Willibrord: intercommunie in bepaalde situaties Vaste herdenkingsdag voor vermoorde Joden Vl Sadat steekt hand uit naar christenen De welbewuste beperking van B. Hemelsoet Uit brieven van lezers Sprake van 'geestelijke noodzaak' Beatle-muziek op de katechisatie De harde wereld van de punk rock VANDAAG Voorbijgangers eerst m'n Qcudlfaantje opeten..! DONDERDAG 20 OKTOBER 1977 KERK Trouw/Kwartet Van een onzer verslaggevers DEN BOSCH - Het bestuur van de Sint-Willibrordvereni- ging heeft er opnieuw voor ge pleit. dat niet-katholieke chris tenen in bepaalde situaties worden toegelaten tot de maal tijd des Heren in de r.k. kerk. De Sint-Willtbrordverenlging is het officiële adviesorgaan en servicecen trum voor de oecumene in de r.k kerk in Nederland In het zojuist verschenen jaarverslag erkent het bestuur, dat het in de huidige situa tie voor de bisschoppen onmogelijk is zonder meer en in zijn algemeen heid wederzijdse eucharistische gastvrijheid toe te staan (ieloofsverbondenheid Maar het wijst erop. dat de r.k. kerk uitzonderingen op deze regel kent op grond van wat genoemd wordt de ..geestelijke noodzaak" (necessitas spiritualist Doorgaans denkt men bij deze term aan situaties als afwe zigheid van een r.k priester, doods gevaar en dergelijke Maar de Willi- brordvereniging meent, dat ook van geestelijke noodzaak" gesproken kan worden bij al die christenen, waar een innerlijke geloofsverbon- denheid groeit. Deze gelovigen weten zich verbon den met het geloof van hun eigen kerk. doch deze geloofsverbonden- heid gaat niet ten koste van de her kenning van andere geloofsgemeen schappen als heilsinstrumenten van de ene Heer. Voor deze groep gelovi gen vormt de Maaltijd des Heren geen middel tot eenheid, maar is zij reeds vanuit de concrete ervaring van gemeenschappelijkheid met el kaar in de ene Heer een beleving van de uiteindelijke, definitieve communio igemeenschap» tussen de kerken. De Willibrordvereniging denkt daar bij niet alleen aan gemengd gehuw den. interconfessionele bejaarden huizen en dergelijke, maar ook aan gelovigen m basisgemeenten of paro chies. die door een intensieve ge meenschappelijke geloofsbeleving en oecumenisch pastoraat tot weder zijdse geloofsherkenning en erken ning van eikaars geloofsgemeen schappen gekomen zijn. In al deze specifieke gevallen kan er een soort „geestelijke noodzaak" groeien we derzijds toegelaten te worden tot de Maaltijd des Heren, ook al bestaat er tussen de kerken als zodanig nog Prof. dr F. Haarsma geen officieel-erkende volledige communio. Orden van dienst Om tot deze officiële communio te komen, noemt de Willibrordvereni ging het verder van groot oecume nisch belang, als de reformatorische kerken en de r.k. kerk zich uitspre ken in welke orden van dienst van de andere kerk zij hun eigen geloof her kennen. Indien deze aanvaarde or den van dienst dan vervolgens in de éigen viering gebruikt zullen wor den. is een eerste reële stap op weg naar wederzijdse deelname (inter communie) gezet. In zijn jaarverslag zegt het bestuur van de Willibrordvereniging (voorzit ter prof. dr F. Haarsma» ook. dat de huidige oecumenische ..stilte na de storm" geen impasse betekent. In parochies en oecumenische geloofs gemeenschappen zet de oecumene zich onderhuids voort en lijkt de diepgang en inhoudelijkheid thans meer kans te krijgen dan voorheen. De oecumenische beweging komt op adem en hopelijk blijkt zij te be schikken over de langste adem. Due rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op m deze krant gelezen berichtenartikelen en commentaren, en niet voor gedichten, open brieven, oproepen ol reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden). De inzondingen voor deze rubriek dienen zo beknopt moge!i|k te zijn De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor Hei is ons helaas niet mogelijk over elk geval van bekorting ol metplaatsing (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corresponderen Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw. Postbus. 