Meer dan een 'nee' tegen kernwapens Vrijblijvend gesprek in Israël niet mogelijk Sn Kerkscheuring in VS om vrouw in het ambt b \3IÏL m - Christelijke gereformeerde synode Christendom basis voor eenheid Europa Potter schrijft president Marcos VAN DA A1 Voorbijgang^ Hogeschooldag geregionaliseerd DONDERDAG 22 SEPTEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartet door dr. A. H. van den Heuvel Het toegespitste thema van de Vredesweek heeft al veel discussie doen oplaaien. Politieke onzin, is er gezegd, symptoombestrijding, gevaarlijke overwaardering van de Nederlandse mogelijkheden, een goedkope actie die geen offers van de kerken vraagt, naieve steun voor eenzijdige ontwapening, een verkapte aanval op militai ren en politici, een nieuwe bron van polarisatie in de kerken. Ik wil nog eens herhalen wat ik in 's-Hertogenbosch al poogde te zeggen en wel in drie punten: a. Het I.K.V. staat sterk waar het demonstreert dat de grote politiek in dertig Jaar heeft gefaald om de door allen gewenste ontwapening te realiserea De politici hebben een smadelijke nederlaag geleden tegen de tech nici en de kooplui van het militair-industrieel complex. Ook waar het klaagt dat de discussie niet wordt gevoerd door de eerst betrokkenen. n.L het volk. En ook waar het de kerken aan hun woord houdt: wie zulke vreselijke dingen over de kernwapens en de bewapening zegt als paus. bisschoppen, synodes en raden van kerken hebben gedaan, móet zich vroeg of laat in het debat melden. b. Het I.K.V. staat ook sterk als het met manifest en leuze de uiterst Ingewikkelde werkelijkheid van de bewa peningswedloop terugbrengt tot een kleinschalig voor iedereen te begrijpen betrokkenheid. Politiek is dat best aanvechtbaar, maar opvoedkundig is het IJzersterk. Het gevolg zal zijn dat het I.K.V. over een paar duizend plaatselijke mensen kan beschikken die bereid zijn ener gie te steken in wat genoemd wordt het verbond tegen de Vandaar dat ik er de voorkeur aan zou geven om de actie kernwapens. van meet af aan meer positieve inhoud te geven en wel door de volgende vulling aan de actie te geven: c. Het I.K.V. staat veel minder sterk doordat de actie een negatief uitgangspunt heeft gekregen. Natuurlijk is een I. Het LK.V., gehoord het verwijt dat deze actie geen weigering ook een daad. maar mensen kunnen er beter offer vraagt van ondertekenaars en kerken, verbindt aan hun teleurstelling in kwijt dan hun energie. zijn vraag om ondertekening van het manifest een vraag verdubbeling uit het defensiebudget: verdediging en veiligheid vraagt immers meer dan wapens. m. I.K.V. en kerken samen stellen een programma op voor het gebruik van dit fonds: geen bestrijding van de onkosten van de actie of van het lopende werk van het I.K.V., maar op z'n minst subsidie voor plaatselijke vredesgroepen, studieliteratuur waarin voortdurend (sa men met vredeswetenschappers, militairen en politici) alternatieven voor de huidige bewapening worden aange reikt en vooral een internationalisatie van de actie tegen de kernbewapening. IV. Op basis van de door het Speciale Fonds ontstane samenwerking helpt het I.K.V. de kerken aan nieuwe contacten met kerken en regeringen (en dissidenten!) in Oost-Europa om het wantrouwen dat daar tegen onze bewapening heerst te analyseren en naar Nederland terug te vertalen. Het I.K.V. zelf legt contacten naar de vredesgroepen in Oost-Europa om hen voor dezelfde actie warm te maken. De cynici zullen wel van tevoren weten dat dat niets wordt, maar daar trekken kerken zich niets van aan: zij hebben al eens eerder gehoord dat het niet kon! V. Ik denk dat we al gauw