Twaalf orkesten zitten voor u klaar «£>e gelegenheid maakt de oncertbezoeker [SDAG 6 SEPTEMBER 1977 TE KUNST EN TE KEUR TROUW/KWARTET PAGINA 23 I k 1 W nM- - ederland bezit naast de ra- o-orkesten twaalf symfonie- kesten die een groot deel n het land voorzien van eer of minder bekende sym- nische muziek. anwege de recettes, oftewel bezoekcijfers, moeten de lannenmakere bij die orkes- •n rekening houden met wat et publiek graag hoort. Want 'gezien van het financiële as- ect is het voor niemand leuk een bijna lege zaal muziek maken en ernaar te luiste- i Vandaar dat ondanks de rijzenswaardige pogingen bij ?le orkesten ook het eigen- jdse repertoire aan de man brengen, het grootste deel an de gespeelde werken af- omstig is van componisten ie door hun werken al lang jn verheven tot leveranciers an kwaliteitsprodukten die dereen kent en graag hoort at ook hierin met-het ver rijken van de jaren wijzigin- •n en verschuivingen plaats- nden en dat bijvoorbeeld nu Dmposities van Ravel, Bar- >k en Strawinsky bij het ongbare repertoire zijn inge- et jfd. betekent alleen dat het ogeheten ijzeren repertoire' an^aamaan groter wordt. Er indt aangroeiing plaats, niet alleen naar voren maar ook aaar achteren, recentelijk bij- - voorbeeld met muziek uit de fenaissance-tijd. Maar basis Kan hél ijzeren repertoire blij- an /en de Weense klassieken en Ie romantici paaruit worden de kurken ge- ■^'eden waarmee het concert- 'ezen drijvend gehouden kan ■■||orden Met een behoorlijke 'tw vjnanciële steun van de over- 'eden, die vooral na de tweede C wereldoorlog redelijk diep in v;.y je schatkist hebben getast om le uitvoerende musici de wis P b selvalligheden van het arties- tenbestaan te besparen en hen de financiële en sociale waar borgen te verschaffen waarop elke Nederlandse werknemer aanspraak kan maken. Van die twaalf orkesten die elk seizoen weer op de. lang niet altijd ideale, podia van Nederland klaar zitten om muziek voor u te maken, is het Amsterdams Philharmo- nisch Orkest het jongste. Het is gegroeid uit het Kunst- maand Orkest dat in 1953 werd geformeerd. Met zijn vaste dirigent Anton Kersjes gaat het nu zijn 25-jarige jubi leumseizoen in. Met program ma's die als het ware een doorsnee zijn van het repertoi re waarmee het Amsterdams Philharmonisch een nog steeds toenemend succes heeft, en waarbij, ondanks de meestal bekende componis tennamen. toch steeds weer minder bekende en zelfs onbe kende werken zitten. En dat niet alleen voor het omvang rijke nieuwe publiek dat door dit orkest over de concertzaal drempel is en wordt getrok ken. Vanwege het jubileum komt er op 4 november ook nog een LP (Bovema/EMI) met het Capriccio espagnol van Rimsky-Korsakoff en de Schilderijententoonstelling' van Moessorgsky/Ravel. Het Brabants Orkest waarvan sinds de oprichting in 1950 Hein Jordans de leiding heeft, concerteert in de vier grote steden van Brabant (Breda. Den Bosch. Eindhoven en Til burg), maar maakt in de pro vincie ook uitstapjes naar Bergen op Zoom, Helmond en Roosendaal. Er is een Werk groep Artistiek Beleid die ver antwoordelijk is voor de pro grammering en die voor het komende seizoen contrastrij ke programma's heeft samen gesteld waaraan een groot aantal solisten meewerkt waarbij men veel Nederlandse namen aantreft. Vijf jaar ouder dan het Bra bantse Orkest is het Frysk Or kest, dat thans onder leiding van zijn vaste dirigent Ger hard Fackler. behalve in de standplaats Leeuwarden con certen geeft in Drachten, §neek en Heerenveen. Er is wat de programma's betreft een nieuwe serie bij, een zoge naamde „Landenserie" waar bij elk programma muziek uit één lahd omvat. Achtereen volgens zijn dat Oostenrijk, Duitsland, Frankrijk, Polen/ Hongarije. Rusland, Italië en Nederland. Het Nederlandse programma bevat werken van Pieter Hellendaal, Jurriaan Andriessen, Johan Wagenaar, Willem van Otterloo en Al- phons Diepenbrock. Voor het tegenwoordige Over ijssels Philharmonisch Orkest werden de grondslagen al in 1925 