Honderd jaar zevende dags baptisme Van Klinken houdt bezwaren tegen Vervolgd Christendom Soms is discriminatie vervolging 1 Sn I '4 Kaires tegen rapport kerken Zuid-Afrika VANDAAG KERK T rouw/Kwartet2 door L M. P. Scholten HAARLEM Niemand zelfs een kerkredacteur van Trouw niet is in staat om ook maar bij benadering te schatten, hoeveel godsdienstige groe peringen er in ons land zijn. Het moe ten er honderden zijn. Van de meeste lees je nooit wat in de krant, kleine groepjes vrijbuiters, die meestal met de dood van hun voorganger uit el kaar vallen. En dan krijg je ineens bericht, dat de „zevendedags baptist gemeenten in Nederland'' komende zaterdag (pardon, sabbat) hun hon derdjarig bestaan gaan vieren in hun Haarlemse kerkje aan de Parklaan. Er zijn meer sabbatvierende christenen. Het meest bekend zijn de zevendedags adventis ten (de Adventkerk). Maar het zevendedags baptisme is veel ouder. Het is onder Invloed van de laatste groep, dat de adventsbewe- ging na 1844 de zevende dag als rustdag is gaan vieren. Wie de geloofsbelijdenis van de zevende dags baptisten bekijkt. Z|et ook, dat deze groep veel dichter bij de traditionele kerken staat dan de adventisten. Het zevendedags baptisme is haast zo oud als het baptisme zelf. In 1631 stichtte een zekere Francis Bampfield in Engeland de eerste gemeente van sabbatvierende baptis ten In 1845 deed het baptisme in Nederland opnieuw» zijn intrede, doordat de hervorm de dommee van Oasselternijveen. dr J E. Feisser. zich op belijdenis liet dopen in het Stadskanaal. In 1877 kreeg de voorganger van de Haarlemse baptistengemeente, G. Velthuysen, een serie tractaten uit Schot land toegezonden, die hem tot de overtui ging brachten, dat de zevende dag van de week krachtens het vierde gebod nog altijd „de van God verordende en geheiligde rust dag" is. Op 13 oktober 1877 stichtte Velthuy sen met negentien medestanders in Haar lem de eerste Nederlandse zevendedags baptistegemeente. (De gewone baptisten hebben het altijd over ..baptistengemeenten" met een n; hun sab batvierende geloofsgenoten spreken en schrijven consequent ..baptistegemeente" zonder n.) Bakker Velthuysen (1834-1910) moet een bijzonder man geweest zijn Aanvankelijk bakker, ontwikkelde hij zich verder door zelfstudie. Hij leerde zich zelfs Grieks en Hebreeuws aan om de Bijbel in de oorspronkelijke taal te kunnen lezen. Naast zijn prediking van het zevendedags baptisme was hij ook twin tig jaar voorzitter van de christen geheel- onthoudersbond. In het boekje, dat deze week bij het eeuw feest verschenen is. kan men lezen: „Als hij op reis zijnde, geen geld genoeg had voor een behoorlijk logies, dan was een bank in een park ook een geschikte plaats om daar- f -Spsjfc1 tisten de sabbat beginnen en eindigen bij zonsondergang. Nu ieder gewend is aan de vijfdaagse werkweek, is het moeilijk meer voor te stellen, wat de leden voor hun over tuiging over moesten hebben. Het was moei lijk werk te vinden, waarbij men zaterdag vrij kon zijn. In het begin van deze eeuw gingen dan ook vele jonge gemeenteleden naar Amerika. Voetwassing Velthuysen op de nacht door te brengen." Hoe arm hij dikwijls ook was, hij loofde een tijdlang via advertenties in kerkelijke bladen vijfdui zend gulden uit voor ieder, die kon bewijzen, dat hij ongelijk had op het punt van de sabbat. Evenals de Joden laten de zevendedags bap- Groot is de gemeenschap nooit geworden. Conflicten bleven haar ook niet bespaard. Sommigen stelden, dat. zoals de zevende dag de rustdag moest zijn, zo ook het avond maal samen diende te vallen met het Joodse pasen en dus maar één keer in het jaar, op de 14e nisan, gevierd moest worden. Ook behoorde daarbij de voetwassing volgens Christus' voorbeeld in Johannes 13. Na 1910 leidde dit tot een scheuring. Pogingen tot hereniging zijn steeds nutteloos gebleken. „Het strandde voornamelijk op de voetwas sing," aldus het boekje. Hoewel het in het boekje niet met zoveel woorden gezegd wordt, krijg je de indruk, dat de groep