Kerk verliest invloed op regering in Pretoria Confessioneel Beraad geen pressiegroep Speciale lutherse catechese inzake Zuid-Afrika Kasemann licht uittreden toe UIT DE KERKBLADEN Kerk moet haar eigen middelen kiezen VANDAAG Voorbijgangers, 1 MAANDAG 7 NOVEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet door Aldert Schipper De adjunct-secretaris van de Lutherse Wereldbond (LWF), dr. Albertus Maasdorp. vindt de stemonthouding van Neder land en van 23 andere landen in de Verenigde Naties bij de stemming over de steun aan bevrijdingsbewegingen in Na- nibië dubbelzinnig en verach telijk. Hij stelt vast dat het dezelfde landen zijn, die tegen een economische boycot heb ben gestemd. Toen gebruikten zij het argument dat de zwarten het slachtoffer zou den worden van een investerings- atop in Zuidelijke Afrika Nu de zwarten om steun vragen voor hun bevrijdingsbewegingen. weigeren dezelfde landen echter ook en zij geven hiermee aan. dat het hun niet gaat om het lot van de zwarten, maar om het veiligstellen van hun investe ringen. Dr Maasdorp is afkomstig uit de Lutherkse Kerk van Namibië en is de organisator geweest van de grote assemblee van de LWF in Dar es Salaam. Hij vreest dat de kerk geen noemens waardige invloed meer heeft op de regering van Zuid-Afrika. Ook de Nederduits Gereformeerde kerk heeft volgens hem geen stem van gewicht meer bij Vorster. De enige rol die de kerk kan spelen is be ïnvloeding van de man in de straat. Dat wordt door de regering in Preto ria echter opgevat als communisti sche agitaUe. De apartheid is een ideologie gewor den. die volgens dr Maasdorp met wortel en tak moet worden uitge roeid Als de NG-Kerk als door een Godswonder bekeerd wou worden, zou dat niet betekenen dat de rege ring haar ideologie opgeeft, maar dan wordt de NG-Kerk ook voorwerp van vervolging, zoals de andere ker ken al zijn. ..De Zuidalrikaanse rege ring kan niet tot een ander inzicht gebracht worden. De ideologie van apartheid kan niet door iets anders verplaatst worden. Het is een ideolo gie in de ware zin van het woord, een godsdienst." Wat kan een christen nu nog doen? Er is een totale omwenteling nodig. Een gesprek met de regering is hope loos geworden. De revolutie is al aan de gang. De vraag is alleen in hoever re deze revolutie bloedig zal zijn. Betekent het verbod op de achttien organisaties nu niet dat de regering in Pretoria nu weer een tijd rust zal krijgen? Nee. De zwarte man vat de maatre gelen op als een onderstreping van hetgeen hij al wist: dat er geen plaats voor hem is in Zuid-Afrika. Wie kan nu zo dom zijn. te denken dat de opstand georganiseerd wordt door een stuk of achttien organisa ties? Je kan voor je ogen zien dat de opstand komt uit het hart van de Van een onzer verslaggevers ZWOLLE Inhoudelijk ver schilt het Confessioneel Gere formeerd Beraad (CGB) niet veel van de verontrusten Waar heid en Eenheid. Maar het CGB wil opbouwend werken, geen pressiegroep vormen, geen handtekeningenacties, maar positief zijn inbreng ge ven en de gemeenten een hart onder de riem steken. Dat zei de Rijnsburger predikant dr. B. van Oeveren zaterdag op de tweede landelijke appeildag van het CGB in Zwolle. Deze dag met circa duizend bezoe kers maakte duidelijk, dat het be raad na een moeizame start nu toch duidelijk van de gTond is gekomen. Voorzitter dr. R. van den Berg kon meedelen, dat het maandblad Credo onlangs zijn drieduizendste abonnee geboekt heeft. denrust. drs. B. Boelens en prof. dr. H. M Kuitert, die volgens hem niet meer willen weten van een bindend gezag van de belijdenis en zelfs het schriftgezag problematisch stellen. „WIJ zitten in een beweging die heel gemakkelijk afglijdt naar een rich- tingenkerk. De zorg van de veront rusten is niet uit