Cliff op z'n best
in kleffe songs
tussen
twee
werelden
Door Mussolini
heengeprikt
door Ton Hydra
Veel aandacht
voor Prinsjesdag
Radio vandaag
ZATERDAG IT SEPTEM8ER 1977
TV-COMMENTAAR
Het programma-aanbod van zondag
vertoont een lofwaardige
verscheidenheid. Vrijwel alle tot het
totaalpakket behorende onderdelen
zijn aanwezig. Men onderscheidt bij
de omroepen 24 hoofdgroepen,
ondergebracht in zes rubrieken, te
weten informatie, kunst, drama,
amusement, sport en
Jeugdprogramma's
We zouden kunnen bekvechten over
de gekozen verdeling. Men kan zich
bijvoorbeeld afvragen waarom
informatie over kunst wel bij de
kunst wordt ondergebracht en het
televisiedrama niet Nog
onlogischer is dat godsdienst als
informatie wordt beschouwd Maar
Ja. elke andere rubricering geeft
natuurlijk evenveel problemen.
Hebt u er weieens over gepiekerd
hoe het ook zou kunnen? Ik doe het
zo nu en dan. maar ik kom er niet
uit. Een kerkdienst is geen kunst,
hoewel het geestelijk leven
vertakkingen heeft in de cultuur,
evenals drama en klucht. Met het
begrip educatief red je het al
evenmin. Een satirische
cabaretvoorstelling kan vormend
werken, maar nooit op dezelfde
manier als een godsdienstoefening.
Het leven van de Italiaanse dictator
Benito Mussolini, zijn politieke
wandaden en sexuele uitspattingen,
horen tot de historie. Die rubriek
hebben we echter niet. Een kunst
mag het worden genoemd dat de
Britse cineast David C. Rea erin
slaagde, dit leven in beeld te
brengen, want het kostte hem zeven
jaar om de privéfilms van Mussolini
uit de archieven van het Istituto
Luce los te peuteren. Het resultaat
gaat als zware informatie over het
scherm. In die rubriek komen we
tenminste later de kijk- en
waarderingscijfers tegen.
RADIO EN TELEVISIE
Trouw/Kwartet
Asterlx en de grote oversteek
Is het wel zware informatie? Voor
Jongeren zeker. ZIJ zullen dit
hoofdstuk uit de geschiedenis niet
zo gedetailleerd behandeld hebben
gekregen en zij missen bovendien de
persoonlijke herinneringen aan of
ervaringen met het voorooorlogse
fascisme. Ouderen kunnen er
trouwens ook moeite mee hebben.
Veel zijn wij al vergeten of het is
destijds niet eens tot ons
doorgedrongen.
Nu vind ik het knap van de
samenstellers dat zij kennelijk
zowel aan de oudere als aan de
jongere generaties hebben gedacht.
Het vergemakkelijkt voor de één de
herkenning en voor een ander de
eerste kennismaking met een brok
verleden. Voor belde groepen geldt
dat zij niet slechts intrigerende
details maar ook een goed
doorzichtig totaalbeeld van
Mussolini's tijd te zien krijgen.
Ik denk dat de Britse documentaire
waarvan het eerste deel
morgenavond door de NOS wordt
uitgezonden onder de titel De
glorieuze opmars aan effect
gewonnen heeft door het
Nederlandse commentaar. Het is
minder vriendelijk en meer
ironiserend dan de Engelse
begeleiding. De door Joop
Koopman op afstandelijke toon
uitgesproken tekst is van Bob
Nahuisen. Deze eindredacteur van
de biografische afdeling bij de N08,
leerde van de talloze interviews die
hij als dagbladjournalist maakte,
hoe je door iemands fagade heen
moet prikken. Zo komt Mussolini
naar voren als de 'stoere bink die
innerlijk een angsthaas was". Een
opportunist van de brutaalste soort.
