Prof. Smulders: links van het midden en toch een beetje conservatief Geselen keert terug in de Arabische wereld Bedenkingen tegen gebed om eenheid VANDAAG Voorbijgangers VRIJDAG 19 AUGUSTUS 1977 KERK Trouw/Kwartet 2 i door C. G. van Zweden AMSTERDAM Veertig Jaar priester. Deen ogenblik spijt van die levenskeus. Dat is prof. dr. P. F. Smulders, kerkhistoricus en hoogleraar aan de Katholieke Theologische Hogeschool Amsterdam (KTHA). De laatste drie jaar was hij rector van de school. Maandag j.l. vierde hij zijn veertigjarig priesterjubileum. De 65-)arige prof. Smulders is Jezuïet Ik kom uit een protestants milieu, zeg ik tegen hem, en bij mij heeft het begrip Jezuïet nog steeds een vrees aanjagende klank. Als kind dacht ik altijd aan mannen met scherp gete kende gelaatstrekken, studiehoof den, wier enige passie was van de vroege morgen tot de late avond in boeken te snuffelen teneinde de leer van de roomskatholieke kerk bij wijze van spreken te vuur en te zwaard te verdedigen. Smulders glimlacht. Nou, zegt hij, als je in de geschiedenis rondkijkt, dan waren het niet altijd van die Ueve jongens. daarna vonden ze me rijp genoeg om de filosofie in twee jaar te doen. Toen heb ik de theologie direct aanslui tend gedaan. Wilt u tussen twee haakjes een sigaret? Dank u. zeg Uc, ik rook allang niet meer. Heb Ik ook geprobeerd. Is me nooit gelukt. Ik rook trouwens een pijp, en ze zeggen dat dat niet zó slecht is, ofschoon m'n tandarts niet zo enthousiast is van die pijp. Hij zegt dat ik m'n spanningen afrea geer op de steel van mijn pijp, en dat kan hij aan mijn tanden merken. Dat geldt niet alleen voor de Jezu- (ik kijk naar de pijp, en zie inder- ïeten, antwoord ik, maar waar komt daad sporen van een bijtgrage ge- dat beeld vandaan? leerde). Ten dele, denk ik, door de vaak dubbele opleidingen die Jezuïten achter de rug hebben. De orde heeft nog een stuk of wat colleges (middel bare scholen) in Nederland, en daar leveren wij de leraren voor. Je hebt b.v. het Stanislascollege in Delft, St. Maartenscollege in Groningen, Igna tius Amsterdam, Aloysius Den Haag, Canlsius Nijmegen en het Willibrord- college in Zeist. Daarvoor zijn heel wat leraren nodig. De orde kent een noviciaat (soort inleidingsperiode) van twee Jaar, dat dus na de middel bare school komt. Dan is de student laten we zeggen 19 of 20 jaar. Dan volgt een interne filosofiestudie van drie Jaar en dan wordt een hele vakstudie tussengevoegd van zes tot acht Jaar. Als je dan je doctoraal in Je vak hebt gedaan, zit je tegen de dertig, en daarna ga Je nog eens vier jaar theologie studeren. Zelf ben ik trouwens een andere weg gegaan. Ik deed in '29 eindexamen middelbare school en heb toen eerst in Fribourg filosofie en geschiedenis gestudeerd. Daar heb ik de paleograaf Steffens gehad, en middeleeuwse geschiede nis van 8chnürer. Dat zijn belangrij ke mensen voor mij geweest. Schnü- rer, man. die gaf Je een kijk op ge schiedenis! Na dat Jaar ben ik Jezu ïet geworden. Eerst noviciaat, en Geen privè-bezit Via die pijp word ik me bewust van de stoffelijke welstand om me heen. Die-is niet groot en niet indrukwek kend. Je moet niet vergeten, zegt Smul ders, dat wij nooit prlve-bezit heb ben gekend. Ik heb als hoogleraar natuurlijk een behoorlijk salaris, maar dat gaat geheel naar de orde. Nu heb ik een royale zakcent hoor, want ik moet natuurlijk maande lijks mijn boeken kopen. Maar ik heb toch tijden gehad dat mijn hele bezit uit tien boeken bestond, de bijbel, een missaal, en nog zo wat. Trouwens, kijkt u eens in die boe kenkast. Ik kijk. Een groot deel