Andere aanpak, maar doel blijft gelijk Contact gereformeerde- en geloofs-zending Dominee, dan gaan we even een stapje verder Ook volgend jaar een bijbelweek? Bisschoppen willen universele lijnen Traditie van de Belijdende Kerk is niet dood Unie van Baptisten Gemeenten: Actie Zweedse kerk tegen geweld en fascistoïde punk Voorbijganger^' DINSDAG 18 OKTOBER 1977 KERK Trouw/Kwartet door A. J. Klei Dick Houwaart. journalist, heeft voor de VARA-microfoon vier uitgebreide vraaggesprekken gevoerd met L. H. Ruitenberg, emeritus (pers) predikant van de hervormde kerk. over: 75 jaar religieus socialisme in Nederland. Het religieus socialisme begon zijn openlijk bestaan in oktober 1902 met de uitgave van het blad De Blijde Wereld, waarvan het tegenwoordige Tijd en Taak min of meer (ik dacht: meer) de voortzetting is en waarin de bijdragen van dominee Ruitenberg niet weg te vlakken zijn. Vandaar. Het waren boelende Interviews. Dick Houwaart weet wat hij vragen moet en dominee Ruitenberg kan hertellen, levendig en persoonlijk. Nu is iemand op het ongelukkige denkbeeld gekomen om de tekst van deze radiouitzendingen zó van de bandjes af in een boekje te kwakken, hetgeen dan ook prompt een slecht leesbaar werkje ten gevolge had. Het heet: „Drie kwart eeuw: socialisme en religie", het telt 64 pagina's en het wordt voor tien gulden min een dubbeltje door uitgeverij In den Toren te Baam op de markt gebracht. Er staan leuke, interessante en belangwekkende dingen in dit boekje, maar je moet ze wel opvissen uit een zee van zinnetjes als: om zo te zeggen laat ik zeggen als ik hetzo mag zeggen je zou kunnen zeggen en meer van dit soort. Ook hele en halve herhalingen van een zin, die in een gesproken tekst goed dienst kunnen doen, hebben zwart op wit een neerslachtige uitwerking, en je wordt er als lezer ook niet vrolijker van als dominee Ruitenberg te kennen geeft, dat-ie iets niet nagekeken heeft, zodat we nóg niet weten hoe het zat met die uitgetreden pater Van den Brink, met wie Dick Houwaart op een gegeven moment voor de dag komt Voorts is het mal dat je. omdat dominee Ruitenberg ook in de gedrukte tekst zich nog afvraagt of-'t-ie het wel heeft. Daan van der Zee's „Een tijdverschijnsel" uitje kast moet halen teneinde achter het aantal leden van de voormalige bond van christen-socialisten te komen. En dan ben ik nog zo gelukkig, dat aardige geschrift in huis te hebben, maar dit kan toch niet van iedere aanschaffer van „Drie kwart eeuw: socialisme en religie" gevergd worden? Ik heb geprobeerd de lectuur van dit boekje aantrekkelijker te maken, door mijzelf te raden te geven, hoeveel pagina's het zou duren, voordat dominee Ruitenberg het weer over „de oorlog" zou hebben om dan door Dick Houwaart vragenderwijs gecorrigeerd te worden: de eerste wereldoorlog? op pagina 35, waar het derde gesprek begint met de krachtige opwekking: „Dominee, dan gaan we even een stapje verder". op deze pagina doet de dominee het voor 't eerst goed, maar op pagina 39 is het alweer mis: het einde van de oorlog H.: De eerste wereldoorlog. R.: Van de eerste wereldoorlog uiteraard Aldus wordt ons geen tittel of jota van wat de radioluisteraars hebben meegemaakt, onthouden. Ik zei al dat er aardige dingen in dit boekje staan. Daaronder reken ik de mededeling dat Hilda (Verwey-) Jonker student Bart Ruitenberg overhaalde om SDAP'er te worden. Mooi is ook hoe dominee Ruitenberg het verschil uitlegt tussen het ex-gereformeerdendom van Den Uyl, Buskes en J. H. Scheps. Ook kunnen we volop meemaken hoe het vrijzinnig hart van L. H. Ruitenberg zich afkeert van het dogmatisme der chris tenen-voor-hetrsocialisme die „ik zou haast zeggen, verslaafd zijn aan de marxistische methoden". Nou goed. dat zijn allemaal dingen waarvan ik vurig hoop dat dominee Ruitenberg ze