Kathy Gosschalk zet problemen rond dans cultuur op een rijtje Bewapeningswedloop door de neutronenbom eerder gestimuleerd dan geremd Bij verschijnen nota ;;Kans voor de Dans 39r VROOMS DREESM ANN WOENSDAG 19 OKTOBER 1977 TROUW/KWARTET I door Hans W. Ledeboer ROTTERDAM ..Misschien is er in ons land in de ontwikkeling van de danscultuur nog nooit een tijd geweest, waarin zoveel aan de hand was als nu. met zó weinig maatschappelijke resultaten." meent K&thy Gosschalk in een gesprek, dat wij met haar hadden over de pas verschenen nota ..Kans voor de Dans" van het Centraal Dansberaad. Die nota is een rapport van de vier leden tellende commissie aansluiting danseducatie op werkvelden: mevrouw T. Bender-Zeeberg, hoofd der afdeling dans van de Rotterdamse Muziekschool, mevrouw drs. A. Schrijnen-Van Gastel, sociaal wetenschappelijk onderzoekster op het gebied van de dans. de dansrecensent drs. L. C. Utrecht en voorzitter J. C. Wilmans inspecteur van de pedagogische academies voor dans, lichamelijke opvoeding en muziek. Kathy Gosschalk is artistiek leidster van het Werkcentrum Dans in Rot terdam. een klein ensemble met tweeledige doelstelling Het heeft een educatieve taak op scholen en in het wijk- en buurtwerk, bouwt mee aan de verrijking van Rotterdamse kinderen en burgers door hen in aan raking te brengen met danscultuur, een van de oudste artistieke expres sievormen van de mensheid. Daarbij is het een ..junior companyeen gezelschap waar jonge, pas afgestu deerde dansers podium-ervaring kunnen opdoen eer zij in een der grote" ensembles hun entree ma ken. Kathy Gosschalk werd vooral bekend als soliste bij het Nederlands Dans-Theater. Zij was opgeleid aan de Scapino- Academie in Amsterdam, werkte bij het Scapino-Ballet. ging daarna naar de Verenigde Staten, waar zij moder ne dansstijlen studeerde Tudor. José Limon. Martha Graham en in musicals optrad. Na haar tijd bij het Nederlands Dans-Theater werd Zij actrice Zij trad op bij de Nieuwe Comedie. Globe en De Appel. Lucas Hoving, directeur van de Rotter damse Dansacademie en vroeger lei der van een eigen dansgroep in de Verenigde Staten, haalde haar naar Rotterdam, waar het Werkcentrum Dans een leidster zocht. ..Oorspronkelijk ben ik me door hem voor moderne dans gaan interesse ren". zegt zij over Lucas Hoving. „Jaren geleden maakte ik met hem kennis, toen hij voor Scapino een choreografie maakte. Zijn werk boei de me enorm." Op de eerste rij Kathy Gosschalk heeft de naam een perfectioniste te zijn. die het uiterste van zichzelf en van haar dansers vergt. Als het om haar vak gaat en om de sfeer, het klimaat, waarin zij met het Werkcentrum Dans moet arbeiden, houdt zij geen blad voor de mond ..Rotterdam heeft de naam een stad te zijn, waarin op artistiek gebied alles mogelijk is. Vanouds is Rotterdam bekend als een avant- gardestad. waar baanbrekend werk wordt verricht op het gebied van kunstvernieuwing. Nou. misschien was dat vroeger zo. Maar Ik vind dat Rotterdam heel veel wil. maar daar voor te weinig over heeft. De stad wil een voorloper zijn maar stelt te wei nig middelen ter beschikking om die positie te handhaven. Ik kan toch geen vooraanstaande moderne cho reograaf hierheen halen en hem dan betalen als een amateur! Rotterdam wil niet anders dan voor een dubbel tje op de eerste rij zitten. Bovendien: de stad heeft me hierheen gehaald om met een groepje dansers iets te gaan doen, maarzij heeft dat groepje en mij meteen geperst in een strak schema met een gemeentelijke dans- nota. die mij geen enkele ruimte toelaat Als Rotterdam van het Werkcentrum Dans werkelijk resul taten wil hebben, zal het stadsbe stuur ons vrijheid moeten laten en ons moeten begeleiden als de wezen lijke