van de boe ken heeft een geel vierkantje met codering op de rug. Bibliotheek boeken. Gemeenschapsbezit. Soms lastig hoor, zegt Smulders, want Je wilt in een studieboek krassen en aanteke ningen maken. Maar dat kan ik niet doen. Nooit spijt Terug naar het priesterschap. In '37 gewijd. Nooit spijt. Hoe komt een jonge Smulders in de prille jaren dertig ertoe priester te worden? - Ik denk dat het allesbeheersende was dat ik met mijn geloof mensen wilde helpen, zegt Smulders. Toen ik een jaar of zestien was, kreeg ik twee banden in handen over het leven van de Bask Franciscus Xave- rius, een zestiende eeuwer, één van de eerste Jezuïeten. Een man die via een koninklijk Portugees verzoek opdracht krijgt om in India missie te bedrijven. Later werkt hij ook op de Molukken (Ambon), maar daarna wil hij zich losmaken van de koloni ale sfeer. Het lukt hem door te drin gen in Japan, wat voor die tijd een unieke infiltratie was. Tot in de mo derne tijd toe vind je in Hirosjima en Nagasaki (beide steden door atoombommen verwoest) omvang rijke christelijke gemeenschappen. Nou, de brieven van die Xaverius hè. zegt Smulders, dat is nog altijd een document humaln. Op dit moment stokt het gesprek. Smulders vecht met zijn ontroering. Ik kan merken dat hier de bron ligt. Het meest wezenlijke motief, en de diepste wortels van zijn nu al veertig Jaar durende dienstbaarheid aan de kerk, moeten hier, in de vereen zaamde brieven van zijn verre Spaanse ambtgenoot Xaverius te vinden zijn. Xaverius, die schrijft dat het beroep dat de Japanners op hem doen zo indringend is, en zo veelomvattend, dat hij vierentwin tig uur per etmaal bezig is, en geen moment aan zichzelf toekomt. Dót is het. Beschikbaar voor de mensen. Op wereldwijde schaal. Dóórom werd hij Jezuïet. Beroemd Smulders promoveert in Rome op een studie over Hilarius, bisschop van Poitiers (vierde eeuw). Als ik suggereer (overigens van ho ren zeggen) dat die studie niet on vermaard is, glimlacht hij, en zegt: Over Hilarius van Poitiers schrijf Je al gauw een beroemd boek, want er zijn in Nederland misschien twintig mensen die hem hebben gelezen. Dan ben je al gauw een deskundige. O. K., zeg ik, maar uw studie over de Jezuïet Teilhard de Char din is zelfs in het Frans vertaald, en dat wil wat zeggen, daar Teilhard zelf Frans man was. Ja, geeft Smulders toe, dat boek liep goed. Het is ook vertaald in het Engels, Duits en Portugees. Vijf drukken in Nederland, maar b.v. ook vijf of zes drukken in Brazilië. Prof. Smulders (pas ridder in de orde van de Nederlandse Leeuw) heeft ook een belangrijke rol ge speeld gedurende het tweede Vati caans concilie (1962-1965). Hij heeft daar ook de Nederlandse dogmati cus G. C. Berkouwer goed leren ken nen, die als waarnemer in Rome was. „Een breed, enorm belezen man". Berkhof is ook een van de dogmatici over wie hij met bewon dering spreekt. Smulders heeft op het concilie bijge dragen tot de tekst van de constitu tie over de openbaring. De inleiding, met principiële uitgangspunten over de Godskennis, die uit de ge schiedenis, en uit Jezus Christus is, is grotendeels van zijn hand. Hij heeft er ook toe bijgedragen dat het oorspronkelijke stuk, de aanvanke lijke traditionele lezing, werd getor pedeerd. Nette jongen Smulders was in Rome geen onbe kende. Aan de Gregoriaanse univer siteit heeft hij na zijn promotie van '41 tot '43 gedoceerd. Pas na de val van Mussolini kreeg hij een uitreis visum, en kwam na een avontuurlij ke reis in oorlogstijd in Nederland terug. Hij werd docent in Heerlen, vanaf '45 in Maastricht. En vanaf 1967, het Jaar van de oprichting van de KTHA, zit hij in Amsterdam. Ik probeer hem nog aan de praat te krijgen over zijn eigen studenten tijd, in de hoop dat er een ruig verhaal uitkomt. Nee, zegt hij, ik denk dat ik in die tijd een heel nette jongen ben ge weest. 