v MmM
%k I;
Deelnemers 'Zending in
Nederland' aangekomen
Johan,wat heb
je een
rare rok aan
'-xx
G<
f S
4 4
5
I f/ 1
Wet op de investeringen
dreigt een politiek
instrument te worden
1
1
■f
f
Jonge ondernemers bijeen
Oranje Kruis
begint actie
voor de EHBO
Eenparigheid
over jeugdwerk
Conferenties
PvdA-partijraad
niet achter motto
IKV vredesweek
Bij alcoholcontrole
31 rijverboden
VANDAAG
Voorbijgangei
Karl Barth
wilde geen
barthianen
UIT DE KERKBLADEN
J1
MAANDAG 26 SEPTEMBER 1977
KERK
Trouw/Kwartet
-ia ill
I
-W- l>yi
Acht van de buitenlanders, die deelnemen aan het project Zending in Nederland" onder auspiciën
van de raad van kerken. Van links naar rechts rev. Ruben Lores, Costa Rica, Alieda Verhoeven,
Argentinië, Michael Moiale, Botswana, Eunice Santanas de Vélez, Porto Rico, Anne Marie Kappeli,
Zwitserland. Kiran Daniel. India, dr Adolfo Ham, Cuba, Mercedes L. Verzosa, Filippijnen.
Amersfoort (ANP) De tien buitenlandse christenen, die zullen deelnemen aan het oecumenisch
project „Zending in Nederland", dat de komende vier weken onder auspiciën van de raad van
kerken wordt uitgevoerd, zijn in ons land aangekomen. Ze zijn afkomstig uit Argentinië,
Botswana. Costa Rica, Cuba, India, Indonesië, de Filippijnen, Porto Rico, Uruguay en Zwitser
land.
„Zending ln Nederland" wil de missi
onaire kwaliteit van de Nederlandse
kerken doorlichten. Daarvoor is de
hulp van buitenlanders Ingeroepen.
In de eerste plaats van hen. die al
geruime tijd in ons land wonen en
werken.
De nu aangekomen buitenlanders
vijf vrouwen en vijf mannen lieten
hun werk ln eigen land een maand ln
de steek om zich als zendingswer
kers nieuwe stijl grondig ln de Ne
derlandse kerkelijke situatie te gaan
verdiepen Daarover hopen zij na tal
van bezoeken en gesprekken op lan
delijk. regionaal en plaatselijk ni
veau op hun beurt rapport uit te
brengen. In een slotberaad. dat van
13 tot 15 oktober op Kerk en Wereld
ln Driebergen wordt gehouden, zal
geprobeerd worden tot een evaluaUe
van een en ander te komen.
Derde fase
Het bezoek van deze buitenlanders
is de derde fase ln het gehele project.
De eerste fase bestond uit een zelf
analyse door een voorbereidingsco
mité: ln een werkboek gaf het comité
een schets van de situaUe van de
kerken in Nederland. Het comité was
samengesteld uit vertegenwoordi
gers van Disk (dienst aan de indu
striële samenleving vanwege de ker-
Van een onzer verslaggevers
NIJMEGEN De wet Investeringsrekening, bedoeld om de
Investeringen ln ons land vla premies te bevorderen, dreigt een
politiek Instrument te worden. Die vrees leeft bij de heer H. de
Kinkelder, voorzitter van „Jong Management", de groep Jonge
ondernemers binnen het NCW (christelijke werkgevers).
ken), de werkgroep Kalros. Het oecu
menisch project Oude Zijds 100 te
Amsterdam, het Algemeen Diako-
naal Bureau van de Oereformeerde
Kerken, de Nederlandse Missieraad,
de raad van kerken, de r.k. Willi-
brord vereniging. Kerk en Wereld, de
Nederlandse zendingsraad en het
evangelisatiecentrum van de Oere
formeerde Kerken. De tweede fase
van het project bëtrof het meeden
ken van de christen-buitenlanders
die in Nederland wonen en werken.
De hoop leeft bij de organisatoren
dat van dit project impulsen zullen
uitgaan naar parochies en gemeen
ten ln ons land en ook naar kerkelij
ke instellingen om tot een betere
uitvoering van hun missionaire op
dracht te komen.
