Nooit iemand vrijkopen, ook al is het Gollwitzer' Meneer Gollwitzer, u gaat goed vooruit, zei Karl Barth IDAG 14 OKTOBER 1977 H 17 )or Aldert Schipper Hij was korte tijd koerier van de SA. Hitier legde hem een spreekverbod op en verbande hem. De Russen stuurden hem naar een strafkamp in Siberië. De CDU-politici halen zijn naam door het slijk en noemen hem „sympatisant van de terroristen". De DDR weigerde hem tot voor kort toegang. Hij woont in Berlijn en geldt allerminst als een fri vool theoloog. Zijn naam is Helmut Gollwitzer. Hij is een vriend van de radicale studentenleider uit de jaren zestig Rudi Dutschke. Zijn grote leer meester en tot in het pijproken zijn voorbeeld lis Karl Barth. Hoe is de nu 68 jaar oude Gollwitzer zover gekomen? Ik heb hem en zijn vrouw opgezocht (n Dahlem. Het is een dorp, dat als een stads- \ijk aan Berlijn is vastgegroeid. Het heeft zijn lArpskarakter bewaard. Er staan bescheiden luizen in het groen en tussen de dennebomen staan lage flats, die er door de arbeidersbouw vereniging voor de oorlog zijn neergezet. Het hek van zijn tuintje staat open. Een uitzon dering in Berlijn met zijn algemeen verbreide alarminstallaties. Mevrouw Gollwitzer doet open en roept haar man. Gollwitzer ziet er wat ouder uit dan hij is. Hij is ook kleiner dan ik had gedacht. Een versleten overhemd aan. Achter de stoffige brilleglazen een paar jongensogen. Toen Gollwitzer op een dag bij zijn hoogleraar Karl Barth geroepen werd zei deze: Meneer Gollwitzer, ik heb gehoord dat u gisteren in een bijeenkomst staande de Internationale hebt gezongen. Meneer Gollwitzer, u gaat goed voor uit." Karl Barth heeft als leermeester grote invloed op Gollwitzer gehad. En zo is het ..afglijden naar links", zoals Gollwitzer het glimlachend noemt, begonnen. lis! Hulpje Gollwitzer komt uit een predikantsgezin van erenafkomst in Beieren. Streng nationalis- jch conservatief en anti-semitisch met grote ympathie voor het opkomend nationaal socia- isme. Toen Hitier zijn coup pleegde, was de onge Helmut veertien jaar en koerier van de oen nog verboden Sturm Abteilung SA. Een teestdriftig aanhanger van Hitler. Door con tact met joden en socialisten in de Wandervo- 'elbeweging werd hij echter steeds meer anti- ascistisch. In 1932 werd Gollwitzer in Bonn tudent bij Barth en deze maakte hem tot zijn lulpje. Een paar maal per week nodigde Barth lem uit voor het eten. 'oen de Bekennende Kirche ontstond sloot lollwitzer zich er meteen bij aan en nadat lartin Niemöller op 1 juli 1934 gevangengeno- nen werd, liet deze hem vragen hem op te olgen in Dahlem. Daar bleef Gollwitzer domi- lee tot 1940, toen de Gestapo hem uit Berlijn erbande en hem een spreekverbod oplegde. >m hem tegen de geheime politie in bescher- ïing te nemen zorgden enkele bevriende gene- aals er voor dat Gollwitzer soldaat werd in de üehrmacht. terpleger 19 fa zijn infanterieopleiding vroeg Gollwitzer liet officier maar hospitaalsoldaat te mogen •rden. Als verpleger ging hij naar Frankrijk daarna naar het front in Rusland. „Daar heb niet anders gedaan dan terugtrekken. We ipen steeds: Rusland voor de Russen. En we kken terug." Toen hij in Tsjechoslowakije ;wam, werd hij door de Russen gevangen geno- n. Eerst moest hij in Midden-Rusland hout- {lakken. Toen het de Sowjets duidelijk werd it Gollwitzer links was, kreeg hij een speciale «handeling in een kamp bij Moskou. Men ipte hem te kunnen gebruiken. Dat weiger- e hij echter, waarna zij zo ..zuur" werden, dat U ij naar Siberië werd gestuurd. Eerst in een waar arbeidskamp. Toen steeds meer krijgs- evangenen naar Duitsland teruggestuurd erden, werd het moment van zijn terugkeer leeds