nog eens op een rij zal zetten in een geheel door hemzelf vervaardigd boekje. Misschien dat ik dan ook beter de drie „lijnen" in het religieus Ds. L. H. Ruitenberg socialisme kan onderscheiden, want nu schieten ze dooreen, net zoals de stralen uit een oud kerstversje. Van een medewerker HOENSBROEK - Op kasteel Hoensbroek kwamen precies tweehonderd afgevaardigden en vele gasten bijeen voor de 97ste algemene vergadering van de Unie van Baptisten Ge meenten in Nederland. Dat aantal werd bereikt nadat de vergadering besloot de onlangs geïnstitueerde gemeente Em- meloord als (79ste) lid in de Unie op te nemen. Voor het eerste werd de .Unievergade ring" in Limburg gehouden. De ontvangst van het recordaan tal bezoek(st>ers was door de nodigende gemeente Treebeek uitstekend georganiseerd. De beraadslagingen werden geopend door voorzitter S. H. van der Werf uit Sneek. die even tevoren uit handen van Hoensbroeks burgemeester een koninklijke onderscheiding (ridder in de Orde van Oranje-Nassau) kreeg uitgereikt als teken van erkentelijk heid voor zijn vele bestuurlijke acti viteiten gedurende een reeks van ja ren in Unie- en gemeenteverband verricht. Op deze vergadering beëin digde hij officieel zijn arbeid. Als zijn opvolger werd gekozen ds J. Broer tjes te Groningen-Noord, sinds fe bruari jl. reeds lid van de (besturen de) Commissie der Unie. In zijn openingswoord „De Unie geen doel in zichzelf" ging de heer Van der Werf na. hoe de Unie zich gedurende bijna een eeuw had ontwikkeld tot een veelzijdige federatie van ge meenten. die nog steeds op het oor spronkelijke doel was gericht. Ver andering van aanpak, het maken van nieuwe plannen behoren vrucht van gezamenlijke bezinning te zijn, zodat de ontwikkeling evenwichtig kan doorgaan. „Verkondiging van het evangelie en opbouw van het geloofsleven blijven de opdracht van Unie en gemeenten!", aldus de heer Van der Werf. Ds Broertjes ging later in zijn slot woord op dit laatste facet nader in: „Het werk van Christus moet op vélerlei wijze gestalte aannemen in het persoonlijke leven, in het ge meentewerk. maar ook in de samen leving, waar we met andere christe nen deze taak hebben te vervullen." Door het systeem van twee gelijktij dig gehouden sectievergaderingen kon de meer dan zestig punten tel lende agenda bijzonder vlot worden afgewerkt. Deze secties bespraken de jaarstukken en plannen, stelden aanbevelingen vast, die later in de plenaire vergadering tot besluiten werden verheven. In de sectievergadering rondom evangellsaUe en zending werd de ar beid van ds R. Reiling, Dordrecht, die voor de helft van zijn tijd evange lisatiepredikant in dienst der Unie is, uitvoerig geschetst. De vele moge lijkheden van gemeente-acties, Jon geren-evangelisatie, studie en vor ming maken het nodig op den duur uitbreiding van mankracht te over wegen. Conferentie De reeks zakelijke vergaderingen werd onderbroken door een confe rentie. die gehaal aan het evangelisa tie-werk was gewijd: zowel uit bijbels oogpunt als om praktische redenen werd de noodzaak bepleit van de missionaire gemeente. Het zendingswerk van de Unie ge beurt in samenwerking met de Euro pese Baptisten Zending. Er werken zeven zendelingen in Kameroen, Sierra Leone en Zaïre. Bovendien zet zich reeds enkele jaren een werk groep in voor het projectenwerk voor een „Wereld in Nood". In de Zen dingscommissie, die deelneemt aan de Nederlandse Zendingsraad, wer den als nieuwe leden gekozen de vroegere zendingswerkers ds J. ter Braak te Bilthoven en drs T. J. J. B. Wolters te IJmuiden. Studenten Aan het Seminarium, gevestigd op „De Vinkenhof" te Bilthoven. stude ren momenteel 22 studenten zo deelde de rector prof. dr J. Reiling de sectievergadering mee, die gewijd was aan de opleiding van voorgan gers en het jeugdwerk. „De Vinken