de lucht gegrepen. Maar we moeten de situatie ook niet zwarter afschilderen dan ze is. Er is nog wel degelijk tucht, zoals in de zaak-Wtersinga gebleken is." aldus prof. Runia. Wiersinga Discipelen De Kamper hoogleraar prof. dr. K. Runia hield een toespraak over kerk- zijn in deze tijd. Helmwee naar vroe ger helpt niet en de oude homogeni teit. die de gereformeerde kerken vroeger kenden, komt niet meer te rug. Prof. Runia vond verscheiden heid binnen de kerk ook niet erg. zolang die maar gepaard gaat met een innerlijke verbondenheid, een herkennen van elkaar als discipelen van de éne Heer. Daarom Is het no dig te strijden voor het confessioneel karakter van de kerk. In dat verband keerde prof Runia zich tegen publikaUes van drie gere formeerde theologen, drs. H. J. Zei- GOS-bestuur praat met gereformeerden LEU8DEN - Van 31 maart tot 3 april 1978 zal het voltallige Interim Committee van de gereformeerde oecumenische synode (QOS) naar Nederland komen voor een bespre king met het moderamen van de generale synode van de gerefor meerde kerken Het zeshoofdlge GOS-bestuur zal met dit in Lunte- ren te houden beraad een opdracht uitvoeren van de OOS-vergadermg van Kaapstad 1976. Bij die gelegen heid werd bepaald dat het Interim Committee met de gereformeerde kerken moest gaan praten over de vragen die gerezen waren m.b.L het lidmaatschap van deze kerken van zowel Wereldraad als OOS èn ont wikkelingen op hei gebied van de leer (tucht). Over dr. Wiersinga gesproken, dr. Van Oeveren deelde mee. dat de classis Leiden donderdag moet be slissen over het beroep, dat dr. Wier singa heeft aangenomen naar Lei den. Dr. van Oeverens Rijnsburger kerkeraad zal dan duidelijkheid vra gen op twee punten. Wanneer in de gereformeerde ker ken een predikant een beroep heeft aangenomen, moet de classis dit be roep goedkeuren. Ook moet de pre dikant het classicaal onderteke ningsformulier tekenen. „Dr. Wier singa met dan ondertekenen, dat hij niet tegen de leer der kerk zal in gaan. Hoe kan hij dat doen. als hij ten aanzien van zijn verzoeningsop vattingen. waarover de synode het „niet toelaatbaar" heeft uitgespro ken. gezegd heeft, dat hij die niet zaj overdrijven, maar er ook niet over zwijgen kan?" vroeg dr. Van Oeve ren. Ook wil Rijnsburg weten, of de kerkeraad van Leiden het gesprek met dr. Wiersinga. dat de Amster damse kerkeraad met hem in op dracht van de synode moest voeren, zal voortzetten. Overigens gaf dr. Van Oeveren er de voorkeur aan. dat de classisvergade- ring zou worden uitgesteld tot na 16 november, de dag waarop de synode zich opnieuw met de zaak-Wiersinga zal bezighouden. Prof. Runia kon vertellen, dat de kerkeraad van Am sterdam zich in zijn laatste brief aan de synode zeer duidelijk achter het belijden van de synode inzake de verzoening heeft gesteld. kunt sturen"), Zuid-Afrika op de preekstoel (ds L. H. Kwast: „Vor ster. Beijers Naudé, Buthelezi en niemand in Zuid-Afrika weet hoe het moet en zou een Nederlandse dominee het dan wel weten?"), onge huwd samenleven (ds. Kwast: „De zieken met alle mildheid behande len. de ziekte met alle kracht bestrij den"). de feministische theologie (oud-kamerlid drs. A. Schouten: „Ze bestrijden de gezagsverhouding in het huwelijk, omdat ze geen oog hebben voor de bijbelse notie dat gezag dienen betekent"), jongeren- synode «synodelid ds. Borgers: „Ik was er eerst niet voor, maar na een week synode kan ik u zeggen: dit is bepaald geen synoodkreterig geval, de jongelui verdiepen zich op een sympathieke wijze in de problemen van de synode, wel zullen we goed in de gaten houden, dat deze groep niet door verkeerde figuren geïnfil treerd wordt, dat gevaar zit er na tuurlijk wel in"), de linkse NOS (ds. Kwast: „iedereen praat over vertros