verder uitgesteld. Later kwam hij nog in en bouwkamp en ten slotte, in de kerstperiode 549 werd hij vrijgelaten. In januari 1950 kwam ij in München aan. Achteraf zegt hij: ..Ik heb ijna tien jaar het Hi tier-uniform gedragen, ^fiaar ik had die tijd niet graag willen missen." had maar een gebrekkig idee. hoe het leven Duitsland zijn loop hervatte. We kregen wel kranten, maar die waren gemaakt door het comité Freies Deutschland, een communisti sche organisatie. Uit die kranten bleek dat er in Duitsland honger was. En toen ik naar huis terug mocht had ik een grote zak grauw brood uit het kamp meegenomen. Mijn moeder wist niet wat ze er mee moest. „Geef dat maar aan een boer voor de varkens", zei zij." Hoogleraar Onmiddellijk na zijn vrijlating schreef Gollwit zer een boek over zijn kampervaringen waarin hij pleitte voor verzoening met Rusland. Hij werd hoogleraar in Bonn in dezelfde leerstoel waar Karl Barth voor de oorlog werkte. Tege lijk gold hij in het na-oorlogse Duitsland als een communisme-expert „ook al had ik schoon genoeg van het Sowjet-communisme. Het hoogste wat wij kunnen bereiken is een kapita lisme met een menselijk gezicht, dacht ik toen." In Berlijn stond de oude universiteit in het oostelijk stadsdeel en Adenauer wilde een nieuwe universiteit. Hij werd „Freie Universi- tat" genoemd en op aandringen van bisschop Dibelius van Berlijn-Brandenburg werd Goll witzer er hoogleraar. Het heeft nog even gele ken alsof Gollwitzer Barth ook zou volgen naar Bazel. Dat was Barth's wens, maar er ontstond een hetze in de Zwitserse pers, waardoor de regering in Bazel niet durfde. Aan de Freie Universitat werkten theologen en filosofen samen met beoefenaren van de socia le wetenschappen. Dat zorgde er voor dat de theologie niet buiten de maatschappelijke wer kelijkheid kwam te staan. Tegenstellingen Gollwitzer vertelt: „De Freie Universitët was een produkt van de koude oorlog. In de eerste voor mijn theologische werk. Daardoor kwam ik van het begin af samen met enkele colle ga's aan de kant van de studenten. Ik kreeg waardevolle vriendschappen. De opstandige studenten vertrouwden mij. Ons huis werd een soort hoofdkwartier. Rudi Dutschke zei des tijds dat ik zo*n beetje de enige overbrengings- riem tussen professoren en studenten was. On der de studenten die ik toen kende waren ook Ulrike Meinhof en Horst Mahler. Mensen die ik bijzonder hoogachtte en die zeer begaafd wa ren. In de gesprekken vlak voor het begin van hun terroristische strategie heb ik met alle kracht proberen duidelijk te maken hoe zinloos en gevaarlijk deze nieuwe koers was." Horst Mahler Hoe konden deze idealistische mensen zo cy nisch worden? „Je moet onderscheid maken tussen de genera ties terroristen. De eerste generatie dat geeft men nu algemeen toe had politieke motie ven. Men kan hen, hoewel het geen anarchisten zijn, het beste begrijpen aan de hand van de marxistische anarchisme-kritiek, die het be grip van het revolutionaire ongeduld bevat. En ongeduld hadden Ulrike en Horst. Ze wilden theorie en praxis verbinden. In onze maat schappij ontbrak veel aan de jeugdzorg. Ulrike Meinhof is toen in een katholiek tehuis gaan werken en daar ontdekte zij dat de beheerders dom en hard waren. Vrienden van Ulrike hiel den het er niet uit en liepen er weg. Ulrike ontdekte dat het proletariaat zich niet liet mobiliseren zolang er niet een voorbeeld was dat geweld tegen de onderdrukking succes kon hebben. Gewelddaden zouden het proletariaat mobiliseren, dacht zij. Maar dat werkte niet. Het systeem is ontzettend sterk, en tegelijk kwetsbaar voor speldeprikken. Ik trachtte hen daar van af te brengen, maar dat luke