Een onfatsoenlijk versje voor bejaarden Dr Masselink c.s. in nieuwe vereniging l' Bredere discussie over kernenergie schepping utie? Jan-Willem schrijft zijn oom terug Chr. geref. zending 50 jaar VANDAAG Ik Moderamen hervormde kerk: Geld is te belangrijk Kerk van Bommel wordt gerestaureerd Voorbijgangers w DONDEROAG 15 SEPTEMBER 1977 KERK T rouw/Kwartet2 door A. J. Klei Wc kunnen het er, dunkt me. snel over eens zijn dat Trouw een nette krant is De één mag ons een links vod vinden, de ander een rechts blaadje, best, maar aanstootgevende taal zal niemand In onze kolommen tegenkomen Wat dit betreft kunnen wij ledereen recht in de ogen zien Voor lichamelijke verrichtin gen. of zij nu noodzakelijk of aangenaam van aard zijn, gebruiken wij nimmer huis-, tuin- 01 keuken-, laat staan schuttingwoorden, maar bedienen wij ons van kuise weten schappelijke of wetenschappelijk-aandoende termen In Trouw glijd Je. om zo te zeggen met uit over hondepoep. maar over de uit werpselen van een hond. en zo hoort het ook Toch kleeft er een vlekje aan ons ln dit opzicht overigens onbevlekt blazoen, en dat vlekje zit er sinds eind mei 1964. Op de 27ste mei van dat jaar mocht Remco Campert het door hem vervaardigd gedicht ..Niet te gelo ven" niet voor de AVRO-televisie voordra gen. omdat daar het woord ..naaien" in voor kwam Dit woord werd namelijk niet ge bruikt om het bezig zijn met naald en draad aan te duiden, maar in de betekenis van. geslachtsgemeenschap oefenen. Vandaar het verbod, want dertien jaar terug vormden wij nog een keurig volk De kranten berichtten er over en dit ge schiedde op zeer ingetogen wijze Het Alge meen Dagblad had het over: „zes letters samen vormend een werkwoord dat veel wordt aangetroffen op schuttingen Het Vrije Volk omschreef ..een onkuis woord". Het Parool liet het bij: „een onderdeel van het programma" en de NRC kwam het dicht ste bij huis roet „een plat woord voor cohabi teren Maar tot verbazing der beschouwers was het Trouw, dat zonder blikken of blozen het ganse gedicht van Campert afdrukte, compleet met het omstreden woord. Trouw bevond zich in het (int dit geval dubieuzei gezelschap van dt Fnese Koerier en de Leeu warder Courant Nu ja. de Friezen zijn altijd wat ruw in de mond. maar Trouw hoe kon Trouw dit doen0 Ik heb geprobeerd erachter te komen, maar het lukte me niet. Laten wij Wat is de mens het liefdevol houden op vérgaande argeloos heid van de toenmalige redactie. Ik kom met dit verhaal voor de dag. nu ik op het punt sta een paar woordjes te citeren, die tot dusver als enigszins onfatsoenlijk golden en deswege ook nimmer een plekje in onze kolommen hebben gevonden. De vrijmoedig heid om ze thans toe te laten, ontleen ik aan het feit dat ik ze aantref in een blaadje van onverdachte komaf, en wel „Allen op weg", contactorgaan voor ouderen, uitgegeven door de diakonie van de gereformeerde kerk van Diemen/Watergraafsmeer/Bijlmer. Daar in staat dit versje: Wat is de mens? Stront, darm en pens. l) En een beetje pis. Dat is alles wat een mens is. Terstond laat degene die dit onfatsoenlijke versje aan gereformeerde bejaarden voorlegt, er op volgen: „De bijbel denkt er anders over" (ja. dat zal waar wezen) en hierna ontstaat een overdenking van degelijke snit Daarover geen kwaad woord. Wat mij treft is de snelle en abrupte overgang van het stoffe lijke. en in dit geval wel zéér stoffelijke, naar het geestelijke. Iemand die daar een