sing, waarom signaleert niemand de vernosslng?"). Toegevendheid Het hardst kreeg oud-minister B. Roolvink de handen op elkaar, toen hij antwoord moest geven op de vraag, of het CDA niet wat meer toegeeflijk had moeten zijn bij de kabinetsformatie. „Toegevendheid is een persoonlijke deugd, maar hier ging het om de uitspraak van het volk bij de stembus. De keuze van de PvdA voor de meerderheidsstra tegie was de eerste klap voor het goed functioneren van de parlemen taire democratie. En de praktijk, dat niet de kamerfractie, maar de partij het beslissende woord heeft, kennen wij uit communistische lan den. Mag ons goede Nederland ten prooi geworpen worden aan een meerderheidsstrategie, waaraan al leen machtsdenken ten grondslag ligt? Mijn antwoord is neen." aldus de heer Roolvink. De vergadering zond Van Agt een telegram van adhesie. mensen, die het onrecht niet langer kunnen aanvaarden. Na Sharpevillc verbood Pretoria het Afrikaans Nationaal congres (ANC). Toen is er toch ook weer een hele tijd rust geweest? Men moet wat er nu gebeurt zien als een onderdeel van een lang proces, dat begonnen is met de komst van de eerste landverhuizers. Toen is het kweken van haat begonnen. Er is een tijd geweest dat de zwarte man het onrecht niet herkende. Maar nu ziet hij wel dat hij vanaf het begin slacht offer van onrecht was. Dat proces gaat door en kan alleen maar leiden tot een explosie. En wat moet er na die explosie ge beuren? Hervormingsgezinde krachten krij gen geen kans meer. doordat de mi litaire kracht van Pretoria te groot is. Het Westen verkeert zelf in een crisis en heeft belangen, waardoor het wordt weerhouden, een partner te zijn van de zwarten. Dat geeft kansen aan de krachten uit Oost- Europa. Waarschijnlijk heeft Afrika na de grote klap geen andere keus meer dan het communisme. Het is voor kerken hier in Nederland onmogelijk met geld de verboden or ganisaties nog langer te steunen. Op roepen tot redelijkheid hebben geen gehoor meer. Wat kunnen de kerken nu nog doen? De kerken moeten proberen de rege ring te beïnvloeden in de Verenigde Naties de juiste stappen te onderne men. Het is wel duidelijk dat het onthouden van stemmen beneden de maat is. Nederland heeft gestemd voor een wapenembargo. Dat is te laat. Ze maken de meeste van hun wapens zelf. De kernbom? Bijna alles. Je moet niet denken dat de slagader van het geweld afgesne den is. nu Zuid-Afrika geen wapens meer kan krijgen. Vorster heeft nu aan de kleurlingen en de Indiër-bevolking een eigen ka binet in het vooruitzicht gesteld. Kan dat geen begin zijn van een democra tisering? Het kan zijn dat Vorster daar een deel van deze twee groepen voor een tijd mee kan tevreden stellen. Maar op de duur zal het een mislukking zijn. Maar het kan de grote klap wel uit stellen. Hoe langer je de verandering uistelt, hoe harder de klap zal zijn. Vorster wil tijd winnen en de thuis landen ontwikkelen om zich steeds minder afhankelijk te maken van de zwarten. Een van de problemen van Zuid- Afrika in de toekomst is dat de zwarten in de thuislanden macht kunnen opbouwen tegen Zuid-Afri ka. Dat ziet de Zuidalrikaanse rege ring niet in. Zij vecht voor de macht van de blanke en dat maakt haar blind voor het feit dat zij haar eigen graf delft. Zij kan op zekere gebie den sterker worden, maar op andere punten wordt zijn verzwakt. Econo mische sancties zullen Zuid-Afrika zeker voor korte tijd zelfvoorzie nend maken, maar de bronnen dro gen op. Dr Albertus Maasdorp, adjunct-secretaris-generaal van de Luther se Wereldbond. Van een onzer verslaggevers NIJMEGEN Ds Wonno Bleij de voorzitter van de lutherse synode, heeft zaterdag tijdens de vergadering van dit lichaam in Nijmegen gezegd dat in de evangelisch-lutherse kerk een speciale