Chris Hillman blijft gewoon mooi zingen
feekendpozzel
Van der Wal laat winst liggen DAMMEN
Zeven wonderkinderen van John Collins
ba 5
Ex-Byrd en zijn groep leggen durf aan de dag
SCANIALUX
NOORWEGEN
al vanaf f.460,-
WMMM
Makarios herdacht
met twee postzegels
Mir*.
BSiSii
Kom naar Utrecht voor onmisbare informatie
U
ITERDAG 17 SEPTEMBER 1977
BINNENLAND
Trouw/Kwartet
13
Een paar maanden terug had
den we het toch bijna meege
maakt: drie stuks authentie
ke ex-Byrds, elk met een ei-
n stel begeleiders in het
isterdamse Concertge-
iuw. Roger McGuinn, Gene
Clark en Chris Hillman. Al
leen David Crosby (ook drum
ier Michael Clarke, maar die
ilt niet mee) zou ontbreken,
aar dat kon de (voor)pret
niet drukken. Crosby was
toch maar een zeurkous en
tonder hem zou het vast veel
leuker zijn.
Bet heeft echter allemaal niet zo
nogen wezen. Malversaties aan het
)rganisatiefront deden de Euro
pees bedoelde toer van het gezel
schap reeds in Engeland stranden,
waarmee een mogelijk uniek ge
beuren aan dit land voorbij ging.
..Clear Sailin" (Asylum AS 53060),
de jongste elpee van Chris Hillman.
":an de droefenis omtrent het con-
ert-dat-niet-doorging slechts ver-
terken. Weliswaar gaat het ner
gens om zeer opzienbarende klan-
;en, en worden er van platen als
deze meer gemaakt dan absoluut
nodig zou zijn: in vergelijking toch
met de rijkelijk eiïge voorganger
„Slippin' Away" heeft Chris' „coun
try, rock"-concept beduidend aan
icht gewonnen en is met name
loor de verhoogde inzet en enig
ivenslustiger compositorisch ma-
iriaal een resultaat bereikt dat
ich niet zelden weet te verheffen
iven hetgeen deze branche ge-
liddeld oplevert. Hillman en zijn
p leggen wat meer durf aan de
g, een fikse gitaarriedel wordt bij
ijd en wijle niet geschuwd, nu en
lan scheurt er een vette sax door
Ie groeven, ik bedoel: dat maakt
ideze muziek allemaal zoveel aardi
ger dan dat hardnekkig volgehou-
len lievige gedoe omtrent grazige
reiden en koele bergmeertjes. en
iatuurlijk ook: De Zin Van Het
ven. Dergelijke klanken zijn nu
noegzaam bekend. Wil het leuk
ilijven. dan moet er hier en daar
:h wat peper in het achterwerk.
Hillman lijkt dat wel door te heb
ben, maar vergeet intussen niet
ook nog gewoon net zo mooi te
blijven zingen als vroeger. Daarom:
best een aardige elpee.
Irritatie-record
Het concert van The Doobie Bro
thers vervolgens, is wel gewoon
doorgegaan. Door omstandigheden
had deze krant daar. d.w.z. in het
Congrescentrum te Den Haag. geen
vertegenwoordiger, doch gehoord
hebbend het vertoonde op ..Livin'
On The Fault Line" (Warner Bros.
WB 56383), het laatst verschenen
werkstuk van de heren, kan deze
vertegenwoordiger daar achteraf
alleen maar blij om zijn. Ooit de
uitvinders van een aanstekelijk rit
misch patroon, sloeg dit grapje
door een overmaat aan herhaling al
snel in zijn tegendeel om. De groep
kwam vast te zitten en deed vervol
gens een beroep de op de net bij
Steely Dan ontslagen Jeff „Skunk"
Baxter en Michael McDonald om
de zaak weer boven de roole streep
uit te tillen. Dit nu. lukt reeds ge
ruime tijd in het geheel niet.