859. Amsterdam. Bij publicatie worden naam en woonplaats van de schriiver vermeld PvdA-congres Het socialisme is niet zonder ge vaar!!! Ze hebben hun mond nog wel vol van democratie, maar als men hun gangen volgt, dan komt onze democratie wel op een laag pitje te staan Men spreekt over een staats omroep. staatsscholen, staatsbedrij ven. nu over opheffing monarchie. Het is begonnen met het gebed te weren uit de troonrede, het opheffen van de zedewetten. het toestaan van pornografie, het legaliseren van drugs. Als wij als christenen nu niet in beweging komen, dan zal er in de toekomst geen plaats meer zijn voor kerk en leer De wolf onder het scha penvachtje is duidelijk zichtbaar ge worden. Onze democratie en monar chie staat wel degelijk op de tocht. Laten wij onze krachten samenbun delen en als kerk naar éénheid stre ven Het is nog niet te Iaat. overweeg nu de woorden van het tweede cou plet van ons volkslied. Zeist J Hoekstra PvdA-congres (2) Het congres van de PvdA is weer achter de rug Besluiten over dit en dat. met praktisch algemene stem men. ook over de afschaffing van de monarchie Ziezo, nu weten we waar we aan toe zijn. Dit hadden ze voor de verkiezing moeten doen. dan hadden ze nog meer stemmen gekregen, of niet? CPN in verkiezingstijd 25 mei j.I. namelijk: Van Agt eruit en wij (meer links) erin. klinkt op in allerlei toon aarden. Oldcbrock Hokken H. Boeve Het is niet aan de kerk een oordeel te vellen over ongehuwd samenwo nen. Afgezien van de academische vraag waarom de geslachtsdaad vóór de huwelijksinzegening „zon dig" zou zijn en een uurtje later niet. behoort de kwestie tot de persoonlij- Nigtevegt ke keuze-vrijheid van ieder mens* waarin hij handelt naar rato van zijn bewustheid. Deze mag de kerk nooit veroordelen, omdat dit afhankelijk G0llWltZ6r is van karakter, omgeving en opvoe ding. RotterdamA. C. Prinzen N'ij verdal W. Oosterveen PvdA-congres(3) Uit alles blijkt, dat de achterban In de PvdA. waar Den Uyl zo graag naar verwijst, zeer versterkt is door nieuw links De CPN. de PPR en de PSP zijn bijna van het politieke toneel verdwenen op 25 mei Samen verloren zij tien zetels Tot troost van Marcus Bakker en consorten blijkt dat hun idealen nog springle vend zijn en hoog opvlammen bij de achterban van de PvdA De oude SDAP-geest onder Troelstra komt weer boven Ook de leuze van de Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 Werkloosheid In uw verslag over de besprekingen van de diaconale arbeid, welke op de synode van de geref. kerken plaats vonden op 12 oktober, zijn mijn op merkingen uit het verband gelicht en zeer ongenuanceerd en verkort weergegeven. In het overigens ver dienstelijke rapport Diakonaat staat. dat. gezien in het perspectief van de mensenrechten, werkloos zijn betekent onder druk leven en in de wezenlijke vrijheid worden be knot. En verder: „Zolang echter ook christenen meedoen aan de dualisti sche houding van enerzijds de pro blematiek van de werkloosheid in het algemeen toe te schrijven aan de economische situatie, maar ander zijds de individuele werkloze ervan te verdenken, dat hij misbruik van de sociale voorzieningen maakt, zal er naar onze mening sprake zijn van een inbreuk op de mensenrechten van de werkloze." Dit nu gaat mij te ver en is m.i. te zwart-wit gesteld. Ik heb erop gewezen, moeite te hebben met het verband, hetwelk zo wordt gelegd tussen werkloosheid en recht op arbeid als een mensenrecht en gevraagd, wie bij werkloosheid dan de schender van dit mensenrecht is. Bij de beantwoording werd toegege ven. dat dit een zeer moeilijk pro bleem is Barendrerhl A. Bremer Schoolverleden Naar aanleiding van uw verhaal over het schoolverleden van over vallers graag het volgende: Op het gebied van de menswetenschappen is de bewijskracht van statistieken uiterst dubieus. Wat de feiten al betreft, is de relatie kwantiteit kwaliteit volstrekt onberekenbaar Wel weet ik uit de lange ervaring bij