MILJOENEN BELONING VOOR BEDRIJVEN Mn VISIE. Uit brieven van lezers In wat voor lamp draai je eigenlijk een Argenta' kaarslamp? Vooreen gezonde balans. Verstandig met energie. Philips heeft voor elke lamp de juiste gloeilamp PHILIPS - DINSDAG 11 OKTOBER 1977 BINNENLAND Trouw/Kwartet (ADVERTENTIE) De energieprijzen stijgen en energie zal daarom een steeds zwaardere kostenfaktor voor uw bedrijf gaan vormen.Tenzij u natuurlijk kans ziet uw behoefte aan energie te verminde ren. Dat kan heel goed, maar dat betekent meestal wel investeren. Investeren in VOOR 15 DECEMBER AANVRAGEN' energiebesparing,wat levert u dat op? Talloze bedrijven hebben al be- wezen dat energie besparen een lukratieve bezigheid kan zijn. Daarnaast bouwen bedrijven Dit is een publikatie van het ministerie van Economische Zaken met een efficiënt energieverbruik een sterke konkurrentie positie op voor de toekomst. Investeren in energie besparen is dus een kwestie van visie.visie die ook door de over heid wordt beloond. Het ministerie van Econo mische Zaken heeft nl.een tijdelijke regeling in het leven geroepen waar snelle beslissers hun voordeel mee kunnen doen. Wanneer u voor 15 december een subsidie-aanvraag indient voor investering in energiebesparing, kunt u een subsidie ont vangen van 25% tot een maximum van f 1.000.000,-. Voorwaarde is dat het investe ring in bedrijfsmiddelen betreft, die gericht zijn op energiebesparing. Voorwaarde is voorts dat een besparing binnen Nederland wordt bereikt, die in verhouding tot de investering van wezenlijke betekenis is. Een investering van minimaal f 10.000,- is vereist. De minister van Economische Zaken kan zich, als hij dit nodig acht, laten adviseren door een kommissie waarin organisaties zijn vertegen woordigd als de Stichting Voorlichting Energie besparing Nederland,T.N.O. en de N.V. Neder landse Gasunie. Voor meer informatie over deze subsidie op investering in energiebesparende maatregelen in bedrijven, kunt u zich wenden tot: het ministerie van Economische Zaken, Bezuidenhoutse- weg 30, Den Haag, tel. 070-814011. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor korte reacties op in deze krant gelezen berichten, artikelen en commentaren, en niet voor gedichten, open brieven, oproepen of reacties op advertenties (deze laatste dienen tot de directie gericht te worden). De inzendingen voor deze rubriek dienen zo beknopt mogelijk te zijn. De redactie behoudt zich het recht van bekorting voor. Het is ons helaas niet mogelijk over elk geval van bekorting of nietplaatsing (doorgaans een gevolg van een te groot aanbod) te corresponderen. Brieven adresseren aan Secretaris hoofdredactie Trouw, Postbus, 859, Amsterdam. Bij publicatie worden naam en woonplaats van de schri|ver vermeld. Dierenkweilerij Uw artikel over dierenkweilerij, heb ik met instemming gelezen. Hoe kunnen we de veehouderij dwingen om met die ellende op te houden? Heel eenvoudig, door geen gemar teld vlees te kopen, met name geen blank kalfsvlees van kistkalveren, varkensvlees of diepvrieskippen. Amsterdam J. Kooistra De wereld uit Dr. H. M. de Lange noemt in Trouw van 3 oktober de oproep van het IKV „Help de kernwapens de wereld Je uit om te beginnen uit Nederland": te nationalistisch, te protesterend en te eenzijdig. Dat te nationalis- tisch of te protesterend kan ik vol- gen. Het IKV mag tegenwerpen dat het pas nationalistisch zou zijn als het niet ging om de kernwapens uit "V. de gehele wereld, maar toch: hadden 1 we niet van het IKV mogen ver wachten een oproep aan alle christe- nen tegen de (kern)bewapening in 'l de geest van: gij geheel anders! Wel- tot licht was de oproep dan ook niet va. louter protesterend getoonzet. Maar De Lange's bezwaar tegen de eenzij digheid van de oproep doet me vra gen: vergeet de heer De Lange niet dat elke