zullen merken, dat het echte wantrouwen in onze wereld meer in de Noord-Zuid ver houding ligt dan in de Oost-West verhoudingen. Daar zullen we dan ook hernieuwd aan moeten werken. Als de actie van het I.K.V. zo zou worden gevuld, zou er veel gebeuren: de ondertekenaars van het manifest wor den tot een motor van een grotere beweging, het I.K.V. tot een stimulans van vredesactlviteit ook buiten onze van honderd gulden voor een Speciaal Fonds ter BestriJ- grenzen, de kerken zetten zich tot een daadwerkelijke ding van het Militarisme. politiek om het wantrouwen Oost-West en Noord-Zuid te doorbreken. Zo verstaan komt ook de leuze van de n. Wanneer dit fonds honderdduizend gulden bijeen Vredesweek 1977 tot leven, heeft, komt het I.K.V. bij de kerken met de vraag dit fonds te verdubbelen. De kerken gaan met het verdub- (Dr. A. N. van den Heuvel is sriba van de hervormde belde fonds naar de overheid en vragen ook daar om een synode) ADVERTENTIE Hervormd Nederland Van een onzer verslaggevers HOOGEVEEN Een vrijblij vend gesprek is in Israel niet mogelijk. Want Je praat rond om de Schriften en die zijn het. die van Jezus getuigen. Dit zei ds J. L. C. Boertjens die na mens de christelijke gerefor meerde kerken in Israël werkt, gisteren op de synode van deze kerken. Sommige synodeleden hadden zich namelijk afgevraagd, of de verkondi ging van Christus wel voldoende na druk krijgt in het werk dat ds Boer tjens nu drie Jaar in Israël doet. Deputaat ds M. Drayer antwoordde daarop, dat een monoloog uitgeslo ten is. alleen al door het feit dat ds Boertjens te maken heeft met een volk, dat de Bijbel voor het grootste deel heeft en daar zeer consciëntieus mee bezig ls. Ds Boertjens' luister- functie in Israël ls ook daarom be langrijk, omdat, zoals hijzelf uiteen zette. dat kan bijdragen aan een herbezinning van de kerk zelf op de joodse oorsprong van haar geloof. Hij noemde dat van wezenlijk belang. Op een vraag van ouderling A van der Heiden uit Veendam. of de Is- raël-colleges van de Nederlandse kerken zich niet te onkritisch achter de politiek van Israël stellen, ant woordde deputaat ds J. de Jong, dat daarvan geen sprake was „Juist uit liefde voor Israël schuwen wij de kritische vragen niet, zowel ten op zichte van het evangelie als poli tiek" De synode gaf de Israêl-deputaten opdracht „een broederlijk contact met ds P. den Butter opnieuw te leggen en te onderhouden en in het uitzien naar een eventuele werker In Israël ook ds Den Butter te betrek ken". Deze wilde zich enkele Jaren geleden voor het Israël-werk inzet ten. maar door verwikkelingen die in een besloten zitting werden behan deld. werd zijn uitzending niet gerea liseerd en nam hij een beroep aan naar Canada. Buitenverbanders Gisteren kwam de synode ook tot besluiten ten aan2len van de contac ten met de gereformeerde kerken (vrijgemaakt, buiten verband). Bij de kerkeraden zal erop worden aan gedrongen. dat zij de gehoorzaam heid aan het gebod van Christus tot eenheid van diegenen die in Hem geloven, zullen betrachten Daarom wordt van de kerkeraden gevraagd, „voorzover er mogelijkheden zijn. in het geloof contacten met de buiten verbanders te beginnen en waar deze reeds zijn. die te bewaren en te ver sterken en pogingen in het werk te stellen om aan de gevonden eenheid klassikaal gestalte te geven." De woorden „voorzover er mogelijk heden zijn" waren toegevoegd door een amendement van ds. M. C. Tanis uit Sliedrecht. die toelichtte, dat het voor vele christelijke gereformeerde kerkeraden niet mogelijk ls. contact te zoeken met de plaatselijke buiten verbanders. Deputaten gaan een onderzoek