professionals, die wij zijn. Met alleen welwillendheid is er op arti stiek gebied weinig te koop." Als voornaamste uitgangspunt heeft de nota „Kans voor de Dans" de problematiek rond de dans als beroep en rond de aansluiting van Kathy Gosschalk tijdens een repetitie van het Werkcentrum Dans. bijvoorbeeld gaat kijken naar een dans- of balletvoorstelling en dan moet constateren dat hij er niets van snapt, betekent dit, dat hij zich nooit heeft leren inleven in zo'n kunstuiting, zoals immer wèl ge beurt met tekenen of muziek." de vakopleiding aan de academies bij de praktijk in de dans- en ballet ensembles. Een tweede hoofdstuk beziet de plaats van dans-cultuur in het algemeen in ons volk. de belang stelling welke er is voor de dans, de plaats van de dans en de danscul tuur in het pakket van expressie vakken in de scholen, vergeleken met bijvoorbeeld beeldende kun sten en muziek. „Voor mij gaat het om beide uitgangspunten", zegt Köthy Gosschalk. „Veel ouders en ook veel leerkrachten vinden alles wat met danscultuur heeft te ma ken, vaak „gek". Ik vind het enorm om kinderen met de dans in aanra king te brengen, dat geeft een grote blikverruimlng. Helemaal buiten de professionele opleidingen om. Er zijn nog veel mensen die zich in de sfeer van de dans moeilijk kunnen inleven en dat, terwijl de dans en de beweging behoren tot de primaire expressievormen van de mens! Ik geloof dat verruiming van het gewo ne expressie-vakkenpakket van de scholen met dansexpressie een enor me verrijking betekent. Als iemand Zuivering Het niet aan bod kunnen komen van jong talent ziet zij niet in een tekort aan opleidingsgelegenheden: „Ik meen dat er gelegenheid genoeg is in ons land om jong talent een kans te geven zich te ontwikkelen. Er zijn dans- en balletscholen en academies genoeg, er is een heel ruim aanbod. Maar het gaat. meen ik, om de bege leiding. Ik heb twijfels over de kwa liteit van veel van die scholen. Er zijn mensen, die niet verder kwamen dan het allerlaagste niveau, geflipte studenten van academies, die een schooltje beginnen en daar de groot ste ellende veroorzaken. Hier zijn maatregelen nodig in de vorm van begeleiding en zelfs regelmatige controle. Goed, dat betreft amateurscholen. Maar ik zou ook graag een zui zien van academies. Docente academies moeten hun vak maal in hun vingertoppen h< Ik zie mensen een jaar na hun academische opleiding vaak geven aan academies! Ik t best, dat veel academies zeggi zij wel moeten, dat zij onvold leerkrachten kunnen krijgen, alle begrip voor het gebrek aa de docenten. De oorzaak daai weer te vinden bij de eisen v: ministerie. Als de ministeriële niet zo stringent waren op hl bied van aantallen docenten e lingen kon er een betere select van de leerlingen en daardoi van de docenten. Het een gevolg van het andere." Ten slotte constateert Kathy schalk ook een probleem dat z duidt als „sociaal": „Iedereen en mag een kans hebben, maai dat allemaal op een dansacad Is het vakkenpakket van een academie niet te algemeen ge Moeten we dat vakkenpakke veel meer richten op puur da Met ander woorden: met dit argu ment als uitgangspunt, krijgt ons veiligheidsbeleid steeds meer het karakter van een pokerspel. Het deed mij deugd dat een collega uit de krijgsmacht (A. C. Tjepkema, Trouw, donderdag 6 oktober: IKV een atoomloos gebaar) reageerde op mijn toelichting op het thema van de vredesweek (Trouw, donderdag 15 september, Grens van toelaatbare is overschreden). Zijn reactie onderstreept mijn stelling dat er in Nederland en ook in de krijgsmacht een klimaat is gegroeid waarin bewapeningsvraagstukken bespreekbaar zijn, zonder dat wij elkaar verketteren. Wat mij spijt is dat ik voor sommigen toch nog