De dominee en de mooie kalenders Van China iets leren? kom nou „Hans Küngs boek is niet katholiek" Westduitse bisschoppen: Brandt ziet niets in Russell-tribunaal Onderzoek tegen ds. Ensslin Hondeweer. UIT DE KERKBLADEN Kerken enige, die politici nog tot orde kunnen roepen VANDAAG Ned. bisschoppen: paus heeft ook vertrouwen in ons Wereldraad helpt in Nairobi MAANDAG 21 NOVEMBER 1977 rouw/Kwartel door A.J. Klei Aangezien predikanten ondermeer tot taak hebben, ons te wijzen op de gevaren dezer wereld, dienen zij van wanten te weten. Laatst echter maakte ik een aandoenlijk voorbeeld van het tegendeel mee. toen een alleraardigste dominee in zijn preek hoog opga! van de vele. mooie kalenders, welke hij had waargenomen op de boekenafdellng van een groot warenhuis. De één was nog fraaier dan de ander, gemeente!, riep hij vol vuur uit en ik vroeg me nieuwsgierig af. hoe hij hier een stichtelijke draai aan zou kunnen geven. Tot mijn verrassing schreef de geestdriftige voorganger de bloei van het kalenderwezen toe aan een groeiend besef bij het winkelend publiek, dat wij mensen van de dag zijn. Onze dagen zijn geteld en de kalender bepaalt ons daarbij, ging de prediker voort Hij haalde er ook nog de neutronenbom bij en stelde vervolgens vast dat wij een bedreigd bestaan leiden. Het is natuurlijk op zichzelf alleen maar bewonderenswaardig, als je gedachten ln een winkel een dergelijke vlucht nemen en er ls ook niets op tegen, die gedachten des zondags aan de kerkgangers door te geven. Het ging deze onthechte herder en leraar blijkbaar echter geheel voorbij, dat de door hem aangetroffen sortering kalenders volstrekt geen heenwijzend karakter heeft, doch slechts een vooral tegen 5 december zich met kracht aan je opdringend symptoom is van onze vermoeide welvaartsmaatschappij. Niemand weet meer. wat hij Iemand moet geven, iedereen heeft alles al. maar gelukkig kun Je een kalender na één jaar gebruik zonder gewetensbezwaar wegdoen, want niemand kan beweren dat ze daar ln de derde wereld naar zouden snakken. Welnu, aldus ontstaat een verlangen. Een verlangen naar een nieuwe kalender. Aan dit verlangen geven de mensen uiting via een verlanglijstje, waarvoor ze verder eigenlijk niets weten te verzinnen, want ze hebben de handen al vol. Wij willen aan dit overzichtelijke verlangen wel voldoen, maar dan zal 't ook een bijzondere kalender moeten wezen, en nletzo'n alledaags ding met gekleurde personen van de zending of met een boerenwei van de christelijke radiovereniging. De wakkere kalenderindustrie springt hier gretig op ln en vandaar die uitbundige aanbiedingen, en niet omdat wij er steeds van doordrongen zijn, dat het leven een damp is. Wanneer ik er thans toe over ga. een kalender te beschrijven, is dit dan ook niet met een verheven oogmerk. Wel met een goeie bedoeling, namelijk om te attenderen op de Van Hoytema-kalender 1978, die uitgeverij A. O. Schoonderbeek te Laren (N.H.) ons ter aankondiging toestuurde. Het ls dit jaar driekwart eeuw geleden dat de eerste kalender van de Haagse lithograaf Theo van Hoytema verscheen en het is zestig aar geleden, dat hij overleed. Twee aar geleden begon de firma Schoonderbeek met de heruitgave van de kalenders van Van Hoytema, die tot 1918 elk jaar voor een nieuwe zorgde en als alles volgens de plannen verloopt, kunnen we tot 1991 eik Jaar weer een Van Hoytema-kalender verwachten. Van Hoytema was befaamd omzijn weergave van kleine dieren, vogels vooral, en van planten. Ook op deze kalender zijn ze weer: sneeuwklokjes, elzenkatjes, gele lissen, een kikker, een hagedis, een paar salamanders en alles in die fijne, zachte, oude tinten, steeds ln nuances van geel, groenen bruin. De kunst van Van Hoytema is te eigen-aardig dan dat je hem gemakkelijk een etiket kan opplakken en dat ik deze kalenders graag aan de wand zie, komt omdat er naar mijn gevoel iets van voorname, weemoedige rust van deze afbeeldingen uitgaat Nu houd ik op, anders loop ik op mijn beurt gevaar te