eeuwen „Vrienden" in Nederland Een boekje open over Marietje Uit Scholte's nagelaten papieren Ontmoeting van gelovigen Nieuwe boeken VANDAAG Voorbijgangers H KOK KAMPEN ZATERDAG 15 OKTOBER 1977 KERK Trouw/Kwartet F door dr. S. L. Verheus Op een feestelijke jaarvergadering in Woudschoten herdacht het Nederlandse Genootschap der Vrienden het feit dat drie eeuwen geleden, in 1677 te Amsterdam de eerste geregelde ..jaarvergadering"' van het genootschap werd gehouden. Vrien den uit Engeland waren over gekomen om de vestiging van de Nederlandse tak van de Society of Friends, met de spot-naam Quakers beter bekend, te bekrachtigen. Door tijden van ups en downs heb ben de Quakers een eigen bijdrage geleverd aan he- 'Westelijk leven van Nederland Over de Quakers weet men ook in kerkelijk Neder land dikwijls nu Het r»- nooLschap dat ruin. in Nederland telt (echte» door een veel grotere kr ..i„ nui ..vrienden van vrienden") treedt ook betrekkelijk zelden op de voor grond en leed enigszins terzijde van de kerkelijke ontwikkelingen, omdat het op principiële gronden i bezwaar tegen het onderschrijven van enige belijdenisi geen lid kon worden van de wereldraad van kerken Het begin van het internationale Quakerdom gaat terug op de predi king van George Fox (1624-16911 Centrale punten in de prediking van Fox vormen nog altijd de basis van het Quakergeloof: „Gods geest is in elk mens; in de omgang met Ood behoeft de mens geen bemid delende priester. 'n gewijd gebouw of een sacrament; men komt samen in stilte al wachtend ervaart men de leiding van Gods geest door stilte of een gesproken getuigenis; de prediking der liefde zoals ge leerd door Jezus is een weg ten leven en moet ons gehele leven dagelijks doordringen." Grote nadruk heeft de prediking van het „innerlijk licht", de godde lijke vonk. die in allen is. Men kan niet zeggen dat de Quakers geen sacrament kennen, beter zou men kunnen zeggen dat het gehele leven als een sacrament wordt gezien en alle mensen een hoge waarde wordt toegekend. Geloof en godsdienst behoren niet gereserveerd te blij ven voor de Sunday-box" vandaar •»i\>te nadruk op verantwoorde- verbonden met •Mviteiten. Vooral ir' ..Uuiiaal kan dan ook geconstateerd worden dat de in breng van de Quakers op het ter rein van christelijk-maatschappe- lijk en opvoedkundig werk aan zienlijk belangrijker is dan men op grond van de getallen (ruim 23000 in Europa en 120.000 in N Amerika) zou verwachten. Hun hulpwerk en vredesgetuigenis staan ook in de kringen van de wereldraad van ker ken hoog aangeschreven. Hun komst naar Nederland valt ongeveer een eeuw na de komst van de doopsgezinden, waarmee zij vooral in de begin-jaren veel rela ties hadden. Soms echter kwam het op grond van hun zendingsijver ook tot gespannen verhoudingen. Op de feestvergadering karakteri seerde dr. D. van Dalfsen de eerste periode van de Quakers als die van de provo's. De eerste Quakers wek ten dikwijls protest door hun wei gering voor hooggeplaatsten de hoed af te nemen, of door het geven van een eigen getuigenis na afloop van de prediking (Dit laatste had den trouwens de eerste dopers in Zwiterland ook al gedaan). Luisterende Quaker in een stille meeting (afbeelding op omslag van ..Quaker by convincement" door Geoffrey Hubbard, Penguin Books 1976. A 1663). juist in de jaren van het opkomen de Quakerdom een ongehoorde pest-epidemie heerste, die ook on der de predikers van het nieuwe geloof toesloeg. ADVERTENTIES in da Oakumana-seri" Prof. dr. D. C. Mulder over de dialoog (usaen de aanhangers van verschillende religies 100bladlijden. 19.75 verkrijgbaar in de boekhandel uitgave van Bosch Keunmg Bij uitgeverij Zomer en Keuning te Wageningen kwamen uit: Handig ielt doen van de schrijver P. Richter. 