het strafrecht, dat criminaliteit vrij wel altijd op het thuisfront en in de structurering van de privacy haar oorsprong vindt. Scholen kunnen er zelfs bijzonder weinig aan toe dan wel of doen Wat met zegt dat ons onderwijs ideaal is. Stellig niet' Voor hervormingen zet ook ik mij al jaren tn. l'lrerht C. W. vgn Mtijenfeldl Trouw donderdag j.I. Een hele pagi na over een „allerminst lichtzinnig theoloog". Gollwitzer. „Zijn grote leermeester en voorbeeld is Karl 3arth". Wat opvalt bij onze tegen woordige profeten is dat ze zolang kunnen praten, zonder het over Je zus te hebben. Een hele pagina. Zijn naam wordt niet genoemd. Marx wordt zelden gemist. Ook hier is hij van de partij. Misschien is het toch beter om Johannes de Doper als leermeester te hebben. Alleen maar een stem. alleen maar een vinger. Die wijst naar Jezus, de Redder. Amsterdam Krijn de Jong Van een onzer medewerkers JERUZALEM Premier Begin van Israël wil. dat er een vaste dag komt op de Joodse kalender, waarop de Joden over de gehele wereld hun zes miljoen doden uit de Tweede Wereldoorlog her denken. Nu is het zo. dat de verschillende Joodse gemeenschappen de zes miljoen vermoorde Joden op ver schillende dagen herdenken. In Israël heeft men als herdenkings dag 27 nissan, een dag in april kissen het Joodse paasfeest en de Israëlische onafhankelijk heidsdag. Deze dag is indertijd gekozen, omdat het een van de hoofddagen was tijdens de op stand van de Joden in 1943 in Warschau. Maar in Nederland wordt op Jom Kipoer, de grote verzoendag in september, aandacht geschon ken aan de grootste moord op Joden ooit in de geschiedenis voorgekomen. In andere landen wordt het weer op andere dagen gedaan. Premier Begin heeft nu voorge steld de Joodse datum 9 av (Tisje Be'av) te bestemmen als herden kingsdag. Hij heeft daarvoor de steun gekregen van de hoogste Joodse autoriteiten, de Israëli sche opperrabijnen Sjlomo Go- ren en Ovadia Josef, en de in Boston levende rabbijn Josef B. Soloveitchik. Rampdag Begin heeft Tisje Be'av (die eind juli, begin augustus valt) geko zen, omdat deze in de Joodse kalender toch al te boek staat als dag, waarop tal van rampen het Joodse volk overkomen worden herdacht. Daarom is het een vas tendag. Op deze dag wordt vooral getreurd om de verwoesting van de eerste en de tweede tempel (resp. door Nebukadnezar en Ti tus). Maar daarbij zijn de loop der jaren ook gekomen in de der tiende eeuw de verdrijving van de Joden uit Engeland. In de vijf tiende eeuw de verdrijving van de Joden uit Spanje en tijdens de kruistochten de moord op Joods gemeenten in het Rijnland. In Israëlische onderwijskringen is bezwaar gemaakt tegen het voorstel van Begin. De huidige herdenkingsdag in Israël 27 nis- san, tussen het Paasfeest en de Israëlische onafhankelijkheids dag, valt midden in een schoolpe riode. In veertien dagen zijn er drie belangrijke gedenkdagen, zodat op de scholen doorlopend aandacht wordt besteed aan markante Joodse gebeurtenis sen. Maar Tisje Be'av valt mid den in de vakantie. ADVERTENTIE Kerk De woorden die bisschop Bluyssen op de bisschoppensynode heeft ge sproken, zijn ook mij als protestant uit het hart gegrepen. Het is jezelf kennen, door te zeggen: „De jonge ren ervaren de kerk als een autori teit, die zeker is van zichzelf, die eisen stelt, zonder veel begrip voor het hart van de mens, die niet de ontmoeting zoekt waarnaar zij hun keren". Het zal gaan om de gemeen te van de Heer, en niet om het voort bestaan der kerk. Die gemeente zal zijn, waar wij het niet verwachten. Als wij onze opdracht verstaan, zul len wij anderen niet belasten met van buitenaf komende waarheden en regels. De ervaring zal zijn, eerst naar anderen luisteren, om jezelf verstaanbaar te maken. Dan is er bij al ons gejammer, „toekomst". De Heer zegt. dat de velden wit zijn om te oogsten. En is met grote ontfer ming bewogen, over mensen die ronddolen. ANDRE KERSTENS CAIRO (EPD) President Sadat van Egypte heeft de eerste steen gelegd