gelegd door Klaas de Rook. die een groep amateur musici bijeenbracht waaruit in 1933 het half-beroeps Twents Kamerorkest groeide. In 1947 werd dat het Twents PhilHarmonisch Orkest, en wegens de uitbreiding van de concerten over de hele provin cie werd het in 1951 Overijs sels Philharmonisch Orkest. Eerste dirigent is sinds enkele jaren Libor Pesek (Tsjech van geboorte) die ook dit seizoen weer de meeste concerten zal leiden. Tot de solisten beho ren Herman Krebbers, Theo Bruins, Malcolm Frager, Jörg Demus en Jeremy Menuhin. Het Rotterdams Philharmo nisch Orkest heette in 1918, toen het werd opgericht. „Ge nootschap van beroepsmusici tot onderlinge Kunstbeoefe ning". Maar in 1930, toen Edu- ard Flipse er zijn schouders ondér zette, was de naam al veranderd in Rotterdams Philharmonisch Orkest. Het was lange tijd het actief ste zij het niet het beste orkest van Nederland. Jean Fournet en Edo de Waart, die nu nog de eerste dirigent er van is, hebben er na de oorlog een eerste rangs ensemble van gemaakt dat ook uitzonderlij ke kwaliteiten als opera-or kest bewijst te bezitten. In /zijn „gewone" concertseries houdt her orkest zich in het algemeen aan de grote graag gehoorde werken uit het re pertoire, waarmee het, vooral sinds de opening van de nieu we Doelenzaal, een omvang rijk nieuw publiek uit Rotter dam en omstreken heeft aan getrokken Het laatste van de Nederland se .symfonieorkesten die na 1900 zijn opgericht, is het uit 1904 daterende Residentie Or kest. Men is er nog steeds trots op dat het ooit door de grote Toscanini werd gedirigeerd Door zijn vaste dirigent Wil lem van Otterloo die het vele jaren heeft geleid kreeg het een „eigen gezicht". Dat is nog steeds ook in de gematigd-mo derne programmering te her kennen waarmee het een vrij constante, grote belangstel ling van het publiek weet te behouden. De tegenwoordige vaste dirigent is de uit Duits land afkomstige Ferdinand Leitner. Tot de ouderen onder de Ne derlandse symfonieorkesten behoort het uit de in 1889 op gerichte Arnhemse Orkest Vereniging voortgekomen „Het Gelders Orkest" dat zijn standplaats in Arnhem heeft. Het is een orkest dat figuurlijk weinig de grote trom roert, maar namen van bekende Ne derlandse musici als Peter van Anrooy, Eduard van Beinum, Jaap Spaanderman, Rosa Spier. Phia Berghout en Her man Krebbers zijn onverbre kelijk met dit orkest verbon den. De tegenwoordiger diri gent is de Israëli Yoav Talmi. In de programma's worden dit seizoen vanwege de 150ste sterfdag van Schubert veel van diens werken gespeeld. Een aardig, en blijkbaar suc cesvol, initiatief zijn de open bare avondrepetities waarop muziek van de 20ste eeuw wordt geïntroduceerd. Dit sei zoen worden er drie gehouden. Ze zijn gratis toegankelijk. Het Concertgebouworkest, de schepping van Willem Mengel berg (hoewel Willem Kes van af het openingsconcert in 1888 de grondslag voor de cultuur van het orkest legde) heeft van alle Nederlandse orkesten de meeste bekendheid in het buitenland gekregen. Het kan terugzien op een lange roem rijke geschiedenis waarover boekdelen geschreven zouden kunnen worden, en die ook geschreven zijn. Nog steeds wordt het tot de beste orkes ten van de wereld gerekend; maar het zal niemand gemak kelijk vallen precies de eigen schappen te omschrijven waarop deze kwalificatie ge baseerd is. Het is wel zo, dat je het gehoord moet hebben om over de beste orkesten en hun kwaliteiten te kunnen mee praten. Daartoe is ook dit sei zoen weer ruimschoots gele genheid in programma's die voor een groot deel worden geleid door de eerste dirigent Bernard Haitink. Die de door Mengelberg gevestigde Mah- ler-traditie met veel affiniteit voor deze muziek voortzet (dit seizoen op bescheiden voet met alleen de Eerste symfo nie) maar die zich ook inzet voor bijvoorbeeld Bruckner en Michael Tippett, wiens Derde Symfonie hier voor het eerst uitgevoerd zal worden Het orkest ls altijd trots ge weest op de grote dirigenten die er korter of langer als gast