Protesten tegen spreekverbod vader Gudrun Ensslin Raad van kerken stelt agenda Zuid-Afrika bij Lit Kerkgebouwen weer 'in' bij recreanten Eén kandidaat voor opvolging Makarios voorlopig Nieuwe uitgaven van Kok, Kampen 'Vietnam is bang voor boeddhisten' bij het liedboek Plannen voor vrijgemaakte GOS Zittingen LPO-III in mei en oktober Is VANDAAG Voorbijganger* VRUDAG 11 NOVEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet ADVERTENTIE Van een onzer redacteuren AMSTERDAM - Van verschil lende zijden is in ons land pro test gerezen tegen het verbod aan ds. Helmut Ensslin de va der van de in de gevangenis van Stammheim dood aange troffen RAF-leidster Gudrun Enslin. twijfel te uiten over de doodsoorzaak van zijn dochter. Ds Enslin mag van de kerkleiding niet verder over deze zaak in het openbaar spreken op straffe van in houding van zijn pensioen. Ds T. J de Heer uit Akkrum en ds. A. P J. van Ligten uit Molkwerum hebben een brief gezonden aan de synode van de evangelische kerk in Baden Wurttemberg en ds. D. Groe- neboer uit Haarlem heeft mede na mens de basisgroepen Het Kompas in Amsterdam en De Opperzaal in Haarlem geschreven aan de generale synoden van de hervormde en gere- lormeerde kerk en aan het rooms katholiek episcopaat. In hun brief schrijven ds. De Heer en ds Van Ligten dat zij samen met 25 andere predikanten en predikants vrouwen een brief gestuurd hebben aan ds. Enslin. Daarnaast drukken zij hun ontsteltenis uit over het feit ..dat de kerk tegen een van haar dienaren, temeer nog waar deze er zo persoonlijk bij betrokken is. een Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Kort voor Sin terklaas en dat zal niet toevallig zijn komt de Kamper uitgever J. H Kok met een aantal boeken voor de dag. die voor het merendeel be vattelijk van toon. handzaam van formaat en redelijk van prijs zijn. We kondigen ze hier beknopt aan De Woerdense godsdienstleraar Aalst van de Glind schreef een ..denk-werkboek voor Jongeren over de wereld van morgen". die hij „Je mag" noemde (90 pag.. prijs 10.90). Gesprekken met jongeren liggen aan dit rechtstreeks op de geloofs praktijk van de jeugd gerichte boek je ten grondslag De echtgenote van Karei Hoeken dijk (opwekkingsprediker), me vrouw Elisabeth Hoekendijk-La Ri viere. schreef voor de reeks Nieuw Leven. ..liet Koninkrijk komt!" 116 pag prijs 9,90). Zij wil doorgeven wat de bijbel zegt over de weder komst des Heren. In reeks ..Verklaring van een bijbel gedeelte" verscheen „Abraham" van de Brusselse hoogleraar dr H. Jagersma (104 pag.. prijs 12,50). Zeer bruikbaar voor mensen die in groepsverband of individueel met de bijbel bezig zijn. Onder eindredactie van ir J. van der Graaf, de algemeen secretaris van de gereformeerde bond in de her vormde kerk. verscheen: „Met het ook op on& welzijn", een bundel op stellen over aspecten van het maat schappelijk leven in bijbels licht (157 pag.. prijs 17.50). De medewer kers zijn ds C den Boer. ir. J. van der Graaf, W. Huizer, prof. C. Veen- hof. prof dr W H. Velema en drs B. J Wiegeraad Het boek biedt bezin ning vanuit de gereformeerde ge zindte op de vragen van het welzijn. De Maranatha-kulcnder 1978 tenslot te. onder redactie van ds J Over- duin en ds Jac van Dijk. is ook als pocketboek al een vertrouwde ver schijning Prijs 9.30. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel. 05200-17030 maatregel treft, die naar ons gevoel neerkomt op beperking van de vrij heid tot meningsuiting. Juist omdat wij samen met u behoren tot de ene ongedeelde kerk van Christus, heb ben wij er behoefte aan. u onze zorg kenbaar te maken over een kerkge meenschap. die zich op voorhand verenigt met verklaringen van de overheid. WIJ hebben bedenkingen tegen een gang van zaken, waarbij de kerk de vrijheid van het individu ondergeschikt maakt aan de autori teit van de staat. Wij vinden het beschamend dat daarbij als argument gebruikt wordt: handhaving van de rust in de gemeente Moet juist de kerk niet weten, dat de rust die verkregen wordt door verstikking van de vrij heid van meningsuiting, een. valse rust Is?" Zij doen een beroep op de kerk van Baden-Württemberg de maatregel tegen ds. Enslin ongedaan te maken In zijn brief aan de leiding van de grote Nederlandse kerken schrijft ds. Groeneboer dat hij verwacht dat deze opkomt voor de vader van één van de verworpen RAF-leden. „En dat niet alleen ten gunste van deze vader zelf. maar ook ten behoeve van de genoemde kerk. omdat zij immers ophoudt kerk te zijn als zij zich laf hartig de wet laat stellen door de gangbare gevoelens en daarom ds. Enslin de mond wil snoeren. Ik vraag u dringend stem te geven aan wie geen stem mag hebben." In de brief aan ds. Enslin zegt ds. Groeneboer onder meer dat het met gaat om een anti-Duitse actie, om dat ook in de Nederlandse samenle ving verzet nodig is tegen dezelfde of vergelijkbare tendenzen. „Uw kerk heeft zich slavin gemaakt van de publieke mening en het Volksemp- finden, door u met een spreekverbod te treffen." schrijft ds. Groeneboer. Hij zet uiteen dat lang niet iedereen deze maatregel kan meemaken om dat zij ingaat tegen hetgeen volgens de Bijbel kenmerkend is voor het christelijk geloof Kommunikatir, ontmoetings weekenden vormingscentrum Vinea Domini te Wit marsum (tel. 05175- 444). 11-13 november. 9-11 december, 13-15 januari. Gods wil en ome werkelijkheid, bezinningsweekend voor doopsge zinde mannen 11-13 november in het broederschapshuls te Schoorl. Aanm. tel. 02159-11627. Ons commentaar staat op pag. 5. Van een onzer verslaggevers PARIJS De Vietnamese regering is bang voor de macht en de invloed van de boeddhisten in het land. De onderdrukking van de boeddhisti sche gemeenschap vloeit voort uit die vrees, en niet in de eerste plaats uit anti-godsdienstige gevoelens. Dat zegt de monnik Thich Man Giac. die onlangs uit Vietnam iï gevlucht, in een gesprek in Parijs. Hij bevestigt mededelingen van me vrouw Cao Ngoc Phuong. van de boeddhistische vredesdelegatie, in onze krant van gisteren. Thich Man Giac. die vooraan heeft gestaan in het verzet tegen de regering-Thieu en de Amerikanen, wil reizen maken door West Europa en naar de Verenigde Staten om te praten over de schending van de mensenrechten in Vietnam. Thich wil onder andere een gesprek heb ben met senator Edward Kennedy en met vertegenwoordigers van Am nesty International. Hij beschikt over meegenomen stukken, waariut blijkt dat de boeddhisten samen werking met de communistische re gering zochten, maar dat dit door de nieuwe machthebbers is afgewezen. Zij hebben een aantal boeddhisten gevangen genomen, bemoeilijken bijeenkomsten van deze geloofsge meenschap. terwijl op veel plaatsen in het land boeddha-beelden worden vernield. „8inds de bevrijding van Saigon nu Ho TJi-minh-stad hebben wij ons best gedaan om samen te wer ken. maar het nieuwe regime heeft een beleid van vervolgingen en aan- houdigen." aldus de boeddhistische leider. „Wij zijn bereid mee te hel pen het socialisme op te bouwen." Anglikaanse geestelijken kunnen lid zijn van racistische organisatie LONDEN - Het ziet er niet naar uit dat het lidmaatschap van de Engel se racistische organisatie „National Front" een belemmering zal zijn voor anglikaanse geestelijken om hun werk in de kerk te blijven doen. Tijdens de november zitting van de algemene synode van de angli kaanse kerk in Londen heeft bis schop Graham Leonard van Truro, voorzitter van de raad voor sociale verantwoordelijkheid, een voorstel afgewezen om het lidmaatschap van „National Front" onverenigbaar te verklaren met