Flipje en de evangelisatie Offerlam of belhamel ,lk ga een kruis tekenen' studie van kerkmuziek wordt interkerkelijk f VANDAAG Voorbijgangers ZATERDAG 27 AUGUSTUS 1977 KERK Trouw/Kwartet door A. J. Klei Het beroerde van ons vak als verslaggever is, dat je de aardigste dingen die je hoort of meemaakt, vaak niet in de krant kunt zetten. Je zit bijvoorbeeld op een vergadering, waar iemand tijdens de discussie een zeer snedige opmerking maakt. Dankbaar noteer je die. want daarmee kun je straks je verslag kruiden. Maar in de pauze schiet de betrokken debater met een bekommerd gelaat op de perstafel af: of de dames en heren alsjeblieft niet willen opnemen wat hij daarnet zei, omdat-ie anders Nou ja, dan volgt er meestal wel een lieve reden en "t gevolg is dat je als fatsoenlijk journalist je aantekening schrapt. Het kan ook gebeuren dat geen sterveling op je afstuift en dat je ongehinderd melding kunt maken van uitspraken of voorvallen, welke althans de levendigheid van Je verhaal dienen. Goed, maar als je dan vergenoegd met een van leuke anekdotes voorzien verslag komt aandragen, is er juist weinig ruimte. Kan er wat uit?, vragen ze je Och, strikt genomen kan dat natuurlijk wel, de franje moet er dan maar af, en met een brok in de keel zet je het mes in de fleurigste alinea's van je stuk. Ik wou maar zeggen dat wij, journalisten, dagelijks aan zelfverloochening doen. Ik weet best dat dit niet hetzelfde is als de dagelijkse bekering, waartoe wij geroepen zijn, maar het is toch niet gering. Om een treffend voorbeeld te geven, jaren her woonde ik met geheven bloknoot een conferentie van evangelisatiewerkers bij. Op zeker moment kwam de vraag naar voren, of en wanneer je mensen, die belangstelling kregen voor het evangelie, op het lijf moest vallen met leerstellige kwesties. Zuinig aan!, adviseerde één van de sprekers, en hij betoogde dat het verhaal van de maagdelijke geboorte voor buitenstaanders net zoiets is als als Hij kon zo gauw geen pakkende vergelijking vinden en keek enigszins wanhopig de zaal in. Hij kreeg hulp van een slagvaardige luisteraar, die riep: als de geboorte van Flipje-van-de-jam! Deze greep uit het volle leven kreeg een plekje in m'n overzicht van het congres, maar de betrokken zinsneden hebben onze lezers nimmer bereikt. We hadden namelijk juist een krappe krant, dus Het doet mij deugd vandaag aanleiding te vinden om alsnog met Flipje als onderdeel van een gesprek over evangelisatiemethodiek voor de dag te komen. Die aanleiding vormt de herdruk van „De avonturen van Flipje", waartoe een fruitverwerkende industrie, en wel De Betuwe te Hel, na „talloze verzoeken" is overgegaan. De interruptie van de congresganger sneed op z'n minst in zoverre hout, dat kerk en wereld beide Flipje kennen. Binnen elke gezindte weet men dat Flipje geboren is uit een grote framboos en dat dit aldus geschiedde: Even raakte zij de pracht-vrucht Met haar gouden stokje aan. „Kijk," zei Zomerfee, „hier zie je Nu Tiels Flipje voor je staan!" Het fruitbaasje Flipje is in het begin van de jaren dertig geschapen om de Tielse firma in de concurrentiestrijd van dienst te zijn. Wie een pot jam van De Betuwe kocht, trof binnen de papieren wikkel, waarin destijds nog elke pot verpakt was, een getekende strip aan, behelzende een avontuur van Flipje. Na een aantal jaren werd deze gratis uitdelerij te duur en kon je zo'n strip alleen krijgen na inlevering van een paar Flipje-zegels, die je vond (en vindt) op de produkten van De Betuwe/Tiel. Verzamelaars konden de strips inschuiven in een speciaal album (van vijftig centimeter breed). Na de oorlog, in 1949, werd de spelling van Flipje's avonturen gemoderniseerd en verdwenen de strips om plaats te maken voor kleine boekjes. Om die bij elkaar te houden kwamen er speciale ringbanden. Flipje, die de crisisjaren en de Tweede Wereldoorlog overleefde, houdt ook stand in onze dagen van