In Nederland is nogal wat aan de hand Praten ze in de kerk nog steeds over dat soort dingen? H.kok kampen; VANDAAG Voorbijganger de 'kleureilFe Film „BEHIND THlfcr HIDING PLACE1 ZATERDAG 17 SEPTEMBER 1977 KERK Trouw/Kwartetffi) door A. J. Klei Toen het steno-meisje (een bijverdienende neerlandica van gereformeerde komaf) mij de vonge week het door haar uitgetikte verslag van het gezangendebat op de christelijke gereformeerde sYnode aangaf, vroeg ze: praten ze in de kerk nog steeds over dat soort dingen? Ten slotte was het al meer dan veertig Jaar geleden dat haar voorzaten kibbelden over gezangen Ja. antwoordde ik. maar 't gebeurt wel telkens in een ander soort kerk. Dat van haar voorgeslacht wist ik. dank zij een kleine, en naar ik meen volstrekt onschuldige, beroepsafwijking. Ik kan namelijk niet nalaten om, wanneer iemands achternaam gelijk is aan die van een dominee, te informeren: ben je soms nog familie van Aldus wist ik dat een oude oom van onze literaire stenokracht op een zondag in 1933, nadat de synode van de gereformeerde kerken besloten had het te wagen met een bundeltje van 29 gezangen, voor 't eerst een gezang had doen aanheffen in de eredienst, en dat dit niet zonder tegenkanting was geschied. Opmerkelijk was dat de volgende ochtend verscheidene collega's van mijn leeftijdsklasse met het bedoelde verslag voor zich. verhalen gingen doen uit onze vaderlandse gezangenstrijd. WIJ hadden een groenteboer die dreunend de kerk uitliep als de dominee een gezang opgaf Uc had een oom die als hij op 't psalmbord meer dan één gezang zag staan, ijlings de kerk verliet omdat er dan zonder twijfel een ethische dominee op de kansel zou verschijnen onze dominee kwam ook altijd met die tekst van Paulus over geestelijke liederen aan. als mijn vader tegensputterde Uit deze citaten moge blijken op welk een degelijk plan de onderlinge conversatie op onze redactie zich beweegt. Doch dit terzijde. Op zeker moment merkte iemand op. dat de christelijke gereformeerden eigenlijk gewoon een halve eeuw achter de gewone gereformeerden aansjouwden. En ziehier, waarde lezers, mijn tekst voor hedenmorgen. Laten we om te beginnen vaststellen dat de. wat we dan maar blijven noemen, gewone gereformeerden geen enkele reden hebben om zich voorlijke lieden te achten, want zij lopen op hun beurt weer op een behoorlijke afstand achter de hervormden aan. Professor Van Niftrik, die het altijd aardig kon zeggen, gooide in een dlepborende discussie over de verhouding tussen de hervormde kerk en de gereformeerde kerken zijn gereformeerde gesprekspartners eens voor de voet: och wat. allemaal geklets, ons enige verschil is dat jullie gereformeerden vijftig Jaar achter ons aanhobbelen! En wie 't liever van professor Berkhof wil horen. Vignet op de titelpagina van „Was ons hart niet brandende in ons?" die merkte een aantal jaren terug bij een conferentie van gereformeerde predikanten op: wij hebben onze Kuitert-en al ver voor de oorlog gehad. Ik werd dit laatste woord indachtig toen ik het boek bekeek dat ik een dezer dagen voor een gulden van de markt bij het Waterlooplein meenam: „Was ons hart niet brandende in ons." een bundel met tien jeugdpreken van dr H. T Oberman, de gevierde Rotterdamse hervormde dominee, die 31 augustus 1924 op veertigjarige leeftijd stierf. Zijn vader was ook predikant, een man die sterk geboeid werd door Abraham Kuyper, maar toch niet meeging met de doleantie. Dr. H. T. Oberman had de bijbel van huis uit leren kennen als het letterlijk geïnspireerd Woord van God, maar bij zijn studie kwam hij een heel andere