alleen met Horst Mahler. Die zag de vergissing in. „Nee. De regering moet zeggen: we zullen nooit iemand vrijkopen, ook al is het Gollwitzer. Dan houdt dit gijzelen op. Dingen zoals de moord op Buback zijn wraakacties. Die zullen we blijven houden." Toen Ulrike Meinhof en Gudrun Enslin in de gevangenis in Stuttgart Moabit zaten is Goll witzer er heen gegaan. „Hoe groot hun zonden zijn, God heeft hen niet in de steek gelaten", zegt hij. Luther Bij de laatste Kirchentag in Berlijn presenteer de prof. Gollwitzer het wereldraadprogramma tegen het militarisme. Zijn rede deed nogal stof opwaaien, omdat hij zei dat we bereid moeten zijn, buiten de beschutting van wapens te leven. Gollwitzer's radicale uitlating legt hij nu wat verder uit. Hij beroept zich op Luther, die een onderscheid maakt tussen de persoon en het ambt. Voor christenen persoonlijk geldt de Bergrede, maar in deze wereld van wolven moet de christen bereid zijn de zwakke tegen de sterke te verdedigen. „Het is een compro mis, maar niet elk compromis hoeft een slecht compromis te zijn. De kerk moet een angstvrije cel zijn binnen het volk. Zij moet Gods belofte, haar in stand te houden zo ernstig nemen, dat zij omwille van haarzelf afziet van bewape ning." Bewapening Gollwitzer betoogt: „Wij zullen onder elk regi me in vrijheid het getuigenis kunnen verwerke lijken. Dat hebben we onder Hitier gedaan en onze broeders in het Oosten doen het nu ook. Onder elk regime moeten christenen bereid zijn tot martelaarschap en in deze vrijheid leven. Dat binnen het volk de kerk als wapen- vrije cel leeft, betekent niet dat het volk de jaren kwamen hier studenten uit de DDR, die lid waren van de Freie Deutsche Jugend om onder de studenten bij ons hun propaganda- opdracht te vervullen. Ze hadden daarmee niet zoveel direct resultaat, maar het gevolg was wel dat onze studenten een traditie van poli tiek bewustzijn en politiek debat kregen. De universiteit was opgezet voor vijfduizend stu denten en aan het begin van de jaren zestig waren er vijftigduizend. De studieomstandig heden waren dus erg slecht, zodat hier twee motieven voor de studentenbeweging waren: het eigenbelang en het morele motief, men zag in dat het kapitalistische systeem in moeilijk heden was. Berlijn was steeds erg bevriend met Amerika, maar de Vietnam-oorlog werd steeds erger. Wie iets tegen de oorlog in Vietnam inbracht kreeg te horen: in Vietnam wordt gevochten voor onze vrijheid. Hier begon de studentenopstand in 1965. Zij vielen de hiërar chische structuur van de universiteit aan. Die was nog erg autoritair. Tevoren had ik me met het marxisme alleen filosofisch beziggehouden, de bovenbouw. Ik begon steeds meer te twijfe len aan het kapitalisme met een menselijk gezicht. Ik realiseerde mij dat de enorme verbe tering van het leven onder het kapitalisme betaald werd door de wereld buiten Europa. De oude generatie dacht nationaal, de middelbare generatie dacht Europees, maar de jongeren hadden de wereld op het oog. Dat was hier een van de diepste tegenstellingen. De ouderen waren enthousiast voor Amerika, maar de jon gere generatie leerde het imperialisme kennen en werd kritisch tegenover Amerika." Ulrike Meinhof Gollwitzer vervolgt. „Ik merkte dat Marx onze kapitalistische maatschappij passender analy seerde dan de kapitalisten zelf, zonder dat ik helemaal marxist werd. Ik pikte elementen van het marxisme op en dat was ook vruchtbaar Daarom doen we ons best dat zijn proces herzien wordt. Hij heeft veertien jaar gekregen, maar een kroongetuige heeft gelogen. Ulrike en Gudrun Enslin waren niet bereid tot een terug keer. Dat kwam ook doordat het establishment in het