-Bakke illustreert Amerika's nieuwe dilemma De tinprijzen gaan omhoog! Maar wat koopt de Boliviaanse mijnwerker daarvoor? De prachtige tijd van Martin Luther King is voorbij ZATERDAG 8 OKTOBER 1977 BUITENLAND Trouw/Kwartet 19 Heerlijk is het om in de goede strijd aan de goede kant te staan Soms in de geschiedenis lijkt dat werkelijk mogelijk. Een geliefd Amerikaans ge zang breng die zalige mogelijkheid meesterlijk tot uitdrukking ..Once to every man and nation, comes the moment to decide'' (Eens komt voor ieder mens en land het ogenblik om te beslissen» Als je zoiets zingt op zo'n daverende negentiende- eeuwse wijs. ga je het geloven en de Bijbelteksten daveren door je hoofd. En je herinnert je de oorlog - voor ons. daar raak je nooit meer van af - ook zo'n volstrekt zwart-wit conflict tussen goed en kwaad Of de strijd van Martin Luther King in Amerika - kon het zwart - witter? Gelijkheid tegen discrimi natie. menselijkheid tegen apartheid. Ik hoor het nog zingen ..We 're black and white together Daar ging het om. dat wij samen mensen waren dat wij niet beoordeeld wilden worden naar de kleur van onze huid. maar naar de kleur van ons hart Zo zei King het zelf in zijn onvergetelijke rede, dat was zijn droom. En alles wat geloofde in die droom stond om hem heen. zwart en wit. joden en jodengenoten. roomsen en protestanten, de vakvereningingen en de kinderen van het verbond En was dat geloof al niet een halve eeuw eerder pregnant getormuleerd door die ene dissidente rechter van het hooggerechtshof. Harlan, in de slagzin. ..The constitution is colorblind(de grondwet is kleurenblind» Om even die geschiede nis op te halen, als grondslag voor wat volgt: in 1896 had het hooggerechtshof van de Verenigde Staten een uitspraak gedaan over de schandelijke praktijken die toen in het Zuiden van Amerika gangbaar werden. Overal werd de apartheid Jim Crow heette dat populair gelegaliseerd Negers moesten in aparte treincoupe's ziekenhui zen. wachtkamers, kerken, kerkhoven. En de rechters van toen. in de greep want ook rechters zijn mensen van hun tijd van de blanke superioriteitsmanie, wisten niet beter te doen dan door J. W. Schutte Nordholt de oude grootse idee van de Amerikaanse gelijk heid zo te verdraaien dat al die discriminatie werd toegestaan. Immers zeiden zij. gescheiden is nog niet ongelijk. Zolang het dat maar niet is mag het En er was toen maar één van de negen rechters die het er niet mee eens was. en zich beriep op de echte gelijkheid, die de stichters van de Verenigde Saten bedoeld hadden en die geen zwarten en blanken kent, maar alleen mensen.,.Alle mensen zijn gelijk geboren", zoals de onafhankelijkheids verklaring schreef. en begiftigd met gelijke onvervreemdbare rechten op leven, vrijheid en het nastreven van geluk." Op den duur werd wel duidelijk .dat die ene tegenstem profetisch was geweest want natuur lijk betekende „gescheiden" altijd „ongelijk" waren de neger-coupé's en wachtkamers en scho len altijd slechter dan de blanke En zo kwam het dan ook dat in 1954. in een tijd dat de oorlog tegen Hitiers racisme was gewonnen en gelijkheid een nieuwe klank kreeg, het Hooggerechtshof van toen de beslissing van 1896 uitwiste en met precies de tegenovergestelde uitspraak kwam geschei denheid. apartheid is altijd discriminatie, altijd ongrondwettig en dus verboden. En daarmee begon dan wat we niet ten onrechte de neger-revolutie" noemen een aangrijpende, soms grootse, soms tragische geschiedenis van strijd om gelijke rechten, tenslotte resulterend m een geweldige vooruitgang van de zwarte bevol king Tenslotte? Niets ln de geschiedenis is ooit werke lijk tenslotte. En het is natuurlijk waar. dat on danks alle vooruitgang de strijd om de gelijkheid nog niet is volstreden De schrikbarende cijfers aangaande de werkeloosheid (dubbel zo hoog bij zwarten als bij blanken, en voor jongeren drie of vier keer zo hoog) bewijzen het. Maar op welke wijze moet dat probleem nu m hemelsnaam