voor het Sint Marcuszieken- huis van de koptische kerk in Cairo. Het gebaar van Sadat wordt in chris telijke kringen in Egypte hoog ge waardeerd. temeer omdat er de laat ste tijd sprake is van een toenemen de islamisering. In alle christelijke gemeenten van Egypte wordt de laatste weken gebe den. dat het niet komt tot invoering van het koran-recht (Sjaria). Dit oude islamititsche recht stelt onder meer de doodstraf op afval van de islam. Tegen de invoering van een dergelijke wet heeft de koptische bisschoppensynode geprotesteerd. Volgens de bisschoppen zou zo'n wet niet alleen een bedreiging van het christendom zijn. maar ook tegen strijdig aan de mensenrechten en de Egyptische grondwet. Trouwens, niet alleen christenen protesteerden. Een groep schrijvers bestreed het voorstel zelfs met een analyse van de koran. De Egyptische premier Salem bracht na het protest van de bis schoppen persoonlijk een bezoek aan de patriarch van de koptische kerk, Sjenoeda III, en verzekerde hem. dat de Egyptische regering niet voelt voor invoering van deze islami tische wet. Volgens het Armeense, in Libanon verschijnende, blad „Aztag" zou de aandrang om de Egyptische wetge ving te islamiseren voornamelijk twee redenen hebben. Ten eerste is er momenteel een christelijke op wekking in Egypte, waardoor de is lam zich uitgedaagd voelt. Zo is een bekende sjeik tot het christendom overgegaan, nadat zijn vrouw, die kanker had. gezond gebeden werd. Verder schijnt het veel voor te ko men, dat christenen, die om met een mohammedaans meisje te kunnen trouwen, naar de islam overgingen, eenmaal getrouwd weer spoedig naar de christelijke kerk terugkeren. Van de 38 miljoen Egyptenaren zijn ongeveer zes miljoen lid van de kop tische kerk. Zij vormen de grootste christelijke gemeenschap in het Mid den-Oosten en de belangrijkste min derheid in de Arabische wereld. ADVERTENTIE Hervormd Nederland H. Rensenbrink ROME De Beatles zijn te lan gen leste toch nog doorgedrongen in het Vaticaan. Pater Pedro Arrupe, de generaal der jezuïeten, heeft gis teren op de bisschoppensynode voorgesteld, pop- en beatlemuziek te gebruiken voor het godsdienston derwijs. De oorspronkelijke teksten zouden dan vervangen moeten wor den door woorden uit de kate- chismus. MANILA De verenigde kerk van Christus, een van de grootste kerken in de Filippijnen, heeft haar toegezegde steun aan een vijfdaagse evangelisatiecampagne, die Billy Graham in november komt houden, ingetrokken. De leiders van de ker ken zijn buiten de opzet van de campagne gehouden en de enorme kosten staan niet in verhouding tot de armoede van mensen en kerken in ons land, aldus de kerk. PHILADELPHIA Evangelisti- sche theologen in de Verenigde Sta ten hebben een „internationale raad" gesticht, die een tienjaren- Slan gaat uitvoeren van studies over e „onfeilbaarheid van de bijbel". Doel is te bewijzen, dat elke twijfel over de onfeilbaarheid in strijd is met „de ervaringen van de kerkge schiedenis en de wetten van de lo gica". SCRANTON De internationale oud-katholieke bisschoppenconfe rentie vergadert deze maand voor het eerst in haar bestaan in de Vere nigde Staten, namelijk in Scranton. Uit Nederland zijn aartsbisschop Kok en bisschop Van Kleef erbij. Verder deze week in HN: Prof. Goudzwaard: PvdA zwak in beginselen ■k De weerbarstige praktijk van de ontwikkelingssamenwerking Duitsland: Kerk nog de enige plaats waar kritiek mogelijk is Film: De gedaanteverwisseling van Franz Kafka Ik neem vrijblijvend proefabonne ment: 2 maanden H.N. voor 5.