stap in de be-wapening óók eenzijdig is gedaan? Mag ik u vra gen: wil hij echt wel van het helle- tuig af, of alleen onder zijn eigen voorwaarden? Of matig ik me zelfs met deze vraag een oordeel aan? Baarn Dies Heitmeijer /as Bisschoppen >or Het bericht, dat de R.K. Bischop- penconferentie zich niet stelt achter het doel van de laatste vredeskrant, is niet alleen teleurstellend, het is da( ook verbazingwekkend. De doelstel- ling van het interkerkelijk vredesbe- (IKV) kernwapens uit ons land te verwijderen, zou niet overeenko men met de stellingname van de r.k. d<kerk. die in de veel geprezen verkla ring van de Bisschoppen over de bewapening uit 1976 staat beschre ven. Want in die verklaring zou het, ■■aldus kardinaal Wlllebrands, gaan om „een geeenschappelijke wil om ■■wapens en geweld uit de wereld te rug te dringen." Nu zou alleen dit citaat al een goede reden kunnen i 23 zijn om juist wèl mee te doen met het initiatief van het IKV. Maar bo- ««"vendien ging de verklaring van de he1 bisschoppen van twee jaar geleden m<veel verder. Want naast voorstellen tot regelingen bij verdragen, wordt voorgesteld ook „eenzijdige stappen op het gebied van wapenbeheersing en wapenbebeperklng niet uit te sluiten." De bisschoppen van Nederland zou den hun brief van twee Jaar geleden nog eens goed moeten overlezen. Amsterdam J. Bellwinkel Atoomloos gebaar De heer Tjepkema benadert het vraagstuk op geen manier met de mei vraag, wat zegt God van deze din- eid gen? Nu weet ik wel. de bijbel geeft ons geen pasklaar antwoord op al deze vragen. Maar als ik begin met het door de heer Tjepkema aange haalde bombardement op Hirosji- ma, waarvan nog steeds slachtoffers ^sterven of in ziekenhuizen worden ""verpleegd en waardoor .nog steeds misvormde kinderen worden gebo- ca ren in Japan en als ik dan ga besef fen, dat de pas ontwikkelde neutro nenbom er op is gebaseerd om alle leven te vernietigen (echt niet alleen de Russen, wij gaan er allemaal aan en als God het niet verhoedt Zijn ganse schepping), dan zeg ik op grond daarvan een hartgrondig neen tegen het moderne oorlogsbe drijf en zijn toerusting daartoe. Ood verbiedt het ons. De waarden van gerechtigheid, recht en liefde die wij denken te verdedigen, worden in de moderne oorlog geheel verkracht. >os ■ui# Als wij waarlijk als volgelingen van Jezus Christus neen zouden zeggen tegen de oorlogstoerusting, konden door ons geloof nog wel eens onver wachte mogelijkheden worden ge schonken in de wereld. Noordwijk aan Zee J. Hoek Ongeschoolden In uw commentaar van 6 oktober constateert u, dat er momenteel op onze arbeidsbureaus circa 25000 werkloze „bouwvakkers" staan ln- geschreven en dat velen van hen meer ongeschoold dat geschoold zijn. Héél jammer dat het commen taar niet eventjes logisch wordt voortgezet met een wijze raad aan de overheid om in het kader van de werkloosheidsbestrijding op korte termijn maatregelen te nemen die tot gevolg hebben dat er minstens 15000 ongeschoolde „bouwvakkers" de plaatsen gaan innemen van even zovele buitenlandse arbeiders, die dan spoedig naar hun vaderland kunnen terugkeren, de illegalen voorop. Het is verder 6# nog een keer zo, dal een ongeschoolde Ne derlander in Marokko, Spanje of Turkije geen schijn van kans heeft op het verkrijgen van een werkver gunning. Volkomen terecht, immers ook in die landen heerst werkeloos heid. Gouda Dr. P. van den Berg Neo-christenen (1) Wat bedoelt bisschop Gijsen met neo-christenen? Dit zijn christenen dus ook katholieken die een heel ander geloof zijn gaan belijden dan hun Kerk hun voorhoudt. Zij geloven niet meer in de tegenwoor digheid van Christus in de Eucharis tie. erkennen geen kerkelijk (godde lijk) gezag meer, vinden Doopsel en huwelijk niet meer nodig, erkennen geen zonden tegen de kuisheid meer, geloven vaak niet meer