V 'Informeel' concert met uitbundig publiek Cabaretfestival Cameretten op behoorlijk niveau bent u óók niet door kees gebeld Groteske toneelgrap van Apollinaire bon Eerste uitvoering uitverkocht MAANOAG 7 NOVEMBER 1977 RADIO EN TELEVISIE Trouw/Kwartet (ADVERTENTIE) door Teun Lagas DELFT Het zal wel aan de stren gere voorselectie hebben gelegen maar het jaarlijkse amateur-caba retfestival Cameretten in Delft bood dit keer toch weer beginnende klein kunstenaars op behoorlijk niveau. Daarom ook behoefde de zaal z'n gevreesde wapen niet zo veel in stel ling te brengen als in de afgelopen twee jaar Slechts één van de deelne mende groepen werd door het Came- rettenpubliek van het podium ge klapt. gesist en gekucht Wonderlijk genoeg maakte de jury van Cameretten '77 geen echte keuze uit de zes groepen die vrijdag en zaterdag jn de finales van het festi val optraden. Twee cabaretgroepen mogen zich winnaar van Cameretten "77 noemen: het Lagelandencabaret uit Amsterdam en cabaret Drie keer bellen uit Groningen. Cabaret Drie keer bellen had een serie goede teksten in huis en viel verder op door de subtiele manier waarop nummers aan elkaar werden gekoppeld De kracht van het Lage landencabaret zat meer in de presen tatie Ontspannen en met een soms wat ..bekakt" imago zette het duo Aernoud Wttteveen en Chris Hout man een volwaardig programma op het podium Aernoud Witteveen won er bovendien de persoonlijkheid sprijs mee Een veel te lage waardering van de jury. die bestond uit voorzitter Han Peekei. Wieteke van Dort. Loeki Knol, Theo Ordeman. Ruud Kuyper en Bart de Groot, was weggelegd voor het Van Santen cabaret. De groep van de Akademle voor expres sie in Utrecht kwam met een aantal nieuwe friese ideeen. vooral op het gebied van vormgeving en beweging op het cabaretpodium. Van Santen hield er alleen maar een paar opmer kingen in het juryrapport aan over, zoals „veelbelovend" en „een nieuwe vorm van theater". De groep kwam niet verder dan een derde plaats. Ondanks het (goed geslaagde» initia tief van het Camerettenbestuur om voor het eerst in de twaalfjarige ge schiedenis van het festival voorron des toe te passen, kwam er vrijdag avond toch een groep ten onrechte op de „springplank voor amateurca barets" te staan. Cabaret De rozen bleek met een lieflijk liedjespro gramma op de verkeerde talenten jacht te hebben ingeschreven, het geen de uitvoering van hun program ma deed uitmonden in een half uur tje sarcastlch meezingen en handge klap Inmiddels heeft de KRO-radlo laten weten volgend jaar mee te werken aan een cursus podiumbegeleldlng voor cabaretgroepen die In de aula van de technische hogeschool mee willen dingen naar de prijzen van het Camerettenfestival. De Evangelische Omroep ia weer groter geworden. Doordat ralrijke EO-lcdcn vrienden en familieleden belden. Maar minatens 100.000 i mensen die eigenlijk I ook bi) de EO thuis horen/ kregen niet zo'n telefoontje. EO- U misschien óók niet. We willen u écht niet passeren. Ach, u bent het niet met alle EO-programma's eens. Maar u ziet best de nuttige funktic van de EO in het Nederland van nü. Ik doe méé met de EO. Noteer mij als nieuwe Naai abonnee op het programmablad „Visie", ^ooi voor f 38,- per jaar O i 20,- per half jaar (indusict lidmaatschap) Noteer als contri buant („tientjeslid") voor f 10,- per jaar (zonder programmablad): Adres: Haats: Zenden aan: antwoordnummer 80, Hilversum. Geen postzegel Door Jac. Kort AMSTERDAM