Leider sociaal-christelijke bond in Rusland in gevaar Geef kinderen volledige plaats in de kerkdienst De gevolgen van perstafels ter synode Bijbelvertaler Van der Veen overleden Kerken geschokt door actie Pretoria Giro 5261 VANDAAG Voorbijganger* li VRUDAG 21 OKTOBER 1977 KERK Trouw/Kwartet stUC door A. J. Klei school, onverschrokken aanstaan de domineesweduwen opbelde met het verzoek, hem terstond in te lichten als de slag gevallen was Toen ik bij de krant kwam. dat was een paar jaar na de oorlog, had je een redactie voor kerk- en school- nieuws Dat kon ook best de we reld was nog erg overzichtelijk zé ker voor een streng orthodox-pro testantse krant «want dat waren wij en dat wilden wij wetem De werkzaamheden op het gebied van de school waren goeddeels bekeken met het jaarlijks in de week na pasen beluisteren van professor Dijk en prolessor Van Ittereon twee welsprekende voorvechters van het christelijk onderwijs, en met het meemaken van de Vrije Universiteitsdag waar ook tal van ..ome mensen" kwamen Wat het kerknieuws betreft kon het ook kalmpjes aan Alleen gereformeer de synoden lieten krantemensen toe daar konden we ons dus ten volle aan geven Voorts hadden overleden predikanten onze bijzon dere aandacht Op dit punt werd een hard soort journalistiek bedre ven. Ik herinner me dat mijn oude. van de vooroorlogse Standaard overgekomen collega voor kerk-en- Tegenwoordig hebben wij een af zonderlijke onderwijsredactie. het geen de oplettende lezer niet zal zijn ontgaan En voor de kerk- nieuwsredactie zim in de loop der jaren steeds meer perstafels inge ruimd. De hervormde synode werd na enig getob in de hogere regionen van deze kerk openbaar, de remon stranten komen met uitnodigingen voor hun algemene vergaderingen, de doopsgezinden heten ons wel kom op hun broederschapsbijeen komsten. de lutheranen sturen hun synodestukken en sinds het tweede vatikaans concilie zitten we alsof t maar niks is op pastorale concilies oog in oog met een echte kardinaal We kunnen dik tevreden zijn en dat zijn we ook Zózeer zelfs dat we niet eens verdrietig zijn nu de raad van kerken in ons land besloot, zijn vergaderingen voorlopig voor de pers gesloten te houden Overigens is uit de discussie hierover «we had den er onlangs een bericht van op deze pagina) duidelijk geworden, dat niet ieder hooggeplaatst kerke lijk persoon compleet gelukkig is met onze aanwezigheid op synoda le en aanverwante vergaderingen De hervormde synodevoorzitter ds O Spilt vindt het maar zo-zo en nog niet zo lang geleden zei de actuanus van de geretormeerde sy node dr H B. Weijland enigszins verdrietig tegen mij. dat de synode vaak niet goed ..overkomt" in de krant. Dr Weijland gaf toen als voorbeeld de manier waarop geschreven was over de behandeling ter gerefor meerde synode van een stuk der classis Hoogeveen over het vloeken voor radio en op de televisie: dat was helemaal een zaak geworden van discussie over het al dan niet te vlot en dus ijdel gebruik van Gods naam door de EO. en de classis Hoogeveen was nergens meer. Ik kon hem vertellen dat Juist op üe avond van de dag. waarop deze kwestie ter sprake was gekomen, er iets mis was op onze steno-afdeling, met als gevolg dat het synodever slag van de eigen informatiedienst der gereformeerde kerken eerder binnenkwam (via het ANP) dan het verslag van onze eigen Aldert Schipper Het verslag van de infor matiedienst is min of meer offici eel. het gaat althans pas de deur uit na goedkeuring van een lid van het synodebestuur Welnu, de avondre dactie binnenland, waarvan ik de bemanning geen speciale aandacht voor synodale verhalen toeschrijf, kwam bij me met het bewuste ANP-stuk en zei: de gereformeerde synode heeft bezwaren tegen de EO. heb jij daar al iets over? Hiermee wil ik vaststellen dat. wanneer een onderdeel van een sy nodaal debat extra aandacht krijgt en misschien een eigen leven gaat leiden, dit