Modaliteitengesprek in hervormde synode Vl Schepping als bevrijdend handelen? x, J Van Praag naar Woudrichem Plichten Ook Kosygin krijgt kerk niet open De nieuwe oorlog: een analyse van het terrorisme Conferenties 100.000 bijbels voor Roemeense kerken Schetsenbundel geref. mannenbond VANDAAG Voorbijgangers DONDERDAG 27 OKTOBER 1977 KERK Trouw/Kwarteti DEN HAAG Tijdens de vergadering van de generale synode van de hervormde kerk, die 14,15 en 16 november te Driebergen zal worden gehouden, zal het rapport over het modaliteitengesprek, dat gedurende de afgelopen winter ln drie groepen (Zwolle, Driebergen en Gouda) werd gevoerd, op dinsdag 15 november aan de orde komen JEFBEMOV - In de »Ud Jet- remov, in het gebied van Toela in de Sowjetunie proberen de orthodoxe christenen al dertig jaar lang een van de gesloten kerken weer open te krijgen. Ten einde raad schreven zij eni ge tijd geleden een brief met zeshonderd handtekeningen aan minister-president Kosy gin. Daarop reageerde Kosygin met een schriftelijk antwoord, dat hij tegen heropening van de kerk geen enkel bezwaar had. Maar hoewel de gelovigen de brief van Kosygin insloten bij hun nieuwe verzoek aan de plaatselijke autoriteiten, kre gen zij weer een weigering. De reactie van Kosygin was te opmerkelijker, omdat andere klachten over kerksluitingen voorzover bekend nooit door hem beantwoord worden. Van een onzer verslaggevers UTRECHT ..121", het infor matiebulletin van de r.k. kerk provincie in Nederland, meldde enige nummers geleden, dat het Vaticaan geen bezwaren meer heeft tegen het huwen van ge steriliseerde mannen. De jong ste uitgave van „121" geeft een „nieuwe weergave" van het be sluit van de Vaticaanse congre gatie voor de geloofsleer, omdat het eerdere bericht volgens de redactie enige onduidelijkhe den bevatte. Vergelijking laat zien, dat het verschil zit in één zin. „In het verleden zijn huwelijken die ge* sloten werden terwijl de man niet kon voldoen aan zijn rooms-katholieke plichten, al tijd ongeldig verklaard door de Heilige Stoel." Verbeterd be richt: „In het verleden was een dergelijk huwelijk voor de H. Stoel ongeldig, omdat de man niet in staat was om aan de natuurlijke plichten te vol doen." AOVERTENTIE Hervormd Nederland Verder deze week in HN Gesprek met Beyers Naudé. een verboden interview Kamerlid Joop Voogd Ik sta met boide benen in twee kampen Jongeren aan wie de samenleving geen boodschap heeft De dood wordt steeds zakeli|ker benaderd Ik neem vri|bli|vend proefabonne ment 2 maanden H.N, voor f 5 - Straat: Plaats Tel nr Ab pr»is I 31.- per ft Zonder postzegel verzenden aan Ant woordnummer 1776 Den Haaq Bellen kan ook: 070-512111 HN Is ook In de losse verkoop verkrijgbaar. Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tei. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 Met het modaliteitengesprek wordt bedoeld het overleg tussen de groe pen met onderscheidene geloofsop vattingen binnen de Nederlandse hervormde kerk. Tot het voeren van deze gesprekken werd indertijd besloten nadat de vi sitatoren-generaal van de hervorm de kerk in hun rapportage naar vo ren hadden gebracht, dat het ge sprek tussen de modaliteiten, en dan vooral tussen de vertegenwoordigers van de gereformeerde bond en de overige modaliteiten was vastgelo pen. De raad voor kerk en theologie heeft deze gesprekken georganiseerd en een rapport daarover samenges teld. De synode zal moeten beslissen of zij deze gesprekken wil zien voort gezet en op welke wijze. Voorts zijn