L'Er zijn te weinig Aanstellers %ij het ^Nederlands theater' Chemicaliën in discussie Wetenschap en techniek Andrea Domburg, koningin Wilhelmina p Soldaat van Oranje: f r 'Ik heb ook dat eigenwijze dat koningin Wilhelmina kenmerkte' Verrassende wolken BINNENLAND door Rob Foppema 'ARTpRDAG^7_SEPTEMBERJ977^ (m/i hebbei Trouw/Kwartet 21 nmg le fcP bezit j loor Fred Lammers order» minsti ding spreeki n,róleiMSTELVEEN Andrea lomburg zal er niet bij zijn als 21 september in aanwezig- id van het Koninklijk paar film „Soldaat van Oranje," ibaseerd op de in boekvorm -'rschenen belevenissen van dan trik Hazelhoff Roelfzema, in Iremière gaat. "Erik Hazelhoff ras, toen koningin Wilhelmina jring fi 1945 terugkeerde in het be- j van fijde vaderland, haar adju- 652,--|ant en die episode krijgt in de -comni|m extra aandacht. Andrea 543 ..Kjmburg geeft onze vorige Ko- jSgr'en|fflgin gestalte, gehuld in nauwkeurig nagemaakte kle- ling zoals Wilhelmina die uspoa^roeg, met watten opgevulde rangen en een schuimrubber irothese om het lijf ingew e heefe actrice laat bij die première ver lek gaan. omdat zij volgende week 'ingend in Frankrijk moet zijn, het id waar zij met haar man, de Posthuma de l blad een groot deel van het jaar enheden zt »Js je er ni iVMTgen je te z Idle hebt ged in verder v Raadhjoont." Ik vind het wel jammer dat af moet laten weten, want ik had bningin Juliana graag eens per- ïonlijk ontmoet. Maar aan de ande- kant ben ik blij dat het zo is elopen. Ik kan niet tegen premières. Voeger was ik er dagenlang dood- Tek van. Er wordt bij dat soort gele- ènheden zoveel komedie gespeeld niet bent, hoeft niemand zeggen, dat je het prach- gedaan, terwijl ze drie deu- vertellen: dat mens heeft f ook niet veel van terecht ge dacht." oloqie laar komt bij. dat je voor zo'n gala- borstelling een heel mooie jurk b b loet kopen en daar heb ik het geld >1 ij liet voor. Niet dat ik zielig wil doen 0 J "T dat ik arm ben. maar in Frankrijk lef ik als de vrouw van een kunst- ilder, niet als een actrice. Als :e Koningin vindt dat de wijze er laarop ik haar moeder speel een xhertje is, hoeft zij zichzelf nu geen iweld aan te doen door beleefd tóch vriendelijks tegen mij te zeg- ..Hoe Juliana en haar kinderen »'t zullen vinden, daar ben ik erg overi^nieuwd naar en eerlijk gezegd ook ogie een beetje bang voor Als er |ensen zijn die de oude Koningin bed hebben gekend, zijn zij het n ae ak]verzucht Andrea in haar Am- lelveense flat. De 54-jarige actrice nlichtPft ve'e grote rollen gespeeld. Die Tilhelmina creatie is echter, naar hdrea Domburg zonder een mo il biblitent te aarzelen vertelt, tot nu toe stratie#ar mooiste rol geweest, maar ook 1 moeilijkste. leen fantasiefiguur uitbeelden: ga er maar mij voor deze film lang gedacht An- aan beginnen? Er nog zoveel mensen in leven die rnlijke herinneringen aan ko- igin Wilhelmina hebben, die je op vingers kunnen tikken. Het is n fantasiefiguur die je neerzet, it maakt die rol zo zwaar. En dan die publiciteit die eraan wordt ;even Dat hadden ze niet gedaan ik juffrouw Jansen had gespeeld. I ben wel eens bang dat daardoor fl mensen teleurgesteld zullen zijn ze de film gaan zien." it haar toch Ja deed zeggen? „Ik ekt dofb altijd vrouwen met karakter ge- Stellinrcld Wilhelmina was zo'n vrouw "*t diepgang Zij had dat pure calvi- me, dat wij Nederlanders alle- ial ergens hebben, gelovig of niet. 