Afwijkend repertoire kleine groepen Veel blijspelen in schouwburgen Piano's Staffhonst orgelles orgelhuur [stafflnonstl 10e- MUZIEK Utrecht Hoog Cathanjne. bovenClarentxirg51-57 Amersfoort, Hellestraat 1 MS (I/O V 0) Muziekschool met geperfectioneerde lesmethode en enthousiaste vakkundige leraren. U betaalt slechts bij aankoop (binnen 6 maanden) van een orgel huur retour. per vanaf |w# week. nieuwe of vanaf gebruikte orgels volledige garantie MUZIEK STAFFHORST IS OFFICIEEL DEALER VAN HAMMOND EMINENT/SOLINA MARKea. UTRECHT HOOG CATHARIJNE BOVEN CLARENBURG 51 57 AMERSFOORT HELLESTRAAT 11-15. (I.O.V4D) De grote gezelschappen lijken eniszins op elkaar, onderschei den zich door hun keuze van stukken, die een wat andere gerichte inhoudelijke belang stelling laat zien, ook wel door hun speelstijl, en verder na tuurlijk door de mensen, die er min of meer de toon in aan geven. Er zijn ook groepen met dui delijk afwijkende bedoelin gen. Het jongste daarvan is het Ro-theater van Franz Ta- rijnen. dat nu wel aan het i> peteren is, maar zijn eerste voorstelling nog moet tonen al hebben we de uitingen van het toneelgenie Franz Marij- nen al leren kennen via zijn Amerikaanse groepje Camera Obscura, vooral in Mickery en het Rotterdamse Piccolo, ver volgens door zijn eerste grote- zaal-produktie in Nederland. „Het Liefdesconcilie van Oscar Panizza", ook bij de To- neelraad Rotterdam uitge bracht, waarin toneel .ver scheen in de vormen van fasci nerende visioenen. Met zijn nieuwe gezelschap maakt hij twee produkties, de eerste ge baseerd op klassieke trage dies, zoals indertijd de „Ora cles" van Camera Obscura, la ter „Het Balcon" van Jean Ge net. Daar tussen in maakt de Franse regisseur een spekta kel van „1001 Nacht", de be faamde Oosterse sprookjes. Het oudste nog bestaande Ne derlandse gezelschap, dat een eigen richting koos, is de to neelgroep Centrum, die in de jaren zeventig tot de overtui ging kwam, dat zij alleen nog maar echt hedendaags reper toire moest spelen, en ook met Nederlandse schrijvers ging werken aan nieuwe Neder landse stukken. In dit seizoen worden dat twee eenakters van een nieuwe schrijver, Don Dekker, die beeldend kunste naar is en ook voor t.v. heeft geschreven: „Tussen de mid dag" en „Later op de avond". Een nieuw stuk van Tom Vor- stenbosch (bekend o.m. door de toneelbewerking van „De koele meren des doods"). „Scheiden". Misschien een nieuw stuk van Lodewijk de Boer, of anders een regie van hem van „Knuckle" van de Engelse schrijver David Hare, van wie in leder geval „Rock 69" gespeeld wordt onder re gie van Eddy Habbema. Loe Steenbergen heeft voorts een kort spel van Herman Heijermans, „Buren", bewerkt onder de nieuwe titel „Sane ren", dat gecombineerd wordt met een of twee eenakters van Marcellus Eraants. De Sctac- lengroep, die even leek te wor den opgeheven, wordt in ge wijzigde vorm voortgezet. De onvrede met het bestamde toneel, die in 1969 uitbarstte, leefde ook bij toneelspelers, vooral in de jongere genera ties. Zij stapten er uit of gin gen er niet binnen om op een eigen manier met toneel te werken, in verschillende klei nere groepjes, die inmiddels ook al weer faam hebben ge kregen. Het Werktheater is bij voor beeld een bij velen zeer geliefd geworden groep, omdat de spelers ervan op een heel per soonlijke manier toneel md- ken over problemen, waarmee bepaalde groepen in de sa menleving zitten, of waarmee wij allemaal te maken hebben, zoals in het afgelopen