onduidelijk ben geweest en vragen onbeantwoord heb gelaten. door M. H. von Meyenfeldt Wanneer ik spreek over grensover schrijding dan geloof ik inderdaad dat de mens een kritisch punt pas seerde toen in augustus 1945 atoom bommen vielen op Hirosjima en Na gasaki. Wij zijn sindsdien verder ge gaan met de ontwikkeling van mas savernietigingswapens en -metho den en wij hebben de dreiging met massale en algemene vernietiging tot hoeksteen gemaakt van ons vei ligheidsbeleid. Mede daardoor zijn wij in een situatie geraakt waarin de oorlog en de voorbereiding daarop, de vrede en de gerechtigheid niet meer kunnen dienen De opgave waar wij voor staan is het terugbren gen van onze veiligheidsinspanning binnen verantwoorde grenzen. Nu geloof ik dat velen dat ook wel willen. Aan de conferentietafels on der andere in Moskou. Wenen, Genè- ve en Washington wordt druk ge sproken over mogelijkheden om de bewapeningswedloop te beperken en om de rol van atoomwapens terug te dringen. Wat onbreekt is het vertrou wen om blijvende veranderingen te bewerkstelligen. De aanhoudende wapenwedloop maakt duidelijk dat de partijen elkaar als gesprekspart ner (nog) niet hebben geaccepteerd Uit zorg daarover is het thema van de vredesweek 1977 geboren. Iemand zal een eerste stap moeten zetten om de impasse op het gebied van de bewapening te doorbreken. A. C. Tjepkema spreekt ook over de NAVO-strategie van het aangepaste antwoord. En hij wijst erop dat het voor de tegenstander uitermate on aantrekkelijk is om agressie te ple gen omdat de NAVO de mogelijk heid openhoudt om als eerste atoom wapens te gebruiken. Ik geloof ech ter dat wij de invloed van de onze kerheid over het al dan niet als eer ste gebruiken van atoomwapens door de NAVO in conflictsituaties op de besluitvorming binnen het War schau Pact, niet moeten overschat ten. Immers de Warschau Pact- stnjdHrachtenl zijn goed voorbereid om op te treden onder atomaire om standigheden Bovendien weten de politieke en mi litaire leiders van het Warschau Pact dat, sinds Rusland Amenka op atoomgebied voorbij is gestreefd, het eerste gebruik van atoomwapens bijzonder onaantrekkelijk is gewor den. De NAVO is onzeker over de aard en omvang van de Russische reactie op een atoomwapenaanval en moest daarom uiterst behoed- zaame manoeuvreren. Wat betekent dit nu voor het veiligheidsbeleid? In de eerste plaats dat wij ons moeten realiseren dat er onder de atoom drempel ruimte is voor een conventioneel conflict en dat er dus aandacht moet zijn voor de geloof waardigheid van onze conventionele defensie-inspanning. Terzijde onder streept: dat het IKV afwijzend staat tegenover een verantwoorde conven tionele verdediging is mij niet bekend. In de tweede plaats dat wij. wanneer wij ernst willen maken met ons stre ven om de rol van kernwapens terug te dringen, geen ontwikkelingen moeten bevorderen die voedsel ge-. ven aan de gedachte dat het eerste gebruik van atoomwapens weer lo nend kan zijn. Mede daarom ben ik tegen invoering van de neutronen bom in de bewapening van de NAVO. Ik zeg dit met enige nadruk omdat ik soms het argument hoor dat het Warschau Pact uit vrees voor de zwaardere tactische atoom wapens van de NAVO, een mogelij ke aanval met neutronenbommen op bijvoorbeeld zijn tankkolonnes niet met atoomwapens zal beant woorden. Ik vind dat argument niet realis tisch en gevaarlijk. Niet realistisch omdat wij niet meer ln de positie zijn om het Warschau Pact onze spelregels te dicteren; gevaarlijk omdat het er ons toe kan brengen conventionele tekorten, bijvoor beeld op het gebied van de anti- tank-bestrijdingsmiddelen op te vullen met neutronenbommen. Het aanvaarden van de neutronen bom op grond van dit argument zal tot