In stellen naar de oorzaken, waarom op vele plaatsen geen contacten zijn of waarom zij soms verbroken zijn. Ook gaan zij onderzoeken. In hoeverre de gedachte van een federatie voor de toekomstige verhouding bruikbaar ls. Tenslotte kregen deputaten ook opdracht, bij hun samensprekingen met de buitenverbanders „erop aan te dringen dat door deze kerken blij vend ernst zal worden gemaakt met het handhaven van de gereformeer de belijdenis en het handelen naar de gereformeerde kerkorde". de aangeboden „Kerkelijke gemeen schap" aanvaard. In nadere contac ten met Amerika zal geprobeerd worden, meer duidelijkheid te krij gen. zowel ten aanzien van de gees telijke en theologische situatie in deze Amerikaanse kerk. De volgen de synode zal dan een definitieve beslissing nemen. Onderwijs Gezien de Ideologische en politieke achtergronden van het beleid van minister Van Kemenade dienen de kerken meer waakzaam te zijn dan ooit ten aanzien van doelstellingen en perspectieven van het onderwijs, aldus deputaten „Kerk en onder wijs" in hun rapport aan de synode. Gisteravond zette de synode zich aan de behandeling van de ICCC. Op de valreep was zaterdag nog een schriftelijk antwoord van het uit voerend comité van de ICCC binnen gekomen op de brief met de zes punten, die de synode van 1974 als vraagpunten aan de ICCC had ge formuleerd. Anton Koolhaas in het kippenhok Verder deze week in HN Wim Kok en de kerken De EO voor aap De kinderen van Hitler Veehouders betalen hun eigen ondergang Exorcist II: Over beduvelen gesproken Ik neem vrijblijvend proefabonne ment: 2 maanden H.N. voor 5.- Naam: Straat: Plaats: Tel. nr.:1 Ab. prijs 31per halfjaar. Zonder postzegel verzenden aan Ant- woordnumrier 1776 Den Haag Belten kan ook: 070-512111 HN Is ook In de losse verkoop verkrijgbaar. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - In de Verenigde Staten dreigt een grote scheuring van de episcopaalse kerk. Het afgelo pen weekeinde kwamen 1.700 Ameri kaanse anglicanen in St. Louis (Mis souri) bijeen om te luisteren naar „een van de schoonste historische documenten uit de kerkgeschiede nis", zoals de leider van de Broeder schap van Verontruste kerkleden, Terry Laukhoff, de „Verklaring van St. Louis" noemde. In de verklaring wordt de nieuw te vormen anglicaan se kerk aangewezen als de enig wet tige. De nieuwe kerk weigert de vrouw ln het ambt te aanvaarden en houdt vast aan het traditionele gebe denboek, het Book of Common Pray er dat uit 1928 dateert De voorlopige naam van de kerk ls „de Anglicaanse kerk in Noord-Ame- rika". De kerk omvat bijna vijftig parochies en verscheidene andere overwegen aansluiting bij de kerk. Volgens de leiders van de scheuring zal de nieuwe kerk 500.000 van de in totaal 2,8 miljoen anglicanen ln de VS omvatten. De constituerende vergadering van de kerk moet nog gehouden worden. Er is ook nog geen bisschop om de kerk te lelden. Dit ls lastig te be werkstelligen, omdat er drie bis- Geref. gezindte (ADVERTENTIE) Ten aanzien van het contactorgaan van de gereformeerde gezindte (COGG) sprak de synode uit. dat dit versterkt dient te worden „als po dium van ontmoeting, overleg en ge tuigenis ter bevordering van de een heid van de gereformeerde gezind te" Het COGG blijft „een teer plan tje" zei ds. J H Velema, de ontmoe ting ls zo vrijblijvend en de Haagse ouderling D Koole zou willen, dat het COGG („nu een select gezel schap") veel meer een zaak van de gemeenten zou worden. De discussie over de relatie met de Christian Reformed Church werd af gesloten door nu alleen een princi pebesluit te nemen. In principe werd AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Tetei 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAGA.EIOEN: Postbus 101 Parkstraat 22 Oen Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwo4e Tel. 05200-17030 Van een onzer redacteuren OTTOBEUREN - In het benedic tijnerklooster van Ottobeuren In Beleren hebben christelijke leiders het afgelopen weekeinde gesproken over de politieke toekomst van Eu ropa. De oorspronkelijke opzet van de bijeenkomst was te praten over een christelijke bijdrage aan de Eu ropese verkiezingen volgend Jaar. In feite ging de bijeenkomst heel wat verder. De deelnemers onderbraken hun twee dagen durende besprekin gen onder meer met een gebedswa ke in de kille nachtlucht van de Beierse bergen. De hoofdspreker was kardinaal Be- nelll. de aartsbisschop van Florence, die de laatste tijd nogal eens werd genoemd als mogelijke opvolger van de paus. Hij stelde dat de eenheid van Europa alleen deugdelijk zal kunnen zijn. Indien zij is gegrond op de waarden van het christendom Dat het met de Europese eenheid de laatste tijd niet zo goed gaat, komt volgens de aartsbisschop wellicht doordat de Europeanen het met het christelijk geloof niet meer zo nauw nemen. Hij verzekerde de vertegen woordigers van andere christelijke kerken dat een volgens deze lijn verenigd Europa niet door het Vati- caan zou worden beheerst. Onder de aanwezige politici was Franz-Josef Strauss, de leider van de Beierse Christelijke Sociale Unie. Boeken voor gespreksgroepen, bijbelkringen, verenigingen enz. Prof. Dr. K. Runia VRAGEN VAN ONZE TUD 160 blz., 15,50 Klaar en helder schrijft Prof. Runia over verschillende onderwerpen die in discussie zijn. Een confrontatie met collega-theologen gaat hij daar bij niet uit de weg. Een onmisbaar boek ter bevordering van een ge zonde meningsvorming over diverse brandende kwesties. Prof. Dr. J. T. Bakker en Drs. K. A. Schippers GEMEENTE: VINDPLAATS VAN HEIL? 108 blz., 11,95 De auteurs dragen bouwstenen aan om uit de impasse te geraken van niet aflatende polarisatie en het ge voel van onmacht. Zij geven een vernieuwde visie: de gemeente als een dynamische werkplaats van de Geest. Serie Cahiers voor de Gemeente Prof. Dr. W. H. Velema en I. A. Kola OP DE KEPER BESCHOUWD 1 80 blz.. 9,90 Een serie lessen over ethische en sociale vragen. Duidelijke en prin cipiële informatie over o.a.: litera tuur. humanisme, kunstmatige in seminatie. Elk hoofdstuk is voorzien van aanwijzingen, gespreksvragen en verschillende werkvormen. Ge ïllustreerd met foto's en tekeningen. Verkrijgbaar in de boekhandel Prof. Dr. J. Verkuyl VOORBEREIDING VOOR DE DIALOOG OVER HET EVANGELIE EN DE IDEOLOGIE VAN HET MARXISTISCH LENINISME 2e druk. 208 blz., f 19,90 Dit boek vormt een uitstekende voor bereiding voor het gesprek tussen christenen en marxisten. „Slechts een open. eerlijke dialoog leert ons antwoorden op een diepgaande we derzijdse uitdaging en zal aan beide kanten leiden tot kritische zelf-re- flectie", aldus de auteur. Drs. H. G. Leih DE DROOM DER REVOLUTIE 2e druk, 196 blz., 19,90 Over maatschappijkritiek en revo lutie. Na in een aantal hoofdstukken lijnen uit de geschiedenis van maat schappijkritiek en revolutie gegeven te hebben, komt de auteur tot een samenvatting en beoordeling, waar in hij revolutie een levensgevaarlijk middel noemt. Daartegenover stelt hij het bijbels heil dat heel anders is dan revolutionaire verlossing. (Ser/'e Bijbel en gemeente J. Lanser MENSWAARDIG BESTAAN Motief en doel van sociale actie. De voorzitter van het CNV geeft zijn visie op het streven naar een maat schappij waarin ieder mens tot zijn recht kan