De drie dag bladen, die deel uitmaken van door André Rutten ROTTERDAM De toneel groep Kiss van Jean Pierre Voos. die onder de hoede van de Toneeiraad Rotterdam ope reert en experimenteert, speelt nu een kort stuk van de Franse dichter Ouillaume Apollinaire. Het heet „Les mamelles de Tireslas". Klss speelt het in het Engels ónder de Nederlindse titel „De borsten van Tireslas" De schrijver noemde het een ..surrealistisch dramaHet Is 24 Juni 1917 voor het eerst in Parijs gespeeld Tiresias heet eigenlijk Thêrèse. een getrouwde vrouw, die van haar vrouw-zijn af wil. geen man meer hebben, geen kinderen krijgen, geen huishouden doen In het begin van het stuk laat zij uit haar bloes twee ballonnetjes op. die zij uit elkaar laat spatten. Intussen heeft zij een baardje en een snorretje gekregen, heet voortaan Tiresias en klimt tot een hoge rang in het leger. Haar man legt er zich bij neer. besluit vrouw te worden en kinderen te krijgen. Dat lukt hem ook wonderlijk veertigduizend ne genenveertig in één keer. Hoe doet hij dat0 vraagt hem een Journalist uit Parijs (een stad ln Amerika, zegt die journalist» „Louter door wils kracht". antwoordt de man. Een curieus stukje dus, bedoeld als een pleidooi om de ontvolking van Frankrijk, waaraan de oorlog en de toenemende emancipatie van de vrouw schuld hebben, tegen te gaan door meer kinderen op de wereld te brengen Ook een poging om tegen over het gangbare naturalisme en realisme een andersoortig toneel te ontwikkelen, zoals Alfred Jarry voor hem en Antonln Artaud en Roger Vitrac na hem deden en zo voorlo pers werden van het latere absurdis me van Adamov. Ionesco. Beckett. Klss speelt het onder regie van Sven- gali als een groteske grap: met over dreven mimiek, met veel geren en verbazingwekkend gebuitel. alles uitstekend getimed en fantastisch in het pak gestoken binnen een gek decor. Het stuk wordt geacht te spe len in Zanzibar. Het volk van Zanzibar, verpersoon lijkt ln één man met zwart gemaakt gezicht en wilde haardos, zit ln Jac quet achter op het toneel te midden van allerlei Instrumenten, waarmee hij allerlei soorten lawaai kan maken en dat ook doet Een curieus avondje toneel dus in Piccolo, anderhalf uur. met inbegrip van een half uur pauze. Om de spe lers op adem te laten komen, denk lk Scene uit de groteske toneelgrap „De borsten van Tireslas" met de politieman (Sarah-Jane Thurstan), de moeder geworden echtgenoot (Pe ter Mellencamp». twee heren (Jean- Marie Lardy en Nick Blrkinshaw). de kiosk (Kostakis Theodossfou» en ge heel achter „het volk van Zanzibar" (één man: Matthijs Rümke). De Perscombinatie nl. Het Pa rool, Trouw en De Volkskrant, bieden hun lezers deze winter drie concerten, gegeven door het Concertgebouworkest, aan tegen sterk verlaagde prijs. Vrijdagavond vond het eerste con cert in deze reeks plaats voor een totaal uitverkochte Grote Zaal, het geen een bewijs mag heten, dat het lezerspubliek met dit initiatief bui tengewoon Is Ingenomen. Het motto van deze serie: „Informeel uit naar het Concertgebouworkest" brengt met zich mee, dat het (bijna) allemaal een beetje anders gaat dan anders. Geen deftige kledij van de orkestleden, zelfs dirigent en solist staan ln hun overhemd. Geen gelegenheidskleding voor het publiek, geen fraai uitgevoerd pro grammaboekje, maar een eenvoudig gestencild velletje en verder een kort praatje door de dirigent, in dit geval de Engelsman Colin Davis. Ook van gereserveerde plaatsen