seizoen twee programma's over het doodgaan. Je zou kunnen zeg gen, dat toneel daar gebruikt wordt als een persoonlijk uit drukkingsmiddel, de mens die acteur is heeft een manier ge vonden om contact te maken met de mens die als toeschou wer naar hem kijkt. Dat per soonlijke blijkt een zeer sterk werkend element. Op een wat andere manier be gint ook het Onafhankelijk Toneel, dat nu enkele jaren in Rotterdam werkt, naam te maken. Het afgelopen seizoen heeft het een serie bekende stukken gespeeld, eigenlijk ook heel persoonlijk, zoals zij ieder voor zich en gezamenlijk het stuk en hun rollen daarin begrepen, maar tegelijkertijd lieten zij ook zien, welke hulp middelen het toneel gebruikt om te suggereren dat de toe schouwers naar iets werke lijks zitten te kijken. Het wa ren evenzovele verfrissende ervaringen. Uitvoerig her haald worden het komend sei zoen „Crancky Box" van Ju dith Herzberg. „Wachten op Godot" van Samuel Beckett, „De meeuw" van Anton Tsje- chow en „Hedda Gabler" van Henrik Ibsen. Het Onafhankelijk Toneel laadt voor het eigen huis in Rotterdam zijn reiswagen in. Een eigenzinnige jonge groep is ook „Baal", gestimuleerd door Leonard Frank, die soms bestaande stukken kiest, zo als tweemaal van Brecht, ook eigen stukken laat maken, en altijd veel met muziek doet, samen met Han Breuker of Louis Andriessen, en altijd in een flitsende vormgeving, sterk gericht op een jong pu bliek, zoals dat b.v Shaffy in Amsterdam bezoekt. Mogelijk verhuist het na het nu begon nen seizoen naar Frascati. dat dan een eigen huis wordt, waarin nog wat meer kan ge beuren. Lodewijk de Boer re gisseert de eerste produktie van djt seizoen, een stuk. dat hij samen met Louis Andries sen maakt en dat als werktitel „Orpheus" heeft. Later regis seert Leonard Frank een stuk van Botho Strauss en Paul Vermeulen Windsant een van Fassblnder. In de Brakke Grond, evenals Frascati en De Engelenbak in de Amsterdamse theater straat De Nes, opereert de Theaterunie met eigen pro dukties en de lcleine-zaal-pro- dukties van andere gezel schappen. De groep „De Appel", die in een oude manége in de Haagse Duinstraat over een uniek the atertje beschikt, is op 1 sep tember vijf Jaar bezig met het zoeken naar nieuwe boeiende vormen, waartoe zij indertijd uit het „grote" toneel gestapt zijn. In de eerste helft van het seizoen spelen zij de klassieke trilogie „De Orestela" van Sophocles, waarvan zij de „Agamemnon" al eerder ge speeld hebben. In de tweede helft organiseren zij door het hele theatertje een evenemen tenmarkt met fragmenten to neel uit verschillende peri odes. 40 jaar Muziek SlaMhorat WilhllLT^SllllS^ piano's trc» JubllM irooaWIOOcm f2890- OuaranM ihoogi. 105c» - 13190e 13290e TTJT1, f3490e TiZZZ. 13890e ÉkimMll tfp* Cratl 42M 13890.- Topmerken bij Muziek staimorst kunt U kiezen uil eenkoliektie prachtige vleugel» en piano'». door André Ruiten TROUW/KWARTET PAGINA 19 Aune-Marie Heyügers, Nannie Vermeer en Wim van Rooy in Heyermans boosaardige spel ..Beschuit met muisjes", dat de Haagse Comedie dit seizoen doorspeelt. rieerd repertoire te kiezen, dat goed te begrijpen is, zowel het serieuzere als het lichte werk laat zien zowel uit het oude als het nieuwe repertoire. In het „lichte" genre speelt Theater b.v. „Dé Spaanse Brabander" van Bredero, „De parvenu of de burger-edelman" (Le bour- geois-gentilhomme) van Mo lière (belde dus „klassiek") en een hedendaags blijspel. In het „serieuze" genre: „Man is man" van