niet louter een gevolg hoeft zijn van de aanwezigheid van perstafels de lezer zelf haalt het nieuws uit een verslag. en in dit geval werd ook uit het verslag dat door hoogeerwaarde handen was gegaan, duidelijk dat het nieuws niet werd gevormd door de zorg van de classis Hoogeveen. maar door de opmerkingen van de hoog leraar Rothuizen over de EO. Intus sen zal ik de laatste zijn om te beweren dat er nooit malle dingen over synodes en zo in de krant staan Toch behoeven kerkelijke hoogwaardigheidsbekleders niet benauwd te zijn voor wat zich aan de perstafels afspeelt, als ze maar indachtig zijn waarvoor een krant dient. Tot hun hulp en troost geef ik tenslotte door wat professor Her man Ridderbos in het Gerefor meerd Weekblad over synodever slagen in de krant schreef (en ik vind het fraai, met een gezagheb bende stem te kunnen eindigen). ..Weliswaar geven deze verslagen slechts een zeer beperkt en dikwijls ook een zeer eenzijdig beeld van wat er op een Synode feitelijk ge beurt en van hetgeen er in de soms ook zeer langdurige debatten door de verschillende sprekers wordt ge zegd Dat ligt wat deze persver slagen aangaat wel enigermate in de aard van de zaak. Een dag blad heeft slechts beperkte ruimte en moet dus een selectie maken. En deze selectie wordt dan vooral be paald door de ..nieuwswaarde" van wat er op een synode gebéurt. Daarmee is echter tevens een crite rium ingevoerd, dat nog al afhan- Dr H. B. Weijland kelijk is van wie en wat een bepaal de verslaggever belangrijk en inte ressant vindt." ADVERTENTIE door Jewgenij Wagin Igorj Ogoertsow, de stichter en leider van de Sociaal-Christe lijke Bond ter Bevrijding van het Volk, die in 1967 door de geheime politie KGB werd ge arresteerd en veroordeeld werd tot een twintig jaar durende vrijheidsberoving, bevindt zich in het kamp in Permj, waar hij zit in ernstige gezondheidspro blemen. Naast chronisch vitamine-gebrek en overspanning, leidt hij aan bloedar- j moede en een chronische midden oorontsteking. In de gevangenis werd hij invalide van de tweede cate gorie. maar in het kamp dwingt men hem tot zwaar lichamelijk werk. Door de ondervoeding is hij net een geraamte en volledig kaal geworden. De natuurkundige Andrei Sacharow noemde in 1974 het lot van Ogoertsow in een brief aan partijleider Brezjnjew. De natuurkundige noemde Ogoertsow In 1975 deed Ogoertsow schriftelijk een symbool voor de strijd van de rechten van de mens tegen willekeur en rechteloosheid. afstand van zijn staatsburgerschap. De Belgische regering heeft er in toegestemd dat hij de Belgische na tionaliteit kreeg, maar de Belgische ambassade heeft op haar talrijke verzoeken om inlichtingen inzake Ogoertsow geen antwoord gekregen. Een hoge ambtenaar heeft Ogoert sow kortgeleden in het kamp be zocht Hij probeerde de gevangene er van te overtuigen dat hij moest af zien van zijn verzoek om de Belgi sche nationaliteit. In dat geval was een voortijdige vrijlating om gezond heidsredenen mogelijk. Politieke gevangenen zijn nog nooit in de Sovjet-Unie voortijdig vrijgela ten en Ogoertsow weigerde op het voorstel in te gaan. HIJ laat weten nooit te zullen terugkomen op zijn vaste besluit de Sovjet-Unie te ver- la tea In de illegale pers. de samlzdat. wordt de oproep ter verdediging van Ogoertsow breed verspreid. De op roep is ondertekend door vooraan staande leden van de democratische beweging. Zij vragen internationale organisaties en leidende personen in christen-democratische partijen in het Westen, te pleiten voor de vrij heid van de leider van de sociaal- christelijke beweging in de Sovjet- Unie. Intelligentsia Igorj WJatsjeslawowitsj Ogoertsow is in augustus veertig jaar gewordea De Sociaal-Christelijke Bond ter Be vrijding van het Volk ls een Illegale organisatie, die voornamelijk be staat uit vertegenwoordigers van de technische intelligentsia en beoefe naren van de menswetenschappen van