economische teruggang en komt thans tot ons in vierkante paperbacks. Drie delen van „De avonturen van Flipje" in deze nieuwe gedaante zijn uit, er staan nog vier boekjes op stapel. Elk van de zeven kleurige paperbackjes bevat een aantal van de in totaal 368 verhaaltjes. Deel I is tot 22 september in de winkel te koop voor 4,95. Daarna moeten we er, net als voor de volgende delen, 5,75 voor neertellen èn twee Flipje-zegels inleveren (sturen naar: Flipje, postbus 500, Tiel). Ook de boekjes raakten op, maar De rijmpjes en de tekeningen zijn vervaardigd door E. M. Ten Harmsen van der Beek en zijn echtgenote Freddy Langeler. Hoe bekend en geliefd hun werk is geworden moge blijken uit het feit dat de collega, van wie ik laatst op deze plek misnoegd verhaalde dat hij vader Stastok uit de Camera Obscura niet kon thuisbrengen, mij terstond de identiteit van Flapoor uit „De avonturen van Flipje" kon onthullen. Ik begreep nu ook dat deze collega amper tijd heeft gehad om de Camera te lezen, hij scharrelde altijd bij kruideniers rond om van de ingeleverde lege j ampotten de eventueel achtergebleven Flipje-zegels af te halen, kleverige vingers niet achtend. door dr. C. Rijnsdorp Prijzenswaardig is in het boekje van de Nederlandse Christen Studenten Vereniging (NCSV), handelend over fragmenten uit de Openbaring van Johannes, de aanpak. Dit komt al dadelijk uit in de titel, aaneengeschreven als Gezichttegengezicht. Onder vermelding van deze titel kan men het werkje voor ƒ4,20 bestellen op postgiro 446020, ten name van de Penningmeester Taalaebruik Kampement der NCSV, Woudschoten Zeist. Het boekje telt 36 y bladzijden. soort van verering, aanbidding en religieuze extase. Dit met de hand bedekken geeft een vertekend beeld, wat de Duitsers noemen een Zerr- bild. Illustratie .Gezichttegengezicht" De samenstellers, onder wie de heer H. G. Dane, algemeen coördinator der NCSV, plaatsen namelijk de toe komstvisioenen van de banneling op Patmos tegenover de voorspelling van Anchises in de Aenefs van Vergi- lius (70-19 v. Chr.) over het romeinse wereld- en vrederijk onder keizer Au gustus. Het einde der tijden tegen over de volheid des tijds; de pax Christi tegenover de pax romana. De gekozen fragmenten uit de Apo- kalyps gaan terugwaarts van hoofd stuk 18 tot hoofdstuk 1, ook weer te waarderen als een oorspronkelijke greep. Bezwaren Maar uw recensent heeft nogal wat bezwaren. De bedoeling is „in eerste aanzet het boek meer toegankelijk te maken". Dan moet al dadelijk worden gezegd, dat dit laatste bijbel boek, die uitbarsting van licht en geluid, die volte van hemelse visioe nen en hymnen, hier in zijn totaliteit niet toegankelijk wordt gemaakt. De samenstellers hebben hun camera zó gericht, dat het godsdienstige karak ter van het boek in een slagschaduw valt. De nieuwe hemel verdwijnt achter de nieuwe aarde. Het offerlam wordt belhamel, „een koppige druk- temakerdie zich niet wil aanpassen" (bl. 24). De zonde zit in de macht van keizers en kooplieden, en, willen we de illustraties geloven, speciaal in Chili. De aanbidding van het beest uit de aarde brengt mee, dat de be staande orde als van God gegeven wordt gezien. „Geloven in God bete kent dan: geloven dat het bestaande mooi en goed is" (20). Godsdienst is dan „het geven van een (bovenaard se) kijk op de rottige (aardse) si tuatie". Men ziet: alles wordt in het maat schappelijke getrokken en dat is maar ten dele terecht. Zonde is in deze gedachtengang vrijwel alleen maar sociaal onrecht. De jonge christelijke kerk stelde tegenover de keizercultus de boodschap: Jezus is Heer. Dit had natuurlijk óók maat schappelijke implicaties, maar het zwaartepunt lag in de verering. En de hele Apocalyps staat in de toon- En dan het taalgebruik, dat, zoals de lezer al heeft gemerkt, sterk in de kantinestijl is gehouden. „Johannes kankert nog even door" (16), hij „ver tikt het" (25), hij „trapt