Als verklaard atheïst bestond hij
het om in het openbaar Gods xzegen
af te smeken over zijn regering. Hij
haatte het militarisme maar vormde
zelf knokploegen en joeg zijn volk
twee oorlogen in. Een rokkenjager
die macht nodig had om zijn
minderwaardigheidscomplex te
verdoezelen. Een complex dat hem
netzo hinderde als zijn maagzweer,
kippigheid en een vleesnagel.
door Willem Schrama
DEN HAAO In het begin van de Jaren zestig stonden zijn (ans
achter dranghekken, anno nu komen ze gewoon rustig luisteren,
maar nog steeds In groten getale. Wie iets dergelijks in een
negentien jaar lange loopbaan klaarspeelt, moet welhaast een
verdienstelijk artiest zijn en dat kunnen we de nu alweer 36 Jaar
oude CUIt Richard dan ook niet ontzeggen.
Hoewel hij de popmuziek met geen
enkele nieuwe impuls heeft verrijkt,
gaf hij jarenlang althans in Euro
pa de toon aan voordat het Beat
les-imperium verrees. Behoudens
zijn tamelijk kortstondige avontuur
met een religieus repertoire (hij sloot
zich in 1966 aan bij de organisatie
van Billy Orahami is hij eigenlijk
nooit van het popfront verdreven
geweest. Misschien wel enkel en al
leen vanwege zijn vlakke, maar voor
velen onmiskenbaar aantrekkelijke
stemgeluid, hoewel daar onmiddel
lijk aan moet worden toegevoegd dat
zijn muziek sindsdien alleen maar
beter is geworden.
Het levende bewijs daarvan vormen
zijn twee laatste langspeelplaten
..I'm nearly famous" en ..Every face
tells a story", die dan ook wijselijk
de hoofdmoot vormden van de twee
concerten die hij donderdag (Den
Haag) en vrijdag (Eindhoven) in ons
land gaf. De nieuwe CUff moet het
stellen zonder zijn aloude Shadows
(die op 12 oktober in het Haagse
Congresgebouw overigens als zelf
standige groep optreden) en heeft ter
vervanging van zijn kornuiten een
zesmans formatie op de been ge
bracht. voornamelijk bestaande uit
studkomuzikanten die hem op zijn
eerder genoemde lp's bijstonden.
Allegaartje
Van die formatie ontdeden zich al
leen pianist Graham Todd en gita
rist Terry Britten van een middelma
tige Indruk, hetgeen wonderlijk ge
noeg van geringe invloed was op dit
tweemaal vijftig minuten durende
optreden, omdat Cliff er een tame
lijk eenvoudig allegaartje van ram
pestampers doorheen joeg. af en toe
slechts afgewisseld met zijn grote
kracht: goede maar kleffe ballads als
..Try a smile", ..When two worlds
drift apart" en natuurlijk de hit
„Miss you nights".
Dit soort songs bracht hij met een
benauwendé perfectie, ook al vanwe
ge het knappe achtergrondkoortje,
waarmee hij (een eerbetoon aan El-
vis?) als surprise na de pauze een
driestemmige versie van ..Heartbre
ak Hotel" vertolkte.
Dat Cliff niettemin een allerminst
kritisch publiek aantrekt, bleek toch
wel uit een compilatie van oude hits.
die weliswaar met ovaties werden
onthaald maar waarvan het speel-
plezier zowel bij de zanger als zijn
begeleiders ver te zoeken was. Wat
uiteindelijk restte was nog een drie
tal (vreemdsoortige) gospels en mas
sale samenzang In de finale van „No
use pretending", waarmee dit con
cert werd afgesloten.
HILVERSUM (ANP) - Radio en te
levisie zullen dinsdag uitgebreid
aandacht besteden aan Prinsjesdag.
De NOS-televisie zendt tussen een
en twee uur een rechtstreekse repor
tage uit op Nederland 1. Een samen
vatting komt tussen kwart over zes
en kwart voor zeven op Nederland 2.