Leningrad. Moskou en andere steden van de Sowjet-Unie. De bewe ging stelde zich een radicale veran dering van het bestaande regime ten doel. De beweging heeft drie jaar bestaan, van 1964 tot 1967. Zij legde zich hoofdzakelijk toe op het verspreiden van religieus-filosofische lectuur, zoals van N. Berdjajew, J. Maritain en Gabriel Marcel. Niettemin wer den de leiders beschuldigd van anti- sowjet-agitatie en van het voorberei den van een staatsgreep. Ogoertsow kreeg de zwaarste straf: twintig Jaar opsluiting, waarvan er nu tien om zijn. Hij is een zeldzaam voorbeeld van een mens. die op Jon- CONFERENTIES Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibauts trast 131 Tel 020-913456 Tele* 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westbiaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN MAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel. 05200-17030 Ik - jij - wij allemaal, drie week ends voor gehuwden en niet-(meer) gehuwden, die het belangrijk vinden meer zicht op elkaar te krijgen, geor ganiseerd door de commissie op- zichzelfstaanden van het algemeen diaconaal bureau van de gerefor meerde kerken (tel. 033-43244. toest. 229) in samenwerking met ..Kerk en Wereld" te Driebergen. 28-30 okto ber. 10-12 februari en 3-5 maart. Dicht-belciH. 29-30 oktober Op Den Alerdinck te Laag Zuthem (tel. 05290-5411. voor dichters en dichtlie- venden. Didactische werkvormen, voor ka- techesedocenten bij het voortgezet onderwijs. 25-27 oktober. Huize Nleuwkerk. Ooirle (tel. 013-341218). Van een onzer redacteuren KAAPSTAD DEN HAAG - Leiders van verschillende kerken In Zuid- Afrika hebben geprotesteerd tegen de maatregelen van de Zuidafri- kaanse regering tegen 18 organisa ties en twee bladen. Kardinaal Owen McCann van Kaapstad ver klaarde geschokt te zijn. ..Naar mijn mening zijn deze verboden en vrij heidsbeperkingen niet gerechtvaar digd". zei hij Aartsbisschop Denis Hurley van Durban noemde de maatregelen een zware slag voor de zwarte bewust- zijnsontwikkeling en voor de com municatie tussen blank en zwart. De gekleurde bevolking is door deze uitzichtloze politiek volkomen hul peloos geworden Ds Sam Butl. de secretaris van de synode van de «zwarte» Nederduits Gereformeerde Kerk ui Afrika, be toonde zich ook diep geschokt Hij noemde de maatregelen tegen dr. Sally Motlana de leider van de tien verantwoordelijken in Soweto en te gen dr Beyers Naude en diens me dewerkers een slag voor Zuid-Afri- ka De Nederlandse Hervormde Kerk heeft in een telegram aan dr Beyers Naudé haar medeleven betuigd De raad van kerken heeft bij premier Vorster krachtig geprotesteerd ln hun telegram noemen de Nederland se kerken de maatregel uitzichtloos en spreken de hoop uit dat de rege ring van Zuid-Afnka haar intrekt ten einde chaos en onverzoenlijk heid te voorkomen De tegenstellin gen worden er alleen maar door op de spits gedreven ge leeftijd geestelijk, intellectueel en politiek rijp was. Toen ik met hem kennismaakte, was hij iets ou der dan twintig, maar hij was al een compleet gevormde persoonlijk heid, met een gedegen visie op de wereld. Hij moest zijn filosofische studie in Leningrad afbreken om ideologische redenen. Hij was een begaafd pianist en componist. Hij hield zich beroepsmatig bezig met kunstgeschiedenis. psychologie, economie, en politieke wetenschap pen. Ieder die zijn grote en brede talenten leerde kennen voorspelde een briljante academische carrière. Oecumene Ogoertsow verwachtte veel van het oecumenisch christendom en hij ge voelde een morele verplichting te genover God en de wereld. Juist door dit plichtsgevoel kwam hij tot oprichting van de sociaal-christelij ke bond. Het oprichten van een organisatie is in een gesloten, totalitaire maat schappij een belangrijke verdienste. Maar de allerbelangrijkste vraag is: Wat was dat voor een organisatie, met wat voor geest waren de deelne mers vervuld. Niemand