Dat zou best eens mee kunnen vallen Nieuw boek van Schillebeeckx: te dik, fundamenteel en juist op tijd Boekenveiling te Amsterdam TON BOLLAND beëdigd taxateur* VANDAAG F r i ft ZATERDAG 12 NOVEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet door prof, dr. H. M. Kuitert Wij leven in een tijd waarin de men sen bijzonder gevoelig geworden zijn voor het verschil tussen recht en onrecht. Dat is een verheugend verschijnsel, dat erop wijst dat onze wereld niet alleen maar achteruit gaat. zoals we nogal eens horen. De meer bezadigde figuren uit kerk en christendom zouden er goed aan doen dat bij elke protestmars die ze tegenkomen, in hun oor te knopen. Gevoel voor gerechtigheid voor de nieu we deugd van gerechtigheid, zou je bijna zeggen is een ding; een ander ding is wat dit gevoel (of deze deugd» met het christe lijk geloof te maken heeft Er bestaat een heel scala van antwoorden op deze vraag, meestal gelegenheids- of zelfs verlegen heids-antwoorden. uit de nood van maat schappelijke en politieke dwangsituaties geboren. Het meeste wat zich onder de naam..poli- tieke theologie, theologie van de bevrij ding. beweging christenen voor het socia lisme" aandient, zie ik als zulke verlegen heids-antwoorden. omdat ze veelal óf te haastig óf te slordig de band leggen die er toch dat wordt terecht zo gevoeld tussen dat besef van gerechtigheid en het christelijk geloof moet bestaan In deze samenhang moeten we m.i. het nieuwe boek van Schillebeeckx plaatsen om het naar waarde te kunnen schatten. Het is vlak voor de zomer verschenen onder de titel ..Gerechtigheid en liefde, genade en bevrijding" luitg Nelissen. Bloe- mendaal. prijs 125 gulden» Het boek is nog 250 pagina's dikker dan zijn in 1975 ver schenen Jezus. het verhaal van een leven de. zodat in twee Jaar tijds door Schille beeckx. afgezien van verdere artikelen en opstellen van zijn hand ruwweg 1550 blad zijden theologie zijn opgeschreven, teza men een gewicht van 2v.,kg vormend Problemen Deze kilogrammen theologie plaatsen elke recensent op zichzelf al voor grote proble men. In Schillebeeckx' geval komt daar nog bij dat de onderdelen waaruit het boek is opgebouwd daarover straks meer stuk voor stuk getuigen van een formida bele beheersing van een aantal velden van de hedendaagse theologie zodat bladzij na bladzij zijn betekenis heeft en de „veriut- tenng" die anders zo welig kan tieren in theologische werken of wat daarvoor doorgaat geen kans krijgt. Ik merk in dit verband op dat de stijl van dit tweede boek. het Nederlands dus, aan merkelijk veel soepeler is vergeleken bij die van het eerste, hetgeen het lezen op zichzelf reeds bij vlagen tot een genoegen maakt. Maar veel is het en veel blijft het. Daarom zal ik mij hier beperken tot enkele funda mentele thema's van het boek. waaronder ik dan vooral hoop te vatten wat ik nu maar de scharnieren zal noemen, waar de hele zaak om draait Fundament Waar het SchlUebeeck uitdrukkelijk om begonnen is (en wat hem net als in zijn eerste boek een soort Schrifttheoloog maakt) is wat hij zelf „een bijbels funda ment" noemt, dat enerzijds inderdaad „bijbels" mag heten, en anderzijds in staat is de bemoeienis van christenen met poli tieke en maatschappelijke bewegingen fundament en richting te geven. Nu wil iedereen dat wel, maar wat je voor iv ogen altijd weer ziet gebeuren, is dat „bijbels" een ander woordje wordt voor wat de spreker of schrijver graag voor „bijbels" aanziet, maar wat bij enige con trole niet meer dan een willekeurige greep uit de bijbel blijkt te zijn. Hoe lost Schille beeckx dit op. respectievelijk hoe weet hij te voorkomen dat „bijbels" hetzelfde is als een greep uit de grabbelton? Het procédé dat hij hierbij volgt lijkt mij wüe i ndacht waard. Hij gaat er vanuit (vergelijk weer zijn eerste