341 blz 24,50; Vlinder met ge schroeide vleugels, roman van Mine van 't Sant 224 blz 14.90; in de serie Wtna's cullinalr Kip, wild en gevogelte door L. van Pareren en Diepvries (techniek en recepten) door C. Thijssen. Per deeltje 104 blz - 650 ADVERTENTIE 0220 boekennieuws Os J. Ovordum OC KUNST VAN HFT ZIEK ZIJN 104 DU. 11075 dusiH Pro» Or. W H. Veioma RONDOM HET LEVENSEINDE 2»druk. 80 Wz 19.50 Pro» Or W M Vrtrm* UER ERMEE TE LEVENI 2# d'uh 80 bil '9.90 HANDBIJBEL MET OPZOEKFLAP Vong jaar introduceerde hot bijbelge nootschap zi|n eerste t»|be! mei opioek- flap, een combinatie van een alfabeti sche inhoudsopgave en bladwijzer Oeie flap heett inmkMeto zijn nul Formaat 9.S t 14,5 cm. Omvang 1406 Wz Pres: 22,50 (exduwef verzend- Pnja I 42,50 (exclusief verzend kosten) ook verkrijgbaar be de boekhandel Nederlands Bijbelgenootschap Postbus 620. Haarlem Tet 023-259501 Amsterdam en Harlingen waren plaatsen waar het Quakerdom zich na 1660 verbreidde, wellicht mede door de goede verbindingen van beide steden met Engeland, het land van herkomst. In een aantal gevallen werden hun bijeenkom sten verboden, en de predikers soms gevangen gezet, wat dezen niet beletten na korte tijd opnieuw hun getuigenis te laten horen. Feministe Tot de grote figuren uit de eerste periode behoorden Jacob Sewel en diens vrouw Judith Zinspenning, eerst doopsgezind, maar onder de invloed van de prediking van Willi am Ames Quaker geworden. Judith Zinspenning zouden wij een vroege feministe kunnen noemen, die toen zij zich niet kon verenigen met de gang van zaken bij de Amsterdam se doopsgezinden pamfletjes uit deelde. waarin zij van haar beke ring tot het innerlijk licht getuige nis aflegde. Een zoon Willem Sewel werd de grote geschiedschrijver van de Vrienden met zijn werk: „Historie van de Opkomste, aanwas en voortgang der Christenen, bekend by den naem van Quakers" (Am sterdam 1717). Sinds 1971 beschik ken wij voor een minutieuze be schrijving van de Vrienden in Am sterdam over het nog te weinig bekende boek van J, Z. Kannegie- ter: „Geschiedenis van de vroegere Quakergemeenschap te Amster dam" (Publikatie van de gemeente lijke Archiefdienst no. 9). Na de jaren van strijd en beproe ving kwam ook de Nederlandse Quakergemeenschap in rustiger vaarwater; hetgeen nog weer later tot een geestelijke inzinking van het genootschap leidde, waarin wij alleen van een sluimerend genoot schap kunnen spreken. Herleving Tegengif Het standpunt van de tegenstan ders van de nieuwe geestdrijverij vinden wij in een Antidotum of tegengif van Vondel, waarin het heet: Een schodelycke pest, voor lang van d'oude vaders Oepleystert en geheelt door hun beschreven bladers Nu uieder van de Theems na dese kust gewayt, Oekoestert en gequeeckt en ijverig gesaayt. Van menschen zonder geest, van droomers en propheten." Het „schadelijke pest" wordt nog venijniger ais wij bedenken dat Een duidelijke herleving van de Quakers in Nederland zien wij in de jaren dertig onder de stimulerende invloed van het Quakercentrum Woodbrooke bij Birmingham, van- waaruit ook buiten eigen kring een inspirerende werking uitging (de Barchembeweging en het Wood- brookers-huis te Bentveld). Talloze zondagsscholen in Nederland volg den het opvoedkundig programma van het Westhill-werk, dat zich naar het Engelse voorbeeld oriën teerde. Met de doopsgezinden be horen de Amerikaanse Quakers al door tot de zgn. historical-peace- churches, d.w.z. kerken, die op grond van hun traditie „historische vredeskerken" genoemd worden. Het Quakergetuigenis aangaande pacifisme en weerloosheid hoort tot de oudste tradities van deze geloofsgemeenschap. Zowel in Amerika als ook in ons land zullen wij steeds weer de Quakers tegen komen als felle bestrijders van elke vorm van militarisme en als ijveri ge hulpverleners waar oorlogsge weld leed en verwoesting heeft