catechese wordt voor bereid inzake Zuidelijk Afrika. De synode stond in sterke mate in het licht van Zuidelijk Afrika, door dat de tweede secretaris van de Lut herse Wereldbond, dr. Albertus Maasdorp. op bezoek was. In Zuid- Afrika zijn aparte lutherse kerken voor zwarten en blanken. Er is geen avondmaalsgemeenschap. Dit is vol gens ds Bleij zo'n ernstige situatie, dat de Nederlandse lutheranen er niet op kunnen reageren met een studiecommissie of zo. Het probleem zou dan op een te goedkope manier worden behandeld. „Elke keer als wij hier aan het avondmaal gaan hebben wij te maken met de verbro ken avondmaalsgemeenschap in Zuid-Afrika en daardoor is het een zaak van belijden geworden, die wij niet bij een commissie op tafel kun nen deponeren, maar die ons allen aangaat, aldus ds Bleij. Assemblée In de ochtenduren werden enkele verslagen afgewerkt en in de middag ging het over de assemblée van de Wereldbond, het afgelopen voorjaar in de hoofdstad van Tanzania Dar es Salaam. Ds Bleij was lid van de Nederlandse delegatie en had voor de synode een schriftelijk verslag voorbereid, dat hij mondeling toe lichtte. Hij zette uiteen dat hij de indruk had dat de laatste tijd de belangstelling onder zijn kerkgeno ten voor de Wereldbond afneemt. Hij vindt dat jammer, omdat de kleine lutherse kerk in ons land. met haar 18.000 leden, de Wereldbond nodig heeft om in haar confrontatie met andere kerken in Ndderland op te kunnen terugvallen. Ds Bleij vertel de dan ook dat hij het de Zweedse aartsbisschop Sundby kwalijk neemt dat deze de lutherse wereld bond (LWF) in de wereldraad van kerken wil laten opgaan. Vragen Deze appeldag werd grotendeels ge vuld met een forum. De forumleden kregen een stortvloed van vragen te beantwoorden. Zij deden dat. getui ge het vele applaus, naar het hart van het kerkvolk. Een greep uit de vragen: het gevaar van vormingwerkers (ds. D. H. Bor gers: „Inderdaad een levensgroot probleem, maar nu Is er een goede sociale academie in Kampen geko men. waarnaar u uw kinderen gerust FRANKFORT (ANP) - De West- dultse theoloog Ernst Kasemann heeft de evangelische kerk van Würt- temberg ervan beschuldigd, dat zij onverantwoorde geestelijke druk uitoefent op de studenten. Hij verklaarde dit in een drie pagi na's lange uiteenzetting, waarom hij voornemens is aan het einde van dit Jaar officieel de evangelische kerk te verlagen. Of hij zijn voornemen uit voert. heeft hij afhankelijk gesteld van de vraag, of de Württembergse synode haar besluit ten aanzien van de protestantse studentengemeente van Tübinen ongedaan maakt De evangelische kerk van Württem- berg is aldus K&semann van een model-kerk afgezakt naar en peil. dat nog beneden het „burgerlij ke" ligt De Jeugd heeft hel recht en de plicht haar eigen weg te zoeken met alle risico's vandien. Wanneer men meent dit te kunnen of te moe ten beletten door subsidies in te hou den. dwingt men de studenten in feite tot karakterloosheid of tot revo lutie. KSsemann voegt daaraan toe. dat hij zichzelf ontrouw zou worden, wanneer hij de studenten in de steek zou laten „Het laat mij volledig on verschillig of men mij nu ook be schuldigt van links radicalisme, want de vrijheid van de christen mens nu moet worden verdedigd te gen de vrome reactionairen." Kisemann zegt verder, dat hij bij verlating van de evangelische kerk zal overstappen naar de methodis ten Het financiële voordeel, dat hij daarvan heeft, omdat hij dan geen kerkbelasting behoeft te betalen, zal hij ten goede laten komen aan de studentengemeente van Tubingen Hij beschouwt de maatregel van de synode als een rechtstreekse aanval op hemzelf. „Het is de vernietiging van een stuk van mijn levenswerk, waarin ik heb geprobeerd de jonge ren plezier in kerk en theologie bij te brengen." Aandacht voor de laatste ontwikke lingen in Zuid-Afrika jn de kerkbla den Prof dr Herman Ridderbos in het Gereformeerd Weekblad (uitga ve Kok): Wat moeten de kerken doen. met name de Nederlandse kerken, die met de blanke kerken in Z.