boek), dat we in de nieuwtestamentische geschriften ge confronteerd worden met een grondërva- ring die alle auteurs verbindt: Jezus heb ben ze ervaren als een beslissende en defi nitieve heilsgebeurtenis in hun leven, heil van God (eindelijk het echte heil van God tegengekomen». Maar daarover praten ze juist omdat het om ervaring gaat in termen van hun leefwereld, hun milieu, hun vragenhorizont enz., en die verschilde aanmerkelijk. Vandaar dat er zo geva rieerd over Jezus als definitieve heilserva- ring van Godswege, wordt gesproken. Variaties Hoe gevarieerd? Welnu, daar is het Juist om begonnen. Een groot deel van het boek is gewijd aan het in kaart brengen van deze variaties, van de eigensoortige uitleg dus, die bij Johannes, bij Paulus bij He breeën enz., aan die grondervaring die ze aan Jezus hebben opgedaan, wordt gegeven. Daar is natuurlijk dan al een hoofdstuk aan voorafgegaan, waarin Schillebeeckx uitvoerig beargumenteert dat ervaring en openbaring geen tegenstelling vormen, maar dat openbaring de weg van de erva ring volgt, en dat we daarom ook de nieuw testamentische schrijvers niet anders kun nen verstaan dan door naar hun ervaring te vragen en dus naar de horizont waarbin nen deze ervaring plaats heeft en waardoor deze ervaring wordt „ingekleurd" (term van Schilieoeeckx». Zie boven; de nieuw testamentische auteurs, spreken over Gods heil in Jezus in termen van hun ervaringswereld. Paulus-blok Ik haal één van die blokken waaruit het Nieuwe Testament is opgebouwd, even naar voren, en wel een blok waarin Jezus heel specifiek is „ingekleurd" zoals Schille beeckx laat zien: het Paulus-blok. Als we inzetten bij de genadeterminologie, dus bij de voorgegeven term genade als uitdruk king van wat de mensen overkwam als ze met Jezus werden geconfronteerd Schil lebeeckx legt er uitvoerig rekenschap van af. waarom je daar nog het beste kunt beginnen als we dus uitgaan van het genadespraakgebruik, moet je bij Paulus nazoeken hoe hij dan genade „invult", in onderscheiding van bijvoorbeeld Johan nes of de brief aan de Hebreeën. Ik duid maar met een enkel woord aan waar Schillebeeckx dan bij uitkomt: voor Paulus is de genade identiek met Jezus' kruisdood, en is het „leven uit de genade" hetzelfde als leven uit Jezus' kruis, dat wil lijnen door te trekken tot het heden. Wat is vandaag onze context, ons milieu, onze vragen-horizont, onze probleem-wereld? Dat is de eerste vraag. En de tweede: wat kun je binnen deze vragen-horizont heil van Godswege noemen hoe zouden wij vandaag Jezus „inkleuren"? Om dat laat ste. ook om de vrijheid om dat te doen, is alles tenslotte begonnen. Verwachting Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Prof. dr. E. Schillebeeckx zeggen: uit het geloof in de verzoening (tegenover het joodse geloot in de wet). Dat is typisch Paulus. als hij wil invullen wat het „genade-leven" is dat in Jezus is verschenen. Zo vult ook Johannes op zijn wijze in, 1 Petrus idem enz. Volgende vraag Wat is nu de bedoeling van dit Schrifton derzoek?. Men ziet hoe omzichtig de schrij ver te werk gaat. Als hij klaar is met dit in kaart brengen, zijn er al 400 bladzijden volgeschreven. Daarna zet hij die „eigen heden" van de verschillende auteurs nog eens op een rij, om er een goed overzicht over te hebben. Want nu komt een volgen de vraag: wat was dat milieu, die context, die vragenhorizont waarbinnen de mensen telkens op hun wijze Jezus hebben ervaren en die hun ertoe bracht Jezus telkens verschillend „in te kleuren"? Sterker: wat was de maatschappelijke en politieke context we vragen immers naar een fundering voor het gerechtigheldsstreven van de christenen die ln hun „inkleu ring" meekomt? Komt die werkelijk mee? Hebben ze Jezus ook in hun en voor hun context als. heil ven Godswege ervaren? Veelheid