aan gebracht. De ..Vrienden", niet groot in getal, hebben er goed aan gedaan bij hun driehonderd jarig bestaan wat te willen terugzien in hun verleden, al weten zij ter dege dat hun voor naamste taak voor hen ligt. Die is, om met hun eerste leider George Fox te spreken: „Walk cheerfully over the world, answering that of God in every one" - ga met opge wektheid uw weg over de wereld, als een antwoord op wat God in ieder van ons gegeven heeft. Dr S. L. Verheus, doopsgezind kerk historicus, is verbonden aan de Uni- versiteits Bibliotheek te Am sterdam. door prof. dr. D. Nauta. Dr. C. Smits, van huis uit wiskundige, heeft zich met bewonde renswaardige ijver geworpen op de beoefening van de geschie denis der Afscheiding van 1834 uit de hervormde kerk. Reeds twee kloeke delen zagen van zijn hand het licht. En nu ligt voor mij een royaal uitgevoerd derde deel. Dit draagt een van de beide vorige delen wat afwijkend karakter. Het brengt niet een geregeld ver haal van de gang van zaken in bepaalde gedeelten des lands, zoals in het eerste deel over Gorinchem en in het tweede over Dordrecht, telkens met de omgeving van de genoemde steden; maar het bevat, naar de ondertitel aangeeft, docu menten uit het archief - ds. H. P. Scholte, bewaard te Pella, Iowa, U.S.A. Scholte is naast Hendrik de Cock een der leiders van de Afscheiding geweest. Tot 1847 heeft hij in die kring veel invloed uitgeoefend en een geheel eigen plaats ingenomen. Om zijn persoon heen hebben zich nog al wat kwesties afgespeeld en bij die botsingen kwam het in 1840 zelfs tot zijn schorsing. Hij heeft in 1847 het land verlaten om leiding te geven aan de landverhuizing naar het prairiegebied in Noord-Ameri- ka. Uit de door hem nagelaten pa pieren, welke aldaar te Pella trouw bewaard zijn gebleven, heeft de au teur van het onderhavig boek zijn materiaal geput. In Nederland De stof heeft dus betrekking niet op wat Scholte in Amerika onder nomen heeft. Over dat onderwerp is door anderen gepubliceerd. Alles wat wij hier te lezen krijgen, betreft uitsluitend het gebeurde in Neder land. De bedoelde documenten dragen een zeer uiteenlopend ka rakter. Het zijn in hoofdzaak stuk ken niet van de hand van Scholte zelf, doch door anderen hem ver schaft of aan hem gericht. En alle hebben op de een of andere wijze te maken met de gang van zaken bij de Afscheiding. Ik voeg er aan toe, dat in dit boek niet alles opgeno men werd, wat de auteur uit het Scholte-archief bijeenbracht. Want op de omslag wordt door de uitge verij aangekondigd, dat te zijner tijd nog zal verschijnen de corres pondentie van Scholte met de men sen van het Réveil. Daarvoor is een afzonderlijk deel in deze serie bestemd. Geen lopend verhaal Het is hier niet dé plaats om in te gaan op de gevolgde methode bij de uitgave van een dergelijk ar chief of van gedeelten eruit. Ik moet mij hier beperken tot de vraag, of en in hoeverre de gemid delde lezer met een boek als dit uit de weg kan. Het spreek vanzelf, dat degenen die belangstelling hebben voor de geschiedenis der Afschei ding, om welke reden dan ook, hier iets van hun gading kunnen vin den. Maar anderen dienen er op bedacht te zijn. dat zij in dit boek niet een lopend verhaal krijgen te lezen over bepaalde episoden uit de geschiedenis van de Afscheiding. Er worden hun evenwel stukken, in overwegende mate brieven, voorge legd. De auteur geeft er telkens enige aanwijzingen bij, waardoor de herkomst en de strekking van een en ander verduidelijkt worden. Maar om alles goed te verstaan en het verband op te merken met het gebeuren waarop de desbetreffen de stukken en brieven betrekking hebben, blijkt het bijna steeds noodzakelijk andere boeken, onder meer de beide al verschenen delen van de auteur, op te slaan en daarin het eigenlijke verhaal tfe lezen. Slechts