slinkt. Er waren ooit zeven gemeenten. Daarvan zijn er nog vier over. in Amsterdam. Den Haag. Haarlem en Leeu warden. Gemeenten in Arnhem, Groningen en Rotterdam zijn verdwenen Wat raad selachtig meldt het boekje, dat Arnhem „aan Bijbelstudie te gronde ging." Sinds het overlijden in 1954 van ds. P. Taekema (die zijn opleiding had gehad aan de Vrije Universiteit) hebben de gemeenten geen fulltime voorgangers meer. Ze worden nu geleid door ouderlingen. Internationaal is de Nederlandse bond aangesloten bij de Zevendedags Baptiste Wereldfederatie, die vertakkingen heeft in twaalf landen. Pa van der Steur Het is eigenlijk curieus, dat deze piepkleine kerk op maatschappelijk gebied een paar grote dingen op gang heeft gebracht. In 1892 werd in het kerkje in Haarlem de 27-Jarlge Johannes van der Steur ingezegend en uit gezonden om onder de „kolonialen" op Java te gaan werken, een jaar later gevolgd door zijn zuster Marie („Moe Graalstal"). Op Java werden zij geconfronteerd met de ellende van de vele buitenechtelijke soldatenkinde- ren. In de tehuizen van „Pa van der Steur" zijn zevenduizend kinderen opgevoed. Een ander initiatief van de zevendedags baptisten was de oprichting in 1890 van de Middernachtzending onder leiding van G. Velthuysen jr. Eerst ging het om de bestrij ding van alcoholisme ep prostitutie, later ging het werk van de Middernachtzending zich ook richten op de zorg voor ongehuwde moeders, levens- en gezinsmoeilijkheden. Nu nog wordt dit werk voortgezet door de Hendrik Pierson-vereniging. Het boekje „Geschiedenis van de ze vendedags baptistegemeenten in Ne derland" is geschreven door de Haar lemse ouderling J. A. Nieuwstraten en te krijgen bij het secretariaat, Park laan 33, Haarlem. Van een onzer verslaggevers LUNTEREN Het algemeen diaconaal bureau van de gereformeerde kerken heeft zijn bezwaren tegen de organisatie „Vervolgd Crhistendom" niet opgegeven. Er is bij deze organisatie nog steeds „iets mis'' zei dr. Van Klinken, directeur van het ADB, gisteren in de gereformeerde synode. Vervolgd Christendom is één van de organisaties van Angelsaksische af komst, die in ons land geld inzamelt voor hulp aan christenen in Oost- Europa. Begin dit Jaar adviseerde het ADB geen geld aan Vervolgd Christendom meer te geven, omdat het financieel beheer er niet pluis zou zijn. De dagelijkse besturen (mo- deramina) van de hervormde kerk en van de gereformeerde kerken zullen over deze zaak binnenkort met el kaar spreken. Vervolgd Christendom kwam aan de orde Ujdens de bespreking in de ge reformeerde synode van het werk van het gereformeerde diaconaat Een groot deel van dat werk in ons land vindt plaats in de vorm van vakanUeweken voor bijzondere groe pen, zoals gehandicapten en bejaar den. Ds. D. C. Firet uit Alkmaar wierp de vraag op, of het wel Juist is der Meulen benadrukte dat de diaco nie soms juist niet mag spreken waar de kerk het wel moet. De diaconie moet dan zwijgen, teneinde te voor komen dat er deuren dicht gaan. Drs Van der Meulen doelde kenne lijk onder meer op het werelddiaco- naat. Mr. B. Bavlnck, de adjunctdi recteur van het algemeen diaconaal bureau, zette uiteen hoe moeilijk het is soms te voorkomen, dat de men sen in de derde wereld door de hulp beledigd worden. Sommige Neder landse geldgevers willen graag een kind adopteren. Zo'n kind blijft dan in het land van herkomst, maar de kosten van de verpleging en opvoe ding worden dan door een Neder lands gezin of een Nederlandse ge meente gedragen Zo'n adoptie is aantrekkelijk, omdat de geldgever dan soms brieven kan ontvangen of werkt het liefst samen met organisa ties in de landen zelf, zodat het groe pen kan adopteren. Dat is minder spectaculair, maar veel effectiever. Deze anonieme hulp vraagt meer in zet van de gever, doordat hij zichzelf daar moet wegcijferen. Mr. Bavinck zei trots te zijn, dat het werelddiaco- naat tot dusver door de Nederlandse gereformeerden ln staat gesteld wordt met dit soort hulp door te gaan. Het gereformeerde