Ching: mengeling van
vesterse en oosterse motieven
Uitzonderlijk spel Staatskapelle
n
(unst
UNST
Jen treinreis met Amsterdamse Mimeliga
J
Replica's
van wereld
beroemde
museum
stukken.
«defteÜN
^zapujfti
NCRV-voorzitter Waarom verdween Agatha Christie
blijft tot 1 juni
Roofoverval
RIJKSMUSEUM voor
VOLKENKUNDE BREDA
ZEILEN OP OE
ZUIDZEE
LES BEAUX ARTS
RIJKSMUSEUM
KRÖLLER-MÜLLER,
OTTERLO
VAN 606H
COLLECTIE
STRUYCKEN
SYNAXIS
schilderijen
19e en 20e eeuw
Inlichtingen:
AD
CERRITSEN
BERT
LOERAKKER
.lenen
jparen
kopen
BINNENLAND
Trouw/Kwartet
15
Hans W. Ledeboer
TERDAM - Chiang
ng heelt zich oorspronke-
in China toegelegd op de
sieke Chinese dans met
naast het academische
tiet. Daarnaast ging zij naar
(Verenigde Staten, waar zij
'derne dansvormen studeer-
I en zich bovendien bezig
jld met een filmcarrière.
I haar eigen „dance company" le-
i zij een bijdrage aan het Rotter-
e dansfestival, waar zij in De Doe-
ptrad met een programma, waarin
lese en modern-westerse motieven
leen interessante manier zijn ver-
•bij een merkwaardige moeilijk-
I: de symboliek, personifiëring of in
ieriële begrippen uitbeelden van
tracties is iets specifiek oosters, een
jiier van doen die de westerling
md is. Op het toneel blijken deze
ieeldingen dan ook voor de wester
lang niet altijd gemakkelijk te
ten, in welke techniek die dan ook
Tden uitgedanst.
„AU in Spring Wind:" de lentewind en de wil gepérsonifieerd.
igebaren
1 tweede moeilijkheid: om een oos
terse dansvorm volstrekt overtuigend
te geven, dient men van jongs af te zijn
opgegroeid in een samenleving, die
voor deze vorm een basis geeft. Dat
geldt zelfs voor eenvoudige bewegin
gen, zoals handgebaren. Voor ieder van
ons is bekend, dat een meisje, dat in
Indonesië is geboren, heel andere din
gen met haar handen doet dan Iemand,
die in Europa is geboren en opgegroeid,
ook al geldt dit gebaren, die hetzelfde
willen uitdrukken. Ook dat was te zien.
in de Chiang Ching Dance Company
treden een aantal Amerikaanse dan
sers op, dat, hoe goed ook getraind en
opgeleid, in bepaalde gebaren net niet
overtuigend oosters genoeg zijn. Waar
bij komt dat de Chinese dans zoals
elke oosterse dans nooit volledig
abstract is.
Er wordt altijd iets uitge
beeld, ten hoogste is er een refrein, dat
een gedanste situatie moet „ver
sieren".
Zodat Chiang Ching zelf bij alles wat
erg nadrukkelijk naar voren komt te
genover de andere leden van de groep.
Haar bewegingen zijn verfijnd, sierlijk,
levendig, vol overtuigingskracht en.
ook in haar „abstractere" werk hoe
kan het anders met haar traditie-ach
tergrond heel beeldend. Wanneer zij
echter geheel in abstracties wil werken,
wordt de zaak voor de toeschouwer
nogal onbegrijpelijk en zelfs ongrijp
baar. De uitbeelding van „het Chinese
volk" met zwaard en waaier als manne
lijk en vrouwelijk yang-en-yin-attrl-
buut, het uitdansen van het karakter
„shen" uit het Chinese schrift, dat,
zoals zij in het programmaboekje uit
eenzet, zowel „diepe genegenheid" als
„doordringen tot grote diepte" bete
kent zal voor velen moeilijk zijn te
aanvaarden. Mooi, goed doordacht en
behalve in een enkele geval, zoals in
de prachtige mongoolse ruiter-solo
geraffineerd simpel zijn de costuums.