in sommige gevallen kan men zeggen een stuk in handen te krijgen, dat op zichzelf als een do cument van menselijke gevoelens ons toespreekt, en ook buiten het kader van het toenmalige histori sche gebeuren beslag legt op onze zieleroerselen. Ik denk aan de brief van Kohlbrüg- ge (de enige van zijn hand) van 12 februari 1833, de dag van het over lijden van diens eerste vrouw op de leeftijd van 24 jaar. S. van Velzen De auteur is, mede op grond van wat uit deze documenten te voor schijn is gekomen, van oordeel dat bepaalde voorstellingen omtrent personen uit het bedoelde verleden niet langer te handhaven zijn en een grondige correctie behoeven. Dit zou met name gelden ten op zichte van J. A. Wormser, die zo bevriend was met Groen van Prin- sterer, en van S. van Velzen. De eerste zou gunstiger, de tweede on gunstiger beoordeeld zijn dan zij, op grond van de werkelijke om standigheden, verdienden. De au teur gaat zelfs zo ver, dat hij zijn boek opgedragen heeft aan de na gedachtenis van Ds. Simon van Velzen (1809-1896). De strikte be wijsvoering voor een dergelijk stel lig oordeel, dat ik niet onaanneme lijk wil noemen, ontvangt men evenwel in dit boek niet. Men moet daartoe andere geschriften van de auteur naslaan of afwachten wat hij in het vervolg nog elders denkt te publiceren. De stof De stof is door de auteur verdeeld over 24 hoofdstukken. Het eerste bevat de beroepsbrieven en acten van ontslag, die Scholte tussen de jaren 1832 en 1839 ontvangen heeft; het tweede de acte van Afschei ding, op 1 november 1834 door de kerkeraad van Genderen toegezon den aan het classicaal bestuur van Heusden, met enige kanttekenin gen van de auteur, die ook een volledige opgave verstrekt van de namen der ondertekenaren (de le den der gemeente). Het laatste hoofdstuk geeft de tekst van de Handelingen der provinciale verga deringen van de Afgescheiden ge meenten in Noord-Holland uit de jaren 1837 tot 1840, waarbij Scholte betrokken is geweest. Het er aan voorafgaande hoofdstuk biedt een autobiografische schets van Schol te, met een vertaling uit het engels in het nederlands; van geringe om vang en naar mijn mening van wei nig waarde. In de overige hoofd stukken vindt men de brieven op een bepaalde manier gerubriceerd; de auteur laat die telkens vergezeld gaan van eigen opmerkingen, soms wat uitvoerig, maar meestal be knopt. Het boek draagt als geheel beschouwd een wat tweeslachtig karakter: niet een zuivere bronnen publicatie, evenmin een verhalen de uiteenzetting met brede aanha lingen uit en nadere verwijzingen naar de gebruikte bronnen. Prof. dr. D. Nauta, oud-hoogleraar in de kerkgeschiedenis aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, be spreekt: „De Afscheiding van 1834" door dr. C. Smits, derde deel. Uitg. J. P. van den Tol, Dordrecht, 384 pag., prijs 59,50. s ster 1 rij 1 rd JL dlar ltd WAT VOORGAAT. Veel van zulk soort dingen doen jullie (Markus 7, De Heer is dus In twistgesprek m< farizeeën en schriftgeleerden. Hij stelt tegenover elkaar het gebod Gods en de overleveringen der mensen. Het gebod Gods spreektL van het eren van je vader en moei Eren wil zeggen, dat je ze de ruim geeft die hen toekomt en hun levt1 eerbiedigt, beschermt en eventue als het nodig is, onderhoudt. Elke tijd kent daarin z'n eigen gestaltejr Wat gebeurde er nu? Er was een menselijke regeling dat als iets „korban" was, dan was dat bestei voor de tempel, de eredienst, wij zouden misschien zeggen: voor d kerk. Neenveen som geld. Was dit som korban, dan betekende dat je die som een religieuze bestemming had gegeven. Kwam dan je vader vragen of hij iets van mocht hebben omdat er nog geen oudedagsvoorziening was (of, die was er wel. nl. in het eren van vadt en moeder, maar die functioneert niet) dan kon je je op die religieuz bestemming