Basisbeweging en officiële (r.k.) kerk uit elkaar gegroeid Dankdag voor het gewas Sovjet-actie tegen orthodoxe kerk Beraad op verder werk commissie Intercommunie Lutheranen doen water in de wijn Dag voor de vreemdeling Niet iedereen mag kinderen adopteren Nieuwe boeken Conferenties Monniken Athos breken met Moskou VANDAAG Voorbijgangers Zwitsers stemmen over scheiding kerk en staat DINSDAG 1 NOVEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet2 AMSTERDAM Ruim tweehonderd mensen waren dit wee keinde bijeen in het sociaal-cultureel centrum De Populier te Amsterdam om mee te doen aan een gesprek met als titel: halen de kerken 1984 en is dat dan van betekenis? Voor het eerst sinds vijf Jaar was er sprake van contact tussen de „offi ciële kerk" en de „basisbeweging": tussen de r.k-kerk in Nederland en de beweging van kritische gemeen ten. In het forum hadden zitting bis schop Ernst van Breda, Jan Ruijter van de kritische gemeente IJmond. prof Berger uit Nijmegen tonder meer bekend om zijn rede uit 1976 over de boosheid en teleurstelling van voormalig katholieken), en me vrouw Halkes uit Nijmegen feminis tisch theologe. Verder waren onder anderen aanwezig vicaris Kuipers van Haarlem, voorzitter van de sub groep van de „commissie pluriformi teit van het Nederlands episcopaat", prof. Haarsma uit Nijmegen en Huub Oosterhuis van de Amster damse studenten-ecclesia. Uit eikaar Van 1969 af. toen de Amsterdamse studenten-ecclesia bulten verant woordelijkheid van het episcopaat kwam te staan, zijn steeds meer ba sisgemeenten hun eigen weg gegaan. Tot 1972 was er veelvuldig contact met bisschoppen en vicarisen. maar sindsdien is er geen enkele vorm van gesprek meer geweest De eerste vraag was: zijn de officiële kerk en de basisbeweging bezig met dezelfde zaak? Bisschop Ernst, die voor zichzelf als taak ziet „kerk met kerk te verbinden", meende dat langs verschillende wegen officiële kerk en basisbeweging bezig zijn met hetzelfde, in praktijk brengen wat het evangelie bedoelt. Jan Ruij ter zei dat officiële kerk en basisbe weging onrechtmaUg uit elkaar ge groeid zijn en nu zeker niet met hetzelfde bezig zijn: de kerk confor meert zich met de machtigen, de sterken, conformeert zich met de christelijke partijen zoals die zich in Nederland manifesteren en werkt nog steeds verzuiling in de hand. De kerk gaat pas over stag wanneer ze zelf betrokken is. Of het nu om soli dariteit met de derde wereld gaat of om stellingname ten aanzien van de sociaal-economische situatie In Ne derland. De officiële kerk. aldus nog steeds Jan Ruijter. interpreteert het Evangelie en neemt het Evangelie zelf met als richtsnoer, de kerk stelt geen prioriteiten waardoor zij zich op haar betrouwbaarheid kan laten toetsen. Huub Oosterhuls haakte hierop In. De scheiding tussen officlle kerk en basis beweging blijkt uit het feit dat sinds 1972 er geen enkel gesprek meer is. Vroeger zocht Je elkaar op Bisschop Ernst omdat Je ln een heleboel opzichten juist in de praktijk met hetzelfde bezig was. Verbindingsman Vicaris Kuipers, voorzitter van de subgroep van de bisschoppelijke pluriformlteitscommissie. betreurde dat de officiële kerk en basisbewe ging hun eigen weg gaan. Hij was dan ook blij met dit eerste contact sinds Jaren. Hij ziet zich als vicaris staan tussen kritische gemeenten en officiële kerk als verbindingsman. Hij pleitte sterk voor voortzetting van het gesprek. Bisschop Ernst liet weten dat de bisschoppenconferentie bezig is met een