Maillots met een enkele flard soepele
stof, waarmee het in de dans uitge
drukte begrip wordt geaccentueerd. De
begeleidende muziek is merendeels
Chinees, soms traditioneel, soms van
moderne componisten. In „Between"
en „Shen" maakt Chiang Ching ge
bruik van westerse componisten. Tona
Scherchen en John Blsschoff. Maar
Blsschofs muziek is wel bewerkt door
Chinary Ung.
or Dirkje Houtman
[STERDAM Iedere dag
it een ontelbare hoeveelheid
isen per trein naar hun
Dezelfde rit op hetzelfde
istip met als het een beetje
:zit dezelfde medereizigers,
ank Dussen is er een van. Hij
Jrenst elke dag van Uitgeest
Aar Amsterdam om er zijn ge-
^riedenislessen af te draaien.
- i wij reizen een keer met hem
ADVERTENTIE
Zó knap gemaakt, zó gelijkend in
kleur, gewicht, materiaal en
grootte dat de museumreplica's
nauwelijks te onderscheiden zijn
van de oorspronkelijke
Egyptische. Griekse. Romeinse
en Aziatische skuipturen en
plastieken. De prijzen variëren
van ca. f 200.-tot ca. f 2.000.-
Ze verschijnen in een beperkte
oplage. Doe daarom vandaag nog
de coupon op de post voor meer
informatie.
I Egyptische pharao. heerser in
I moeihikelijden [3eTussenperiode, ca
1000- 750 V C ten voorbeeld uit
I de unieke Burhcr Buchner replica
I koliektic
f" Coupon voor rijk
geïllustreerde brochure
A.in vnrmmirtmir-. lunxtlirrfbnlilarrsr
IJ muwrumvrirrwlen ri-n'lnn wi| KfHMifiin
vniMiivrawlib
mee. Een reis georganiseerd
door de Amsterdamse Mimeli
ga, die te boek staat als ..Hank
Dussen, dus", die men donder
dagavond voor het eerst in
Shaffy kon zien.
Tijdens zo n rit hoeft er maar weinig
te gebeuren om die regelmaat te
doorbreken: een blik van iemand die
tegenover je zit kan je doen verzin
ken in mijmerij of een conducteur
die de kaartjes controleert, weet zo
je mislukte leven in beeld te bren
gen. Dat laatste overkomt Hank
Dussen Hij heeft zijn abonnement
vergeten en mist dus een geldig
plaatsbewijs. Dit associeert hij met
zijn reis van leven naar dood en zijn
onbekendheid met de plaats die hij
daarbij inneemt. Die twee reizen lo
pen in de voorstelling parallel.
Met hem zien wij flitsen uit zijn
leven Hank Dussen als kind dat
stottert, als militair, afgestudeerd en
diezelfde week nog leraar voor 33
uur. in zijn klas waar hij geen orde
kan houden en op zoek naar ene
Wouter. Hij ontpopt zich als een ze-
■k' Ww
r M
m,'S.
Hank Dussen (rechts) in een scène uit „Hank Dussen, dus'
nuwachtig. onzeker mens, die altijd
de paden volgde die anderen voor
hem uitstippelden. Blijkbaar heeft
hij daaraan ook zijn vriendschap
met Wouter opgeofferd, hoewel dat
niet echt duidelijk wordt gemaakt in
de voorstelling.
Deze rit laat zien waarom de leerling,
die in een andere coupé zijn huis
werk doet. de spreuken Carpe Diem
(pluk de dag) en Memento Mori (ge
denk te sterven) moet leren. Hank
Dussen heeft zich dat namelijk te
weinig gerealiseerd. Als hij tegen het
eind van de reis een poging doet de
starheid yan het gebaande pad te
doorbreken, krijgt hij geen respons.
Hij blijft de enigszins voorovergebo
gen man in het grijs, die, elke dag
slaafs zijn tas met boeken en proef
werken meezeult.