gaan preken over kalenders. De Van Hoytema-kalender kost op een dubbeltje na twintig gulden en bijgaande afbeelding van twee vechtende hanen is niet van de kalender afgehaald, maar genomen omdat deze litho zo ongeveer het handelsmerk van Van Hoytema is geworden. BONN (DPA) Hans Küng heeft ln zijn boek „Christen zijn" wezenlijke otswnddelen van het katholiek geloof zo ontoerei kend weergegeven, dat zij zonder rectificatie niet als uiting van het katholiek geloof erkend kunnen worden. Dit zegt de West duitse r.k. bisschoppenconferentie in een verklaring, die kan gelden als een voorlopig slotwoord in deze zaak. In het Jaar 314 veroordeelde het concilie van Arles de donatisten, een groep christenen vooral uit Afrika, die zich er tegen verzette dat de katholieke kerk van Augustinus samenwerkte met de vroegere kerkvervolgers van keizer Constantijn. De donatisten beschouwden de bisschoppen, die heilige boeken, relikwieën en heilig vaatwerk aan de vervolgers hadden gegeven als „verra ders" van de Heer. Zij dienden afgewezen te worden en hun daden behoorden ongedaan te worden gemaakt. Zelf zouden ze uit het ambt gezet moeten worden. De donatisten begonnen alvast maar christenen opnieuw te dopen, die door de „verra ders" gedoopt waren. De katholieken, in het bijzonder Au gustinus, oordeelden echter dat de kerk nu eenmaal een lichaam ls dat bestaat uit heiligen en zondaren en dat de waarde van de sacramenten niet afhangt van wie ze toedient, maar van Christus zelf. De verraders, de bisschoppen Caecllianus en Felix, werden niet veroordeeld en de kerk verkoos een kerkpolitieke houding boven een puur ethische. Het gevolg van de keuze die de kerk deed was dat er een schisma ontstond en dat Ansicht uitgestrekte christelijke gebieden in Afrika en Azié later ten offer vielen aan de Islam. vijandiger zo'n Oosteuropees bestel ln hun ogen ls, des te zekerder dat de ware kerk ginds alleen maar als ver zetsgroep bestaat. De dwaze ideeën van de oorspronkelijk Roemeense sektariër Richard Wurmbrand gaan ln dit opzicht het verst, maar het neo-donatisme is een ideologie, die ook ln allerlei keurig bekend staande kerkelijke organen, ook ln ons land, ls binnengedrongen. Een kerkhistoricus (W. H. C. Fend) legt uit dat het particularisme van Noord-Afrika politieke achtergron den had. De Noordafrikanen brach ten er hun nationalistische verzet tegen de keizer ln tot uitdrukking. Niet dood Het donatisme is nog niet dood. Nog steeds verlangen sommige christe nen van andere kerkleden dat zij tot in het martelaarschap eik compro mis afwijzen. Het neo-donatisme kun Je tegenwoordig vinden in West- Europa en vooral ln Noord-Amerlka, waar bij velen de neiging bestaat van de kerk ln de socialistische landen bewijzen van theologische zuiver heid te verlangen, liefst ln de vorm van verzet en desnoods martelaar schap. Ook het neo-donatisme heeft een sterk politieke en culturele com ponent Aanzienlijke groepen christenen in West Europa en Noord-Amerika, die opvallend weinig moeite hebben met hun eigen sociaal-economische be stel. zien bij de kerkleiders ln de socialistische landen verraad en zij willen maar één ware kerk erkennen: de ondergrondse. Hoe vreemder en Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 WestWaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN; Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 In het centraal comité van de wereldraad van kerken leeft het neo- donatisme bij verscheidene westerse vertegenwoordigers. Deze nemen het hun collega's uit Oost-Europa welis waar niet kwalijk dat zij het heilig vaatwerk hebben laten inpikken door hun overheid, maar hier is de kwestie van de mensenrechten vaak een kapstok. Bij een bezoek aan de Sowjet-Unie liet een van de christe nen mij grinnikend een ansicht zien, die hij van een hervormd gemeente- lid uit Bodegraven had gelbegen. In het Engels stond er de toezegging op "te bidden voor kracht in het marte laarschap". Mijn gesprekspartmer vroeg zich af of