van ons riep op tot geweld of streefde naar een gewelddadige staatsgreep. Ogoertsow zelf noemde het tijdens zijn proces een beledi gende leugen, toen men hem tot de voorstanders van terreur rekende. Kerstening van politiek, economie en cultuur waren zijn doelen en deze bezielden de eerste leden van de bond. Deze ideeën worden nog steeds verspreid door middel van samizdat en ontmoeten steeds meer steun. De bond (in het Russische wordt de naam afgekort tot: WSChSON) wijst in haar programma op de tientallen jaren durende materiële en morele crisis in het land van overwinnende socialisme en verwerpt de marxisti sche benadering van sociale en poli tieke problemen als ongeloofwaar dig. De bond wil dat er weer een nationaal christelijk Rusland komt. Hoewel de christelijke godsdienst niet verbonden is met een of andere tijdelijke maatschappij-vorm, moe ten zijn ethische beginselen ver taald worden in de economische en politieke praktijk. Het programma van de WSChSON is geschreven door Igorj Ogoertsow en vormt een weerspiegeling van zijn diep religieuze wereldbeschou wing. Na de jaren gevangenis, psychia trisch ziekenhuis en werkkamp schrijft Ogoertsow aan zijn familie dat hij soms bijna niet meer op zijn benen kan staan. In 1967 pleitten Frangois Mauriac, Jean Rostand, Robert Aron, Gabriel Marcel en an deren voor Ogoertsow. Mogelijk heeft dit pleidooi Ogoertsows leven gered. In 1974 wees Sacharow op diens lot. Het mag niet zo zijn dat Igorj Ogoertsow hetzelfde lot wacht als Joerij Galanskow, die in gevan genschap omgekomen is. De wereld moet al het mogelijke doen om Ogoertsows vrijheid te bewerkstel ligen. De schrijver van dit artikel, Jewgenij Wagin. is een uitgeweken dissident, die sedert enige tijd in Rome woont. Hij was een van de leiders van dc sociaal-christelijke bond en bracht een aantal jaren in een concentratie kamp door, nadat dc bond was opge rold. Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan voert de Stichting Oecumenische Hulp aan Kerken en Vluchte lingen aktie voor een aantal jubileum-projekten. Geef de mensen in Soedan, Zuidoost Azie en Mississippi Delta in de Verenigde Staten een kans weer een bestaan op te bouwen en help mee aan de hulpverlening na rampen over de gehele wereld (rampenfonds). Stichting Oecumenische Hulp Corn. Houtmanstraat 17 Utrecht. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Op 89-jarige leeftijd is overleden de taalge leerde en bijbelvertaler dr H. van der Veen. Zijn levenswerk is geweest, dat hij de zuidelijke Toraja's op Celebes de bijbel in hun taal heeft gegeven. Dr Van der Veen is voor de 500.000 zuidelijke of Sadan sprekende Tora ja's geweest, wat een generatie eer der dr A. C. Kruyt en dr N. Adriani waren voor de noordelijke. Baree sprekende Toraja's. In 1916 werd de 28-Jarige Van der Veen door het Nederlands bijbelge nootschap uitgezonden naar zuide lijk Torajaland (gelegen in het noor den van de poot linksonder van Cele bes). Hij had toen juist zijn studie oosterse talen in Leiden afgerond met een proefschrift over een taal van het Molukken-eiland Halma- heira. Hij kwam in een gebied, waar het Nederlandse gezag pas tien jaar te voren gevestigd was. In 1913 was er het zendingswerk ter hand genomen door de gereformeerde zendings- bond. Sinds 1928 nam ook de zen ding van de christelijke gereformeer de kerken een deel van het gebied voor haar rekening. Met beide zen dingen werkte dr Van der Veen nauw samen. Dr Van der Veen werkte er bijna veertig jaar, tot voorjaar 1956. Toen was de bijbel klaar. Daaraan was Van een onzer verslaggevers SCHIEDAM Oeef de kinderen een volledig volwaardige plaats in de kerkdienst. Aparte kinderdien sten zijn alleen gerechtvaardigd als noodmaatregel. Aldus een nota ..Kinderen in de kerkapart of samen" van de provinciale her vormde jeugdraad Zuid-Holland. De nota signaleert, dat in een groot deel van de hervormde kerk