De nieuwe filosofen of de nieuwe pessimisten Dat doet Van Nelle "Waar moet ik zijn voor hoge rente die ook zo hoog blijft?" Personalia Bij ons. postgiro en rijkspostspaarbank 3 46centop Supra (Snelfilter~Normaal~Goud~Caffeïnevrij 48cent op het Prisma pak Mei 1968 te weinig geanalyseerd Van Nelle SUPRA %n Nelle DINSDAG 11 OKTOBER 1977 BINNENLAND Trouw/Kwartet ~P 6 door prof. dr. R. Bakker Wat hebben we met mel-1968 gedaan? Wat ls er overgebleven van die revolutionairen die op de barricaden stonden en Molotow-cocktalls wierpen? Een houding van helmwee heeft het revolutio naire élan vervangen. De gaten die geslagen werden ln de muren van de onderdrukkende systemen zijn gedicht en vergeten ls het feit dat de mei-opstand een totale, onomkeerbare breuk betekende in de gehele cultuur, ln de fundamenten van onze beschaving sinds eeuwen. Te weinig heeft men 1968 geanalyseerd Op freudiaanse wijze heeft men de opstand verdrongen, waarbij men met zag dat het een regelrechte op stand was tegen elke vorm van auto riteit en van de almacht van de staat Op scherpzinnige wijze heb ben de ..nieuwe filosofen" de situatie na 1968 geanalyseerd, maar wat is er uitgekomen? In plaats van „nieuwe filosofen" zou men beter van nieuwe pessimisten kunnen spreken. De be kende woordvoerder Lévy: „Ik heb niets anders gedaan dan het pessi misme ln de geschiedenis tot het einde toe te denken. Hitler is niet dood en Stalin is meer dan ooit in leven. Het fascisme en het stalinisme zijn overal tegenwoordig en regeren de wereld met nietsontziende macht. De onderdrukking breidt zich over alle terreinen van het poliUeke, soci ale en economische leven uit." Foucault De invloed van Michel Foucault die op filosofische wijze de repressie te lijf gaat. is in al deze geschriften voelbaar. Het instrument van de macht is de ideologie, waardoor de onderdrukten niet ln staat zijn, hun werkelijkheid te onderkennen. Een ideologische rechtvaardiging van de macht laat haar onaangetast, erger: laat haar des te duidelijker naar vo ren komen Geluk en vrijheid be staan niet. het is een leugen, deze programmatisch op te poetsen. Het socialisme, aldus de nieuwe pes simisten. bezit de sleutel tot het pa radijs niet: zij bieden geen alterna tief voor de vertwijfeling, de gebon denheid en de geslotenheid Even min het kapitalisme: dit systeem moet onvermijdelijk uitlopen op barbarie en bloed. De machine heeft ln de technocratische samenleving de plaats van de mens ingenomen en het objectlveringsproces is in volle gang! Clavel tracht vanuit het perspectief van zijn christelijk geloof (ln het vorige artikel stond abusievelijk bij geloof) een antwoord te formuleren op mei-1968. De bevrijding hoe opvallend dit te constateren bij ie mand van onverdacht linkse signa tuur en ln kerkelijke kringen zeer gewantrouwd ligt niet in de geslo tenheid van het systeem, maar in de openheid van wat hij de „transcen dentie" noemt, dat ls de doorbraak naar het totaal Andere, de bevrijden de werking van de Geest die het niets van de wanhoop, de gesloten heid doorbreekt. De nieuwe filosofen ontdekten iets van die bevrijdende ruimte waarin een nieuw denken kon baanbreken, een denken dat het sub ject tot zijn recht kon laten komen. Kunnen de filosofen een uitweg bie den uit de impasse als blijkt dat tweeduizend Jaar filosoferen uitgelo pen is op stalinisme en fascisme? Heeft de filosofie nog wel een func tie? Sollen meent van wel. Om de gebeurtenissen van mei-1968 te be grijpen moet men volgens hem de filosofische ontwikkeling van de laatste twee eeuwen kennen. Clavel bestrijdt dit; want. zo meent hij, mei- 1968 heeft met de filosofieën van het verleden afgerekend. Clavel stelt de zin van elke filosofie in de weeg schaal. terwijl Sollers de filosofie no dig heeft om