De figuur Hank Dussen krijgt hier
gestalte in een mengeling van te
Vage of te duidelijke beelden wat het
geheel enigszins saai of voorspelbaar
maakt. Kostuums en belichting zor
gen voor wisseling van realiteit in en
buiten de trein. Maar in het spel
wordt dat nauwelijks geaccentueerd
en dat is te beperkt. Maar de vorm
geving is in deze voorstelling toch
wel zo verrassend en consequent, dat
het de moeite waard is deze reis mee
te maken. Dat kan nog tot en met 19
november.
Kaarten zijn te verkrijgen aan de
loketten van het Shaffy-Theater.
door W. H. Wolvekamp
ROTTERDAM Onder lei
ding van de in 1921 geboren
Zweedse dirigent Herbert
Blomstedt concerteerde don
derdag in de Doelen de Staats
kapelle Dresden. Dit beroemde
ensemble bestaat sinds 1548.
Eerste dirigent was Johann
Walter, de muzikale adviseur
van Martin Luther Grote com
ponisten als Heinrich Schütz,
Carl Maria von Weber en Ri
chard Wagner hadden in later
eeuwen de leiding. Een uitzon
derlijk spelpeil heeft dit orkest
tot vandaag de dag weten te
handhaven.
Men weet niet wat men meer bewon
deren moet. de volstrekte gelijkheid
in samenspel van strijkers zowel als
blazers of de betoverende orkest
klank die vooral de eerstgenoemde
groep instrumentalisten ontwikkelt.
Het gehele programma voor deze
avond bestond uit slechts twee com
posities: voor de pauze Mozarts d-
moll klavierconcert met als soliste
de pianiste Annerose Schmidt, erna
de vierde symfonie in Es van Anton
Bruckner, door de componist zelf als
de „romantische" betiteld. Een van
de symfonische werken van de Oos
tenrijkse meester die direct vanaf de
première een groot succes boekte.
Zeven jaar lang (van 1873 tot 1880»
heeft de componist aan deze symfo
nie gesleuteld Sommige delen ver
schenen in meerdere versies. De eer
ste drie delen in de tweede versie
heeft Bruckner voor de in 1881 gege
ven première gekoppeld aan de der
de versie van de Finale. Van Bruck-
ners symfonieën hebben de vierde en
de zevende snel een algemene erken
ning ondervonden.
Herbert Blomstedt dirigeerde de Es-
dur symfonie (met een speelduur van
ruim een uur) geheel uit het hoofd
Hij maakte dan ook de indruk deze
partituur tot in alle details te beheer
sen. Behalve door grote precisie in
het samenspel en een uiterst zorg
vuldige afweging van de sterktegra
den bij de verschillende instrumen
tale groepen werd deze uitvoering
gekenmerkt door een nergens afla
tende spankracht.
Het onderhouden van de grote lijn is
een van de essentiële voorwaarden
waaraan een volkomen geslaagde
uitvoering moet voldoen. En inder
daad. de spanning zat er van begin
tot eind in, niettegenstaande de vele
herhalingen die bij Bruckner onont
beerlijk schijnen. Maar wanneer
men zich rustig tot luisteren zet dan
maakt deze vierde symfonie van
Bruckner, en zeker bij een zo hoog te
kwalificeren uitvoering als tijdens
dit concert, geen moment een ver
moeiende indruk.
Mozarts d-moll klavierconcert vond
in de pianiste Annerose Schmidt en
het prachtig begeleidende orkest uit
nemende vertolkers. Een gave speel-
techniek van grote souplesse en een
steeds dragende, zangerige toon sier
den de voordracht van de pianiste,
en met name de strijkersgroep ver
richtte in de begeleiding wonderen
van welluidendheid Er werd deze
avond wel op bijzonder hoog niveau
gemusiceerd.
Hetzelfde programma werd vrijdag
avond nogmaals in de Doelen ge
speeld; vanmiddag (zaterdag) kan
men het in het Amsterdamse Con
certgebouw horen.
