De overwinning van het woord Een intelligente 'Love Story' Drama van een tijd John Heartfield en de vakbondsvrouwen Prolongaties en reprises PADRE PADRONE BOBBY DEERFIELD Filmen met geluid? Sankyo PoWie wil loon naar werken 1.25 ELSEVIERS WEEKBLAD *met honderden betere banen in de Nationale Personeelgids VRIJDAG 4 NOVEMBER 1977 Trouw/Kwartet PHS 15 - R 17 door W. Wielek-Berg De geëngageerde gebroeders Paolo en Vittorio Taviani uit Italië zijn hier te lande allang bij cinefielen bekend (daarvoor dienen we „dank je wel" te zeg gen tegen „Film Internatio nal", hun films schitteren reeds jaren op dit Rotterdamse even ement, doch in vele recente naslagwerken over film komen hun namen niet voor. Dat zal nu wel veranderen, want hun laatste werk „Padre Padrone" kreeg op het festival in Cannes de hoogste onderscheiding, de Gouden Palm. En dat nog wel geheel verdiend, het geen niet van alle daar uitgereikte eerbewijzen gezegd kan worden. Toch komt ook deze film in Neder land niet in de „gewone bioscopen". Gelukkig wel in de filmhuizen via Film International, zodat onze dank Iaan deze instelling welhaast geen grenzen kent. „Padre Padrone" is gebaseerd op de autobiografie van Gavino Ledda, die als herder in Sar dinië tot zijn twintigste jaar analfa beet was. Nu, op zijn zes-en-dertig- ste, is hij taalkundige en schrijver, zijn boek werd met de Viareggio- prijs bekroond. Dodelijke eenzaamheid Als kind van zes jaar werd hij door zijn vader (tegelijk zijn baas, „padre- padrone") van school gehaald en overgeleverd aan de eenzaamheid met zijn schapen in het woeste land schap. Elke overtreding van de ijze ren wet die de „padrone" hem op legt, elke uiting van angst en wan hoop, wordt met mishandeling be straft. De stilte schalt in zijn oren als een doodsklok en hij wordt stom, hij schuilt ook niet meer bij de andere herdertjes. Tot hij, wanneer hij reeds volwassen is geworden, de muziek hoort van een trekharmonika. Dan rebelleert hij, hij ruilt twee lamme ren voor het instrument en leert zich zelf spelen. Hij probeert te ontsnap pen aan het isolement door zich aan te sluiten bij een groep Sardijnse knechten, die als gastarbeider naar Duitsland gaan. Doch hij wordt te ruggestuurd: zijn vader heeft zijn schriftelijke toestemming gewei gerd, hoongelach ontvangt hem als hij in zijn geboortedorp terugkeert. De dienstplicht bevrijdt hem, doch eerst moet hij nog een enorm obsta kel overwinnen: de taal van Sardinië wordt niet verstaan en niet erkend, weer blijkt communicatie onmoge lijk, weer behoort hij tot de laagsten van de laagsten. Hij leert Italiaans, hij leert Latijn, hij leert Grieks, zijn hartstocht voor de taal is niet te stoppen. Tenslotte keert hij naar Sardinië terug om af te studeren in de glottologie, de vergelijkende taal wetenschappen. Daar vindt het laat ste, beslissende (ook lijfelijke) ge vecht tussen vader en zoon plaats, waarbij de zoon overwint omdat hij de vader treft in zijn zwakste punt. Hard en positief Hard, ruw en wreed is het landschap in de film, zijn de levensomstandig- Vader en zoon in „Padre Padrone" heden, is de verhouding tussen mens en mens. Toch is „Padre padrone" niet hard, ruw en positief getuigenis wreed, maar een het individu en de waarde van de van de kracht van uitwisseling. Het zou zeer begrijpe lijk zijn geweest als Gavino's ver drongen gevoelens hem tot moord hadden gedreven of zelfmoord (nog niet zo lang geleden werd Italië opge schrikt door de tragedie van een herdertje van vijftien jaar. dat uit wanhoop een eind aan zijn leven