Als we hier ja op zeggen en dat moeten we. zoals het onderzoek uitwijst en dus in het Nieuwe Testament ook een veelheid van betekenissen van Jezus tegenkomen die op de samenleving betrekking hebben, zijn we er nog niet. Dat was immer de wereld van toen. met zijn eigen problemen en opvattingen. Wij leven weer in een heel andere. Je kunt dus niet zomaar de bijbel „toepassen", ook niet (vooral niet) waar de betekenis van Jezus voor de samenleving (de toenmalige) door de schrijvers wordt mee-verondersteld. Evenmin kun je beide uit elkaar halen: de grondervaring en de verwoording ervan in termen van de leefwereld (en probleemwe reld) van toen. want juist deze leefwereld heeft ze gebracht tot hun eigen inkleuren van de genade-ervaring. Ons is de beteke nis van Jezus nu eenmaal niet anders overgeleverd dan door historische mensen die hem historisch hebben ervaren in eep historische wereld, de wereld van toen. Elementen Schillebeeckx lost het probleem op door van vier structuurelementen te spreken die we kunnen onderscheiden en die vorm gevend hebben gewerkt op de nieuwtesta mentische teksten. Dus niet: er is. hoewel alles historisch bepaald is, toch een boven historische kern, die we uit de teksten kunnen uitpeilen en die we vandaag moe ten „toepassen", maar: aan de wieg van het Nieuwe Testament staat veeleer het geloof dat God met de mensen onderweg is als heilsgod (1); dat Jezus onthult waar het God om begonnen is (2); dat Zijn verhaal kennelijk verteld wordt om ons erin in Zijn doen en laten te betrekken (3). en dat dit verhaal meer dan ons bestel nodig heeft om tot een einde te komen (4). „Christelijk" is niet: allerlei uitleggingen van Jezus zo maar overnemen, maar: ook jouw manier van geloven en doen, laten structureren door deze vier elementen. Van hieruit is het niet zo moeilijk meer de Om over de eerste vraag wat te zeggen: Schillebeeckx staat hier uitvoerig stil bij de ervaringswereld die wij vandaag ken nen (en mee opbouwen): onze onuitroeiba re verwachting van een toekomst en tege lijk onze fundamentele geschoktheid ten aanzien van de toekomst zodra we gecon fronteerd worden met het afgrijselijk lij den van talloze mensen, en het even afgrij selijke onrecht waaronder talloze mensen zuchten. Wat heeft het christendom een dergelijke mensheid te bieden? Het valt allen bij die zich metterdaad keren tegen lijden en on recht, en het doet dat vanuit het hart van zijn eigen geloof: God wil geen lijden van mensen, integendeel, wat wij vandaag dus nu gaat het om onze generatie christe nen als heil van Godswege in Jezus ervaren, is dat God Zijn eer in het heil van aardse mensen stelt. Mystiek Dat is iets te vlot geformuleerd, want zoals het er nu staat, is het een uitspraak die we van vofige generaties hebben gehoord; een belofte zeg maar. Zo'n uitspraak ervaren is nog wat anders. Voor lijdende mensen betekent dat bijvoorbeeld dat ze „gerech tigheid en liefde" zullen moeten ervaren van de kant van mensen die „genade en bevrijding" hebben ondergaan, van de kant van de christenen dus. Dat is het doen (de praxis, zoals Schillebeeckx zegt) waarop het boek uitloopt. En voor christe nen betekent het dat ze werkelijk ook persoonlijk op ervaring, in de mystieke zin van het woord, uitzijn. Zoeken loopt op vinden uit; kloppen op open gedaan worden. Daarmee eindigt het boek dan ook, met een paragraaf over de mystiek en een mystieke preek over 2 Corinthe 13 vers 13. Te dik Ik moet hier ook eindigen. Graag had ik meer verteld over inhoud en opzet, over herontdekking van thema's uit het Nieuwe Testament, over de fundamentele beteke nis van de schepping voor elke theologi sche verantwoording van ons spreken over God en Zijn heil, maar het wordt te veel. Ook wat ik had willen mopperen over zulke dikke boeken