Is geen spra ke. Wie het eerst komt. het eerst maalt. Dat er op zulk een „populair" con cert niet alleen werken uit het z.g. ijzeren répertoire behoeven te wor den gespeeld, werd deze avond op overtuigende wijze aangetoond. Daarmee doel ik niet zozeer op de Variaties over „America" van de des tijds 17-jarige Charles Ives, waarvan de eerste uitvoering plaats vond. Het ls een mool-gek stuk. oorspronkelijk voor orgel en in 1963 door William Schuman knap georkestreerd. Maar op die leeftijd stelde Ives nog nie mand voor problemen. Speciaal vandaag Jan van Hillo zet de tijd even stil bij de autoloze zondag. Ned. 1/21.50 Actualiteiten worden belicht door de Brandpunt-redactie. Ned. 2/22.OS O Kennen en kennen is twee; het onderwerp in de serie On derwijzen, kunst of kunde. Ned. 1/23.05 De RKK-rubriek Geloven op maandag wordt verzorgd door Louis ter Steeg, Dolf Reijmcrs en Ad Bakker. Ned. 2/22.45 De Staatskapelle Dresden speelt de ouverture Der Schau- spieldirektor van Mozart en de vierde symfonie van Schu mann. Hilv 4/15.55 Van de vormingsdag van de Ned. Federatie van Chr. Mu- ziekbonden zijn opnamen te be luisteren in het NCRV-pro- gramma. Hilv 2/18.40 In de thematische reeks over de mens en zijn arbeid wordt o.m. Panoks luisterspel Geen werk uitgezonden. Hilv. 2/22.38 Radio vandaag HILVERSUM I (291 m en FM-Ksnalrn TROS 7 o0 Nieuws 7 02 (SI Rustig bijko men. 7 30 Nieuws 7 41 (S) Aktua-ochtcnde- ditic 8.30 Nieuws. I 38 Gymnastiek voor de huisvrouw 8 45 (S) Kom er maar eens bij: gesprek 10 00 (S) Een oude hit in nieuwe snif. 10 30 Nieuws. 10 33 (S) Kleutertijd 10.45 (Si Week in week uil: informatief programma. R V.U 11 40 Sene over recla me VPRO 12 00 Het VPRO Forum 12 26 Mededelingen t b v land-en tuinbouw 12 30 Nieuws 12 41 Antwoord, reacties van luiste raars. 13 00 D Colleté 14 00 Embargo, in formatief programma 15 00 Radio Vrij Bel gië 15 30 Nieuws 15 33 Dood*angst thera pie, hoorspel EO 16 15(Si Lichten uitzicht. 17 00 fSi Eigen wijs. kinderprogramma. OVERHEIDSVOORLICHTING 17 20 Ne dcrland cn de Derde Wereld EO 17 30 Nieuws. 17 32 (Si klankbord actualiteiten, informatie, commentaar en muziek P P 18 19 Uitzending van de Communistische Partij van Nederland EO: 18.30 Nieuws 18 41 <S> 100 jaar Baptistengemeente Vne- scheloo 19 00 (S) Ronduit, muzikaal infor matief programma voor de jeugd. 19 40 (S) De Bijbel open. 20.00 (S) EO - Regio 20 10 (S) Ga er eens voor zitten 20.40 (S) Adam of aap?, informatief programma. 20.55 (Sl Tenslotte. NOS. 21.05 (Sl Hobbyscoop. 21.30 Voor blinden cn slechthorenden 21.40 Open School 22 25 BOND ZONDER NAAM. 22 30 Nieuws 22 04 Boerenbont VOO: 22.55 iS) Informatieshow en actualiteiten. 23.55- 24 00 Nieuws HILVERSUM II (402 m en FM-Kanaleit 7 00 Nieuws 7 II Ochtendgymnastiek 7 20 NCR VLM 7 24 Hei levende woord 7 29 Te Drum Laudamus. 7 54 Op de man af evan gelisch commentaar 8 00 Nieuws. 8.11 Hier en nu. 8.25 Vandaag .maandag, infor matie cn muziek. 9.00 Plein publiek, ge sprekken 11 00 Nieuws 11.03 Zing je mee en doe ook mee. schoolradio. 11-13 Muziek in uw straatje 12 00 Het nuttigen van etens waren is toegestaan. lunch programma. 13.00 Nieuws. 13.11 Hier en nu. Aansluitend: Kunst- en vliegwerk: informatie over aktue- le tentoonstellingen. 13.30 Onder schooltijd. NOS 14.30 Open SchooL NCRV 15.15 Alle gro con spirito. muziek cn meditatie 16.00 Nieuws. 18.03 Rozegcur en prikkeldraad, reportages 17.55 Mededelingen. 18 00 Nieuws. 