Ontmoetingen
De Investeringsrekening ls door mi
nister Lubbers (economische zaken)
bedoeld als „globaal mechanisme",
waarop het bedrijfsleven zich kan
oriënteren bij het nemen van beslui
ten over Investeringen, aldus Kinkel
der. „Het bedrijfsleven behoudt de
eigen verantwoordelijkheid". Ech
ter, ln de Ideeën van formateur Den
Uyl wordt de wet omgebouwd tot
een „verfijnd" Instrument ten dien
ste van politiek maatschappelijke
doelstellingen, die de overheid voor
Van een onzer verslaggevers
ZWOLLE - De landelijke or
ganisatie voor het reddingswe
zen en eerste hulp bij ongeluk
ken. het Oranje Kruis, gaat het
Nederlandse volk door middel
van een actie vertrouwd ma
ken met handelingen die ln
geval van nood mensenlevens
kunnen redden. De actie die
wordt gevoerd onder het motto
„Ben leven heb Je zo gered" zal
gebruik maken van teievisie-
spoU, advertenties en folders.
De voorzitter van het Oranje
Kruis, de heer H. A. de Lange,
die dit op de bondsvergadering
ln Zwolle bekendmaakte, zei
dat er wel reden is voor een
dergelijke actie Een enquête
van het Oranje Kruis heeft na
melijk uitgewezen dat slechts
een op de 74 Nederlanders een
geldig EHBO-<iJploma heeft.
Bovendien laten elk Jaar veer
tigduizend mensen die wel een
EHBO-diploma hebben dat
verlopen, omdat zij er kenne
lijk niet voor voelen de acht
herhallngslessen die jaarlijks
nodig zijn om het diploma in
houd te geven, volgen. Van de'
politieambtenaren. mensen
die tijdens hun beroep toch
regelmatig met EHBO krijgen
te maken, heeft slechts twintig
procent een diplomt voor eer
ste hulp bij ongelukken. „Het
beeld dat EHBO een bobby ts
voor een beperkte groep men
sen moet verdwijnen We moe
ten ledereen duidelijk maken,
dat het lets ls voor allen, vooral
nu het aantal gevallen waarin
hulp moet worden geboden
toeneemt", aldus de heer de
ogen heeft". De wet investeringsre
kening is er slechts een voorbeeld
van, dat Den Uyl „zijn Ideologische
droom stukje bij beetje (tijdens de
kabinetsformatie - red.) heeft omge
zet ln politieke afspraken", meent
De Kinkelder. Afspraken over onder
meer een wet Inkomensvorming en
een snelle Invoering van de vermo-
gensaanwasdeling zijn naar zijn me
ning andere voorbeelden. „Het ls
voor ons een raadsel, waarom CDA
en D'66 zo ver met de formateur zijn
meegegaan".
Een overheldsbemoeienls-tot-ln-de-
talls, die De Kinkelder aantreft ln de
formatie-afspraken, ls meent hij
niet wat de kiezers willen. Ook zij
vrezen „verlamming van het particu
lier Initiatief". De vrijheid van on
dernemen ls geen doel op zich. aldus
De Kinkelder, omdat die vrijheid
gebruikt moet worden", om het hele
ondernemlngsgebeuren te doortrek
ken met een sociaal beleid". Aan die
verantwoordelijkheid van de onder
nemer doet een centralistische aan
pak la Den Uyl afbreuk, aldus De
Kinkelder. Op de najaarsvergade
ring van Jong Management ln Nij
megen.
Jong Management is momenteel be
zig met een project „De onderne
ming van morgen". De Kinkelder
kondigde aan, dat binnen enkele
maanden een rapport onder deze ti
tel wordt uitgebracht door de federa
tie van Europese Jonge onderne
mers. Daarin zijn organisaties van
ondernemers uit Nederland en acht
andere landen vertegenwoordigd.
Op landelijk niveau zullen de tien
buitenlanders ontmoetingen hebben
met Interkerkelijke instellingen,
maar ook met kamerleden, vakbewe
ging. werkgeversorganisaties en om
roepverenigingen. Daarvoor worden
de buitenlanders ln groepen opge
splitst. Datzelfde geldt voor de regio
nale en plaatselijke werkbezoeken,
waarvoor drie maal vier dagen zijn
uitgetrokken. Daarbij worden ook
gezinnen bezocht. In de regio worden
onderschelden: stedelijke gebieden
(Den Haag, Amsterdam, Heerlen.