er in Nederland geen andere dingen zijn om voor te bidden. Het deo-donatisme richt zich in ster ke mate op de 8owJet-Unie. Maar China is veel meer een klassiek voor werp van donatistische aanvallen. De neo-donatist heeft het gevoel dat de kerk ln de volksrepubliek éen martelaarskerk is. die de regering in Peking afwijst en vasthoudt aan het pure christendom zoals de zending dat er heeft achtergelaten, toen de „roden" het land overspoelden. Studie In de Lutherse Wereldbond (LWF) is al Jarenlang een studie aan de gang van China en zijn kerk. Er zijn be wijzen gevonden dat China in de achtste eeuw al een Nestoriaans- Chrlstelljke zending kende. Daarna hebben de Jezuïeten en andere ka tholieke orden hun best gedaan. Met de gedwongen openstelling van Chi na voor de westerse kooplieden hal verwege de vorige eeuw kwam ook de zending in dat land weer op gang. Maar elke keer mislukte het. Een medewerker van het lutherse studie programma heeft er een zeer aardig nummer van Allerwegen, een uitga ve van de Nederlandse Zendings raad. over volgeschreven. Het num mer heet „De uitdaging van China aan de kerk" en de auteur la Arae 8ovik, die zelf een aantal Jaren zen deling ln China was. Sovik schrijft over het hedendaagse China zonder een zweem van donatisme. zonder het maoïstische te idealiseren, maar met erkenning van de verworvenhe den van de volksrepubliek. Sovik zet uiteen dat de mislukking van de zending (bij de stichting van de volksrepubliek was niet meer dan één pro mille van de Chinese bevol king lid van de kerk) toegeschreven moet worden aan het feit dat wester se zendelingen hun boodschap ver bonden met de westerse cultuur. En de Chinese cultuur was de Chinezen te kostbaar om die in te wisselen voor de barbaarse, ook al was die verbonden met Christus. Er is nu een radicaal ver,.chineeste" christelijke beweging ontstaan. De protestanten zijn ondergebracht in de „Drie Zelf Beweging" en de ka tholieken in de „Katholieke patriot tische vereniging". De vroegere anglicaanse bisschop K. H. Ting uit Peking is nu gewoon meneer Ting en behalve directeur van het theologisch seminarium van Nanking, ook voorzitter van de „Drie Zelfbeweging" Arne Sovik ci teert de bisschop (pardon: meneer) uit een brief die hij aan een vriend schreef over de toestand van de kerk ln China. „Het christendom in China wordt steeds eenvoudiger. Het be staat uit christenen, die hier en daar bijeenkomen rondom Jezus Chris tus ln woord en sacrament. Er wor den nog maar heel weinig kerkge bouwen gebruikt. De twee kerken ln Peking die open zijn voor de ere- dienst, zijn bestemd voor buiten landse christenen. Deze beslissing werd genomen door de „Drie Zelf Beweging". Onze christelijke ge meenschap ls een lekenbeweging zonder ambten en zonder geestelijk heid. Een vroegere predikent is ge woon één van de gemeenteleden; er is geen verschil tussen ambtsdra- De illustratie bij dit artikel is van de hand van Gun Kessle en afkomstig uit Jan Myrdals: Rapport uit een Chi nees Dorp, uiig. Bruna, Utrecht. door Aldert Schipper gers en leken. De christenen komen gewoonlijk niet op zondag bij el kaar; meestal hebben ze hun dien sten 's avonds ln een school- of club lokaal. waarvoor ze vaak een gerin ge huur moeten betqlen. of ln een particulier huis. Ze gebruiken geen kerkgebouwen, deels omdat het on derhoud een te zware last is, meer nog omdat de kerken voor de gewo ne Chinees symbolen zijn van de vroegere westers imperialistische overheersing." Het is het beeld van de oudste chris telijke gemeente. Küngs omstreden boek, dat drie Jaar geleden verscheen, werd een voor een theologisch boek ongekende be stseller. Binnen anderhalf Jaar waren er in West-Duitsland al 160.000 exemplaren verkocht. Het ls ver taald in negen talen, waaronder het Nederlands. Bij hun verklaring, die tien pagina's beslaat, hebben de bisschoppen een uitgebreide bijlage gevoegd met de korrespondentie, die zij met Küng hebben gevoerd. ZIJ menen dat de theoloog ln zijn boek