- Naam: Straat Plaats: Ab. prijs 31,- per halfjaar. Zonder postzegel verzenden aan Ant woordnummer 1776 Den Haaq Bellen kan ook: 070-512111 HN is ook in de losse verkoop verkrijgbaar. Een taalgeleerde die teksten onder de loep neemt, noemt men filoloog. Zijn dit teksten in een vreemde spraak, dan wordt hij op natuurlijke wijze vertaler. Gaat het over bijbel gedeelten. dan leidt de bestudering van de tekst, via de eigen vertaling, tot uitleg, tot exegese. De filoloog wordt exegeet Maar om te kunnen vertalen en uitleggen, is hij eerst in de huid van de tekst gekropen. Een vergelijking kan hier verduide lijken Kruipt de exegeet in de huid van een tekst, de acteur kruipt in de huid van een personage In beide gevallen heeft er een proces plaats van vereenzelviging Hierbij zijn twee zaken in het geding, namelijk de bijzonderheden, de de tails. en de grote lijn. Wie Napoleon wil uitbeelden kan niet volstaan met een nagebootste verre blik onder lok of steek en wat kwasi-ingehouden drift bij het stappen in laarzen met de handen op de rug. Het gaat om de hele Napoleon en niet maar om zijn loop- en kijkgewoonten. Zo mag ook de uitlegger zich niet verliezen in de bijzonderheden van zijn tekst, maar hij moet ze wel terdege kennen. Via de details moet hij tot zijn totaalvi sie komen. De tekst Dit is nu precies wat. naar mijn mening als belangstellende lezer, de katholieke nieuwtestamenticus B Hemelsoet heeft gedaan met zijn verklaring van Marcus luitg Kok. Kampen. 120 blz14.50) Evenals de goede acteur niet uver Napoleon door dr. C. Rijnsdorp vertelt, maar in diens huid kruipt en hem uitbeeldt, zo verhaalt de schrij ver niets over de persoon van Mar cus. het auteurschap van het evan gelie dat op diens naam staat, de tijd van ontstaan, de handschriften enzo voort. Nee, maar Hemelsoet heeft zich welbewust en uitsluitend be perkt tot de tekst Met die tekst heeft hij zich bij wijze van spreken helemaal geïdentificeerd. Hij is in en tussen en onder de woorden gekro pen en wat ik als leek zo knap vind. is dat de uitlegger van die details een totaalbeeld heeft opgebouwd, een organisch geheel, zodat het evange lie in kwestie vóór ons staat als een lichaam van taal Het is de beli chaamde boodschap van de komst van Gods koninkrijk Op mijn beurt beperk ik mijn recensie tot de metho de die de schrijver van dit boekje heeft gehanteerd en die op bl. 33 in één volzin is samengevat Daar staat namelijk: „Wat in de Nederlandse vertaling weergegeven is lijkt wede rom een vertaling bij gebrek aan beter. Daarom eist iedere vertaling nadere uitleg, en iedere vertaling eist voortdurende correctie vanuit de tekst." Getast Onder het lezen heb ik als het ware de structuur van het Marcus-evange- lie met handen getast, met zijn wor tels in het Oude Testament en zijn joodse entourage. Het evangelie wordt niet van de omringende leef wereld uit, niet vanuit de „Umwelt" getoond, maar de Umwelt ontstaat voor onze blik vanzelf uit het nauw keurig lezen en onderling verband leggen, zoals een terzake kundige dat voor ons doet. Onlangs wilde ik iets meer weten over psalm 84 en raadpleegde daar toe O.a. De Psalmen Davids dOOrC. H. Spurgeon, „met ophelderende aante keningen van verschillende beroem de godgeleerden" (Amsterdam z.j.) Hier werd alles vanuit het oogpunt van het dierbare bekeken. Zoals het bij de Tachtigers ging over de kunst om de kunst, ging het hier over het dierbare terwille van het dierbare. Strict genomen ging het niet om de tekst, maar om de gelovige die gees telijk genieten wilde. „Terstond" Dit is precies het tegenovergestelde van wat Hemelsoet heeft gedaan. Natuurlijk kan de gemiddelde lezer de exegeet niet op alle punten con troleren. bijvoorbeeld wanneer de schrijver „terstond" weergeeft met „gelijk" en zo verband legt met het gelijk maken van de paden in de woestijn voor de Godsgezant. Het is onvermijdelijk dat bij een conse quent doorgevoerde methode soms dubieuze verbanden worden gelegd. Het is aan de vakgenoten overgela ten eventuele ontsporingen te signa leren. Ik heb dat karakteristieke „terstond" uit Marcus altijd onnozel- weg voor een stopwoord van Petrus gehouden. Maar hierover meepraten ligt ver buiten mijn bevoegdheid. Ik wou alleen maar zeggen dat de stich telijke uitdrukking „opening des Woords" volledig slaat op wat deze rooms-katholieke nieuwtestamenti cus in dit boekje heeft gedaan. Met als resultaat het aangeraakt