nog enige belangrijke kerkordelij ke wijzigingen aan de orde. Die betreffende de deelge meenten (nieuwe naam voor buiten gewone wijkgemeenten) in tweede lezing en die betreffende de aanpas sing van de kerkorde aan het princi pebesluit van de generale synode over de toelating van de hulppredi kers tot de sacramentsbediening in eerste lezing Dooprapport Maandag 14 november zal de synode het jaarverslag van de raad voor de zending en dat van de gereformeerde zendingsbond behandelen, 's Avonds zal zij zich bezighouden met het oe cumenisch dooprapport. gevolg van de kerkenconferentie in Lunteren 1974, waar werd aangedrongen op het tot stand komen van een oecu menische catechese. Het oecume nisch dooprapport. waarvan de au teur dr E. Flesseman-van Leer is. is een eerste proeve. De landelijke raad van kerken heeft Indertijd met alge mene stemmen het rapport aan vaard en besloten het aan alle leden- kerken aan te bieden als voortgaan de bezinning op de doop in eigen kerk en als grondslag voor oecume nische catechese Dinsdag 15 novem ber zullen ook een beleidsnota van de generale diakonaie raad en de resolutie over het martelen, die op de vergadering van het centrale comité van de wereldraad van kerken dit jaar unaniem werd aangenomen, ter sprake komen LOS ANOELES De tot nu toe alleen „ondergronds" werkende Amerikaanse zendingsorganisatie Underground Evangelism heeft in officiële contacten met de Roe meense ambassade in Washington toestemming gekregen. 100.000 bij bels naar Roemenië te sturen als geschenk aan de kerken daar. In Nederland staat deze organisatie bekend onder de naam „Vervolgd Christendom". In Roemenië is een comité gevormd, waarin de belang rijkste protestantse kerken verte genwoordigd zijn. Dit comité zal voor de verdeling van de bijbels zorgen. Om Underground Evange lism te waarborgen, dat de bijbels goed terechtkomen, nodigde het co mité de Amerikaan dr. C. Nims uit. om naar Roemenië te komen en de leiding van het comité op zich te nemen. Meer dan het gewone, werkconfe rentie voor medewerksters van de hervormde vrouwendienst, m.m.v. dr F. Boerewinkel, 2-3 november op Kerk en Wereld te Driebergen (tel. 03438-2241). De Geest van God en de persoon van de mens, theologenconferentie charismatische werkgemeenschap, spreker prof. dr P. J. Schoonenberg. donderdag 3 november vanaf tien uur. De Akker. Melkpad 14, Hilver sum. Inl. en opg. tel. 010-181755. AMSTERDAM „Spreek Heer. uw gemeente hoort" is de titel van bun del bijbelschetsen, uitgegeven door de bond van gereformeerde man- nenverenigingen, onder redactie van dr. B. van Oeveren. Deze bundel van 220 pagina's kost 7,50 voor niet-bondsleden en 6,— voor leden. Het boekje is uitsluitend verkrijg baar door 7,50 (of 6.—) te storten op postrekening 333.150 t.n.v. geref. mannenbond te Rijnsburg. De bundel is verdeeld in drie hoofd stukken, resp. handelend over het oude testament, het nieuwe testa ment en de kerk en haar belijdenis. De medewerkers komen uit de kring van het gereformeerd confessioneel beraad en het zijn: dr. B. van Oeve ren, dr. J. Vlaardingerbroek, dr. B. Wentsel, ds. K. J. Schaafsma, ds. M. P. van Dijk en dr. H. B. Weijland. Pastoor Cas Holhuizen (O.F.M.) zingt in z'n kerk te Woudrichem een gregoriaanse hymne bij orgelspel van Jac. B. Looijen. door Jac. B. Looijen De fraaie stad Praag in Tsjechoslo- wakije en ons Brabantse stadje Woudrichem hebben iets met el kaar te maken. Wat dan wel? Nu het is dit. In Praag gooiden ze in 1393 een priester in de rivier de