18.11 Hier en nu. Aansluitend Ma- kro, sociaal-economische rubriek. 18.40 Mu ziek en vrijd tijd (S). 19.30 Onderwijzen kunst of kunde* 19 50 Psalm van de week. 20.00 Niethvs. 20 05 (S) Das ewig Weibiiche zieht uns hman. portret van Franz Liszt. 21 10 (S) klassieke liederen. 21 35 (Si Lriera- ma kroniek over boeken, schrijvers en to neel 22.38 (S) Werk. luisterspel. NOS 23.00 (S) Met het oog op morgen, met om 23.05 Actualiteitenoverzicht Radio-TV. 23.10 De krant van morgen. 23 20 Den Haag Van daag 23-52 Even op adem komen. yoga. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III (445 tn en FM-IUnalen» KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. AVRO: 09 03 (S) De Beukers Show. 10.03 (S M) Arbeidsvitaminen. 11.03 Radiojournaal. TV vandaag 10 30 NOS/NOT: 18 45 NOS f, 18 .55 Journaal 19 54 NCRV Poppwade 20 00 De Mifwoctbaishow 2105 Oe rech4er a Inker, comedy-sene 2135 STER. Journaal 21 50 NCRV De Nd stond even sü 22.55 Eert* gezegd gesprek 23 05 Onderwv®". kunei (X kunde 2330 SYMBIOSE 23.34 NOS: Journaal NEDERLAND II 18.45 NOS: Paspoort rtormaüe voor 20.25 KRO: Do terugkeer van de wreker», misdaadserie 21.15 Rondje Idealer 22.05 Brandpunt 11.55 J 18.85 KRO: Wckwde Viking, te 19 25 Oe kne Pusaka. fv-sone 20.00 NOS: Journaal 22.45 Geloven op maandag 23.10 SOCUTERA: Een 10 n Neder lindse Stichting 23.20 NOS: Journaal rmnuten Mm van de voor Leprabestrijding ASTÊRfX ÉN DE GROTE OVERSTEEK Anders is het gesteld met het door de Italiaanse violist Salvatore Accardo gespeelde Vioolconcert van Igor Strawinsky. Dit ln 1931 geschreven werk heeft nu eens niets van de romantische heerlijkheden, die men vanaf Beethoven en Mendelssohn in een Vioolconcert pleegt aan te treffen. Het is stug en weerbarstig, zelfs ln de beide aria's, waarin men misschien, afgaande op de titel, iets anders had verwacht. Het publiek, waarvan de gemiddelde leeftijd lager was dan van „formele" concerten, toonde echter geen gerin gere belangstelling voor dit werk dan voor de na de pauze gespeelde Negende Symfonie van Dvorak en het applaus voor solist en dirigent was even uitbundig. Terecht, want orkest, dirigent en so list toonden ieder op hun wijze, dat men ook „informeel" voortreffelijk muziek kan en wil maken. 1220: „Hoewel ik eigenlijk de voor keur geef aan geestelijk voedsel moet ik toch zeggen, dat deze soep met balletjes er ingaat als koek," zei meneer Mufckens en hij slobberde beschaafd zijn lepel leeg Juist op dat moment kwam smidje Verholen de gezellige gelagkamer van „Het Wapen van Rijkhuyzen" binnen. Het kon natuurlijk niet lang duren of Gozewijn van Uylen voeg de zich bij hem. „Ah, die meneer Verholen," groette hij blij. „Mag ik U even op de hoogte stellen van de vele verrassende ontdekkingen, die ik vandaag heb gedaan? Het raadsel van de Uylenborgh is opgelost. Er is nóg een Uylenborgh geweest. Een prachtige havezate, die ergens diep in het Rijkhuyzer Bos verscholen lag. Volgens de papieren van archi varis Mufckens is dit gebouw met de grond gelijk gemaakt door die schurk van een Sijmen Knoet, snapt U?" „Aha!" antwoordde de smid. „Dus onze geleerde archivaris heeft U goed kunnen helpen." „Nou en of," glunderde Gozewijn. „Uit dai| baarheid help ik hém nu aan goede maaltijd. Moet je die sakki lootse kerel tekeer zien gaan. heeft me al etterlijke keren vei£( kerd, dat-ie eigenlijk de voorkeL gaf aan geestelijk, voedr maar. „Ik zie het," grinnifc de smid. „Maar met dat kippefij weet-ie ook wel raad. Hetdijkt' of-ie in geen zes maand een fatsoe lijke maaltijd heeft gehad. Ov^è gen, meneer van Uylen.ik óók nog een verrassingje FERD'NAND 11.06 (S) Postbus 700. 