De dominee maakt de dienst
uit
Apeldoornse hogeschool
krijgt doctoraalopleiding
Uit brieven van lezers
Chr. geref. predikant
voor Almere
de
de
de gespletene
de vleier
Fonds Simonis
niet meer geheim
Kopten in Egypte
verkeren in onrust
Vrouw in ambt bij
buitenverbanders
Westduitse kerk
bezit veel grond
VANDAAG
Voorbijgangers
Tl
WOENSDAG 7 SEPTEMBER 1977
KERK
Trouw/Kwartet
WO!
I -cUf+m wj)
- =^t=lJr\ /y
bkurgist
oroü^ke frons
Wanneer op de krant een theologisch proef
schrift verschijnt, stuif ik niet af op de
samenvatting achterin, daarvoor ben ik in
de regel te weinig nieuwsgierig naar de
conclusies van de vlijtige schrijvers van dit
soort werken- Waar ik altijd meteen naar
kijk, dat zijn de stellingen die bij het proef
schrift horen en dan begin ik niet bij 't
begin, bij de stellingen waarin het resultaat
van veel godgeleerd gepeins opgehoopt ligt,
nee, ik lees eerst de laatste stellingen, welke
meer het karakter van losse invallen plegen
te dragen.
Deze uiterst onwetenschappelijke wijze van
doen brengt mee dat ik geen doorwrocht
stukje kan leveren over het proefschrift
„Fransciscus Junius en zijn Eirenicum de
pace ecclesiae catholica". waarmee de her
vormde emeritus-predikant B A. Venemans
aan de protestantse theologische factulteit
te Brussel de graad van doctor in de godge
leerdheid verwierf Ik ben echter wel ln staat
een paar opmerkingen te maken over zijn
achtste stelling die aldus luidt:
.De kerkeraden behoren hun roeping ook
inzake de eredienst te verstaan en tenein
de de liturgische wanorde tegen te gaan
zelf de orde(n) van dienst te bepalen en dit
niet aan de persoonlijke keus van de voor
gangers over te laten."
Waar ik even over valof villaat ik
zeggen: waar ik over struikel is dat dr.
Venemans het heeft over: de liturgische
wanorde. Wat bedoelt hij daarmee? Dat het
overal een troep is? Of dat het hier en daar
op zichzelf misschien wel aardig toegaat,
doch dat het bij elkaar genomen een bende
is omdat ieder maar doet wat goed is in
eigen ogen? Is hij tegen meervormigheid of
zegt hij: best. maar alles in het nette, dat wil
zeggen, niet buiten je (dienst)boekje gaan?
Ik laat dit verder schieten en stel vast dat in
de kerkdienst de dominee de dienst uit
maakt Daar helpt geen lieve moeder aan en
ook geen stelling van dr. Venemans. Ik be
doel niet. dat de situatie zo is. dat elke
predikant maar doet of kan doen in de
eredienst, wat hem voor de kop komt. Uit
mijn jeugd herinner ik me drukke debatten
met kerkeraad en dominee op een gemeen-
door A. J. Klei
te-avond over de meeslepende vraag of we
zondagsmorgens zouden blijven volstaan
met een versje-na-de-Wet of dat er een
schuldbelijdenis plus genadeverkondiging
met bijbehorende liederen aan toegevoegd
zouden worden. Maarde dóminee had
het bedacht.
De kleur van een kerkdienst wordt nu een
maal bepaald door de voorganger. Och, de
gewone orde van dienst zal in de regel wel
vast staan, maar de tierlantijnen (de wanor
delijkheden van dr. Venemans, denk ik)
draagt de voorganger aan en diens bijdrage
bepaalt het klimaat. Neem een dominee uit
de, laat ik zeggen, opwekkingshoek. Hij
heeft in zijn vakantie ergens een gospel
groep gehoord, vertelt hij op de kerkeraad:
en die luitjes willen ook best eens bij ons
optreden. Mogen ze, vraagt de dominee ani
merend, die en die zondag in de morgen
dienst zingen en spelen? Na de preek bij
voorbeeld, en misschien nog een keertje? De
kerkeraad zou niet weten wat er op tegen is
en aldus geschiedt het dat op zekere zondag
ritmisch gitaargeluid door de kerk bonkt. Is
dat wanordelijk? Persoonlijk vind ik het
niet fijn. maar ik zou niet durven beweren
dat de kerkeraad zijn roeping niet verstaat.