komen. Voor mensen die de arbeidsverhoudingen willen ver beteren en zich daarvoor inzetten. Met als doel een menswaardig be staan voor allen. UITGEVERSMAATSCHAPPIJ J. H. KOK KAMPEN eer Hi n 2 kede schoppen nodig zijn om een nieuwe te kunnen inzegenen. Twee bis schoppen zijn er al gevonden om de consecratie te verrichten, de gepen sioneerde bisschop Albert Chambers van Dennis en bisschop Clarence Haden van het diocees Noord-Cali- fornlë. Er is wel een kandidaat voor het bisschopsambt in de nieuwe kerk, James Moto uit Denver, die vorig jaar herfst uit zijh ambt als priester in de episcopaalse kerk werd gezet. Vorig Jaar aanvaardde de alge mene bisschoppenvergadering van de episcopaalse kerk de vrouw in het ambt en keurde zij een nieuwe gebe denboek goed. Ook spraken de bis schoppen zich niet begrip uit over echtscheiding en abortus. Deze fei ten worden door afgescheidenen als onwettige pogingen beschouwd om het geloof, de ethiek en de kerkorde te veranderen. Het is volgens hen een breuk met Christus' enige, heili ge, algemene en apostolische kerk. De nieuwe kerk wil haar band met Canterbury bewaren. GENEVE (EPS) De secretaris generaal van de wereldraad van ker ken, dr. Philip Potter, heeft presi dent Marcos van de Filippijnen ge vraagd de staat van beleg, die nu vijftien jaar ln het land heerst, op te heffen, de politieke gevangenen vrij te laten en de rechten van de mens te herstellen. Potter spreekt zijh zorg uit over voortdurende rappor ten Inzake politieke detenties, mar teling en de onderdrukking van elk streven naar sociale gerechtigheid. De Filippijnen kennen sinds 21 sep tember de staat van beleg. Sinds dien heeft president Marcos een au toritair bewind gehandhaafd, waar bij elke politieke activiteit verboden was. Marcos kondigde vorige maand verlichting van de staat van beleg aan. maar enkele dagen later sloeg de politie een protestmars van stu denten en arbeiders uiteen. EO ziet discriminatie informatieplannen HILVERSUM (ARP) - De evangeli sche omroep vindt de formatieplan nen inzake het omroepbestel, waar het gaat om verhoging van de ge talscriteria voor de EO en de VPRO. „discriminerend" en het „onder drukken van mlnderhedep". Dit zegt de directeur van de EO, drs. L P. Dorenbos, naar aanleiding van die formatieplannen. Hij vindt, dat tegen een dergelijke discriminatie met kracht en grote zorg gewaar schuwd dient te worden. „De EO ls een wezenlijk onderdeel van een op zich goed functionerend pluriform omroepbestel." aldus drs. Dorenbos. „We zijn het eens met de eerste ontkoppeling, maar de EO veroordeelt een grotere greep van de overheid op de invulling van het programmabeleid, waardoor het ge vaar van een staatsomroep groter wordt" Volgens hem ls met de „nu vage omschrijving" van wat de maat schappelijke stromingen dienen in te houden voor de omroepen de weg naar politieke willekeur geopend. Drs. Dorenbos verder: „De nu op til zijnde wijzigingen zijn stappen op een griezelige, gevaarlijke weg en vervullen de EO met de grootste zorg „Maar God zei:.jij dwaas, i klaar gemaakt hebt, voor wie* vad zijn?" (Lukas 12,20) T Schatrijk stierf de oude m; leven lang had hij geen ander resse gehad dan het zien groei zijn vermoeden. Dit was hei ook bijzonder gelukt. Met ei re voldoening had hij afscheii men. Zijn plan was geslaagd, rijk man had hij dit leven gezegd. Weliswaar had hij ziel toe ieder genoegen van „eei leventje" tot het „helpen vai ren" ontzegd, maar dat h; niet gedeerd. Zijn bezetenhei zijn vermogen had hem gee: blik verlaten en tijd en aai voor zichzelf, laat staan voorj ren, gegund. Het was dan oi helemaal uit te