nieuwe taakstelling voor de com- missie-pluriformiteit. Hij erkende dat de bisschoppenconferentie tot nu toe niet eénsgtónd reageert op de aanbevelingen van de werkgroep- Kuipers. Jan Ruijter betwijfelde de zin van een commissie als deze. die zijns inziens niet was ingesteld vanwege de ontstane polarisatie. Naast de zgn. werkgroep-Kuipers werd im mers ook een werkgroep met betrek king tot traditionalistische groepe ringen, zoals bijvoorbeeld Confron tatie. in het leven geroepen. Wil het gesprek hervat kunnen worden, en dat is de wens van officiële kerk en basisbeweging, meent Jan Ruijter. dan dient de officiële kerk keuzes te maken: vóór verandering ten bate van de zwakken, vóór openheid en niet voor de machtigen, niet voor geslotenheid. HELSINKI (LWI) De bis schoppen-conferentie van de lutherse kerk van Finland heeft toestemming gegeven tot het gebruik van „alcohol-vrije wijn" bij de bediening van het avondmaal. Ook vinden de bis schoppen het goed. dat de ge meenten water bij de wijn doen. Hun besluit houdt ver band met de discussie, die mo menteel ook in Finland ge voerd wordt, over de toelating van kinderen tot het avond maal. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibauistraat 131 Tel 020-913456 Teles 13006 ROTTEROAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115568 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Hug Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwo*e Tel. 05200-17030 Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT De commissie ..Intercommunie en Ambt" van de raad van kerken heeft gisteren besloten een rapport samen te stellen, waarin haar werk historisch en theologisch wordt geëvalueerd- In deze evaluatie zullen ook de reacties en wensen van de kerken worden betrokken. UTRECHT - In het we*kekvde 19- 20 november viert de r k -kerkpro vine ie de dag "voor de vreemde ling Daardoor wil zij bijzondere aandacht besteden aan de vreemde lingen en IJveren voor een waarach tig christelijke houding Jegens hen Een brief van de bisschoppen on voor te lezen in de kerkdiensten Is voorbereiding en kardinaal Wllle- brands zal die zondag voorgaan in een eucharistieviering ln de 8int Laurentiuskerk te Alkmaar Deze plechtigheid zal worden uitgezon den door KRO-televlsie. LEEUWARDEN - De hervormde gemeente gaat het aantal wijken terugbrengen van zeven tot vier. elk met een eigen wljkkerk. Daarnaast komt er rond de grote kerk een city pastoraat In zes jaar is bet aantal hervormden ln Leeuwarden terugge lopen van bijna 17.000 tot even bo ven de 10.000. NIJMEGEN De stichtingen van religieuzen ln Nederland hebben in een gezamenlijke verklaring aan het staatssecretariaat voor kerkelijke zaken in Praag laten weten, zeer geschokt te zijn door de maatrege len. die de regering van Tsjechoslo- wakije heeft genomen tegen de reli gieuzen, zoals het verbod nieuwe gemeenschappen te vormen en het verbod nieuwe leden op te nemen in bestaande gemeenschappen. Het komt volgens hen neer op likwidatie van de kloostergemeenschappen DEN HAAO De Tweede Kamerle den Kappeijne van de Copello en NIJ pels (beiden VVD) hebben minis ter De Gaay Fortman «Justitie» ge vraagd een eind te maken aan de discriminatie die bestaat tegenover personen van minder dan normale lengte die een kind willen adopte ren. Op dit moment mogen deze mensen (bijvoorbeeld dwergen en lilliputtersnog geen kind adop teren Dit evaluatierapport zal. voorzien van conclusies, aan de deelnemende kerken worden toegezonden. Van een daarop