Groningen van 22 tot 25 septem
ber). Industriële gebieden (IJmond,
Europoort, Emmen, Eindhoven
van 2 tot 4 oktober), en plattelands
gebieden (Holten in Overijssel, Zee
land, West-Brabant, Friesland van
7 tot 10 oktober.
Namen
De tien buitenlanders kómen uit tien
verschillende landen. Uit Argentinië
komt Alieda Verhoeven, predikante
van de methodlstenkerk, die zich
onder meer bezighoudt met oecume
nische sociale actie In Mendoza. Mi
chael Molale is hulpbisschop van de
Anglikaanse kerk ln Botswana. Ru
ben Lores komt uit Costa Rica. Hij ls
baptistenpredikant en docent theo
logische opleiding t.b.v. de zending.
Uit Cuba komt Adolpho Ham. predi
kant van drie hervormde gemeenten
en hoogleraar aan een theologisch
seminarium in Matanzas. Kiran Da
niel komt uit India, waar zij sociolo
ge is van de church of South India.
Pontas Nasution ls een econoom uit
Indonesië. Tot voor kort was hij daar
staflid van de raad van kerken en
binnenkort zal hij deel gaan uitma
ken van de commissie voor wereld-
zending en evangelisatie van de we
reldraad van kerken ln Oenève.
Mercedes Verzosa van de r.k. kerk op
de Filippijnen ls onder meer verbon
den aan het regionale bureau van de
bisschoppelijke commissie Justitia
et Pax te Quezon City. Ricardo Cen-
trul een Jezuïet, theoloog en socio
loog uit Uruguay. Anne Marie Kap
peli van de r.k. kerk ln Zwitserland,
ls secretaris van de afdeling stedelij
ke en Industriële zending van de
wereldraad van kerken.
door Jac. B. Looijen
Er komt meer kleur ln de kerk.
Niet alleen wat de preken en de
theologie betreft, maar ook in de
kleding der dominees. Je valt
daarbij van de ene verbazing ln de
andere. Ik zit te luisteren bij de
NCRV naar een dominee van de
Toradjakerk ln Indonesië die er
erg voor was dat de voorgangers
in die kerk witte toga's zouden
gaan dragen ln plaats van zwarte.
De volgende dag valt het Gerefor
meerd Weekblad van Kok uit
Kampen bij me ln de bus en daar
in lees ik een oproep om oude
toga's weg te geven aan Jonge
predikanten op Nieuw Guinea,
die zelf zo'n ambtsgewaad niet
kunnen betalen. Dat zijn dan na
tuurlijk zwarte toga's. Tegelijker
tijd verneem ik van een kennis ln
Hilversum, dat de gereformeerde
predikant J. L. Deihaas, die ver
bonden ls aan de IKON, optreedt
ln een witte toga, met zoals hij dat
uitdrukte, een mooie sjerp er om
heen. Hij bedoelde de stola in de
kleuren van het kerkelijk Jaarge
tijde. In dit geval was het groen
en de mensen ln de kerk vinden
het mooi, zei mijn Hilversumse
kennis. Hijzelf ook. want dacht
hij, de kerk heeft meer kleur
nodig.
Fleuriger
Ik ben ook een voorstander van
meer kleur. Dat zwarte toga-ge-
doe ln de kerk, herinnert me altijd
te zeer aan officieren van Justitie
en andere figuren, die verbonden
zijn aan de rechtelijke macht. Bij
ons in de kerk bediende een tijdje
geleden onze predikant het
avondmaal, samen met de pas
toor van de naburige rooms-kat-
holieke parochie. De pastoor was
gekleed ln een lichtgrijs gewaad.
Onze dominee in een zware pik
zwarte toga. Wel droeg hij er een
kleurige stola over heen, maar lk
dacht: nee dat ls het toch niet.
Trek dan Iets fleurigers aan. Van
C. en A. of van Peek en Cloppen-
burg.
Veel dominees gaan tegenwoor
dig die kant uit en ze trekken een
gewoon kostuum aan voor hun
optreden. Ik Juich dat toe. De
rooms-katholieke habijten zijn
uit ons straatbeeld verdwenen; de
geestelijkheid is hooguit nog her
kenbaar aan een klein kruisje op
de kraag van het colbert. De
prachtig geborduurde kazuifels,
vaak honderden Jaren oud, han
gen ln de kamfer van de musea.