bijbelbeschouwing tegen en de jonge Oberman zat ermee: leidt de wetenschap, het kritisch bestuderen van de bijbel, tot ongeloof of is hier een mogelijkheid tot beter verstaan van de bijbel? Oberman kwam er na de nodige strijd uit, en hier is het slot van zijn jeugdpreek over „Godsdienst en Wetenschap". Ik citeer: „Wat heb ik aan een oplossing van het vraagstuk godsdienst of wetenschap, als ik zelf niet kom tot de geestelijke ervaringen, die er moeten zijn om boven het verstandelijke standpunt uit te komen? Neem dan de proef! Ook hier geldt het diepe woord van Christus: „Wie Mijn wil zal doen. die zal van deze leer bekennen of zij uit God is. dan of Ik van mijzelven spreek." De kenners merken het al: dr H. T. Oberman was ethisch, daarvoor hoef je maar te letten op dat woordje „ervaringen". Een gereformeerde jongeman, die eens uit nieuwsgierigheid naar een van de vermaarde jeugddiensten van Oberman in de Rotterdamse Zuiderkerk was geweest, kreeg van zijn vader te horen: ik zie je nog liever op zondag in het stadion (waarop die knap geantwoord moet hebben: had ik dèt geweten!). Maar nu. ruim vijftig jaar later, loopt er in de gereformeerde kerken een zekere professor Kuitertrond. die in zijn laatste boek „Wat heet geloven?" ongeveer hetzelfde vertelt (als ik het tenminste goed begrijp): niets nazeggen, als het niet door jezelf is heengegaan. En om deze publikatle wordt de heer Kuitert nauwelijks lastig gevallen, dus kunnen we nagaan. Ik wou met deze uitwijding maar zeggen, dat de gereformeerde kerken op een (steeds minder voorzichtige) afstand van de hervormde kerk te vinden zijn, en dat de christelijke gereformeerden déér weer achteraan komen, maar of het vijftig jaar zal duren voordat zij daar nieuwere bijbelbeschouwingen in huis toelaten is een tweede: de tijd gaat steeds sneller en er zijn al voortekenen. Achter de christelijke gereformeerde kerken zie ik de gereformeerde gemeenten aankomen, en is het zo gek om te veronderstellen dat die omstreeks het jaar tweeduizend gaan discussiëren over gezangen? En het zou me niet verbazen als dan de christelijke gereformeerden weer net toe zijn aan een vrouwelijke dominee. Ik bedoel maar Ja, wat bedoel ik? Dat alles gewoon een kwestie van tijd is? Ik bedoel te zeggen dat de kerk inderdaad steeds over „dat soort dingen" (en. mogen we verwachten, andere dingen) zal blijven praten, omdat we immers maar ten dele kennen, hetgeen in zekere zin gerustellend is. door prof. dr D. C. Mulder De ontmoeting met aanhan gers van andere religies dan de christelijke was voor ons in Ne derland tot aan de tweede we reldoorlog een zaak die ver van ons af lag. Wel werd in Neder land op intensieve wijze en hoog peil de godsdienstweten schap beoefend en ook waren de Nederlandse christenen via de zendingsarbeid betrokken op andere religies overzee (voornamelijk in Indonesië!, maar zelden was er de moge lijkheid van een regelrechte U®J] boekennieuws WAT EEN WERELO 176 bil18,90 Op avontuur mei óe zorxUng Dtnig boet ende vemaian van ontmoetingen met inle nen clochards, fcanmbaien enz Verhalen die leget* een avontuurde reportage mn ml veie landen Mei veel toto Sipfce van der Land GOD ZOEKT MENSEN 144 bil18,90 Met Pauius en Johannes dp reis door de wereld van toen en nu Een 1 ascmerend verslag van een reis door de wereld van de eerste chnstenen Met veel prachtige HET EVANGEUE IN OE GRIEKS-ROMEINSE WERELO 174 bit. f 18,75 Op boeiende wi)ie knjgt de lezer tstcM m de religieuze wereld, waann het evangelie m oe nersie eeuwen van onze laarteHmg verkondigd werd Or G. J O AakJert VAN HUISGEMEENTE