Bertolt Brecht, „De vader" van August Strindberg en „De gek" van Edward Bond (bekend van „Gered", „Lear". „Bingo") en volgens de Engel se kritiek zijn beste stuk. Er komen twee kleine-zaal- produkties. Met één daarvan opent 'Theater in Januari 1978 de nieuwe kleine zaal van de Arnhemse stadsschouwburg. Het zuidelijk toneel Globe, dat samenvallend met het ver trek van Ton Lutz, op verzoek van de subsldiènten sterk heeft moeten inkrimpen, heeft sindsdien een wat beperkte, maar gevarieerd repertoire en Elisabeth Andersen dit sei zoen bij Theater in Strindbergs „De vader" en bij Globe in Henry U" Siem Vroom bij het zuide lijk toneel Globe een avondvullen de monoloog: „Oordeel" (Judge ment) van Barry Collins. een aanwinst van goede jonge spelers. Gespeeld worden „De rovers" (Die RSuber) het jeugdwerk van Schiller, „Bur ger Schipper, van Carl Stern- heim, „Kleine man, wat nu", een toneelbewerking door Tankred Dorst van de be faamde roman van Hans Fal- lada en „Henry II". toneelde buut van de dlchter-toneelre- censent Willem Jan Otten. De Noorder Compagnie is uit op stukken, die zich op een onderhoudende manier bezig houden met gewone mensen en met wat gewone mensen interesseert. In „Allebei je el lebogen". een bewerking van een Slowaakse muzikale ko medie. probeert een begrafe nisondernemer het in de poli tiek. in het befaamde „De held van het Westen" (The playboy of the Western World) van de Ierse schrijver John M. Synge hangt een Jongeman de held utt, in „Mijn vader en ik" van de Amerikaan Robert Ander son (bekend van „Tea and 8ympathy") overziet een le raar. waarom hij het niet zover gebracht heeft als zijn vader en hij gewild hadden. Het scholenprogramma blijft dit seizoen door onzekerheden in de subsidiëring beperkt tot één produktie, „School voor clowns" door de eindexamen klas van de Maastrichtse to neelschool onder regie van Herman Frank, bekend van het kindertheater Pssst. Maar het schouwburgbezoek was toen al een tijdje duide lijk achteruit aan het lopen. De 'liefhebbers* verloren hun belangstelling en ontdekten andere dingen die zij leuker vonden om in hun vrije tijd te doen. De gezelschappen hebben na tuurlijk het hoofd niet in de schoot gelegd. De Nederland se Comedie en het Nieuw Rot terdams Toneel zijn in de woe lige tijd ten ondergegaan, maar in Arasterdam is er een kleiner maar volwaardig Pu- bliekstheater voor in de plaats gekomen, in Rotterdam een pluriforme Toneelraad, die na wankele jaren meer stevigheid begint te vertonen met een nieuw ensemble van Franz Marijnen (het Ro-theater) en de florerende groepen Onaf hankelijk Toneel, Diskus, Bloeragroep. Hard werken Het Publiekstheater heeft en dat is eigenlijx tekenend voor al de vergelijkbare vaste gezelschappen toen het be gon gezegd: er is nu zoveel geageerd en zoveel gepraat, la ten we nu hard en zo goed mogelijk gaan werken en be ginnen met stukken, die het publiek altijd al de moeite Elise Hoomans regisseert bij Theater „De Spaanse Brabander" van Bredero, de spelers erin op een bruggetje, dat in Amsterdam zou kunnen staan. waard gevonden heeft en waarvan wij overtuigd zijn dat zij ook voor een publiek van vandaag de moeite wa»"' zijn. De Haagse Comedie had al eerder een soortgelijke over weging gemaakt. Deze groep was er zoals de anderen overigens op uit geweest uit het buitenland nieuwe stuk ken aan te kopen, die daar een 'succes bleken. Maar zij ont dekte, dat het eigen Haagse publiek ze niet mooi. te ge zocht, te