werelddla- conaat is zeer omvangrijk. Vorig jaai werd er voor ruim elf miljoen gulden aan internationale hulp ontvangen. de gehandicapten ais groep te ont worden op een andere manier met de ont vanger kan meeleven. Mr Bavinck vangen. Worden die mensen dasr- vertelde echter, dat dit adoptiesys- door niet te veel geïsoleerd van de teem nadelig kan zijn voor de begun- rest van de maatschappij? ..Ik heb stigde, omdat hij apart gezet wordt een kerkeraad die bestaat uit schat- in zijn omgeving, ten van mensen, maar ik zou het niet leuk vinden om met deze lieden met Het algemeen diaconaal bureau wie lk het hele jaar om ga, ook nog met vakantie te gaan", zei ds Firet Hij legde de vinger bij het feit dat in de vakanUeweken voor bejaarden soms oudere echtparen komen van wie een der partners gescheiden m een verpleegtehuis moet wonen. Hij steunde de hulp die aan deze echtpa ren wordt geboden door hen één week in het Jaar samen te brengen. Tegelijk wierp hij echter de vraag op. of de kerk tegen de gedwongen scheiding van oudere mensen niet moet protesteren bij de bevoegde autoriteiten. Namens de deputaten algemene diaconaie arbeid zei de voorzitter mr. J. van Viegen dat de deputaten de overheid hierover zul len benaderen. Er is een stuk binnen de diaconale organen in voorbereiding, dat richt lijnen zal bevatten voor het pollüek spreken van de kerk en haar diaco nie Drs P Verschoor uit Oss toonde zich bezorgd voor polarisaUe en dia ken P Huson uit Middelbrug pleitte ervoor, dat de kerk niet zal trachten de hele wereld op haar nek te nemen. Hij waarschuwde tegen diaconaal werk. dat maatschappijkritisch Is en meldde, dat er genoeg projecten zijn. die men kan uitvoeren zonder kriUek op de maatschappij te oefenen. Van een onzer verslaggevers UTRECHT De werkgroep Kairos en mevrouw Oshadi Phakathi en Horst Kleinschmidt. beide laatsten vertegenwoordigers van het christe lijk instituut van zuidelijk Afrika ln Europa, hebben gisteren in een geza menlijk communiqué de oproep van de wereldraad van kerken uit 1972 herhaald tot een lnternaüonale boy cot van alle investeringen in zuide lijk Afrika. Zij keren zich daarmee tegen het verleden week gepubliceerde rap port van de (overwegend zwarte) Zuidafrikaanse raad van kerken (SACC), dat geen totale investerings stop wil. Dit rapport is door de SACC voor commentaar gestuurd naar de ledenkerken. Het SACC-rapport bevesUgt de op vatting van de wereldraad, dat bui tenlandse investeringen de rassen scheiding in zuidelijk Afrika verster ken. Maar een totale investerings stop zou volgens het rapport de eco nomie doen Instorten, waardoor dt apartheidspolitiek nog wreder zot worden en de kosten van levenson derhoud nog sneller zouden stijgen De SACC verwacht alleen verande ringen door politieke druk. De indu strie. vooral de multi-nationals, zou tot deze druk kunnen bijdragen. Het rapport doet dan suggesties voor de opstelling van een gedragscode, die zou moeten gelden als voorwaarde voor alle toekomstige investeringen. Immoreel De werkgroep Kairos en de beide vertegenwoordigers van het christe lijk instituut spreken van een „dub belslachtigheid" van de Zuidafri kaanse raad van kerken. „Enerzijds worden investeringen veroordeeld, anderzijds worden hieruit niet de konsekwenties getrokken." Zij her halen het standpunt van het christe lijk instituut: buitenlandse investe ringen zijn investeringen in apart heid en derhalve immoreel. De schrijvers van het communiqué verwachten, dat de lidkerken van de Zuidafrikaanse raad het rapport niet zullen aanvaarden. „Dan, over min stens een jaar pas, zal de raad mis schien besluiten tot ontrading van nieuwe investeringen. Intussen gaat kostbare tijd verloren. De kerken missen een historische kans." Zij constateren met verdriet, dat de kerken in het westen tot nu toe de oproep van de wereldraad niet of slechts ten dele hebben gesteund. „Vurig hopen wij, dat de westerse kerken, die over ontzaglijk veel meer vrijheid beschikken dan de zwarte kerken