meester in was. was wijlen professor G. Wisse, de bekende chris- telijk-gereformeerde kanselredenaar. Her man Felderhof heeft me daar eens een mooi verhaal over verteld (en het is ook tè vinden in zijn bijdrage over Wisse in „In de houten broek"). Naar aanleiding van een bezoek van de koningin aan de Amsterdamse Jordaan bepeinsde Wisse in zijn preek of er in de Jordaan wel bekeerde mensen zouden wo nen. Hij wist dat niet, maar. verklaarde hij. van één man weet ik zeker dat hij bekeerd uit de Jordaan kwamNaaman de Syriër! Kijk. hieraan deed het versje met bij behoren in „Allen op weg" me denken en aldus is mijn verhaal van vandaag een bijdrage geworden tot de homiletiek (en dit is geen onnet woord, het betekent: predikkunde). Van een onzer verslaggevers DEN HAAG In een brief aan dr. J. Terlouw. de vooraitter van de vaste commissie voor de kernenergie van de Tweede Kamer, heeft het moderamen van de hervormde synode aangedrongen op een democratisch voorbereidingsproces van ongeveer twee Jaar, ln welke penode geen onherroepelijke besluiten worden genomen inzake uitbreiding van kernenergie. Het moderamen spreekt de hoop uit, dat de overheid de moed zal hebben tot een dergelijk nieuw initiatief. „Er moet veel beter en langer en door. meer mensen over worden mee ge-, dacht dan in het verleden, vóór der gelijke diepingrijpende technische ontwikkelingen hun intrede op grote schaal in de samenleving doen en de toekomst van mens en aarde bepa len," aldus het moderamen. Juist nu de discussie over de kern energie ln andere landen dreigt te ontsporen, aldus de brief, is het van het allergrootste belang, dat aller eerst het vertrouwen in de besluit vorming hierover ln Nederland, wordt verbeterd. Voor de uitvoering wordt gedacht aan een breed samen gestelde onafhankelijke nationale energiecommissie, eventueel gekop peld aan de Nederlandse voorlopige algemene energieraad. Deze com missie zou dan beleidskeuzen voor energiewinning op langere termijn, met hun kosten en effecten, moeten opstellen en publiceren en vervol gens de publieke discussie daarover moeten leiden. Met deze brief geeft het moderamen uitvoering aan een besluit van de synodevergadering in Juni. Kernbewapening De brief van het breed moderamen van de hervormde synode, waarvan wij melding maakten in onze krant van dinsdag en waarin opgeroepen wordt, om „het grote zwijgen" rondom de kernbewapening te door breken. was gereicht aan de her vormde plaatselijke gemeenten en niet aan het interkerkelijk vredesbe raad (IKV), zoals uit ons bericht zou kunnen worden afgeleid. 1 Hervormd U Nederland Ben Sajet: Verder deze week in HN Westduitsers verspelen hun demo cratie UCN-project even onherroepelijk als kerncentrales De wens tot salarisverlaging grijpt om zich heen IKV-voorzitter Ben ter Veer: Wie het beter weet. moet het maar zeggen sterven, een natuurlijke conse quentie Ik neem vrijblijvend proefabonne ment: 2 maanden H.N. voor 5.- Naam: Straat:c Plaats: Tel. nr^ Ab. prijs 31.