Vooral McDonald lijkt de Doobie
Bros. alleen nog maar verder het
moeras in te duwen. Zeker op de
plaat trekt zijn inbreng (zang. toet
sen. composities) de groep naar een
,jazz"achtig genre van het aller-
slapste soort. Reeds hinderlijk aan
wezig op de voorganger ..Takin' It
To The Streets", slaat wat dit aan
gaat de elpee, die we hier onder het
mes hebben, met ruim gemak elk
irritatie-record. Nergens maken de
Doobie Bros. nog een vuist, elke
agressie is uit het spel verdwenen,
maar gezapig emmert men voort
naar het eind. dat overigens nog
onverwacht leuk is. In de Larry
The Logger Two-Step" herinnert
gitarist Patrick Simmons zich plot
seling zijn „folk" verleden en plukt
er vrolijk op los. Hij mag het vaker
doen.
Opgeblazen onzin
De muziek van de Doobie Brothers
is evenwel nog „heilig" vergeleken
bij hetgeen Beach Boy Dennis Wil
son presteert op zijn solo-werkstuk
„Pacific Ocean Blue" (Caribou
CRB 81672). Oef. wat een opgebla
zen onzin. Wilson, ooit toch goed
voor een paar prachtige composi
ties in familieverband (zie bijv. de
elpee „Carl And The Passions/So
Tough"), heeft in feite geen spaan
te melden (naar melodische lijn
noch naar tekst, men leze bijv. de
volgende regels: „Home, home.
sweet home/I'm going home/To
where she waits/To share a love
with me. yeah"), maar verpakt dit
schrijnend onvermogen in een
overweldigende hoop instrumen
ten, gooit er een ferme dosis echo
tegenaan, maakt eens wat bronsti
ge geluiden en gaat bij het resul
taat dan vol trots staan te kijken
alsof hij zojuist een „wereldplaat"
heeft afgeleverd. Intussen kan
Dennis al doende het creatief fail
liet van de Beach Boys nog slechts
onderstrepen. Het Californische
zonnetje is voorgoed achter de wol
ken verdwenen, de surfplankjes
staan te rotten onder het afdakje,
het wordt tijd om naar een andere
bezigheid om te zien.
Altijd aardig zijn vervolgens de
verrichtingen van The Earl
Scruggs Revue. Pa Scruggs (banjo)
en drie stuks kroost (Gary, Randy
en Steve), aangevuld met het ver
der niet verwante slagwerktalent
Jody Maphis, proberen elke keer
weer „pop" en „country"achtige za
ken in een geheel te integreren,
terwijl dat evenzovele malen steeds
net weer niet lukt. De „moderni
teit" blijft als een wezensvreemd
Hillman: peper in het achterwerk.
element naast het cowboy-werk
hangen, hetgeen niet zo verwonder
lijk is, waar men bedenkt dat de
oude Scruggs een der laatste leven
de legenden van het country-wezen
is. Dan kunnen die langharige jon
gens van hem daar wel een beetje
„yeah, yeah" overheen gaan staan
roepen, dat het daarmee deson
danks nooit echt wat wordt, zal
duidelijk zijn. Bovendien hebben
de gebroeders natuurlijk ook een
beste tik van de banjo meegekre
gen. Niettemin blijft „Strike Any
where" (CBS 348778) want daaro
ver gaat het hier misschien wel
juist vanwege al die falende in
spanningen, een ontroerende elpee.
Daarbij bedenken „de Jongens" af
en toe best een leuk nummer
(„Love Them All", „Muhammad
All").
Een betrekkelijk nieuw fenomeen
aan het damesfront is hierna Libby
Titus. Een gelijknamige elpee (CBS
34152), waaraan medewerking werd
verleend door onder meer Carly Si
mon en enige leden van The Band.
laat Miss Titus horen als een ui
terst soepele vocaliste, die het met
gemak kan opnemen tegen veel
van haar collega's. Mag het reper
toire hier en daar misschien wat
aan de slappe kant zijn, een ontroe
rend zelfgeschreven stuk als „Love
Has No Pride" (ook bekend in de
uitvoering van Linda Ronstadt)
alsook een gelukkige greep uit de
produktie van Carly Simon strij
ken eventuele problemen bijna
moeiteloos glad.