beroepen. Sorry, ma dat is voor de Heer! Je hoort het mensen, je zelf, zeggen. De Heer gaat voor! De kerk gaat voor! Eenfo] mooie smoes. En wat veel mensen nu misschien nooit verwacht zou< hebben is dit, dat Jezus zegt: watt de Heer gaat helemaal niet voor. 0 liever, ja, Hij gaat voor, maar dan zijn wijs gebod van je vader en moeder eren. De Heer wil geen concurrentie met onze zorg voor mensen. Zijn gebod kan nooit in strijd komen met het daadwerkelijke liefhebben van de naaste. En als dat ooit zo zou li jke ig geef het dan maar met een gerust hart aan je vader of moeder, want zo. uitgerekend op die manier, wilr Heer gediend zijn. En wie het and doet, die heeft de Heer ni?t méér maar minder. Hij begrijpt nog steeds niet dat dit de stijl van de God van Jezus is. Hij is met die sti in strijd. Dus niet vromer, maar ju minder vroom. En dan dat ene woord: Zulk soort dingen doen jul vaak! Dat betekent waarschijniijl eens even rustig gaan zitten nadenken. ii it Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Koekange: J. Rowa? laatstelijk doopsgez. predikant Steenwijk-Zwartsluis, wonende Havelte; te Alphen a.d. Rijn (to< J. J. van der Heiden te Scherpen; (Fr.). Aangenomen naar Lobith (f time); J. D. Heybroek, leraar stre lyceum te Ede, wonende te Culi borg; naar Oostermeer-Eestrum: van Dorp te Aartswoud-Opperdo GEREF. KERKEN Aangenomen naar Leeuwarden-H zum: C. W. de Vries te Eindhoven; benoeming tot hulpprediker te sum (Gr.): W. J. de Ruiter ea pi te Giekerk. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Alkmaar, Broek op L gedijk: R. T. Urban te Goes-Br wershaven. GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V. Beroepen te Deventer-Heino: A. Boer kand. te Apèldoorn; te Dre— ten: C. Bakker te Enschede-Zuic CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Haamstede: Oosterbroek kand. te Apeldoorn. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Gorkum: J. M. Kit te Woerden. IV" jrn. 1 Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 TM. 020-913466 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 Twoee Tel 05200-17030 door A. J. Klei Halverwege de bezettingsjaren moesten wij ons huis uit. omdat de Duitsers erin wilden. We konden intrekken bij de bevriende hervormde dominee van ons dorp en ik kreeg een kamer op de zolderverdieping van de grote pastorie. Naast het mij toegewezen vertrek lagen boeken opgestapeld, waarvoor in de studeerkamer geen ruimte was en die de dominee ook met direct nodig had bij het vervaardigen van zijn preken Hieronder bevond zich een dik. in groen linnen geboden werk over psychiatrie en het verrukkelijke van dit boek was. dat elk hoofdstuk begon met de uitgebreide beschrijving van een geval; laatst kreeg ik een jonge man van goede familie bij me Ofonlangs consulteerde mij een vrouw in de bloei harer Jaren Ik heb eerst ai die gevallen ademloos gelezen, dus van ieder hoofdstuk het begin, maar aan de rest van het boek ben ik, eerlijk gezegd, nimmer toegekomen. Op dezelfde manier ben ik aan de gang gegaan met „Een boekje open over Marietje". een handreiking voor gesprek voor jongeren van het LCGJ (landelijk centrum voor gereformeerd jeugdwerk). Marietje is een meisje van zevèntlen die óf zelf problemen heeft óf er via haar vrienden mee in aanraking komt. Aan de orde komen .Ben je niet mooi genoeg" (over mode en make-up). „Seks en bloot", „Dat overkomt mij niet" (over ..moeten" trouwen). „Ik haat afwassen" (over emancipatie). ..Oehandicapt? Nou en!", enz Omdat ik thans voor mijn voorlichtende taak doende was, heb ik ook van „de rest" kennisgenomen, maar alvorens het 94 pagina's tellend geschrift netjes en rustig door te nemen, heb ik gretig alle situatietekeningen gelezen. Zoals deze, uit het hoofdstuk „Samen op vakantie": Gezin: vader, moeder, zus