hof" zelf ondergaat een ingrijpende renovatie. De plannen tot uitbrei ding van het gebouwencomplex met een geheel nieuw gemeenschapscen trum/conferentiehuis en met een dienstwoning voor de Uniesecretaris ds J. van Dam, waartoe vorig jaar reeds was besloten, vorderen ge staag. De vergadering had wel zorg over de daarmee samenhangde fi nanciële problemen, maar was toch vrijwel unaniem van gedachte, dat aan de verdere verwezenlijking met spoed moet worden gewerkt. Het jeugdwerk beschikt in drs P. Brongers uit Drachten over een half time jeugdconsulent, maar heeft be hoefte aan een tweede kracht, die een deel van zijn tijd aan nieuwe onderdelen op dit brede terrein kan geven. De vergadering stelde zich achter deze plannen en wekte de gemeenten op hieraan hun financië le steun te geven. Ds J. H. Hofman, Stadskanaal-Noord, werd aangewe zen om de jongeren in de besturende Commissie der Unie te vertegen woordigen. Voor de „Studiegroep voorgangerssi tuatie" sprak prof. Reiling de ver wachting uit, dat een brede bezin ning nodig was over plaats en functie van gemeenten en voorgangers in de veranderde samenleving. „Een pro ces, dat veel en velen omvat en dat zal leiden tot een beter verstaan van eigen gemeenschap" meende prof. Reiling. Ir A. Klein Haneveld, En schede bracht een tussenrapport uit voor de Werkgroep Uniestructuren, waarin uitvoerige bestudering werd toegezegd van de mogelijkheden om de vele Unie-onderdelen op een soe pele wijze te laten samengroeien in een organisatievorm, die bij de Unie als geloofsgemeenschap past. Bestuur Nadat de periodieke vacatures in de besturende Commissie der Unie wa ren vervuld door de verkiezing van de heer H. ter Braak, Hengelo, ds J. A. Brandsma, Groningen-Zuid en ds W. Veenstra, Amsterdam en de com missie op de gebruikelijke wijze was aangevuld met vertegenwoordig- (st)ers van de permanente commis sie en de nevenorganisaties, werden in het nieuwe Dagelijks Bestuur ge kozen: ds J. Broertjes als voorzitter, ds O. Oldenburger te Sneek opnieuw als vice-voorzitter, ds J. A. Brands ma als alg. adjunct en ds A. Visscher, Veendam en ir A. Klein Haneveld als leden. Daaraan zijn toegevoegd ds J. van Dam als uniesecretaris en de heer A. van den Hoef als uniepenning meester. Van een medewerker AMSTERDAM In tal van kerken en groepen is de vorige week gehou den Bijbelweek aanleiding geworden voor allerlei bijzondere activiteiten. Naast de meer „centrale" aandacht van radio en televisie voor „De bijbel als boek om te vieren" (thema van de Bijbelweek). geven vele kerkbladen een eigen presentatie van de functie en betekenis van de bijbel. Daar ging het de organisatoren van deze bijbel week ook om. die waren aagewezen door de Raad voor Contact en Overleg betreffende de Bijbel (RCOB). nadat de daarin deelnemende kerken, ge loofsgemeenschappen en bijbelorga nisaties besloten hadden tot instelling van de Bijbelweek. Er was wel materi aal beschikbaar voor wie dit wenste, maar de uitwerking van het thema en de vormgeving van de activiteiten wa ren volledig voor rekening van de plaatselijke kerken. Die opzet leidde tot een variatie van „programma's". Men hield diensten, waarin kinderen meewerkten in de weergave van het hoofdstuk uit Nehe- mia (8 vers 1-13), waaruit het weekthe- ma was afgeleid. Elders waren ge meente-avonden aan de bijbel als boek gewijd, verenigingen en ge spreksgroepen hielden er zich mee bezig. Kleine bijbeltentoonstellingen dienden als „blikvanger". De RCOB hoopt, dat de Bijbelweek dóórwerkt in een voortgaande bezinning rondom de rol, die de bijbel in het geloofsleven, in de kerkelijke praktijk en uiteinde lijk in het maatschappelijk gebeuren speelt. Op 3 november komt de zgn. begelei dingscommissie Bijbelweek 1977 bij een, om na te gaan, hoe deze afgelo pen week heeft „aangeslagen" en om aan de RCOB de daarvoor op 23 november speciaal bijeenkomt ad vies uit te brengem over voortzetting van deze week in volgenda jaren. De commissie is dan ook zeer gediend met reacties en ervaringen uit het land, die voor 1 november uiterlijk bij het secretariaat RCOB, Planetenlaan 113, Groningen worden ingewacht. Aan de hand daarvan kan een welo verwogen advies worden uitgebracht. LEUSDEN Het centraal or gaan voor de zending van de gereformeerde kerken heeft on langs een gesprek gehad met vertegenwoordigers van de zo genaamde geloofszendingen. Geloofszendingen zijn interconfes sionele zendingsgemeenschappen, waarvan de leden komen uit de ver schillende kerken, maar deze niet vertegenwoordigen. Ruim zestig pro cent van alle westerse zending wordt bedreven door geloofszendingen. Zij onderschelden zichzelf naast of soms zelfs tegenover de zogenaamde ker kelijke zending. De onderscheiding wordt ook wel aangeduid met „evan gelische zending" en „oecumenische zending". In Nederland wil de evangelische zendingsalliantie (EZA) ontmoe- tings- en coördinatiepunt zijn voor de zelfstandig opererende geloofs zendingen. Meer dan dertig zijn erbij aangesloten. De zes vertegenwoordigers van de EZA gaven tijdens het gesprek een uiteenzetting van het werk van de geloofszendingen, hun uitgangspunt en hun praktische toepassing daar van. In het communiqué, dat het centraal orgaan voor de gereformeer de zending na afloop opstelde, wordt gezegd: „In de discussie, die open hartig was, werden vooral naar voren gebracht de moeilijkheden, die som mige geloofszendingen in verschil lende landen veroorzaken door geen of weinig rekening te houden met de daar bestaande kerken. Ook de inzet van zendingsarbeiders en de vaak (te) absolute manier van spreken en handelen kwamen op een openharti ge manier ter sprake. Tegelijk werd echter geconstateerd dat vele grote zendingsfiguren, wier graf wij om kransen. zijn voortgekomen uit krin gen die wij nu geloofszendingen zou den noemen". Gedureride enkele jaren bestaat er een gespreksgroep van enkele verte genwoordigers van de kerkelijke zending en van de EZA, die plannen heeft om binnen enkele maanden een boekje uit te geven, waarin beide groeperingen zich presenteren. Dit zal vooral gericht zijn op het gebruik in de gemeenten, waar nogal wat vragen leven over het verschil en de overeenkomst tussen kerkelijke en geloofszending. ROME (CIC) Praktisch eenstem mig hebben de 204 leden van de r.-k. bisschoppensynode zich ervoor uit gesproken. dat de paus richtlijnen voor het godsdienstonderricht zal geven, die gelden voor de hele kerk. De bisschoppensynode houdt zich bezig met het godsdienstonderricht vooral voor kinderen en jongeren. Na een week van algemene inleidin gen en een tweede week van commis sievergaderingen zal de synode deze week de resultaten van de commis sievergaderingen gaan besprekea Het is de bedoeling, dat de synode zich aan het einde van haar vergade ringen. over twee weken, xal beper ken tot een algemene verklaring met daarin een bijzondere boodschap voor de Jeugd. De uitwerking wordt aan de paus overgelaten, dat wil zeggen aan zijn naaste medewerkers in de Romeinse curie. Een enquête onder de synodedeelne mers heeft uitgewezen, dat de syno de zich uitdrukkelijk als adviserend lichaam wenst te beschouwen. Hier mee is de gedachte van het Vati caans concilie afgewezen, dat de sy node een collegiaal medebesturend lichaam zou worden. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tet. 020-913456 Telex 13006 ROTTEROAM/DORDRECHT Postbus 948 Westbiaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Padtsbaat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 STOCKHOLM (ANP) De lutherse kerk in Zweden bereid een actie voor tegen wreedheid op televisie en in andere massamedia Initiatiefne mer is de psycholoog Folke Westin, die de Zweedse lutherse bisschop pen rapport heeft uitgebracht over de uitwerking van geweldverheerllj- king in films en andere produkties. Westin veroordeelde ook scherp de punk-muziek", een nieuwe trend in de popwereld, die uitdrukking zou geven aan fascistoïde emoties Vol gens Westin zijn deze verschijnselen een van de oorzaken van de destruc tieve tendenzen in de maatschappij met name bij jongeren. In Darmstadt waren deze maand meer dan achthonderd christenen uit heel Europa bij een. Op uitnodiging van de evangelische studentenge meenten in de Duitse Bondsre publiek maakten zij de reis naar Darmstadt om daar het zgn. Darmstadter Wort aan de vergetelheid te ontrukken. Christenen uit communistische, so ciaal-democratische en burgerlijk radicale partijen én partijloze chris tenen onderkenden de actualiteit van dit Darmstadter Wort, en gaven op massale wijze gehoor aan deze uitnodiging: hadden de organisato ren gerekend op zo'n tweehonderd deelnemers, het waren er uiteinde lijk meer dan viermaal zoveel! In augustus 1947 publiceerde de Broederraad van de Evangelische Kerk in Duitsland een schrijven over de politieke weg van het Duitse volk. Met dit zgn. Darmstadter Wort, op gesteld door o m de theologen Hans Joachim Iwand. Martin Niemöller en Karl Barth. richtte de Broederraad zich tot de Duitse kerken Deze Broe derraad was voortgekomen uit de Bekennende Kirche (Belijdende Kerk), d.i. de kerk waarin het kerke lijk vereet tegen Hitier en de Deut sche Christen tijdens het nationaal- socialistische regime was georgani seerd. Zij had tijdens deze Duitse kerk strijd onderkend, dat veel te laat duidelijk geworden was hoe de Duit se kerken door haar jarenlange bondgenootschap met het Duitse militarisme en kapitalisme het fas cistische regime hadden helpen voorbereiden. In augustus 1947, slechts twee jaren nadat de door het nationaal-socialis- me ontketende oorlog voorbij was. werd de Broederraad door de ont wikkelingen in kerk en politiek ge dwongen zijn stem te verheffen en te waarschuwen voor het Duitse natio nalisme. dat opnieuw zijn kop op stak. Deze waarschuwing werd op ondubbelzinnige wijze onder woor den gebracht in het Darmstadter Wort. door Reinier Gosker In 1947 gingen er in de Duitse kerk conservatieve stemmen op om na de schuldbelijdenis van Stuttgart (ok tober 1945) een „woord van verge ving" op te stellen. Dit paste in de voorstelling van zaken dat de perio de 1933-1945 een soort „bedrijfsonge val" geweest zou zijn, waarmee te vens elke samenhang van de ge schiedenis voor en na 1933 werd ont kend. En dat weersprak de ervarin gen die de Belijdende Kerk in de Duitse kerkstrijd had opgedaan. Zij stelde immers het jarenlange bond genootschap van de kerk met het Duitse militarisme en kapitalisme mede verantwoordelijk voor het op komen van het nationaal-socialisme. In aansluiting hierop onderkende de Broederraad het gevaar dat schuld- vergeven maar al te gemakkelijk schuld-vergeten zou kunnen beteke nen. Daarom geen kerkelijk „woord van vergeving:" alleen het aan de gemeente van Jezus Christus gege ven „woord der verzoening" kon van alle schuld vrijspreken. Men vatte dit „woord der verzoening" uit 2 Co- rinthen 5 op als vrijspraak én nieuw begin. De opstellers van het Darm- stfldter Wort hielden scherp voor ogen, dat in de verzoening geen vrij spraak gegeven wordt zonder beke ring. de omkeer tot God en toe-keer tot de naaste, een nieuw begin. Het voortgaan op de oude weg, het ont breken van de omkeerdat was hun kritiek op de politieke en kerke lijke ontwikkelingen in Duitsland Terwijl met grootscheepse Ameri kaanse hulp (het Marshallplan) de Duitse economie weer op gang ge bracht werd, sprak de Broederraad over „nieuwe vormen van ordening in