in een leven hiernamaals en ga zo maar door! Mag de bisschop dan van neo- christenen spreken? De Kerk, dus zeker deze bisschop niet, stelt geen eisen, maar zij vertolkt Gods eisen aan Zijn schepselen. Gaat God hier misschien Zijn boekje te buiten? Alle mensen zijn door Hem bestemd om voor eeuwig met Hem gelukkig te zijn. Mag Hij dan misschien ook enige voorwaarden daaraan verbin den? God heeft de Kerk opdracht gegeven de mensen te helpen dit eeuwig geluk te verwerven. Past het U dan niet de Kerk hiervoor dank baar te zijn? Dus ook Mgr Gijsen die zich inzet en hoe een nuttig werktuig te zijn in Gods hand. De menselij kheidstheologen trachten de mens hier op aarde meer geluk te brengen. Maar als dat geluk hun eeuwig geluk nu in de weg staat? Bussum A. J. Domen Neo-christenen (2) Bisschop Gijsen vraagt, naast de door Klei genoemde milieu-bescher mende en anti-consumptieve instel ling, heel wat méér! Hij vraagt om in offervaardige trouw aan Christus' leer de plichten van elke dag in gezin, bij de opvoeding, op het werk, in de respectueuze omgang met de medemens consequent te vervullen. Verdient de bisschop daarvoor die harde afwijzing? Heerlen J. Jaspers Neo-christenen (3) Het schrijven van bisschop Gijsen stuit mij tegen de borst. Volgens mijn levenservaringen is de naas tenliefde. dat wil zeggen, in dialoog treden met de ander, luisteren naar de ander, die andere bevestigen een consequent gebod van God. Ik dacht wel het voornaamste gebod. Gelukkig hebben wij nog zulke priesters en kerkelijke leiders an ders was het niet meer vol te hou den. Op een rots loop je te pletter. Met medemenselijkheid ontvang Je warmte. Den Haag M. P. Baars-van de Berg Dr Ouweneel (2) Ik ben geen natuurkundige, als dr W. J. Ouweneel, en kan mij dus op dit terrein niet met hem meten, maar als leek meen ik toch dat het onmogelijk is om, evenals hij schijnt te doen, het eerste hoofdstuk van het boek Genesis als historische re portage van het ontstaan van de wereld te beschouwen. Want dan zouden we, tegen alles wat we van de samenstelling en de geschiedenis van heelal in weten, moeten aan vaarden dat het licht er geweest is voordat er een lichtbron was (vers 3. dat de aarde met planten bedekt was voordat de zon er was (vers 12 en vers 16) en ten slotte dat het kleine planeetje waarop wij wonen en dat met een aantal andere plane ten om de zon cirkelt, er geweest is voordat alle andere hemellichamen bestonden. Bovendien schijnt dr Ouweneel er geen rekening mee te houden dat er behalve het schep pingsverhaal in Genesis 1 vers 1-2 vers 4a nog een tweede scheppings verhaal staat in Genesis 2 vers 4b- 25, dat het ontstaan (de schepping) van het leven op aarde in een geheel andere volgorde weergeeft: eerst de mens, dat wil zeggen de man (vers 7) dan de planten (vers 8 en 9), dan de dieren (vers 19) en tenslotte de vrouw (vers 22). En dan zijn er rudi menten, vooral in de poëtische boe ken van het Oude Testament, van een derde, meer mythologisch scheppingsverhaal, volgens het welk J.H.W.H. de oerdraak, Rahab geheten, verslagen heeft en uit wiens lichaam Hij de wereld heeft gemaakt (psalm 89 vers ÏL-Jeremia 51 vers 9). Dat de bijbel verschillen de scheppingsverhalen bevat be wijst mijns inziens dat hij ons niet aan één bepaalde voorstelling bin den wil. Deventer J. van Rossum' Dr Ouweneel (3) Dr Ouweneel vergeet dat de meeste „evolutionisten" het scheppingsver haal helemaal niet in strijd achten met hun bevindingen. Integendeel, des te meer zij zich verdiepen in hun onderzoeksresultaten, des te meer zij tot de overtuiging moeten komen dat het scheppingsverhaal een onge looflijk knap en doordacht verhaal is, dat in alle opzichten voldoet aan het doel waarvoor het is geschreven, namelijk een getuigenis van de grootheid en almacht van God, schepper van het