'ding <^lhelmina deed alles vanuit God. aansar leven was doortrokken van dat rke Godsbewustzijn. Dat heb ik >r mezelf zwaar laten meespelen, ihelmina was ook iemand, die, ai zij duizend keer de Koningin. merk Wet bliek toch verlangen. De mensen betalen er toch voor" „Niet verzuurd" Andrea Is „niet verzuurd" door die teleurstellende ervaringen. „Het to neel heeft mij niet afgedankt, ik heb nee gezegd tegen het toneel maar in mijn hart blijf ik natuurlijk actrice". Na haar afscheid van het theater bleef Andrea film en televisie doen. Wilhelmina is nog maar nauwelijks achter de rug of er is alweer sprake van een andere belangrijke filmrol, die van Kniertje in „Op hoop van zegen". Andrea zegt daarover: „BIJ Kniertje is het net zo als bij konin gin Wilhelmina, dat sterke karakter dat erachter staat, waar je alsmaar doorheen moet" Wat kinderseries betreft merkt An drea in verband met haar kritiek op „Bobo" op dat zij drie Jaar heeft Foto Bert Nienhuis meegedaan aan Hameien. „Dat was verrukkelijk. Kwam er maar een vervolg op! Het was een sprookjes wereld maar het sprookje is belang rijk voor een mens. We doen alle maal wel heel eigenwijs maar in je hart blijf Je toch altijd kind." An drea is gesteld op kinderen. Dat zij ze zelf niet heeft is. naar ze toegeeft, lange tijd iets dat een grote rol ln het leven van haar en haar man heeft gespeeld. „Tegenwoordig zijn we daar aardig overheen. Ferdie zei onlangs:„Als we kinderen hadden gekregen moest ik nou misschien op de vuist met een zoon van achttien die aan de drugs was! We hebben echter altijd kinderen en Jonge men sen om ons heen. We zijn in Frank rijk „tata" (tante) en „tonton" (oompje). Watermolen Dat leven in Frankrijk speelt zich voor Andrea en haar man af in zuid Normandiè. waar ze negen Jaar gele den in een dorp met nauwelijks vier honderd inwoners voor een appel en een ei een vervallen watermolen kochten. „Die hebben we in de loop der Jaren stukje bij beetje opge knapt. Onze molen ziet er nu uit als een paleisje. Het is er heerlijk wo nen Onze dichtstbijzijnde buur. een rijke boerin rijk in land woont tUn minuten lopen bij ons vandaan De natuur is er zo prachtig dat een mens zich afvraagt waarom er zo veel oorlog en ruzie moet zijn op de wereld, want het nieuws dringt ook daar tot je door. Het is een onder werp dat ons beiden sterk bezig houdt. We krijgen er zelfs wel eens woorden over. Allebei zijn we artls- ten. Dat maakt het leven er niet gemakkelijker op, wel boeiender In Nederland zijn er velen die niet begrijpen waarom Andrea zo vaak ln dat ruige Normandiè zit. Ze vin den dat we ons daar hebben begra ven Dat zeiden ze ook toen we naar Giethoorn gingen Ik heb toen ge zegd: nee hoor. Jullie begraven Je in de kroegen van Amsterdam! Toch zou ik niet zonder Nederland kun nen. Ik geloof dat lk heimwee zou krijgen als ik niet telkens een poosje naar Nederland zou kunnen gaan. Nederland is voor mij toch mijn tehuis. Frankrijk het avontuur." Toen ik hier veertien dagen geleden schreef dat chemi caliën volgens een aantal mensen vrij weinig kanker veroorzaken, was te verwachten dat daar verontruste reacties op zouden komen. WIK, het weekblad van de Industriebond NVV, schrijft deze week dat de tendens van het verhaal gevaarlijk lijkt. Dat het gevaar om kanker te krijgen door blootstelling aan chemische stoffen in de indus trie. gemiddeld te vergelijken zou zijn met het roken van één (extra) sigaret per dag. is een vergelijking waar WIK om ver schillende redenen bezwaar te gen heeft. „In de eerste plaats bestaat er in de meeste West- europese landen nauwelijks een goede registratie van be roepsziekten." Daar heeft het blad gelijk in, en dat maakt het inderdaad onmogelijk om op dit terrein keiharde uitspraken te doen. Het argument kan zelfs wor den aangescherpt en dichter bij huis gebracht: Er zijn in Nederland ooit aanzetten ge weest om te komen tot een degelijke registratie van kan kergevallen. Een soort gege vens dat voor onderzoek erg nuttig kan zijn, maar de aan zetten zijn verzand. Het mag lijken dat dit veel verder gaat dan de registratie van beroepsziekten, maar dat is inderdaad schijn. Want „be roepsziekte" lijkt een eendui dig woord te zijn, maar het is ln de praktijk zelden mogelijk om vast te stellen dat dit indi viduele ziektegeval direct ver oorzaakt is door deze werksi tuatie. Bijna altijd gaat het om verhoogde kansen op een kwaal die ook de nietsdoende mens kan treffen. In zo'n situa tie is degelijke statistiek haast de enige mogelijkheid om het verband tussen gevolg en mo gelijke ooraaak op te sporen. Geen bewijs Daarom bewijst het niets om een recent voorbeeld aan te halen wanneer de Arbeidsin spectie meedeelt dat haar geen gevallen van huidkanker be kend zijn in samenhang met het gebruik van snij- en koel vloeistoffen in de metaalbe werking. Dat kan komen door dat zulke gevallen inderdaad niet bestaan, of doordat ze niet gemeld worden, of doordat de samenhang niet wordt opge merkt. Het enige dat we weten, is dat het er niet veel kunnen zijn, omdat het anders waar schijnlijk toch was opgevallen. (Op grond van buitenlandse gegevens zouden enkele tien tallen gevallen ln Nederland per Jaar waarschijnlijk lijken). Een tweede bezwaar van WIK is dat mensen die een sigaret opsteken, „zelf ln alle vrijheid een bepaald risico voor hun gezondheid nemen. Een risico waar we helemaal niet op wil len afdingen overigens. Dat zelfde geldt voor mensen die te veel eten of te veel alcoholo- sche dranken tot zich nemen. Maar een werknemer die dage lijks allerhande chemische stoffen naar binnen krijgt in de fabriek, loopt risico's omdat zijn werkgever hem dwingt die risico's te lopen. Vaak verkeert die werknemer zelfs nog in on wetendheid over de stoffen en de daaraan verbonden risico's. En dat is natuurlijk andere koek", aldus het vakbonds weekblad. Ook daarin heeft WIK gelijk. Omdat het hier om onvrijwilli ge risico's gaat. past extra zorgvuldigheid. Die zorgvul digheid is om het welwillend uit te drukken in veel situa ties nog in opbouw. De betref fende wetgeving ook. trou wens Wanneer de mensen van de vakbeweging in dit stadium melden dat zij ln de industrie nog onaanvaardbare toestan den tegenkomen, moet dat se rieus genomen worden. Hanteerbaar Maar alle aandacht die deze problemen terecht krijgen, bergt het gevaar in zich dat ze in ons denken buitensporige afmetingen gaan aannemen Er zijn de laatste tijd aanwij zingen dat er iets dergelijks aan de hand is. Een aantal van die aanwijzingen hebben we veertien dagen geleden op een rijtje gezet. Niet om de risico's te kleineren of weg te praten met een verhaal over een siga ret meer of minder. Wel om met een hanteerbare vergelij king duidelijk te maken wat volgens bona fide schattingen ongeveer de omvang van het probleem is. en daarmee zinlo ze en schadelijke paniekreac ties te ondervangen. Er moet inderdaad doorgewerkt wor den aan het indammen van schadelijke stoffen in de indus trie, maar bij voorkeur met ge zond verstand en gevoel voor verhoudingen. Intussen blijft staan dat de schatting van het totale risico een element van natte-vinger- werk inhoudt, omdat de basis gegevens niet volledig zijn. Maar de vinger van mijn kroongetuige. John Higginson, ligt in ieder geval zeer dicht aan de pols. want zijn Interna tionaal bureau voor kankeron derzoek (IARC) doet weinig anders dan die gegevens bijs pijkeren. Hij behoort in ieder geval niet tot de categorie van „wetenschappers in dienst van de industrie" die „geruststel lende praatjes" afsteekt, een onderdeel in de argumentatie van WIK dat mij minder door timmerd lijkt De gedachten van dr. Higgin son overigens (en de tekening) trof ik aan in Unlterra, een maandblad van de milieu-or ganisatie van de Verenigde Na ties, UNEP. Weliswaar een multinationale instelling, maar niet in de betekenis waar de industriebond het nogal eens moeilijk mee heeft. Hoewel de stemkunde niet vandaag of gisteren is. hebben we tot voor kort de meest massieve objecten in ons eigen melkwegstelsel over het hoofd gezien Liever gezegd, we hebben er dwars door heen gekeken, want het zijn gigantische gaswolken Dat er her en der IJl gas zat, wisten we al sinds de beginja ren van de radioastronomle. die uit de radiostraling van wa terstofatomen kon opmaken dat de melkweg net zo'n spi raalstructuur heek als andere sterrenstelsels (Die andere stelsels konden we „van bo ven' bekijken, in de melkweg zitten we zelf ln een spiraal- arm, zodat de structuur niet aan de verdeling van de ster ren te zien is.) Wat met een radiotelescoop niet valt waar te nemen, zijn combinaties van twee water stofatomen moleculen water stofgas Dat lijkt een forse mis ser te zijn geweest, want langs een omweg is aannemelijk ge maakt dat er enkele duizenden reusachtige moleculaire wol ken bestaan, die elk zo'n hon derdduizend maal zo veel ma terie bevatten als onze zon Maar hun omvang ligt ln de orde van honderdduizenden miljarden kilometers (tiental len lichtjaren), zodat we er let terlijk dwars doorheen kijken. Hun bestaan werd verraden door de radiostraling van een ander gas dat er in voorkomt, koolmonoxide. Niet alleen zijn die wolken de massiefste afzonderlijke objec ten in ons eigen sterrenstelsel, ze zijn ook actief bezig met de vorming van nieuwe sterren. Er zijn plaatselijke verdichtin gen in waar te nemen, die ken nelijk onder eigen zwaarte kracht verder Inkrimpen en al wat (infrarode) warmtestraling uitzenden. Naar mate dat ln elkaar vallen verder doorgaat, loopt de temperatuur steeds meer op. tot tenslotte kernfu sie-reacties beginnen en een jonge ster geboren Is. Zoals bij elke astronomische nieuwigheid zijn er nog veel meer vragen dan antwoorden, blijkt uit het verslag van een conferentie over de reuzenwol- ken ln Nature (269. 105-106, 1977» Hoe begint zo n verdich ting precies? Waarom zitten die wolken grotendeels op eni ge afstand in een schijfvormig gebied om het centrum van de melkweg? Hoe is het mogelijk dat ze er nog zijn? (Het tempo waarin ze bij stukjes en beetjes ln elkaar zouden moeten val len. is zo groot dat ze Jonger zouden moeten zijn dan ze re delijkerwijs kunnen zijn.) Kor tom. er is weer werk aan de winkel, aan de basis van de sterrekunde. Letterlijk, deze keer Andrea Domburg: zichzelf en als koningin Wilhelmina „Er wordt bij premières zoveel komedie gespeeld. Als je er niet bent, hoeft niemand tegen je te zeggen, dat je het prachtig hebt gedaan, terwijl ze drie deuren verder vertellen: dat mens heeft er ook niet veel van terecht ge bracht." toch echt vrouw bleef Vrouwen die het opbrengen zo zichzelf te blijven, vind ik geweldig. Dat heeft er niets mee te maken of je koningsgezind bent." Andrea heeft, zoals een goed acteur betaamt, alles gedaan om in de huid van haar personage te kruipen. Wat de buitenkant betreft is dat met hulp van een kundig grimeur zo ge slaagd. dat Andrea „zichzelf bijna niet meer herkende." Maar innerlijk leverde dat ook niet zo veel proble men op. Naarmate zij zich meer in de persoon Wilhelmina verdiepte, aan de hand van boeken die