gevolg hebben dat wij in een vroeg stadium van een conflict ge dwongen worden te kiezen tussen overgave omdat wij conventioneel te zwak zijn of vernietiging omdat wij de reactie van het Warschau Pact verkeerd hebben ingeschat. Terugdringen Nu de bereidheid van beide partijen om daadwerkelijk van atoomwa pens gebruik te maken nog betrek kelijk gering is, lijkt het mij gebo den dat wij voordat nieuwe ontwik kelingen het evenwicht verstoren, ernst maken met ons voornemen om de rol van atoomwapens terug te dringen bijvoorbeeld door overeen stemming te bereiken over het af zien van het eerste gebruik van atoomwapens en door het desnoods eenzijdig verminderen van onze voorraden tactische atoomwapens tot een niveau dat voldoende is om de tegenstander ervan te weerhou den om van zijn atoomwapens ge bruik te maken. Daarna kan worden bezien welke verdere stappen moge lijk zijn. Ik begrijp Tjepkema niet wanneer hij schrijft dat de angst voor de neutronenbom de Russen zal dwin gen om er ernst te maken met de Salt - en MB FR - besprekingen. Hij ziet de neutronenbom kennelijk als een politiek drukmiddel om de be wapeningswedloop af te remmen. 'Dat lijkt mij te mooi om waar te zijn. Waarom zouden de Russen meer angst hebben voor de neutro nenbom dan voor de zevenduizend andere tactische atoomwapens in West-Europa? En waarom moeten zij zich aan de onderhandelingstafel meer inspannen dan tot nu toe, als zij weten dat zoals Tjepkema zelf zegt - de NAVO nimmer zal aanval len? Wanneer het Warschau Pact zich op het gebied van de bewape ning beperkingen oplegt dan is angst voor het westen zeker niet de reden. Vooralsnog lijkt mij de kans groter dat de Russen op de neutro nenbom zullen reageren met de ont wikkeling van nog betere wapensys temen en effectieve beschermings middelen. De neutronenbom zal eer der de bewapeningswedloop leren dan afremmen. Ten slotte nog een enkel woo de schone handen waarmee de kant van de weg staan. Het is oprecht van mening dat, wi bevordering van vrede en gererf heid in de wereld blokkerenk vast te houden aan het nu<f afschrikkkingsevenwicht. Hetl handen uit de mouwen steken barricades op te ruimen. Nii men het IKV verwijten dat li een verkeerde manier bezig is.| heb ik vrede mee. Maar het vi met schone handen aan de kan de weg te willen gaan staan dol IKV bepaald geen recht. Het wil niet da Nederland zich buiti gemeenschap der volkeren pij Het hoopt echter wel dat onsi zich in die gemeenschap zal inp om de vrede te bevorderen ep nietiging te voorkomen. De heer Von Meyenfeldt is ge majoor van de Koninklijke macht. Kolpullover van acryl, in vele leuke kleuren zoals o m groen, rose en zwart. Maat 164 9.- Maat 128 Schots geruite rok met zijsluiting. Keuze uit 3 verschillende ruit- dessins. 140 t/m 14617.- Maten 122 t/m 134 \0T Loden mantel met afknoopbare capuchon, ruitvoering, stolplooi en rugpand. Maten 98 t/m 116 Pullovertje met kol van acryl, in vele najaarskleuren, zoals o.m. rose, groen en zwart. s» Maten98 t/m 110 Q." Vlotte overgooier met een zakje aan de voorzijde dat met franje is afgezet. Keuze uit 4 leuke ruitdessins. ia Maten 98 t/m 116 VJT Pullovertje met kol in parelsteek gebreid. Keuze uit diverse kleurenkombinaties met o.m. camel, marine en rood. in Maten 98 t/m 116 IO«" Pantalon van acryl, in o.m. marine, bruin en khaki- groen ia Maten98 t/m 116 Zilverkleurig nylon jack Wattine gevoerd, met capuchon met deelbare rits en drukknopen, waar door de opengeslagen capuchon ook als (opstaande) kraag kan worden gedragen. Leuke zwarte biesgarnering en windvangers rond de mouwen maken dit jack kompleet. Maten 122 t/m 170 45.- t/m 55.- Maten 98 t/m 116

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 16