De NOS-radlo verzorgt van 13.06 tot
15.59 uur op Hilversum 2 een totaal
programma uit op Prinsjesdag Dit
Meer televisienieuws op pagina 27
met eenartikel over de BBC-dramase-
rie van de strijd in Engeland voor de
afschaffing van de slavernij.
Speciaal vandaag Speciaal morgen
Leerlingen van zestien scholen
houden een wedstrijd in het uit
beelden, aankleden, zingen en
aankondigep van zelf gekozen
liedjes.
Ned. 1/15.55
In Studio Sport: basketballwed
strijd Nederland-Finland en in het
tennistoernooi om de Davis Cup de
wedstrijd Nederland-Griekenland.
Ned. 2/18.00
Na De Familie Bellamy (21.15)
volgt Hier en Nu. Onderwerpen
zijn: Het gevangeniswezen in Ne
derland, de Vredesweek en de
Zuidmolukse kwestie
Ned. 2/22.05
In de Duitse speelfilm Der Herr
ira Haus is de beroemde Oosten
rijkse karakterspeler Hans Moser
(in 1964 gestorven) te zien als huis
meester Sixtus Bader.
Duitsl. 1/16.00
Tussen hitwerk door worden ac
tualiteiten besproken In de Rooie
Haan.
Hllv. 1/12.41
De Rode Loper wordt uitgelegd
voor Simon Vinkenoog en Hans
Plomp.
Hilv. 1/15.33
Boeken over Greta Garbo en
Duke Ellington en facsimile-uitga
ven van geschiedenisboeken passe
ren de revue in Jan van Herpeos
rubriek 't Is Historisch.
Hilv. 4/16.00
In Postludium: Koos Verheul en
het Nederlands Kamerorkest spe
len het concert voor fluit en orkest
in D van Haydn.
Hilv. 2/23.10.
,,De tijden van het leven" is het
thema voor de vesperviering in de
Utrechtse Tuindorpkerk. Voorgan
ger: ds. H.J. Huyser.
Ned. 1/17.00
Bar Mitzwah wordt de Joodse
jongen genoemd als hij op dertien
jarige leeftijd via een ceremonieel
de volwassenheid bereikt. Daaro
ver gaat de gelijknamige BBC-film.
Ned. 1/20.30
De NOS zendt de eerste afleve
ring uit van de Engelse serie Strijd
tegen slavernij.
Ned. 2/20.40
De glorieuze opmars is het eer
ste deel van een Brits tweeluik
over de Italiaanse dictator Musso
lini.
Ned. 2/21.40
Een gefilmd portret van hoboïst
Han de Vries gaat in het NCRV-
programma vooraf aan een discus
sie over bewapening en geweld,
naar aanleiding van de Vredes
week.
Ned. 1/21.45
Ds. B. J. Wiegeraad gaat voor in
de Amersfoortse Adventkerk.
Hilv. 1/10.00
In de dienst van de Vrije Evan
gelische Gemeente te Velp preekt
ds. A.C. Louwerse.
Hilv. 1/17.00
Boemerang bevat een gesprek
met de vaak gevangen gehouden
Indonesische journalist en schrij
ver Mochtar Lubis.
Hilv. 2/18.30
De Engelse organist Nicholas
Danby speelt in de Haarlemse Ba-
vokerk composities van Dunstable,
Blitheman, Gibbons, Buil, Stanley
en Wesley.
Hilv. 1/19.25
Van onze radio en tv-redactle
HILVERSUM De Nederlandse
vereniging voor revalidatie (NVR)
heeft er bij de omroepen op aange
drongen een systeem In te voeren
waardoor Nederlandstalige televi
sieprogramma's ondertiteld kunnen
worden voor doven en slechthoren
den. Gedacht wordt aan een sys
teem waarbij door middel van een
keuzeknop de ondertiteling kan
worden ingeschakeld.