binnen de raad van ker ken te voeren overleg zal afhangen op welke wijze het werk van de com missie zal worden voortgezet. Dit werd gisteren meegedeeld na een vergadering, waarin de commissie de reacties van vijf kerken heeft be sproken op de ontwerp-verklaringen. die de commissie ln 1975 publiceerde over de viering van de maaltijd des Heren en over het kerkelijk ambt Zoals verleden week bekend werd. hebben de r.k bisschoppen de ver klaringen praktisch afgewezen. Zij oordeelden, dat de verklaringen wel een voortgang betekenen ln de dia loog tussen de kerken, maar dat er nog geen praktische consequenties aan verbonden kunnen worden. Met andere woorden: voor de r.k. kerk Is open communie nog niet mogelijk. De bisschoppen menen, dat de ka tholieke geloofsovertuiging onvol doende ln de stukken tot uitdruk king komt. Positiever Veel positiever oordeelden de her vormde. de gereformeerde en de lu therse synoden en de doopsgezinde broederschapsraad. De hervormde synode sprak in maart 1976 uit, de verklaring over de maaltijd des He ren te aanvaarden als basis voor een gemeenschappelijk vieren en bele ven van de maaltijd des Heren. De gereformeerde synode zei ln okto ber 1976 ln de beide verklaringen zoveel te herkennen van hetgeen de gerereformeerde kerken willen belij den. dat deze verklaringen ln belang rijke mate zouden kunnen dienen als basis voor een gemeenschappelijk vieren van de maaltijd des Heren en als uitgangspunt om verder kerke lijk handelen mogelijk te maken. Wel voorzag de gereformeerde syno de nog ernstige belemmeringen om te komen tot een gemeenschappelij ke viering van de maaltijd des Heren en een wederzijdse erkenning van de ambten, waar de grote geschilpun ten tussen de kerken ln het geding zijn De synode zei dan ook. dat aanvaarding van de concept-verkla ringen nu nog niet vooruitliep op het reeds daadwerkelijk overgaan tot ge meenschappelijk avondmaal en we derzijds erkennen van de ambten. Vrouwen De lutherse synode aanvaardde de verklaringen ln mei 1977. Wel acht deze synode het blijkens haar ant woord aan de commissie nodig voor Intercommunie, dat de kerken we derkerig komen tot erkenning van het ambt van mannen en vrouwen die ln de onderschelden kerken het sacrament bedienen. De doopsgezin den. die de open avondmaalsprak- tijk al lang kennen, vinden, dat theo logische overeenstemming niet het belangrijkste Is. Veel belangrijker is, dat de deelnemers werkelijk een ge meenschap vormen Christenen ln Zuid-Amertka ontdekken, dat het evangelisch gezien on verdra ge lijk is. dat onderdrukkers en onderdrukten rond de tafel des Heren zitten De remonstrantse broederschap en de oud-katholleke bisschoppen heb- Lucas H. Grollenberf. Voor een Is rael zonder grenzen, herziene uitga ve, Uitg. In den Toren, Baarn 1977. Prijs 19,50. De inhoud van deze herziene uitga ve is voor het grootste deel gelijk aan die van de eerste druk. Een kort hoofdstuk ls toegevoegd over de ge schiedenis van 1970 tot 1976. Boven dien is het middendeel van het oor spronkelijke boek ..Over bijbel en geloof" vervangen door een nieuw hoofdstuk „Over de publieke opinie in Nederland". Ook ls de stof ln deze nieuwe uitgave overzichtelijker ge rangschikt Het belang van dit boek ligt daarin dat het feiten vermeldt die men hier in Nederland in het algemeen met kent of niet kennen wil Daarom moeten zij die goed geïnformeerd willen zijn over het conflict in het Midden-Oosten daar kennis van ne men. vooral als zij op de hoogte zijn van de