begin laf terugweek. Het deed allerlei toezeggingen die de jongeren het idee gaven: nog even en dan komt de revolutie. De hervor mingsmaatregelen die in het vooruitzicht ge steld werden, hadden geen vervolg en daardoor kregen diegenen, die bereid waren geduldig aan hervormingen te werken, ook geen gelijk. Zij werden geneutraliseerd door de restau ratie." Rudi Dutschke „Dutschke wilde hervormingen. Die waren niet in strijd met de revolutie, vond hij. Daarom sprak hij over „de lange mars door de institu ties". toen hij de studenten opriep, lid te wor den van een politieke partij en daar te werken. In de partij stootten zij snel op weerstand. Ze hadden vaak niet de juiste taktiek. De ouderen zagen niet in dat de jongeren vaak meer wijs heid hebben dan de ouderen. Dat leidde tot grote frustratie. In het isolement ontstond een groepsdynamiek. Men verloor het oorspronke lijke doel uit het oog en zorgde tenslotte nog maar voor twee dingen: uit politiehanden te blijven en om als groep te blijven voortbestaan door nieuwe toevloed van leden De terroristen zijn nu helemaal geïsoleerd van de linkse groe pen. Ze halen hun nieuwe leden uit de teleur gestelde jongeren uit het burgerlijke milieu. Werkloze arbeidersjongeren gaan aan de drugs tot en met de heroïne. De intellectuelen die naar daden zoeken gaan in straf georganiseer de terreurgroepen." Schleyer Hoe moei dal nu verder? Als Schleyer los is, is het dan voorbij? wapens dient weg te werpen. Maar het bete kent in de huidige situatie wel dat de kerk moet waarschuwen tegen de paniek, die een overdreven bewapening tot gevolg heeft. De kerk moet getuigen voor verzoening en voor vrede. Politiek zou ik geen pacifist zijn, maar de kerken kunnen op het politieke gebied voor vrede werken. Daartoe moeten zij voor zichzelf pacifist zijn. Men mag dus nooit zeggen: de bewapening is nodig ter beschutting van het christendom tegen het atheïsme. Toen de paus tot bewapening tegen de islam opriep, zei Lut her: Wanneer we tegen de Turken vechten om huis en hof te verdedigen is dat in orde. Dat is onze plicht. Maar als gij op de vlag een kruis ziet, vlucht dan als voor de lijfelijke Duivel. Je mag dus nooit het evangelie gebruiken als een wereldbeschouwing tegen het sowjetisme." Rechtvaardige oorlog Gollwitzer beroept zich onverwacht graag op Luther, hoewel hij hem er de schuld van geeft dat de Duitsers vaak te weinig kritiek tegen over de staat hebben gehad. „Maar Luther heeft toch nog wel wat goeds gezegd. Bijvoor beeld over de vraag of een christen ook krijgs man zijn kan. Daarover zegt Luther dat men van geval tot geval moet beoordelen of het een rechtvaardige oorlog is. Als gij ziet dat uw vorst een onrechtvaardige oorlog voert, zegt Luther, vlucht dan als voor de lijfelijke Duivel. Als een oorlog rechtvaardig is. kan men niet weigeren deze te voeren. Daar zijn alle grote kerken het altijd over eens geweest. Maar we hebben nooit gedacht over bewapening. Bewapening kan een land enorm belasten. Zo hebben de Pruisi sche koningen het land sterk met hun bewape ning verarmd en in een kazerne veranderd. Maar zij vernietigde het leven niet. Tegenwoor dig verhindert de bewapening dat de dingen die allernoodzakelijkst zijn voor de redding van de aarde verhinderd worden. Daarom zei ik in Kirchentag dat de bewapening nog steeds ons beschermt, maar tegelijk is zij reeds onze vijand die ons leven vernietigt. Daarom vind ik dat de kerk de bewapening zeer nauwkeurig moet onderzoeken." Maar de kerk mist voldoende deskundigheid. „Je moet de echte belangrijke beslissingen niet aan de deskundigen overlaten. Weliswaar geeft God aan de kerk geen duidelijk recept, maar