slik ik maar in. Niet omdat ik daarmee ongelijk zou hebben het boek is te dik, daar helpt niets aan maar omdat ik tezeer weer onder dé indruk van het boek ben (nu ik het weer eens doornam) om nog met een vermaning aan het adres van de auteur te kunnen ein digen. Mijn slotsom: een fundamenteel boek dat juist op tijd komt. Nu ook het marxisme op theoretische er praktische gronden achterhaald is: het doel dat door het marx isme wordt voorgestaan, bevrijdt niet van onrecht en lijden, mogen, en moeten de christenen aan elkaar vragen of ze vanuit hun eigen traditie niet een bijdrage heb ben te leveren aan een doen dat wel verlos sing en bevrijding brengt. door A. J. Klei Op een bijeenkomst van enigszins stichtelijke aard stond een theologisch kandidaat ons met opgeheven wijsvinger in te prenten, dat wij moesten afzien van parkeergarages en ons dienden toe te leggen op de oprichting van kinderspeelplaatsen ais tekenen van het Rijk-met-een-hoofdletter. Aangezien ik geen auto maar wel kinderen heb, kostte het mij niet de geringste moeite deze welomschreven opdracht in beginsel te aanvaarden. Naast me zat echter een man die bekommerd het hoofd schudde. Die is WOENSDAG 23 en DONDERDAG 24 NOVEMBER 1977 houden wij weer boekenveiling. Geveild worden enkele belangrijke bibliotheken w.o. de bibliotheken van ds. J. BOER, Bro«k op Langedijk Me». Dr. M. E. KLUIT, Deventer ds. G. VISEE, Haren (Gr.) bestaande uit theologie, filosofie, commentaren, bibelverklaringen. exegetische studies, theol. en kerkhistorische dissertaties (waaron der een grote verzameling werken over de Middeleeuwen; beginperi ode der Reformatie en de geschiedenis der Doopsgezinden); naslag werken. woordenboeken etc. Daarnaast worden er ook zeer zeldzame 16e. 17e en 18e eeuwse werken geveild, zoals werken van Luther, Calvijn, Melanchton, Beza. Nadere Reformatie Rijk geïllustreerde catalogus (112) pag kunt u aanvragen door 5.- le storten op gi'0 17.71.82 t n.v. TON BOLLAND, v/h Van Botten- burg, Amsterdam. Kifltdëgen: ZATERDAG 19 EN MAANDAG 21 NOVEMBER 1977 Prinsengracht 493, Amsterdam, telefoon (020) - 221921. LkJ Ned Ver. van Antiwuaren Intern League of antiquarian booksellers Ned Vereniging van Makelaars en Veilinghouders natuurlijk benauwd dat-ie in de toekomst zijn wagen niet kwijt kan, dacht ik misprijzend, maar zijn zorg bleek het gehalte van onze aanstaande pastores te gelden. Hij stootte me aan en knikkend in de richting van de jeugdige spreker, zei hij: „Dit is Je reinste horizontalisme! Je vraagt je af, wat we straks in onze pastorieën en op onze kansels krijgen!" Ik troostte hem met de verzekering dat dit best eens mee zou kunnen vallen en dat de kans niet gering was, dat de komende lichting predikheren hem zelfs te vertikalistisch zou wezen. Dit was geen natte-vingerwerk van mijKort voordien had een studentendominee mij verteld dat hij vroeger studenten niet thuis trof omdat ze achter een spandoek aanliepen en dat hij tegenwoordig tevergeefs bij ze aanbelde, omdat ze naar de gebedskring waren. In 't algemeen gesproken dan. Bovendien (want ik ga niet over één nacht ijs) had Ton van der Worp. directeur van de welbekende uitgeverij van theologische werkjes Ten Have in Baam, me laten zien wat hij van de boekenbeurs in Frankfort had meegenomen: folders met aankondigingen van nieuwe theologische boeken, uit de titels waarvan zonneklaar blijkt dat de godgeleerden de blik alweer van de aarde hebben afgewend en de ogen thans naar boven slaan Geen theologie van de bevrijding, van de revolutie of van welke onrustige bezigheid ook. niks daarvan, ook geen gezeur over een dialoog zus of zo, nee, vrijwel alleen titels met het woord „God" er in. Neem om te beginnen Heinz Zahrnt. de oud-president van de Kirchentag. Hij had al „De zaak met God". „Gesprek