Een ander geval. De dominee is nogal maat
schappij-kritisch en komt met een gevlucht
persoon uit een ver land onder de arm bij de
kerkeraad. Hif doet het verhaal van de man
aan de broeders en zusters en of deze
vluchteling nou komende zondag zelf aan de
gemeente mag vertellen waardoor hij in
zulke barre omstandigheden kwam. Moet
dan een kerkeraad streng het dienstboek
tevoorschijn halen en verklaren: hoor es
hier, dominee, gij zult van de eredienst geen
samenkomst van Amnesty International
maken? Allicht niet, en de kerkeraad vindt
't ook best dat er aan de uitgang kaarten
verkocht worden ten bate van het vluchte
lingenwerk.
Aldus maakt de dominee de dienst uit. Als
de éne dienst neigt naar een opwekkingssa
menkomst en de andere naar een actiegroe-
perig gebeuren is dat louter en alleen van
wege de accenten die de betrokken voorgan
ger legt. En het betekent niet dat de kerke
raad de boel liturgisch laat sloffen, welnee,
de kerkeraad heeft immers zelf het oog
geslagen op déze soort dominee en hem
beroepen.
In mijn eigen wijkkerk is elke zondag aan 't
eind van de dienst avondmaal. Iedereen
mag meedoen, de kinderen ook. Dat is geen
inval van de dominee, dat heeft de kerke
raad besloten. Maar het is wel de dominee
die ermee voor de dag kwam. Goed, na
gesprekken en samen met anderen. We had
den echter ook een dominee kunnen hebben
die zei; beste mensen, ik zou 't zelf natuur
lijk ook graag willen, open communie en
kindercommunie, maar begrijp me goed, de
tijd is er blijkbaar nog niet rijp voor, de
synode heeft het licht nog niet op groen
gezetEnfin, iets in die geest en tja, dan
hadden we die geregelde zondagse viering
niet. Want, hoe dan ook. de dominee maakt
de dienst uit.
De Utrechtse tekenende theoloog (of wil
men: theologiserende tekenaar) Bert Kui
pers maakte een reeks tekeningen van
„soorten" dominees. Ik laat er hierbij een
paar van zien.
Tweeslachtig
Korte duidelqK geschreven, liefst aan één kant getypte, bneven kunnen worden
gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam B«i
publikatie wordt de naam van de schnjver vermeld
Taalstrijd
Aardgas (2)
In ons blad Trouw van 2 september
lees ik dat veel Friezen strijd voeren
hun taal gelijkberechtigd te krijgen,
er wordt zelfs actie voor gevoerd. Als
de Friezen het Nederlands als een
..vreemde taal" zien, wil ik hun vra
gen terug te zien in de geschiedenis,
waar Friezen. Hollanders en Zeeu
wen gezamenlijk tegen onze over
heersers strijd voerden. Ook nu heb
ben wij elkaar nodig. De strijd tegen
het zeewater gaat ons allen aan.
Friesland levert ook nu prominente
personen op verantwoordelijke pos
ten in ons land. die ik waardeer. Ik
zou deze actievoerders willen wijzen
op wat Trouw van 27 augustus jJ-
schrijft over ons buurland België,
waar die tweetaligheid meer uiteen
drijvend dan verenigend werkt; dat
is schadelijk voor een klein land.
Zou het voor ons land ook niet scha
delijk kunnen zijn? Ook wij zijn een
klein land Als de actievoerders in
Friesland bij het parlement een uit
zonderingspositie proberen te ver
krijgen voor hun taal. dan zou ik
hun in bescheidenheid willen vragen
of zij wel goed weten waar zij mee
bezig zijn.