het dienen in de kerk. Het voorstel was gedaan door Paul Oestreicher. vicaris van Zuid-Lon- den en vooreitter van de Britse afde ling van Amnesty International. Bisschop Leonard verklaarde welis waar zelf met te zien hoe de pastora Ie verantwoordelijkheden van een geestelijke gecombineerd kunnen worden met zijn steun aan de hou ding van het „National Front" te genover de gekleurde bevolking van Engeland, maar hij vond dat dit een zaak was van ieders eigen geweten. Dezer dagen verschenen: Arie en Joh. Verkuyl LIJDEN EN BEGELEIDEN 80 blz.. 10.90 De lijdende medemens en ons dienst betoon. In dit nieuwe boek geven de auteurs vanuit hun jarenlange medische en pastorale ervaring hun gedachten over het lijden en de pijn die men sen in deze wereld moeten door staan. Dr. R. Kranenborg TRANSCENDENTE MEDITATIE 132 blz.. 14.90 Verlangen naar zinvol leven en religie. Een uitstekend boek dat op heldere wijze informatie geeft over TM. Het kritisch commentaar van de auteur is zowel gebaseerd op wetenschap pelijke als op bijbelse gronden. Ds. A. Th. Rothfusz (eindredactie) DAGBOEK BIJ HET LIEDBOEK 416 blz.. geïllustreerd, geb. 39.50 Dit unieke dagboek is ontstaan uit de verrassende ontdekking, dat het liedboek niet uitsluitend een zang bundel is maar óól een bundel ge dichten, óók een gebedenboek. Me dewerkers: Ds. B. J. Aalbers, Dr. C. P. van Andel Azn., Prof. Dr. J. P. Boendermaker, Wim Ramaker e.a. Verkrijgbaar in de boekhandel KOK KAMPEN NICOSIA (Reuter) Het va cuum dat is ontstaan met de dood van aartsbisschop Maka rios zal deze week gedeeltelijk worden gevuld, wanneer bis schop Chrysostomos van Pa phos wordt gekozen als hoofd van de Cyprische orthodoxe kerk. Zijn verkiezing staat vast. want er zijn geen andere kandidaten. De politieke leemte die Makarios achterliet, zal pas in februari worden gevuld. Dan kunnen de Griekse Cy prioten naar de stembus om een nieuwe president te kiezen. De aarts bisschop. die in augustus stierf, be zat zowel de kerkelijke als de wereld lijke macht over zijn landgenoten. Waarschijnlijk was hij de laatste op het verdeelde eiland die zoveel macht in zich verenigde. Want bis schop Chrysostomos kan wellicht als hoofd van de kerk politieke invloed achter de schermen aanwenden, maar politici van alle partijen slui ten de mogelijkheid uit, dat hij kans zou maken op het presidentschap. Zij zeggen, dat Cyprus nooit meer zowel geestelijk als politiek door één man geregeerd kan worden. Vervlochten Niettemin blijven religie en politiek in het door Grieken bewoonde ge deelte van dit eiland nauw met el kaar vervlochten. Het noordelijke gedeelte staat sinds de invasie door Turkije in 1974 onder Turks bestuur. De 50-jarige bisschop Chrysostomos dankt zijn als vaststaand aangeno men verkiezing tot aartsbisschop voor het leven aan een initiatief van de machtige communistische partij. Zij was de eerste, die vlak na de dood van Makarios liet weten, dat er voor de verkiezing van diens opvolger maar één kandidaat diende te zijn. Dezelfde gang van zaken deed zich voor bij de verkiezing van Spyros Kyprianou als voorlopig president van de republiek. Het heeft er even naar uitgezien, dat Chrysostomos een tegenkandidaat zou krijgen. Maar bisschop Chry santhos uit Limassol trok zich haas tig terug nadat hij gewaarschuwd was dat hij beter zijn aspiraties kon laten varen en nadat bij zijn ambts woning een bom was gevonden. Rel Bisschop Chrysostomos is een zwaargebouwde man met een krach tige spreektrant. In 1973 werd hij bisschop van Paphos na de rel. toen de drie andere Cyprische bisschop pen hadden geprobeerd. Makarios af te zetten. Zij verweten hem onvol doende samenwerking met de Griek se regering en te veel sympatie voor de communisten en meenden een kerkrechtelijke stok in de handen