over God" en „God kan niet sterven" op zijn naam staan en daar is nu bijgekomen „Waarom ik geloof mijn zaak met God" Ton van der Worp heeft dit laatste boek met h£t oog op zijn broodwinning reeds gelezen en ik hoorde van hem dat Zahmt daarin maand en jaar aangeeft van sommige van zijn religieuze gemoedsaandoeningen. Ik zou hier willen opmerken dat hij dan achter ligt bij wijlen de befaamde tijdredenaar G Wisse, die in zijn Mémoires ook de precieze datum geeft van enkele van zijn zielsuitstortingen. Over Wisse gesproken. het is niet 20 dat uitgevers mij omringen, maar het is dank zij uitgever Ton Bolland dat ik sinds enkele maanden Wisse's eigen levensbeschrijving in mijn kast heb staan. Ik had met Ton Bolland meermalen over dit boek en mijn begeren daarnaar gepraat, omdat zijn overgrootvader, de roemruchte Leidse wijsgeer Bolland er uitvoerig in voorkomt. Professor Bolland was ongelovig, hij kerkte alleen bij Wisse om van diens redenaarstalent te genieten. De wijsgeer nam wel eens een zoontje mee en zo is het gebeurd dat de grootvader van Ton Bolland gereformeerd werd. Zelf is hij dat ook. vrijgemaakt zelfs, maar goed. dat heb ik al eens verteld. In elk geval heeft hij. toen hij in een door hem voor zijn antiquariaat aangekochte boekerij de Mémoires van Wisse aantrof, (ieze terstond bij mij bezorgd. En nu doen verscheidene titels, mij voorgelegd door Ton van der Worp (de wakkere lezer bemerkt, dat wij thans weer aangeland zijn bij de Baarnse uitgever, die warempel ook vrijgemaakt gereformeerd is, zij het buiten verband, maar verschil moet er wezen), nu doen verscheidene van die titels mij rechtstreeks denken aan door de „vertikalistische" Wisse in zijn boek geslaakte verzuchtingen. Ik doe een slordige greep uit de - stapel Duitse en de wat minder talrijke Engelse titels en vertaal ze letterlijk: „De werkelijkheid van God" „God is dichterbij dan wij denken" „Het atheïsme of de strijd om God Wij kloppen aan bij de lieve God" „De lieve God heeft fantasie" „De lieve God kijkt ons aan" „De lieve God heeft een dikke huid" „Wie, wat en waar is God?" „God, waar zijt gij?" „De waarheid over God" „Hoe vind ik God?" „Die heb ik met God beleefd" „De naamloze God" „Is God het antwoord?" „Ik wil over God vertellen als overeen mens, waarvan ik houd" ,J/eeft God een lichaam?" „In het huwelijk God ervaren" „God is geen dwaas" Dit soort boeken komt niet uit de lucht vallen, ze vormen een reactie op het spandoeken-tijdperk. Het gaat overigens allemaal wel griezelig vlug. Nog maar net hebben we in de kerk ontdekt, dat we goed om ons heen moesten kijken, of we houden het voor bekeken en stellen voldaan vast dat de lieve God ons aankijkt (om met een der geciteerde titels te spreken). Er is een tijd geweest dat kerkmensen onder de zondagse koffie knorrig opmerkten dat de dominee weer over Vietnam gepreekt had. Krijgen we straks de klacht dat de dominee weer Nou ja. BETROUWBARE VERLEGENHEID Waarvandaan? al die mensen! zal iemand dat kunnen? hier! hun honger te stillen Brood?? in die wildernis!? (Markus 8.4) Markus 8 begint met wat wij noemen het tweede verhaal van de wonderbare spijziging. Markus zal ze allebei hebben willen doorgeven. Zoals vers 4 hierboven staat is dat natuurlijk geen vertaling. Zo is het ook niet bedoeld. Ik vond deze letterlijke weergave van het Grieks in de uitlegging die Maria van der Zeijden bij haar eigen vertaling van Markus geeft. Er is geen lopende zin van gemaakt. Je hoort de discipelen hakkelen. Jezus heeft gesproken over zijn verlegenheid met zoveel mensen die nodig moeten eten om onderweg niet te bezwijken. Dat kan Jezus nu wel zeggen, maar wat sc moeten wij daarmee? Waarschijnlijk valt er een stilte na Jezus' woorden. Er wordt iets van hen verwacht, maar ze komen niet verder dan een stamelende