I ranse filmer in erland verdwaald 3illend over de schreef Hors, de dood n druk i FILM 25.jarig bestaan NBF UNST E PAARSE TAXJ \E TEXAS CHAINSAW MASSACRE Filmers vieren feest Nieuwe boeken 1JDAG 11 NOVEMBER 1977 FILM Trouw/Kwartet PS 15 - H17 door W. Wielek-Berg Franse filmer Yves Boisset, door ons grotelijks bewonderd als regisseur van politiek en sociaal tigjngageerde films („R.A.S." over de smerige oorlog die de Fransen tegen Algerije voerden; lel ttentat" over de affaire-Ben Barka en kortelings „Le Juge Fayard") is in zijn nieuwste film „Un 'n<*i Mauve" („Een paarse taxi") radicaal van koers veranderd. Hij hing de politiek aan de wilgen, plaatste zijn werkterrein van Frankrijk naar Ierland en verdwaalde daar prompt. i paarse taxi", melancholiek ge en psychologisch versierd, gaat een man van middelbare leef- die een groot verlies heeft gele- uit Frankrijk naar Ierland is J ucht en zeer geprononceerd meer van het leven verwacht, eigenschap die hem zeer interes- maakt voor in nesten en dwalin- verzeilde mensen. zijn: een Amerikaans miljar- :oontje. dat in zijn vaderland doms" heeft uitgehaald en nu ieij schuld tracht te boeten door k te leven; zijn fraaie zuster •lotte Rampling, die een echte emaal heeft gekocht doch rus- door de wereld zwerft, en pas op mannen jagende; een kleuri ge oplichter met ondoorzichtige rela ties en afkomst, steeds bereid om iemand een loer te draaien en een hak te zetten (Peter Ustinov); zijn stomme dochter die voortdurend paardrijdend wordt aangetroffen (Agostina Belli) en een oude dokter die zich voortbeweegt in een paarse taxi en begiftigd is met een vleugje tweede gezicht (Fred Astaire). Al die mensen knopen banden aan en verbreken ze weer, raken eikaars bestaan en fladderen weer weg. Ze zijn daarbij niet vies van een potje filosoferen over het leven en zoal meer en het juiste woord op de juiste plaats wordt meestentijds gevonden. Zo darren zij voort in een prachtig gefotografeerd Iers luchtledig, tot de oplichter in zijn oprechte smart om het verlies van het inmiddels niet meer stomme meisje een oud kasteel in brand steekt. Dat werkt als een catharsis: zij die niet in Ierland ho ren vertrekken, zij die er wortelen of goede kans maken om te aarden blijven achter. Een matte, ouderwetse indruk maakt „Een paarse taxi" en dat is toch niets voor Boisset zoals we hem tot dusver kenden. Bovendien zijn een paar acteurs verkeerd geplaatst: Philippe Noiret weet kennelijk met zijn rol geen raad. zodat hij in een zeurderig toontje vervalt en het top punt van miskleunen is wel de Ame- Peter Ustinov en Fred Astaire in „Een paarse taxi" rikaanse showman Fred Astaire als een Ierse „leprechaun", een kabou ter die doet alsof hij dorpsdokter is. Mooie plaatjes van Ierse landschap pen maken het echec niet goed, het is te hopen dat Boisset spoedig zijn oude stiel weer opvat. Amsterdam-City 2; Den Haag Odean 3, 16 jr. .