er niet in" (20). De auteurs hebben het over „de bink uithangen met Augustus" (26). Dit doet geforceerd aan, omdat op andere plaatsen het intellectuele substraat duidelijk door de ouwe jongens-stijl heenschemert. Als men Vergiiius of Homerus toe gankelijk wil maken, dan moet er een heleboel omheen worden ver teld, om de lezer in staat te stellen als het ware in de wereld van deze dichters binnen te klimmen. En een student in een of andere wetenschap moet zich zijn vaktaal eigen maken en die als een soort moedertaal leren beheersen. De algemene bewegings richting is dus van onderen naar boven. En geen professor zal ervoor te vinden zijn populair water in zijn wetenschappelijke wijn te doen. Men zou dus mogen verwachten dat de Openbaring van Johannes, op zijn zachtst gezegd een uniek geschrift in de wereldliteratuur (uniek door de volstrekte integratie van „ik zag" en „ik hoorde"), op ongeveer gelijke wij- door Aldert Schipper „Livu Got hr si ju Jesus an ht Kruis" (Lieve God. hier zie je Jezus aan het kruis). Dit is het bijschrift dat de zesjarige Ruth toevoegde aan een kuise voorstelling van Christus aan het kruis. Zij was deze zomer met haar vader en moeder naar Frank rijk met vakantie geweest. Haar ou ders zijn nogal gek op oude kerken en kathedralen en op weg door Frankrijk had het gezin er dan ook heel wat bezichtigd. Ruth had meestal grote belangstel ling voor de kruisgang, die in elke katholieke kerk de laatste gang van Jezus uitbeeldt. Haar vader en moe der moesten elke keer het verhaal erbij vertellen van alle keren dat Jezus struikelt en het kruis voort zeult door de nauwe straatjes van Jeruzalem. Totdat hij gekruisigd werd. Een aangrijpend schouwspel in de doorgaans romantische afbeel dingen in de Franse kerken. De vakantie is nu voorbij en Ruth deed haar intrede op een protestants christelijke school, waar een juf frouw is, die met smaak en overtui ging vertelt uide Bijbel. Frankrijk en de eerste klas deden Ruth tegen haar moeder zeggen: ,,Ik ga een kruis tekenen" en alsof dat nog niet ge noeg was. voegde zij er aan toe: „En ik hang Jezus er aan". In de ene hoek van het kruis tekende ze er een tafel met drie kaarsjes bij. Dat had ze in Frankrijk ook gezien. En in de ande re hoek beeldde zij zichzelf af: een gezellig Hollands kind met het lange haar, dat Ruth zelf zo graag zou willen. ..Kan God dit zien1", vroeg ze haar moeder toen. „Veel mensen zouden ja zeggen", antwoordde deze voor zichtig. „Kan God dan door het dak kijken?" „Dat zou best eens kunnen", zei moe der „Hier God. dat is dan voor jou", besloot Ruth heel zeker van haar zaak En ze schreef er bij: „Livu Got hr si ju jesus an ht kruis". k |fU9oT %R S i j/v Kt UTRECHT - In 1978 begint in Utrecht een interkerkelijke oplei ding voor kerkmuziek. Met ingang van die datum zal het Nederlands Instituut voor Katholieke Kerkmu ziek als naam dragen: Nederlands Instituut voor Kerkmuziek. Aan dit instituut zullen dan meewerken: de Nederlandse Hervormde Kerk, De Gereformeerde Kerken in Neder land, de Evangelisch Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden en de Rooms-Katholieke Kerk. Over de uitgangspunten van het leerplan is overeenstemming be reikt. Deze plannen worden nu aan de kerken voorgelegd. Na de verkre gen machtiging van de kerken kan de nieuwe opleiding aanvangen. Het initiatief tot herstructurering van het onderwijs in de kerkmuziek is uitgegaan van het ministerie van onderwijs. De nieuwe opleiding wordt een vakopleiding op conserva torium-niveau. Het diploma geeft dezelfde bevoegdheden als een di ploma van het conservatorium. Het instituut voor katholieke kerkmu ziek had reeds een opleiding, die gelijk stond aan die van het conser vatorium. Directeur van het nieuwe instituut wordt Leo Kuypers, thans directeur van het instituut voor katholieke kerkmuziek. Het bestuur van het nieuwe instituut zal bestaan uit ver tegenwoordigers