-Afrika ondanks alle conflicten toch zo nauw verbonden zijn? Ook hier schijnen degenen gelijk te krijgen die reeds lang geroepen hebben: houdt op met praten, met schrijven en confereren. Schudt het stof van uw voeten tegenover de blanke ker ken van Z.-Afrika! Kon men licht zien in de weg van het geweld dat thans door velen als het enig alter natief wordt gezien, dan zou m.i. het niet op de weg van de kerk behoeven te liggen, om zich daar in alle om standigheden tegen te verzetten. Want het recht komt soms slechts terug in de weg van het geweld. Onze eigen geschiedenis is er vol van. Maar wie in de Zuidafrikaanse situatie olie op het vuur werpt, weet niet wat hij doet Daarom is het zo vreselijk moeilijk om de gerecht vaardigde afkeer en verontwaardi ging. die men gevoelt, zulk een poli tieke vertaling te geven, die ook iets kan bijdragen lot de oplossing van het probleem en het niet bij voor baat nog onoplosbaarder maakt dan het nu al schijnt Men behoeft de Nederlandse minister, die men geen gebrek aan moed kan verwijten, maar vijf minuten te horen om dit te beseffen En voorts blijf ik van me ning. dat de kerk haar eigen midde len moet kiezen en haar eigen bij drage moet geven en er niet is om op Prof. dr H. Ridderbos een regering, die haar verantwoor delijkheid kent. een wakend oog te houden. Er zijn nog andere dan zui ver politieke kanalen om de ver drukten bij te staan, hun noden te lenigen, hun slachtoffers op te van gen. om mensen als Beyers Naudé niet in de steek te laten en om minder heldhaftigen. maar niette min toch in diepe verontrusting ver kerende leden van de Zuidafrikaan se kerken en die zijn er in toene mende mate een hart onder de riem te steken Het behoort niet tot het credo van de kerk om te wanho pen. dat mensen nog door andere middelen dan door het geweld op de knieën te brengen zijn; zeker dén niet. wanneer het licht van het evan gelie onder hen nog niet is uitge doofd Ons aller falen Ds J Windig in het Hervormd Weekblad Alom worden nu. begrijpelijk, harde maatregelen tegen Zuid-Afnka aan bevolen Zou het helpen? In ieder geval hoeft de kerk daar nog niet een schepje bovenop te doen. In dit verband moet mij toch iets van het hart: Te lang hebben wij als kerken (afzonderlijk of in wereldraad-ver band) „hard tegen hard" en „macht tegen macht" aangeprezen om al te verbaasd te zijn. dat de sterkste macht nu toeslaat. Het is ook ons aller falen als kerken, dat wij onze blanke zuster-kerken niet hebben kunnen inspireren tot een hoopvol ler koers. Hebben wij zelf wel vol doende geloof in onze boodschap gehad om deze mensen in Gods naam van hun angst en menselijke neiging tot zelf handhaving te kun nen bevrijden? Zijn wij in wezen anders dan zij? Het viel mij op. dat minister Van der Stoel, ondanks zijn scherpe afkeuring toch niets zag in het terugtrekken van Nederlandse investeringen, maar zich wilde hou den aan de door de EEG opgestelde gedragscode voor het bedrijfsleven. Deze mogelijkheid tot doorbreken van vastgeroeste verhoudingen moet men niet overschatten, maar ook niet wegwerpen. Opvallend is dat ook de Zuid-Afrikaanse Raad van Kerken deze koers bij de we reldraad bepleit heeft. Niet uit angst voor repercussies, zoals nu wel be weerd wordt, maar na zorgvuldige overweging. Het is opvallend dat deze Raad van Kerken alleen se rieus genomen wordt wanneer zij voorstellen doet die in de bekende aam te pas komen. Verblind Ds. M Groenenberg in Hervormd Utrecht: .Zuid-Afrika dat steeds vastbeslo