de goddelijk heid van Jezus en de verlossingswer kelijkheid verkort heeft weergege ven. Wanner de bisschoppen hadden gezwegen, hadden de gelovigen kun nen concluderen, dat de bisschop penconferentie achter de gehele in houd van het boek zou staan, zo zegt de verklaring. Vijandig Er is alle kans dat in de toekomst steeds meer christelijke minderhe den gevonden worden in landen waar de heersende ideologie, eerder open dan bedekt, vijandig zal zijn tegenover christelijke waarden en overtuigingen. Moet de christenge meente dan een anti-ideologie ont wikkelen? In het geval van Oost- Europa en China bijvoorbeeld het anti-communisme of het kapitalis me? Of zullen de christelijke ge meenten dan terug moeten grijpen naar het Oud en Nieuwe Testament en daarin de wereld herinneren aan het voorlopige van haar politieke en economische macht? Dit soort ge wichtige vragen stelt het nieuwe China ons en daarom ia de uitgave vap de Zendingsraad de moeite waard als uitgangspunt voor een grondige bezinning. Doctrinair De bisschoppen zeggen, dat Küng ondanks al hun pogingen uitdrukke lijk heeft geweigerd iets aan het boek te veranderen. Zij willen niet oordelen over wat Küng persoonlijk wel of niet gelooft. Zij hebben zich echter genoodzaakt gezien, zich af te zetten tegen Küngs boek, omdat Küng zijn boek zelf voorstelt als een kleine opsomming van het christe lijk geloof en omdat sommige men sen het boek als een soort leerboek van het r.k. geloof zien en gebruiken. In een eerste reactie noemt Küng de verklaring een „doctrinaire zel frechtvaardiging zonder zelfkritiek". De mensen verwachten in de moeilij ke situatie van kerk en maatschap pij van de bisschoppen niet een ver oordeling, maar opbouwende ant woorden op vragen, waar zij mee zitten, aldus Küng. Hij vindt, dat de lezers van zijn boek zelf een oordeel zullen vormen. Ook vindt Küng het jammer, dat de bisschoppen zijn nieuwe boek niet wilden afwachten, waarin hij de ge hele problematiek nog eens grondig heeft overwogen. Dit boek verschijnt ln februari en heet „Bestaat God? Antwoord op de godsvraag van de moderne tijd." BONN (EPD) De voorzitter van de socialistische partij in West-Duits- land, Willy Brandt, voelt niets voor een Russell-tribunaal over de bondsrepubliek. In een brief aan de theoloog professor Helmut Gollwit- zer noemt Brandt zo'n tribunaal een ernstige blunder. 8olidaire kritiek uit het buitenland kan nuttig zijn, maar niet door zelfbenoemde rech ters, van wie vermoed moet worden, dat zij politieke munt in hun eigen land willen slaan uit het tribunaal. AOVERTENTie STUTTGART (EPD) De officier van justitie in Stuttgart gaat een onderzoek instellen tegen dominee Helmut Ensslin wegens smaad van de staat. De predikent had tegeno ver het Italiaanse blad „Lotto Conti- nua" de overtuiging uitgesproken, dat zijn dochter Gudrun geen zelf moord gepleegd heeft, maar ln de gevangenis Stuttgart-Stammheim vermoord is. Het kerkbestuur van Stuttgart gebood ds. Ensslin daarop uitdrukkelijk, geen verdenkingen of vermoedens meer te uiten. Ook het kerkbestuur heeft een onderzoek te gen ds. Ensslin Ingesteld. Ah je bi] nacht en ontq door weer en wind van hot naar her moet trekken, <*-. .i mag Je blij zijn (Ut Je een auto hebt En dat bén Je ook! Ditmaal uitgebreide aandacht voor dr. P. A Elderenbosch, die in Her vormd Amersfoort zijn hart lucht over de kabinetsformatie: Er zal in Nederland nauwelijks ooit zo'n katerstemming geheerst heb ben als in deze afgelopen dagen waarin voor de zoveelste maal moest blijken dat onze politieke partijen op geen enkele wijze kun nen samenwerken. Vijf maanden lang konden we op de beeldbuis steeds vermoeider, steeds verbitterder fractieleiders zien die ons kwamen vertellen hoe onhan delbaar de ander wel was en dat de verkiezingsuitslag moest worden uitgelegd ln de zin van de geïnter viewde. We zijn geconfronteerd met gênant gezeur over verdeelsleutels, rekensommetjes over de verhoudin gen ln het kabinet, subtiele verschil len