Moldau en de man verdronk. Wat was de kwestie? Hij was de biecht vader van de koningin van Bohe- men en zij vertelde hem alles. De koning, hij heette Wenzel de Eer ste, was erg nieuwsgierig naar wat de koningin allemaal opbiechtte en hij wilde dat weten van de priester, maar die weigerde om iets te zeg gen. Dat kostte hem z'n leven. De koning liet hem in de Moldau ver drinken. De naam van de priester was Jo hannes van Nepomuk. Hij is later heilig verklaard, omdat hij het biechtgeheim niet wilde verraden. Nu komt Woudrichem in het vizier,- want het rooms-katholieke kerkje in die gemeente is gewijd aan de nagedachtenis van Johannes van Nepomuk. Het is een zogenaamd waterstaats-kerkje. In de vorige eeuw hadden we hier in ons land namelijk nog een minister voor de Eredienst. Die had ook te maken- met roomskatholieken, die dakloos waren geworden, omdar de oude kerken in beslag waren genomen door de hervormden. Daarom vroeg hij aan de architecten van de rijkswaterstaat ontwerpen te ma ken voor katholieke bedehuizen, waar dat gewenst werd geacht. Zo kwam in 1838 de waterstaatskerk in Woudrichem tot stand. In klas sieke stijl. Feest In die kerk zat ik dezer dagen te kijken naar een mooie houtsculp tuur, voorstellende de heilige Jo hannes van Nepomuk. We waren in die kerk bijeen voor een feest met vrienden uit Amerika, die hier op bezoek waren. Die vrienden, Joan en Glenn Herzier zijn methodisten en we leerde© ze kennen in Israël. Ter ere van dat feest liet de pastoor van Woudrichem alle kaarsen bran den op een grote zevenarmige kan delaar, vlak voor het altaar. Ik moet er even bij zeggen, dat z'n kerk een jaar of vijf geleden hele maal is gerestaureerd en dat er geen banken meer in staan, maar stoelen. Die had de pastoor samen met z'n huishoudster laten groepe ren rondom tafeltjes zodat je gezel lig kon zitten. De kerk was versierd met boeketten rozen en in de voor hal was een rijk voorziene dis. Ie dereen kon er aan z'n trekken ko men. Drankjes waren er ook bij. Pijpjes pils, flessen wijn en fris drank. Kan dat? Kan dat wel in een kerkgebouw? Eten en drinken en vrolijk zijn met elkaar? Blijkbaar wel, want het ge beurde in Woudrichem. Op het al taar lieten we kaarsen branden en daar werd uit de bijbel gelezen. Door de pastoor, door een joods meisje uit Israël en door een gere formeerde jonge vrouw. Dat ge beurde in het Nederlands, in het Hebreeuws en in het Engels. Toen begonnen de muzikanten te spelen. Aan de piano zat een kunstenaar die het helemaal in z'n vingers had. Er werd op de fluit gespeeld en op een viool en op de hobo. Tussen de muzikale bedrijvigheid door liepen we naar het buffet achter in de kerk, waar pannen met soep en ragout plus stokbrood en schalen met salades waren klaargemaakt. Ook was er kaas uit Frankrijk. De Hollandse kadetjes stonden op ta fel, goed beboterd en belegd. Het was de ervaring van een zuiver stukje oecumenische beweging op wat je noemt „het grondvlak". Midden in de kerk zag ik de pastoor genieten van de muziek en van een geurige wilde havanna-sigaar. Ik vroeg hem, pastoor kan dat nou allemaal maar zo in je kerk? Hij zei waarom niet? Hij zei nog iets: deze kerk is met subsidie van Monumen tenzorg gerestaureerd. Dat wil zeg gen, met ons aller belastinggeld. Laten we er daarom samen plezier aan beleven. Er zit verder niet te zaniken. Onze heilige hier in Wou drichem is Nepomuk en als ik naar de Maas kijk, waaraan ons stadje ligt, moet ik denken aan de Moldau waarin Nepomuk werd verdronken. Dit