HILVERSUM lltNoen FM-kanalen) VA
RA 07 00 Nieuw» 07.02 <S> ZO Zalerda
gochtendshow (07 30 Nieuws. 07 41 Dingen
van de dag 08 30 Nieuws. 08 36-08 45 Gym
nastiek voor de huisvrouw» 10 30 Nieuws
10 33 (S) Z I 12.26 Mededelingen voor land
en tuinbouw 12 30 Nieuws 12 4! (S) In de
Rooie Haan 14 30 (S) NAR, Nederlandse
Artiesten Revue 15 30 Nieuws 15.33 (S) De
Rode Loper gasten, verhalen en muziek
17 30 Nieuws. 17 32 Dingen van de dag IS 30
Nieuws 18.41 (S) Proeflokaal, gesprekken
19 30 (S) Zing zomaar simpel een melodie
20 00 (S) De VARA feliciteert, verzoekpla-
tenprogramma 21 00 (S) Voor wie niet kij
ken wil muziek en informatie <22 30
Nieuws) 23 35-24 00 Nieuws
HILVERSUM II (482 aa en FM-kaaalen)
TROS 07 00 Nieuws 07 11 Ochtendgymnas
tiek 07 20 Ontbijt-soos lichte en populair
klassieke muziek (08 00 Nieuws- 08 11 Ak-
lua ochtendeditie 09.35-09.40 Waterstan
den). 10 00 De Uen om kindershow op herha
ling 10 30 Aktua-sportcafö (11.00 Nieuw:
1130 Wegwezen gevarieerd programma
12 49 OVERHEIDSVOORLICHTING
Werk en Welzijn, een uitzending van het
ministene van Volksgezondheid en Milieu
hygiène 13 00 Nieuws. 13.11 Aktua II 13 30
Voorzichtig breekbaar: grammo
foonplaten. 15 40 Orgelmuziek 16.00
Nieuws 16 03 De Europarade (vanaf 17.00
(S)) 17 55 Mededelingen 1800 Nieuws. 18.11
Aktua III 18.30 Toeraktua: toeristische in
formatie. 19.00 (S) Tross-country: country-
en westernmuziek. 20 00 Nieuws. 20 05 (S)
Concert i In carte: klassiek wens program
ma 21 30 (S) Woorden in de avond: voor
dracht EO 22 00 (S) Laat ons de rustdag
wijden. 22.45 (S) Reflector: informatie met
het oog op de gemeente 23 00 (S. Goed
nieuws programma in de Turkse taal 23 10
(S) Postludium. klassieke muziek
23 55-24 00 Nieuws.
HILVERSUM III <445 m en FM kanalen)
NCRV 7 02 (S) Pop station 8 03 (S) Happy
Sound Gospelprogramma 8 54 Eerlijk ge
zegd 9 03 (S) In 10.30 (S) Muziek bij de
koffie 12 03 (S) Los vast 14 03 (S) Bij Ba
rend 16 03 (S) Sportshow NOS 18.03 (S) De
rock and roll methode. NCRV: 19 02 (S) Pers
vers, nieuwe grammofoonplaten. 20 02 (S)
After eight 22 02 (S) Sportshow. 23.02 (S)
Strictly country style. 23.30 (S) Late date.