«a,,The Texas Chainsaw Massacre" („Het kettingzaagbloedbad N (Texas") is het direct al raak; nog is de film niet begonnen, of de touren van een halfvergaan lijk verrijzen dreigend uit de bber. Ier beweegt hij zich langs klas- e horrorlijnen. doch die zijn wel dubbeldik met bloed getekend, stelletje klamme jongelui is in verloederd landschap, waarbo de broeierige stank hangt van oud abattoir, op weg naar een ïten huis. ikken een lugubere lifter op. die len ophaalt over slachtersprak- in de dagen van weleer en irlijk doet met een mes. Alreeds men hen het dringend advies n geven om maar liever naar te gaan. doch doch men weet —\ze toch niet zullen luisteren. Nee. als de benzine opraakt moeten - nodig verder. Naar hun verderf. schuld is dan ook het ongeluk It eindigen onder de slachtersha- in de vrieskist of aan de vlees- in een hok vol veren en botten, fakeld door een dikke kip in een kanarie-kooitje. Slechts één over leeft het spektakel, doch die gilt zo ijselijk en langdurig, dat de wens zich opdringt om haar eigenhandig het zwijgen op te leggen. Jonge, jon ge. wat kan die meid schreeuwen. Alle gekheid op een sokje nu. „The Texas heeft moeilijkheden ge had met de filmkeuring toen die nog bestond en dat niet ten onrechte. Want zoals regisseur Tobe Hooper omspringt met het ril- en huiver- werk. dat is niet leuk meer. niet gezellig. Daarbij zit je ongemakkelijk te schuiven op je stoel. Dat de film min of meer is gebaseerd op een ware gebeurtenis mag niet als alibi gelden voor de wijze waarop hier de grenzen tot de alleruiterste ontsmakelijkheid zijn verschoven, noch is de spora disch aanwezige zwarte humor een verontschuldiging. Beeld uit „The Texas chainsaw massacre" Nee, als dit de richting is waarin de griezelfilm gaat hoeft het niet meer. Hen genre is dan hoogstens nog aan trekkelijk voor mensen, die zouden dringen om een plaatsje vooraan als er iemand werd gevierendeeld op de Dam. En die troep, dat stel, die ken nen wel wel. Amsterdam-Rembrandtp!.; Rotter dam-Arena; Den Haag-Metropole 3 en Cin. Buitenh.; Utrecht- Rembrandt; Groningen-Grand; Hilversum-Chur- chill; Alkmaar-Cinema; Leiden-Tria- non; Nijmegen-Centrum; Emmen-Ci- ty; Sneek-Amcitia; Delft-Delfia; Maastricht-Royal 2; Heerlen-H5; Dor- drecht-Luxor, 16 jr. Omdat de Nederlandse Beroepsvereniging van Filmers (in 1972 omgedoopt tot Audiovisuele Beroepsvereniging NBF) 25 jaar bestaat, wordt er feest gevierd. Verreweg het grootste stuk van de verjaardagstaart bestaat uit de „Week van de Nederlandse Film", die in Kriterion en Studio K. te Amsterdam reeds van start is gegaan. Een machtig aantal Nederlandse films wordt vertoond, voornamelijk uit de periode 1952-1977. Voor inha lers van harte aanbevolen: het vleug je tijdsklimaat dat je opsnuift uit films als bijvoorbeeld Louis van Gas- terens „Omdat mijn fiets daar stond". Johan van der Keukens „Beppie" en Jan Vrijmans „Op de bodem van de hemel" is niet te ver smaden. De filmweek is wel veel. doch niet alles. Voor veelvraten is er een ma rathon, die zaterdagavond 12 novem ber om 12 uur start in Kriterion: tien films voor een tientje. Eveneens op zaterdag 12 november is er een symposium over filmdistri butie in het gebouw van de universi teit in de Roetersstraat, t.o. Kriteri on. aanvang 10 uur 's morgens. Bui tenlandse gastsprekers uit Canada. Zwiterland en West-Duitsland zullen hun zegje zeggen, de toegang is gratis. Eveneens gratis is een discussie mid dag in datzelfde universiteitsgebouw op 15 november, s middags. Ondei het motto AV2002 zullen Peter Hof stede. Bouke Poelstra en Chriet Tl- tulaer daar hun visie geven op wat met name film en televisie de ko mende kwart-eeuw voor ons in petto hebben. Als u belangstelling heeft voor deze (en andere) activiteiten van de NBF in de