Tenslotte over naar de reserve
bank. Daar treffen we veelbeloven
de jongelui als Rlcci Martin („Bea
ched"). Driver („Ne Accident").
Captain Tennille („Come In
From The Rain") en Racing Cars
(„Weekend Rendezvous"), bene
vens vertrouwde krachten als Ste
ve Harley („Face To Face"). Todd
Rundgren Oops! Wrong Planet")
en Carole King (..Simple Things").
Wat een drukte.
Drizontaal. 1. speels, 5. plan, 10.
eisjesnaam, 12. papegaai, 13.
Immeel. 15. familielid. 17. vreemd,
Turkse titel, 20. plaats in Frank -
k, 22. landbouwwerktuig, 23. voeg-
x>rd. 25. voedsel, 26. uitroep, 27
rierkerig. 31. voorvoegsel, 32.
ndhout. 34. vrouwenfiguur als
hoorzuil, 41. meisjesnaam. 43 wa
in Friesland. 44. voorzetsel. 45
ng, 47 palmboom. 49. grond-
51. priem. 53 schuin toelopen-
strook. 55. vreemde munt. 58.
•rtje, 59. veter, 60. onderbed.
Icaal. 1. stekelige plant, 2. van
evenveel. 3. woede, 4. afnemend
I. 6. rund. 7. dreef, 8. tijdperk, 9.
;ordel, 11. muzieknoot, 14.
ken, 15. oude rekening (afk
familielid. 17. zuiver. 19. index
21. scheepstouw, 24. gewicht
27. zwaardvis. 28. hogepriester
Silo. 29. loterijbriefje, 30. meisjes-
am. 33. standaardmaat bij de ijk,
levenslucht. 36. buitenhaven, 37.
erblijfsel bij verbranding. 38. Eu-
>eaan, 39. gekneed meel, 40. oplo-
»de vlakte. 45. soort hond. 46.
Bieknoot, 47. spil van een wiel. 48.
Iter in Limburg. 50. lof. 52. muziek-
ot. 54. schortje. 56. lidwoord. 57.
vel.
lossing per briefkaart fm woens-
E a.s. zenden naar Trouw/Kwartet.
Postbus 859, Amsterdam. Linksboven
vermelden: Weekendpuzzel.
Oplossing vorige puzzel
Hor. 1. pastel, 6. mortel, 12. rail, 14
tors, 16. e.p. 18. nr. 19. gat, 21. O.O.,
22. Be, 23. mandoer. 26. raderen, 29.
Erna, 30. gamel, 32. toet, 33.ei, 34.
A.K., 36. mes. 37. me, 38. k.o„ 39.
slap, 41. dole, 43. re, 44. parodie. 45.
eb. 47. keet, 49. eden. 52. al, 54. LL.
55. air, 57. en, 58. sa, 59. lade, 61.
greep, 63. eens, 65. avegaar, 67. ster-
rit. 69. da. 70. al. 71. ent, 73. gl, 74. te.
75. snor, 77. hees, 79. patent, 80.
marine.
Vert.
2. ar, 3. sandaal, 4. tiro, 5. el, 7. O.T.,
8. rood. 9. troetel. 10. es, 11. gemeen,
13. Aa, 15. mentor. 17. pari, 19. gram.,
20. tres, 22. beek, 24. nn, 25. eg, 27. al.
28. R.O., 31. melodie, 35. kapel. 37.
moede. 39. sek, 40. pat. 41. die, 42.
een, 46. salade. 48. elegant. 50. ener-
lei, 51. raster, 53. lava, 55. aire. 56.
rest. 58. snit, 60. de. 61. ga, 62. pt. 64.
er, 66. aloë. 68. Eger, 72. na, 75. s.a..
76. R N.. 77. ha. 78. Sn.
De prijswinnaars zijn: mevrouw D.
Barendrecbt, Rottenburgseweg 112,
Middelharnis; mevrouw A. H. van de
Wal-Kuitse, Bergweg 55, Veenendaal;
de heer S. Brouwer, Sprengenpark-
laan 182, Apeldoorn.