maakte en wiens mensonwaardige uitbuiting geen uitzondering bleek te zijn) doch hij schuwt de strijd niet, ondanks bijna onoverkomelijke han dicaps. Hij rebelleert tegen zijn hondse onderworpenheid door zich meester te maken van de taal en hij gebruikt die taal niet alleen om zijn verleden van zich al te schrijven maar ook om anderen met de neus te drukken op hun verantwoordelijk heid voor hun eigen leven en dat van hun naasten. Zozeer heeft het woord hem vrijgemaakt, dat hij kan terug keren naar zijn geboorteland om daar te wonen en te werken. Communicatie en machtsstrijd Boek en film hebben twee centrale thema's: de verovering van de com municatie, de verbreking van het isolement door de taal en de bijkans mythologische strijd tussen vader en zoon om de echte en de vermeende macht. De vader is niet alleen een verwerpelijke tiran, doch ook een tragische figuur. Hijzelf is niet an ders dan een arme knecht, die niet uit machtswellust doch uit nood zaak zijn kind de bergen Instuurt: het gezin heeft nauwelijks te eten. Hij probeert aan zijn onderworpen heid te ontkomen, door de rol van heerser te spelen. Hij wil zich ont worstelen aan zijn klasse, en ontdekt in de krachtmeting met zijn zoon dat die worsteling ijdel is. De Taviani's hebben een realistische film ge maakt, die toch vervreemdend werkt. Maar niet vervreemdend in de modieuze zin: door hun werkwijze verheffen zij een persoonlijk lot op een hoger, wijder, algemener plan. Zij maken daarbij gebruik van mu ziek: Gregoriaanse gezangen en volksliedjes van Sardinië, maar ook Mozart en vooral, als contrapunt, een wals van Strauss die de bevrij ding aankondigt. Geen nostalgie En gelukkig, gelukkig, is hun ..Padre padrone" geheel vrij van die verma ledijde, reactionaire nostalgie naar vroegere, o zo heerlijke, kommer-en- ellende-tijden: in een van de indruk wekkendste scènes uit de film ver vloeken en bespuwen vertrekkende gastarbeiders hun barre geboorte grond. Er zijn meer beelden die be klijven: de doodsangst in de ogen van de kinderen als de vader hen, nadat ze Gavino hebben uitgela chen, het „heden ik. morgen gij" toe- slingert. de bijna rituele, telkens te rugkerende. schommelbewegingen van het kind, waarmee het de wan- 'hoop wil bezweren; de hartstochtelij ke blijdschap op Gavino's gezicht wanneer hij in een tank een mede soldaat in het Latijn zijn vriend schap betuigt. „Padre padrone" is een witte raaf: een politieke film die niet vervalt in simplificaties en slogans. Amster dam - Cinetol II; Utrecht - Filmhuis 't Hobgt; Filmhuis Rotterdam. 16 jr. De Amerikaanse regisseur Sydney Pollack („The slender Thread", „This Property is condemned", „The Scalphunters", „Castle Keep", „They shoot horses, don't they?", „Jeremiah Johnson", „The way we were", „The Yazuka", „Three Days of the Condor"), heeft zelfs in Holiywoods donkere jaren zestig het vaandel nog enigszins hooggehouden door het maken van een aantal zoals niet uit artistiek oogpunt opzienbarende, dan toch uit vakkundig oogpunt respectabele films. Het thema van zijn nieuwste film „Bobby Deerfield" is zó hachelijk, dat alleen een man met zijn bijna geniale handigheid om clichés te nu anceren de onderneming voor twee niet onbelangrijke partijen (de com- mercievreters en de liefhebbers van een eenvoudig doch welbereid maal) tot een bevredigend einde kon bren gen. Want de plot van „Bobby Deer field" is de plot van „Love Story", en dat die is ontleend aan een roman van Erich Maria Remarque („Der Himmel kennt keine Günstlinge", oftewel „De hemel kent