Oudkarspel J. J. Veltum
Informatie
Naar aanleiding van het artikel „Is
abortus mensenmoord?" door prof.
dr. G Kuiper in het nummer van 3
september, meen ik goed te doen.
om voor de beantwoording van de
door prof. Kuiper gestelde vragen te
wijzen op informatiebulletin 2, jaar
gang nr. 2 van mei 1975, een uitgave
van het Nederlands Artsenverbond.
Prof Kuiper en andere belangstel
lende lezers van uw krant zullen in
dat bulletin veel van hun vragen
beantwoord vinden. Het redactie
secretariaat van het Ned. Artsenver
bond is gevestigd op het adres J.
Israëlslaan 22, Bosch en Duin.
Utrecht M. W. B. Kuijpers
Wat hebben de mensen die het weten
kunnen, zich verkeken. Nu moeten
we zuinig aan doen met aardgas, er
komt gasimport en het verbruik
moet omlaag. Ook de huishoudens
moeten bezuinigen, want ze zijn
steeds meer gaan verbruiken, dank
zij de stimulerende politiek van
voorgaande jaren. Velen doen toch al
zuinig aan want sinds 1973 is er geen
goedkoop gas meer en de BTW
snijdt er ook in. Nu zullen we ook op
de was, de douche en de verwarming
moeten knijpen, want waar is nog
meer op te bezuinigen? Sinds jaar en
dag doen wij iedere avond de waak
vlammen uit, letten op de thermo
meter van de CV en zeggen. „Jon
gens niet zo lang douchen". Als er op
het gewone huishouden nog meer
besnoeid moet worden, dan zullen
we het met de hygiëne niet zo nauw
moeten nemen en van de winter in
de kou moeten gaan zitten.
Arnhem A. C. Vrólijk
Leraren (5)
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT
Postbus 948
Westblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588
DEN HAAG/LEIDEN:
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel. 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN:
Postbus 3
Melkmarkt 56. Zwolle
Tel. 05200-17030
Of de lerarensalarissen wel of niet
verlaagd worden, raakt ons persoon
lijk niet Wel moet het ons even van
't hart. dat er een groot stuk onrecht
in zit. Laten we eerlijk zijn. elk zet
de tering naar de nering, en als dan
je inkomen omlaag moet, is dat een
tegenvaller. Doordat de salarissen
steeds in procenten in plaats van
centen omhoog gegaan zijn, is er
van hogerhand een grote fout ge
maakt en nou staan de leraren voor
schut als egoïsten en materialisten.
Hoogezand Mevrouw Teune
ROTTERDAM Vóór eind 1977
wordt het saldo van de Bernardus-
stichting, mgr. Simonis' steunfonds
voor de r.k. priesteropleiding, over
geheveld naar het bisdom en opge
nomen ln de Jaarstukken. Dit meldt
hét financieel overzicht van het bis
dom Rotterdam over het geheime
fonds van de bisschop. Daaruit had
hij ln 1975 en 1976 twee ton ter
beschikking gesteld van het groot
seminarie van mgr. GIJsen te Rol-
duc. waar 15 priesterkandidaten uit
het bisdom Rotterdam studeren. De
bisschop blijft echter persoonlijk
beslissen over deze gelden, die de
bisschop of het bisdom ontvangen
heeft of alsnog ontvangt voor de
priesteropleiding te Rolduc en over
de sommen, die gegeven zijn ter
persoonlijke beschikking van mgr.
81monis
GRAND RAPIDS - De gerefor
meerde oecumenische synode (GOS)
vin 1980 zai gehouden worden in Ni-
mes in het zuiden van Frankrijk in de
gebouwen van de universiteit daar. De
vorige GOS werd in 1978 in Kaapstad
gehouden.
Met interesse en ook stijgend onbe
hagen, volgde ik de discussie rond
het abortusvraagstuk. Verontrust
door het bij compromissen, meten
met twee maten. Als het gaat over
het gebod 6 „Gij zult niet doden" als
het gaat over abortus en bewape
ning, dan vergeet men dat Jezus (de
Heer) hiervoor gewaarschuwd heeft,
zoals we lezen in, Mattheüs 7: Mar
cus 4 vers 24 en Lukas 6 vers 38.