Een van de weinige gesponsorde te
ams in de nationale hoofdklasse
(voorheen ereklasse genoemd) is het
Groningse Roxy Dual. Dank zij hun
sponsor zijn zij in staat tot het uit
brengen van een bulletin, waarin alle
partijen van hun gespeelde wed
strijd zijn opgenomen en van com
mentaar voorzien door enkele van
hun vooraanstaande leden, zoals dit
de eerste keer gedaan is door Jannes
van der Wal. Het leuke van dit bulle
tin is, dat het in het begin van de
week al bij je in de bus ligt en vooral
voor rubriekredacteuren is dat erg
handig. Vandaar, dat ik vandaag ge
bruik maakt van het eerste Roxy-
Dual bulletin naar aanleiding van
hun wedstrijd tegen het danig ver
zwakte Friese Huizum.
Wit: Sinnema (Huizum)
Zwart: Van der Wal (Roxy Dual)
1. 34-29 19-23 2. 40-34 14-19 3. 45-40 10-14
4. 32-28 Een niet veel voorkomende
opening. Tot voor kort vond men 32-
28 bezwaarlijk vanwege het partij-
verloop, waarin wit met de „poot" 36.
31, 27, niet zo gemakkelijk uit de
voeten kan. Maar de moderne jonge
ren nemen het daar niet zo nauw
mee, gelukkig maar.
4 23x32 5. 37x28 18-23 6. 29x18
12x32 7. 38x27 7-12 8. 41-37 12-18 9. 46-41
1-7 10. 42-38 7-12 11. 37-32 19-23 12. 47-42
14-19 (zie diagram I) tot dusver ver
liep alles volgens de bekende wegen,
maar nu gaat wit duidelijk in de fout
of zou ik moeten zeggen, dat hij het
principe van deze opening verlooc
hent. Na 13. 41-37 verhindert wit 5-10
door 34-29 en vervolgens 27-22 met
dam.
Natuurlijk is dit voor zwart geen
ramp en kan hij gerust met 9-14
voortzetten, maar toch is de bedoe
ling van het witte spel het verhinde
ren van het opkomen met de schijf'
op 5 (in dit geval!) of de schijf op 1.
Diagram 1
13. 33-28? 5-10 14. 39-33 10-14 15. 44-39
20-25 Speelt op de te simpele combi
natie met 23-29, gevolgd door 16-21
of 18-22 afhankelijk van het witte
slaan. Sinnema verijdelt dit plan na
tuurlijk door 16. 49-44 17-22 17. 28x17
11x22 18. 31-26 22x31 19. 26x37 2-7 20. 32-
27 12-17 Het zal duidelijk zijn. dat wit
zeker niet slechter staat. Mijns in
ziens is dit te wijten aan zwarts vijf
tiende zet. die men gerust specula
tief kan noemen en speculeren is niet
altijd verantwoord.
21. 37-32 15-20 22. 41-37 17-22 De aanval
op veld 27 is bij voorbaat tot misluk
ken gedoemd en Van der Wal jaagt
hier op schimmen.
23. 37-31 8-12 24. 31-26 22x31 25. 36x27 4-
10 (zie diagram 2)
Wit staat hier niet slechter, integen
deel. Na 50-45 staat hij beslit beter,
aangezien de witte positie veel flexi
beler is en In het klassieke genre is
dat meestal van doorslaggevende be
tekenis. Daar komt nog bij, dat
zwarts korte vleugel praktisch
krachteloos is en door wit onder con
trole is gebracht met diens acties
rond de 18e en 25e zet. Aangewezen
zijn dus 50-45 en vervolgens klassiek
maken met 33-28. Wit wil het spel
echter op de een of andere wijze
forceren en doet dit In zijn eigen
nadeel.
26. 33-29 met bedoeling het verhinde
ren van 6-11 wegens 32-28 en 3-8 door
32-28 en vervolgens 29-24!