zilveren week moet u zich in het bezit stellen van de gratis program makrant. die een korte beschrijving bevat van alle te vertonen films. Hij is oa. verkrijgbaar bij Kriterion. Studio K. De Uitkijk. Leidseplein- theater. Calypso. Cisca ticketshop. VVV-kantoren en het secretariaat van de NBF. Keizersgracht 238, tel. 246633. Op dit laatste adres kunt u alle inlichtingen krijgen die u wenst. Er is een speciaal nummer versche nen van het tijdschrift Film en TV- maker met een bloemlezing uit oude jaargangen van het NBF-bulletin. Ook zal er een paperback verschij nen met een herdruk van alle elf afleveringen van het filmtijdschrift Cinemagia. uit de periode 1950-1953. Cultuurtechnische dienst Binnen kort is de benoeming te verwachten van prof. ir. W. A. Segeren tot in specteur van het onderzoek bij de cultuurtechnische dienst te Utrecht. Hiermee zal worden voorzien in de vacature ir. G A. Oosterbaan die directeur wordt van het instituut voor cultuurtechniek en waterhuis houding te Wageningen. Prolongaties en reprises Providence Geniale film van Alain Resnais ovr creatieve ca priolen van een oude. zieke schrijver en de verwisselbaar heid van menselijke relaties. De gehele week in Tuschinski 2. Amsterdam en Scène 2. Arnhem. Padre Padrone Magistrale film van de Italiaanse gebroeders Taviani over de macht van het woord dat een ongeletterde herdersjongen van Sardinië uit zijn isolement verloest. De ge hele week in Cinetol. Amster dam; Filmhuis 't Hoogt. Utrecht en Filmhuis Rot terdam. L'Affiche Rouge Ontroerende film van Frank Cassenti over een verzetsgroep in de oorlog, waarbij verleden en heden vloeiend in elkaar overlopen. 12 f m 15 nov. Filmhuis Amers foort; 11 nov. Kuipers- poorttheater Middelburg. 12 nov. Cultur. Centr. de Villa. Goes. Le Juge Fayard dit „Le She riff" Positieve, politieke poli- cier van de zeer geëngageerde Franse filmer Yves Boisset. De gehele week in Calypsoclub Amsterdam en Calypsoclub. Rotterdam. De Markiezin van O Exqui se „morele komedie" van Eric Rohmer naar de novelle van Heinrich von Kleist. De gehele week in Kriterion. Rotterdam. Der Fangschuss Film vol sfeer over de vergeten oorlog van de (fascistoïde) Duitse vrijkorp sen in 1919. van de Duitse cine ast Volker Schlöndorff De ge hele week in Scoop. Win schoten. Que la fête commence Zeer in telligente. historische film met dubbele bodem van Bertrand Tavernier De gehele week in De Uitkijk. Den Haag La Dentellière Tedere liefdes geschiedenis van de Zwitserse regisseur Claude Goretta over twee mensen die niet tezamen kunnen komen omdat de woor den hen scheiden De gehele week in Alhambra 2 en The Movies. Amsterdam en Studio. Utrecht. Three Women AJtman's laatste psycho-surrealistische film over drie vreemde vrouwen, wier levens met elkaar verwe ven raken. De gehele week in Studio. Maastricht The Treasure of the Sierra Ma- dre Klassieke film van John Huston naar het boek van Ben Traven. 