voor stonden. Dit seizoen zijn dat na lange tijd van afwezig heid onder meer Leonard Bernstein en Carlo Maria Giulini. Pas sinds 1955 wordt de naam „Limburgs Symfonie Orkest" gébruikt. Maar dit Limburgse orkest dateert al van 1882 toen het Maastrichts Stedelijk Or kest heette. De nieuwe naam komt beter overeen met de provinciale activiteiten die dit orkest tegenwoordig ont plooit. André Rieu leidt het al vele jaren met animo en ta lent. Hij neemt een groot deel van de concertseries met „ge liefde meesterwerken" voor zijn rekening. Maar ook in de Musica Viva-serie, met eigen tijdse werken, is hij van de partij. In deze serie worden werken gespeeld van onder meer Louis Andriessen, Otto Ketting. Theo Loevendie, Oli vier Messiaen, Arnold Schön- berg. Karl Amadeus Hart- mann en Hans Werner Henze. Voor het in ouderdom aan het Limburgse orkest voorafgaan de orkest moeten we naar het andere uiterste puntje van Ne derland: Groningen, waar het Noordelijk Filharmonisch Or kest is gevestigd. Het ensem ble waar dit orkest uit voort kwam werd al in 1882 opge richt. Het was een orkest van de Sociëteit Harmonie en het werd pas in de jaren twintig tot Groningse Orkest Vereni ging (GOV.) omgedoopt. Sinds 1965 is Charles de Wolff vaste dirigent van het inmid dels Noordelijk Filharmo nisch Orkest genoemde en semble. De taak van het or kest strekt zich ver buiten de stad Groningen uit. Als „Or kest van Groningen en Dren the" geeft het concerten in As sen. Delfzijl, Emmen, Hooge- zand-Sappemeer, Meppel, Stadskanaal, Veendam en Winschoten. Boyendicn brengt het „een uur muziek" in vele dorpskerken. Een om vangrijke en dankbare taak Het Noordhollands Philhar monisch Orkest, het derde or kest dat in Noord-Holland is gevestigd, is ontstaan uit een militair muziekcorps, de Schutterij Muziek, die in 1813 werd opgericht Na vele* naamsveranderingen. waar van „Haarlemse Orkest Vere niging" IH.O.V.) de meeste be kendheid kreeg, werd het in 1953 Noordhollands Philhar monisch Orkest. Eduard van Beinum en Frits Schuurman hebben er het dirigentenvak in de praktijk geleerd Henry Arends, die Toon Verhey in 1957 opvolgde, probeerde de programmapolitiek in een ac tueler richting om te buigen, maar de Haarlemmers lopen het hardst op de bekende gro te werken van het repertoire De Belgische dirigent Andre Vandernoot bedient hen in dit opzicht sinds enkele jaren als vaste leider kennelijk geheel naar wens. Neerlands oudste orkest is ge vestigd in het centrum des lands Utrecht. Helemaal vast staat de oorsprong van het tegenwoordige Utrechts Sym fonie Orkest nog niet Maar waarschijnlijk is de basis al in 1795 gelegd door een ensemble van het Korps der Schutterij. In de annalen van het orkest komen als solisten en dirigen ten de namen voor van Johan nes Brahms, Clara Schumann en Jos Joachim Later maak ten figuren als Richard Hol en Wouter Hutschenruyter mede de geschiedenis van dit or kest. dat onder een oneindige reeks beroemde 4jrigenten neeft gespeeld en dat vele wer ken van Nederlandse compo nisten voor het eerst heeft uit gevoerd Deze traditie werd voortgezet door Paul Hup- perts die sinds 1949 eerste diri gent van het orkest is Dit seizoen speelt het voor het laatst (naar men hoopt) in het „noodgebouw" Tivoli, met het vooruitzicht op het nieuwe Muziekcentrum. Jammer ge noeg niet onder Paul Hup- perts, die wegens gezond heidsredenen zijn functie als vaste dirigent niet zal kunnen uitoefenen, -j-c concertzaal als gewijde Jaats die je metschroom in je rv:u :iagse kleren betreedt, be- 1 L^IJn ort tot het verleden. De on- edwongen sfeer en de infor mele omstandigheden waarin ïen in de voormalige muziek- fmpels tegenwoordig bijeen pheu lag komen, worden opval- [nd door de concertbedrijven anbevolen. Het moet vooral tiidelijk worden dat concert- ezoek net zo gewoon is als aar de TV kijken of bij de 'hinees eten. |at schijnt vooral bij uitvoe- ingen van nieuwe hedendaag- t, moderne of experimentele iuziek nodig te zijn. Mis- thien wel omdat