2610-15 27. 50-45 7-11! 28. 27-22
18x7 29. 29x7 11x2 30. 32x21 16x27 en
die staat daar meer dan goed! Nu
wordt het gemis aan de schijf op veld
36 merkbaar. Plotseling staat zwart
zeer goed. 31. 39-33 13-18 32. 43-39 19-
23! Dwingt wit tot 42-37 door de
dreiging 23-29, 27-32 en 25-30, want
33-29 is beslist geen aantrekkelijk
alternatief.
33. 48-43? 14-19? Zwart laat de aange-
ADVERTENTIE
uw vertrouwde gids
naarde wintersport in
Weteringschans 73. Amsterdam
tel.020-25 45 81
geven winstgang liggen, hetgeen een
blunder van formaat is. Hetzelfde
overkwam Van der Wal vorig jaar in
de competitie tegen mijn persoontje,
al wist hij daarna alsnog te winnen.
Deze keer laat het geluk hem echter
ln de steek en Sinnema profiteert
wel degelijk van deze fout.
34. 34-30! 25x34 35. 40x29 23x34 36. 39x30
19-23 37. 30-25 2-8 38. 25x14 9x20 39. 35-
30 8-13 40. 30-25 13-19 41. 25x14 19x10 42.
44-40 10-14 43. 40-34 14-19. Natuurlijk
staat zwart nog zeer goed, maar wit
helpt hem ook wel een beetje.
44. 45-40 6-11 45. 40-35 15-20 46. 34-30 20-
25 (beter is 20-24 met winstkansen
voor zwart). 47. 30-24 19x30 48. 35x24 3-
9 49. 42-37 18-22 50. 43-39 23-29 51. 24-20
en na het slaan besloten beide heren
tot remise. Gezien de partij is dit ook
wel de juiste uitslag. Al met al een
boelende partij met wisselende kan
sen. waarin vooral de zwartspeler
iets teleurstelt. Frank Drost
Eerst een drietal tamelijk laat be
kend gemaakte Belgische nieuwe
uitgiften. De internationale federa
tie van bibliotheken herdenkt in
Brussel haar 50-Jarig bestaan met
het wereldcongres van bibliotheca
rissen. De herdenkingszegel voor dit
jubileum toont een fragment van
„Het Lam Gods", het bekende drie
luik van de gebroeders van Eyck. te
Gent. De tweede emissie omvat vier
aan sport gewijde zegels wegens het
50-Jarig bestaan van de „Arbeiders
Turn- en Sport-centrale in België"
en andere sportevenementen Op de
zegels afbeeldingen van turnen,
voetballen, basketballen, schermen
en hockeyen.
Dan een zegel, uitgegeven wegens
het Europa-festival 1977, een twee
jaarlijks demonstratie van het cul
turele leven van de Westeuropese
landen, onder de naam „Europalia"
Dit Jaar is West-Duitsland aan de
beurt Op de zegel een grafische
voorstelling van de manifestatie. In
de permanente Italiaanse reeks „na
tionale kunst" verscheen op 5 sep
tember een tweetal zegels met af
beeldingen van „Gerechtigheid"
van Andrea Delitio (15e eeuw) en
van „Winter" van G. Arcimboldi
(16e eeuw). Ter gelegenheid van de
lancering van de Italiaanse satelliet
„Sirio" geeft het land een toepasse
lijk luchtpostblad van L. 200.- uit.
De Duitse Democratische Repu
bliek eert met een herinneringsvelle
tje F. E. Dzierzynski (1877-1926), de
oprichter van de Russische geheime
politie „Tscheka".
Uit Zweden zijn vier nieuwe emis
sies te melden. In het kader van de
natuurbescherming een zegel met
de afbeelding van een Strix-uil.
Voorts een zegel met een zeer fraaie
ijzeren ovenversiering uit de 17e
eeuw.
Aan de pony-fokkerij op het eiland
Gotland in de Baltische zee is een
zegel van kr 1.40 gewijd. Voorts vijf
zegels met reprodukties van in het
wild groeiende, eetbare bessen.