kinde ren in de kerk iets bijzonders, bij na iets geks is geworden. De gewo ne kerkdienst is bestemd voor ..bo ven de achttien" Beneden acht- tienjarigen worden apart opgevan gen in zondagsschool, kinderkerk. jeugdkerk. jeugddienst en hoe het verder alleiaal heten mag. Gezin De jeugdraad vindt dat onjuist hoe fraai liturgisch of experimen teel die jeugddiensten ook mogen zijn. De kerkdienst is als samen komst van het huisgezin van de Heer ook voor de kinderen be stemd Thuis hebben de kinderen hun plaats tussen vader en moe der. broer en zus. met trie ze aan één tafel de maaltijd gebruiken, waar ze ook deelnmen aan alle gesprekken Nxet als volwassen, maar wel als volwaardige leden Is de inrichting van het kerkge bouw überhaupt wel berekend op kinderen, als we denken aan het formaat banken, de hoge preek stoel. de vorm van de liturgie? Aparte kinder diensten zijn vol gens de nota alleen gerechtvaar digd, als noodmaatregel in die si tuaties. waarin dominee en kerke- raad de kerkdienst blijven be schouwen als privilege van vol wassenen. Praktijk Niet langer zo. van het gezin. Zo zou het ook in de kerkdiensten moeten zijn Predikanten zouden niet zo onkin derlijk moeten preken, ouderen zouden het niet meer storend en lastig mogen vinden, wanneer kin deren blijk geven van hun aanwe zigheid. De kerkdiensten zouden wat minder strak en statig grote- mensengedoe moeten zijn en moe ten winnen aan onbevangenheid en vrolijkheid. De nota geeft dan voorbeelden van hoe het zou kunnen uit de praktijk in Leidschendam, Hieuwenhoorn- Hcllevoetsluis en Oud-Beijerland. In de gereformeerde kerk van Oud- Beijerland b.v. wordt de gewone zondagse kerkdienst eens in de twee maanden helemaal afge stemd op het denken en doen van de kerkgangers van 6 tot 12 jaar. In deze diensten wordt het evangelie niet ..bepreekt", maar wel volop besproken en verwerkt in zang en muziek, tekening en declamatie. De nota is te bestellen door twee gulden te storten op postrekening 547300 t.n.v. provinciale financiële commissie hervormde kerk Zuid- Holland te Schiedam met vermel ding ..Kinderen in de kerk". GEVOELENS Eigenlijk beleeft West-Europa en ongetwijfeld ook een groot aantal mensen ver daarbuiten een tijdsgewricht dat ons allen hard op de huid komt. Het is niet alleen dat wij met vormen van geweld geconfronteerd worden, die iederee moeten schokken, maar het lijkt wel. alsof alle diepere vragen van ons leven hiermee worden opgerakeld. Er is al gewezen op het wijd verbreide triviale gevoelen, dal zich uit in uitdrukkingen als.ze moeten ze allemaal tegelijk de grond instampen". Maar niet kan worden ontkend, dat ook zij die graag na diepere bezinning over gebeurtenissen van deze aard oordelen, in eerste aanleg dergelijk» gevoelens bij zichzelf moeten constateren. Het is een eerste reactie die veel meer mensen vanuit hun eigen hart bekend is dan hen die ze er onmiddellijk uitgooien. In hoeverre huichelen we als we ons er kwaad over maken? Ook andere minder edele gevoelens maken zich in ons breed. De dood van iedere geweldpleger geeft ons aanvankelijk voldoening. Het stelt in onze eerste oogopslag iets van gerechtigheid voor en bovendien brengt het op het eerste gezicht de door ons allen begeerde rust en vrede dichterbij. Gevoelens van 1 opluchting na de dood van de kaper 1 in Somalië en van de gevangenen in I veel ander werk voorafgegaan. Van der Veen was de eerste, die de taal der zuidelijke Toraja's wetenschap pelijk onderzocht. Hij maakte een woordenboek. 