in Zuid-Afrika, zich zullen verzetten tegen de in hun omgeving en in hun midden gevestigde econo mische en politieke machten, die de status quo in Zuid-Afrika helpen handhaven." aldus C. Groenendijk (namens Kairos), Oshadi Phakathi en Horst Kleinschmidt. Al in de vorige eeuw. toen kleine groepen de kerk begonnen te verlaten, werden hier en daar voor de jongeren „Jugendweihen" gehouden. De kerk had de „Koniirmation waarmee de catechisatie werd afgesloten en de puber als volledig kerklid werd bevestigd. Praktisch ieder kind, ook al kwam het uit een volledig buitenkerkelijk milieu en al zou het naar ieders verwachting nooit anders dan voor het huwelijk en voor een begrafenis meer een voet in de kerk zetten, werd „konfirmiert." Werklozen Dc kwestie van maatschappelijke betrokkenheid kwam verder aan de orde aan de hand van de werkloos heid Mr A Bremer uit Barendreeht merkte op. dat mensen soms mis bruik maken van sociale voorzienin gen en hij wees erop. dat werkgevers voor vacatures m sommige gevallen geen arbeiders kunnen vinden Voor zitter van Viegen waarschuwde er voor. dat men werklozen erop zou aankijken, dat er wel eens misbruk van sociale wetten wordt gemaakt. „We mogen werkenden er immers ook niet op aankijken, dat sommi gen die wel werk hebben, de belas ting ontduiken". Hij noemde het hebben van 200 000 werklozen een van dr belangrijkste problemen in de Nederlandse samenleving. Deputaat drs J D B van der Meulen meende, dat de kerk de kritiek op de maatschappij niet aan anderen kan overlaten „Degenen die zich inzet ten voor een betere wereld voelen zich vaak bij de kerk m de kou staan", zei hij Hij vroeg zich af. of de kerk wel geloofwaardig is. als zij voorbij gaat aan de oorzaken van de nood Hij zei met te willen, dat dr kerk het maatschappelijk spreken overlaat aan de diaconie „De kerk moet de moed hebben haar nek uit te steken en aan de kant staan var mensen die onrecht lijden." Drs Van De bewuste buitenkerkelijken von den dat schijnheilig. Zij wekten ou ders. die niet kerkelijk waren, maar toch „iets" wilden, op hun kinderen naar de Jugendweihe te zenden. Veel succes hadden deze buitenkerkelij ken echter niet Als je niet „konfir miert" was. telde Je in het vooroor logse Duitsland niet mee. De „Kon- firmation" was nodig voor je verdere studie, je carrière en je aanzien als burger. Na de machtsovername na 1945 streefden de communisten ernaar de greep, die de kerk via de catechisatie en de Konflrmation op de Jeugd had. te doorbreken. Zij besloten de rollen nu eens om te draaien. Ieder kind zou in het vervolg naar de Jugend weihe gaan Wie bovendien nog vast hield aan de Konflrmation moest dat zelf maar weten De Jugendweihe ziet er op het eerste gezicht heel aantrekkelijk uit voor een kind van een Jaar of veertien Eraan vooraf gaat een voorberei dingstijd. waar het van alles hoort over de staat, de maatschappij en zijn plaats in dat geheel. Het lijkt veel op lessen in levenskunst Er zitten ethische elementen in en de onderwijzer praat over de omgang tussen mensen onderling. Aan het eind van de vormingsperiode wordt er een groot en massaal feest georga niseerd. De jongelui krijgen zondag se kleren aan en komen samen om een eed op het vaderland, de Duitse Democratische Republiek af te leg gen Voor een sceptische Nederlan der een beetje vervelend allemaal Maar wie het Amerikaanse manipu leren met de Stars and Stripes en de sfeer van het Britain Rule the Waves kent hoogstens een Duitse variant van platvloers nationalisme Dat het allemaal in de sfeer van kerkstrijd en agressief atheïsme is getrokken, komt mede door de felle weerstand van de kerk tegen de Jugendweihe Verloren De leidende bisschop van de evange lische kerk in de DDR. Albrecht Schönherr. zegt nu glimlachend: „We hebben de strijd verloren, maar je moet je achteraf afvragen of het al die moeite waard geweest is." Inderdaad heeft de kerk haar strijd tegen de Jugendweihe verloren. Praktisch ieder kind doet er nu aan mee. Eerst wilde de kerk