gezegd hebbende deed de pas- 'toor een forse trek aan z'n sigaar Intussen stond er op het Woudri chemse priesterkoor een uitne mend vocaal ensemble. Het Sanc tus werd aangeheven. Heilig, heilig door prof. dr. A. S. van der Woude Vele jaren geleden beklaagde een student zich bij een bekende Nederlandse dogmaticus over de kloof die er in de theologische opleiding bestond (en bestaat?) tussen bijbelse exegese en dogmatiek. De jongeman kreeg daarop van de hooggeleerde te horen dat „dat inderdaad een groot probleem" was. waama laatstgenoemde schielijk een ander onderwerp aansneed. Aan dit voorval moest ik denken, toen ik de jongste publikatie van prof. Beker en prof. Deurloo in han den kreeg. Hun boekje is de vrucht van een door hen gezamenlijk geleid doctoraalcollege in de theologische faculteit van de Universiteit van Amsterdam. Deze collegae hebben begrepen en metterdaad getoond dat de tijd van een „compartimen- ten-theologie" voorbij moet zijn en ik aarzel niet hen te complimenteren met hun initiatief. Vol blijde verwachting begint men daarom de lectuur van deze geza menlijke studie, waarin „exegese, cultuurgeschiedenis, kerkgeschiede nis en kritische bezinning op het geloof van de gemeente zo nauw mogelijk op elkaar betrokken" zijn. Dat is hoog gegrepen, maar het on derwerp dat gekozen werd. is ook omvangrijk, hoe spreekt de Bijbel over de schepping? In het Woord vooral vatten de au teurs de inhoud en bedoeling vaa hun geschrift bondig samen: „Wij proberen niet „van buiten" Schep per en schepping te vatten, noch het verband aller dingea Wij doen slechts een poging om enkele bijbel gedeelten. waarin er van de schepper en zijn scheppen sprake is, leesbaar te maken en om zo nu en dan een weg te wijzen, waarop wij zouden kunnen leren te leven. Wij bemerkten, dat Israels vertellers, dichters en profeten spreken over scheppen als over Oods bevrijdend handelen en niet als over zijn aanleg van een paradijselijke tuin. die er wel was in het begin van alle dingen, maar nu verdwenen is. Zij delen ons niet mee. dat het geloof in God de Schepper een verklaring biedt van de oorsprong van onze wereld. Op grond van een zorgvuldig naspeuren van hun woorden willen wij laten zien. dat het woord scheppen in de bijbel geen aanleiding geeft om het gegevene te bezingen, maar dat het juist onze gegeven situatie open wil breken tot de lof op het bestaan. Het woord scheppen draagt in de bijbel de feestelijke geur van de opening van het nieuwe, dat bevrijdt en rechtzet, maar tegelijk stelt het daarmee oude en onrechtvaardige- verhoudingen onder scherpe kri tiek." Uitspraken In zes hoofdstukken wordt een en ander nader uitgewerkt. Het is in dit korte bestek niet mogelijk de lezer van dit blad over de inhoud daarvan samenvattend in te lichten. Daar voor worden te veel themata aange sneden. Wij moeten het laten bij een. aantal opmerkelijke uitspraken. De auteurs betogen dat de oude godsbewijzen ons tegenwoordig wei nig of niets meer doen. Het geloof in God de schepper heeft niet van meet aan uitdrukkelijk in de godsdienst van Israël meegespeeld. De bijbel wil ons weghouden van de poging onze blik allereerst te richten naar het eerste begin van de wereld en het al. Hij wil onze blik vasthechten aan Gods concrete bevrijdingsdaden midden in Israël en voor Israël. Daar blijkt zijn Scheppersmacht en ner gens anders. Israël ontmoet zijn scheppergod als bevrijdende Vader, exclusief, alleen, in bepaalde daden en geschiedenis sen, die zich in Israël