2 02 (S) Nachtexpress. (1) 4 02 (S) Nachtex
press (2) 6.50-7.00 (S) Zondagmorgen
HILVERSUM IV (FM-kanaka) AVRO 7 00
Nieuws 7 02 (S) Reveille. Klassieke kamer-
en orkestmuziek 9.00 Nieuws. 9 02 (S) Inter
nationaal Betaardconcours 1977. 9.20 (S)
Muziek voor altsaxofoon en piano. 9.40
AVRO-thema. 10.00 (QS) Haydn concert
12.00 (S) Pistache. Lunchprogramma (14.00
NEOERLANDI
15.30 NOS: Journaal
15.32 KRO: The Flmtslones
1S.55 lene-iwmi-musical Kinderprogramma
18.15 TELEAC: Wetenschap m beweging II
18.45 NOS: De Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
19.04 TROS: Mart»! >s jarig Jeugdprogramma
19.40 De man van zes miljoen
20.30 Schlager festival
21.35 NOS: Journaal
21.50 Pepper politieserie
23.25 TROS-sport
23.45 NOS: Journaal
NEDERLAND 0
18,00 NOS: Spon extra Basketball en tennis
18.45 De Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
19.04 NCRV: Black Beauty Jeugdserie
19.30. Zo vader, zo zoon. Spelprogramma
20.00 NOS: Journaal
20.25 NCRV: S8 de Strandjutter. TV-sehe
21.15 De farmtie Bellamy, tv-serie
22.05 Hierennu-akluallteiten
22.45 Hier en nu - Studio Sport
23.10 Muzikale meditatie
23.30 NOS: Journaal
HILVERSUM I (298 m en FM kan a km
VARA 8 00 Nieuws 8.10 Weer of geen weer
»9 i>n Spoi irm-dedvlingi-ni HUMANIS
TISCH VERBOND 9 30 Actualiteiten van-
uil Humwni»ti»ch oogpunt IKON 1000
Hervormde kerkdienst 10 45 Wilde Ganzen
10 50 (Si D> undt-rc wereld van zondagmor
gen AVRO 12 00 (S) Nederlandse Ster
rvnpnrudo 13 00 Nieuws 13 10 De toestand
in de wereld 13 19 Radiojournaal 13 30
NtoMMr KRO 14 00 Kmispunt 14 30
(Si Zm in muziek Muziek door amateurs
15 00 (Si Di- hulsgcklulstc kinderspelen
15 20 (S) Springplank Jong talent 15 50 (S)
Grammofuunmuxjck 16 45 Hoe gaat hef*
Programma voor zieken IKON 17 00 Kerk
dienst van de Vrije Evangelische Gemeente
in Velp 17 58 Wilde Ganzen 18 00 Onze
hulp 18 15 Er is ik en er is 19 30 Brood
en spelen Literatuur, muziek en theater
NCRV 18 30 Nieuws 18 40 (S( Zondag
avondzang Geestelijke muziek 19 10 De
schepping in ons midden Bijbellezing 19 25
(S) Kerk orgelconcert 20 05 tS) Musica Sa
rrii Klassieke gewijde mu/n-k AVRO: 20 40
tSi In de kaart gespeeld Klassiek verzoek-
pl.iUfiprogrammj 22 30 Nieuw* 22 40 Ra
diujournaal 22 55 (Si Slotakkoord Muziek
i-n a« luuliU-ilvn 23 55-24 00 Nieuws
HILVERSUM II (402 n en FM kina km
KRO. 8 00 Nieuws 8 10 Overweging 8.15
Badincric 9 00 Nieuws 9 10 Waterstanden
9 15 Laudale gewijde muziek 10.00 Eucha
ristieviering 1100 Da Capo klassieke gi
taarmuziek 11 50 Buitenlands commentaar.
12 00 Nieuws 12 10 Echo NOS 12 20 Infor
malie en verzoekplaten voor de Surinaamse
Nederlanders 13.20 Programma voor bui
tenlandse werknemers VARA 17 00 (S)
HILVERSUM IV (FM-kanalen). VOO 8 00
Nieuws. 802 (S) Veronica klassiek. NOS:
9 00 (S) Vroeg klassiek. 10 00 (S) Musica
Religiosa. 11 00 (S) Arabella, lyrische kome
die van Richard Strauss. 14 00 Nieuws. 14.02
Klassieke pianotrios 17 55 Mededelingen.
18 00 Nieuws 18 15 Dingen van de dag
Aansluitend Grammofoonmuziek. 18 30 (S>
Boemerang 1900 (S) Het Bolsjoi Theater
1925-1950 u pc ra fragmenten IKON 19 30
Brood en spelen. NOS. 20 00 (S) Rostrum of
Composers 1976. hedendaagse muziek
21 00 Het jongetje heet Hans. documentaire
21 45 Huwelijk en homofilie, documentaire
HILVERSUM III 1445 m. en FM-kaaalen).
