de laatste jaren. Dat kdn een feestelijk geborduurde zijden kimono zijn (nadeel is de vaak glibberige stof waardoor een hand constant de sluiting moet corrigeren) of een djellebah of een kaftan van India-katoen waarmee je ook naar een feest kunt gaan, maar die niet makkelijk zitten over een pyjama of nachtpon. Jumpsuits zien er leuk uit op kleine maten met een goed figuur. Het is natuurlijk prettig om van ieder soort over een te beschikken, maar dat is voor de meeste mensen niet weggelegd. Waarmee kun je op reis in een hotel, naar het ziekenhuis, uit logeren, naar het strand, 's ochtends de deur open doen en 's avonds bij de kachel luieren? Ideaal zijn lange, goed sluitende jassen liefstmet capuchon (natte haren, krulspelden), van een soepele velours of stretch badstof, makkelijk te wassen, niet te dik, niet te dun, in rustige tinten, die ruim genoeg zijn om nachtkleding onder te dragen. Ochtendjas van 50/50 katoen polynose, bedrukt met Inca dessin in havanna bruin en olijf, adviesprijs 98,-. Ten Cate. Je hebt van die vissers, die jarenlang op hun stekkie zitten te staren, maar nooit eens wat uit het water hengelen. Kan ook heel plezierig zijn, maar toch. Zo iemand kun je natuurlijk ook een handje helpen. Door een kado te geven waar hij wat wijzer van wordt Zon kado vindt u bij de boekhandel. Daar zijn volop boeken over vissen en vistechniek, over Hollands viswateren nog stille plekjes. Zoals je bij de boekhandel letterlijk ólles vindt waarvoor uw man (of uw verloofde, vriend, kennis, collega) zich maar interesseert Er is zoveel, dat u altijd iels heel persoonlijks kunt vinden. Kortom... VRAGEN uitsluitend'ih.envelop sturen nnar postbus SÓ7, Voorburg Per vraag een gulden in postzegel» het liefst In waarden van 55 er 45 ets' bijvoegen en beslis» niet ssn de buitenkant opplakke1" Geheimhoudlng verzekerd. Briefkaarten worden terzi|de gelegd VRAAG: Het ls me een doorn in het oog. dat ik strafport moet betalen als de afzender te weinig postzegels plakt, of als de zegel van de brief is afgegaan ANTWOORD: U kunt de brief zon der meer weigeren en aan de afzen der terug laten sturen, maar als het nu eens echt per ongeluk was en het misschien een heel aardige brief was ach. word dan niet te gauw erg boos en betaal dan die strafport toch nog maar een keertje Overi gens kunnen we uw verontwaardi ging heus wel begrijpen, want we maken die dingen ook dikwijls mee Het wordt toch .niet expres zo ge- daan"» Behalve dan door die lezeres, die ons een heel oude briefkaart stuurde, waar nog een waarde van 8 cent op aangegeven waa of we dat ook niet enig vonden WIJ vonden het een goedkoop grapje VRAAG: Is het ook mogelijk inlich tingen te krijgen over het vergaan van de Mammonitor Adder voor Scheveningen zo'n 100 jaar geleden? ANTWOORD: Dit schip was op 5 juli 1882 op weg van Amsterdam naar Hellevoetsluls, onder bevel van de luitenant ter zee der le klasse E. Simon v.d. Aa. Het schip werd ver mist en het wrak werd later gevon den op nagenoeg één geografische mijl ten WNW van de vuurtoren van Scheveningen. Alle 65 opvarenden kwamen bij deze ramp om het leven. Een verslag van het onderzoek naar de vermoedelijke oorzaken van deze ramp. werd uitgebracht door de commissie benoemd bij Koninklijk Besluit van 21 juli 1882. No 1' (Den Haag. Landsdrukkerij 1882). Dit ver slag is o m ln te zien ln de biblio theek van het Ministerie van Defen sie iMarinei. Koningin Marlalaan 17. Den Haag. Men kan het