Joodse kant van de zaak. Helaas is het boek echter zeer een zijdig en vervalt zo ln dezelfde fout. die het juist aan de andere kant wil bestrijden. Het ls zo antizionlstlsch dat het nauwelijks van anti-semiUs- me te onderscheiden is. C. Fletseman~van Leer ben hun reacties voor ln de naaste toekomst in het vooruitzicht gesteld. KARYAI (KNA) De urUiodoxe monnikengemeenschap van Athos heeft met het Russlsch-orthodoxe patriarchaat van Moskou gebroken. Aanleiding ls de bereidheid van de Russen om in dringende gevallen ook katholieken toe te laten tot de sacramenten. Ook de betrekkingen tussen Athos en het patriarchaat van Konstantinopel zijn al jaren slecht, omdat de conservatieve Athos-monnlken sterk gekant zijn tegen de oecumenische activiteiten van Konstantinopel. De monniken-republiek op de berg Athos is autonoom, maar valt onder de soevereiniteit van Oriekenland. De monniken ln de twintig kloosters zijn uit verschillende orthodoxe ker ken afkomstig. In de 16e eeuw telde Athos veertigduizend monniken, in 1972 nog maar elfhonderd. Achter de plotselinge breuk tussen Moskou en Athos zien waarnemers diepere achtergronden. Immers, de beslissing om katholieken tot de sa cramenten toe te laten, is al enkele Jaren geleden door de Moskouse sy node genomen. Men vermoedt, dat de Griekse monniken bang zijn voor een wederopleving van de Russische invloed cp Athos. Nadat vele jaren lang er geen enkele Rus meer bij kwam op Athos. liet het patriar chaat van Moskou de laatste tijd met toestemming van de Griekse regering weer regelmatig monniken naar Athos gaan. Oorlogsproblematiek in het basis onderwijs. Hoe de vragen van oorlog en vrede aan de orde kunnen wor den gesteld. Bestemd voor leer krachten in het basisonderwijs, 4-5 november. Kerk en Vrede. Utrecht- seweg 159. Amersfoort (tel. 033-32133) t School en ouders, bedoeld voor ouders en docenten van middelbare scholen. Georganiseerd door de christelijke sectie van het Neder lands genootschap van leraren en de vereniging Crhisteiijke Mavo. m.m v prof. dr O. van Leeuwen. Ir J. M. Ossewaarde en J. W. Jansen. 4-5 november De Blije Werelt. Lunte ren. Inl. tel. 08360-11790. AJs vrouwen hel Woord boren, exegetische werkplaats. 5-6 novem ber op Kerk en Wereld te Driebergen m m v Maria de Groot. Bijbellezen vanuit het gegeven, dat mannen en vrouwen verschillend reageren op taalkundige impulsen. Inf. en aanm. tel. 03438-2241. Charismatische retraite. 4-9 no vember. Maria Reparatrix. Witma kersstraat 14. Maastricht (tel. 043- 14163). Toerustingsconferentie voor hen die overzee gaan werken, 4-6 novem ber. Hendrik Kraemer Instituut, Oegstgeest. Inl. en opg. Kerk Over zee. tel. 020-717654. Geloven in je eentje? Jongeren weekend m.m.v. ds A. J. de Jong en ds J. M. de Raad. 4-5 november, De Windroos te Reeuwijk (tel. 01829- 3625) door Jac. B. Looijen Ongeveer net zo oud als de 382-jarige Enkhuizer Almanak is het bekende gezang „Dankt, dankt nu allen God." Die almanak vertelt ons elk jaar dat de eerste woensdag in november de dankdag is voor het gewas. Ik moet er meteen aan toevoegen dat de kerken in de provincie Zeeland een andere datering hebben, want de Zeeuwen plegen enige weken later dankdag te vieren. Ik heb me laten vertellen, omdat ze eerst de suikerbietenoogst willen afwachten. Omdat ik kerkelijk voorlichter was. belde vorig jaar een dominee mij op en hij vroeg: hebben we dit jaar een goede oogst gehad? Ik zei. hoezo dominee, waarom vraagt u dat? Hij antwoordde prompt: ik werk