Dat betreur ik, met alle waarde
ring voor de modernisering. Voor
deel van de modernisering ls dat
er een stukje afstand tussen voor
ganger en gemeente weg valt. An
derzijds, Je wilt niet alleen wat
horen, maar ook wel wat zien.
Vol Ornaat
De Kerk van Schotland, gesticht
door John Knox ls nogal degelijk
protestants en ze houden daar
niet van liturgisch vertoon. Ik zat
in de Parklaankerk in de Schotse
stad St. Andrews en daar preekte
Lessiie Newbigin: Hij was zende
ling van de Schotse kerk in India
en was bisschop geworden toen
allerlei protestantse alsmede
niet-protestantse kerken zich ver
enigden tot de ene Kerk van Zuid-
India. Dat ls al weer enige tiental
len Jaren geleden. Gevolg was, dat
de protestant Lessiie Newbigin
aangekleed werd volgens de tradi
ties van de anglicaanse kerk.
Want die kostuums waren bij de
eenwording aanvaard. Daar stond
weer tegenover dat de anglicanen
er mee akkoord gingen, dat ln het
vervolg in de erediensten de Tien
Geboden zouden worden gelezen.-
Ja. je moet geven en nemen als je
samen op weg wilt.
Lessiie Newbigin stond op die
preekstoel in z'n volle bisschoppe
lijke ornaat. De Schotten keken
er wat gek tegen aan maar het
eerste versje dat hij liet zingen
was: „Welk een vriend ls onze
Jezus". Toen was het ijs gebro
ken. Hij was weer thuis bij z'n
mensen. Ach Ja, een Joodse
vriend van me was verzeild ge
raakt in de Schotse kerk te Tibe
rias en daar preekte in z'n tijd ds.
J. M. Snoek, een gereformeerd
man uit Nederland. HU kende
Snoek wel, maar toen hij hem de
kerk in zag schrijden in toga ging
hij recht overeind staan en dacht:
Johan, wat heb Je nu een rare rok
aan. Maar, zei hij tegen mij: Jo
han doet het alleen op zondag.
Wij joden hebben lieden, die alle
dagen ln zwarte Jassen rondlopen.
Liever Witte
Meer kleur moet er komen in de
kerk. Of dat nu zit ln ambtsgewa
den of ln gewone pakjes van de
burgerman is me niet zo'n grote
zorg meer. Als ze die nare zwarte
toga's met befjes maar afschaf
fen. Ook hoop lk dat af en toe bij
feestelijke gelegenheden, die
oude gewaden van de' roomsen
nog eens uit de kamfer worden
gehaald, zodat we ze zien en be
wonderen kunnen. Verder hoop ik
dat de vraag naar zwarte toga's
voor Nieuw-Gulnea weinig ople
vert. Laat de zending er eerst eens
over praten en zeggen: hebben
Jullie niet liever witte?
Van een onzer verslaggevers
HOOGEVEEN - De christelijke ge
reformeerde synode is toch nog tot
eenparige besluiten gekomen met
.betrekking tot het kerkelijk jeugd
werk. Deputaten voor het contact
met de kerkjeugd hebben opnieuw
de opdracht gekregen, al het moge
lijke te doen, om de verontrusting
met betrekking tot het Jeugdwerk
weg te nemen. Ook sprak de synode
uit, dat het werk van deze deputaten
nog steeds de financiële steun van
de plaatselijke kerken verdient.
Het maandblad van christelijke ge
reformeerde jong-volwassenen
„Dia" krijgt het dringend verzoek,
zich te bezinnen op Inhoud en met
hode. opdat een eenzijdig opinie-
vormend effect van het blad voorko
men zal worden.
Bij de behandeling van de diakonale
aangelegenheden uitten verschillen
de synodeleden zorg over de ontwik
keling in de gereformeerde raad
voor samenlevingsaangelegenheden
(GSA). Volgens prof. dr W.H. Velema
heeft de GSA al gekozen voor de
algemeenheid. De christelijke gere
formeerde afgevaardigden ln de
GSA kregen de opdracht, zich kri
tisch op te stellen, „een kritische
opstelling die dient door te werken
zowel in het optreden als in de publi
caties van de GSA".