worden aangepakt? Nu al twintig jaar zijn er een hele reeks instanties die zich inzetten voor rechtvaardiger economische kansen voor ieder en nog Is er zoveel achterstand. Is het niet het beste om van overheidswege een voudig te decreteren zoveel procent werknemers in een fabriek, studenten in een universiteit, ver pleegsters in een ziekenhuis, agenten ln een poli tiekorps. moeten zwart zijn of tot een andere minderheid behoren? Dat is een praktijk die zowel locaal als door de federale overheid veel wordt toegepast Dat werkt wel. maar het roept natuurlijk ook protesten op En dat is nu de zaak waarom het op het ogenblik draait, de zogenaamde zaak-Bakke Een jonge man. veteraan uit Viet nam, ingenieur in een ruimtevaart organisatie. kreeg de ingeving dat hij dokter wilde worden en vroeg dus toelating tot de universiteit van Cali- fornië. Een heel gewone, fatsoenlijke en bij zonder intelligente jongeman. Allan Bakke. met een ideaal om als medi cus te werken. Maar elk jaar op nieuw lootte hij uit. Er was geen plaats voor hem Het bleek dat de medische faculteit een zeer speciale toe la tings-politiek volgde. Zij reser veerde namelijk zestien procent van de beschikbare plaatsen voor min derheidsgroepen. zwarten. Indianen etc Die hadden weliswaar mindere cijfers behaald bij hun toelatings examen of op de voorbereidende op leidingen op een college, maar de universiteit wilde nu eenmaal zorgen dat er een flink aantal door discrimi natie gehandicapten nu werkelijk een kans kregen, en werkte dus con sequent met dit rigoureuze getal. En ik dan. zei Bakke, word ik op deze manier niet gedicrimineerd? Word ik niet uitgesloten alleen maar omdat ik een blanke ben? Is dat niet in strijd met de grondwet, in het bijzon der met de clausule aangaande gelij ke behandeling van alle mensen on geacht kleur, ras of godsdienst, zoals die in vastgelegd in het veertiende amendement? h J Bakke ging dus naar de rechter en kreeg waarachtig na lang procede ren gelijk van het hooggerechtshof van de staat Californië. Maar de uni versiteit ging in beroep en zo kwam de zaak terecht bij het Federale Hooggerechtshof in Washington, de negen rechters die de allerlaatste beslissing hebben. Diepe invloed Daarmee is een kardinale kwestie in i fel geding gekomen, en als het y/iooggerechtshof daar waar schijnlijk in het voorjaar uit spraak over zal doen. is dat van even grote betekenis als de uitspraken van 1896 en 1954; wordt daarmee de rassenproblematiek ten diepste be ïnvloed. misschien voor tientallen komende jaren. Het dilemma is kolossaal. Als de rechters de liberale traditie van ge lijkheid voortzetten (liberaal is een schitterend woord in Amerika, dit ter voorkoming van misverstand) en belijden dat de grondwet „kleuren blind" is. als ze derhalve Allan Bak ke gelijk geven, dan is het met de reële kans op echte gelijke kansen ook voor de minderheden slecht ge steld. Dan gaan alle federale pro gramma's van percentages voor fa brieken en scholen voor de bijl. Maar als de heren rechters dat in zien en vinden dat minderheden ex tra kansen moeten hebben, dan ge bruiken ze middelen van ras en quo tum. die ze vroeger zo idealiter heb ben verworpen, dan dreigen ze een rigide systeem van verdeling in te voeren dat het grootste verzet zal oproepen, juist bij die minderheden, die, niet beschermd door federale hulp, zichzelf omhoog hebben* ge werkt. met de grootste opofferingen zelf hun kinderen naar school en universiteit hebben gestuurd en die nu procentsgewijs veel te veel dok ters en advocaten in hun midden hebben. De Joden voorop. Adviezen Nu werkt het Amerikaanse rechts systeem zo. dat het hooggerechts hof, voor het een beslissing neemt, niet alleen een hele reeks „hear ings". openbare verhoren, houdt, maar dat het ook bereid is om advie zen te ontvangen. En die komen dus. zeker in zo'n belangrijke zaak. van alle kanten. Zwarte organisaties, en hun tegen standers. sturen zulke stukken in. Maar ook de regering zelf. d