geen begun stigden") en niet aan het boekje van Erich Segal maakt weinig uit: beide auteurs schuwen geenszins de fikse dreun op de traanklieren. Een tragische liefde Het verhaal gaat van zo: de beroem de auto-coureur Bobby Deerfield (Formule I!), een perfectionist in zijn vak met bijbehorende pokerface- en Vraag naar de nieuwe Sankyo Sound XL-400S. Licht in gewicht Handzaam. Automatische luidssterkterege- ling en belichtings meting. <tx Zoom. Lens 1.2/8.5 34 en macro en fading. voor geslaagde films Sankyo Sound XL-300S.XL-400S en XL-600S (Tron/continantoJ Wibautslraat 212. Amsterdam. -ziel, bezoekt, rusteloos speurend naar fouten en tekortkomingen in zijn machine, een zwaargewonde col lega in een Zwitsers sanatorium. Door zijn robot-achtige aanpak klapt de man volkomen dicht, doch Bobby ontmoet een raadselachtige vrouw, die hem beurtelings afstoot en aantrekt. Samen rijden ze naar Florence, maar de verhouding wil niet vlotten: hij is te zwijgzaam, zij te spraakzaam, hij verbergt zich achter een ijzeren discipline, zij achter rus teloze wispelturigheid. Gefrustreerd keert hij terug naar de renbaan en zijn koele, doch trouwe vriendin in Parijs vertelt hem, na enig heen en weer, dat zijn geheimzinnige dame lijdt aan een ongeneeslijke ziekte. Fluks reist hij naar haar toe en mid dels de grote liefde, weet hij haar te verzoenen met de dood, en zij hem met het leven. Glamour, gevaar en dood En ziet, alles zit erin! De glamour van de beroemdheid, gloeiend aan eengesmeed met het gevaar; de gla mour van schoonheid, gekoppeld aan een vroege dood tengevolge van een modieuze ziekte; de glamour van exquise hotels en behuizingen, van dure rijkeluisnonchalance en prijzi ge sanatoria, waar de patiënten wor den geëerd en geacht, in plaats van gecommandeerd en betutteld (een behandeling die, helaas, meesten tijds stervelingen treft die met min der aardse goederen gezegend zijn). Om van de overschone landschap pen maar te zwijgen. Intelligente benadering Doch welzeker heeft Pollack er iets beters van gemaakt dan het onder bouwsel deed vrezen. Dat hij alle voor het opscheppen liggende senti mentaliteit vermijdt alsof hij er zich in zijn leven meermalen aan heeft gestoten is deels een voordeel, deels PIANO MECANIQUE Marthe Keiler en Al Pacino in 'Bobbv Deerfield'. een nadeel: hij doet het namelijk zo consequent dat de omtrekken van een krampachtige constructie soms dreigend verrijzen aan de horizon. Maar de steeds toenemende beslo tenheid van het milieu, waarin hij het verhaal laat spelen (van de on persoonlijke wijde wereld van de pis te, tot het kleine sterfkamertje) is een intelligente vondst die zich ner gens opdringt en de wijze waarop hij belangstelling weet te wekken voor het coureursbestaan en de psyche van twee mensen in een uitzonderlij ke, toegespitste situatie dwingt be wondering af. Wat de hoofdrolspelers betreft: Al Pacino blijft Al Pacino van „De Peetvader" doch boeit desalniette min en Marthe Keiler weet te over tuigen als de vrouw, die haar angst voor de dood slechts moeizaam kan verbergen. Amsterdam-Calypso I; Den Haag- Calypso I; Rotterdam-Calypso I, 12 Jr. De beste vertolkers van verha len of toneelstukken van Tsje- chov blijven de Russische fil mers. Niet in de eerste plaats omdat zij, als landgenoten, een gescherpt gevoel blijken te hebben voor de nationale land schappelijke aspecten aan Tsjechovs verhalen. Zij zijn zich ook bewust van de merk waardige ondertoon van zwaar moedigheid in zijn verbeel dingen. De zwaarmoedigheid van een man, die hield van