reest begon met spektakel bloemzoete vrouwenfilm Zweedse animatiefilm Bon voor veel keus uit hoge, vaste rente Beleggings- bewijzentot Spaar deposito's tot FILM Duiken in het diepe postgiro en rijkspostspaarbank Filmweek U Arnhem 1977 E ENE ZINGT. DE ANDER NIET THE DEEP Demonstratie voor vrijlating van dienstweigeraar Dunderklumpen Nieuwe boeken 14 IDAG 14 OKTOBER 1977 Trouw/Kwartet 15 door W. Wielek-Berg mweek Arnhem, tweejaarlijks filmfestival en „tradeshow" het bedrijf, is gisteravond met een plof begonnen („Star rs"! en zal de negentiende met een boem eindige („The spy o loved me," de nieuwste James Bond-film). Veel daartussen- is het bekijken en beluisteren waard en geen wonder: het is opeenhoping van films die boven de middelmaat uitsteken. ar het publiek krijgt niet alles er in Arnhem vertoond wordt te a en niet alle eminente films wor- in Arnhem vertoond; wie regel- tig buitenlandse filmbladen leest it dat maar al te goed. De slogan beste films komen er toch" heeft mg zijn geldigheid verloren: he- s hebben ..beste" films nogal eens neiging om op de plank te blijven ;en. als het ..vrije circuit" ze ten- ïste niet voor verstoffing behoedt. week-endje in een echte grote d (Parijs bijvoorbeeld) leert ons. Nederland wat bioscoopfilm- ibod betreft als het hinkende ird achteraan komt. Zelfs onze gische buren krijgen meer kwali- te zien dan wij. ar Wars op de openingsfilm terug te ko- Starwars" heeft in Amerika al meer opgebracht dan alle voor inde films. Klaarblijkelijk gaat met kasfilms net als met de sport: als men denkt dat het ab- ute record is bereikt, wordt het liet gebroken. Of „Starwars" (van orge Lucas) het in Nederland zal tn blijft overigens een vraag, want hebben hier geen science-fiction ditie. En „Starwars" is een echte tace opera." een „ruimte opera" wil zeggen: de ene ongebreidelde itasie-uitbarsting volgt op de an- re. hetgeen een naarstig gebruik elementen uit Westerns. Tarzan- historische avonturenfilms niet sluit. Kosten, kunsten noch moei- zijn gespaard, dat spreekt en de sciale effecten liegen er dan ook t om. fee programma's nhem heeft twee programma's nieuwe films. Die uit het eerste Rembrandt) komen gegaran- •rd in de bioscopen, die uit het tweede (in Luxe) liggen wat moeilij ker in de markt, hun toekomst is dan ook onzeker. Van het eerste programma zijn veel films van te voren aan de pers ver toond, van het tweede slechts twee: „De ene zingt, de andere niet." die als surprise reeds nu in een Amster damse bioscoop draait en „Le Soleil des Hyènes," een Nederlands-Tune- sische co-produktie over de verloe dering van een Tur.esisch dorp door het massa-toerisme. Verder schitte ren de Nederlandse films op dit Ne derlandse festival door afwezigheid. Tips uit de losse hand voor de „Luxe"-selectie: „De carrière van een kamermeisje," een Italiaanse sa tire van Dino Risi over opkomst en val van diverse personen in het Italië van Mussolini; „Tagebuch eines Lie- benden" een eenvoudige liefdesge schiedenis van de in West-Duitsland filmende uit Iran afkomstige Sohrab Shadid Saless; „Das Brot des Böc- kers" van Erwin Keusch, een oprech te arbeidersfilm die in Duitsland met veel enthousiasme is ontvangen; „Picture Show Man" van John Po wer. een Australische film over een reizende fotograaf in de jaren twin tig; „Chinese Roulette." een nieuwe film van Rainer Werner Fassbinder en Harlan County U.S.A.." van Bar bara Copple, een film over stakingen in een Amerikaans mijnstadje. Ook over de films in Rembrandt moeten we kort zijn. doch zodra ze in roulatie komen (en dat is voor vele binnen zeer afzienbare tijd) worden ze nader bekeken. Hoge ver wachtingen wekt Alain Resnais' ..Providence," een nieuw spel met de tijd van de oude meester. „l'Homme qui aimait les femmes" van Fran cois Truffaut over een man die zo verzot is op de vrouwen dat hij aan zijn hobby sterft, valt door zijn wat oubollige oppervlakkigheid