ingewikkeld vond. Het was dus verstandiger stukken uit het 'vertrouwde genre te spelen en van de nieu we alleen maar, die daarbij goed aansloten. De Haagse Comedie is overeind.gebleven, heeft vooral in de éigen stad een vast publiek behouden dat zich ook verjongt Het Publiekstheater heeft, en niet alleen in Amsterdam, in tamelijk korte tijd het publiek teruggewonnen. Uitverkochte voorstellingen zijn geen zeld zaamheid meer. Er is ook wel meer gebeurd dan een terug keer naar een vertrouwd re pertoire. Het is niet alleen het kiezen van beproefd goede stukken, maar ook het kijken of er iets in behandeld wordt dat voor een publiek van nu boeiend is niet alleen als „kunstwerk", ook naar onder werp of thema. Tsjechow De Haagse comedie blijft geïnteresseerd in nieuw werk niet alleen voor het Hot, ook voor de Koninklijke Schouw burg (en andere grotere schouwburgen elders in het land). Paul Steenbergen zal er een nieuw stuk van Eric Schneider, „Tweelicht" (gesi tueerd in Den Haag) regisse ren. Herman Heijermans boosaardige spel „Beschuit met muisjes" wordt doorge speeld. uit het beproefde re pertoire zijn gekozen „De waaier" van Goldoni, „Hedda Gabler" van Henrik Ibsen, „Een maand op het land" van Ivan Toergenjew (tijdgenoot van Tsjechow), en „Julius Caesar" van William Shakes peare. In het werkplaats-thea ter Hot debuteert een nieuwe Nederlandse schrijver Rob Bognir met „Spoorloos", er komt een vrij recent stuk van de Amerikaan Paul Foster (hier bekend door zijn „Tom Paine"): „Elizabeth I" en een nieuw stuk van de Pool Slawo- mlr Mrozek: „De Bultenaar". Begrijpelijk De toneelgroep Theater heeft een Jaar of wat geleden ook bij haar publiek weerstanden zien ontstaan, omdat het som mige stukken onbegrijpelijk vond en er kwaad bij wegliep. Er is toen besloten, het meer experimentele werk tot de kleine zaai te beperken en voor de grote zaal een geva Ko van Dijk en Mary Dresselhuys samen in een blijspel, dat Peter Oosthoek regisseert. Na een mislukte zomer komt er misschien een aardiger win ter. Als sneeuw en ijs niet voor wat vertier zorgen gebeuren er altijd wel andere dingen ach ter beschuttende muren, die prettig zijn. De schouwburgen bijvoorbeeld hebben hun reeksen voorstellingen al weer vastgesteld. Er komen in ieder geval veel blijspelen, voor het geval u daar het meeste van houdt. De titels ervan zullen u niet veel zeggen, meer de namen van sommige spelers er in. Daar zijn Paul Steenbergen, en El len Vogel onder, Ko van Dijk en Mary Dresselhuys, Guus Hermus en Jeroen Krabbé, Pleuni Touw en Hugo Metsers. Ton van Duinhoven Luc Lutz en Simone Rooskens, André van den Heuvel en Kitty Jan sen. Als hun voorstellingen klaar zijn en gespeeld worden leest u er wel meer over. Tomaat Zoveel bekende namen in het lichte genre buiten de vaste gezelschappen, dat is een ver-' schijnsel van de laatste jaren. Misschien herinnert u zich de "aktie tomaat" nog, die eind 1969 losbarstte. Een uitbar sting van ongenoegen met het bestaande toneel, dat niet op zichzelf stond. Overal waren er uitbarstingen van onlustge voelens. onder de studenten in Duitsland, onder studenten en arbeiders in Parijs, onder stu denten in Nederland, onder beeldende kunstenaars en musici. Bij het toneel in Nederland waren er verschillende dingen aan de hand. Bij de „aktie tomaat" was er onvrede met een toneel, dat te wereld vreemd werd gevonden, om het maar beknopt te zeggen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 19