voltrekken. Wetenschappelijk kan duidelijk ge maakt worden dat het scheppingsge- loof van Israël gefundeerd ligt in concrete bevrijdingsdaden. De dich ter van Psalm 74 (vgl vers 12) ziet in Gods strijd voor de verdrukten diens scheppingsmacht oplichten. Schep ping wordt in Israël geloofd midden in de geschiedenis, die van meet af aan bevrijding van de verdrukte in de benauwdheid zal zijn. Ten on rechte gaf de christelijke traditie voorrang aan het vrijmachtige, onaf hankelijke handelen van God vóór en bij de schepping boven het bevrij dende handelen van God ln het mid den van zijn volk. Dat komt ook daarin uit. dat Gods bevrijdend handelen alleen van be tekenis geacht werd voor de uitver korenen. Daarbij beheerst niet de naam van JHWH het absolute, maar het absolute beheerst de naam. Het eerste hoofdstuk van Genesis ver telt ons dat de bevrijder van Israël al aan het begin van alle dingen Prof. dr. E. J. Beker staat. Waar het ln Genesis mee be gint gaat het om in de hele bijbel. De scheppingsgeschiedenis is niet een introductie, waarna het belangrijk ste nog moet komen en het Oude Testament (Tenach genoemd) is niet een voorportaal van het evange lie. Oude en Nieuwe Testament ver kondigen op gelijkwaardige wijze Jezus Messias. God wil geen godde lijke aarde en geen goddelijke men sen. maar een aarde vol begrenzin gen en vol dreigingen met daarop en daarin de bedreigde en begrensde mens. In de onderling samenhan gende verhalen van Genesis 2 tot 4 wordt niet verteld hoe de mens als man en vrouw destijds in het para dijs was, maar hoe hij in de wereld want zo groot is het paradijs van Genesis 2 is. Doordat de christelijke traditie van een natuurlijke Godskennis bij ie der mens uitging, viel de solidariteit met de niet-bezltters en atheïsten weg. Zonde is niet het overtreden van Gods geboden, maar „een niet willen van zijn hoge en souvereine bevrijdingswil". Bevrijding moet ge zien worden „als ruimtescheppend in de begrensdheden tot in alle eeu wigheden toe". De christelijke tradi tie heeft echter de neiging om de definitieve bevrijding te zien als ruimte-scheppend boven de be grensdheden uit. Ten slotte nog één citaat: „Wie scnepping zegt, zegt in één adem: herschepping". De grote boosdoener die in dit boek je steeds weer bestreden wordt, is de religie, die los van bevrijdingshan- delen over schepping Gods spreekt. De christelijke traditie heeft zich op allerlei wijze door de religie laten inpakken en de Verlichting heeft ons op het verkeerde pad gebracht. Helaas blijft voor mijn gevoel veel van de gevoerde polemiek onder de maat: de godsbewijzen laten zich niet zo eenvoudig afdoen als de Prof. dr. K. A. Deurloo schrijvers suggereren, en de weerga ve van de christelijke traditie lijkt meer op een beschrijving van popu- lair-christelijke meningen dan op een zorgvuldige afweging van de vaak onder bloed en tranen gefor muleerde leer der kerk. De exegeti sche handstandjes die worden ver richt om de schepping als bevrij dend handelen inzichtelijk te ma ken, zijn indrukwekkend, maar heb ben doorgaans weinig te maken met de resultaten van de moderene Bij belwetenschap. Bezwaren Uit het voorafgaande is reeds duide lijk geworden dat ik tegen de door de auteurs geformuleerde opvattin gen ernstige bezwaren heb. Schep ping en bevrijding vallen in het Oude en Nieuwe Testament niet sa men, zó dat scheppen Gods bevrij dende handelen zou zijn, maar Gods schepping en onderhouding der we reld enerzijds en zijn verlossende handelen ln Israël en ln