Immers het CDA en zijn aanhang
hebben grote moeite met ongeboren
leven te doden, (terecht). Maar als
het om bewapening gaat, staan ze in
het voorste gelid om de uitgaven op
te voeren voor straaljagers en ander
oorlogstuig, dat gericht is op het
doden van leven dat al lang geboren
is. Vergetend wat Jezus in Gethse-
mane gezegd heeft over het zwaart.
En beroept men zich met voortva
rendheid op Rom. 13 de verzen 1 Urn
7 en niet aan Romeinen 13 de verzen
8 t/m 12 en wat gezegd wórdt in
Openbaring 13 over de overheid,
vergeet men liefst. Door tweeslach
tige opstelling, worden Gods woord
en de volgelingen van Jezus, de
Heer, ongeloofwaardig en verdacht.
Hoogevecn L. van Veen
Gezinsinkomen
Uitgaan van één inkomen per gezin.
Waarom in het ene gezin een inko
men van 80 procent WW-uitke-
ring, terwijl in het andere gezin 200
procent binnenkomt (man en vrouw
werken). Ik dacht dat het gebod der
liefde ook hierop betrekking heeft,
dat men z'n werkeloze naaste bij
staat. Men zou ook in overheidsdien
sten hiermee rekening moeten hou
den, evenals in schoolbesturen, be
drijven enz. Arbeid is nog altijd
meer dan alleen het vergaren van
bezit, het is de mens in zijn waarde
stellen als lid van de maatschappij,
van de gemeenschap. Bovendien be
tekent het voor de jonge mensen een
morele klap als hun arbeidskracht,
hun kunnen niet wordt gehonoreerd
met een arbeidsplaats. Dat kan ook
voor de oudere werknemer een te
rugtreden betekenen, een plaats
maken voor de jongere, bijvoor
beeld op 60-jarige leeftijd. Te duur?
En de WW-uitkeringen dan en het
meerdere ziekteverzuim? Als statis
tieken aantonen, dat meer dan de
helft van de werknemers boven de
60 jaar WAO-ers zijn, dan heeft de
praktijk de theorie achterhaald.
Aalten J. B. Stronks
CAIRO De koptisch orthodoxe
kerk van Egypte is een vierdaagse
vasten begonnen uit protest tegen
enige islamitische wetten, die de re
gering momenteel bestudeert. Een
van de wetten die op stapel staat,
voorziet de doodstraf voor iedere
islamiet die zijn geloof opgeeft. Dit
lot zou vele van de zes miljoen Egyp
tische kopten kunnen treffen, die
vanwege hun huwelijk met een isla
miet tot de islam zijn overgegaan
om daarna weer christen te worden.
De kopten zijn verontrust door de
recente herleving van onverdraag
zaamheid van de zijde van de islam.
Deze onrust Is sterk toegenomen
door de wetsontwerpen Gisteren is
een delegatie van de koptische syno
de ontvangen door Moustafa Khalil,
eerste secretaris van de Socialisti
sche Arabisch Unie. de Egyptische
regeringspartij.
Van een onzer verslaggevers
HOOGEVEEN De generale synode van de christelijke gereformeerde kerken heeft gisteren met
algemene stemmen besloten tot instelling van een doctoraalopleiding aan de theologische
hogeschool van deze kerken in Apeldoorn.
Tevens werd het curatorium ge
machtigd de nodige stappen te doen
opdat de hogeschool ook het promo-
tierecht krijgt.
Een en ander betekent dat de staf
van de hogeschool zal worden uitge
breid met een aantal wetenschappe
lijke (hoofd-)medewerkers. Het is de
bedoeling op korte termijn zes we
tenschappelijke medewerkers op
part-time basis aan te trekken.
Aangaande deze wetenschappelijke
(hoofd-)medewerkers bepaalde de
synode dat zij „bij voorkeur" christe
lijk gereformeerd dienen te zijn. In
elk geval moeten zij schriftelijk in
stemmen met de gereformeerde be
lijdenis. Het gaat hier om specialis
men waarvoor niet altijd een gekwa
lificeerde kracht uit eigen kring aan
wezig is. Zo verduidelijkte de voor
zitter van het curatorium ds J.