worden door de kern van de evangelische boodschap, iets veel diepers en eer- lijkers dan stichtelijke gastronomie ii DE DOOD DOOR BROOD ALLEEN I In zijn Mémoires (derde deel) schrijft Comte Woeste, een bekend politiek personage in het België van n 't begin van deze eeuw. overeen p merkwaardig voorval, dat hem in I december 1914 overkwam. In j Brussel werden plotseling twee Duitse soldaten bij hem aangediend. Ze hadden een brief en l een pakje bij zich. In de brief las Woeste hoe men hem de door hem b verlangde „Madhisten-fahn" deed L toekomen. Of hij het briefje maar L even wilde tekenen. Toen Woeste L het pakje opende, bleek dit een hem L totaal onbekende lans te bevatten. L die hij in geen enkel opzicht begeerde te bezitten. Onmiddellijk schreef hij generaal Von der Golz. die hem dit alles deed toekomen. L terug dat het op een misverstand t moest berusten. Hij voegt aan dit verhaal toe dat hij van meet af aan de gedachte gehad heeft, dat men hem een strik sjjande. Met het l, getekende briefje zouden de Duitse bezetters uiteraard kunnen bewijzen, hoe goed hun L verhoudingen met de graaf waren. ,r „Maar hoe hebben ze kunnen geloven dat ik in die val zou lopen, j En hun naïeviteit. is die niet te verklaren uit de buitengewone E eigenwaan waarmee zij behept L zijn?" Merkwaardig dat mij deze p passage juist in deze dagen onder i, ogen kwam. In Zuid-Afrika. in j] Duitsland plegen mensen j „zelfmoord". Terecht worden hier vragen gesteld. In Zuid-Afrika gaan w zelfs stemmen op dat de j£ zelfmoorden in hun gevangenissen door communisten aangesticht zijn. u Wat krijgen wij nu te horen? Wat is nog betrouwbaar? Na alle berichten over de meest strenge afzondering die zich maar denken laat, plotseling een bijna perfect getimede drievoudige zelfmoord. Is dat niet teveel? Dat velen hier hun ernstige vragen hebben, zal alleen beantwoord kunnen worden met een uiterst zorgvuldig onderzoek. Maar ik denk dat we het nooit zullen weten. Evenmin als we het nog weten ten aanzien van vroegere zelfmoorden in gevangenissen. Het getuigt wel van ons onvermogen om een samenleving gelukkig te maken met brood alleen: Dorothée Sölle noemt die toestand dan ook „de dood door brood alleen". Vielen zij. en zij niet alleen, aan die dood ten slachtoffer? Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Wolphaartsdijk: R. ÖE da Costa, kand. te Oegstgeest; t®i Hierden: J. Kooien te IJsselstein. Aangenomen de benoeming toL godsdienstleraar aan de chr. scho lengemeenschap Blaise Pascal tee Spijkenisse: K. H. Meijer te Rotterbi dam Z. u Bedankt voor Kamerik: H. Smit té IJsselmuiden. pi GEREF. KERKEN (VRIJG.) 2> Beroepen te Beilen-Hooghalen: R. Tjn Urban te Goes; te Marknesse-Nage-j le: J. de Gelder, kand. te Sneek. GEREF. KERKEN Beroepen te Schoonhoven-Willige! Langerak: A. Addis te Oudega* (Smallingerland). Karoly Toth Dr. Karoly Toth. (45) de secretaris^ generaal van de Praagse christelijke vredesconferentie, is in zijn kerk. dfl! hervormde kerk van Hongarije, tofó bisschop gekozen. Hij wordt bis schop van het district aan de Do*i nau. Op 31 oktober wordt hij igr Boedapest in zijn ambt bevestigdT. De Hongaarse hervormde kerk i^] verdeeld in vier districten, die elk door een bisschop worden geleid. D#J andere drie bisschoppen zijn dr. La- jos Bakos. dr. Tibor Bartha en Lasz»F lo Kilrti, die enkele weken geledei w gekozen werd. Bartha is presiderenc bisschop. Toth volgt bisschop 1st. van Szanosközi op. die om gezond heidsredenen met emeritaat gaat. ,a Dr Ph. S. van Ronkel Het boekje van ds S. P. Tabaksblat over de Messias-belijdende jood d"1 Philips Samuel van Ronkel. zoaIei aangekondigd op de kerkpagina va 'r Trouw van maandag 10 dezer, is te( bestellen door overschrijving op pcfr strek. 513153 t.n.v. Dienstencentrum Gereformeerde Kerken te Leusdei B van 3.75, of tel. 033-43244 afd Brc chureverkoop. ADVERTENTIE het vers gebraden 10 minuten haantje van Herman Kramer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2