Een voorstel om de 113 bijbelliede
ren uit het Liedboek vrij te geven
voor gebruik in de eredienst werd
afgewezen.
Leven zonder wapens, Studiedag
met name voor deelnemers aan de
laatste Kirchentag in Berlijn, zater
dag 1 oktober van tien uur tot half
vijf in de Mozes en Aöronkerk te
Amsterdam, m.m.v. Bé Ruys, Jan
ter Laak, Mient-Jan Faber, Herman
de Lange en Harry Zeldenrust. Inl.
tel 03438-3204
Mystiek voor gewone mensen, ont
moetingsdag „Open Kerkbeweging,
Zuid-Holland', zaterdag 8 oktober
half elf tot vier uur. pedagogische
academie Thomas More. Stations-
singel 80. Rotterdam. Inleider dr J.J.
Streng, studentenpastor Amster
dam. Opg. en Inl. tel. 070-909627.
Jeugdweekend Schrift en Getuige
nis, 15-16 oktober in De Grote Bunte
te Nunspeet. Sprekers Rik Valken
burg en dr B. van Oeveren. Inl. tel.
03494-4173
Lesopbouw voor beginnende
godsdienstleraren, 12-14 oktober,
Pietersberg, Oosterbeek (tel.
085-332220).
ZEIST (ANP) De partijraad van
de PvdA heeft zich ln Zeist niet
achter het motto willen scharen, dat
het Interkerkelijk Vredesberaad
(IKV) ter gelegenheid van de vredes
week 1977 heeft gelanceerd: „Help
de kernwapens de wereld uit. Om te
beginnen uit Nederland."
Een motie van de Ajnsterdamse par
tijraadsdelegatie om hiermee in
stemming te betuigen wilde het par
tijbestuur niet voor zijn verantwoor
ding nemen. De motie werd uitein
delijk wel aangenomen, maar was
toen geheel veranderd ln de zin van
het PvdA-Programma.
De socialisten betuigen hun Instem
ming „met het streven van het IKV
de bevolking bewust te maken van
de gevaren van kernbewapéning en
te winnen voor: -instelling van kern-
wapenvrije zones in Europa, -uit
dunning van de tactische atoomwa
pens op weg naar een atoomvrij
Europa, -het niet meer vervullen van
atoomtaken door de Nederlandse
krijgsmacht, en -de gedacht dat ook
eenzijdige stappen kunnen bijdra
gen aan een actief veiligheidsbe
leid."
AMSTERDAM (ANP) De Amster
damse verkeerspolitie heeft bij een
alcoholcontrole door de gehele stad
aan 31 automobilisten een rijverbod'
opgelegd. Tegen zes bestuurders ls
proces-verbaal opgemaakt. In totaal
werden bij deze controle 550 auto's
gecontroleerd.
EEN SPOOK
En toen Hij zag
dat ze grote moeite hadden
met het varen.
want ze hadden tegenwind.
ging Hij. omstreeks de vierde
nachtwake.
naar hen toe.
wandelend over de zee
Hij wilde hen voorbijgaan
Toen ze Hem over de zee zagen gi
dachten ze dat het een spook waj
en ze schreeuwden 't uit
Want ze zagen Hem allen
en waren verward.
(Markus 6,48-50)
Dat is altijd weer een wonderlijk!
zaak. Dat de discipelen Jezus
aanzagen voor een spook. Ze
verwachtten Hem kennelijk nieti
't zal Je trouwens maar gebeureni
je iemand op water ziet lopen. Er
tegenwind en ze zitten ln de knoe
Hoog slaan de golven op en tussei
die schuimende pieken in zien ze
Jezus: een spook, 't Is wel te
begrijpen. In angst en vrees kan
Jezus een mens voorkomen als es
spook. Z'n gezicht ls onhelder, hef
wordt vertroebeld door de vrees e
de zorg. We weten niet wie er op o,
af komt. Het is Iemand die er
eigenlijk niet op die manier kan 2)
We raken in de war. Het wachten)
op woorden die de situatie doen
oplichten. Zonder woorden is het
geloof een spookachtige
aangelegenheid. Net als een Godl
niet spreekt, of van wie men niet
weet wat Hij zegt. Dan wordt de
wereld een spookhuis, waarin ma|
en tovenarij het voor 't zeggen
hebben. Uw woorden zijn licht!