leven op aarde. Utrecht Steven ten Cate Dr. Ouweneel (4) Dr Ouweneel zegt, dat hij de bijbel leest, zoals die de eeuwen daar altijd gelezen is. Daarmee handhaaft hij de fundamentalistische wijze van bijbellezen. Dat „de eeuwen door" is echter niet waar. Deze kijk op de bijbel is ontstaan, langzamerhand! Als we de bijbelboeken bestuderen dan moeten we trachten de oor spronkelijke. dikwijls geheel of ge deeltelijk verloren gegane bedoeling op te sporen, zoals Orollenberg, An derson, Labuschagne dat doen. Soest D. de Haan Dr Ouweneel (5) bewijs geloochend of, erger nog, ge negeerd worden. Ik heb lang geaarzeld alvorens naar de EO-show toe te gaan. Ik heb er ook niet èèn collega ontmoet. Maar nu ik het eenmaal heb meegemaakt, drijft de afkeer van de verlakkerij het spijt me, ik heb er geen ander woord voor die ik daar gezien en gehoord heb me ertoe de heren Ou weneel en Van Delden hierbij uit te dagen tot een openbaar debat over de manier waarop hier de (pseudo)- wetenschap werd misbruikt. Haarlem B. J. Romein Dr. Ouweneel (6) Er is momenteel een strijd gaande over schepping of evolutie. In feite is het net zoiets als de aloude uitspra ken als: „Wat ik niet zie of met mijn handen kan tasten, dat geloof ik niet; of die andere opmerkelijke stommiteit: ik heb z'n hele lichaam opengesneden, maar kon er geen ziel of geest in ontdekken." Zou men echter logisch en nuchter worden, dan was de strijd spoedig ten einde. Als b.v. een spin (die naar ik meen enkele (vijf?) centimeters ver kan kijken en die dus nooit een heel mens gezien heeft), zou zeggen: mensen? die bestaan niet!" dan zouden we zo'n spin gelijk moeten geven, want voor de spin zijn wij er gewoonweg niet! Hoe komt dat? Wel, omdat het vermogen van de spin inderdaad te klein is om dat probleem (het al of niet bestaan van een mens) op te lossen. Een spin zou alleen meer te weten kunnen komen als het hen (door of vanwege de mens) geopenbaard werd! Welnu, op dezelfde wijze, en uit hetzelfde on vermogen zeggen sommige mensen: „Er is geen God!" En. die mensen ervaren dat dan ook zo Daarom is het dwaasheid te denken dat je met Je betrekkelijke mensen verstand de diepten en geheimen der onzichtbare geestelijke wereld kan bevatten. Haarlem K. van Loon Dr. Ouweneel (7) Is een evolutie van miljoenen jaren onder de allesbeheersende leiding van een almachtige God niet iets geweldigs? Een evolutie zonder God, dat is goddeloos, maar niet met God en dóór God! Zegt de bijbel ook niet, dat God de mens formeer de „van stof uit de aardbodem" was (Genesis 2 vers 7) en dat hij „uit de aarde, stoffelijk" was (1 Corinthe 15 vers 47)? God liet de mens dus opko men uit de aardse, geschapen wer kelijkheid. Verwantschap met de dierenwereld is daarmee dus niet in strijd, ligt eerder voor de hand. An derzijds zegt de bijbel, dat de mens een heel bijzondere band met de Schepper had (Genesis i vers 27) en dus in zijn diepste wezen iets totaal anders is dan het dier. Worden beide aspecten niet door de wetenschap bevestigd? Als men overigens de miljoenen jaren van de geologische tijdperken afwijst, moet men dan ook niet afwijzen wat de astronomie ons leert over de onvoorstelbare af standen in het heelal? Is daartussen geen samenhang? Laten die astro nomische afstanden van honderden en zelfs miljoenen lichtjaren ons ook niet Gods onvoorstelbare majesteit zien? Baarn K. H. B. Bolwijn Decibellen (1) Het artikel van Guus van Hemert over: „De onzin van de decibellen", was mij uit het hart gegrepen. Wat mij steeds weer verbaast, is dat men meestal reageert met: Die muziek is er nu eenmaal, daar moet je mee leren leven. Dat kan echter absoluut niet, zoals de heer Van Hemert zeer terecht opmerkt. Voor iets dat je niet wilt zien kun je je ogen sluiten, maar oren dichtstoppen kan niet. Mijnheer Van Hemert gaat waar