het publiek jhal at geabonneerd is op )uin lrahms. Beethoven en Tsjai- Swsky, toch maar liever ge- iongen en formeel in een ikkelijke stoel van muziek ïjft genieten; in plaats van 3 de grond liggend of losjes mdlopend naar onbekende lanken te luisteren. Een ver loren generatie wat de nieuwe muziek betreft. Die zich veilig houdt bij de ordentelijke, overzichtelijke werken waar van je weet hoe het verder gaat, en waarbij je ook duide lijk hoort wanneer het afgelo pen is, zodat je zeker weet dat het moment voor enthousias te bijval aangebroken is. Avontuurlijk Maar afgezien van de concer ten waar gespecialiseerde mu sici onvermoeid de muziek van vandaag en morgen voor een klein geïnteresseerd pu bliek ten gehore brengen, wa gen ook de grote gesubsidieer de orkesten en concertinstel lingen zich de laatste jaren toch meer en meer op dit nog al avontuurlijke terrein. Het Rotterdams Philharmonisch Orkpst dat in zijn pionierstijd onder Eduard Flipse al een naam op dit gebied had. kreeg die door het spelen van wer ken van componisten als Hin- demith, Roussel. Tansman, Honegger, Mossolov, Pijper. Badings en Bartók. Nu staat muziek van deze inmiddels bij de „klassieke modernen" on dergebrachte componisten op vrijwel alle gewone orkestpro gramma's. Wat nü weer „afschrikwek kend" werkt op de meeste vas te concertbezoekers, is muziek van zeg maar Henze. Stock- hausen, Ligeti, Xenakis. Schnebel, Maderna. Om maar te zwijgen van pennevruchten van jongere componisten van wie men nog nergens heeft ge hoord of gelezen dat „ze wel wat kunnen". Of er nu meer oprechte lief hebbers van eigentijdse mu ziek in „het westen des lands" wonen, of dat men „in de pro vincie" eerder bereid is zijn eerlijke mening daarover te la ten blijken, wil ik hier in het midden laten. Feit is, dat „mo derne" muziek om met deze kwalificatie nu maar een zeer genuanceerde vracht bij el kaar te binden in het wes ten, in de randstad, vaker en meer wordt uitgevoerd, en daardoor door meer mensen wordt beluisterd; ook al blijft de belangstelling per uitvoe ring aan de lage kant. Ook als we het vrij grote aantal kleine re ensembles en solisten, dat in het westen met eigentijdse programma's optreedt om praktische redenen buiten be schouwing laten en we naar de programma's van de grote or kesten kijken, is hiervoor wel enige bewijs te vinden. Aparte series De drie grote randstad-orkes ten hebben alle drie buiten hun gewone abonnementsse ries met meer of minder tradi tionele programma's, een aparte serie voor eigentijdse muziek. Bij het Concertgebou workest is dat een serie van acht zondagmiddagconcerten. Daarbij is dit seizoen inbegre pen een uitvoering (in Theater Carré) van Peter Schat's nieu we opera „Houdini". Verder heeft men er op het thema „De nieuwe Weense school en om geving" muziek van om. Schönberg, Bernd Alois Zim- mermann, Olivier Messiaen, John Cage, Kees van Baaren en Matthijs Vermeulen in ver werkt. Het Rotterdams Philharmo nisch heeft naast een op de smaak van de „gemiddelde" concertbezoeker gericht pro gramma, een speciale Z-serie waarin 23 eigentijdse werken worden uitgevoerd. Daarvan zullen er 14 voor de eerste maal in Rotterdam klinken. Van overigens gerenommeer de eigentijdse componisten als Cage, Satie. Loevendie. Xenakis en Louis Andriessen Een bewijs misschien dat Rot terdam niet jachtig achter het allernieuwste aanloopt, maar, gericht op de kleine maar con stante belangstelling van het publiek, toch blijk geeft te we ten dat ook dit deel van het repertoire tot klinken moet komen. Het Residentie Orkest is in dit opzicht de laatste jaren erg actief. Het is daardoor min of meer een buitenbeentje in het Nederlandse Orkestenbestel geworden. Over de problema tiek daarvan leest u in een afzonderlijk artikeltje in deze krant. Wereldpremière Bij de andere symfonie-orkes ten is in het algemeen gespro ken het grote symfonische re pertoire van klassiek tot ge matigd modern overwegend Hoewel bijvoorbeeld het Lim burgs Symfonie