tegen en hetzelfde is. helaas (zij het om geheel andere redenen) het geval met „De Woestijn der Tartaren" naar het boek van Dino Buzatti, al heeft regisseur Zurlini over het zin loze wachten-op-de-vijand van mili tairen in een afgelegen fort toch een respectabele film gemaakt. Een ju weeltje is „Que la fête commence," een typische Ta vernier-film. bela den met de sfeer van een ondergaan de wereld, ditmaal die van regent Philippe d'Orleans, een verbindings- streep tussen de tijdvakken van Lo- dewijk XIV en Lodewijk XV. Uit Zwitserland komt „La Dentelliè- rc" van Claude Goretta, die in Can nes veel succes oogstte, uit Enge land „Valentino," een nieuw hyste risch hoogtepunt in de carrière van de door mij verafschuwde Ken Rus sell. maar met een prachtige hoofd rol van de beroemde danser Rudolf Nurejev, die temidden van het spek takel onaantastbaar zichzelf blijft. In „The last remake of Beau Geste" van Marty Feldman speelt de ko miek met de uitpuilende ogen een historische, romantische, heldenrol en dan weet u het wel. En als ik zeg dat in „The Car" van Elliot Silver- stein een woestijngehucht wordt ge teisterd door een demonische auto zonder bestuurder dan weet u het ook wel. Te zijner tijd volgt nader nieuws over „La Menace" van Alain Corneau; „Le juge Fayard dit le she riff" van Yves Boisset en „The spy who loved me" van Lewis Gilbert. Neven-activiteiten In Arnhem behoeft men geen secon de zonder film te zijn, er zijn neven activiteiten genoeg. In Saskia draait een serie die „New Hollywood" heet en waarin films worden gebracht van John Milius, Robert Altman. Franse cineaste Agnes Varda. die haar bekendheid vooral ontleent aan twee films uit de jaren itig, „Cléo de 5 7" en „Le Bonheur," heeft met „L'une chante, l'autre pas" („De ene zingt, de der niet") een film gemaakt die men bij gebrek aan een betere formulering een „vrouwenfilm" fegt te noemen. rhand weet iedereen wel daarmee wordt bedoeld; een over vrouwen, bij voorkeur ge- ikt door een vrouw, iri elk geval en vanuit de gezichtshoek van vrouw. Zo'n film behoeft niet ninistisch te zijn: daarbij denkt m tpch vooral aan een strijdvaar- film, een activistisch film. die Idelijk in een bepaalde richting it. En de „melodramatische musi- ,De ene zingt, de ander niet" st in zoveel richtingen, kris-kras elkaar, dat men er voor het uii Jrecht weinig houvast aan heeft. nes Varda volgt een periode uit tj# t leven van twee vrouwen. Suzan- (Thérèse Liotard) en Pauline (Va at- ie Mairesse). Hoewel ze elkaar van 184 d af kennen wordt de echte band imeed als Suzanne, een bedroefde, [ehuwde huisvrouw van 22 met kinderen, wordt gesteund en loipen door Pauline, een nuchte- eerlijke scholiere van 17. in een zeer moeilijke periode van haar en: haar vriend, een bezeten foto- af zonder betalende klanten ver- kt in melancholie en pleegt zeif ord. Suzanne vlucht naar haar Iers waar ze met haar „bastaards" een slavin wordt behandeld, Pau- breekt met haar ouderlijk huis gaat liedjes schrijven en zingen, tien jaar ontmoeten ze elkaar rallig op een demonstratie. Su- ine heeft zichzelf bij de haren uit ellende getrokken en leidt een eau voor gezinsplanning in Zuid- nkrijk, Pauline (die nu Pomme t) trekt met een groepje gelijkge- den door het land, zingt haar half- feministische liedjes en is ver- d op een econoom uit Iran. Om- beide vrouwen een druk leven iben beperkt de omgang zich tot ichtkaarten schrijven en door de worden die als het ware geïllu- ferd Pomme wordt zwanger. Iiwt, trekt naar Iran, merkt met rik dat haar man zonder enige site vervalt in de rol van pater ■Dilias en gaat naar Frankrijk te- om haar oude leventje weer op te ten; Suzanne werkt gestadig lijdt onder haar eenzaamheid h vindt een man die bij haar past, at aan het eind beide vrouwen t reden hebben om tevreden te vele mogelijkheden es Varda bemoeit zich in deze met praktisch alle mogelijkhe- L die een vrouw in