vraag. Wat niet wil zeggen dat het hier niet om een heel herkenbare situatie gaat. We lezen het evangelie, dan valt er een stilte, iemand neemt het woord, een ander zegt er iets doorheen, er ontstaat iets onverstaanbaars. Gaat 't zo niet bij ons? De dominee heeft het evangelie^ gelezen. Van hem wordt verwacht een duidelijke uiteenzetting, een gloedvol betoog, een aangrijpende oproep. Maar dat alles komt niet. Hij preekt wel en hij spreekt ook. maar het komt over als hakkelen. Is dat een wonder? Mag een dominee soms hakkelen? Mogen mensen soms in verlegenheid raken bij de geweldige woorden die op hen af komen? Ik denk dat het een betrouwbare verlegenheid is. :eh po* On Pin Da aar On Scl gaa cel. :he ito :he ook Toi WOl bit: che aut ove een tisc Tw gev «lc ?ra he 3 ij vee Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen het beroep van de clas£ sis Amsterdam (buitengewone werk zaamheden; arbeid aan de opboui van een hervormde gemeente Gaasperdam): W. F. Stoel, kand. té Amsterdam; naar Rotterdam-Peil^1 haven: H. Smit te IJsselmuiden; Bedankt voor Krabbendijke: J00 Overduin te Rilland-Bath; voor Oi— derkerk a.d. IJssel: J. den Hoed Sliedrecht; voor St Annaland: den Hartogh te Woudenberg. un^ GEREF. KERKEN aangenomen naar Een-Norg-Veel^OC huizen: drs J. C. Dondorp, kanflea aldaar. GEREF. KERKEN (Vrijg.) Beroepen te Vrouwenpolder: J. i Gelder, kand. te Sneek. ADVERTENTIES Is werkgelegenheid doel van de ondi neming? Prol Or. H. J. van Zulhem Noi doeleerder een bijprodukt van rendabl zijn. Hel zijn echter niet alleen de ondern/ mers die kiezen voor welk doel zij will# werken Ook consumenten kiezen, ook overheid en zi| die nog werk hebt (Willen zij een stukje van hun arbeid en diDige hun loon afstaan?). O. onze egoïstische wi|*en van kiezenWerkloosheid in e«osii stuurloze economie. Or. Van Gorkum. /Vrij n beid als marktartikel: een structurele weefoge foul! Récht op arbeid Tegenover wie? E^lavl aantal particulieren? Geen gemeenschapHng gelden meer ter versterking van particulieCene belangen Ondernemer zijn, hoe vo*llHo dat? Faal je. dan Fuseer je. dan slaag je. dan Ook een ondernt aan T woord in VOORLOPIG. Maar gaat niet alleen over de ondernemer in tl novembernummer van VOORLOPIG. Tro wens elk nummer gonst van discussievrft gen. Elk nummer vraagt om positie bepaliif Doet u mee als lezer? Voor 28,25 beni^ een heel jaar abonnee (studenten Het eerste nummer krijgt u gratis. VOORLOPIG. Antwoordnummer 101, (geen postz Uitgave Kok/Memema boekennieuw Dezer degen verschenen: - Ir. J. ven der Grael (eind red eet ie) Iftm MET HET OOG OP ONS WELZUN 160 Mz.. I 17,50 Aspecten van het maatschappen# leven ^LMS Babels licht Grondlijnen voor maatschap^. b peltte dienstverlening Auteurs ds C dêAeeK Boer. <r. J van der Graal. W Huizer. pro )ngi C. Veenhol, prol dr W. H. Vetema. drs 0|e J. Wiegeraad Elisabeth Hoekendijk-Ie Rivlére HET KONINKRIJK KOMT 116 1X2 9.90 f In drt meuwe deel uit de serie ..AAetr w Leven staal de wederkomst van Jezu tljlfi centraal Op overcichleh|ke wqze z*n d »~ai vele txjbelgegevens over drt grote geöevr ren gegroepeerd, steeds aangevuld n* een kon commentaar van de schnjfster ls j< Or M. Jagersma ertro ABRAHAM nji 104 blz f 12.50 lal„e Het 6e deel uit de serie „Verklaring va een biibetgedeelie Deze succesvolle sers ne biedt oorspronkelijke en eigentijdse ve h al klaringen voor zowel gemeenschappei^ns e als individueel bijbelonderzoek tn Si A aft van de Gknd jan v JE MAG |.e, 90 biz 10 90 Een denk-werkboek voor fingeren over c "tnl' wereld van morgen Fris en zonder omw Dg gen ts de auteur in gesprek mei |ongefl over een groot aanlal actuele onde et is werpen Ijs rv Verkn/gbaar m de boekhandel !rwjj, ng c ordt Üend M Z anv Ihok KOK KAMPt'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2