- per halfjaar. Zonder postzegel verzenden aan Ant woordnummer 1776 Den Haag Bellen kan ook: 070-512111 la ook In de loase verkoop Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM De verontruste gereformeerde emeritus-predikant dr E. Masselink te Rotterdam en zijn medestanders hebben besloten tot oprichting van de „Vereniging tot bevordering van het gereformeerd kerkelijk leven." Van een onzer verslaggevers HILVERSUM - De christelijke ge^ reformeerde zending bestaat vijftig jaar Op 22 september 1927 werd de eerste zendeling uitgezonden, ds A. Bikker In 1931 werd hij gevolgd door ds M. Geleynse. Door hun pio niersarbeid is er in het Mamasa- gebied op Midden-Celebes een kerk ontstaan, die nu meer dan zestigdui zend leden telt. In 1961 vonden de christelijke gere formeerden een tweede zendingster rein. het oostelijke Vendaland in Noord-Transvaal, in samenwerking met de Zuidafrikaanse Dopperkerk. Op beide terreinen Is het werk nu in een stadium van afbouw en over dracht aan de Jonge kerken, zodat de christelijke gereformeerden nu op zoek zijn naar een derde arbeids veld In alle christelijke gereformeerde kerken zal komende zondag in de kerkdiensten aandacht worden ge geven aan het jubileum van de zen ding Onder meer zal een jubileum- collecte worden gehouden Deze is bestemd voor de zendingsboekhan del Mbeu in Vendaland. die vorig jaar afbrandde Herbouw kost 50 000 gulden, uitbreiding met een offsetdrukkerij 40 000 gulden. Ook zal er nog een herdenkingsboek ver schijnen. waarin de geschiedenis van de laatste 25 jaar beschreven wordt, ln aansluiting op het in 1956 verschenen „Pergilah Kamoe." Van een onzer verslaggevers ZALTBOMMEL Met eilig feestvertoon zal op 22 september de langverbei de restauratie beginnen van de Grote of Sint Maartenskerk en haar toren. Met deze restauratie, die zeker zeven jaar gaat duren, is een bedrag van twintig miljoen gulden gemoeid. De Zaltbommelse Sint Maarten vormt een markant herkenningspunt in het Gelderse rivierengebied De laatste restauraties vonden in 1908-1917 (toren) en 1937-1948 (kerk) plaats De veelbezongen „torenspits van Bommel" is al weg sinds 1696 en komt ook nu niet weer terug Overigens heeft de spits nooit in het water gelegen. Ze is tweemaal verbrand idoor blikseminslag). Dr Masselink c.s. hadden bezwaar tegen de wijze van actie voeren van de vereniging van verontrusten in de gereformeerde kerken „Schrift en Getuigenis" en de daarmee gefuseer de persvereniging „Waarheid en Eenheid" en namen onlangs af scheid daarvan. De nieuwe vereniging (in oprichting) wil blijkens een uitvoerige open „ap- pèlbrief" aan alle gereformeerde pre dikanten „een positief contact" met het Confessioneel Gereformeerd Be raad „vanwege de overeenstemming in doel." maar „naast de (besloten) stichtingsvorm van het C.G.B. en naast het op kader vorming gerichte maandblad voor evangelie en cul tuur Credo, menen wij dat als aan vulling een bredere organisatievorm (van een vereniging met leden) en een populair blad voor heel het kerk volk gewenst zijn." „Nooit hebben onze kerken in zulk een fundamentele crisis verkeerd als vandaag," aldus de appèlbrief. De oprichters van de vereniging zijn van overtuiging „dat de leden van onze kerken ai te zeer onder de invloed geraken van een bepaald deel van theologisch onderwijs en van publi- katies, welke van een verkeerd ge richte theologie uitgaan." De vereni ging staat voor ogen „een verant woorde visie op de vragen van deze tijd bij het licht van de H. Schrift te geven." Het blad dat men denkt uit te bren gen, beoogt „een goede geestelijke begeleiding te geven aan hen. die door alle onzekerheid en verwarring heen Jezus de Leidsman en Volein der van het geloof willen volgen." Het (voorlopig) bestuur van de vere niging in oprichting bestaat uit: F. Algra, Scherpenzeel; ds. O. Bouw man, Nijverdal; mr P. Couraou, Nun- speet: J. Drieënhuizen, Nieuw-Loos- met de strekking van de appèlbrief drecht; D. Knol. Groningen; ds K. hebben betuigd, behoren de heer H. Kramer. Urk; dr E Masselink. Rot- Algra. Leeuwarden, dr P. H. Esser. terdam; drs A. W. Meeder, Den Bom- Haarlem, ds W. Praamsma, Nieuwe- mel; ds G. Meijering Hzn, Scherpen- roord, ds J. C. Schouten. Baambrug- zeel; ds J. M. G. Sijtsma, Dieren; ds ge en ds P. van Til, Middelburg. Het H. Veenstra, Urk; en J. Visser. Ede correspondentie-adres van het voor lopig bestuur is: J. Visscher. Drie- Tot degenen die hun instemming hoek 29, Ede. ADVERTENTIE. Ef ts gelegenheid rol hel stellen *an vragen Van 9 30 tot 17 uur Voertaal Engels Leiding dr WJ Ouwenee! bioloog hel evniutiemodel wordt verdedigd doo' C E Koppeschaarlweten ichapsiournaits!». C labanigeolouolen dr M S'üijser (bioloog) Voor hel scheppmgsmodei pie-ten dr H S S'usher -O (astronoom) -ft dr DE Chittick(geoloog)en q dr 0 T Gish (bioloog) v- Toegangskaarlen a I 15 O) verknjgbaar door overmaking .2 op postgiro 1260600 c l Tv EO - Hilversum jy (met vermelding congresdag) <"3 Kaan voor geheel verzorgde lunch a 113.50 verknigbaar via hetzelfde 1 gironummer 'C Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus B59 Wfeautstraat 131 Tel 020-913456 Telen 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 946 Westblaak S. Rotterdam Tel. 010-115586 OEN HAAG/IEI0CN: Poetbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwofle Te». 05200-17030 Beste Oom Rieks, Hartelijke dank voor de leerzame brief, die u mij schreef en die u waarschijnlijk tot verbazing van uzelf en vele anderen met u in Trouw zag afgedrukt. Ik ga u daar op terugschrijven en als deze brief op een of andere manier bij Trouw terecht komt. zal hij stellig een plaatsje vinden in dat voor predi kanten zo interessante blad In uw brief wijst u op het bestaan van de bond van Nederlandse pre dikanten. die zo voor onze belan gen vecht en u raadt mij aan schie lijk lid te worden als mijn financi eel heil mij lief is. Ik heb mij ge haast een aantal Organen te pak ken te krijgen, maar het lezen daar van heeft mijn lust om lid te wor den niet verhoogd. Wat lees ik nl. m dat oranje blad? Dat hervormde predikanten er de laatste jaren al maar op achteruit gaan en dat dit in de komende jaren nog erger zal worden. In 1978 zullen de oudere predikanten al zo'n 3.700.- minder ontvangen dan hen in het verleden in het vooruitzicht is gesteld en het schijnt, dat straks ook de Jongere predikanten flink aangepakt zullen worden. Allemaal terwllle van de pensioenen U lijkt het daarmee nog getroffen te hebben, maar voor ons jongeren zou het kicl-kiele wor den Nou vraag ik u wat is dat voor een bond. die zijn leden laat pluk ken door de kerkvoogden en daar op een of andere manier nog aan mee lijkt te werken ook0 De domi nees kunnen nog heel wal leren van artsen en leraren, die pakken zo'n zaak heel anders aan U hebt het ook over neveninkom sten en -werkzaamheden Ik heb me laten vertellen, dat het op dat gebied vroeger een wilde bende was. maar dat tegenwoordig die dingen geregeld zijn. Je kerkeraad moet er toestemming voor geven en de kerkvoogden moeten van Je traktement een en ander inhouden Zaterdag stond op deze pagina de brief, die een oudere predikant schreef aan zijn neef, pas afge studeerd techologisch student. Ds R. Hoogen- kamp te Veere had die brief gelezen en hem, met toestemming van de auteur, aan Trouw