w z. het departement van justitie, komt met zo'n „brief", en dat is natuurlijk een zwaarwichtige stem, waar de rech ters. al blijven ze onafhankelijk, wel naar luisteren. In het departement van justitie is men al tijden met de zaak bezig, en men heeft daar natuurlijk ook open oren voor de politieke aspecten. Want de houding van de regering- Carter is ook in het geding. Kortom: de hele zaak ligt gevoelig en moeilijk. Het departement had aanvankelijk een „brief" ontworpen waarin Bakke niet helemaal onge lijk kreeg. Wel werd daarin gezegd dat ras wel degelijk mocht gelden als een criterium bij toelating van studenten, maar de universiteit werd berispt omdat ze een verschil lende toelatingspolitiek voerde voor blanken en anderen. Juridisch, gegrond op het veertien de amendement, was dat steekhou dende taal. Maar toen dit ontwerp uitlekte in regeringskringen in de hoofdstad, wekte het veel verzet. Politiek was het gevaarlijk. Het zou Amerika's nieuwe dilemma: moeten minderheden extra kansen hebben of moet het beginsel dat volgens de grondwet iedereen gelijk is tot in al zijn consequenties worden toegepast? de zwarten zeker tegen de regering in het geweer brengen. En was dat nodig? Was het niet beter zich niet. in elk geval nog niet, bloot te geven? Natuurlijk mocht, moest ras ge bruikt worden. Dat argument mocht blijven staan. Tenslotte was men het er in het progressieve regerings kasteel wel over eens dat alleen zo de achterstand van de minderheden kon worden ingelopen Maar moest er nu werkelijk meer worden gezegd? Moest er geoor deeld worden over toelatingsproce dures? De definitieve tekst, nadruk kelijk door Carter zelf gesteund, was voorzichtiger, legde wel de nadruk op actie ten gunste van achtergeble venen, maar zei niets over aantallen. De zaak moest, werd nu gezegd, terug worden verwezen naar Califor nië. daar moest men eerst de proce dure nog eens nagaan Dat is allemaal een beetje een uit vlucht. een uitstel. Progressief den kend Amerika is het wel eens over het toepassen van criteria per ras en discriminatie bij toelating van min derheden. maar de kardinale vraag hoe dat dan wel moet. daarop is er geen antwoord waarover men het zelfs in de verste verte eens kan worden. De American Civil Liberties Union (waar ik de vorige keer over schreef) beweert dat een natie die eeuwen lang gesegregeerd en gediscrimi neerd heelt, nu niet ineens het idea le standpunt kan innemen dat er over ras niet meer gepraat mag wor den Zulk idealisme riekt huichel achtig. Dat is hetzelfde standpunt, twaalf jaar geleden al verdedigd door president Johnson in zijn be roemde rede voor de Howard-uni- versiteit in Washington. ,,Je neemt niet iemand, die jaren lang in kete nen is geboeid geweest, maakt hem los. Zet hem aan de start van een hardloopwedstrijd, en zegt dan .Nu bent je vrij om met de anderen te wedijveren', en denkt dan nog dat je werkelijk eerlijk bent" Die geruchtmakende rede van John son, één van de beste die hij ooit gehouden heeft, helaas zo bitter overstemd door de donder van de kanonnen en bommen in Vietnam, was geschreven door memand an ders dan Daniel P Moynihan. pro fessor in de sociologie, politicus, luidruchtig vertegenwoordiger van de Verenigde Staten in de Verenigde Naties en sinds verleden jaar Sena tor voor de staat New York In hem openbaart zich het hele dilemma Want wat voor stormen er ook over die man heen zijn gegaan naar aan leiding van zijn beroemde „Moyni- han-rapport" over de achterstand van de Amerikaanse zwarte gezin nen, hij heeft altijd gestaan voor wat hij vond, en altijd aan de kant van de verdrukten. Maar alweer, hoe? Nu net dezer da gen heeft hij in de Senaat een en ander los gelaten over het quota systeem. dat er niet om loog. In New York was namelijk op rigoureuze wijze een grote groep onderwijzers over de hele stad verdeeld, zodat blanke meesters werden gestuurd naar scholen waar meer dan twintig procent leerkrachten zwart was. en omgekeerd zwarte (of Portoricaan- se) meesters naar scholen waar min der dan tien procent zwart was De vereniging van onderwijzers stond op de achterste benen en Moy nihan geselde het systeem in de Se naat het was schandelijk, tegen alle menselijkheid in. Zou het zover ko men dat zwarten en Spanjaarden in de ene rij op de bus moesten wach- ten. joden in een ander0 Wilt u. president Carter, dat de praktijken die u in uw eigen staat Georgia hebt bestreden, zo meesterlijk hebt be streden. nu overgebracht wordeji naar mijn staat? Joodse reactie Dat was harde taal. maar toege juicht (Moyinhan kent ook zijn ge hoor en achterban) door velen Voor al door de Joodse organisaties Een voortreffelijke vereniging als B'nai B'rita. kinderen van het verbond die jarenlang op de bres heeft ge staan voor de negerrrechten. heeft nu fel de kant van Bakke gekozen in de naam van verlichte ideeën wordt er nu gediscrimineerd tegen andere minderheden, zegt haai rapport. Het is ongelooflijk om te zien hoe fel juist de Joden reageren. Met zulke wetten, met quota en getallen, zei Hyman Bookbinder, de vertegen woordiger van het Jewish Commit tee in Washington, een zeer belang rijke lobby voor Joodse belangen, met zulke quota, zulke middelen is er eeuwen gediscrimineerd tegen Jo den. Zij reageren, zo zei hij letterlijk „viscerally on this", zij voelen het lijfelijk, in hun ingewanden doet het pijn. Men moet dit Joodse verzet ook zien tegen de achtergrond van de Joodse geschiedenis. Geen enkele andere minderheidsgroep heeft zo. tegen de stroom op. geworsteld om zijn kin deren hoger onderwijs te kunnen geven, heeft ook, zonder enige fede rale steun, het daarin zo ver ge bracht. dat zeventig procent van de Joodse jeugd het „college" haalt „Als Je de quota-idee tot het uiterste voert", zei Bookbinder, dan kan ie mand op een bepaalde dag zeggen. O.K. we laten drie procent joden toe". Zo is de kwestie-Bakke een aangrij pend voorbeeld van het dilemma waarin de Amerikaanse maatschap pij. zo één en zo verdeeld, zich bevindt. Ik schrijf dit stuk niet om een oor deel to geven, want dat heb ik niet Ik denk dat elke beslissing, hoe ze ook uitvalt, recht en onrecht tege lijk zal meebrengen De prachtige tijd van Martin Luther King is voor bij. en de wegen der bondgenoten zwarten en Joden, die toch al heel wat frictie hadden de laatste jaren, scheiden. Dat op zichzelf is al bitter genoeg. tt8 liet -.•id loo g Van een medewerker Bolivia is na Maleisië ae belangrijkste leverancier van tin. De laatste weken heeft zich op de Londense metaalmarkt een enorme stijging van de tinprijzen voorge daan. Dit is vooral het gevolg van het toenemend verschil tussen vraag en aan bod. In 1976 werd 25.000 ton meer ver bruikt dan geproduceerd. Wie er ook van deze prijsstijgingen profiteert, de werkers in de tinmijnen op de hoogvlakte van Bolivia in ieder geval niet. Bolivia produceert behalve tin nog een grote hoeveelheid andere mineralen, die gezamenlijk zestig procent van de waarde van de export uit maken. Tot voor kort werden deze mineralen in ruwe vorm naar de Verenigde Staten en Groot- Brittannië verscheept waar ze omgesmolten wer den tot metalen en industrieel werden verwerkt in de produktie van auto's, vliegtuigen en conserven blikken Sinds enige jaren bezit Bolivia eigen smelterijen. waardoor het land iets meer van de vruchten plukt Maar er bestaan tot nu toe geen verdere verwerkingsindustrieën in het land. Schatkist Het oorspronkelijke centrum van de winning van zilver en tin is de stad Potosi. gelegen op de zeer koude Boliviaanse Altiplano (hoogvlakte) De wa penspreuk van deze stad, toegekend in het mid den van de zestiende eeuw door keizer Karei V van Spanje, luidt „Ik ben het rijke Potosi. van de wereld ben ik de schatkist" Ongeveer honderd jaar daarvoor, nog lang voor dat Columbus voet aan wal zette in Amerika, bevond zich in het huidige Peru en Bolivia een bloeiende Inca-cultuur De toenmalige Inca vorst Huayna Capaj had in die tijd