12.03 (S) Joost mag niet eten. 14.03 Radiojournaal. 14.06 (S) Pop- Kontakt I. 15.03 (S) Pop-Kontakt II. 16.03 (S) Telefoon-top-5 (17.03 Radiojournaal) NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. AVRO: 19.02 (S) Het Stoencn Tijdperk. 20.02 Radiojournaal. 20.05 (S) Superclean Dream- machine. 21 02 (S) De ncgenuur-jazz-show. 22.02 Radiojournaal. 22.05 (S) Pim Jacobs' Platenscala. 23.02 (S) Candlelightshow (00.02 RadiojournaalVPRO: 01.02 (S) VPRO-Jazz-Nacht. NOS 04 02-07 00 (S) De maandagnachten van november. HILVERSUM IV (FM kanalen VARA: 07.00 Nieuws. 07.02 (Si Groot en klem. 09.02 Kinderen een kwartje? 09.30 Wonen, ver schil tussen huis en thuis. 09.50 (S) Schoolra dio. 10.00 (S) Cellomuziek. 10.45 (S) Muziek van William Byrd. 11.45 (S) Pianoreeital. 12 55 (S) Muziek uit de Roaring Twenties 14.00 Nieuws. 14.02 Keuren en kiezen 14.03 Europa-Quoa Vadis? 15 00 (S) Rondom kwartet. 15 55-17.00 (S) Middagconcert door de Staatskapelle Dresden. 133 - De aanwezigheid van al deze gasten was het bewijs, dat het dal volop leefde, maar dat was toch niet de voornaamste reden van zijn voldoening. Die lag in het feit, dat Rumble De Maagdepalm weer tot een levend bedrijf had gemaakt en in de stralende blik van zijn dochter, toen die de trap afkwam om samen met hem op de auto te wachten. Zij gingen nog even naar de biblio theek, waar Paul een dubbele cog nac nam. Hij vond Mary de meest stralende bruid die hij ooit had ge zien sinds zijn eigen huwelijk. Dank baar zei hij: „Dit is een heel bijzon dere dag voor me, Mary. Bij alle andere bruiloften heb ik iets gemist, al mag ik dat misschien niet zeggen. Maar Rumble en jij vertegenwoordi gen de continuïteit, waarnaar ik al tijd heb verlangd. Ik betreur het alleen, dat Ikey dit niet kan zien, die zou er even intens van hebben geno ten als ik. Jij herinnert je hem mis schien niet meer, is het wel"? „Nee. en ik heb maar heel vage her inneringen aan Rumbles moeder, maar u was erg op hen gesteld, ge loof ik". „Ja, evenveel als op mijn eigen kin deren, hoewel er misschien nooit zo'n vreemd paar ln het dal is ge weest, waar wij toch heus wel ergens aan gewend zijn. Wil Je soms ook een beetje cognac"? „Nee. nu nog niet. Ik had gedacht, dat ik ziek zou zijn van de zenuwen, maar dat ls helemaal niet het geval. Waarom zou ik eigenlijk ook? Ik ken Rumble ai zo lang! Ik herinner me nog hoe Mams hem meebracht die avond van het ongeluk van zijn moeder en hoe zij mij vroeg hem onder mijn hoede te nemen". Op dat ogenblik hoorden zij de bruidsauto voorrijden. Zij stond op en hij bood haar zijn arm: „Nou daar gaat dan de laatste van mijn doch ters"! „Nou. u hoeft niet te doen. alsof u bang was, dat u met mij zou blijven zitten", antwoordde zij schertsend, „ik had echt wel eerder weg kunnen zijn". „Ik dank de he mel dat je dat niet hebt gedaan". Edward Derwent stierf in datzelfde voorjaar. Paul en Clalre en alle an deren die hem goed hadden gekend konden er niet over treuren. De oude man was al bijna een Jaar bedlegerig en hij had vaak genoeg gezegd, dat de ziekenkamer het vagevuur was. Liz had Paul bekend, dat hij een lastige patiënt was, hetgeen Paul grif aannam. Edward was altijd ac tief geweest. Nog bij Pauls laatste bezoek had hij toegegeven, dat de grootste fout die