TOT WERELDKERK 140 Mx.. 14.90 christendom OR boek laat zien de vervolgingen de kerk enkele eeuwen later bijna op één stoel zit met de machthebbers, waarna de secularisatie beget Varkrt/gbaar In de boekhandel Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 WestWaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 ontmoeting met een andersge lovige. De éne grote uitzonde ring werd gevormd door onze joodse landgenoten. Hen heb ben we eeuwenlang in ons mid den gehad maar, al werd er aan Israël aandacht besteed, er kan toch niet gezegd worden dat er tot aan de laatste oorlog spra ke was van een intensieve dia loog tussen christenen en joden. Inmiddels is de situatie radicaal ver anderd. Evenals in andere landen in Europa hebben zich ook in Neder land honderdduizenden aanhangers van andere religies gevestigd, velen wellicht als langstrekkende buiten landse werknemers maar toch ook velen met de kennelijke bedoeling om hier te blijven. Het is moeilijk om een juiste schatting te maken van hun aantal, maar lk vermoed dat gesproken kan worden van 150.000 tot 200.000 moslims, van 30.000 hin does en 15.000 boeddhisten Daarbij moeten gevoegd worden de joodse Nederlanders en een groeiend aantal Nederlanders van oorspronkelijk christehjken huize, die aanhangers zijn geworden van een andere reli gieuze richting. Christenen in Neder land staan ten gevolge van deze ont wikkeling vrij onverwacht voor een nieuwe uitdaging. De andersgelovi gen zijn geen verre vreemden meer maar dichtbije naasten. Niet gemakkelijk Met die naasten moeten we leren omgaan en dat valt niet altijd ge makkelijk. Al direct rijst de kwestie van de vrijheid tot uitoefening van de godsdienst. In theorie zullen we allen dit mensenrecht graag willen erkennen, maar we komen nu te staan voor de praktijk van andersge lovigen die vragen om erkenning van hun recht om godsdienstige feestda gen te vieren, om gewijde ruimten te gebruiken, om religieuze voorschrif ten na te komen en dan blijkt onze maatschappij niet altijd voldoende verdraagzaam. Dialoog met onze an dersgelovige medeburgers zal daar om nodig zijn om een open. vreedza me en rechtvaardige samenleving te blijven bouwen. Wie zich in een ontmoeting met an dersgelovigen begeeft, zal merken dat de gesprekken in eerste instantie meestal zullen gaan over genoemde rechten. Dat is niet verwonderlijk. Pas wanneer de moslim of hindoe in ons land zich geaccepteerd voelt als geheel gelijkberechtigde medebur ger. gaat de deur open voor een twee de. diepere vorm van dialoog: een ontmoeting waarin men eikaars overtuiging probeert te verstaan, waarin men met respect naar elkaar luistert en de uitdaging voor eigen geloof opneemt, die er ligt in een contact met een medemens van ge heel andere levensvisie. allerlei manieren dergelijke ontmoe tingen belegd en het is niet ondien stig om een aantal hiervan op een rij te zetten. De lezer moet er dan wel rekening mee houden dat niet alle initiatieven op dit gebied aan de schrijver bekend zijn respectievelijk hier vermeld kunnen worden. Het gaat nu vooral om enkele activitei ten van meer landelijke aard. In relatie tussen joden en christenen is in ons land na de tweede wereld oorlog een belangrijke wending ge komen. Ontmoetingen in en buiten leerhuizen zijn veelvuldig en onder christenen is de aandacht voor Is raël sterk gegroeid. We kunnen in dit artikel hierop slechts zijdelings wijzen maar het moet wel gememo reerd worden. Men zou kunnen zeg gen dat openheid van christenen voor elkaar (de oecumenische bewe ging). openheid voor de joodse naas ten en openheid voor