Orkest dit sei zoen weer een serie van drie concerten met „Musica Nova" aankondigt, en het Brabantse Orkest ook weer een serie „Avant Garde" heeft opgezet. Daarin zijn twee verschillende programma's die in diverse Brabantse steden worden ge speeld Dat hiervoor goede be langstelling bestaat, die ook doorwerkt, blijkt wel uit het feit dat een van de werken van een vorige Avant Garde-serie (Eight songs for a mad King, van Peter Maxwell Davies) nu in een gewone abonnements serie is geplaatst. Overigens heeft het Brabants Orkest ook een wereldpremière: Het Con cert voor pianola en orkest van de Nederlandse compo nist Jan van Dijk. Geen gevaar Voor degenen die alergisch zijn voor hedendaagse muziek is het gevaar dat zij er onver hoeds mee in aanraking ko men dus niet erg groot, als zij zich maar aan de Nederlandse Symfonie-orkesten houden, die voldoende uitwijkmoge lijkheden bieden. Wie beslist wel met eigentijd se muziek wil kennismaken kan altijd terecht bij de gespe cialiseerde ensembles die zich daarmee bezighouden Zoals Fusion Moderne, Slagwerk- groep Den Haag. Gaudeamus Kwartet, het ASKO-ensem- ble, het Ensemble Pro-Kontra, het Ensemble M en de diverse, vaak ad-hoc geformeerde, groepen die op dit terrein ope reren. En een forse Injectie eigen tijds. vers van de componist, kunnen liefhebbers halen bij de ook dit weer zeer gevarieer de muziekweek die wordt ge organiseerd door de Stichting Gaudeamus. Zoals gebruike lijk in september, en ook nu weer wat de concerten betreft geconcentreerd op een lang weekeind van 9 tot en met 11 september. Er worden prak tisch alleen allereerste uitvoe ringen gegeven op de concer ten in Breukelen. Amsterdam. Utrecht en Hilversum. Helemaal waterdicht zijn sta tistische gegevens nooit Dat wil zeggen dat men de metho de volgens welke het cijferma teriaal is vergaard en de ma nier waarop het is verwerkt precies zou moeten kennen om onwrikbare conclusies uit het eindresultaat te kunnen trekken. Toch kan men aan de gege vens die het Centraal Bureau voor de Statistiek over het concertbezoek in Nederland heeft verzameld wel globaal afleiden hoe het de numerieke belangstelling van het publiek voor orkestconcerten in de Ne derlandse provincies gesteld is Het CBS heeft over een aantal Jaren het concertbe zoek per 100 inwoners der pro vincie berekend De cijfers over het seizoen 1*074-75 ge ven. evenals die van daaraan voorafgaande peridöfcn nogal opmerkelijke verschillen te zien. Noord-Holland heeft volgens deze gegevens de meeste con- certbezoekende inwoners; op de 100 zielen telde men daar 17 concertbezoeken Zuid-Hol land ligt daarbij een aa.dig eind achter met 10 6, Oronin- gen haalt de 9,2, Friesland 6,5 en Overijssel en Gelderland beide 6 Utrecht. Noord-Bra bant en Limburg brengen het nog tot achtereenvolgens 5.4 en 4.6 en 3,8 waarna Drente met 2 en Zeeland met 1,5 de minste belangstelling voor concerten tonen Dat laatste is een verkeerde conclusie Want de hoogte van het con certbezoek hangt ook nóg af van het aanbod Drente en Zeeland hebben maar zelden concerten door de grote sym fonie-orkesten waarop deze cijfers betrekking hebben Wanneer er meer gelegenheid in die „minimum-provincies zou zijn, zou het concertbe zoek waarschijnlijk aanzien lijk stijgen Een wat beter Inzicht in de belangstelling per provincie voor orkestconcerten geven dan ook de cijfers betreffende de bezettingsgraad van de concerten over dezelfde periode CBS rekende uit hoe vol de zalen waren, en kwam daarbij voor Zuid-Holland op het hoogste percentage, nl 85, met Noord-Holland als goede tweede op 84%. Drente en Limburg, die per honderd Inwoners maar met Zo weinigen naar orkestcon certen gingen, blijken de zalen toch nog voor 65, resp 60% te hebben gevuld Voor de ande re provincies liggen die per ccntages tussen de 62 en de 79 Waaruit Je met een variatie op een'bekend gezegde zou kun nen concluderen dat de gele genheid de concertbezoeker maakt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 23