de revolutionaire ge beurtenissen ln mei-1968 te interpre teren. Zijn standpunt hangt samen met zijn visie op de betekenis van de mei opstand: de oorsprong en de motor van deze beweging was het besef van een volledige doorbraak uit de kluis ters der geschiedenis (transcen dentie). Rechterlijke macht Per 1 novem ber is onder dankbetuiging eervol ontslag verleend aan mr. A. J. Ph. de Haseth Möller. rechter bij de recht bank te Haarlem, mr. P. O A. M. van Mierlo. officier van justitie te Maas tricht. en mr C F Haarman, officier van justitie te Assen. Voorzitter De algemene vereni ging van Nederlandse militairen (AVNM) heeft in Utrecht een nieuwe voorzitter gekozen. Opvolger van de heer Henk Noppen wordt Gijsbert Giebel Milieu Dr A Adriaanse. inspec teur van de volksgezondheid belast met het toezicht op de hygiëne van het milieu in de provincie Zeeland, zal per 1 april 1978 worden benoemd tot hoofd van de sector lucht van het directoraat-generaal milieuhy giëne Hij volgt in deze functie drs F Hartogensls op. die op die datum met pensioen gaat Hoogleraar Tot gewoon hoogle raar in de rechtswetenschap, in het bijzonder het staats- en administra tief recht ls in de faculteit der socia le wetenschappen (subfaculteit der sociaal-culturele wetenschappen) van de Vrije Universiteit benoemd mr dr J. J Oostenbrink te Utrecht Bestuurslid Tijdens het eerste congres van de Europese Unie van christen-democratische werkne mers «gehouden op 7 en 8 oktober in Brussel». Is de heer P. H van Zeil. lid van de Tweede-Kamerfractie van het CDA ln het bestuur gekozen. Mel-1968 gal ook een doorbraak naar een nieuw taalgebruik. De taal kreeg in die tijd iets anti-ideolo gisch: doorbraak van een levende taal ln een dode taal. Opschriften geafficheerd op muren, van een ont wapenende eenvoud, demonstreer den de doorbraak naar een nieuwe taal. Hoe kwam dit? Omdat dat wat tot dusver niet gezegd kon worden vanwege de onderdrukking door de totalitaire regeringen, explosief aan het licht kwam. Men ging op andere wijze spreken: de revolutionaire In ternationale van de taal. Tegenover de taal der onderdrukking door de staat manifesteerden de vaak primi tieve. in onbeholpen lettertekens weergegeven leuzen de taal der be vrijding. Maar de taal is weer dlcht- geslibt meer dan ooit heeft de ideologie zich weer van de taal meester gemaakt. Er is een leegte ontstaan die men met luchtkastelen wil vullen. Scherp stelt Gilles Deleu- ze de nieuwe filosofen aan de kaak als hij hun opvattingen vergelijkt met holle kiezen: ze maken martela ren en leven eigenlijk van de doden van de goelag. Tegen de achtergrond van de toene mende kritiek op deze filosofen moet de positie van Clavel begrepen worden ln zijn discussie met Sollers n.a.v. de dood van Mao. Mao's werk is mislukt, evenals dat van Lenin, en ook mel-1968 is mislukt. Men vocht voor de afschaffing van het staats geweld en dit bleek daarentegen steeds groter invloed te krijgen. Men wilde de zelfbepaling van de massa, maar men bereikte er een manipula tie. een repressie mee. Men ging de doden vereren. De mens. aldus Clavel. blijft bezeten door een religieuze hartstocht, door een verering van de dode letter. Voor Clavel kan de religie in de zin van de volstrekte tegenstelling tot de zich in de tijd en ruimte openba rende God, alleen maar machtsin strument zijn. al of niet christelijk. Hij beroept zich op „Maitres-Pen- seurs" van Glucksmann die de filo sofieën als zodanig ontmaskert. Het christelijk geloof betekent, aldus Clavel. leven Met Freud erkent Cla vel dat de religie een neurose is en dat de christelijke religie met het oog op een andere, toekomtige we reld bedekt, wat openbaar moet worden. Het christelijk geloof door breekt alle religie, het is anti-rellgle. Daarom staat