aanhangers van andere religies met elkaar sa menhangen. Waar de eerste twee ontbreken, kan men de derde niet verwachten. Beweging Activiteiten Er worden op het moment al op 8edert eind 1974 bestaat er een re gelmatige vorm van ontmoeting tus sen christenen en moslims. Uit een ontmoetingsdag belegd door de Ne derlandse Zendingsraad is een comi té ontstaan waarin vertegenwoordi gers van kerk en islam samen spre ken. In 1976 is een tweede ontmoe tingsdag gehouden en in januari 1978 zal een derde volgen Onder werp van gesprek is hoofdzakelijk de vraag hoe moslims in dit land in alle vrijheid naar hun geloof kunnen leven. Sinds 1973 bestaat er een Neder landse afdeling van het Europese comité voor joden, christenen en moslims (J.C.M.). Men komt regel matig bijeen en gemiddeld eens per jaar wordt er een conferentie belegd. De beweging is klein van omvang maar interessant omdat hier inder daad fundamentele vragen aan de orde worden gesteld. Zo voerde een conferentie in 1976 over de geloofs crisis in de drie religies tot zeer openhartige en geëngageerde ge sprekken. Dit jaar is als onderwerp in discussie het gezag dat in de drie religies aan de respectieve heilige geschriften wordt toegekend. Religie en vrede Gewezen mag vervolgens worden op twee organisaties die een breder ge bied bestrijken. Al een aantal jaren bestaat er een Instituut voor Gods dienstcommunicatie. gevestigd te Rotterdam en gelieerd aan de inter nationale beweging „Wereldgesprek der godsdiensten." Dr R Boeke is de toegewijde en bezielende secretaris van dit instituut. Vanuit deze hoek zijn twee andere activiteiten ont wikkeld Er is een Raad van Religies gevormd onder voorzitterschap van Prof Smits, waarin aanhangers van een breed scala van religies deelne men. Bovendien is er een Gods- dienstwetenschappelijk Advies team tot stand gekomen onder voor zitterschap van Dr Waardenburg. Dit team staat ter beschikking van docenten godsdienstonderwijs. Het kan bijzonder nuttig werk doen voor de bevordering van een juiste beeld vorming omtrent religies, en die beeldvorming is het begin van een respectvolle omgang met elkaar. Verder treffen we een Nederlandse afdeling aan van de wereldconferen tie voor religie en vrede. Nadat deze wereldwijde beweging in 1974 in Leuven had vergaderd, is deze Ne derlandse groep ontstaan Uiteraard is in haar midden vooral de vraag aan de orde hoe aanhangers van verschillende godsdiensten de vrede kunnen bevorderen. Al met al is er in Nederland nogal wat aan de hand op het gebied van de dialoog. Een zwak punt in al deze bewegingen is echter dat ze nog te veel afhangen van persoonlijke geïnteresseerdheid van de deelne mers. Die zijn al te vaak generaals zonder leger. Men kan hoge waarde ring hebben voor de genomen initia tieven en zich toch afvragen of de dialoog tussen gelovigen van allerlei overtuiging in niet wat officiëlere banen geleid moet worden. Wellicht zou een initiatief van de Raad van Kerken op dit gebied kunnen helpen. ADVERTENTIE Dit is het tweede artikel over de dia loog van prof. dr D. C. Mulder, voor zitter van de onderafdeling van de wereldraad van kerken voor de dia loog. Het eerste stond in onze krant van gisteren en de illustratie is (weer) uit „Jerusalem, holy business as usual" van Shemuel Katz. - toelichtingen woordenlijst - reoisier - kaarten Formaat: 11 18 cm Prijs: f 18,50 (exclusief venendkos- Het nieuwe testament i voorzien van: vele foto's in kleur - kaarten plattegronden igrondn - duideliike lener Formaat: 20 x 27 cm. Prijs: 719.90 (exclusie» verzendkos ten). Ook verkrijgbaar bij de