Omp'frNnknRrrl in «•■vMi*! «irVnbip
L «Mi»r.,*.- IMll 51 mis* TR^/
HILVERSUM De voorcitter van
de NCRV, dr mr J. Ozinga, zal zijn
functie tot 1 juni 1978 blijven vervul
len. Aanvankelijk was het de bedoe
ling dat de heer Osinga op 1 Januari
zou vertrekken. Maar omdat dan
nog niet in de vacature kan worden
voorzien zal hij nog een half jaar
aanblijven. De speciale commissie,
ingesteld door het bestuur en belast
met het zoeken naar kandidaten
voor het voorzitterschap, meent dan
wel een nieuwe voorzitter gevonden
te kunnen hebben.
VLISSINGEN Met een nylonkous
over het hoofd heeft gistermorgen
een ongeveer twintigjarige jonge
man het postkantoor van Vlissingen
overvallen. Onder bedreiging met
een pistool dwong hij de loketbe
diende geld al te geven. De man
verdween met ongeveer 20.000 gul
den in een witte plastic tas in de
binnenstad van Vlissingen.
LONDEN I REUTER» - Agatha
Christies zojuist verschenen autobi
ografie lost. tegen de verwachtingen
in. niets op van het mysterie rondom
haar verdwijning een halve eeuw
geleden gedurende 10 dagen.
Agathe Christie. ..de koningin van
de misdaadroman' liet bij haar
overlijden in januari 1976 top 85-
jarige leeftijd) een manuscript ach
ter dat pas na haar dood gepubli
ceerd mocht worden. Het was de
geschiedenis van haar eigen leven
die nu is uitgebracht onder de titel
„Autobiografie" Tot veler teleur
stelling staan er nauwelijks vage
toespelingen in op haar verdwijning
voor 10 dagen in 1926. Haar auto
werd toen deeg) gevonden op een
mooi plekje in de heuvels van Sur
rey. een paar kilometers van haar
woning Er volgde een zoekactie
over heel Groot Brittannië waarbij
zelfs speurhonden en duikers wer
den ingeschakeld Tien dagen later
werd zij ontdekt in een hotel in
Harrogate in Noord-Engeland. waar
zij onder een aangenomen naam
had ingeschreven. Zij werd herkend
door een ltd van het hotelpersoneel
Nooit is duidelijk geworden waarom
zij verdween. De eerste berichten
hadden het over een geheugenver
lies. maar niets wees daarop: zij ge
droeg zich normaal en had voldoen
de geld bij zich. Er werd ook gesug
gereerd dat het om een publiciteits
stunt ging. maar ook dat bleek niet
houdbaar
Gedurende haar leven heeft zij
steeds categorisch geweigerd over
dit vreemde voorval te praten. In
haar autobiografie maakt zij geen
melding van het voorval, hoewel ze
gebeurtenissen direct daarvóór en
daarna wel beschrijft.
Wel zegt ze onder meer dat het Jaar
1926 een jaar was waarin alles mis
liep. Haar man liet haar dat jaar
plotseling in de steek. Ze schrijft dat
ze daardoor een zenuwinstorting na
bij was. Toen ze in die periode eens
een cheque moest tekenen, wist ze
zich naar naam niet te herinneren.
Maar over haar verdwijning wordt
in deze autobiografie verder niet ge
sproken. In dit werk komt de be
roemde schrijfster overigens naar
voeren als een nogal conventionele
vrouw uit de betere middenklasse,
die veel van kinderen van dieren en
van reizen houdt, en die begiftigd is
met een opmerkelijke zin voor
humor.
Koor Bachvereniging
naar Oost-Duitsland
UTRECHT Het koor van de Ne
derlandse Bachvereniging zal van 14
tot en met 20 november een concert
reis door de DDR maken. Het is
daartoe uitgenodigd door het Jo
hann Sebastian Bach Komitee van
de DDR en de Oostduitse Künstler
Agentur.