het diametraal tegen over het marxisme als een onder drukkende ideologie. Macht Het marxisme leeft bij de gratie van de macht. Dit hebben de nieuwe filosofen goed gezien. Ook hebben zij terecht een nieuwe plaatsbepa ling van het subject verdedigd. Maar met een voortzetting van de filosofische traditie komen zij er, zo meent Clavel, niet uit. Heelt de gro te denker Hegel, die aan Marx de instrumenten van de dialectiek gaf, het subject wel Juist getaxeerd? Wat betekent bijv. zijn stelling dat de Waarheid begrepen moet worden als Subject? Hegel beschouwt de ge schiedenis als de ontwikkeling van de absolute geest die in het mense lijk bewustzijn tot zichzelf komt. Het subject is bij hem een stukje geest. Dit is. zo meent Clavel. een vorm van dogmatisch denken dat met ons eigenlijke, concrete ik. ons subject-zijn niets meer te maken heeft: bij Hegel is het lk immers een produkt van het denken. Voor Cla vel is dit wederom een bewijs dat de filosofie het subject niet bevrijdt. Revolutionair Zelfs de christelijke filosofie niet. Deze betekent voor hem de volstrek te tegenstelling tot de Openbaring van God die enkel de bevrijding teweeg brengt. In tegenstelling tot Sollers die alles zet op de kaart van het religieuze kennen stelt Clavel dat het geloof alle kennen door breekt en de grondslag van ons den ken is. In deze zin kan Clavel revolu tionair zijn. De revolutionairen streefden tot dusver naar de verove ring van het verloren Paradijs, waar in zij het universele humanisme zochten te funderen. Maar mei-1968 toonde aan dat dit slechts schijn ls. De diepe betekenis van de mei-revo lutie moet aan het licht gebracht worden door de door het geloof geïnspireerde inzet, hier en nu het onmogelijke mogelijk te maken. Als het waar ls dat de nieuwe filosofen uit het slop willen komen waarin het traditionele denken hen heeft ge bracht, dan zal een voortgaande be zinning op deze discussie van de grootste betekenis zijn. Dit is het tweede en laatste artikel over de nieuwe filosofen. Het eerste artikel van prof. Bakker stond in de krant van vrijdag. VanNeUe verlaagt de koffieprijzen. VACUUM VERPAK T INHOUD 2M GRAM INHOUD WO OMM I ïT'it VACUUM GEMALEN fKOFFIE# ADVERTENTIES Bij postgiro en rijkspostspaarbank kunt u op geld, dat u opzij legt voor uw eigen toekomst of voor die van uw kinderen, een vast aantal jaren dezelfde, zeer hoge rente krijgen. Zonder risico van rentedaling of koersverlies Aan u de keus uit de spaar- deposito's en beleggings- bewijzen van postgiro en rijkspostspaarbank Spaardeposito's tot 8% Bij elke storting van minimaal f 1000,- kiest u uit een vijftal looptijden tussen 2 en 6 jaar. Hoe langer die looptijd, hoe hóger de rente U kunt deze rente elk jaar vrij opnemen. Beleg gin qsbewijzen tot VA% Bij aankoop van een beleggingsbewijs van f 1000,- of f 5000,- kiest u een looptijd van 3,4 of 5 jaar. Hoe langer die loop tijd, hoe hóger de rente. (Óver de rente wordt ook weer rente vergoed zodat u aan het einde van de looptijd uw aankoop bedrag plus alle rente-op- rente ineens ontvangt. Hoe "vast" staat uw geld? Indien nodig kunt u ook tijdens de looptijd uw geld opnemen Dat kost u 5% van het opgenomen bedrag. Geld voor aan koop van een eigen woning kunt u altijd vrij en zonder kosten opnemen. Meer informatie De folders "Spaar deposito's" en "Beleggings- bewijzen" zijn verkrijgbaar - met de bon - op het postkantoor - via tel. 0017 (gratis) of (020)5 89 3137. Bon voor meer informatie Stuur mij de folders: "Spaardeposito's" 'Beleggingsbewijzen' Informatie over andere diensten: lenen hypotheken betalen Naam: Plaats: Deze bon in een envelop zonder postzegel sturen naar Rijkspostspaarbank, *- afd. voorlichting, Van Baerlestraat 27, 1071 AN Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 8