over haar zijn geschreven, foto's en Jour naalopnamen en gesprekken met Erik Hazelhoff Roelfzema, ontdekte zij tal van karaktertrekjes die over eenkwamen. Verlegen „Ik ben evenals koningin Wilhelmi na ontzettend verlegen. Ik heb ook dat halsstarrige, soms het eigenwij ze dat de oude Koningin kenmerkte Ik neem geen rollen aan waar ik niet achter kan staan. Om die reden heb ik vaak rollen geweigerd en ik ga ook niet onder mijn prijs. Ze vinden wel eens dat ik duur ben. Ik weet wel, lk moet helemaal uit Frankrijk komen, maar ai die meters film die ze verschieten met iemand die zoge naamd goedkoop is Als je dat mee telt ben ik helemaal niet zo duur. En dan is er nog iets dat ik met koningin Wilhelmina gemeen heb: mijn gevoe ligheid voor tocht en kou. Voordat we naar Frankrijk gingen hebben we tien jaar ln Giethoorn gewoond. Als ik daar dik ingepakt in de punter stapte, zei Ferdi vaak plagend: „Daar gaat koningin Wilhelmina." Zij was ook erg bang voor kou en kleedde zich altijd dik. Het interes seerde haar niets hoe ze er uitzag, als ze zich maar lekker voelde." Ontroering Een hoogtepunt uit de film is Wllhel- mina's intocht in Den Haag in juni 1945 „Toen die scène dit voorjaar werd opgenomen en ik ln een open auto langs hagen juichende mensen reed. kinderen die met vlaggetjes zwaaiden en nonnetjes die bloemen in de auto wierpen, was ik tijdens de repetitie bij aankomst op het Noord- einde zo ontroerd, dat de tranen over mijn wangen liepen. Ik dacht: zo moet koningin Wilhelmina zich hebben gevoeld. Ik heb een foto van haar gezien bij terugkeer op het Noordeinde. waarop zij zichtbaar ontroerd is. en ontroering zou Wil helmina niet gauw tonen. Ik heb dat maar één keer gehad. Als actrice kun je een tweede keer niet meer echt huilen, maar je moet zo'n ge voel wel over weten te brengen op de mensen. Ik hoop dat het gelukt is." Andrea kijkt strak voor zich uit en zegt: „Veel collega's zullen me wel een aanstelster noemen als ze dat lezen, maar dan zeg ik. er zijn te weinig aanstellers bij het Neder lands theater. Je moet Je als acteur in letterlijke zin aanstellen als het je rol betreft, anders doe je je werk niet goed. Dat is mijn idee. Ik voel zoals ik voel en laat me door niemand de wet voorschrijven." Enige jaren te rug is Andrea gestopt met toneel spelen omdat haar gezondheid dat niet langer toeliet." Het was vooral om psychische redenen, dat ik het theater vaarwel heb gezegd. Toneel is een hard vak voor een gevoels mens als lk. Toen lk mijn ouders vertelde dat ik graag naar de toneel school wilde gaan, gingen ze daar mee akkoord. Vader, die bij de koop vaardij was, vond echter dat ik eerst een diploma in handen moest krij gen voor iets waarmee ik echt mijn brood zou kunnen verdienen Ik ben toen een verpleegstersopleiding gaan volgen in het Wilhelmina Gast huis in Amsterdam. Later heb ik wel eens gedacht dat ik beter verpleeg ster had kunnen blijven. Dan had ik misschien minder verdriet gehad in mijn leven." Dat verdriet was er vooral ln de tijd dat Andrea verbonden was aan de Nederlandse Comedie „Daar was het afschuwelijk met acteurs die zo nodig de mooie meneer en de dame moesten uithangen maar op het laatst vergaten toneel te spelen Er wordt wat afgerammeld op het to neel. Deze week zag lk nog een afle vering van Bobo van de TROS-tv. Wat een rotzooi was dat Ik heb met de telefoon in mijn hand ge staan om ze te vertellen dat ze de boel zaten de beduvelen. Er is over het algemeen bij het Nederlandse theater te weinig liefde voor het vak aanwezig en die liefde mag het pu-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 21