de samenleving waarin hij verkeerde, zich rekenschap gaf van de feilen erin en pijn had aan het besef, dat de bijzondere toon van samenleven aan het verklinken was. In de meeste vertolkingen van Tsje- chov door Russische filmers onder ken je dan ook duidelijk protest, gedempt door weemoed. Dat is ook weer bepalend voor de film „Piano Mécanique" van regisseur Nikita Mikhalkov. De film is gebaseerd op verhalen van Tsjechov, met als hoofdmoot een vroeg toneelstuk van hem, bekend als „Platonov". Tweeslachtigheid van de film. Niet vooral als individu (al zijn de individuele karakteristie ken overtuigend), maar als represen tant van de tweeslachtige vooruit strevendheid in de gegoede kringen uit Tsjechovs tijd. Aan de ene kant het streven om de onderdrukten uit de langdurige periode van het Russi sche autocratlsme recht te laten we dervaren. Aan de andere kant de gemakzucht, de behaaglijkheid van het gegoede leven, plezierig gekruid door revolutionair denken en lethar gie in handelen. Platonov is in Mik- halkovs verfilming een levend ge worden voorbeeld van deze twee slachtigheid. Zijn meest trieste uit spraak over zich zelf is: „Wat valt er nog te doen? Het Is gebeurd. Ik ben al vijfendertig." Een nostalgisch af scheid van jeugd en vooral van idea lisme. Idealisme is, dat is de teneur van de gehele film. een zaak van jeugdige voortvarendheid; bij rij ping van de Jaren wordt hc' iets, dat maar weer aan een nieuwe tijd moet worden overgelaten. Dit betekent niet, dat de regisseur zelf achter deze gedachte staat, het tt zijn interpreta tie van het beslissende tekort bij de Russische bourgeoisie uit Tsjechovs tijd ten aanzien van de latere revolu tionaire doorbraak. Micha Platonov is de hoofdpersoon De film schetst een feestelijke dag op het landgoed van de jeugdige weduwe van een kennelijk verarmde vorst (zij wordt hoogheid genoemd i. Haar stiefzoon is getrouwd met een zekere Sofie Een zuster van Serbei. Sasjenka. komt met haar man Micha Platonov. kennis maken met Sofie. Bij de ontmoeting blijkt, dat Plato nov en Sophie elkander als twintig- jarigen hebben gekend en verliefd waren geraakt op elkanders sociaal idealisme. Beiden zijn aangetast door de desillusies van een toch ver burgerlijkt leven en beschouwen daarom het verdere voortleven maar als aflopen van een toch mislukt bestaan. Mislukt bestaan Er wordt in de film. zoals veelal gebruikelijk is in Russische Tsje- chov-verfilmingen. veel gepraat Maar het is een sterk dramatisch gepraat, dat door zijn „naturalisme" een misleidend effect kan hebben namelijk als zou alles worden dood- gepraat. Maar je voelt in de dialogen herhaaldelijk een beklemmende ge ladenheid, die markant gestalte geeft aan het drama van een tijd. D. OUWENDIJK Amsterdam-The Movies. 16 jr. Fugitive Cinema vraagt onze aandacht voor een film over John Heartfield (1891-1968), de geniale, uit de Dada-beweging voortge komen, politieke Duitse kunstenaar, wiens fotomontages (tegen Hitier, tegen Franco, tegen alles wat fascistisch en reactionair was> wereldberoemd zijn geworden. De Westduitse „Federale Beoorde- lingsraad voor Films" heeft de film geen predikaat toegekend, waardoor ook geen subsidie kon worden ver leend en Fugitive Cinema (en zij niet alleen) ls daar nogal gebelgd over. Doch helaas kan ik wel meevoelen met de kritiek, dat het gemis aan documentair materiaal een fatale fout is in de film. Nu kan dat gemis misschien gedeeltelijk worden goed gemaakt door de Heartfield-Ten- toonstelling (in „De Rooie Rat",- Raadskelder Utrecht) maar