tussen de woorden vooruitstre vend en progressief en vele andere onverkwikkelijkheden. Minder dui delijk, maar niet minder schandalig was de minachting voor dat deel van het volk dat op partijen stemde die bij elke nieuwe poging tot informa tie en formatie werden genegeerd en dat terwijl de wil van de kiezer zo schijnheilig uitgangspunt voor de formaties gekozen heette te zijn. Het respect voor de personen die ln dit stomme gedoe een rol gespeeld hebben, moet aanzienlijk gedaald zijn maar helaas het respect voor ons parlementaire stelsel ook. En zo wordt een voedingsbodem voor een dictatuur bereid. Wat mij ertoe brengt deze dingen ln een kerkblad aan de orde te stellen, ls de mismoedigheid die mij over valt wanneer ik er aan denk hoeveel woorden de kerk in de jaren na de oorlog over politieke zaken heeft gesproken. Met luider stem is be zwaar aangetekend tegen misstan den die men op allerlei plaatsen ln de wereld signaleerde, er is een brief van een aantal theologen geweest over de wijze waarop de abortuswet geving moest worden aangepakt, er zijn kerkelijke hoogwaardigheidsbe kleders geweest die per advertentie aanspoorden te stemmen op een be paalde partij, maar wij missen nu het geluid van de kerk ln deze ver ziekte en verloederde toestand waarin ons politieke leven zich be vindt. Zijn de mensen die hun naam geleend hebben aan die adverten ties nog steeds zo vol enthousiasme voor deze zaak, zo niet laten zijn dan spreken. De Raad van Kerken heeft een oproep gedaan aan de be trokkenen om het eens te worden, maar zoiets heeft natuurlijk even weinig zin als wanneer men een paar sussende woorden spreekt tot een paar woestelingen die vechtend met elkaar over de grond rollen. Het ls al weer Jaren geleden dat de kerkeraad van de Bergkerk die uit personen van zeer verschillende politieke voorkeur bestaat een brief geschreven heeft aan de lande lijke raad van kerken. Daarin werd verzocht openlijk uit te spreken dat het polarisatie-systeem heilloos en fataal ls. Er is niet eens antwoord op gekomen. Maar in die jaren was de ellende te voorzien die we nu zo duidelijk voor ogen gekregen hebben. Polarisatie ls het gevolg van het aangeprezen „conflict-model", dat sociologen hebben ontworpen om op een ver snelde manier de samenleving te veranderen. Het moest het „harmo nie-model" vervangen de houding waarin men in de politiek zoekt naar samenwerking met anderen, naar het compromis dat nu eenmaal no dig is wanneer er ook grote groepen mensen met andere ideeën leven. Het conflict-model verwerpt elke IN TWEE ETAPPES ..En zij brachten een blinde bij Hem J en riepen Hem erbij om hem aan te raken. En Hij nam de blinde bij de hand en leidde hem buiten het dorp jj en nadat Hij hem in de ogen gespuwd had, legde Hij hem de j handen op en vroeg hem: Zie je wat?. En hij keek op en zei: Ik zie de mensen, ik zié ze als bomen wandelen. Daarna legde Hij weer de handen op zijn ogen, nu keek hij scherp en was genezen, en hij zag alle dingen duidelijk. En Hij stuurde, hem naar huis en zei: je moet vooral het dorp niet lngaan."(Markus 8, t 22-26). De verhalen van het genezen van blinden hebben ieder hun eigen kleur. Aan de blindgeborene van Johannes 9 zit een heel gesprek over j ziekte en zonde vast, in het verhaal van Bartimeüs (Markus 10) valt het vereet van de discipelen op. Hier gaat alles anders en onverwacht. Het is een genezing in twee etappes. Is de Heer hier wat onzeker? Meestal is één machtwoord voldoende. Hier gebeuren allerlei vreemde dingen. Na de eerste „behandeling" geeft de b man een vaag verslag van wat hij ziet en weer legt de Heer hem de handen op. En dan is hij volledig genezen. Is de Heer nog uit zijn concentratie na wat hij Juist met de i discipelen heeft meegemaakt en dat hem tot dat verwijt van onbegrip bracht? We weten natuurlijk niet zo heel veel van de opeenvolging van de gebeurtenissen. Of mogen we hier concluderen dat genezing niet altijd zomaar ineens gebeurd is. Ik heb eens van iemand gelezen dat hij 'thad over „beetje bij beetje geloven." Dat sprak me toen aan. Je kunt niet alles ineens aan. Geloven is ook een proces. Bekering ook. denk ik. 