schijnlijk net zo min als ik ooit naar het strand (teminste zomers). Waar om kan er geen verbod komen om transistorradio's mee te nemen in de vrije natuur? Nieuwerkerk C. A. Erbrink-Herfst Decibellen (2) Het artikel van Guus van Hemert, in Trouw van 7 oktober, getiteld: „De onzin van decibellen." is mijn man en mij uit het hart gegrepen. Naast de voorbeelden in het artikel ge noemd denk ik ook aan het door wandelen van winkelstraten. Soms is dat een verschrikking evenals het kopen in zaken, waaruit je liever meteen weer rechtsomkeert zou wil len maken. Je zult er, ik denk nu ook aan braderie toestanden e.d. die op zichzelf best aardig kunnen zijn maar vlakbij wonen! De oorgevoeli- gen wennen er nooit aan. Ik heb de indruk dat er nogal eens gelaten geredeneerd wordt: „Wat doe je er aan? Het hoort er tegenwoordig nu eenmaal bij." Alsof het een natuur gebeuren betreft? Laten ouders toch met hun kinderen óók over deze dingen spreken, proberen Jonge kin deren niet te verslaven (dat is geen te groot woord voor een constant en vaak te hard spelende radio. Ellecom C. Barnard-van Malde Marechaussee Wanneer de heer Van de Linden van de Nederlandse Politie Bond (NVV) beweert, dat de politie wordt opge leid om met mensen om te gaan maar dat de marechaussee denkt in termen van egaliseren en execute ren, dan is dat niet alleen een on waarheid. maar een minderwaardi ge belediging. De leden van het Wa pen der Koninklijke Marechaussee hebben minstens zoveel respect voor het leven en welzijn van hun (Nederlandse) medeburgers en vreemdelingen waarmee zij in con tact komen dan de heer Van de Linden van de NPB (ik zeg niet dan ADVERTENTIE Ik wil hier mijn verbijstering uit spreken over de onbeschaamdheid waarmee twee sprekers op het EO- congres (ik beperk me tot degenen die zich op mijn vakgebied, de pale ontologie. hebben uitgelaten). D. E. Chittick en D. T. Oish 150 Jaar nauwgezet en gewetensvol werk van duizenden stratigrafen en paleonto logen door weglatingen, verdraaiin gen en leugens van tafel veegden. Daarbij gaven ze blijk de meest ele mentaire kennis van de geologie te missen. Nou hoeven chemici dat ook niet te hebben, maar meld Je dan niet voor een debat „Ja-of-nee Evo lutie". Want het ontstaan van een evolutieleer moet hoofdzakelijk in een groeiende kennis van de fossie len gezocht worden. En op dat ter rein zal het creationisme dan ook met wetenschappelijke verklarin gen moeten komen van de waarge nomen feiten tegen de achtergrond van Genesis, wil het zijn pretentie wetenschap te zijn, kunnen schra gen. Om te beginnen moeten dan de feiten zoals de wetenschap die heeft gevonden niet zonder een schijn van Uitermate geschikt voor wand- armaturen met smalle kapjes. Ook is deze kaarslamp toepas- haar in kronen en luchters. Zo vraagt de ene lamp nu een maal om een ander soort licht dan de andere. Draai dus niet zo maar een peertje in uw lamp. Kies met overleg de juiste gloeilamp. de politie omdat ik de overtuiging heb dat talloze politiemensen geluk kig anders denken dan de voorzitter NPB). Nog steeds moeten hier te lande mensen (ook buiten de politie) Ieren dat de pontentiële tegenstan der van de politie steeds meer denkt in termen van egaliseren en execu teren. Arnhem C.J.Apperioo Formatiecrisis (1) Beziet men de ruzie over de kabi netsformatie soort en aantal mi nisters, zetelverdeling dan con stateert men dat niet het landsbe lang primair is, doch het partijbe lang; de geschiktheid komt op de tweede plaats. Welke van de partij en mag de meeste ministers leveren en op welk departement? Waarom niet in de eerste plaats gekeken naar capaciteiten, in plaats van naar par tijbelangen? In mijn Jongere jaren waren de ministers inderdaad „kop stukken", maar nu? Een ex-caféhou der als minister en een ex-koekebak- ker als staatssecretaris. Gaat