Gerdien (22. verloofd met Jaap). Marietje (bijna 18). gaat met Kees (bijna 19). broer Peter (20) en broertje Jan (14) Situatie: De zondagmorgenkoffie (of -middagmaaltijd of -avondbrood, wat je maar wilt), situatie 1 Vader: ,JZo Jongens, nou moeten we toch eens de vakantieplannen rond maken. Moeder en ik wilden voorstellen om de eerste twee weken van juli een huisje op Ameland te huren en met z'n allen veertien dagen naar zee te gaan". reakties: Oerdien: (denkt) ..Samen met Jaap lekker in het warme zand Peter; (denkt)„Ik kijk wel uit Marietje (denkt) „Ik ga met Kees twee weken zeilen Jan (roept) „Hoi. hoi" Voder en wat vinden jullie daarvan0' Het boekje over IVIarietje is royaal geïllustreerd en deze tekening hoort bij „Samen op vakantie". Peter „Sorry, hoor pa. maar Oerdien: „Ais Jaap zin heeft dan Jon: Hartstikke jofel, dan gaan we Afarletje:,. Ik ga niet mee; Kees en ik willen gaan zeilen". Er valt een diepe stilte Moeder: „Maar kind toch. zeilen waarin dan? Peter. .Mens, in een boot natuurlijk!" Vader: (donderend) „Peter, zo spreek je niet tegen je moeder". Peter: Marietje: „Kees mag veertien dagen de boot van z'n oom gebruiken en daar willen we met z'n vieren mee gaan trekken. Willy en Piet gaan ook mee." Peter: „Leuk, heb ik vorig jaar ook gedaan." Vader: „Maar daar komt niets. maar dan ook helemaal niets van in." Gerdien: ,,'t Idee zo jong al samen op vakantie enzovoort. Na de beschrijving van een dergelijke, uit het volle gereformeerde leven gegrepen situatie, geeft het boekje telkens informatie over hét onderwerp in kwestie (of vertelt nauwkeurig waar informatie te krijgen is) en als ik het allemaal goed begrijp, moet je daarna zo'n situatie „uitspelen" en met discussievragen op schoot erover praten. „Een boekje open over Marietje" geeft tal van aanwijzingen, die mij met elkaar soms te machtig worden (want ik ben ouderwets genoeg om te menen dat het ook zonder deze. overigens stellig plezierige, romslomp kan), maar die naar mijn overtuiging geen jeugdwerker te hoog gaan. Treffend vond ik ook (ja, er komt nog één citaatje) deze situatie-tekening: De televisie staat aan. Een toneelstuk. Vader, moeder, Marietje en Jan zitten geïnteresseerd te kijken. Halverwege het stuk verschijnt er een dansende dame met ontbloot bovenlijf in het beeld. Vader staat zuchtend op. zet de tv uit en zegt: ,,'t Is tegenwoordig ook maar allemaal niks op de tv". De wakkere lezer zal begrepen hebben, dat dit uit de paragraaf over „Seks en bloot" komt. Deze vragen horen er bij: l Vind je de reactie van vader te waarderen? 2. Hoe zou je zelf als je die vader was gereageerd hebben? 3. Vind je dat in een toneelstuk „bloot" een functie kan hebben? Betekent dat dan ook dat het op de tv uitgezonden kan en mag worden? Over „Seks en bloot" gesproken, bij de informatie daarover vliegen de boekjes van de PSVG alsmede de werkjes van de NVSH over de toonbank (de kracht der gereformeerden ligt niet meer in hun isolement), maar het hervormde synodale geschrift over de modeme moraal ontbreekt. Niet| vanwege gereformeerde eenkennigheid (zie mijn opmerkini over het isolement), maar omdat dergelijke geschriften niet functioneren. Ik kom nu op één van mijn stokpaardjes: een synode is er om de huisregels vast te stellen voor het betrokken kerkgenootschap, en niet om met pijn en moeite in elkaar geknutselde ethische verhandelingen weg te geven. Daarvoor zijn „eigen" beroepsmensen en die zitten, zoals in dit geval, in de P8VO en doen via dat kanaal hun zegje. Excuus voor dit zijweggetje, waarop Marietje me voerde De waarde lezer heeft meer aan de volgende mededeling: „Een boekje J open over Marietje" kost vier gulden (te storten op giro 47 50 60 t.n.v. het LCGJ onder vermelding „Marietje"). 1 *u m;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2