het maatschappelijk leven". Ter wijl de formatie van een Christelijk Democratische Unie voortsnelde naar een bundeling van conservatie ve krachten in Duitsland, waar schuwde de Broederraad om niet een „christelijk front" op te richten tegen de noodzakelijk veranderin gen in het maatschappelijk bestel. Terwijl de koude oorlog op til was, en de wereld verdeeld werd in West en in Oost, sprak het Darmstadter Wort zijn afkeuring uit over het in de politiek en met politieke midde len gevormdè front van de „goeden tegen de kwaden", van het „licht tegen de duisternis'. De Broeder raad wees erop dat het aanbod van Gods genade aan allen door deze politieke, sociale en wereldbeschou welijke frontvorming belemmerd wordt. En terwijl er een golf van anti-com- munisme over het Westen spoelde, sprak de Broederraad over het eco- nomisch-materialisme van het marxisme en het belang daarvan voor de opdracht en de belofte van de christelijke gemeente ten aan zien van het maatschappelijk leven. Deze kritiek wees de terugkeer tot het christendom als verdediger van de westerse cultuur af. Ze probeerde de christelijke gemeente haar eigen lijke weg te tonen, die begint met de omkeer tot God en de gang naar de naaste in de kracht van dood en opstanding van Jezus Christus. Het Darmstadter Wort was verge ten. Maar dertig jaar later bleek het zwijgen over dit „woord der verzoe ning" niet langer houdbaar. Het Darmstüdter Wort heeft juist nu grote zeggingskracht ten aanzien van de situatie in West-Duitsland (en elders). Wanneer in het Darm- stëdter Wort gesproken wordt over een staat die naar binnen alleen op een sterke regering en naar bulten alleen op militaire machtsont plooiing vertrouwd, wie denkt dan niet aan de wijze waarop de Duitse overheid op dit moment optreedt tegen de demonstranten in Kalkar en in Brockdorf, aan de beroepsver boden en aan anti-terreurwetten, die feitelijk de democratie uithol len? En wie denkt, anderzijds, niet aan de steeds groter wordende in vloed van de Bondsrepubliek in de binnenlandse aangelegenheden van andere landen in West-Europa, aan het ultra-centrifuge projekt in Al melo.'en aan de pogingen van CSU- leider Strausz en het ultra-rechtse krantenconcern Springer om de Ita liaanse pers onder Westduitse con trole te krijgen? 'het is deze actualiteit die zoveel christenen op de been bracht om naar Darmstadt te gaan. Emidio Campi, waldenzisch predikant en secretaris-generaal van de wereldfe deratie van Christen-Studenten for muleerde deze actualiteit zo: „De Belijdende Kerk, Barth, Niemöller, Iwand e.a. hebben het nationaal- socialisme niet bestreden om ruimte te maken voor deze vorm van So ciaal-Democratie van Helmut Schmidt!" Het daverend applaus dat Emidio Campi met deze opmer king aan zijn gehoor ontlokte, be doelde niet alleen instemming uit te drukken, maar was ook een demon stratie daarvan dat de traditie van de Belijdende Kerk niet dood is en het DarmstSdter Wort niet vergeten. Daarmee in overéénstemming spra ken de deelnemers zich tijdens de slotbijéénkomst uit tegen de prak tijk van de beroepsverboden, die ook in de Duitse kerken plaatsvindt, tegen de Westduitse inmenging in de binnenlandse aangelegenheden van andere Westeuropese landen en tegen het in produktie nemen van de neutronenbom. Reinier Gosker studeert theologie aan de Vrije Universiteit te Am sterdam. ERNSTIGER GEVAAR Men kan zich zo langzamerhan gaan afvragen wat ons meer zor^ zou moeten baren, de terreurdai van de Baader Meinhof-groep o reacties die deze daden met nai Duitsland hebben opgeroepen. Mannen als ex-burgemeester Albertsz, Heinrich Böll. Hellmui Gollwitzer en Martin Niemöller worden openlijk als „sympathisanten" met deze verwerpelijke terreur gebrandmerkt. Waarom? Omdai opgeroepen hebben tot bezinniri gewaarschuwd hebben