Jezus Chris tus anderzijds zijn aspecten van zijn ene goddelijke handelen. De alle daagse werkelijkheid van groeien en gedijen, van leven en sterven, van zegen en vloek komt niet aan bod als schepping beperkt blijft tot be vrijdend handelen. Voor zover mij bekend wordt verlos sing in het Oude en Nieuwe Testa ment (wedergeboorte, nieuwe schep ping enz.) wel met scheppingstermi nologie, de schepping echter nooit met verlossingsterminologie be schreven. Het Oude en Nieuwe Tes tament kent geen scheppingsgeloof, omdat geloof in een scheppergod in die tijd niet in het geding was. Ware de schepping vanuit de verlossing te verklaren, dan zouden wij in het Oude Testament een uniforme scheppingsbeschouwing moeten vinden. Het spreken over de schep ping is echter pluriform (scheppen als maken, scheppen door het TOEWIJDING Zonder bepaalde opzet kwam nx weer in handen de bundel „Feeste van 't jaar" van W. A. P. Smit. D bundel is een verzameling gedichte die te maken hebben met wat wi noemen de christelijke feestdagei Het begint met twee gedichten der de titel „Toewijding" Hier is he eerste ervan: „O God, o wij aanbidden U - En zoeken het verborgen woord, Dat onze liefde heeft voor U in 't beven van ons hart gehoord Het woord, dat van Uw majesteit Zal stralen als het morgenlicht En, als de zon op 't water, spreidt Zijn afglans over ons gezicht - Dat van Uw liefde draagt den geui - Een overvloed van violet - En heeft die diep-doorgloeide kleu Van donk're rozen in een bed - Het woord, dat alles vat te zaam Wat in ons hart aan liefde is, En schuchter van Uw grooten naam Beroert het diep geheimenis." Vanwege dit „wij" zou dit lied vai de gemeente kunnen zijn. En eigen lijk wel heel duidelijk een gemeenti in deze tijd. Een gemeente die zich zelf wat minder betrouwbaar voor komt in het aanheffen van de oude bekende strofen, die door het vele zingen uitgesleten zijn. Niet vooi iedereen, maar wel voor velen. Wi zoeken naar het verborgen woori dat onze liefde heeft voor U. En we herkennen dat zoeken. Woord, scheppen als strijd, niet en kel het laatste!) en piaakt gebruik van verschillende, doorgaans oud- oosterse motieven. Activisme Het Oude Testament kent wel dege lijk de lof der schepping als gege venheid (Psalm 19; Psalm 8; Jesaja 6 vers 3 enz.). De verlossing is in het Oude Testament niet primair bevrij ding van onderdrukten, maar ver lossing van een uitverkoren volk. Omdat aan schepping en herschep ping in dit boek geen eigen plaats wordt toegekend, kan ook gezegd worden dat wie schepping zegt, in één adem herschepping zegt. Alles is hier opgeslokt door een permanent activisme, waardoor de geschapen heid versmald wordt tot terrein van Gods handelen en gezegd kan wor den dat God de bedreigde mens wil de. Waarin herschepping voor de auteurs anders dan in de participa tie aan bevrijdend handelen be staat, is mij niet duidelijk geworden. Het „is geschied" van Christus' ver- lossingshandelen en Paulus' woor den, dat wie in Christus is, een nieu we schepping is, komen niet tot hun recht. Bij de lezing van dit boekje heb ik mij steeds weer moeten afvragen, of de zorg om de verdrukten in deze wereld de twee auteurs niet meer verbonden heeft dan een integratie van exegetische arbeid en dogma tiek. Om geen misverstand te laten ontstaan: die zorg om de verdrukten deel ik, maar dat is geen thema van scheppingstheologie, maar van wat heiligmaking genoemd wordt. Gods bevrijdend handelen in Christus be looft mij niet verlossing uit de ver drukking, maar