De najaars-uitgifte van Liechten
stein omvat twee series zegels. Een
drietal vraagt uw aandacht voor
folkloristische klederdrachten van
het vorstendom. Verder vier zegels
met prachtige, in gravure uitgevoer
de, gezichten op kastelen in en bui
ten het land, die Llechtensteins be
zit zijn.
Aan de nagedachtenis van de on
langs overleden aartsbisschop Ma
karios van Cyprus wijdt Grieken
land twee zegels met portretten van
de staatsman. Op die van 7 dr. treft j
men een oude landkaart van het
eiland aan. Op 12 september ver
schenen ln Ierland een zegel van 10
p naar aanleiding van het 50-jarig
bestaan van het Iers Genootschap
van Folklore en een van 12 p ter
herdenking van het feit dat de wijs
geer Johannes. Eriugena Scottus
1100 jaar geleden overleden is. Zijn
voornaamste werk „Over de ver
scheidenheid van de werkelijkheid
werd in de 11e eeuw als ketterij
verbrand. Tot slot een herdenkings
zegel van Zuid-Afrika wegens het
feit dat daar ln 1967 een commissie
werd ingesteld om het metrieke stel
sel (meten op basis van de stan- i
daardmeter) ln te voeren De realisa-
tie in het leven van alledag is daar
binnen de gestelde termijn van tien
jaar gelukt.
J. J. M. Kiggen
Dit laatste lukt zwart niet. wanneer
hij eerst besluit de schijf op 5 op te
lossen en pas dan de schijf op 1.
aangezien de zetjes met 34-29 en
weer 27-22 dan damhalen op veld 1.
Kies je namelijk eerst voor de op
bouw met 5-10-14, dan ontstaat de
zelfde stand als in de diagram, maar
met dit verschil, dat schijf 5 op 14
staat en schijf 7 op 1. In plaats van 1-
7 zul je dan moeten kiezen voor b.v.
8-12 en 2-8 en kun je schijf 1 niet
oplossen. Wat de waarde is van het
behouden van de schijf op 1 i.p.v. op
2 is erg verschillend en vaak afhan
kelijk van het spelpatroon ln het
vervolg.
ADVERTENTIE
In het onlangs verschenen boek „My
Seven Chess Prodigies" beschrijft
John W. Collins, de'vroedvrouw'van
het Amerikaanse schaak, zijn erva
ringen met de zeven wonderkinderen
die hij ter wereld heeft geholpen.
Bobby Fischer, William Lombardy,
Robert en Donald Byrne, Raymond
Weinstein, Salvatore Matera en Le
wis Cohen. Al deze talenten heeft
Collins voor korte of langere tijd in
zijn gezin opgenomen en gekoesterd,
iets waar hij zelf zeer trots op is, al
zal de zuurpruim onmiddellijk op
merken. dat uit zijn opvoeding in
ieder geval geen normaal mens is
voortgekomen.
Mijn interesse ging natuurlijk het
meest uit naar het hoofdstuk over
Fischer, maar dat viel evenals het
gehele boek trouwens nogal tegen.
Intieme details had Collins voor
mijn nieuwsgierige geest achterwege
gelaten, misschien uit piëteit, mis
schien uit vrees, omdat Fischer nu
eenmaal de taak op zich heeft geno
men tegen iedereen te procederen,
die het waagt iets over zijn privë-
leven op te schrijven (De schaakfans
hebben zelfs lange tijd gehoopt, dat
Fischer door al die processen zijn
liquide middelen zou uitputten, zo
dat hij wel weer moest gaan schaken,
maar voorlopig Is er geen aanwijzing
dat Fischer werkelijk in de schaak
wereld zal terugkeren). In zijn boek
komt Collins eigenlijk niet verder
SCHAKEN
dan een beschrijving van die gezelli
ge kerstavond die hij met zijn vrouw
en Bobby heeft gevierd het hele
boek ademt een sfeer van Ameri
kaanse oppervlakkigheid.