12 nov. Zienema Okto- pus. Amsterdam. I Dr Jan Sloothaak lEN Toen prins Frederik Hendrik stierf legde schilder iaën van de Venne vast hoe belangrijk het moment werd :ht waarop de prins zijn laatste adem uitblies. Hij penseelde Ct hoe het er aan het sterfbed van Frederik Hendrik uitzag, voorbeeld hoe de belangrijke personages rondom de sterven- Itonden gegroepeerd. Ieder kreeg een nummer en onderaan schilderij kwamen de daarmee corresponderende namen te I'an de Venne's schilderij maak- van Dale een gravure en dit is an de vele „prenten" over de die tot 11 december te zien zijn ;t Provinciaal Museum van e te Assen De naam van de instelling: „MORS. de dood in jde begrafenis van prins Frede- |endnk is geschilderd, precies j uitvoerig en met genummerde pages. Opmerkelijk is dat de bag veertien maart 1647 was en igrafenis op tien mei plaats had Ig dus een periode tussen van Imaanden en de kennelijke toe- hg van balseming. loesfeer Ee cultuur is de dood altijd wat n taboesfeer blijven hangen, ■eeuwenoud boekje toont aan orstelen met vraagstukken als hanasie niet iets van de laatste •ities over de dood liggen niet de hand. het bleef dan ook achterwege en dat is nu juist Ie educatieve dienst van het nm er toe bewoog het eens wél en. Dat kon. dank zij het feit ill Tweehuyzen uit Leiden een ■ollectie prenten over dood en 'n heeft en deze ter beschik- •telde Ook zijn er diverse lite- werken over hetzelfde onder- geleend van John Landwehr rdt overigens niet op een mas- ezoek gerekend „We rekenen op fijnproevers." aldus Brakke. De tentoonstelling laat de prenten voor zich zelf spreken. Geen verklarende teksten dus. maar wel een catalogus die het ontbreken daarvan wat com penseert. Men heeft nu eens simpel willen laten zien wat anders in de taboesfeer blijft. Overigens is het maken van verkla rende teksten vaak ook niet zo n simpele zaak. Van sommige prenten die indertijd een eigen algemene be tekenis hebben gehad die klaarblij kelijk iedereen begreep, ontgaat de twintigste-eeuwse mens de beteke nis. De symboliek van de dood in de schilderkunst is voor het eerst be schreven door Karei van Mander in diens in 1604 gedrukte „schilder- boeck." Veel betekenissen zijn ech ter verloren gegaan In de middel eeuwen was de dood meer aanvaard; naarmate de tijd voortschreed werd de dood afstandelijker afgebeeld, vaak bijna verhuld achter ceremo niën en uiterlijkheden. Dodendans In de veertiende eeuw deed de do dendans in de westerse cultuur zijn intrede in literatuur en beeldende kunst, vooral ook in de vorm van muurschilderingen in kerken. De macht van de dood over de mens werd uitgebeeld. Iedereen moest er tenslotte toch aan geloven en eéns onherroepelijk zich scharen in de reidans van figuren die de dood ver beeldden (vaak kadavers en geraam ten. al dan niet met de zeis gewa pend). Dans van de uit hun graven opgestane doden. Wel kon iemand soms tijdelijk „de dans ontspringen". De dood is ech ter democratisch: niemand ont snapt er aan. De dodendans zou wortelen in de grote sterfte in de veertiende eeuw, gevolg van de hon derdjarige oorlog en de pest. Frank rijk is het stamland van de doden dans, zij het dat de reidans der figu ren zijn oorsprong vond in het oud- germaanse volksgeloof dat de doden op het kerkhof dansen en proberen de levenden er in te betrekken. Ook de Arabieren kenden hun tanz-d- makabiri. Eén van de literaire werken van de tentoonstelling is „La grande dance macabre des hommes et des fem- mes" van Antoine Garnier (1728). ontleend aan de danse macabre van Guyot Marchant (I486), terwijl ook een complete serie aqutinten naar tekeningen van de Engelse penteke naar, aquarellist. karikaturist en il lustrator Thomas Rowlandson (1757-1827) te zien is. Ook na de middeleeuwen