tener en verblinder de weg naar de ondergang gaat. Je wordt er stil van. Een volk met een kerk en een bijbel, die er geen gesloten boek is. gaat nog hardnekkiger de weg waarvoor alle mede-christenen in de wereld hen luid waarschuwen. Het verdriet Dat de LWF zo belangrijk is voor de kleine kerken neemt overigens niet weg dat ds Bleij nog het een èn §nder miste in Dar es Salaam. Het was hem opgevallen dat bisschoppen in de LWF heel wat beter aan informatie kunnèn komen dan „eenvoudige" dominees. „Je wordt alleen op basis van vriendschappen geïnformeerd over wat er aan de hand is." zei ds Bleij Ds Bleij. die niet zo'n hoge dunk heeft van zwarte theologie („Het lijkt net alsof je een politicus hoort pra ten. het is teveel in een plat vlak en mist eschatologische spanning") be treurt het dat de assemblée zich wei nig met het thema „In Christus nieu we gemeenschap" heeft beziggehou den, maar werd overheerst door de politieke toestand van Afrika. De president van de lutherse synode stelde vast dat er wordt gewacht op een nieuwe impuls in het theologi sche denken. De resoluties van de assemblée vond ds Bleij mager maar hij stelde vast dat de lutheranen door een Tanzani- aanse bisschop tot voorzitter te kie zen, nu voor het eerst in de kerkge schiedenis door iemand ten zuiden van de Middellandse Zee geleid wor den. De assemblée toonde aan dat de LWF een mondiale beweging is. waar oprecht gepoogd wordt alle 96 leden- kerken te laten meepraten. Rol van de vrouw De Nederlandse afgevaardigden is het in Dar es Salaam gelukt, de dialoog met het jodendom te halen uit de context van het gesprek met andere godsdiensten en onder te brengen onder het hoofdstuk „oecu mene". Ook heeft de Nederlandse delegatie de nadruk gelegd op de rol van de vrouw. In lang niet alle lu therse kerken gaat men uit van de gelijkwaardigheid van de vrouw. „Het is echter slechte theologie, als de vrouw niet wordt erkend als vol mens," zei ds Bleij. In het ambt is discriminatie van de vrouw niet te verdedigen en daarom moet de Ne derlandse kerk nog meer nadruk leg gen op de gelijkwaardigheid in naam van het algemeen priesterschap van de gedoopten. Woord- en antwoord-mens en zei tegen hem: Effatha. dat wil zeggen: word geopend! (Markus 7,31 -37) In het land van de tien Galilese steden weten mensen Jezus opnieuw te vinden. Ze brengen iemand mee. Een dove. die moeilijk sprak, staat er. Een dichte deur me een zegel erop. Jezus gaat een tekei. stejlen. Hij is gekomen om te openen. Ze hebben Hem gevraagd deze man de handen op te leggen, maar Jezus doet veel meer. Om hen duidelijk te maken dat het geen zaak van „eenvoudige magie" is? Hij neemt hem terzijde, steekt z'n vingers in zijn oren. spuugt, raakt de man z'n tong aan. ziet op naar de hemel, zucht en zegt dan: Effatha. Er komt bijna geen eind aan de handelingen. Maar dan komt het meest verrassende. Je zou kunnen verwachten dat Jezus tegen de oren van die man zei: wordt geopend! Maar er staat wat anders: en Hij zei tegen hém. Tegen die man zei Jezus dit woord. Niet z'n oren waren gesloten, die hele mens was gesloten. Door kwade machten dicht gepleisterd en gebonden. Jezus maakt hem open. En het hielj.! niet of Hij zei dat ze er geen ruchtbaarheid aan mochten geven. Iets van dat totale van die genezing hebben ze gezien: Hij heeft alles wé gemaakt, zeggen ze. En ze vergrote! .foét varhaal, ze spreken in me'érv.oydloQk de doven doet Hij horen en de storhmen spreken. Ook dit tekeivomvat weer fret hele evangelie. gaat het om horei en spreken, woord en ant-woord. Er.. dat is de hele mens. Woord- en i antwoord-mens. Op^en woord geschapen, levend öp^een woord en straks gaat hij heen op^een woord. Zo gaat het in het Rijk wa$rvan.dit gebeuren een teken is. Vins De