De aardigste opmerking, zij het geen
wereldschokkende, is die waar Col
lins zegt. dat Fischer een stelling in
één oogopslag zap en beoordeelde
De onderzoeken die A. D. de Oroot
na de oorlog hield,bevestigen de stel
ling, dat schaken een vorm is van
zien. Beroemd is het vijf seconden
experiment van De Groot.
De nu volgende stelling liet De
Groot vijf seconden zien aan een
aantal proefpersonen, dat hij in vier
categoriên had ingedeeld. Daarna
verwijderde hij de stukken en vroeg
de proefpersonen de stelling uit het
hoofd te reproduceren. Als u het
experimentje op u zelf wilt toepas
sen. moet u niet naar de volgende
diagram kijken, maar aan een van
uw huisgenoten vragen de stand op
te zetten en u die vijf seconden te
laten zien. zie diagram
Een grootmeester als Euwe wist de
stelling feilloos te reproduceren en
was bovendien in staat aan te geven
dat zwart met 1Tb5x kon win-
nen. Euwe wist niet dat deze stelling
ook ln de partij Raber-Rahocek was
voorgekomen, waarin zwart 1.
Pfe5x had gespeeld en nog had
verloren. Uit het experiment bleek
ook dat zwakke meesters al veel
meer moeite met hun herinnering
hadden, dat hoofdklassers verschei
dene fouten maakten en dat de huis
schakers er werkelijk niets van te
recht brachten op zijn hoogst
werden na de vijf seconden twee of
drie stukken op Juiste velden ge
plaatst. Later heeft De Oroot dan
ook gezegd dat hij ln vijf seconden
de speelsterkte van een schaker kon
vast stellen.
Nu zegt dit onderzoekje misschien
meer over de wijze en snelheid van
zien, dan over het schaakspel zelf.
maar waarschijnlijk had De Groot
al met deze proef ln 1955 kunnen
voorspellen dat Fischer een groot
schaker zou worden. Uit het boek
van Collins baal ik tenslotte de eer
ste partij, die van Fischer is opgete
kend, gespeeld in 1955 tijdens het
Amerikaanse Juniorenkampioen
schap.
Wit: J. Thomason.
Zwart: Fischer
1. d4 Pf6 2. c4 g6 (ook toen al Ko-
nings-Indisch) 3. Pc3 Lg7 4. e4 dC 5
Pf3 0-0 6. Ld3 (nu wordt de pupillen
geleerd de loper op e2 te zetten) 6.
Lg4 7. 0-0 Pc6 8. Lc3 Pd7 (Direct
8. e5 was aantrekkelijk, maar
misschien had Fischer de partijen
van Tsjichorin bekeken) 9. Le2 Lf3x
10. LHx «5 II. d5 Pe7 12. Le2 f5 13. f4?
(wit stond wat beter, zeker na 13.13.
waarna zwart bij een konlngsaanval
de witvelderige loper zal missen) 13.
h6 14. Ld3 Kh7 IS. De2 r4x 16.
Pe4x PfS 17. Ld2 f4x! 18. Lf4x Pc5 19.
Lc2? (zo gaat het hard. Beter is 19.
Tael) 19. Pd4 20. Dd2 Pc4x 21.
Df2? Tf4x! 22. Df4x Pex; 23. Khl Pf4x
en wil gaf het op. Misschien niet zo
moeilijk voor een doorgewinterde
grootmeester, maar voor een Jongen
van twaalf een Indrukwekkende
prestatie.
Max Pram
KoopHuis
waar u al es aar de weet Kont
kenen over de aansr,har van
uw eerste o» twee."»» w ->
f .a i' o e"?
W
Tweede Vakantie
j 'deeënbeors vo..w
j lekreate 'r rertst. wi"te« en
iPite.
Vitaal
ideeOnbet-iSfeteei'
flezonde^osis'nfo'" ^t'e
vn ua Ji !-»»" t «V 'n.~.
De 3 beurzen z;|n van 231 m 27 sept dagei j» s geopenci van
10.00 t'OOu r op23e 2Cse,ve le-wi u
Jaarbeurs Utrecht: voor gerichte informatie