AVRO 702 (S) Ko de boswachter-
show 8 02 (S) Postbus 1906 verzoekplaten
9 02 (S) Juist op zondag. 10.02 (S) Muziek
Mozaïek 1102 (S) Sportpunorama VARA
11 30 (S) Tony van Verre ontmoet Albert
Mol ii) 12 02 <St Klink Klaar 13 02 (S)
Muziek uit Studio I NOS 14 02 (S) Langs de
lijn 18 02 (Si NOS-jazz KRO 18 30 (S)
Souvenirs. 19 02 (S) Tombola (20 55 Om
rurppastoraat). 23 02 <S> 'n Tussendoortje
(i) 0 02 (S) n Tussendoortje (2). met meer
muziek i 02-7 00 (S) De week m
NEOERLANOI
11.00 KRO/RKK: Eucharistieviering
1 «30 Duits (hertt 16)
♦5.00 Les Gammas (1)
18.00 NOS: Journaal
18.02 Tela-tovenaar
1857 21-6-77 De langste dag in hel Robert
Morns observalonum
1656 Voetbal en Toto uitstagen
17 00 IKON: Vesper De middag
17.30 wade Ganzen
18.15 TELEAC: Bedrtogde landschappen (herh
(S) Radio Filharmonisch Orkest met solist
moderne en klassieke muziek (14.41-15 00
Sport in het kort/Praten over muziek). 15.35-
17.00 (S) Musica Nova
18.45 NOS: De F abetter art
19.00 Journaal
19.05 NCRV: Het rmerenweretdie
19.50 Geostehjke kederen
20.30 Bar Mitzwah. N-fikn
21.45 Han de Vries, leven met de hobo
2250 De Vredesweek
22-35 NOS: Journaal
NEOERLANOI
18-55 NOS: Florts, jeugdsene
1955 Studio Sport
20.40 Oe strijd tegen de slavernij (deel I)
21.35 Journaal
21.40 De gtoneuze opmars, documertave (deert)
22-30 Journaal
KARELTJE KNETTER EN DE TOVERBUBBEL
FLI LI Li WAVWAUUtl 11N nWWWWWm
130: De officier in wie we natuur
lijk allemaal de luitenant Haverzak
hebben herkend keek de ver
meende straatveger scherp aan en
zei: „Jij bent nóóit een rasechte Ber-
reberiër. kameraad! Echte Berrebe-
riërs hebben allemaal van die kleine,
stampe neusjes. Jouw dikke mops
neus is véél te groot!" „Kijk jij
maar naar je eigen neus!" antwoord
de Smidje Verholen brutaal. „Toen
de grote neuzen werden uitgedeeld,
stond jij vóór in de rij!" „Ja,
kameraad je hebt gelijk," zucht
te Hendrik Haverzak getroffen. „Ik
ben zelf óók geen rasechte Berrebe-
riër. Daarom had ik je zo gauw in de
gaten, snap je. Echte Berreberiërs
zouden bovendien ook niet brutaal
zijn geweest tegen een officier van
de speciale garde. En als ik je nou
verder een goeie raad mag geven,
doe dan gauw die klerenhanger van
je bezem af, want dat staat erg ver
dacht. Hier in Humbuksk hebben de
straatvegers nooit klerenhangers
aan hun bezem, snap je? Je loopt
dus erg in de gaten. Verder zullen we
maar aannemen, dat jij een fatsoen
lijke vent bent. Vertel me dus maar
eens wat je hier komt zoekenden.
Smidje Verholen voelde, dat i
Haverzak kon vertrouwen enj-
terde: „Ik wil gelegenheid i
Kareltje Knetter te spreken
de rest knap ik dan zélf dal
op „AHA! Ja wel, jai
antwoordde de luitenant gehei
nig. Toen haalde hij een kaa
zijn zak en schreef er iets op. j
blieft," zei hij. „Ga met deze)
naar het stadion. Daar kun j|
Kareltje Knetter spreken. Mal
asjeblieft aan niemand van i
die kaart gekregen hebt
Nieuws14.30 (S) Buitenbeentje: Moderne
en hedendaagse muziek. 16.00 t is histo
risch. 16.20 (S) Internationaal koorfestival
1977. 16 45-17 00 Radiojournaal.