er kle ven meer gebreken aan het werk stuk. Het is niet vrij van penetrante indoctrinatie-zucht, Heartfield on waardig. en kinderachtige simplifi caties (zo worden stemmen van voor aanstaande nazi's nagedaan door ac teurs die hun best doen zo gemeen en vals mogelijk te spreken, als ech te boeven, en zó kwetsbaar stelden die heren zich nu ook weer niet op). Jammer van het onderwerp, het had een betere aanpak verdiend. Het filmpje wordt 4, 5 en 6 nov. vertoond in Oktopus, Amsterdam en daarna o.a. in de Rooie Rat te Utrecht. Union Maids Beeld uit „Union Maids" Fugitive Cinema brengt ons ook een tentieus en veel aardiger is. Drie twee blanke en een zwarte, die intus- ander filmpje, dat veel minder pre- Amerikaanse vakbondsvrouwen, sen tot de bejaardenstaat zijn opge klommen, vertellen over hun strijd voor de organisatie van de arbeiders in de crisisjaren. Menige saillante uitspraak en anecdote wordt tussen neus en lippen verteld en aangevuld door volwaardig documentatle-ma- teriaal. De strijdlust van de drie is ongebroken, gelukkig wordt die door de makers (Miles Mogulescu. Julia Reichert en James Klein) gedeeld, zodat er een enthousiast werkje ont stond over een vergeten stuk Ameri kaanse geschiedenis, waarin de hu mor de plaats krijgt die hem toekomt. „Union Maids" wordt 4. 5. 6 novem ber vertoond in Oktopus. Amster dam en daarna in „De Rooie Rat" te Utrecht, „Het Spuitgat" Dordrecht. „Open Ontmoetingscentrum" Venlo en FH, Maastricht. en vele andere onderwerpen van deze week. Kort en bondig geschreven informatie over bedrijfsleven en maatschappij. EW L'Affichc Rouge. Ontroerende film van Frank Cassenti over een ver zetsgroep in de tweede wereldoor log. waarbij verleden en heden vloeiend in elkaar overgaan. 4 nov. Filmliga Kampen; 4 en 5 nov. Akh- naton, Amsterdam; 9 nov. De Zwaan, Souburg. Die verlorene Ehre der Katharina Blum. Film van de Westduitse cine ast Volker Schlöndorff over een vrouw die door de sensatiepers en de politie tot moord wordt gedre ven, naar de gelijknamige roman van Heinrich Böll De gehele week in Studio F, Leeuwarden. Providence. Geniale film van Alain Resnais over creatieve capriolen van een oude. zieke schrijver en de verwisselbaarheid van menselijke relaties. De gehele week in Tu- schinski 2, Amsterdam en Scène 2. Arnhem. Le jugc Fayard dit „Ie Sheriff". Po sitieve. politieke poücier van de zeer geëngageerde Franse filmer Yves Boisset. De gehele week in Calypsoclub, Amsterdam en Krite- rion, Rotterdam. Die Zauberflóte. Ingmar Bergman's charmante verfilming van Mozart s meesterlijke opera. De gehele week in P.O.C Eindhoven. Three Women. Altman's laatste psycho-surrealistische film over drie vreemde vrouwen, wier levens met elkaar verweven raken De ge hele week in City 3. Amsterdam en Studio. Leiden Casanova. Fellini plaatst de legen darische vrouwenheld als een soort sexmachine tegen een achtergrond van barokke en bizarre fantasie De gehele week in Studio D. Delft en City 2. Groningen. Que la fête commence. Zeer intelli gente historische film met dubbele bodem van Bertrand Tavernier. De gehele week in De Uitkijk. Den Haag. La Dentellière. Tedere liefdesge schiedenis van de Zwitserse regis seur Claude Goretta over twee mensen die niet tezamen kunnen komen omdat de woorden hen scheiden De gehele week in The Movies en Alhambra 2. Amsterdam en 8tudio. Utrecht. Pantserkruiser Potemkin. Klassie ke revolutionaire film uit 1925 van meester Sergei Eisenstein 5 nov Filmhuis Nijmegen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 15