werden nog diverse dodendansen geschre ven en getekend en in sommige ge vallen krijgen ze dan een politieke actualiteit mee. Zoals in Alfred Re- thel's „Totentanz". geïnspireerd op de maartrevolutie in Berlijn (1848). Een (aangekleed) skelet zo laat één van de gravures van deze toten tanz zien houdt een weegschaal in de hand Aan de éne kant een kroon en aan de andere kant een pijp (sym bool van de gewone man). Naar wel ke kant zal de weegschaal door slaan. zegeviert de koning of de re publiek? De prenten dateren alle uit vorige eeuwen. Soms vindt men er echter „moderne" herkenningspunten tus sen. Zo is er een achttiende-eeuwse afbeelding die roken en dood met elkaar in verband brengt. Voer voor dr. Meinsma. Behalve verschillen in tijd. is er ook nogal verscheidenheid in onderwerpen. Die variëren van ingekleurde kinderstrips (cents prenten). bidprentjes, toverlan taarnplaatjes en een kwartetspel „De dood met de zeis", tot en met de genezer/apotheker met zijn onver mijdelijke vergif en de sentimentele en romantische afbeeldingen, zoals van een dochter met haar kind die smachtend op het graf ligt van de moeder die haar had verstoten. Ver der was ook vroeger de één zijn dood reeds de ander zijn brood. Gedetail leerde afrekeningen van begrafenis sen vertellen boekdelen. De dóód mag m de dodendansen democra tisch zijn. de begrafenissen getuigen van standsverschillen. Het gezin vandaag en morgen, bun del opstellen over het gezinsleven door scribenten uit de kringen van de gereformeerde bond in de her vormde kerk, de christelijk gerefor meerde kerken en de gereformeerde gemeenten. Prijs 24,90. Tot de me dewerkers behoren: drs K. Exalto, drs A. Vergunst, prof. dr W. H. Vele- ma en ir J. van der Graaf. Wonderen der schepping, is een uit gave van Novapres te Laren onder redactie van R. Paerman, M. Fergus en P. Aleander. Het vele fotomateri aal werd bijeengebracht door R. At- will, de diagrammen zijn verzorgd door T. Cantale en N. Rous en de vertaling is van H. van Onck. 123 bladz., 24,90. Zuid-Limburg in, 19e-eeuuse foto's. 159 pagina's, waarvan 155 gevuld met zwart-wit foto's. Samengesteld en vorgmgegeven door Kees Nieu- wenhuijzen met een nawoord van Jos Perry. Uitg. Van Gennep, Am sterdam. Tot 1 januari 1978 is de prijs 39,50, daarna 45. Bij uitgeverij Elsevier te Amster dam zijn uitgekomen: Langlauf door P. Pauii (80 bladz., 9,90) en Beter skiën door J. Kemmler (3e druk, 141 bladz.. 23,50) in de serie „Vakantie en vrije tijd". Een andere kijk op Londen, door A. Lawson. 128 bladz., met meer dan 260 kleurenfoto's. Prijs 29,50. Oliver's story, vervolg op Love story van E. Segal uitg. Becht, Amster dam. 240 bladz., 18,90. Bij dezelfe uitgeverij verscheen: Ballen van vuur, erotiek in de science fiction. Schrijver: H. Harrison. Vertaling: M. van Loggem. 116 bladz., 22,50. Sociale indicatoren in beweging, nr 67 in de serie Nederlandse vereni ging voor bedrijfspsychologie. Bij dragen van prof. dr H. Thierry, dr H. L. G. Zanders, drs E. Koopmans en prof. dr C. J. de Wolff. Uitg. Kluwer. Deventer. 91 bladz., 14,95. Catch as catch can, de Amerikaanse zakenman in Europa, geschreven door L. Oundy. Uitg. Van Holkema en Warendorf. Bussum. 