hier in de Haagse binnenstad en ik moet een dank stond voor het gewas leiden en hoe kan dat ais ik niet eens weet wat er terecht is gekomen van alles wat er gepoot en gezaaid is? Ik dacht aha. is 't dat en adviseer de hem onmiddellijk telefonisch contact op te nemen met de Christelijke Boeren- en Tuinders- bond. de CBTB, want ik wist dat hij daar de gewenste inlichtingen kon verkrijgen. Dat is ongetwij feld allemaal dik in orde geko men. Maar ik dacht wel: wat leven we toch een ontstellend eind weg van de boeren en de tuinders. Volle hooibergen Nog iets. Nu denk ik aan zoveel landen waar telkens weer de oogst mislukt vanwege de droog te. Of omdat er overstromingen waren. Kunnen de mensen ln lan den waar hongersnood ls ook een dankdag vieren voor wat we hier zomaar noemen „gewas en ar beid"? Wat ons in Nederland be treft, hadden we niet zo'n zonnige zomer. Toch zijn de oogsten ln het algemeen nog wel meegevallen. De meeste boeren hebben volle hooibergen, zodat ze voer hebben voor hun vee deze winter en van een redelijke melkproduktie ver zekerd zijn. Eventjes wat reclame voor het zuivelschap. Drink U ook melk? Ik wel. Elke dag een glas vol. Boomgaarden Maar kijk eens naar de boomgaar den. Ik kan niet oordelen over de fruitoogst. Wel weet lk dat vanwe ge de weinige zonneschijn de ap pels in onze boomgaard erg klein zijn gebleven. Er was ook veel afval bij. Nu kan lk nog verder gaan en praten over de peul vruchten. de bladgroenten en de kool en daar valt heel wat over te zeggen, maar ik begin er niet aan Een ding is zeker, en daar hoef ik echt de Bilt niet over op te bellen er was te weinig zon deze zomer. Stadsmensen reisden in volle vliegtuigen naar het zonnige zui den en ze hadden groot gelijk. Maar de landbouwers keken iede re ochtend bezorgd naar de lucht. Zouden ze kunnen hooien? Loofhut Niettemin is er geoogst Veel boe ren hebben volle hooischelven. De diepvrieskasten zijn goed ge vuld. En wie geen diepvriezer heeft, kan ruimschoots bij ae IGLO of weet ik welke firma te recht. Ik wil maar zeggen: er is alle reden voor de dankdag voor het gewas. Overvloed was er niet dit jaar. Maar er is wel genoeg geoogst voor ons allemaal. Zo gaan we de winter in. Dat doen joden in Israël ook. Zij hebben ook net hun dankdag gevierd. Ik moet zeggen: hun dankdagen, want ze trekken er wat meer tijd voor uit dan wij christenen. Zij vierden namelijk weer hun loof huttenfeest. Die loofhutten bou wen ze Ln achtertuintjes, op ter rassen. op daken en op balkons. Zo'n hut wordt versierd met leuke platen en mooie slingers en er worden allerlei vruchten van de oogst in gehangen. Het bijzondere van de loofhut is. dat je er geen dicht dak op mag maken Graag gebruiken de joden er wat hooi of twijgen van de bomen voor en daar moet je doorheen kunnen kijken naar boven, zodat je de hemel kunt zien. met de zon en de sterren en de maan. En. zo den ken de joden: door dat open dak kan God bij je naar binnen kij ken. In die loofhutten vertoeven de joden een paar dagen met hun kinderen en ze gebruiken er de maaltijd. Ze loven er de naam des Heren voor alles wat op tafel staat. Het zijn daar in die loofhut echte dankdagen voor het gewas Van een medewerker Ondanks alle akkoorden van Helsinki lijkt er in de Sovjet-Unie weer sprake van een toeneming van gewelddadig optreden tegen gelovige mensen. Het slachtoffer zijn nu eens niet leden van de afgescheiden baptistengemeenten, maar de officiële orthodoxe kerk. De Sovjet-autoriteiten maken zich