te hebben, daar de combinatie van aartsbisschop en president van de republiek onverenigbaar zou zijn. Makarios won op een buitengewone synode met de hulp van de patriar chaten van Alexandrië. Jeruzalem en Antiochië. zette de drie bisschop pen af en benoemde vijf vertrouwe lingen in hun plaats, onder wie Chry sostomos. Al direct na de dood van Makarios werd Chrysostomos tot diens tijdelij ke opvolger benoemd en trok hij in het neo-byzantijns aartsbisschoppe lijk paleis in Nicosia. Ingewikkeld AMERSFOORT In zijn ver gadering van vorige maand nam de raad van kerken naar aanleiding van een beraad over de situatie in Zuid-Afrika in Driebergen het daarover op gestelde rapport aan als agen da van zijn activiteiten. De jongste ontwikkelingen in dat land maakte het echter nodig in de vergadering van woens dag een en ander bij te stellen. Allereerst werd uitgesproken dat. al moeten bevrijdingsbewegingen zoals het African National Congress (ANC) niet worden uitgesloten, de kerken en kerkelijke organen in Zuid-Afrika als eerste gesprekspartner dienen te worden beschouwd. Onder de kerke lijke organen onder meer te ver staan: de Zuidafrikaanse raad van kerken, de bisschoppenconferentie aldaar, het christelijk instituut en uiteraard de vestiging daarvan in Nederland. Verder werd uitgesproken voor zo ver mogelijk ook het gesprek met de iwat in de vergadering werd ge noemd „schuldige") blanke kerken in Zuid-Afrika voort te zetten en zo niets ongedaan te laten juist daar processen van verandering te stimu leren. In de vergadering werd gecon stateerd dat de gereformeerde ker ken in feite de enige zijn. die (nog) als gesprekspartners met de blanke ker ken kunnen optreden, waartoe deze kerken van harte werden opgewekt. Ze kregen met zoveel woorden het 'mandaat van de raad van kerken mee. De raad van kerken wil voorts diaco- Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Het deputaat- schap van de gereformeerde kerken (vrijgemaakt) voor correspondentie met de buitenlandse kerken zal de generale synode, die volgend jaar in Groningen bijeenkomt, voorstellen om een „synode" te beleggen met alle kerken in de wereld, waarmee de gereformeerde kerken (vrijge maakt) correspondentie onder houden. De gereformeerde kerken (vrijge maakt) houden correspondentie met kerken in Australië. Canada, de Verenigde Staten en Zuid-Afrika. die door emigratie zijn ontstaan, voorts met kerken in Indonesië, die uit zendingswerk zijn gegroeid, en met de presbyteriaanse kerk in Ko rea Verder zijn er de laatste jaren contacten gegroeid met kerken in Schotland. Ierland. Ceylon. Japan. Taiwan en Brazilië. Voor het meren deel zijn deze presbyteriaans. Bin nen de gereformeerde kerken (vrij gemaakt) leeft al lang de wens. om tot een soortgelijke organisatie te komen als de gereformeerde kerken kennen met hun Gereformeerde Oe cumenische Synode. nale steun gaan geven aan de gevan genen en hun gezinnen. Via het spe ciale fonds ter bestrijding van het recisme van de wereldraad van ker ken moet ook de hulp aan bevrij dingsbewegingen worden bevorderd. De raad wil een verdere bezinning op gang brengen over een eventuele boycot van investeringen, in- en ex port naar Zuid-Afrika. Tenslotte zal gezocht worden naar mogelijkheden voor het via de radio doorgeven van informatie over Zuid-Afrika. die de bewoners van dat land wordt ont houden. aldus een communiqué van de raad van kerken in Nederland. De raad van kerken heeft voorts een commissie ingesteld, die een beraad gaat voorbereiden met de minderhe den in eigen land. De commissie gaat contacten leggen met vertegenwoor digers van de 200.000 buitenlandse werknemers, de 150.000 Surinamers en de 40.000 Zuidmolukkers in ons land. Door dit overleg wil men komen tot voorlopige richtlijnen, die in