ter publikatie aangeboden. Ds C. Blomaard, secreta ris van de bond van Ne derlandse predikanten, kwam op mysterieuze wijze in het bezit van het antwoord, dat neef Jan- Willem aan zijn oom Rieks schreef. Jan-Wil lem gaf gaarne toestem ming tot publikatie. als je met je neveninkomsten een bepaalde grens overschrijdt. Het schijnt, dat de meeste dominees les geven in godsdienst of kennis van het christendom. Je zou denken, dat zoiets niet genoeg kan gebeu ren in een tijd waarin Lazarus eer der in een café dan ln een evangelie wordt gezocht. Ik heb me door de predikant bij wie ik leervicaris was laten vertellen, dat hij in de jaren vijftig gratis voor niks zulke lessen gaf op de HBS. Dat vond iedereen toen prachtig van hem; goed. dat die jongelui, die je toch niet op catechisatie kreeg, op die manier nog eens wat hoorden. Maar toen het betaald ging worden, kwam er opeens een vies luchtje aan dat werk te zitten: hij stal tijd van zijn gemeente en zo. Ik begrijp dat alle maal nog niet. maar hoop er nog eens achter te komen wat er werke lijk met die nevenwerkzaamheden aan de hand is. Ik heb aan een synodelid. dat hier in de buurt woont, gevraagd naar mogelijkheden om in de toekomst functionaris te worden. Hij vertel de me. dat er plannen bestaan om op die kerels drastisch te bezuini gen. Uit uw brief kreeg ik de in druk. dat die baantjes zomaar voor het opscheppen liggen, maar dat blijkt helemaal niet waar te zijn. U wordt toch niet te oud voor het schrijven van brieven, oom? Uit uw brief merkte ik wel. dat u voor de actiegroep „Dienen en ver dienen" totaal niets voelt. Dat be grijp ik heel goed van u. want dat zoudt u met goed fatsoen alleen mogen doen als u, net als in Hande lingen 2 weet u wel. eerst uw have en goed had verkocht en. omdat u tegen uw emeritaat aan zit, aan de pensioenraad het verzoek had ge richt in plaats van 20.000 slechts 5.000 te mogen ontvangen. Want dan komt u. met uw AOW. zo'n beetje in de buurt van het pensi oen. dat de iets-boven-modale- werknemer zal genieten. Ik ken u als een oprecht man: u zoudt ande ren niet willen opschepen met las ten. die u zelf niet hoeft te dragen. U zoudt geen luide propaganda ma ken voor stille armoede, u zoudt zo'n moeilijk ideaal niet willen uit bazuinen. maar u zoudt stilletjes alles verkopen wat u hebt en u met een bescheiden inkomen terugtrek ken in de Pijp om daar driehoog in de Dapperstraat domweg gelukkig te zijn of gaan wonen in het arbei dershuisje aan de Achterweg num mertje 7d, u welwillend voor een zachte huur ter beschikking ge steld door de burgemeester, die me delijden had met die arme drom mel van een emeritus. Ik kan het niet helpen, maar ik krijg opeens last van een visioen. Ik zie u daar. samen met uw vriend Fijko, die ook alles heeft verkocht om samen met u de armoede te vieren en die een schamele bejaar- denwomng toegewezen kreeg even verderop in Tzum. ik zie u daar zogezegd al zitten. Samen fietst u door het fraaie Friese land (een brommer kan er niet meer af) de collega's af. De pastores van Fries land zien uw kennelijke staat van armoede en vragen u naar uw ge- helm. want u bent er zo blijmoedig onder. U wijdt hen ln het mysterie van de vrijwillige armoede in en ziedaar, gans Friesland wordt voor uw ideaal gewonnen, alle Friese collega's volgen uw voorbeeld. En daar blijft het niet bij. Nee. de gemeenteleden, die tot nu toe te beroerd waren om 2% van hun in komen af te staan voor de kerk (denk aan inkrimping in Leeuwar den). zien hoe hun dominees opeens gaan leven naar hun leer en ook zij staan zo maar alles af wat ze boven de 30.000.