Brons. Vandaar dat de grens hier iets
soepeler getrokken is dan bij hoogle
raars, ook al omdat de medewerkers
niet tot het eigenlijke docenten
korps zullen behoren.
Nieuwe opzet
De invoering van de doctoraaloplei-
Van een onzer verslaggevers
GRONINGEN De gereformeerde
kerken (vrijgemaakt buiten ver
band) hebben hun vrouw in het
ambt. In de „Tehuisgemeente" ln
Groningen is onlangs de eerste vrou-
wenlijke ouderling bevestigd.
Zij was reeds geruime tijd eerder
door deze gemeente gekozen maar
haar bevestiging was uitgesteld om
dat de Tehuisgemeente eerst de ge
voelens van de zustergemeente el
ders ln het land wilde peilen. Van
verschillende zijden werd een be
roep op de Groningse gemeente ge
daan haar besluit terug te nemen
„terwille van het behoud van de
eenheid der kerk". Maar de Tehuis
gemeente vond dat er geen steek
houdende bijbelse bezwaren tegen
de vrouw in het ambt waren.
HANNOVER (EPD) De evangeli
sche kerk in West-Duitsland bezit in
totaal 142.551 hectaren grond, inclu
sief de grond die in beslag genomen
wordt door kerkelijke kerkhoven,
kerken en kerkelijke gebouwen. Cir
ca 100.000 hectare wordt voor land
bouw gebruikt en is verpacht; 25.500
hectare is bos. Van het totale voor
landbouw geschikte oppervlak van
de Bondsrepubliek is 0,6 percent
kerkelijk bezit.
Prof. dr. W. H. Velema
ding heeft een nieuwe opzet van de
studie tot gevolg. De studie voor het
kandidaatsexamen wordt in de nieu
we opzet terug gebracht van vijf tot
vier-en-een-half jaar. De doctoraal
studie daarna duurt dan nog ander
half jaar. Wie dus predikant wil wor
den kan iets vlugger klaarkomen,
want de doctoraalstudie is niet ver
plicht gesteld zoals dat in de gerefor
meerde kerken wel het geval is. Deze
verkorting van de studieduur voor
het kandidaats zal worden opgevan
gen door (voorlopig als experiment)
het semestersysteem in te voeren.
Dat betekent een meer gediscipli
neerd studeren.
Dankbaarheid
Ter synode overheerste gisteren
dankbaarheid dat het tot deze uit
bouw kon komen. Het aantal studen
ten is de laatste jaren sterk gestegen.
Het bedraagt thans 62 van wie er 12
niet christelijk gereformeerd zijn
(meest uit de gereformeerde kerken
vrijgemaakt buiten verband).
De hogeschool heeft ook een letter
lijke uitbouw nodig want het ge
bouw kampt al geruime tijd met
ruimtegebrek. Daarom besloot de
synode gisteren ook tot uitbreiding
van het gebouwencomplex. Daar
mee zal een bedrag gemoeid zijn van
circa driekwart miljoen.
Subsidie
Sinds 1 januari van dit jaar ontvangt
de hogeschool rijkssubsidie tot een
maximum van 48 procent van de
totale kosten. Daardoor is de uitbrei
ding mogelijk geworden maar dat
betekent ook dat de opleiding ln
Apeldoorn nog voor het grootste deel
zal moeten worden gedragen door de
kerken zelf. De rector, prof. dr W. H.
Velema, sprak hier gisteren zijn
blijdschap over uit.
Van een onzer verslaggevers
HOOGEVEEN Hoewel er in de
nieuwe stad Almere nu nog maar één
christelijk gereformeerd gezin woont
heeft de generale synode gisteren al
uitgesproken dat er een predikant
moet komen.