90 -
„Wat voor blad?"
„Politiek en letterkunde. Forum.
Heb je er soms al iets over ge
hoord?"
„Ja, laten wij er maar eens over
praten."
„Morgenavond? Dan kan ik je ko
men ophalen en kunnen wij een hap
je eten ln Paxtonbury."
„Goed." Zij deed niet erg enthousi
ast, maar hij was nog jong genoeg
om zich daarvan niets aan te
trekken.
IV
De tweeling „praatte" inderdaad
nog dezelfde week; het was maar
goed dat Simon er nog was om als
buffer te dienen. Bovendien hadden
zij de voorzorg genomen om oom
Franz Zorndorff te vragen naar
Shallowford te komen. De oude
heer. die volgens Paul bijna negen
tig moest zijn, verscheen de maan
dag na het feest met zijn grote
Daimler. Paul was blij de oude part
ner van zijn vader weer eens te zien
en hij bedacht, dat hij hem moest
vragen naar de prijsontwikkeling
van agrarische prod uk ten en grond.
Oom Franz had dan wel altijd in
Londen gewoond en alleen maar
aandacht gehad voor schroot, maar
hij was een financieel genie. Hij riep
hem toe: „Wat brengt u ln vredes
naam hierheen? Is er pest in
Londen?"
De oude dandy zwaaide met zijn
wandelstok met zilveren knop; hij
omhelsde Claire en toen kwamen
Simon en Mary naar buiten, maar
ook de tweeling, die de oude heer zo
enthousiast begroette, dat Paul ver
moedde, dat er meer achter dit be
zoek stak. Hij herinnerde zich vage
toespelingen van Claire over plan
nen „om geld te verdienen" van de
tweeling en „vooruit te komen".
Dergelijke plannen hadden zij al va
ker gehad, maar er was nooit iets
van gekomen, maar als oom Franz
er nu bij kwam, lagen de zaken
anders. Paul liep naar zijn kantoor
tje. Daar verscheen al gauw Ste
phen: „Oom Franz wil theedrinken
met moeder, wij moeten hem even
met rust laten. Dat komt goed uit.
want nu kunnen Andy en ik eerst
even alleen met u praten
„Vooruit dan maar, wat kost dit
gesprek me?"
„Geen cent, Luit", zei Stephen, „dat
is toch zo, Andy?"
„Ja", zei Andy.
„Hebben jullie weer wat geks uitge
broed?" „Het Is helemaal niet gek en
oom Franz staat helemaal achter
ons", zei Stephen, zijn benen over de
leuning van een stoel.
..Het kan ons een hoop geld opleve
ren". zei Andy, „en wij hoeven niets
te investeren".
„Dat wil zeggen; u hoeft ons geen
geld te verschaffen, Luit", voegde
Stevie er meteen aan toe.
„Dat is dan wat nieuws", zei Paul
geamuseerd. „Ik veronderstel dat
het te veel is te verwachten, dat
jullie eindelijk eens wat gaan doen
met je opleiding aan de Landbouw
hogeschool?"
„Kom nou, Luit, met de landbouw is
het echt niets meer".
„Die tijd is voorbij", bevestigde
Andy.
Paul wist, dat het zinloos was hiero
ver met hen te debatteren en zei
alleen: „Kom nu maar op, ik
luister".
„Oom Franz heeft ons gevraagd zijn
filiaal in Birmingham over te ne
men", zei Andy. Paul zag dat Ste
phen vond, dat zijn broer te hard
van stapel liep, maar hij trok zich
daarvan niets aan: „Wat bedoel je
daarmee? Welk filiaal in Bir
mingham?"
Stevie liet het nu verder maar aan
zijn broer over. „Oom Franz heeft
daar een schrootbedrijf. Hij is er een
jaar geleden mee begonnen, maar de
vent die er nu de leiding heeft, deugt
niet. Oom Franz denkt, dat wij er
een succes van kunnen maken".