van de vier deelne mende kerken. Het Nederlands Instituut voor Ka tholieke Kerkmuziek is in 1925 opge richt door pater dr. C. Huigens. Het droeg toen de naam R.K. Kerkmu- ziekschool St. Cecilia. In 1958 werd het instituut door het rijk erkend en toen werd de naam veranderd in Nederlands Instituut voor Katholie ke Kerkmuziek Aanvankelijk werden studenten al leen opgeleid voor diploma's in de kerkmuziek, maar later kon het in stituut ook de akten muziekonder wijs orgel en piano uitreiken, waar door er meer zekerheid was voor de afgestudeerden. Vanaf 1968 wordt de opleiding geheel door het rijk gesub sidieerd. De overige kerken, die aan het nieu we instituut gaan deelnemen had den tot nu toe geen eigen opleiding voor de kerkmuziek. Hun kerkmusi ci werden opgeleid op de conserva toria. De opleiding aan het instituut voor kerkmuziek duurt vijf jaar. Het to taal aantal studenten bedraagt op dit moment ongeveer dertig. De ver wachting is, dat dit aantal bij het begin van het nieuwe instituut met ongeveer vijf zal stijgen. Het instituut is gevestigd aan de Plompetorengracht 3, Utrecht. boekennieuws Arle en Joh. Verkuyl LIJOEN EN BEGELEIDEN 80 blz., 10,90 De lijdende medemens en ons dienstbe toon. In dit nieuwe boekje geven de auteurs vanuit hun jarenlange medische en pastorale ervaring hun gedachten over het lijden en de pijn die mensen in deze wereld moeten doorstaan Or. C. Klapwijk VREUGDE EN LIJDEN 116 blz., 13,95 De bezinning op de verhouding vreugde lijden in het christenzijn. Moet de christen een kruis dragen en hoort het lijden bij het christendom'' Mink van Rijsdijk UW MOEDER WAS WEER ERG IN DE WAR VANDAAG 2e druk, 88 blz., 9,90 De aangrijpende ervaringen van de schrijfster tijdens de ernstige ziekte van haar moeder, vooral het gebrek aan communicatie tussen de zieke en die haar verpleegden. Mink van Rijsdijk LIEVER GEEN BEZOEK. GEEN BLOE MEN .MAAR DAARNA? 2e druk, 88 blz., 12,50 Dit boekje is het resultaat van de ge sprekken die Mink van Rijsdijk met velen voerde over rouw en rouwverwerking, ter voorbereiding van een serie van acht radio-documentaires voor de NCRV Verkrijgbaar in de boekhandel KOK KAMPEIM Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 HANDBIJBEL METOPZOEKFLAP Vorig jaar introduceerde het bijbelgenoot schap zijn eerste bijbel met opzoekflap. een combinatie van een alfabetische inhoudsopgave en bladwijzer. Deze flap heeft inmiddels zijn nu» bewezen. Daarom zijn zojuist twee nieuwe uitgaven in de NBG Vertaling-1951 verschenen. Formaat 9,5 x 14,5 cm. Omvang 1436 blz. Bestelnummers: 10.033.4 (groen) 10.033.2 (rood) Prijs: f22,50 (exclusief ver zendkosten) Luxe editie op dundrukpapier: Bestelnummers: 10.038.4 (zwart) 10.038.2 (rood) Prijs f42,50 (exclusief ver zendkosten) Binnenkort verkrijgbaar bij de boekhandel. Nederlands Bijbelgenootschap Postbus 620, Haarlem. Tel. 023-259501 \Aefa* HETSPOOK 'ai En de koning Herodes hoorde van Hem ie want zijn naam werd bekend e{ en er werd gezegd, dat Johannes de Doper uit de doden was opgestaan 0( en daarom werkten die krachten in.it Hem. J Maar anderen zeiden: Het is Elia, er en anderen weer: r Een profeet zoals er meer waren. 0( Maar toen Herodes het hoorde, zei er hij: et Die Johannes, die ik heb laten ia onthoofden, 0( die is opgewekt. pn (Markus 6,14-16) Zijn naam werd bekend, staat er, [j, maar dat wil niet zeggen dat die ie] naam verstaan werd. Het bleef i- allemaal een beetje vaag. 