De taak van deze predikant zal dan
ook voor een belangrijk deel liggen
op het gebied van de evangelisatie
(het werk onder de „maatschappellj- T?p/>rpntip
ke vluchtelingen" uit Amsterdam zo- AVCCi Mllc
als een van de synodeleden het zei)
en de opbouw van de samenleving in
de nieuwe stad die zal uitgroeien tot
een kwart miljoen inwoners.
Deputaten tot steun aan de kerken
rond de IJsselmeerpolders kregen
mandaat om een predikant voor Al-
mere aan te trekken zodra zij dit
noodzakelijk oordelen. Zelf denken
zij aan medio 1978.
Dit deputaatschap was eerder actief
bij de opbouw van kerkelijk leven in
de Wieringermeer, Emmeloord,
Dronten en momenteel in Lelystad.
Over Almere schreven zij in een rap-
GOLF VAN FASCISME?
Allerlei berichten van de laatste tijd
zitten mij bepaald niet lekker. Ik
herinner aan de toestanden rondom
het huis van de gedroste Kappler in
Duitsland. In SS-uniformen schijnt
men bij die gelegenheden weer de
straat op te mogen komen. Proost dr
Asmussen uit Heide
(West-Duitsland) heeft van zijn
bisschop een reprimande gekregen
vanwege zijn kritiek op de
theologische opleiding, nadat deze
Proost al eerder zich voor de
apartheid in Zuid-Afrika, tegen wat
hij opnieuw noémde „ontaarde
kunst" en tegen de herdenking van
de aanslag op Hitier (1944,
Bonhoeffer) had uitgesproken. Dit
zijn geen kleinigheden meer.
Asmussen kan beter voor de dag
komen als neo-nazi en zeggen dat
het hem geweldig spijt dat Hitier bij
de onderdrukking van de volken
van West-Europa zijn zin niet
gekregen heeft. Wat moet er in zo'n
verward hoofd omgaan, vraag je je
dan af. Het lijstje zou gemakkelijk
aan te vullen zijn met de
fascistische Spaanse
broederschappen die zich vooral
onledig houden met uitbundige
herdenkingen van het lijden van
Jezus, met het openbaar te koop
aanbieden van bandjes met
redevoeringen van Hitler in
Arnhem. Ik heb nooit gehoord dat er
daar zo'n grote historische kring is
die deze bandjes voor
wetenschappelijke doeleinden wil
afluisteren. In deze lijn ligt ook het
streven om de Evangelische Kirche
uit de Wereldraad te weken, o.a.
vanwege de steün van die
Wereldraad aan de strijd tegen het
racisme. Wie daarbij voegt de
nauwelijks aan de oppervlakte
komende aandacht van bepaalde
jongeren voor nazi-lectuur,
oorlogsboeken en nazi-muziek en
dan ook nog het fascistische kabaal
in Engeland, moet toch wel tot de
conclusie komen dat er iets aan de
hand is. We hebben na de laatste
wereldoorlog meer van die golven
gekend, maar het zal zaak zijn dit
soort verschijnselen met
aandachtige afschuw te blijven
volgen.
M
ge
17
Van
AM!
ont<
dan.
Ami
kent
dice
om
Het
den
den
bij
Twi
uit
uit
ken
naa
De
eini
hoo
de
naa
doo
bij
doo
mei
gen
nee
Var
18-j
stol
ged
den
stei
spo
het
Utr
mi
RO
van
zwe
de
dee
sch
Het
twe
S.
Bel
gek
sch
heb
wel
dat
kof
I een
uit
H. J
die dit
NED. HERV. KERK
Beroepen te Hei- en Boeicop:
Kievit, kand. te IJsselstein, die
beroep heeft aangenomen; te Daar-
le: H. Nap te Hoogblokland; te Coe-
vorden (toez.): M. J. Kalvenhaar te
Nieuwleusen; te Nunspeet (toez.y
drs. B. van 't Veld te Well-Ammerzo-
den.
Aangenomen naar Emmen: K. Vene-
ma te Ridderkerk.
Bedankt voor Heteren: J. Kievit te
Windesheim.
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Munnikenburen-Wol-
vega-Noordwolde: A. Addis te Oude-
ga (Sm.).