(Psalm 119)
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Wekerom: G. de r
te Wijngaarden; Den Haag: dd
van der Lingen te Usquert-Rotl
(part time).
Aangenomen naar Nieuwe Peq
R. T. Huizlnga te Elspeet.
Bedankt voor Stolwijk: J. den I
te Sliedrecht.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Wartena/Warga: S.|
Vries. a.s. em-pred. te Bennekom|
Uden-Veghel: J. v.d. Ree, miss. pr(
Beroepbaar: drs S. A. Meijer, LleV
den 46, Roden.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Poortvliet: L. Blo
Capelle a.d. IJssel.
Bedankt voor 's-Gravenpolder:
Mijnders te Ridderkerk.
Aangenomen: naar Bellen J. Riti
te Drachtstercompagnle.
GEREF. KERKEN (vrljg.; BV)
Beroepen tot luchtmachtpredi!
ln vaste dienst te Den Haag:
van der Veer te Wapenveld.
he:
gii
ge:
de
vo
|1«
Vj
Al
va
„b
Paus Paulus
Vandaag wordt paus Paulus tai
Jaar. Deze verjaardag, zo scl
kardinaal Willebrands aan de j
ters van het aartsbisdom Utrechj
een gelegenheid voor allen om (j
te danken voor de gaven, die Hij
de paus persoonlijk en door I
aan de kerk heeft geschonken. 8
merkend voor paus Paulus n<
kardinaal Willebrands diens
dienstbaarheid, uiterste een'
diepe wijsheid en immense
voor de mens.
Davfd du Plessis
De internationaal bekende chi vv
matlsche voorman dr David'du
sis wil niet, dat de charismatl:
beweging populair zou worden,
waardering in brede kring zóu
charismatische vernieuwing 1
werkelijke kracht ontnemen, ze
in een vraaggesprek in Washing
BIJ een aantal groepen charisn
sche presbyterianen, die als zod
officiële erkenning verlangén, li
hij erop aangedrongen, die er
ning niet na te streven. Zo'n er
ning zou controle. Inkapseling
institutionalisering met zich
brengen. Du Plessis waarschu £et
zeer beslist tegen de stichting
aparte charismatische kerken,
vernieuwing is een invloed, eer
splratie, gericht op alle kerken.'
hij.
In Theologische Hogeschool Kamper
schrijft dr Aat Dekker, wetenschap
pelljk hoofdmedewerker aan deze
hogeschool, enkele herinneringen,
zoals uit de tijd, dat hij ln Bazel
studeerde:
Daar was allereerst en meest onver
getelijk de ontmoeting met Karl
Barth. voor mij nog steeds de groot
ste theoloog van deze eeuw ook al
heb lk zijn afscheidswoorden uit ons
laatste persoonlijke gesprek ter har
te genomen: „Herr Dekker, werden
Sie ln Oottes Namen keln Barthla-
ner." HIJ wilde geen napraters. waar
door hij met een verrukkelijke ei
genwijsheld dwars tegen elke draad
ln. de diepste theologische vragen
steeds weer origineel durfde stellen
Je moet theologie met Je eigen inzet
en ln Je eigen tijd bedrijven. Ik denk
dat hij zich gruwelijk zou ergeren
aan het standbeeld dat wordt opge
richt door de uitgaven van o.a. al
zijn preken. Er is al een bundel van
1914, één van 1915 enz., elk jaar één.
Interessant voor theologiegeschle-
denls, maar voor een man die, naar
Thumeysen zei, als „een nog niet
Ingenomen vesting" wacht op zijn
tijd. wél een mummificering. De
„deutschgründliche" manier waar
op elk zinnetje dat Barth geschre
ven heeft wordt gereconstrueerd en
op de drukpers gezet heeft wél te
maken met een museum en opgra
vingen. maar niet met een theoloog
die van zichzelf wég wees naar een
dynamisch opnieuw doordenken
van laatste vragen ln nieuwe denk
kaders: geen barthianen! Het ont
moeten met hem was één van de
grote ervaringen daar: een inspire
rende persoonlijkheid ls nodig voor
je theologische vorming.