't Kan wel met één grote ruk, maar vaker zullen we beetje voor beetje moeten leren. En genezen kan soms langer duren dan Je wel zou willen. ROME (ANP) Terugblikkend op hun pelgrimstocht naar de graven van Petrus en Paulus hebben de Nederlandse bisschoppen aangaan de de kritische toespraak van de paus verklaard, dat de paus welis waar zijn bezorgdheid uit over enke le vraagstukken waarmee de Neder landse kerkprovincie worstelt, maar anderzijds opvallend vaak zijn ver trouwen in de katholieken van Ne- f. derland uitspreekt Een van de thema's van de paus was de noodzakelijke eenheid in geloof. De paus heeft onderstreept dat de bisschoppen, priesters, theologen, v catecheten de opdracht hebben het geloof te verkondigen in zijn volheid en zuiverheid. De Nederlandse bis- schoppei. vast dat de paus zich aansluit bij hun brief over de katholieke school, waarin zij veel nadruk hebben ge legd op de plicht tot volledige door gave van de geloofsschat, op een manier die de harten van de jonge ren bereikt. n stelden met voldoening poging tot begrip voor de serieuze verlangens van andere groepen van de bevolking. Het miserabele woord „meerderheidsstrategie" dat een van de belangrijkste oorzaken van de mislukkingen van het laatste half jaar aanduidt, is één van de prakti sche vertalingen van het conflict model. Wie het conflict wil, moet niet verbaasd zijn wanneer het ook komt en de betuigingen van de ei gen onschuld en de schuld van de ander, zoals de formateur die na zijn mislukking liet horen, was een on waardig slot van een half jaar sollen met het landsbelang. Het ls Juist zo nodig dat alle betrokkenen nu eens goed nagaan waar hun kant van de schuld te vinden is misschien dat we dan verder komen. De kerken zijn nog de enige instantie om onze politieke partijen tot de orde te roe pen. Er moet een verfoeilijke filoso fie worden ontmaskerd, waarbij de problemen van nu verwaarloosd worden ten gunste van theorieën over de toekomst En er moet een partijzucht worden veroordeeld, waarbij politieke kleur de voorwaar de is om een departement te leiden en deskundigheid niet meer ter zake ls. Wij zien met verachting uit naar wat de kerken zullen zeggen ons volk zit niet te wachten op een paar dooddoeners, maar op een verlos send woord. GENEVE De wereldraad van kerken zal 400.000 gulden beschik baar stellen voor slachtoffers van een brand ln de Keniase hoofdstad Nairobi. Het geld is bestemd voor huizenbouw en dekens. De wereld raad zal tevens ruim 37.000 gulden bestemmen voor slachtoffers van de watersnood in Athene. UTRECHT - Het zendingsblad De Pionier weet te melden, dat voor het eerst sinds de communistische machtsovername ln Laos weer een doopdienst is gehouden, en wel te Vientiane op 18 september. De dienst werd gehouden ln de Chinese kerk. Zowel ln de Chinese kerk als in de Vietnamese kerken in Laos wór den nog regelmatig diensten gehou den, de Laotiaanse kerk moest haar gebouwen afstaan aan de regering. EISENACH De oecumenische jeugdraad in Europa heeft op zijn plenaire vergadering in Eisenach (DDR) besloten, met 98 afgevaardig den uit twintig landen deel te nemen aan het wereldjeugdfestival, dat vol gend jaar in Cuba wordt georgani seerd. WASHINGTON - De Ameri kaanse r.k. bisschoppen hebben nieuwe nationale richtlijnen voor de gelovigen goedgekeurd, waarin zij hun standpunt herhalen, dat ge slachtsverkeer alleen binnen het hu welijk geoorloofd is. Tegelijkertijd hebben zij een rapport van een com missie die pleit voor een soepeler opstelling in deze verworpen. Deze commissie vond seksuele handelin gen goed, als ze maar bijdragen aan „creatieve groei", „integratie van de menselijke persoonlijkheid" en ge tuigen van „eerlijkheid, betrouw baarheid, zelfbevrijding, dienst baarheid en vreugde".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2