horen spreken van de „Sumaj Orcko" (prachtige bergi Toen hij zich eens wegens een ziekte naar de hete bronnen van Tatapaya begaf, kon bij hem met eigen ogen bewonderen een perfecte kegel met ontelbare tinten rood. trots uittorenend boven het kale berglandschap. Hij vermoedde dat deze berg edel stenen en rijke metalen moest bevatten Zijn vermoeden bleek juist. Maar de Indianen hadden hun houwelen nog niet in de aanwezige zilver aders laten neerdalen of een luide stem uit het binnenste van de berg deed hen opschrikken. De stem zei in de Inca-taal die ook nu nog door het grootste deel van de Indianen in Peru en Bolivia wordt gesproken: „Dit is niet voor jullie. God bewaart deze rijkdommen voor hen die van heel ver komen" De Indianen sloegen hevig ontsteld op de vlucht. De Inca-vorst veranderde hierop de naam van de berg in Potosji. dat „donder" of „ontploffing" betekent. Spanje „Zij die van heel ver komen" lieten, niet lang op zich wachten. In 1545 bereikte het gerucht over de rijkdommen van de berg de twaalf jaar eerder op de Peruaanse kust gelande Spanjaarden. Als aas gieren streken zij op die plaats neer De in dat jaar gestichte nederzetting groeide in dertig jaar uit tot 120.000 inwoners, meer dan steden als Parijs. Rome en Madrid in die tijd. De berg waaraan dit allemaal te danken was. werd omgedoopt in Cerro Rico «rijke berg). Het gewonnen zilver stelde Spanje in staat zijn machtige rijk nog een hele tijd in stand te houden Potosi bereikte in het midden van de zeventiende eeuw zijn hoogtepunt. Het bezat veertig schitte rende kerken, zesendertig speelhuizen, veertien dansscholen en hondertwintig befaamde prostitu- ées. Zijde werd ingevoerd uit Vlaanderen, edelste nen uit India, tapijten uit Perzié. porselein uit China. De bekendste acteurs, schilders en stieren vechters bezochten de stand Maar de medaille had ook een keerzijde. In drie eeuwen tijd verslond de Cerro Rico acht miljoen' levens Indianen werden tot ver in de omtrek geronseld om de „mond van de hel" binnen te treden De mannelijke bevolking werd verplicht bij toerbeurt in de mijnen te werken. De meesten zagen hun dorpen nooit meer terug De oorspron kelijke bevolking van het Inca-rijk werd naar schatting in hondervijftig jaar tot een kwart gere duceerd. Afrikanen Toen het moeilijker werd om genoeg arbeids krachten te werven, werden vanuit Afrika, onder andere met Nederlandse schepen, negers aange voerd. De Afrikanen werden voornamelijk in de smelterijen en munterijen tewerkgesteld. Dit ge bouwencomplex is thans als museum ingericht. In een van de houten vloeren staan nog duidelijk voetafdrukken van de ongelukkigen die hier dag in dag uit op dezelfde plaats hun zware arbeid moesten verrichten. De stad Potosi telt vandaag nog 70.000 inwoners. Vele van de talrijke monumenten verkeren in vervallen staat. De meeste kerken zitten op slot of zijn veranderd in theaters of opslagplaatsen Daarvoor werden ze leeggeroofd door toeristen en de eigen geestelijkheid van de stad De Cerro Rico is van vorm veranderd. Momenteel wordt er nog tin gewonnen dat door de Spaniaarden eens als afval werd weggegooid. Af en toe komt men nog wat zilver tegen In drie ploegen werken thans nog 1200 man onder de grond van de Cerro Rico Aan de voet van de berg zijn tal van mennen en vrouwen bezig met een pikhouweel, een zeef en een schep. Zij beproeven hun geluk tussen de stenen afvalhopen op zoek naar de begeerde mine ralen Zij werken voor eigen rekening of in kleine coöperaties en missen verder iedere sociale voor ziening die de vaste arbeiders in de grote mijnen, zij het in beperkte mate. bezitten Dodencijfer 's Morgens is er in de mijn een rondleiding voor toeristen Midden in de mijn bevindt zich een eerste-hulp- post Daar wordt ons verteld dat er per dag twee tot drie lichtgewonden behandeld worden, per maand gemiddeld dne zwaargewonden Jaarlijks komen drie dodélijke ongelukken in de mijn voor. meestal door vallend gesteente Pas op heel uit