enige zorg over de opleving van het geloof onder de Jongeren. De aanval len in de pers op de bekende ortho doxe priesters Dudko en Jakoenin is vermoedelijk minder tegen hun per soon gericht dan tegen de hernieuw de belangstelling onder de jeugd voor de religie. Dit motief lijkt ook te zitten achter de nationale zoekactie naar Alexan der Ogorodnikow. een 27 Jaar oude orthodoxe gelovige, die ln 1974 sa men met andere Jonge orthodoxen in Moskou, een studiegroep over reli gieuze en wijsgerige vragen had ge vormd In 1976 sloeg de geheime politie KGB de groep uiteen, mis handelde een aantal leden er van en sloot één van hen. Alexander Argen- tow. in een psychiatrische inrichting op Vervolging Voorspel tot de huidige actie was een aanval op enige vooraanstaande ort hodoxen ln het nummer van 13 april van het blad Literatoernaja Gazjeta. In dat artikel werd Ogorodnikow ook genoemd. Een paar maanden geleden werd hij. terwijl hij met een zenuwontsteking in het ziekenhuis lag, bezocht door een paar politie ambtenaren, die hem meenamen naar een bos en hem daar mishan delden en bedreigdea Daarna werd hij vastgehouden op een politiebu reau. vanwaar men gewoonlijk voor een gedwongen behandeling naar een psychiatrische Inrichting ge bracht wordt. Vervolgens werd hij voosgeleid aan de Moskouse KGB- olficier SJilkin, die zich speciaal met kerkelijke kwesties bezighoudt en zich vooral toelegt op strafrechtelij ke vervolging van gelovigen. Sjilkin nodigde Ogorodnikow uit een ver klaring te ondertekenen, dat hij zijn „kerkelijk oppositionele activiteit' zou opgeven. Dit weigerde Ogorodni kow. omdat hij geen „kerkelijk oppo sitionele activiteit" had uitgeoefend Daarop werd hem zijn verblijfsver gunning voor zijn woonplaats ontno men. Blijkbaar lukte het hem niet (zoals de weg voorschrijft) een vesti gingsvergunning voor een andere plaats te krijgen, zodat hij. om niet als landloper opgepakt te worden, moest onderduiken. Daarom wordt er nu ln het hele land naar hem gezocht Aanvallen De zorg bij de 8ovjet-autoriteiten over de herleving van de religie heeft zich geuit in de overval op een ortho doxe gemeente ln de Oekraïne. Dit klooster behoort, evenals bij voor beeld dat in het Zwitserse Einsiedeln is ook tijdens de godsdienstvervol ging onder Croestjow het mikpunt van een terreuractie geweest, die met de sluiting er van had moeten eindigen. Dat is toen niet gelukt. Nu probeert men het opnieuw, onder meer door middel van talrijke raz zia's op het kloosterterrein, waarbij pelgrims en monniken aan pijnlijke onderzoeken onderworpen worden, pogingen om monniken te dwingen als verklikkers op te treden en na hun weigering intrekking van hun verblijfsvergunningen. Dat betekent dat ze binnen drie dagen elders een vergunning moeten vinden, anders kunnen ze als „landlopers" worden opgepakt en tot dwangarbeid ver oordeeld worden HET NIEUWE vandaag dinsdag 1 november En Hij zei tegen haar. Om dit woord, ga heen. de demon is uit uw dochter gevaren. (Markus 7,29) Dit is niet het eerste antwoord van Jezus op de vraag van de vrouw om haar kind te bevrijden. Eerst is Hij tegen haar uitgevaren. Hoe ze erbij kwam om voor haar beurt te gaan! Eerst de kinderen en dan de honden de kruimels. Maar de vrouw, door haar nood zo vrijpostig geworden, spreekt Hem tegen. Ze zegt dat zoiets bij haar geen gewoonte is. De honden eten met de kinderen mee. Het doet even denken aan dat ene lam dat in de schoot van de arme man sliep, uit het verhaal van Nathan aan David. De Heer geeft zich gewonnen. Om dit woord. Hij geeft zich over. Daar kan Hij niet tegen op. Hij is gekomen om nieuwe dingen te openbaren. Hier moet Hij zelf zwichten voor het nieuwe. Een heidense vrouw die het volk der verkiezing voorgaat. Paulus heeft er een commentaar op. 