het dan inderdaad niet om „the right man on the right place"? Nu lopen we het gevaar dat we door het gehar rewar er een extra minister bij krij gen. weer plus minus anderhalve ton meer. Wijk aan Zee N'.P. Rensing Formatiecrisis (2) De heer Van Agt vertraagt de forma tie? Ik ben er trots op dat ik CDA heb gestemd, die heren als Van Agt en Aantjes heeft, die vechten en pal staan voor die groep van kiezers die op hen rekent. Twee partijen groot resp. 49 en 53, de laatste levert in vloedrijke premier, en gelijk aantal posten (let op stemrecht bij beslui ten in de ministerraad) en geen per soonsdiskwalificaties. dat is toch zo klaar als een klontje, recht en bil lijk? In de afgelopen periode waren wij immers schandalig onderbe deeld? Als de mentaliteit van Kosto in de PvdA (Var. Agt is schizofreen) en Van Thijn (exameneisen), blijft heersen, dan is ons geduld toch wer kelijk ten einde. Ermelo J. A. Abbink Formatiecrisis (3) Ook de houding van Wlm Aantjes is onvoorstelbaar. Hij is een schild- knaapje van de heer Van Agt gewor den. Aantjes is in een tijd van een Jaar totaal veranderd. Een man zon der visie, ingekapseld in dat stomme CDA. Ik heb oprecht gehoopt op een Jarenlange samenwerking met de socialisten, wat ik zie is een CDA met rancune ten opzichte van de PvdA Amsterdam R. Scholten Formatiecrisis (4) De PvdA doet net, alsof we verkie zing hebben gehad voor een minis ter-president. Ik dacht, dat wij Tweede-Kamerverkiezingen hebben gehad. WIJ hebben een koningin. Zij zal de democratie in ons land wel moeten redden. Wij begeren geen dictatuur, noch van één persoon, noch van een partij. Hoogeveen J. Renema Formatiecrisis (5) Het afschuwelijke van deze formatie vind ik. dat als er geen overeenstem ming mogelijk is, dat steeds het CDA voor de voeten gegooid wordt door de kopstukken van de PvdA. Mag het CDA geen eigen mening meer hebben? Is het niet Juist zo, dat de PvdA geen water in de wijn wil doen? reraeuzen E. Scheel* Formatiecrisis (6) Trouw (8 okt.) moet wel erg kwaad zijn dat het de PvdA zo het vel over de oren wil halen met een 7-7-1- formule, waardoor de gestelde meer waarde van het premierschap wel helemaal verloren gaat: de premier geeft de doorslag niet meer. want de stemmen staken niet. Merkwaardig dat het CDA genoegen wil nemen met 7 van de 16 zetels als D'66 dan maar 2 ministerszetels krijgt. In hoge mate onredelijk. Per ministers- zetel zou D'66 slechts 4 Kamerzetels hebben. De PvdA zou, indien zij 8 ministerszetels kreeg, tegenover elke ministerszetel 6,6 Kamerzetel stellen. Het CDA heeft 49 Kamerzetels. Maar 3 Kamerleden hebben zich te gen het regeerakkoord verklaard. Heerst in de CDA-fractie het princi pe van het democratisch centralis me? Zo niet, dan blijven er 46 zetels over die meetellen. Zeven minder dan bij de PvdA. volgens Van Agt's uitgangspunt goed voor één minis terszetel Zuiver getalsmatig is de formule 8-7-1 de meest redelijke, ook indien men de drie dissidente CDA- ers meetelt. In een kabinet met alleen PvdA en CDA zou de PvdA een doorslagge vende stem toekomen. In een kabi net waaraan ook D'86 deelneemt echter niet: CDA en D'66 hebben samen meer Kamerzetels. De moei lijkheid wórdt veroorzaakt door de doorslaggevende stem van de pre mier. Redelijk zou zijn 8-7-1 met het premierschap voor D'66. Na alles wat er gebeurd is is dat ook psycho logisch beter. De PvdA moet momenteel het bond genootschap met D'66 wel enigszins betreuren. Het is het goede recht van het CDA om de PvdA aan dat bondgenootschap op te hangen, dan wel te trachten de PvdA er toe te brengen het zelf op te blazen, met het daaraan verbonden gezichtsver lies. Het is duidelijk dat dat het CDA vanaf het begin van de kabi netsformatie voor ogen heeft ge staan. dat is het doel van het opei sen van evenveel zetels. Nog een enkele