253 bladz., 24,50. Uitg. Veen te Wageningen zond weer twee herdrukken in de serie Amstel- paperback: Drieëndertig beroemde verhalen van Guy de Maupassant (350 bladz., 15,-) en Vader Goriot, van Honoré de Balzac (307 bladz., 14,-). Een roman van R. Ludlum: Het Hoover Archief, roman van een misleidende intrige. 400 bladz.. 19,90. Beroepen-almanak, handleiding voor school- en beroepskeuze. Uitg. Elsevier, Amsterdam. 336 bladz., 26,50. Bij uitgeverij Bakker/Contact te Amsterdam verschenen de volgende boeken: De stille revolutie, van C. R. Rogers (255 bladz., 27.90), Boekbin den, een ambachtelijk instructie boek. Geschreven door A. A. Watsch (125 bladz., 14,50), Massage voor iedereen, door G. Downing en teke ningen van A. Kent Rush (96 bladz., 19,50), Oepyr, vier vampierverha len van Aleksej Tolstoj (176 bladz., 17,50) en Aphrodite, door P. Louys (211 bladza., 24,50). Van uitgeverij De Toorts te Haar lem: Crisiscounseling, in de serie woord en weg. van H. W. Stone (80 bladz., 20,-) en Leren leven met de leegte (zelfde serie; 96 bladz., 20.-) van W. E. Oates. Bij uitgeverij Hollandia te Baarn kwamen de volgende boeken uit: De tijd stond stil, 60 dagen en nachten in de hel van Arnhem en het beslis sende gevecht tijdens het Ardennenoffensief, geschreven door S. R. Knowles (208 blz 18,50); De vreemde zeemeermin en andere ver halen van de in 1892 in Amsterdam geboren dr. D Burger (200 blz 22,50). Deel 16 in de serie lichame lijke opvoeding en sport in de prak tijk: Van kippen naar overslagen; van zwaaien tot opzetten, door K. Wie- mann (154 blz 19,50). Appie Nijland. een verhaal dat speelt in het begin van de 20ste eeuw van P. Keuning. Uitg. Kok, Kampen. De le druk verscheen in 1918; de 3e druk in 1977. Jantien, boerenleven op Staphorst geschreven door T. Mateboer. Uitg. Voorhoeve, Den Haag. 160 blz. J 14.75 De ketens van haar hart. roman van W. Heinrich. Uitg. Boekerij. Baarn. 250 blz 24,90 Directieve therapie met bedragen van R. v. Dijck, P. v.d. Hart, K. Hoogduin, L. Joele A'Lange, D. Oudshoorn. K. v.d. Velden (tevens redactie), uitgegeven in de serie so ciale bibliotheek (365 blz 39,50), Psychiatrie en recht, hoofdstukken uit de forensische psychiatrie onder redactie van W. Goedsmit. N. Nie- boer en J. W. Reicher (288 blz. ƒ35,-) en Het gewone en het bijzonde re van de homoseksuele leefsituatie, door G. Sanders (230 blz 29,50) Dit is een verslag van vergelijkend onderzoek bij ruim 500 homo- en heteroseksuele jongens en meisjes Al deze boeken zijn van uitg. Van Loghum-Slaterus. Deventer. Drie salamander-pockets van uitge verij Querido, Amsterdam. Dc man met de twee levens, van T. de Vries (3e druk; 128 blz); Niets gaat ten onder, door L. P. Boon (3e druk) 124 blz); Hebt u mijn pop ook gezien, van W. G. van Maanen (2e druk; 128 blz.) Prijs per deeltje: 5.75. Kunstzinning borduren. Uitg. Omni- boek. Den Haag. 104 blz. 17.50 AO-boekje no 1687: Jacob Cats, be schreven door J. H Kruizinga. Uitg. Stichting IVIO, Lelystad. 20 blz 1.75 ADVERTENTIE WETEN: De Kleine Larousse. in één band verenigd: a) een kompleet Nederlands woordenboek b) een spreekwoordenboek c) de Nederlandse versie van 's werelds meest verbreide encyclo pedie. 1600 pagina's wereldkennis in woord en beeld, 118.000 trefwoorden, 5.000 illustraties, 110 kaarten. Dit kapitale, kleurrijke naslagwerk is zojuist verschenen. Prijs 125,- Maar rol I maan 1978 verkrijgbaar voor slechts f 99,50!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 17