een kind, dat aan de Jugendweihe had deelge nomen. niet meer zomaar bij de Kon flrmation toelaten. In sommige ker ken moest het kind eerst openlijk de Jugendweihe weer afzweren, alvo rens toegelaten te worden. In een enkele kerk is dat nog zo. maar de kerk heeft in het algemeen met de Jugendweihe leren leven. Als ieder een eraan meedoet, verliest de plech tigheid haar agressieve karakter. Wel willen de meeste kerken dat er een paar jaar komt te liggen tussen de dat um van de Jugendweihe en de Konflrmation Vroeger was deze op circa veertienjarige leeftijd en nu is dat in vele gevallen op zestien jaar verplaatst. Dat is een gelukkige ver andering, want welk veertienjarig kind kan er nu bewust kiezen voor het kerklidmaatschap? Plagerijen Een enkel ouderpaar blijft zich ver zetten. Zo sprak ik een man. die zes kinderen had. Hij wilde niet dat er een lid werd van de FDJ. de Freie Deutsche Jugend en van Jugend weihe wilde hij helemaal niet weten. De onderwijzer nam dat niet zo ver schrikkelijk ernstig op. maar de in specteur van het onderwijs maakte aanmerkingen. Had de onderwijzer zijn overtuigingskracht wel volledig in de weegschaal geworpen? In elk geval zou het kind vrij en ongehin derd uiteen moeten zetten waarom het zich aan de FDJ en de Jugend weihe onttrok. Daar moest het dan maar eens een opstel over schrijven. Het kind deed dat en toen was het o.k. Vervolgens werd de kinderbij slag Ingehouden. De vader kreeg dat geld pas uitbetaald, nadat hij heftig had geprotesteerd en van bureau naar bureau was gegaan Hij vroeg vergeefs om vergunning om zijn be roep van fotograaf uit te mogen oe fenen. ook al had hij wel de vereiste diploma's FDJ en Jugendweihe zijn niet verplicht, maar wie weigert zich te laten gelijkschakelen, krijgt last van gezeur en plagerijen, die kun nen gaan tot BerufsverboL De rollen zijn omgedraaid. Kerkleden hebben soms klachten over de mogelijkheid tot studeren. Enkele beroepen zijn voor christe nen uitgesloten. Zo kan men zich moeilijk een marxistisch filosoof voorstellen, die ook nog christen is. Filosofie is dus een vak, waar je hoogst zelden een christen zult vin den Dat geldt tevens voor economie en rechten Ook heeft men liever geen christenen in het vak van le raar of onderwijzer. Maar verder zijn er ln de DDR bloeiende studenten gemeentes onder meer ten teken, dat er ook voor christenen studie mogelijkheden bestaan. In ons land was het tot voor kort mogelijk voor ieder, die dat wilde en J 3A MMP M CMryPHOCT B EBP0C1A1 de vereiste talent had. een studie aan te vangen. Men deed een eind examen van een HB8 of gymnasium en als men daarvoor slaagde, gold dat als toelatingsexamen voor de universiteit. In de DDR volgt men een ander systeem. Hier wordt een student voorgedragen door het be drijf waar hij werkt, door de leraren die hij heeft gehad en door de FDJ. de vaderlandse jeugdbeweging. Behalve talent en vooropleiding laat men ook de maatschappelijke be trokkenheid van een kandidaat gel den. Wie naar het oordeel van het afvaardigende orgaan zwak getalen teerd is. maar een hevige liefde bezit tot de socialistische arbeiders- en boerenstaat DDR. kan soms eerder in aanmerking komen voor een stu die dan iemand die hoogbegaafd is. maar wie de DDR verder gestolen kan worden. Het gevolg is dat mensen uit tradi tionele academische milieus soms niet aan bod komen waar het om een universitaire studie gaat In de kerk vind men veel van dit soort mensen. Daardoor wordt de schijn van discriminatie gewekt. Er moet bij vermeld worden dat degenen die LICHT EN DONKER vandaag donderdag 13 oktober 1977 Soms nemen de wolken die boven stad en land hangen vervaarlijke gestalten en kleuren aan. Dreigend worden ze door felle winden voortgestuwd. In huis wordt geroepen: nu moet je eens hier kijken! En Inderdaad, zo donker hebben we het nooit gezien Maar meestal is dat dan 't geval als de zon aan de andere kant schijnt. Er tegen aan. of hoe moet lk dat zeggen? Dat weten we dan en we zijn wat minder