't Gebeurt om het volk jaloers te maken. Het nieuwe gaat soeverein de wereld door. Het kan een tijdlang in oude structuren begraven worden en verdwenen schijnen, maar dan ineens breekt het uit. Mensen spreken van Jezus op een andere manier. Ze laten zich niet van Hem terugdringen. Heel vreemd eigenlijk: zelfs als Hijzelf zich op oude begrippen beroept. Ze gaan niet weg. Het is een vervolg op het begin van het verhaal. Hij wilde niet dat ze wisten dat Hij in dat huis was. Opnieuw lukt er iets niet. Hij is de man die op een heel bijzondere manier in het doen Gods staat. Een verlossend, bevrijdend en vernieuwend doen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Vlaardingen: J. Mans- velt te Zwijndrecht. Aangenomen naar Alphen a.d. Rijn: J. J. van der Heiden te Scherpenzeel (Fr.); naar Waddinxveen: L. Roet- man te Ermelo: naar Katwijk aan Zee: C. B. Schuurman te Maasluis; naar Bergen NH (toez.): mevr. Th. Barnhard te Barchem. Bedankt voor Vlaardingen: E. Hol- trigter te Apeldoorn; voor Putters- hoek: W. A. Vlasblom te De Bilt. GEREF. KERKEN Beroepen te Hengelo (O): D. Bakker te Sliedrecht. Aangenomen naar Aalsmeer: R. J. de Jong te Drachten; naar Leiden (studentenpred.): dr. H. Wiersinga. studentenpred. te Amsterdam. Bedankt voor Emmen: F. W. Fokke- ma te Laren (NH). GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Hasselt: P. Schelling te Middelburg; te Gorinchem-Lange- rak: J. de Gelder, kand. te Sneek; te Voorburg: J. Kruithof te Hoek (Zld), die bedankte voor Amstelveen-Mij- drecht; te Vleuten-Breukelen: P. H. van der Laan, kand. te Groningen. Aangenomen naar Daarle: C. van Rossem, legerpred. te Voorthuizen. Bedankt voor Apeldoorn: S. de Vries te Blokzijl. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Bunschoten: J. Kievit te Ermelo; te Rotterdam-West C. Pronk te Grand Rapids (VS). GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Rotterdam-IJssel- monde: W. C. Lamain te Grand Ra pids (VS); voor Scherpenisse: J. Mol te Rijssen. Beroepen te Goudswaard: H. Ligten- berg te Terwolde. GEREF. KERKEN Aangenomen het beroep voor de geestelijke verzorging van de Neder landse gemeenschap.in Zwitserland: J. A. A. de Boer te Haarlem-Noord, die voor deze arbeid door de geref. kerk van Haarlem-Noord zal worden afgestaan. Ds. W. Wiersinga Op 58-jarige leeftijd is gisteren plot seling overleden ds. W. Wiersinga. gereformeerd predikant te Emmen. Ds. Wiersinga werd in 1947 predi kant te Visvliet (Gr.). In 1953 ging hij naar Bleiswijk. Vanaf 1958 stond hij in Emmen. ZURICH (EPD) In Zwitserland wordt op 4 november een volksrefe rendum gehouden over de vraag, of er binnen twee jaar een grondwette lijke scheiding tussen, kerk en staët moet komen. Het initiatief tot dit referendum is uitgegaan van ver schillende politieke groeperingen, die onder meer afschaffing van de kerkbelasting willen. t De sociaal-democraten, die de grootste partij van Zwitserland vor men. hebben geadviseerd om tegen een scheiding van kerk en staat te stemmen. Hun belangrijkste motief is. dat afschaffing van de kerkbelas ting noodlottig zal zijn voor het vele werk, dat de kerken op maatschap pelijk gebied doen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2