ook te leen ontvangen, via een plaatselijke lees zaal of bibliotheek. De Adder was in 1871 te Amsterdam gebouwd op de rijkswerf (een van de zes van dit type 2e klasse) De waterverplaat sing was 1586 ton. Deze rammoni- tors waren van ijzer gebouwd, voor zien van twee schroeven en bewa pend met twee getrokken kanons van 23 cm. Bouwkosten 755 955 gul den Bestemming Binnenlandse dienst ter verdediging van de zeega ten. Afbeeldingen drie gulden, op het bureau maritieme historie van de marinestaf VRAAG: In de tijd van de vogeltrek streek een vogel neer in de luwte van ons huis. op sterven na dood. We hebben de vogel, waarvan we u eni ge foto's stuurden, een paar dagen gevoerd en ten slotte kon hij of zij wegvliegen In geen enkel vogelboek zagen wij een afbeelding van deze prachtige vogel, te sierlijk voor een eend. met zwart-witte veren en een merkwaardig gekleurde snavel. ANTWOORD: Eerst zijn we de stads- en dorpsparken eens doorge wandeld Wij zagen geen vogel, die er op leek en het oordeel van park wachters: Kaapse eend was beslist niet juist. Die Kaapse eenden zijn nl veel groter en logger en het leek ons uitgesloten dat die zware dieren ver zouden kunnen trekken. Op een mooie herfstdag zijn we dus eens naar het Wassenaarse dierenpark getogen We hadden het genoegen de directeur zelf te vinden en wel met zijn filmtoestel tussen de kroko dillen en aapjes van de oerwoud kas. Uw logé was een Venezolaanse mus kuseend. die echter niet uit Vene zuela naar Maarn was komen vlie gen. Deze eend. een heel mooie vo gel. is hier geïmporteerd en wordt als park vogel ook verder gefokt. Hoewel de vogel wlntervast is. be staat altijd het gevaar dat de tenen aan elkaar vriezen. Ik vermoed, dat er bij u in de buurt wel buitens zijn met vijvers, waaruit de vogel wegge vlogen ls. In het Dierenpark Wasse naar heeft een paar jaar geleden een knaapje een paar eieren uit be langstelling meegenomen en door een kip laten uitbroeden. Daar bleef het niet bij. zodat de gemeente Was senaar op een gegeven ogenblik moest ingrijpen cn een heleboel muskuseenden heeft laten vangen Waar ze gebleven zijn. vermeldt de historie niet. Rectificatie: In de beschrijving van de 8paanse gulden een paar weken geleden is een fout geslopen C FL werd door ons vertaald met Cum Flandria (en of met Vlaanderen) C staat echter voor Comes Flandriae. dus Graaf van Vlaanderen. VRAAG: Ik heb ln mijn serre op het zuiden een grote Papyrusplant ge kweekt en zou van de lange stengels zelf papyrus willen maken, zoals de oude Egyptenaren dat deden. Maar hoe deden ze dat? ANTWOORD: Er zijn verschillende soorten van „Cyperus" of zoals men die ook wel noemt Papyrus of Para pluplantje. Twee ervan vallen direct uit: De C. Alternlfolla ofte wel het paraplu'tje. afkomstig uit Madagas car. een plant, die geweldige sten gels van wel 2 m. kan produceren Dan de C Curtissli. met breder blad. De Noordafrikaanse voorvader van deze planten, de C. Papyrus echter werd vroeger gebruikt en in een in stituut te Cairo wordt hiervan nog „papyrusvolgens het oude procédé gemaakt tot beschrijfbaar materi aal Flinterdunne slierten worden soepel geklopt en ln nog vochtige toestand tot zeer fijne matjes ge vlochten. BIJ antieke papyn is dat heel goed te zien aan de brokkelige randen, en als er soms vierkantjes uitvallen. Deze matjes, hoe precie zer hoe fijner, worden onder pressie gedroogd en met puimsteen gladge- schuurd en na nog een paar bewer kingen betekend