ongerust. Het donker is dreigender naarmate er meer licht tegenover staat. Tegen het licht komt het donker nog meer in z'n bedreigende aard uit. Zo is het eigenlijk altijd. Als we niet van het licht zouden weten zouden we niet eens merken dat het donker werd. De vrede markeert de oorlog. Als er nooit vrede was. zouden we niet van oorlog spreken. Als er geen rechtvaardigheid was, zouden we niet op de gedachte komen dat er onrecht plaats vond. We zouden niet beter weten of het hoort zo. Een soort cynisme zou ons dan overvallen. Hoewel, ook in cynisme zit nog altijd een beetje licht. Iemand die cynisch reageert op de werkelijkheid, zo in de geest van: e het wordt toch nooit wat. weet in z'n achterhoofd dat er een „wat" is. Een S mogelijkheid van het goede en rechtvaardige. Hij kent die mogelijkheid, maar hij óntkentdie voor de werkelijkheid waarin hij leeft. Ik geef toe. dat hij weinig licht heeft en dat je erg goed moet kijken wil je dat zien. Toch zijn er veel mensen op die manier cynisch. Ze beginnen nergens meer aan wat betreft het verbeteren van het lot van anderen of wat betreft het op gang brengen van processen, die de hele maatschappij moeten veranderen. Ze geloven er niet in. En Vl< dat is weer netzoiets. Ze hebben het 1 idee datje erin moet geloven. Je P" hoeft niet te weten hoe het komt en je hoeft ook geen plan te weten of de i preciese wegen waarlangs, maar je I moet er wel in geloven en dan aan de gang gaan. En dan kan tegen zo'n geloof niet zo heel veel op. Voorbijgangers Beroepingswerk NED. HERV. KERK Aangenomen naar Tjerkwerd (pari time): D. Nijenhuis (vlootpred.i t Tjerkwerd: naar Norg: Y Akker man. kand. te Amsterdam; naajLl Goes: (ziekenhuispred.) J. J. DuvcDr kot te Enschede. Vei Bedankt voor Delft: C. D. KousemaSy1 ker te Zwijndrecht. ge' Hu JPI GEREF. KERKEN Aangenomen naar Ouderkerk a. IJssel; drs S. A. Meijer, kand. Roden (part time). GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Haulerwijk: A. P Dijk te Tiel-Zaltbommel. IS tin; fal net Beroepbaar: J. de Gelder, Morr^fjj Taj len hemstraat 168. Sneek. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Wageningen; M. J. vtf^ Gelder te Gouda. jch )ezi Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 advertentie in heel Oost-Europa treft men dit soort slagzinnen aan: naar vrede en samenwerking in Europa! Van alle slogans wellicht degene met het meeste perspectief voor de Oost-Europese mensen. beslissen moeten over iemands ver dere studie er vaak van uitgaan dat iemand niet twee heren kan dienen. Als je kerklid bent. dan zul je wel iets tegen onze staat hebben, den ken zij. En zij veronderstellen voor het gemak maar dat een vroom christen niet aanhanger van het DDR-systeem is. De kerk wordt door deze vergroving vaak in een hoek gedrongen waar zij helemaal niet wil zitten. Op de laatste synodevergaderingen is over deze misstand gesproken De bisschoppen zijn bereid, individuele gevallen met de regering te bespre ken. Maar er zijn niet veel mensen die met hun klachten voor de dag durven komen. Bisschop Schönherr meent dan ook dat de christenen wel eens wat meer moed zouden mogen opbrengen In een aantal ge vallen heeft hij in overleg met de regering aanvaardbare oplossingen tot stand weten te brengen In ande re gevallen kreeg de kerk haar zin niet. Dil is het derde van een serie artike len. De eerste twee stonden in onze krant van gisteren en eergisteren. Hervormd Nederland Criminoloog Bionchi: Een golf van terreur f is in aantocht Verder deze week in HN: Bas de Gaay Fortman over dj kabinetsformatie Interview met Edward Schiliq I beeckx Prof Paul Sporken en de erfelljl j heidsleer Driekwart eeuw religieus soctfl (Isme Ik neem vrijblijvend proefabonne ment: 2 maanden H.N. voor 5.- Naam: Straat. Plaats Tel. nr.: Ab. prijs 31,- per halfjaar Zonder postzegel verzenden aan woordnummer 1776 Den Haaq Bellen kan ook: 070-512111 HN Is ook tn de losse verkc verkrijgbaar. lanArfa N

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2