haar leven zou D men hebben: trouwen, niet trou- »p. bevallen, aborteren, werken, werken, huisvrouw spelen, al- - leven, noem maar op. Nauwe- heeft zij een klein stukje lijn (sstippeld of gelijk een haas op :ht slaat ze haken, die haar op ander spoor brengen. Men kan spontaan noemen, speels en 6prnant. men kan ook deerlijk geïrriteerd raken als zij niet terug schrikt voor kinderachtige nonsens; Pomme vindt als oplossing voor haar krakende huwelijk het verwekken van een tweede kind, zodat zij en haar man er elk één kunnen houden; als Suzanne weigert een verhouding te bèginnen met een getrouwde man, op wie ze wel verliefd is, kondigt hij zonder aarzelen aan dat hij de vol gende dag gaat scheiden, zodat het pad is geëffend. De gehele film lijdt zeer onder een bloemzoet, „flower power"-achtig, schijnheilig optimis- .me, dat overigens zijn modieusheid allang heeft overleefd. Varda, die niet wil beleren, doet het toch: „Meisjes," zo zegt ze, „als jullie nu maar braaf werken aan jullie zelfont plooiing en zelfverwezenlijking dan komt het geluk vanzelf, dat zul je zien." Het mocht wat, natuurlijk. Begenadigd fotografe De prachtige beelden (en niet alleen de pittoreske in Amsterdam en Iran maar vooral de schrale Franse win terlandschappen laten er geen twij fel over bestaan dat Agnes Varda een begenadigd fotografe is) staan hier, in tegenstelling tot die in „Le Bon- Wie naar „The Deep" gaat kijken in de mening dat er sprake is van een vervolg op „Jaws" (een dergelijke verbintenis wordt alom gesuggereerd) komt er bekaaid af. Weliswaar zijn de boeken waarop de films zich baseren door dezelfde au teur geschreven (Peter Benchley), doch de verhalen hebben niets met elkaar gemeen en hetzelfde geldt voor de regisseurs: Spielberg („Jaws") blijkt verre de meerdere van Peter Yates („The Deep"). In het diepduikerverhaal over een liefdes paar dat. argeloos plezierduikend in de Bermuda-wateren, een fatale am pul morfine plus een intrigerend me daillon opvist en daarna verzeild raakt in allerlei avonturen, waarbij een zonderling met een Iers accent de helden- en negers uit Haïti de schurkenrol spelen, missen we niet alleen node de perfecte timing van schokeffecten, die je in „Jaws" vast nagelde aan je stoel, maar ook de met ferme hand getrokken karakter- contouren. Wat Robert Shaw. Jac queline Bisset. Nick Nolte en Eli Wallach ook mogen uithalen en doormaken daar in het diepe, hun lot laat je zo koud als ijs omdat het poppen blijven bestuurd door be weegredenen van marionetten. Het begin belooft nog wat, vooral Peter Bogdanovich. Martin Scorse se en Paul Mazurski. Luxor draait de filmmusicals „Hello Dolly", „My fair Lady", „Fiddler on the Roof". „Funny Girl", ..Funny Lady" en „Oliver"; Scene I en II gaan, enigs zins willekeurig, op de nostalgische toer met „The Graduate", „Paper Moon", „The last Picture show". „The great Gatsby", „Blow-up", „American Graffiti", „AlCapone", „Bonny and Clyde", „Murder on the Oriënt Express". „That's Entertain ment", „Hollywood, Hollywood" en „Rebel without a Cause". Tussendoor worden kinderfilms ver toond, is er de traditionele manifes tatie „Open Doek" en wijdt het Arn hemse Gemeentemuseum onder de titel „Weergevonden weergevon den" een tentoonstelling aan het opsporings- en conserveringswerk van het Nederlands Filmmuseum, waarbij twee Nederlandse speel films uit 1914 en 1920 zullen worden vertoond (in de eerst. „Weergevon den", waaraan de tentoonstelling zijn naam ontleend, speelt Enny de Leeuwe mee). DEN HAAG (ANP) Enkele tien tallen leden van de Vereniging Dienstweigeraars, de VVDM en Kerk en Vrede hebben gistermiddag voor het ministerie van Defensie in Den Haag gedemonstreerd tegen de eenzame opsluiting van dienstwei geraar Adriaan Sloof, wiens gewe tensbezwaren niet zijn erkend om dat hij niet kon garanderen dat hij ook in oorlogstijd dienst zou weige ren. Een beroep op de wet gewetens bezwaren