maken, wie twee de heer en wie de knecijen 2 geweest, hij of zijn geld. Had bankrekening tot steeds stand opgevoerd of had zijn vermogen hem tenslotte vol murw gekregen? In leder bleek dat hij zelfs geen tijd had om zijn testament te Het gevolg van dit laatste i enkele verre neven en nichl vaak was het moeilijk uit te ij in welke graad zij aan de ongi ge verwant waren geweest met processen en advocatenp gingen. Een van hen, een i trouwde, verre neef, wiens wegens geestelijk onvermogl gens verpleegd werd, bleek kiezen van advocaten de mei tulnlijke geweest te zijn. NjJ kwam hij als winnaar uit de s voorschijn. Toen ook deze korl na overleed, ging het groot/ deelte van het gewonnen verj naar diens enige zoon. Men 1 ge moeite om zijn adres te wl komen. Sedert jaren leefde de] man in het buitenland, gebrouilleerd met zijn vader e| volledig onbekend met de he| van het bedrag dat hem ln de viel. Beroeplngswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Herveld-Slijk/Eid D. Heijbroek, eervol onthevenf kant met bevoegdheid van i tus, wonende te Culemborg; tl ten en Terheljde: (toez.) W. (f wal te Zevenhulzen (Gr.). t Bedankt voor Krabbendijke:®! Teygeler te Katwijk a.d. Riji Emmen (toez.): J. Voordouw terdam-IJsselmonde; voor Kl# veen (toez.): W. Roos kand. t (verb. ber.). !r GEREF. KERKEN Beroepen: te H. I Ambachtll Kampherbeek te Makkum enM Loo te Brielle. Aangenomen naar Bussum: Pouwels te Hillegom. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Krimpen a.d. IJsi Moerkerken te Nieuw Beijerl^ H. te Merwe Op 81-Jarlge leeftijd is overlel Af schrijver H. te Merwe (schul van N. Heiner). De begrafertls -6 genmiddag te Hoek van Holli een rouwdienst in de gerefoi kerk aldaar, welke om kw£ twee begint. De heer Te Merw naam gemaakt met een aanl torische romans, Jeugdboek verhalen (een paar titels: „De van Maurits' ruiterij", „Van Pruisen en Oranjeklanten". zenpioniers", „De koopmans het laatste eens als feuille 'frf Trouw geplaatst). In 1957 ver ÊM^ zijn breed opgezette, sterk ve.\~J de kerkgeschiedenis onder dr „De wereldweg der kerk". Eenfcen ei fors werk, „Der vaad'ren pane iet R delde over de vaderlandse g rvoor denis. Bij het regeringsjubileu} van koningin Wilhelmina in '48 een zijn „Wilhelmina van Oranj int zi Onder eigen naam gaf hij o. nden jaartallenboekje „Van verled in va: heden" uit. De heer Heine iteit werkzaam bij het onderwijs i deerde Nederlands en gesc: Op veel zondagsschole Jeugdboeken uitgereikt. Bij verij Meinema te Delft kwamfMF negentig Jeugdboeken van hJV&E en uit alle bleek zijn liefde v kennis van vaderlandse- en schledenis. Ds. C. J. Jacobs U b nnem luiteni Op 52-jarige leeftijd is (toen tingsa weg was naar de intree-dien dt toe zijn gereformeerde cpllega in C. J. Jacobs, hervormd predil| Voo Enter overleden. Ds Jacobs v 1952 tot 1954 legerpredikiiief v£ Leeuwarden, Harderwijk. NiJ en Grave. In 1954 verbond t aan de hervormde gemeentel sum ca. Sinds 11 novembi was hij predikant te Enter. Van een onzer verslaggevers KAMPEN Dit jaar is voor het eerst besloten, geen „hogeschool- "dag" te houden van de theologische hogeschool van de gereformeerde kerken. Oorzaak is. dat de belang stelling voor deze jaarlijkse presen tatie van de hogeschool aan de kerk leden elk Jaar verder terugliep. Een r u ei eenv abor uw gi Üinjve •ehoef de a verplaatsing naar de bracht daarin weinig of ge tering. Ter vervanging zullen dit naf mach wijze van proef enkele re ,r ltun) avondbijeenkomsten wordi houden. Voorlopig zijn tweej ke bijeenkomsten in voorbi ln Drachten en in Rotterdal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2