hij ooit had ge maakt. was dat hij zich van de boer derij had teruggetrokken, toen hij zeventig werd en de zaak aan „die lammeling van een zoon" had over gelaten. „Ik had tot mijn dood moe ten doorwerken en net als Norman leek na te denken over die woon „Ik geloof dat je gelijk hebt, joni Op die manier heb lk er nooit gedacht en de meisjes mag ik le mijn credit boeken, zoals je zey vind alleen dat Rose eerder moeten trouwen en kinderen moeten krijgen." th. Eveleigh op mijn eigen land moeten sterven. Dan zou De Bovenste Vallei in tact zijn gebleven en zou ik me hier niet hoeven liggen te ergeren bij de gedachte aan die camping en die huizen, die er nu staan". „Daar denk ik nooit meer aan", troostte Paul hem, „en Clair ook niet. Ik ben er destijds des duvels over geweest, maar door deze gang van zaken hebben wij tenminste de kust veilig gesteld. Ais Codsail niet vla uw land een verbinding tot stand had kunnen brengen met Combe Bay, zou hij net zo lang hebben geïintrigeerd tot hij een boulevard door de duinen had mogen bouwen. En dat is nu gelukkig niet gebeurd". „Ach, ik had meer zoons moeten hebben," zei de oude man, „en die zou ik hebben gekregen, als mijn vrouw niet zo vroeg was gestorven." „U hebt voor goede dochters ge zorgd en u mag toch niet verwach ten. dat u alles zou hebben gekre gen. Trouwens, ais u meer zoons had gehad, waren die vermoedelijk in de oorlog gesneuveld." De oude man „U hebt mij in elk geval een enoi dienst bewezen door Claire voor! brengen; ons huwelijk is van de ste dag af goed geweest." „Dat hoef je mij niet te vertellr> jongen, al zul je 6oms de handen n aan haar hebben gehad. Dat heir aan mij te wijten, want na de do van haar moeder heb ik haar schp delijk verwend en ik geloof eif lijk, dat jij dat ook doet. Wij i nen hebben de wind tegen; de i tie van de man in huis is duch aangetast. Zelfs Liz durft me teg__ te spreken en zij komt niet al^j. haar roep." Alsof hij nog één kr] zijn mannelijke autoriteit wilde"- ten gelden, riep hij: „Liz!", ZR, vrouw logenstrafte zijn bewering^ want zij verscheen onmiddellLi; „Wat wil je, liefste?" Paul m£ zich omdraaien om zijn glimlac# 1 verbergen. -te fcr< Rose, die was overgekomen, zijn toestand slecht werd, en Cla*: waren aan zijn sterfbed. Na de grafenis bood Paul Liz aan intrek in het Huis te nemen, i die bedankte voor het aanbod: ward heeft me genoeg nageld voor mijn oude dag en ik woon 8 goed. Maar bedank ook Claire 1 haar aanbod." i1 Wordt vervóe Horizontaal: 1. dof, 3. baan voor balspel, 4. grondsoort. 6. voertuig, 7. soort bijl, 9. bergweide. 11. titel (afk.), 12. voorzetsel. 14. boom, 15. overblijfsel bij verbranding, 17. bergplaats. 19. voegwoord, 20. mu zieknoot. 22. voorvoegsel. 23. stap. 25. heks. 27. vierhandig dier. 29. broeibak, 30. water in Utrecht, 31. deel van een boom. Verticaal: 1. tam, 2. kever, 3. niet harde slag, 5. moerasvogel, 7. voer tuig, 8. stoomturbine (afk.), 9. spil van een wiel, 10. familielid, 11. insek- teneter, 13. telwoord. 14. priem. 16. plaaggeest. 18. waterstand. 19. rund. 21. pers. voornaamw.. 22. oude leng temaat. 24. woonboot. 26. boom. 27. droogoven (Z.N.). 28. kleverige stof. Oplossing vorige puzzel. Horizontaal: 1. nadat-atap. 2. eden- of-aal, 3. rag-tram-ra, 4. tree-Assen, 5. sen-mat-Ier, 6. emoe-gem-d vak-aar-mee. 8. egel-ar-ons, 9. r leest. Verticaal: aga. 3. deger tor-Aa-gaaK sim-moe. nmL' ma

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 4