wordt alleen erkend als iemand onder alle omstandigheden weigert wapens te gebruiken. Sloof heeft de consequenties van zijn weigering aanvaard, „maar dat betekent nog niet dat hij als een gevaarlijke misdadiger eenzame opsluiting krijgt," aldus de actie voerders, wier protest zich ook richt te tegen het feit dat Sloof in het Amsterdamse huis van bewaring slechts een half uur per week bezoek mag ontvangen. Tijdens de demon stratie werd de regering verzocht de nu al zes jaar durende discussie over verruiming van de wet gewetensbe zwaren „nu eens in daden om te zetten". Beeld uit „Star Wars", waarmee de Arnhemse filmweck opende. Vier jaar hebben tekenaar-regisseur Per Ahlin en tekstschrijver-acteur Bebbe Wolgers gewerkt aan de Zweedse film „Dunderklumpen", die drie jaar geleden werd uitgebracht. Drie stijlen zijn erin vermengd: ge wone speelfilmfragmenten, met le vende mensen en een echte natuur, worden afgewisseld met geheel gete kende episoden en met beelden waarin zowel echte als getekende figuren voorkomen. Een moeilijk procédé dat zelden een bevredigend resultaat oplevert: ook in „Dumder- klumpen" wil er nog wel eens iets knarsen en kraken bij de overgang van het ene genre naar het andere. De film speelt in het uiterste Noor den van Zweden, een land van ber gen, bossen, meren en moerassen vol woeste schoonheid in een midzomer nacht. Dunderklumpen, een sprook jesmannetje met een wortelneus, sluipt de kamer van een kind binnen en steelt de poppen omdat hij zo eenzaam is; vader, zoon en geit Ster oog gaan hem achterna, geholpen door een hommel die politle-dien- sten verricht en zij maken kennis met heel wat vreemde vogels: Een oog, een bandiet op een fiets; Jorm, de levende berg met een huis op zijn neus; Bloemenhaar, die wonderen doet met een paraplu en Elvira Fat- tigan, een oeroud nederig vrouwtje, gelukkig met alles wat ze wel en niet krijgt. Het einde is overmatig geluk kig: zelfs Eenoog wordt tot het goede bekeerd en Dunderklumpen hoeft niet eenzaam meer te zijn. „Dunderklumpen" zit vol zinspelin gen op de Zweedse geschiedenis en folklore, doch dat behoeft de Neder landse pret niet te drukken: als kin deren iets niet begrijpen luisteren en kijken zij er wel overheen. Helaas mist de film (die overigens vol zit met mooie tekeningen) de snelheid en vaart waar Disney zo sterk in is. Wat de Nederlandse nasynchronisa- tie overlaat van het Zweedse origi neel, daarnaar kunnen we slechts rillend en bevend raden. Amsterdam: City 6 en Rialto; Den Haag: Calypso en Du Midi; Rotter dam: Calypso 1, a.l. Dunderklumpen uit de gelijk namige Zweedse tekenfilm heur" waar ze allengs een boosaardi ge, bijna demonische bijkleuring krijgen, op zichzelf, dat wil zeggen: er zit niets achter. Je zou je er zat aan kunnen kijken en tevreden zijn, ware het niet dat men telkens wordt ge stoord door de wezenloze, zweverige teksten van de liedjes, die ook twijfel doen ontstaan aan de zin van Pom- me's zo hardnekkig nagestreefde „ei gen leven." Als je man en kind in de steek laat moet dat toch wel ergens goed voor zijn, maar dat gezing op schilderachtige marktpleinen van verlaten dorpjes voor anderhalve vrouw en een paardekop die dan ook nog geen weg weten met de half slachtigheid dient nergens toe. De twee hoofdrolspeelsters zijn voortreffelijke, mooie actrices, wier fascinerende lichaams- en gelaatsbe wegingen door Varda met meester- oog worden bespied en vastgelegd. Doch levende vrouwen worden ze niet; daarvoor moeten ze te veel on werkelijke situaties doorstaan, die zich altijd lijken af te spelen aan de marge en niet in de kern van het leven. Amsterdam Leidseplein Theater, 16 jr eeri*to«^eOVCt ®oge,0v°astet®Me3paaldepos«o^ I Wilt u zeker zijn van hoge, vaste rente over spaargeld dat u langere tijd kunt missen? Bij ons hebt u keus uit 5 spaardeposito's en 3 beleggingsbewijzen. U kunt de bon insturen of bellen (020) 5 89 3137 of 