familieleden van de Russisch» J baptistenleider Georgij Vins hebben; tijdens een bezoek dat zij half okto ber in zijn strafkamp brachten ver nomen dat Vins een hartihfarct ach ter de rug heeft. Het infarct werdl ontdekt, toen de theoloog door een: arts onderzocht werd, alvorens naar een ander strafkamp te worden ge zonden. De dokter stelde vast dat Vins de verschijnselen vertoonde! van iemand die een infarct achter de rug heeft. Volgens het Zwitserse agentschap Glaube in der 2. WelUte dit bericht vespreidt, zou de Russi sche geheime politie de zoon van Georgij Vins. Peter, gedreigd heb ben met een proces.wanneer hij niet stopt met zijn activiteiten voor be scherming van de mensenrechten in het Helsinkicomité van de Oekra ïne. Peter Vins houdt zich in het comité bezig met kerkelijke en reli gieuze thema's. ons om Beyers Naudé en om het Christelijk Instituut, die monddood zijn gemaakt. Het verdriet ons om de zwarte bewoners van dat land. Het verdriet ons bovenal om de blanke bevolking en haar toekomst! Prof. dr. K. Runia in Centraal Week blad: We hebben op het moment dat we dit schrijven nog niets gehoord van de reactie van de blanke gerefo- meerde kerken. Als er één instantie is die misschien de regering nog kan keren op deze heilloze weg. dan zijn de blanke kerken van gereformeer de signatuur. God geve hun de moed en het geloof om nu duidelijk te spreken. Ook om aan de regering de enige weg te wijzen. Die enige weg is de ronde tafel. Niet de vierkante tafel, waaraan men als tegenstan ders tegenover elkaar zit. Maar de ronde tafel, waar men als gelijkbe- rechtigden met elkaar de weg naar de toekomst zoekt. Zonder die ronde tafel gaat het vierkant fout in Zuid- Afrika. Fries Ds. L. H. Kwast heeft in de (gerefor meerde) Friese Kerkbode een knup pel in het hoenderhok gegooid over het preken in het Fries: Evenmin geloof ik dat de meerder heid van de Friese kerkgangers daarnaar snakt. Ik verbeeld me lang genoeg om die mening erop na te kunnen houden. Slechts een min derheid onder de Friezen begeert een forse uitbreiding van Friestalige kerkdiensten! Het zou de bijna ein deloze discussie over wél of niet Fries in de eredienst aanzienlijk ver helderen. indien in alle kerkelijke gemeenten in heel Friesland eens een referendum werd gehouden over bestaand verlangen naar Friestalige diensten. Paul Verghese De Indiase theoloog Paul Verghese vindt, dat de katholieke, orthodoxe' en andere oosterse kerke'n een orga nisatie moeten stichten, die verge lijkbaar is met de 'wereldraad van kerken. Hij doetïijn voorstel in het door Belgische benedictijnen uitge-i geven tijdschrift Iremkdn. Verghe se. die jarenlang-staflid is geweest van de werêTdïaad van kerken in Genèvé.TS thans onder de naam Mar Gregorios bisschop van zijn kerk, de Syrisch-orthodoxe kerk in India. Uit zijn artikel spreekt de teleurstelling van vele orthodoxen over de samen werking van protestanten en ortho doxen in de wereldraad. Zij menen, dat het orthodoxe geluid in de we reldraad onvoldoende kansen krijgt, Daarentegen ziet Verghese hoopvol le perspectieven in een organisatie van katholieke, orthodoxe en ande re oosterse kerken op basis van hun vergaande overeenstemming kerkopvatting. Zo'n organisatie zou „nieuwe hoop geven aan miljoenen christenen, die nu teleurgesteld zijn omdat de oecumenische vooruit gang uitblijft." schrijft hij. LEUSDEN De generale synode! van de gereformeerde kerken zich dinsdagmiddag 15 noveml a.s. buigen over de bezwaren die zij:, binnengekomen tegen het besluil van de generale synode van Ma tricht om de aanbevelingen voor hi speciale fonds van het Programmi ter Bestrijding van Racisme (PCr van de Wereldraad van Kerken op schorten. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2