Toeëigenen
Onlangs zei de Scheveningse her
vormde predikant dr C. Bezemer op
Karl Barth (1886*1960) op 61-
jarige leeftijd.
een vergadering, dat er in de her
vormde kerk een veel sterker piëtis
tische onderstroom ls dan ln de ge
reformeerde en dat dat een niet te
onderschatten verschilpunt ls tus
sen belde kerken. Oereformeerden
komen eerder tot het toeëigenen
van het heil en zeggen gauwer dat zij
„een kind van God zijn" dan her
vormden. aldus dr Bezemer. Daarop
reageert ds G. Boogaard ln het
maandblad voor ouderen Open Ven
sters:
Ik begrijp er allemaal niets van en lk
zal u zeggen waarom. Ik heb, als een
mens die van de moederschoot af
aan onderwezen ls ln de Schriften,
mij zo laten onderwijzen, dat lk,
zolang lk heb geloofd, geloofd heb te
mogen zeggen een kind van God te
zijn. Dat ben ik niet op een gegeven
ogenblik gaan zeggen, na bevinding
of geloofsbeleving, of ten gevolge
van een piëtistische onderstroom,
maar lk heb het gehóórd, en toen lk
het hoorde hód lk het en wós het zo.
Of liever gezegd: Het was al zo.
voordat ik het hoorde. En omdat het
al zo was. voordat ik het hoorde, is
het mij ai gauw gezegd en heb lk het
ai gauw gelooofd. Je kunt zo Iets
nooit te gauw geloven. De gerefor
meerden. die volgens dr Bezemer
wat gauwer zeggen dat zij kind van
God zijn. zijn er niet te vroeg bij.
Dat komt omdat wij er. door Gods
genade, al vroeg bijhóren. Al vóór
dat wij het weten. Want het hangt
niet van ons af. En het is ook geen
kwestie van toeëigenen. Wat moet lk
met dat woord „toeëigenen" begin
nen? Ik verfoei het. Het is geen
woord van heil, maar van onheil en
het heeft al heel wat onheil teweeg
gebracht, juist ln bevindelijke krin
gen. Het staat tussen God en de
mensen ln. Het wil God ophouden
onderweg. Het weerstreeft de gena
de. De praktijk der godzaligheld
lijdt er onder. Want het woord
„toeëigenen" is gaan functioneren
in een vragende vorm. Men ging
vragen of men zich het heil wel toeë-
genen mócht. Ook twijfel kwam er
veel uit voort, zodat men zich het
heil niet toeëigenen ddrfde. En zo is
het heil gedegradeerd van genade,
die gegeven wordt, tot genade die
wij, liefst niet te gauw. aanvaarden.
Op deze wijze wordt evenwel de
Naam onrecht gedaan. Het welbeha
gen wordt er door verduisterd
Schaduwsynode
Ds M. P. van Dijk in het ger
meerde maandblad Credo:
Enkele jongeren hebben het voc
men te kennen gegeven een s
schaduwsynode te vormen. Wi
zen dat het moderamen van de s
de daar welwillend tegenover st
Onbegrijpelijk! Hoe licht wordt
schaduwsynode een pressle-gi
Ouderen kunnen hetzelfde vri
(of eisen). Stel u voor dat het Coi
sloneel Beraad zo Iets begoi
Schrift en Getuigenis. Wij wille
synode begeleiden en (natuur
dat ze naar ons lulstfert. Straks
gen we (waarom niet?) een schar
kerkeraad en een schaduwcla
vertegenwoordiging van een
(een klein deel) van de geme
buiten de ambtsdragers om:
schaduwpredikant. een schadui
derling. een schaduwdiaken Ik
voor een tweede schaduwkerker
in het leven te roepen, samenges
uit 10 schaduwouderlingen bove
60.7 schaduwdlakenen boven d
en een schaduwpredikant van
ven de 70. Waarom niet?
Ee
de
spr
tel
kie
dei
dei
dal
nei
wo
ten
lijk
not
bie
mi!
Wi.
de
de
vai
sar
nie
me
bel
rig.
ov<
jas
gei
de
pre
7.8
de
De
lan
eer
gul
Pri
eer
Wa
aar
scli
ke
ten
rig.
In
6 11
mil