drukkelijke vragen wordt toegegeven dat het indi recte dodencijfer veel hoger ligt. Iedere mijnwer ker die een aantal jaren achtereen ondergronds werkt, wordt aangetast door silicose. een aandoe ning van de longen door het vele ingeademde stof Hoe langer het verblijf in de mijn heeft geduurd, des te heviger zijn de longen aangetast, tot de dood erop volgt, meestal voor het veertigste le vensjaar. Voordelig Toch blijven de mensen in het algemeen zo lang mogelijk doorwerken omdat ze van de sociale uitkeringen nauwelijks kunnen rondkomen. An der werk is er in de wijde omgeving niet te vinden Een betere ventilatie in de mijnen zou veel verbe teren. maar dat is zo duur dat de mijnonderne- mers (meestal de staat i voordeliger uit zijn met het betalen van een weduwenpensioen. Eind vorige eeuw heeft het tin het zilver van de eerste plaats verdrongen Tot 1952 was het groot ste deel van de tinmijnen in handen van dne mannen, van wie Patiho de belangrijkste was Hij behoorde tot de vijf rijkste mensen van de wereld Hij had zoveel invloed in Bolivia dat een aparte echtscheldingswet werd ingediend, toen hij zich van zijn vrouw wilde laten scheiden. Daardoor is Bolivia een van de weinige katholieke landen waar echtscheiding wettelijk mogelijk is. en ook op grote schaal toegepast wordt Nationalisering In 1952 vond een nationale revolutie plaats, waar bij de bezittingen van de tinmagnaten werden genationaliseerd De werkomstandigheden veran derden hierna echter weinig en de staat nam na enige tijd dezelfde paternalistische positie in te genoven de arbeiders als de voormalige eigenaars Er treden dan ook vele conflicten tussen de arbei ders en. de regering op Vanouds behoren de Boliviaanse mijnwerker» tot de meest gepolitiseerd»- groepering van heel La tijns-Amerika en ze hebben nooit op goede voet met de regering gestaan Regelmatig hebben ern stige botsingen plaats gevonden tussen het leger en de mijnwerkers, waarbij honderden mijnwer kers om het leven kwamen Vooral het terrein van het mijncomplex Catavi-Slnglo XX. dat vorig jaar het brandpunt vormde van stakingen voor loons verhogingen, is regelmatig een slagveld geweest De arbeiders van Catavi-Siglo XX steken hun afkeer van de Boliviaanse regering niet onder stoelen of banken, ondanks de vijftig collabora teurs die zich onder de 2000 arbeiders bevinden en ondanks de militaire bezetting van het terrein an de mijn Bij een temperatuur van veertig graden wordt hier geploeterd onder de grond tegen een schrale beloning. De topsalarissen zijn voor de boven de grond werkende regeringsambtenaren Militairen Tijdens een bezoek aan het mijncomplex gelegen bij het stadje Llallagua passeer ik een groot gebouw waarop de letters FSTMB staan, de inltia len van de grootste mijnwerkersvakbond van Bo llvia Maar voor het gebouw, dat eens het hoofd kwartier van de bond was. staan nu militairen met het geweer in de aanslag Sinds 1974 zijn vakbon den verboden instellingen in Bolivia. De regering benoemt nu zelf de vakbondsleiders In de mijn Siglo XX heeft het alleen wel heel wat moeite gekost om voor dat baantje mensen te vinden Er waren gratis televisietoestellen nodig om een aan tal mensen bereid te vinden als ..coordinator" op te treden Ze worden echter door niemand erkend De echte vakbondsleiders zijn grotendeels naar het buitenland gedeporteerd Een aantal van hen bevindt zich in Nederland De vrouwen van de gedeporteerden zijn nog in Bolivia Zij leven in zeer moeilijke omstandigheden Maar de schok van een verhuizing naar Nederland zal waar schijnlijk inhouden dat dal middel erger is dan de huidige kwaal Bij de viering van de Boliviaanse onafhankelijk hetdsdag op 6 augustus heelt de huidige regenr.g van president Banzer nog eens beloofd dat in 1980 de democratie zal worden ingevoerd Gezien de ervaringen uit het verleden is het de vraag of du veel verandering zal brengen in het lot van de mijnwerkers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 19