boekhandel Nederlands Bijbelgenootschap Postbus 620. Haarlem Tel 023-259501 GEEF ZE TE ETEN (Markus 6,35-40) Dit verhaal noemen we de wonderbare spijziging omdat g geheim van deze maaltijd niet kennen. Opnieuw is een grote fJL menigte Jezus gevolgd. Het is U geworden en men is van de bewoonde plaatsen nog al verwijderd. De discipelen makff zich zorgen en stellen Jezus vod I deze mensen de raad te geven of ergens brood te kopen. Misschiq hebben ze wel gedacht: dan zijcj ze even kwijt en dat zou voor alk partijen wel eens het beste kunAd zijn. Jezus' reactie is verbijstert Geven jullie ze te eten! Even dei de discipelen dat ze voor een fot bedrag brood moeten gaan kod dat geld er? Maar de Heer vraai hoeveel brood ze bij zich hebbel Vijf en twee vissen. Het klinkt j kortaf, zo weinig is het. Het stelr veel voor. Nog verbijsterender if Jezus' opdracht daarna, dat de mensen moeten gaan zitten, in groepen van honderd en vijftig, frac Voorlopig even dit: de omgangprms deze Jezus stelt voor verrassing^ vai Je ziet je ineens gesteld voor he prog menselijk onmogelijke. Geef ze ferii eten! Dat hoort bij deze omgan !ien Heer daagtzijn leerlingen uit. Z die moeten een stuk le te verantwoordelijkheid op zich de durven nemen. En zelfs na een Ha eerste afweer van de kant van d de v discipelen gaat de Heer niet om nnu gaat integendeel verder. Ze mo^natii de mensen laten plaats nemen, pas wonderbare spijziging is een tel»beze Ook in dit wonderbaar begin. Z pree omgang is nooit vervelend, maa» laa gaat van verrassing tot verrassi er c En houdt ons in verwondering fid k beweging. Geef ze te eten! Kijk gei maar eens om je heen wat je ku Er is meer mogelijk dan je denk} frac Ook als ze met vijf braden en t\tf Tl vissen komen. Ook het weinige en g hier, wordt niet meteen prek weggeschoven. Er gebeurt iets i in Alleen op die manier wordt het Br°c geheim openbaar. pstell r-prc paar —ft. var Vai uit Beroepingswerk NED HERV. KERK Beroepen te Kinderwijk: H. Sni/v IJsselmuiden; te De Bilt: J A. (J(J berg te Ommen. Aangenomen naar Bovenhari veld: dr I. Boot te Nijkerkerve Bedankt voor Daarle: H. N# eei Hoogblokland. REC GEREF. KERKEN „fjj Aangenomen naar Enkhuizen: I v.d. Brink te Nijmegen; naar?e 13 kum: A. J. Bos te Berkel ITVOO 'Zijn GEREF. KERKEN (VRIJG.) BkblS Beroepen te Musselkanaal-Val mond en te Lelystad W. Tie4eSt,aa kand. te Groningen. jnen GEREF. KERKEN (VRIJG Beroepbaar gesteld door de ken <j Arnhem: A. den Boer, Lekstra»acht te Apeldoorn. j ënten VRIJE EV. GEM. Aangenomen naar Gorkum. Bliek verbonden aan de chr. 1 Utrecht, wonende te Zeist. OUD. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Doom: C. Smits te sendam. .Afn (r - Jen zi r- Mfeicht t de 'im vai een itsgeb otale DOOPSGEZ. BROEDERSCHA - ove Ds. E. I. T. van der Zee te Haasen a mermeer is niet beroepen te apot] Annaparochie c.a. ssyste Op of regist Vandaag is de heer C Schijve*>at:ën jaar organist in de hervormde sen d van Oostburg in Zeeuws-Vla gehri ren. De nu tachtigjarige orgar jinatii nog elke zondag actief Vanm Jruin is er in het hervormd kerkceite vaa een receptie. j,asis chtse C. Schijve Prof. W. K. Grossoi Prof. dr. W. K. Grossouw heef dagmiddag zijn afscheidsrei houden als hoogleraar in de ei van het nieuwe testament katholieke universiteit te Niji Grossouws laatste college wi teld „Paulus onder de Jodi ging in op de vraag, of Pauli volk verraden heeft. (Een kijkje achter de schermen schuilplaats") uil het leven van CORRIE TEN BOO» Stichting „Woord en Beeld" Heemstede nieuw telef. nr: (9-17 u

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2