stelt mij verdruk king in deze wereld in het vooruit zicht Ik heb groot respect voor de auteurs van dit boekje, een even groot res pect voor hun poging exegese en dogmatiek te verzoenen, maar ik betreur oprecht dat hun onderne ming op mij de indruk maakt meer bepaald te zijn door impressionisti sche Bijbeluitleg en bepaalde maat- schappelijk-politieke drijfveren dan door een kritisch luisteren naar Schrift en traditie. Prof. dr. A. S. van der Woude, als oudtestamenticus verbonden aan de theologische faculteit van de rijksuni versiteit te Groningen, bespreekt: E. J. Beker/K. A. Deurloo, Het begin in ons midden. Aspecten van bijbels scheppingsgeloof, Ten Have, Baarn 1977, prijs 13,50. beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroeptn te Nieuw-Amsterdam: M J. Kalvenhaar te Nieuwleusen; te Veen: W. Roos, kand. te Leek; te Wekerom: W. Verboom, kand. te Nieuwerkerk a.d. IJsseL Aangenomen de benoeming tot bij stand in het pastoraat te Greven bicht: C. J. Menken-Bekius (geest verzorgster verpleeghuis De Prin senhof te Leidschendam), wonende te Leiden. Bedankt voor Hagestein (toez.): C. J. v.d. Broek te Vinkenveen. Beroepbaar: C. Bouman, Godetia 1^ Dordrecht. GEREF. KERKEN Beroepen te Goes: K. W. Kakcs U Treebeek. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Dronten: J. Kruithof te Hoek. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Almelo: B. Reinders te Hardinxveld-Giessendam. Pater Kotte Kardinaal Willebrands heeft pu bliek gemaakt, dat hij geen enkele aanleiding heeft om terug te komen op de besluiten van 1975 tegen pater Kotte. In 1975 verbood kardinaal Alfrink aan pater Kotte als priester in het aartsbisdom Utrecht werk zaam te blijven. Daarop volgde een uitgebreide briefwisseling van kar dinaal Alfrink en later kardinaal Willebrands met pater Kotte. Ook zijn er verschillende gesprekken ge weest, het laatst op 15 september. In een brief van 21 september aan kar dinaal Willebrands weigerde pater Kotte zich te onderwerpen. Deze weigering was voor kardinaal Wille brands aanleiding om overeenkom stig het advies van de Romeins! curie de maatregelen te handhaven Pater Kotte verzet zich tegen wat hij noemt het modernisme van de Nederlandse bisschoppen. Andere organisaties, die toch veel kritiek op de ontwikkelingen in de r.k.kerk van Nederland hebben, zoals de bewe ging „Confrontatie" en de Limburg se priestergroep „Waarheid en le ven" willen niets met pater Kotte te maken hebben. Knottenbelt De internationale pacifistische vere niging IFOR heeft de aandacht ge vestigd op de Rhodesische pacifist Richard Knottenbelt, die deze maand wegens dienstweigering ver oordeeld werd tot vijf maanden ge vangenis. Knottenbelt (35) verzet zich als quaker op gewetensgronden tegen de militaire dienst. Hij is le raar wis- en natuurkunde. De IFOR waarbij in Nederland de doopsgezin de vredesgroep en Kerk en Vrede zijn aangesloten, vraagt brieven te sturen naar premier Ian Smith te Salisbury. Gevraagd wordt in de brief de naam van Richard te noe men en te pleiten voor het aanvaar den van gewetensbezwaren tegen militaire dienst. Dr. A. F. Meilink Tot gewoon lector in de moderne sociaal-religieuze geschiedenis aar. de rijksuniversiteit te Groningen is benoemd dr. A F. Meilink, thans wetenschappelijk hoofdmedewer ker aan deze universiteit. Dr. Me! link (61) promoveerde in 1953 aand? universiteit van Amsterdam op eer proefschrift over de wederdopers ir de noordelijke Nederlanden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2