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Boskoop: A. P. van Lan-
gevelde, kand. te Nunspeet. Het ad
res van B. Oosterbroek is Van Hou
tenstraat 38 te Apeldoorn (verb,
ber.).
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Enkhuizen: J. Mol te
Rijssen; te Oosterland: D. Hakken
berg te Lisse.
Ds H. Baarlink
Op 16 september hoopt drs Heinrich
Baarlink aan de theologische hoge
school van de gereformeerde kerken
te Kampen te promoveren. Promo
tor is prof. dr H. N. Ridderbos. Het
proefschrift is getiteld: „Anfangli-
ches Evangelium, ein Beitrag zur
naheren Bestimmung der theologi-
schen Motive im Markusevangeli-
um". Deze duitstalige dissertatie be
doelt een antwoord te geven op de
vraag, welke theologische motieven
Marcus gehad heeft bij het schrijven
van zijn evangelie. Ds Baarlink, die
in Kampen en Göttingen gestu
deerd heeft, is sinds 1953 predikant
in de Evangelisch-aitreformierte
Kirche in Niedersachsen. Van 1958
tot 1968 was hij in dienst van de
Sumbazending der gereformeerde
kerken. Zijn huidige standplaats is
Uelsen (W.D.).
port aan de synode: „Wij behoeven
ons wat de kerkelijkheid betreft
geen enkele illusie te maken. De
kerk zal in Almere een marginaal
verschijnsel zijn. De landelijke ten
dens komt men hier ongetwijfeld ge
concentreerd tegen". Vandaar dat
men er met een volledig beschikbare
predikant zo vroeg mogelijk bij wil
zijn.
De Christelijk gereformeerde synode
hield zich gisteren ook bezig met het
probleem van de weekendrecreatie.
Een enquête onder de kerkeraden
heeft uitgewezen dat zestig procent
van de plaatselijke gemeenten het
verschijnsel kennen van het perio
diek afwezige gezin, dat naar zijn
weekendverblijf is, of van de perio
diek in de kerk komende weekend-
ganger. In slechts de helft van deze
gemeenten bleek de problematiek
met de betreffende leden te zijn be
sproken. Het deputaatschap kerk en
recreatie kreeg opdracht de kerkera
den op dit probleem te blijven
drukken.
David Watson
Een Engelse leraar, die vast gelooft
dat God de aarde schiep in zeven
dagen, is ontslagen, omdat hij wei
gert andere scheppingstheorieën te
onderwijzen. Een rechtbank beves
tigde donderdag het ontslag. De 57-
jarige leraar, David Watson, was het
hoofd godsdienstonderwijs aan de
Rickmanwordth middelbare school
bij Londen. Hij vertelde de recht
bank, dat hij geloofde in het schep
pingsverhaal zoals beschreven in
het oudtestamentisch boek Genesis.
Hij weigerde les te geven volgens de
officiële inhoudsopgave van de cur
sus, die stelde dat de verhalen in de
eerste elf hoofdstukken van Gene-
nis slechts mythep, legenden en reli
gieuze folklore waren. „Ik wilde kin
deren de andere kant van de medail
le laten zien, die ze van niemand
anders te zien kregen," aldus Wat
son. De rechtbank was van mening,
dt de leraar zich had schuldig ge
maakt aan wangedrag, ook al was
de reden daarvoor een gewetens
zaak. Hij had geweigerd zich te hou
den aan de rechtmatige opdracht
van zijn werkgever, aldus de recht
bank.
do
de:
veri
kat
De
kenl
tersi
mee
dam
het
Ind
fracl
D'66
sluit
zien
voor
ning
zo'n
van
Die
inve
bove
oors;
tussi
met»
meei
honc
Uil
In d
CDA
moe;
te 1
deze
meei
het i
een
de g
wegi
op d
pron
CDA
sche
gens
verg.
ter 1
laats
binn
maal
De
duid
moei
sché
vraa;
finiti
en n
mak
omd
dat
seer<
In de
veer
Deze
vlak
terse
defir
In d