opmerking over de positie van de heer Van Agt. Niet alleen heeft hij een stuk dat de hoogste spoed vereiste laten liggen, maar ook heeft hij een door hem Ingediend wetsontwerp geweigerd voor de Kamer te verdedigen. Blijk baar had hij te weinig tijd gevonden van te voren het voorstel goed te doordenken. Mogelijk dat wanneer een andere premier hem niet regel matig plat praat, hij wat meer tijd kan vinden. Aan de andere kant moet nu getracht worden het abor tusvraagstuk binnen het kabinet te regelen, moeten de zgn. hervor mingsvoorstellen de Kamers nog passeren, en zal de internationale terreur waarschijnlijk minstens zo veel aandacht vereisen Het lijkt dan ook wenselijk de portefeuille van Van Agt als minister van justi tie wat in te krimpen, hetzij ten gunste van een staatssecretaris, het zij t.g.v. een minister zonder porte feuille. Amsterdam D. J. Mulder Vaandelvlucht (6) Hoe weet u dat de heer Van Agt het op een bepaald moment niet meen de om uit de politiek te stappen? Kunt u in z'n hart lezen? Kan het niet zijn dat hij er met alle kritiek op zijn persoon op een gegeven mo ment niet van „baalde" om dit mo derne woord even te gebruiken? Niet op het voorstel van de heer Van Agt, maar uw commentaar hierop is „stijlloos". Lcidschendam Chr. de Ruyter-Janse Vaandelvlucht (7) Uw commentaar „Vaandelvlucht" kwam bij mij stijlloos over Wanneer eindelijk iemand in de wat u noemt „politieke cultuur" de moed heeft zichzelf aan de kant te zetten om een snellere kabinetsformatie moge lijk te maken, dan acht ik dat een verfrissende wind die over het poli tieke slagveld waait. Hoeveel politi ci zitten niet op een stoel die zij alleen kunnen bezetten door op zichzelf te stemmen? Mij zou in zo'n geval de stoel onder m'n zitvlak branden. Natuurlijk heeft Van Agt verplichtingen aan zijn kiezers. Maar dat geldt voor elke gekozene. Wanneer nu Van Agt voor een ande re CDA'er plaats maakt om een for matie sneller te doen slagen en daar door een zetel of ministerspost ge makkelijker aan het CDA valt. dan kan dat zeker ook op een positieve instelling bij Van Agt duiden. De ene achte zichzelf namelijk niet uit- nemender dan de andere. Voorwaar een instelling een CDA'er waardig. Nieuwleusen F. Visscher Vaandelvlucht (8) Het getuigt van zeer veel moed om na vier maanden onderhandelen je politieke loopbaan ter beschikking te stellen, om de formatie te redden. Welke politicus die nog bouwt aan z'n politieke loopbaan zou dit op kunnen brengen? A. van Wezep Veenendaal Vaandelvlucht (9) Daar wordt Van Agt stijlloos (uw eigen terminologie) aangevallen door Trouw, waarvan hij juist steun zou mogen verwachten. Onwaar zijn de woorden: „onverwachts laten we ten dat men toch eigenlijk het lief ste naar een politiek onbewoond ei land wil" en „Vaandelvlucht" en „het is stijlloos". Om hetgeen Van Agt, in hetzelfde blad, pagina 3 in de eerste kolom zegt: „Ik wilde niet dat de formatie zou stranden op mijn persoon en mijn ambities. Ik zou het Jammer vinden geen minister te worden Juist Van Agt wil in de formatie strijden voor behoud van de christelijke waarden. Haarlem N. Dorrepaal Legende (slot) Het is ongelooflijk wat de grote- monden-mentallteit van de socialis ten voor successen boekt Want waar komt de winst van de PvdA vandaan? 81echts uit andere linkse partijen Er is dus in feite weinig veranderd bij de Nederlandse kie zer 't Is gewoon bundeling van krachten, zoals het CDA heeft ge daan. Op grond van die „winst" meent de PvdA ons land op een socialistisch bewind te kunnen trak teren. Maar twee derde deel van ons volk is nog steeds géén socialist De pijlers van onze welvaart (onderne mere, boeren) walgen van hun men taliteit. zo zelfs dat men naar het buitenland uitwijkt. Tl*l C. H. Haagen-de Vroet

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 13