0017 (gratis), als u meer wilt weten over deze aantrekkelijke spaarmogelijkheden. Of ga naar het postkantoor en vraag naar de folders. door de fantastische onderwater-fo tografie (de vissen zijn heel wat aar diger dan de mensen), maar allengs gaat het verhaal trekken, wordt rom melig en ongeloofwaardig (ook wat de technische kant betreft). Er is meer dan genoeg ingestopt: een reusachtige sidderaal, explosies op de bodem van de zee, voedoe-prak- tijken, trouw en verraad, dodelijke intriges her, der en overal mitsga ders een paar haaien, dat kon niet missen, maar 't gaat niet lekker, ter wijl toch de geschiedenis van het geheimzinnige schip vol antieke kostbaarheden, dat onder het morfi- neschip uit de Tweede Wereldoorlog blijkt te liggen, best wat boeiends had kunnen opleveren. Jammer. Amsterdam - Bellevue Cinerama, Ci nema International en Saskia; Den Haag- Asta en Studio 2000; Rotter dam-Cinerama; Nijmegcn-Luxor; Alkmaar-Cinema; Haarlcm-Luxor; Tilburg-Harmonie; Breda-Grand; Lei- den-Luxor; Hilversum-Rex; Deven- ter-E.D.B.: Eindhoven-Parisicn; Heerlen-Rivoli; Enschede-Metropole; Utrecht-Catharijne; Groningen-Ca- mera; Den Bosch-Casino, 16 jr. 74% Verkrijgbaar in coupures van f 1.000,- en f 5.000,-. Vaste rente bij looptijd van 3 jaar 7%, 4 jaar 7'/»% en 5 jaar V/2%. Bij een beleggingsbewijs krijgt u rente-op-rente; aan het emde van de looptijd ontvangt u automatisch uw aankoopbedrag plus de totale rente. Tussentijds opnemen zonder renteverlies voor de aankoop van een eigen huis is toegestaan. 8% Minimum storting f 1.000,-. Bij elke storting keus uit looptijden van 2 tot 6 jaar met vaste rente van 6'^% tot 8%. Deposito's komen na de looptijd automatisch vnj. De rente is jaarlijks beschikbaar. Voor de aankoop van een eigen huis kunt u ook tussentijds zonder renteverlies geld opnemen. Prolongaties en reprises L'Affiche Rouge Prachtige film van Frank Cassenti over een verzets groep in de oorlog, waarbij verleden en heden vloeiend in elkaar over gaan. 14 okt. Filmhuis Uilenstede. Der Fangschuss Film vol steer van Volker Schlöndort over de vergeten oorlog van de Duitse vrijkorpsen vlak na de eerste wereldoorlog. De gehele week in Cinema, Deventer. Rome, open stad Meesterwerk van Roberto Rosselini uit 1945 over oor log en bezetting in Rome met Anna Magnani in de vrouwelijke hooldrol. De gehele week In Cinetol, Am- Th ree Women Psycho-surrealistti- sche film van Robert Altman over de verweven levens van drie vreemde vrouwen. De gehele week In City 3 Amsterdam en Studio, Utrecht. Casanova Fellini plaatst in zijn nieuwste tilm de legendarische vrou wenheld als een soort sexmachine tegen een achtergrond van bizarre en barbaarse fantasie. De gehele week in Studio. Groningen en Studio. N*j- Drie dagen van de Condor Voortref felijke thriller met Watergate-achtec- gronden van Sidney Pollack met Ro- oert Redford en Faye Dunaway in da hoofdrollen. De gehele week In Ti>- schinski 4, Amsterdam en Noorder licht, Tilburg. North by Northwest Een van de beroemdste thrillers van meester Al fred Hitchcock uit 1959. met Gary Grant, James Mason en Eva Marie Saint in de hoofdrollen. De gehele •week in Alhambra 2, Amsterdam. A Clockwork Orange Schokkende tilm over geweld in de toekomst van de geniale Stanley Kubnck De gehe le week in Rembrandt 2, Utrecht. Herz aus Glas Moeilijke, maar obse derende film van de Westduitser Wer ner Herzog, die hierin werkt met ge hypnotiseerde acteurs. De gehele week in Studid, Sneek. Kanal Een film uit een trilogie over oorlog en verzet van de Poolse clne- est Andrzej Wajda. De gehele week beh. maandag in Kijkhuis Don Haag. Het complete visboek, met recepten uit binnen- en buitenland door E. Hom. Ultg. Luitlngh, Laren. 112 blz - 19.90. Beknopte geschiedenis van da psy chologie, door M. Werthelmer. Ultg. Wereldvenster, Baarn 2M blz 400 Belgische francs.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 15