- per jaar ver dienen. De vonk slaat over naar het godde loze Holland, waar de rijke lieden van het Haagse Benoordenhout. de Amsterdamse Goudkust en het vil ladorp Wassenaar hun goederen driftig gaan verkopen en hun in komsten boven Jan Modaal-plus- een-beetje aan kerk en Pronk af staan. De goede Jan Pronk, die toch al met een stuwmeer aan geld zit. weet met zijn miljarden geen raad en laat het maar uitwaaieren boven Juffure. waar Kunta Kinte's ooms en tantes nog wonen en over de slums van Buenos Aires en waar ook ter wereld. De kapitalistische wereld kan al dit heilig geweld niet verdragen en dondert in elkaar. Waar ligt toch de oorzaak van dit alles, zo moet een V. N.-commissie uitzoeken? Men komt terecht in Tzum. aan de Achterweg, bij u en uw vriend Fijko. En u wordt, ter wille van de vrede op aarde, gebe den alstjeblieft op te houden met uw heilig leven, want onze wereld gaat aan uw goedheid ten onder. Zou het zo gaan. oom Rieks? Of zou het gaan als in Engeland. Portugal en Kameroen, waar predikanten noodgedwongen al jaren lang leven op de manier, die de actiegroep als ideaal voorstelt en waar niets te merken is van enige eerbied voor dit alles? Integendeel, die domi nees hebben zelf zwaar de pest er over in en de kerkmensen vinden het allemaal best, want het is na tuurlijk prachtig als je voor een kerk niets hoeft te betalen Je hebt tegenwoordig al zoveel nodig voor je zelf. als christenmens nietwaar? Nu. dat was dan een briefje van mij, oom Rieks. Ik denk. dat die op een of andere manier ook wel bij Trouw terecht zal komen. Maar dan moesten we het laten uitlek ken van brieven verder maar sta ken. vindt u ook niet? Ik geloof niet. dat met zulke brieven iemand gediend is. Wilt u intussen mijn groeten overbrengen aan tante Jel- tje, ook natuurlijk van Brechtje en de kinderen en allermeest van uw toegenegen neef. Jan-Willem HET WREEKT ZICH Onmiddellijk na elkaar heb ik eens de volgende twee dingen meegemaakt: Op een zaterdagavond was ik getuige van een Variété-voorstelling, die in alle delen volmaakt was. dat wil zeggen dat ieder nummer apart, voorzover ik het kon zien en begrijpen, vakmatig tot in het uiterste verzorgd was. op de zondagmorgen daarna maakte ik een uitermate miserabele preek mee. echt theologisch knutselwerk. Kon ik mij aan de indruk onttrekken, dat het rechte, door God gebodene, in iedei geval in formeel opzicht op de plek van het zeer werelds genoegen tot stand gebracht (geschied) was. op de plek van de verkondiging echter niet tot stand gebracht (geschied) was? Het wreekt zich wanneer men denkt dat de dienst van de christelijke gemeente niet op dezelfde eminente wijze een menselijk doen zou zijn. en ook niet onder het begrip arbeid zou vallen, en dientengevolge zou dan ook het theologische en kerkelijke werk niet zijn eigen doelgerichtheid en zakelijkheid hebben. Het wreekt zich wanneer men met het oog op de Heilige Geest denkt, dat men zich het hier wel een beetje kan besparen, op dezelfde bescheiden maar besliste wijze het beste van zijn zaak te maken, zoals dat voor de kinderen dezer wereld vanzelfsprekend is en zoals zoveel werelds doen daarom vol belofte is. Hoe staat het ook weer in vers 8 (van Lukas 16)? „En de heer prees de onrechtvaardige rentmeester, omdat hij verstandig gehandeld had". (Karl Barth Kirchl. Dogm. 111/4,606 e.v.) W AM de 901 chr rtil 'olg ust niss lebt tink >onc nfoi len Van LEE )Ut< Hul Twe wen zitte het best vrag leve kof f Frie jong waa den. aanc Zo v Frie: noe Frie. depi van Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Maasdijk: B. van 't Velclfetijg te Well-Ammerzoden; te Temeuzen ting (toez.): J. T. Groot te Vuren-Dalem, het ding Aangenomen naar Bennekom: R. A. eerd Grisnigt te Nieuwland en Ooster- wijk. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Midsland (in comb, met West-Terschelling): W. Oomkes, kand. aldaar; naar West- Terschelling (in comb, met Mids land): mevr. J. H. Oomkes-van Hae- ringen, kand. aldaar; de benoeming' tot past. medewerkster te Leider dorp: mevr. R. van der Kolff te Nu- mansdorp; naar Capelle aan den IJssel (coördinator voor missionaire werkzaamheden te Rotterdam): drs J. Pasveer, directeur vormingscen trum De Drieklank te Paterswolde. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Eindhoven: J. Karens te Opheusden. Nico Schouten Nico Schouten, stafmedewerker les voorlichting en organisatie van het landelijk centrum voor gerefor meerd jeugdwerk (LCGJ), gaat deze* De instelling eind van dit jaar verlaten. Hij wordt hoofdmedewerker bij de "if dienst Verenigingsactiviteiten van do' de NCRV. rer I we; Ed van de Burg De Nederlander Ed Ph. van de Bui is benoemd tot Associate Directoi van het oecuipenisch instituut de wereldraad van kerken te Bossey in Zwitserland. Momenteel is hij stafmedewerker van de afdeling Kampwerk van het landelijk cen trum voor gereformeerd jeugdwerk in Driebergen. g- Roger Schutz K, Roger Schutz, de bekende prior vai lerS„aj Taizé, heeft op het eucharistisch^.;.]!- congres in Pescara (Italië) gepleiLat voor een ingrijpende gedaanteveriv andering van het Vaticaan. Met een voudige middelen zou dit „kleine vrije stuk grond" een gastvrije ontjoorb( de Bure ectorr van! zei ra\ He wil spr de cor vol vangstruimte kunnen worden, wijd als de wereld. „De bisschop vai jura Rome aldus Schutz Is no{ r>e j beladen met de enorme ballast vaiLjen d de geschiedenis. Maar als wij zijl roor^t ambt uit de weg gaan. hoe kunnei ^at d wij hem dan nog in staat stellen di fractie ambt van binnenuit te veranderei vlnd en tot een oecumenisch pastoraat t<infn' laten worden?" Vele niet-katholiek aM,00. christenen beseffen volgens Schuta dat zij de paus niet links mogei^ itv laten liggen, maar samen met hertge D, en met hen die hem teizijde staa op zoek moeten gaan, opdat pro aan he 1 A W BlU»t C. A. Verwaal uyi- d Commisioner C. A. Verwaal, con mandant van het Leger des heils Bi Vaticaan een modelgemeenschai dfl wordt Nederland, is door de Internatioi leider, generaal Arnold Brown. beWa£ be noemd tot lid van diens adviesraa( er noe Generaal Brown heeft de uitnodiWordtK, ging aanvaard, om in 1978 met zij horige vrouw de trefdag in Hilversum e stelde het nationaal congres voor officii interna ren te leiden. ihleuwe APELDOORN Op een verging nie dering van de christelijke gerefo ultspra meerde jongerenbond op 5 noven ber zal beslist worden over een ft met de bond van jeugdclubs beneden-zestienjarigen) tot één I zamenlijke organisatie, die dan b&ehnger gehele jeugdwerk in de christelijl maak v; gereformeerde kerken zal omvatte centrale s :c is bot in^ lint ig u ►11 de frac 'CN-za IA. I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2