tegen eef handelen dat de democratie in gevaar brengt. Mede omdat zij i gevraagd hebben om een ondera naar de achtergronden van de blinde woede- en gewelduitbarstingen van ae bewuste groep. Zij zijn van menl dat hun discriminatie als „sympathisanten van het gewell de democratie ernstiger schade dan dat geweld zelf. Niemöller v in een gesprek met name het mammonisme aan als de achtergrond. „In de ijle lucht vai het mammonisme valt immers rj te ademen?" Enkele berichten d de laatste tijd in de pers verschel zijn, doen mij aan een dergelijke^ situatie bij ons denken. Het weekblad Vrij Nederland heeft enkele maanden geleden onthutsende publikaties gedaanV( over het zogenaamde ;pj Nollen-syndicaat. Eén lang verh^ van mensen die begerig zijn naa^0 steeds meer. De laatste twee we|» staan enkele vooraanstaande nei mensen in hetzelfde weekblad ia^ belangstelling vanwege de bijzo^0 hoge sommen die zij aan de ae! belasting zouden weten te jei onttrekken. Wanneer deze dinged waar zijn dienen zij zo spoedig Vp mogelijk uitgezocht te worden, i Hebben ze geen enkele grond, dfj zal vanzelf het weekblad daarvaj consequenties moeten dragen. zo kunnen dit soort dingen niet p blijven. Dat jaagt nu juist jongeLi mensen in de radeloosheid of in(a' begeerte om ook zelf aan dergelik handigheden mee te gaan doen.fe_ eersten gaan misschien schieteed de laatsten ontmoeten we over eyaj paar jaar als handige jongens inter krant. Wat is erger? Waarvoor dienen wij meer bezorgd te zijn?^ onze politiek en democratie met soort zaken gemoeid zijn is in ieiii geval duidelijk. Beroepingswerk NED. H ER V. KERK Beroepen te Delft: drs C. van' te Steenbergen: te Bussum: J. I velt te Zwijndrecht; te Dordref 1 Kok te Zoetermeer. Ni Aangenomen naar Nederhemede de Greef te Wijngaarden, d^a dankte voor Wekerom, Oude v en voor Veen. id Bedankt voor Oud AvereesU®! brug: L. A. Nagtegaal te St. Pafal ru GEREF. KERKEN Beroepen te Emmen: F. W. ma te Laren (NH); te Nijme^d Lugtigheid te Leidschendam.101 GEREF. KERKEN (VRIJG.) f, Beroepen te Assen-Zuid "s' dienst in Curitiba, Braz.): J. 1 Simpelaar. kand. te ÖegstgeeiVi Bedankt voor Amsterdam-Zuid H. J. Begeman te Assen: voor; laren: H. D. van Herkesde Heemse. Beroepbaar: P. H. van der |V( Noorderbuitensingel 12, Gron?^ CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Driebergen: G. I te Den Haag-Scheveningen. fn GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Oudemirdum: Kleppe te Woerden. 'ei Bedankt voor Amsterdam-Noc a Mol te Rijssen; voor Poortvlr® Blok te Capelle a.d. IJssel;j 1 Krimpen a.d. IJssel en 's Gin zande: A. Moerkerken te f*a Beijerland. OUD-KATHOLIEKE KERK |jj Benoemd te Aalsmeer: A. J. der Hoek, pr. in buitengf" dienst van het bisdom HaarlK. Eervol ontslag verleend aan Y' ker te Amersfoort-Culemborg Bisschop Bakhsh 0 De pas benoemde bisschop Bakhsh van het diocees Sialktx de kerk van Pakistan brengtte tober en november een oriëntisi zoek aan de partnerkerken iner land. Schotland en Nederlatir bedoeling is. dat het eclrn Bakhsh van 25 oktober tot 7 dn ber in ons land is. Zij zulltd tournee maken door Noord-Hte( omdat het de gereformeerde b in die provincie zijn, die vooilb antwoordelijk zijn voor de rgi met de kerk in Pakistan. 11 in P. N. van Kampen" De heer P. N. van Kampen uit wijk treedt per 1 december in) van de vier gereformeerde kei de stad Utrecht voor de onf" ling van de missionaire toef Hij zal zich bezighouden M toerusting van medewerker!^ evangelisatie, ouderlingen en nen in het kader van de opboj „de evangeliserende gemeen! Karl Barth Het adres van Pfarrer R. Mül de actie tot behoud van de 4 van Karl Barth coördiné Schulstrasse 16, 5415, Nusstj bei Baden, Zwitserland (en dj West-Duitsland, zoals wij nv schreven).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2