dat is geen reden om te zwijgen. De experts moeten slechts xaadgeven, zij mogen nooit voorzitter zijn. De beslissingen moet onze ge meenschap nemen." De CDU Niemöller is heel wat pessimistischer dan u, lijkt mij. „De CDU gaat er gewoon van uit dat juist is hetgeen goed is voor de partij, net als de communisten. Daarom grijpt de CDU/CSU de gelegenheid aan, alles wat links van haar staat op een hoop te gooien met de terroristen. En dat zeg ik niet omdat zij mij als een boeman aanwijzen. Wat de CDU doet is ook terrorisme. Zij slaan van een man de kop af en duizend mensen durven hun hals niet meer te strekken. Dat is propagandistische terreur onder een volk dat daar nog zeer voor open staat. Het volk is nog steeds nerveus, maar het staat niet te trappelen om een nieuwe Hitier. De Führer was zeer veeleisend, moet je niet vergeten. Hij eiste verschrikkelijke offers. Maar de bekering van de Duitsers is beperkt gebleven tot het „nee" tegen het nazisme en een sterk terug dringen van het anti-semitisme. Meer niet. Men is links niet anders gaan zien. Na 1945 was het socialisme voor korte tijd erg populair in Duits land. maar door het economisch herstel is links in diskrediet gekomen. Adeauer zei: Als het woord socialisme valt, klappen vijf man in hun handen en dertig lopen de zaal uit. Het ar.ti- communisme heeft ons volk in directe lijn geërfd van Hitier. Het vindt dat de overheid rechts hoort te zijn. Oppositie geldt als onbe hoorlijk in Duitse ogen. Zij willen nu ook weer dat de echte overheid het stuur in handen krijgt. En die moet conservatief zijn." Angst voor marxisme Wat moet er nu gebeuren? Er komen door de crisis en de werkloosheid sterke sociale conflicten. Dat maakt de angst voor het marxisme weer levend. In deze toe stand moet dat voorkomen worden. Niet door een wetgeving tegen radicalen, of door een verbod op elke maatschappelijke kritiek. Als ze straks Schleyer hebben, komt het offensief tegen alles wat links is. Ik spreek er wel eens over met mijn vrienden van de socialistische partij. We moeten reformistische maatregelen nemen om te voorkomen dat onze jongeren dol worden onder de druk van de maatschappelij ke dreiging. Maar de liberalen zijn tegen refor mistische maatregelen. Die zien de enorme problemen van de kapitalistische maatschap pij niet, die bij jonge mensen een gevoel van onmacht wekken. En de SPDK durft die maat regelen ook niet aan en ze wordt daardoor weerloos tegenover Strauss. De SPD is ook te netjes en kan niet op tegen rechts. Ze heeft altijd veel verwoordelijkheldsgevoel voor het algemeen welzijn gehad. In 1918 haalden de socialisten de kastanjes al uit het vuur voor de kapitalisten om het burgerlijke systeem weer stabiel te maken." Noodwetten „Ik ben bang, net als Niemöller. dat de liberale fase van ons land ten einde is. Ik hoop dat ik het verkeerd heb. maar ik zie dat de SPD nu de maatregelen neemt, die de CDU/CSU allang had willen nemen. Maar mijn vrienden in de SPD zeggen bijvoorbeeld over de Notstandsge- setze: Hadden wij deze noodwetten niet aange nomen dan waren er nog veel hardere geko- mem. De wet tegen de radicalen heeft psy chisch enorme gevolgen gehad, die ver uitgin gen boven de paar honderd mensen,die er direct door getroffen werden. Al die verhoren! Het is net als met de terreur van de CDU/C8U- leiding. Ze vallen één man aan en duizend mensen houden uit vrees hun mond. De toe stand wordt verergerd, doordat de arbeiders een verkeerd bewustzijn hebben. Zij behoren tot de zorgvuldigste lezers van de rechtse pers zoals Bildzeitung en denken zoals de CDU/ CSU." Helmut Gollwitzer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 17