het ka der van de komende kerkenconfe- rentie (1979) als onderdeel van het thema „Nieuwe levensstijl" in be spreking zullen worden gegeven aan gemeenten en parochies. Op deze manier wordt gehoopt, werkbare richtlijnen te kunnen opstellen, zo dat „mensonwaardige ontwikkelin gen. die wij elders veroordelen, maar thuis niet onderkennen, kunnen wor den doorgrond en veranderd." Van een onzer verslaggevers LEUSDEN Kerkgebouwen staan ineens weer in de belang stelling. met name In de sfeer van toerisme en recreatie. Hoe de kerk met name in de recreatiegebieden op die be langstelling kan inspelen, is het onderwerp van het rapport „Torenspitsen In toerisme", dat gisteren uitgebracht werd op een studiedag van het inter kerkelijk werkverband voor de recreatie (IWR>. Het rapport bescheiden getypeerd als „een voorlopige verkenning" is gebaseerd op een onderzoek van wat er op acht plaatsen in Nederland in en rond kerken gebeurt ten behoeve van recreanten en toeristen. Hel rapport stelt in de eerste plaats vast. dat er een nieuwe behoefte is ontstaan aan suite en persoonlijke inkeer reden waarom mensen zo maar eens een kerk in willen lopen. Soms blijkt daarbij de behoefte aan menselijk contact en gesprek ook een gcwichUge factor te zijn Dan komen met name historische kerken in de belangstelling, omdat oud „in" is. Ook dat kan soms aanlei ding zijn tot waardevolle gesprekken met bezoekers naar aanleiding van informatie over de kerkgeschiedenis en over het gemeenteleven van toen. De ervaring (onder andere op Texel) is. dat ook kerkelijk niet meelevende bezoekers bereid blijken tot een ge- dachtenwisseling over vragen van godsdienst en geloof. Probleem blijft echter met name in protestantse kring, dat het voor be zichtiging en inkeer openstellen van kerken iets nieuws is en nogal eens op bezwaren stuit (zoals veronder stelde vernieling en de kosten ver bonden aan het aantrekken van gid sen en rondleiders). Het staat vol gens het rapport niet vast. dat deze bezwaren altijd reëel zijn. Dan blijkt er ook toenemende be langstelling voor allerlei activiteiten, die in kerkgebouwen georganiseerd worden, zoals culturele evenemen ten Zangavonden trekken veel ker kelijk meelcvenden. terwijl andere bijeenkomsten evenzeer worden bij gewoond door mensen die niet ge woon zijn voor erediensten naar de kerk te gaan. De schrijvers van het rapport schrij ven aan het slot. dat zij bij de ge- interviewde kerkelijke werkers geen overspannen missionaire verwach tingen aantroffen als gevolg van deze ontwikkelingen, maar een nuchtere onbevangenheid. Onbevangen 0nbe vangenheid was ook het woord dat gebruikt werd om de instelling te typeren van bezoekers van exposi ties. manifestaties en rondleidingen in kerken. Ze schoppen niet meer tegen de kerk, maar informeren soms naar achterliggende vragen, die met het geheim van de gemeente van Christus hebben te maken." Het rapport herinnert aan een op merking van prof. Dr. J. C. Hoeken dijk. twintig Jaar geleden, over het postchristendommelijke tijdperk met de vierwiel christenen, dat was aangebroken. Het rapport meent te kunnen stellen, „dat ook die tijd al weer achter ons ligt en er een post geseculeerde fase is aangebroken Een fase waarin de kerken hier en daar hun torenspitsen tonen in het toeristische landschap en wel met bescheidenheid. inzet en onbevangenheid." 