„Een schrootbedrijf?" vroeg Paul in
opperste verwondering.
„Wat anders? Oom Franz is dè
schrootkoning van het land".
„Ja", zei Paul, „dat is hij en toen ik
een jaar of twee ouder was dan jullie
nu, wilde hij mij tot kroonprins be
noemen. Ik heb voor de eer bedankt
en daar feliciteer ik mezelf nog altijd
mee, als ik terug kijk op mijn leven".
„Maar daarom gaat het nu juist.
Luit." zei Andy nadrukkelijk, „u
kijkt terug op uw leven, maar het
gaat ons om ons leven en wij hebben
geen van tweeën zin ons hief dood te
kniezen".
Stephen wilde tussenbeide komen,
maar Andy was hem al voor: „Ik
bedoel niet. dat u zich hier hebt
dood gekniesd. Luit. U hebt keihard
gewerkt, maar wij willen nu een
maal wat anders en als wij een kans
krijgen, willen wij die aangrijpen.
Wij hebben erover gepraat". Paul
die nog altijd niet over zijn vi
dering heen was, zei: „Jullie
erover gepraat? Bedoel
moeder en met oom
Simon?"
„Niet met moeder", zei SI
„wij hebben er wel over
maar wij vonden, dat wij
niet in moesten halen voor hel
u er helemaal niets van
weten".
Vreemd dacht Paul, en toch
lijk ook een tikje roerend. Het
te voor de jongens, dat zij hl
begrepen, waar Claire's loyi
zou liggen. Maar wat zou oom!
genieten van deze gang van I
na alles wat hij in de afgd
zevenentwintig jaar van Paul I
ren had gekregen over de sc|
handel. „Nu ja, jullie hebben li
gezegd; laat me er nu maar
eens over praten met die i
boef".
„Wilt u geen bijzonderhedi
ten?" vroeg Stevie. Paul zei,
er geen behoefte aan had, mi
hij, als hij ze dan toch moest
ze liever van oom Franz h<
Opgelucht stonden zij op.
bij de deur waren, zei Pat
„Jullie hebben me in elk
onder de neus gewreven,
schrootgeld heb gebruikt or
een beetje welvarend te hi
de oorlog".
„Daaraan hebben wij wel ge
Luit, maar dat vonden wij eer
onder de gordel", zei Stephe
net.
Paul was blij, dat hij nog ev
kreeg om na te denken voo
Franz kwam. Hij keek uit hef
daarvoor had hij nu al dieVZ/A.V
gezwoegd en geen van zijn ,Waar i
wilde zijn werk voortzetten J'n mjin
mand dat zou doen. moest 1 chuwei
kleinzoon zijn en zelfs dat leijgen om
niet waarschijnlijk. Toen d(!en dai
heer binnenkwam, stelde P^un bes
zichzelf vast, dat hij hem nofcooi at
zo onzeker had gezien en ifcie men
hem een opgewekt gevoel, aalkuni
„Nu, oom Franz", zei hij, „ik ian h.t
derstel dat ze u al verteld h iad j
dat ik niet tegen hen in ben $0ven d
hoewel het in strijd is metifT
plannen voor hun toekom!
het uw idee of het hunne?" e stukl
„Het mijne, Paul," zei oom ramm»!
„Ik geloof, dat het alleen mi amener
soenlijk is, als ik probeer je i*en he!>
mijn motleven duidelijk te ni™,. rtpf
Hij ging in Claires stoel zit mSDrin
stak een van zijn grote Hol iraeenin
sigaren aan. Een wolk blauw jj- Ik
uitblazend zei hij: „Ik heb e eèn'vnn
tief en het is geen eigenbelai P vakid
„Wilt u daarmee zeggen, dal xclusivi
met Andy eens bent. dat het at ze j.
landbouw in Engeland geda%uik he
looi. di
Wordt f ,et als r
mooie",
L,!oppen<