Op 14 november beginnen de repeti
ties met het Philharmonisch Orkest
van Jena dat de hele toernee zal
begeleiden. Het eerste concert vindt
plaats in Leipzig in de Thomaskirche
met een Bachprogramma. Op 16 en
17 november worden concerten gege
ven in Jena waar naast werken van
Bach de Grote Mis KV 427 van Mo
zart. op het programma staat. De
toernee wordt besloten met het op
treden in het slotconcert van het
Internationale Bachfestival dat dit
Jaar in Schwerin plaatsvindt Solisti
sche medewerking aan de uitvoerin
gen wordt verleend door de vocalis
ten Regina Werner. Geertruid van
Beek. Linda Haslach. Glsela Pohl.
Peter Menzel en Hermann Christian
Polster. De toernee staat onder lei
ding van dirigent Charles de Wolff.
INBRAAKBEVEILIGING
Een doeltreffende en
elegante oplossing voor
raam of deur op maat
gemaakt en in elke
kleur.
TUINHEKKEN
Smeedijzeren
tuinhekken
Tuinpoortjes
- Booghekken
Afscheidingen
Grote toegangspoorten
Vele modellen I
Gratis adviezen Vraag folder bij Hand ond ELBA BV -
Kerkdijk 120 Westbroek (U.) Telefoon 03469-410
KASTEELPLEIN
076 - 147652
EXPOSITIE
Stedelijk museum
ALKMAAR
Koud tot op het bot
winterlandschappen 16e en 17a
eeuw
ma t/m do van 10-12 en
2-5 uur vrij v. 10-5 u
Za gesl. zon. 2-5 u.
STEDELIJK MUSEUM
SCHIEDAM
AD GERRITSEN
BERT LOERAKKER
tot 21 november
hoogstraat 112 toegang gratis
MUSEUM AMSTELKRING
Ons' Lieve Heer op Solder
Grachte huis uit 1661 met
zolderkerk en de 17e eeuwse
..Sael''
Schilderijen, meubelen en
beelden uit de schuilkerkentijd
u bewaren tezamen met vele
trapjes, kamertjes en hoekjes de
sfeer uit voorbije tijden.
O.Z. Voorburgwal 40 -
Amsterdam - tel. 020-246604.
Kunsthandel
Noordeinde 113a
Oen Haag 070-605891
ruime keuze schilderijen
en aquarellen
19e en 20e eeuw
3 tentoonst. p. jaar
eerstvolgende v 27/12-14/1-78
cal. op aanvr. toegez.
o.a. grote
en BEELDENTUIN
van 11 ha,
Van 15 okt.-5 dec.
tentoonstelling
van recente beelden en projecten
van
Openingstijden
Museum:
dagelijks van 10-17 uur zon
dags: van 11-17 üur (vanaf 1
nov. van 13-17 uur).
Tentoonstelling
Taal en Teken binnen
Chinese muren
m. diaklankbeeld
in het Rijksmuseum voor Volken
kunde
Steenstraat 1. Leiden
Geop.: ma. t/m za. 10-5 u.
zon- en feestdagen 1-5 u.
RESTAURATIE ATEUEft
ICONEN en BEELDHOUWWERK
SCHILDERIIEN
"ERKEUIKE KUNST
L J. Uven
- REST AURATOR-ADVISEUR
- HAVENSTRAAT 13
- HILVERSUM
- TELEFOON 03S-I9609
De sömg^^
Interieur
architectuur
Springweg 15
Utrecht
030-311583
spui 235a, den haag. m
tol. 070 - 403242.
modorne interieurverzorging
kostverlorenhof 147
tel 430023 am«te»veen
over deze rubriek
Metr. J. W. te Winkel
tel. 931662
sSint i^uciën oQntiek
INKOOP VERKOOP
020-233779
eigen graveeratelter
St. Lucierwteeg 15 A'dam
STEDELIJK MUSEUM
SCHIEDAM
TOT 21 NOVEMBER
hoogstraat 112 toegang gratis
'1 34 a'daa tel. 23 9215