'Va De verkiezing van een aartsbisschop verloopt op Cyprus volgens een uniek en ingewikkeld systeem. Elke mannelijke Griekse Cyprioot vanaf 21 jaai- is gerechtigd te stemmen voor een college van 1329 algemene vertegenwoordigers. Deze kiezen 66 speciale vertegenwoordigers van wie er 44 leken zijn en de rest geestelij ken. Deze twee stadia zijn reeds ge passeerd. Zaterdag vindt het sluitstuk van de procedure plaats. De speciale verte genwoordigers. de zes bischoppen en de oversten van alle kloosters wijzen dan de aartsbisschop aan. Zondag volgt de troonsbestijging. ADVERTENTIE Is werkgelegenheid doel van de onder neming? Prol. Dr. H. J. van Zuthem Nou. doeleerder een bijprodukt van rendabel zijn. Hel zijn echter niet alleen de onderne mers die kiezen voor welk doel zij willen werken. Ook consumenten kiezen, ook de overheid en zij die nog werk hebben! (Willen zij een stukje van hun arbeid en dus hun loon afstaan?). O. onze egoïstische wgze van kiezenWerkloosheid in een stuurloze economie. Dr. Van Gorkum. Ar beid als marktartikel. een structurele weef fout! Recht op arbeid. Tegenover wie? Een aantal particulieren? Geen gemeenschaps gelden meer ter versterking van particuliere belangen. Ondernemer zijn. hoe voelt dat? Faal je. dan Fuseer je. dan slaag je. dan Ook een ondernemer aan t woord in VOORLOPIG. Maar het gaat met alleen over de ondernemer in het novembernummer van VOORLOPIG. Trou wens elk nummer gonst van discussievra gen. Elk nummer vraagt om positie bepaling- Doet u mee als lezer? Voor 28,25 bent u een heel jaar abonnee (studenten 19.75). Het eerste nummer krijgt u gratis Adm VOORLOPIG. Antwoordnummer 101. Delft (geen poslz Uitgave Kok/Memema. UTRECHT De eerste zitting van het derde landelijk pastoraal over leg (LPO-III) van de r.k. kerkprovin cie zal plaatsvinden van 5 tot 7 mei 1978 en de tweede van 27 tot 29 oktober. Een voorloper zal worden gehouden op 20 en 21 januari in Leeuwenhorst te Noordwijkerhout. Bij die gelegenheid kunnen de nieu we bisdommelijke delegaties kennis met elkaar maken. Tevens zullen dan de onderwerpen voor de eigen lijke zittingen van LOP-III worden vastgesteld. Gisteren heeft de bisschoppencon ferentie zich beraden over haar bij drage aan de bezinning over het algemene thema van LPO-III: sa men geloven, samen kerk-zijn. Het is de bedoeling, dat deze bijdrage in de tweede helft van de volgende maand aan de delegaties wordt toe gestuurd. gei Tijdens de studiedag vertelde de heer G. Verheul, een van de makers van het tv-programma „Kerkepad" van de NCRV deze zomer, over de ervaringen met dit programma. Het bleek, dat elk van de 64 kerken, die in deze zeven weken in de routebe schrijvingen voorkwamen, driehon derd tot duizend bezoekers op een zaterdag kregen. Veel voorkomende motieven van de bezoekers waren nostalgie („mijn grootvader is hier nog gedoopt") en de mogelijkheid om helemaal vrijblijvend eens in een kerk rond te lopen. Volgend jaar krijgt „Kerkepad" een vervolg en dan met tweemaal zoveel zendtijd en op een gunstiger tijdstip op de avond. Verder vertelde ds. L. de Wit uit Renesse op welke manier het kerk gebouw in Renesse een functie krijgt in de wereld van het toerisme, terwijl pater Duyn informatie gaf over de opkomst van de stiltecentra in Ne derland. Hij is aan het stiltecentrum van Schiphol verbonden. Het rapport „Torenspitsen in toeris me" is te krijgen bij het interkerke lijk werkverband voor de recreatie. Vermeerlaan 13. Nieuw-Loosdrecht KERK IN T GEDING 't Is misschien nooit anders gew maar 't kan je toch ineens opvallt hoezeer het bestaan van de kerk de aard van dat bestaan in 't geci is. Ik denk aan twee berichten. In jan Duitsland heeft Prof. Kaemann. efl nieuw-testamenticus die door zijn) nauwgezette arbeid bijzonder veel grC theologen aan zich verplicht heeftj ge, bekend gemaakt de evangelische j jje, kerk te zullen verlaten wanneer dej volhardt bij het besluit tot het na( inhouden van de subsidie voor de de studentengemeente van TübingenZ0l De beschuldigingen die hij daarbij str uit liegen er niet om en moeten voq^j wie hem kennen desniettemin weloverwogen geacht worden. „Onverantwoordelijke druk op de studenten" Is geen kleinigheid. Hi|20 