't Is Elia. r j zeiden de mensen. Er was nu V eenmaal een oud verhaal dat zei dal Elia ooit in de messiaanse tijd zou K weerkeren. Dat lag voor de hand. Anderen vonden dat blijkbaar 1 teveel eer en ze hielden het er voorlopig maar op dat hij een profeet was, zoals er vroeger meer geweest waren. Ze waren allemaal f wel een beetje in de buurt. Maar hoi' de mensen er toch bij kwamen om tr zeggen dat Hij Johannes de Doper was? Die was toch al dood? Nou, dal is dan een aanleiding om nog eens op die dood terug te komen. Herodes hoort het en knoopt bij diejn laatste mening aan. Het is z'n kwad|„( geweten dat hem tot dit geloof brengt. Hij is die Johannes nog fC nooit kwi j t geworden. Al tij d weer spookt die vreemde figuur door z'n 'n gedachten. Er is iets niet verwerkt. ja De gruwelijke infectie gaat ie uitwerken, 't Is natuurlijk ook een onmogelijke zaak dat een mens s daarmee kan leven. Hij kan alleen j0* als een innerlijk dode onder de ze als bij Homerus, Vergiiius en Dan te geschiedt, om van Shakespeare en Goethe nog te zwijgen, zou worden ontsloten, al was het maar in enkele grote lijnen, voor studenten immers'! En tussen de regels door wordt de indruk gevestigd, dat de status quo als zodanig zondig is en moet worden bestreden (daar zit een kern van juistheid in), zonder dat duidelijk wordt gesteld, expliciet wordt ge maakt, hoe en met welke middelen dit dient te gebeuren. Wat de argelo ze lezer overhoudt is een vaag revolu tionair sentiment dat om vulling vraagt. En dat is, pedagogisch ge sproken, niet zonder gevaar. ADVERTENTIES levenden verkeren. Tenzij er iets it gebeurt. Bekering noemt Jezus dat.101 Maar dat moet je dan willen. En diep weg moet je zelf gaan. En van Fe terzijde zegt een stem: je hoeft't F niet alleen te doen. F PP po ge wi Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Bennekom R. A. Grif nigt te Nieuwland (Z-H) en Oostei wijk; te Ried A. Sieders te Kootstehi tille. Aangenomen: naar Wassenaar (toi R. Steenstra te Leiden. Emiritaat: op 2 sept, van Koekani_ F. W. Teding van Berkhout, vindt o| die datum geen afscheid plaats. GEREF. KERKEN ve J. Lems doet a.s. zondag intrede té., Rotterdam-Zuidwijk/Kralingseveer.V GEREF. GEMEENTEN fjj Beroepen: te Nieuwerkerk (Z) P?a Honkoop te Kampen. F ALG. DOOPSGEZ. SOC. Beroepen: te Ameland W. J. Maat tc St. Annaparochie, Stiens en Oud^j Bildtzijl, die dit beroep heeft aangeP nomen. Afscheid: op 28 aug. van Ameland h{?! Kossen ber. te Barsingerhorn. fel Drs J. A. van Delden - Per 1 november a.s. is tot directeup van de Evangelische Hogeschool bé noemd drs J. A. van Delden (foto) tn Amersfoort. Drs Van Delden (35 studeerde wiskunde te Leide»^ waarna hij als leraar verbonden wa< aan de vrijgemaakte Gereformeerdi| scholengemeenschap te Amersfoort] De laatste jaren werkte hij bij i Evangelische Omroep waar hij o.^ populair-wetenschappelijke prej, gramma's over het thema „schep* ping of evolutie" maakte. Drs Val Delden is bestuurslid van de „SticlT ting tot bevordering van Bijbelg<A trouwe wetenschap" en van hay „Gereformeerd Wetenschappelijk Genootschap", voorts is hij schriL ver van een 200 pagina's tellenL. boek „Schepping en Wetenschap^ dat dit jaar nog verschijnt. Hij is li^ van de Gereformeerde Kerk (vrijge^ maakt) te Amersfoort. m De Evangelische Hogeschool open! haar eerste academische jaar maandag 5 september a.s. om hal acht met een openbare bijeenkomt voor genodigden en belangstellem den in het kerkgebouw „De Kandéj! laar" Heiligenbergerweg te Ameri foort. Sprekers op deze avond zullej zijn de heer W. J. J. Glashouw secretaris van het bestuur van i EH, dr W. J. Ouweneel voorzittè van de raad van docenten en ds I Blokhuis lid van de raad van to^ zicht en advies, terwijl de leidin) van deze openingsbijeenkomst il handen is van dr ir C. Roos, voorzil ter van het bestuur van de EH. CARILLONCONCERT Zate» dag 27 augustus van 17.00-18.00 uii zal de Amerikaanse kunstenad •Charlemagne Palestine een carillon concert geven op de Westerkerk il Amsterdam. Charlemagne Palestinl was van 1964-1970 beiaardier van d St. Thomas Kerk in New York, wa^ hij naast eigen werk muziek va) Cage, Messiaen, Foss, Sydeman el anderen uitvoerde. In de jaren, di daarop volgden heeft hij op velerld gebied gewerkt: elektronische envj ronments, video, beweging, stem, tt kening en boek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2