1100 pagina's dik, dat in 1939 werd gedrukt. De oorlog onderbrak zijn arbeid. Drie jaar bracht dr Van der Veen in een Japans kamp door Ten gevolge van de oorlog verloor hij zijn vrouw en zijn oudste zoon. Ook het manus cript van een grammatica en grote delen van de bijbelvertaling die al gereed waren, gingen tijdens de oor log verloren. Tot het laatst van zijn leven is dr Van der Veen actief gebleven. Zo schreef hij nog een hoofdstuk voor het jubileumboek van de vijftigjari ge christelijke gereformeerde zen ding, dat komend voorjaar ver schijnt. Ds. A. Karreman Ds. A. Karreman te Rijswijk is met ingang van 28 oktober benoemd tot hoofdluchtmachtpredikant. Hij volgt ds. R. C. A. van Voorst Vader op, die per 1 november de dienst verlaat in verband met functioneel leeftijdsontslag. Ds. Van Voorst Va der is vijf jaar hoofdluchtmachtpre dikant geweest. Zijn opvolger is eveneens hervormd, 49 jaar oud en luchtmachtpredikant sinds 1957. West-Duitsland komen niet alleen bij harde bestrijders van deze groep desperado's voor. Die dingen moeten we constateren. Niet omdat alles begrijpen zo belangrijk is. maar omdat dit de enige manier is om eerlijk verder te gaan. Maar tegelijk beseffen velen, dat hier veel meer over gedacht en gezegd moet worden. Het geweld dat wij samen in onze samenleving in stand houden ten opzichte van anderen in de wereld, maakt ons tot mensen met vuile handen. Amerikaanse politie-series zouden je soms waarachtig doen geloven dat er een wereld van zwart-wit is tussen het geweld van de misdaad en het recht-zetten van de dingen door de anderen. Maar intussen blijven de beelden van dit geweld veel meer mensen op ideeën brengen dan wij vermoeden. En nog steeds is er een bedriegelijke zuinigheid ten aanzien van het treffen van de werkelijke, menselijke, veiligheidsmaatregelen. Ik denk toch echt dat die problemen, en die van de achtergrond, die van onze allereigenste kabinetsformatie overtreffen. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Uitwijk en te Ooster land: J. J. C. Dee, kand. te Oegsfg geest; te Nieuwerkerk ad IJ: (buiteng. wijkgem. in wording). Rowaan, laatstelijk doopgez. pre< kant. wonende te Havelte. Bedankt voor Alblasserdam (toez, E. K. Teygeler te Katwijk a d. Riji Beroepbaar: W. Altena. Prof. Broekemalaan 23, Utrecht; J. J Dee, Pres. Kennedylaan 212, Oegsl geest; W. Verboom. Westringdijk 3' Nieuwerkerk a.d IJssel. Intrede op 23 okt. te Bergschenoel Chr. v. Andel uit Heteren; te Ou' sterhaule: kand. G. J. van Asselt Haren; te Hattem: E. J. Bos Kamperveen: te Creil-Espel: C. Oppelaar uit Nieuw-Amsterdam Oss: J R. Kok uit Hansweert; Dronrijp: kand. R. Schelling ul Bussum; te Wezep (buitengew. wijl gem. in wording): A. Stegenga ul Barneveld; te Klooster-Ter Ai (buitengew. wijkgem): L. Lingej voorheen leraar aan de scholengei Blaise Pascal uit Spijkenisse. Bevestiging te Sommelsdijk (pastda raat stichting herv. diakonale gt'" zondheidszorg) W. van Herpen Hagestein. ALG. DOOPG. SOC. Afscheid van de Streekgem. Frii land West (Bolsward): G. G. Hoek* ma ber. te Sneek. GEREF. KERKEN Afscheid van de streekgem. Middert Betuwe (Resteren): G. J. v. d. Bon ber te Son en Breughel. Intrede te Scheveningen: A. Zwaag uit Heerde. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Intrede te Spakenburg-Noord: M. 1 Sliggers uit Alkmaar en Broek Langedijk GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Middelhamls: Ch| v d. Poel te Yerseke. Intrede op 25 okt. te Oostkapelle: Bac uit Boskoop. Kohlbrugge In de serie „Stemmen uit Wit1 berg. Preken, artikelen, brieven ei van dr. Maarten Luther en zijn ti; genoten" is als bundel 32 het eerst gedeelte verschenen van Kohlbi ge's vragenboekje over de Heidi berger catechismus. Dit wordt do< de redactie van de serie verdedig met het argument, dat Kohlbrugi „van huis uit afkomstig was uit hersteld evangelisch lutherse g meenteTegelijk verschenen a bundel 41 in de „Stemmen uit Gen ve" Calvijns laatste vier preken ovi het boek Job. In totaal zijn nu deze serie in tien jaar 159 preken vs Calvijn over Job uitgegeven. Ze we den alle vertaald door ds. D Dijk te Leeuwarden, die inmiddels overleden. Beide series (vier guidi per aflevering) zijn uitgaven van Gereformeerde Bibliotheek te Go driaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2