ziet daarvan komen dat deze rej jongeren voor het dilemma gestelpte worden: conformeren of in de 5^ revolutie. Mag een kerk dit menseiheg met name jongeren aandoen? Op m€ het congres van het Confessioneel enj beraad keert Prof. Runia zich tegeMie de publicaties van drie theologieëi)m8 uit eigen kerk. Het verslag meldt )En verder: „die volgens hem niet mee willen weten van een bindend gezi van de belijdenis en zelfs het schriftgezag problematisch stelle) Ook hier is de kerk, de aard van hj bestaan met name. in 't geding. Vooral dat laatste begrijp ik niet goed. Is het gezag van de Schriftei ooit probleemloos geweest? Is dat ooit met één stelling opgelost geweest? Zijn er voor prof Runia geen vragen rondom de aard van gezag b.v.? De constatering die er staat doet vermoeden dat hij bedoelt dat genoemde theologen afbreuk doen aan dat schrif tgezag. V En wie geen vreemdeling in Jerusalem is kan ervan uitgaan dal d it zo ook door de vergadering is op opgevat. Maar dan kan men zich jf>° afvragen of hier de nodige dli zorgvuldigheid in acht genomen in va het weergeven van het gevoelen v^ anderen, collega's en medewerkerri,p in dezelfde kerk. Ik denk en weet vrij zeker dat ook deze auteurs ae willen spreken van het gezag van d belijdenisgeschriften en van het Da Schriftgezag. Zij denken daarover anders dan de spreker, maar mag dat een reden zijn om hen maar meteen op die wijze In een kapotte spiegel aan anderen te laten zien.? Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te NOP (Nagele-ToJ beek): C. J. Baart te Vaassen. Intrede te Krommenie en Krorr^ niedijk: M. J. de Geus uit Oude|®CI Nieuwe Nieuwdorp. te Brakel:!03 Harkema uit St.-Philipsland; mc Nieuw Weerdingen: D. Postma iso< Westerlee en Heiligerlee; te Zuidan' ren (bijstand in het pastoraat): U, Saraber. em. pred. van Ossendreo Emeritaat verleend per 14 novemlDo aan A. J. Brinkman te Utrecht, .op] Brinkman zal nog enige tijd Ihu; stand in het pastoraat verlenen, pei GEREF. KERKEN Oo Beroepen te Roden: G. de Ruitefuit Alphen a.d. Rijn. 'tek Intrede te Son en Breugel: J. Jj Bom uit Ochten, tevens predik! van de buitengew. wijkgem. in >4 ri ding binnen de herv. gem. van K 1 teren; te Ouderkerk a.d. IJssel (p time): drs S. A. Meijer uit Lieuwerf V GEREF. KERKEN VRIJG. t< Beroepen te Uithuizen: H. Gel sma. kand. te Urk; te Lelystad: P,V£ v.d. Laan. kand. te Groningen Al Tc CHR. GEREF. KERKEN nii Intrede op 15 nov. te Nieuw Amsl ge dam: kand. B. v.d. Berg uit A|dr doorn. va v he GEREF. GEMEENTEN 10 Beroepen te Hilversum: J. Mijnd2a te Ridderkerk. he Ds J. E. Westerhuis 1 Woensdag 16 november viert oudste predikant van Nederland, j J. E. Westerhuis te Velp, zijn j verjaardag. Daags daarna zal I. zeventig jaar geleden zijn, dat predikant werd. Ds. Westerh diende van 1907 tot zijn emeritaal 1944 achtereenvolgens de gerei meerde kerken van Zuidwolde (Ik Gramsbergen, Asperen, Oud-Lo? drecht en Hellevoetsluis-Nieuw fi voet. Hij is thans „buitenjj bander". Dr. J. Roladnus Dr. J. Roldanus, hervormd pii! kant te Oirschot, is benoemd J gewoon hoogleraar in de geschil nis van het vroege westerse enlj oosterse christendom (vacature l, len prof. dr. A. J. Visser) aan rijksuniversiteit te Groningen.IJ Roldanus (47) studeerde theologf' Utrecht en in Parijs. In 1968 pre veerde hij cum laude bij prof. c' Quispel in Utrecht op het schrift „Studies in the Historjj Christian Thought". Dr. Ro'd was van 1959 tot 1965 hervormd j' dikant te Okkenbroek en van I tot 1976 zendingspredikant in I meroen. Hij was daar onder ara acht jaar vast docent voor kei schiedenis. oecumenica en ni^ testamentiscb Grieks aan de p tantse theologische hogeschoi Ndoungué. Sinds 1 mei vorig ja| hij predikant in Oirschot.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2