of met een fijn penseel van woord- en lettertekens voorzien (hiëroglyfen). Het materi aal was zeer kostbaar en vaak werd een reeds gebruikte rol weer schoon gekrabd, om voor de tweede keer gebruikt te worden (palimpsest). De latere opschriften zijn vaak van minder waarde dan de oorspronke lijke, maar met röntgenstralen kan men veel van de oude teksten terug vinden. Al met al een zeer interes sant studieobject. Aangezien ik niet uit de verte kan beoordelen welke soort Cyperus u kweekt, wil lk u graag „een dagje Leiden" aanraden: In de Hortus zijn alle leden van de C familie aanwezig en nog heel veel meer ln de tropische kassen, terwijl aan de overkant van het Rapenburg het Rijksmuseum van Oudheden te vinden is en daar zijn echte papyri, palimpsesten, mummies, enz. VRAAG: In het zuiden van Frank rijk verkoopt men potjes met zure mosselen uit Nederland (Yerseke). Het mengsel is zachter, zoeter en minder scherp Is dit merk ook in Nederland verkrijgbaar? ANTWOORD: Het recept is hetzelf de. Echter zijn de zendingen naar Frankrijk gesteriliseerd, doch de smaak wordt daardoor niet be ïnvloed. De mosselen van de door u genoemde Nederlandse merken zijn volgens de exporteurs in Yerseke (wij hadden met beide firma's con tact) ln alle goede viswinkels te koop. Zo niet, dan aanhoudend er naar vragen. VRAAG: Ik ben minder valide en rijd met een aangepaste auto. De mogelijkheid om met mijn wagen over de steile oprit van mijn huis op de Dijkweg te komen, wordt con stant belemmerd door geparkeerde vrachtwagens. Mag ik hier een kruis op de weg schilderen of een bordje „niet parkeren, invalide" plaatsen? Zo niet, hoe moet het dan? ANTWOORD: In elk geval niets op uw eigen houtje doen. U moet een aanvrage voor „Invalide-parkeerac commodatie" richten aan B. W. van uw gemeente. De (verkeers) po litie zal ter plaatse op verzoek van de gemeente de situatie bekijken en het advies van de politie zal worden opgevolgd. 1 VRAAG: Tijdens ons verblijf ln In donesië maakten wij kennis met een oude Chinese heer, die ons foto's en dia's meegaf om ze in Nederland eens te laten zien. Hij was zeer be nieuwd naar de waarde van zijn be zit en dacht van de opbrengst mis schien een wereldreis te kunnen maken. ANTWOORD: Helaas wordt er niets medegedeeld omtrent de signering van het werkelijk majestueuze schil derij van de Lorelei. Het zal 60 75 jaar oud zijn. Merkwaardig dat zoiets de oorlog is doorgekomen. Af beeldingen als deze kon men vinden op afgelegen ondernemingen en ho telletjes. Via Singapore kwamen la- dingen vol bloot en pikanterie Engeland en andere landen en i plaatjes en beeldjes kwamen wel ergens terecht. De eigenaar» gen er niet altijd kies mee om. rajabs (termieten of witte mi( knaagden vaak de lijsten tot o dunne verflaag weg en van de derijen het doek. zodat een kl trilling soms al voldoende was alles in elkaar te laten zakken, de bordjes betreft: Op een vu minuscule afbeeldingen ziet m6 de achterkant heel duidelijk merk van de aardewerkfabriri Sphinx uit Maastricht. Voor trof men dit figuurtje nog ni«t op de produkten van P. Regotlt 1883 werd het regelmatig gebr in verschillende vorm en met II onderschrift. Aan de hand vam gegevens kunnen wij dan gem lijk de tijd van de fabricage va) len. Echter deze piepkleine krlt dingetjes kunnen wij zelf niet S zien. Wellicht kan men u in E tricht beter helpen Een werel zit er volgens ons niet ln.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 6