't Was ook een wonderlijke wereld hoor, die besloten klooster gemeenschap. Ik kan u wel zeggen dat er gelachen is. Ontzettend! Maar als u Djje nou vraagt naar speciale grappen, nee, daar heb ik helaas geen geheugen voor. Prof. dr. P. F. Smulders Over zijn plaats in de huidige kerk gemeenschap, zegt hij: Schrijft u maar gerust op dat ik de neiging heb de kool en de geit te sparen. Ik zie mezelf weliswaar links van het mid den, maar toch ook wel een beetje conservatief. Dat woord „conservatief heeft bij mij een bijklank van snijdend, scherp, onaangenaan, zeg ik. Is dat nu het juiste woord? Nee, zegt hij, u hebt gelijk, het goede woord is het niet. Zijn wat bedaagde, behoudende stellingname blijkt voort te vloeien uit zijn historische kennis en achter grond. Kijk, zegt hij, de weg van de revolu tie is afgesloten. Dat kan niet meer, en dat heeft eigenlijk nooit gekund, want Je Runt haast wetenschappe lijk bewijzen of vaststellen dat alle revoluties in de wereldgeschiedenis tot gevolg hebben gehad dat 95 pro cent van de oude structuren terug keerden. Nee, je moet het hebben van een geleidelijke mentaliteitsver andering en dat gaat uiterst traag. Mao heeft dat misschien nog het beste gezien, maar het lukt hem ook niet, want in China groeit toch weer een mandarijnen-mentaliteit. En als je over de kerk praat, dan geloof ik dat je het bestaande gezag moet bijsturen en bekeren, maar niet omverwerpen. Want je hebt die structuur in de toekomst hard no dig. Ik begrijp best het ongeduld van mensen als Oosterhuis en Van Kilsdonk, en dat ongeduld is ook helemaal op z'n plaats, maar als je de geschiedenis bestudeert, dan zie je dat het nieuwe, dat komen moet, helaas doorleden moet worden. Er is geen andere weg dan die weg via het lijden. door Ibrahim Noori TEHERAN - In haar strijd tegen criminaliteit en zedelijk verval grijpt de islamitische wereld in toenemen de mate terug op de klassiek-mo- hammedaanse heilige wet. Deze sja- ri'a, meer een plichtenleer dan een Juridisch stelsel zoals wij kennen, is ongeveer 1400 jaar geleden opge steld door de mohammedaanse schriftgeleerden. In westerse ogen kent de sjari'a afschuwelijke straffen zo kan diefstal de veroordeelde komen te staan op het verlies van zijn hand. Niet alleen het puriteinse Libië of het politiek volledig tegengestelde, maar al even rechtzinnige Saoedi- Arablë baseren hun rechtspraak op de heilige wet. De trend terug, een soort „inner mission", is vrij alge meen in de islamitische wereld. In Pakistan en de Verenigde Arabi sche Emiraten is de toepasbaarheid van de sjari'a nog onlangs verruimd Al voor de coup van het Pakistaanse leger had de nu afgezette premier Bhutto gehoor moeten geven aan puriteinse krachten door het land nagenoeg droog te leggen. De huidi ge sterke man. generaal Zla-ul-Hag was nauwelijks een dag aan het be wind toen hij de herinvoering van geselen in het openbaar beval. Voor tal van vergrijpen kan de Pakistaan thans worden gestraft met maxi maal 30 zweepslagen Vrouwen en jongens onder de 18 zijn van deze straffen vrijgesteld. Pakistan is ook het eerste nlet-Ara- bische land van de islam geworden Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraal 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 WestWaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 OEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOUE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 waar men dieven weer als vanouds de hand kan afhakken (hoewel dit door een arts en onder verdoving moet gebeuren). Ook buitenlanders De straffen van de sjari'a, die door speciale religieuze rechtbanken wor den uitgesproken, gelden normaliter alleen voor de eigen bevolking. Het is in enkele Arabische landen echter voorgekomen dat ook buitenlandse „ongelovigen" volgens andermans heilige wet werden gestraft (Naar verluidt zou dit onlangs in Saoedi- Arabiê zijn gebeurd met de gezag voerder van een Rotterdamse zeesle per wiens drankkast niet verzegeld was). In de Verenigde Arabische Emiraten strafte men 10 Juli Jl. een buitenlan der, wiens nationaliteit niet werd vrijgegeven, met tien zweepslagen omdat hij zijn vriendin in het open baar had gezoend. De vriendin kreeg een geldboete. Behalve op de Koran, is de sjari'a gegrondvest op de gebruiken van de profeet Mohammed (Soenna) en de mondelinge heilige overlevering (Ha dith). De wet geeft aan welke handelingen verplicht gewenst, „waardevrij", verwerpelijk en verboden zijn. On der de laatste categorie vallen, hoe wel uiteenlopend ln zwaarte en dus in strafmaat, ondermeer omkoping, spionage, diefstal, drinken, gokken, liegen en overspel. Het laatste Is, om een voorbeeld te geven, een zeer zwaar vergrijp. Overspel „De overspelige en de overspeligen, gij straffe elk hunner met honderd zweepslagen en late de gelovigen de strafvoltrekking bijwonen", zegt de Koran. Dieven, zegt de Koran, moet de hand worden afgehouwen, ook als het vrouwen zijn, want „het is de gerech te beloning voor hun daad, een voor beeldige straf van Allah." Degeen die een vrouw van overspe ligheid beticht zonder vier getuigen te hebben moet worden gestraft met 80 zweepslagen. In het algemeen wordt kwaadsprekers een „afgrijse lijk lot" beloofd Deze strenge wetten ontstonden ln een tijd dat de islam zijn grootste expansie doormaakte de sjari'a beveelt ook de heilige godsdien stoorlog (djihad) en waren wel licht nodig om het nieuwe geloof dwingend op te leggen aan de tn het begin vaak heftig tegenstribbelende volkeren. Maar naarmate de Islam bulten stjn zanderige bakermat ook vaste voet aan de grond kreeg in verre landen, en naarmate het geloof door niet- Arabische stammen werd omhelsd begonnen ook interpretatie en toe passing der heilige wet van plaats tot plaats te verschillen. Na de dood van Mohammed ont stond er onenigheid over zijn opvol ging. Dit leidde tot een schisma tus sen de twee huidige hoofdtakken van het lslamitisiche geloof de soennieten en de sj'iten. Hoewel zij aanvankelijk twee partijen in een successie-oorlog waren, hebben de soennieten en de sj'iten die elk weer onderverdeeld zijn ln een groot- aantal sekten zich gaandeweg ook op het punt van de sjari'a een afwij kende optiek eigen gemaakt. Varkensvlees taboe In de Verenigde Arabische Emiraten wordt de heilige wet strikter gehan teerd en is zij vaster vergroeid met het normale strafrecht dan ln de meeste andere Arabische landen. Maar ook Koeweit is de laatste tijd bezig de puntjes weer op de i te zetten. Dit tweede Arabische olieland ver bood vorig Jaar de verkoop van var- kensvlees(produkten) het varken is een onrein dier voor de moslems en er wordt druk op de regering uitgeoefend om de universiteit van Koeweit, het enige geïntegreerde on derwijsinstituut, weer te splitsen in aparte afdelingen voor jongens- en meisjesstudenten. Op korte termijn zal er bij het Egyp tische parlement een wetsontwerp worden Ingediend dat eveneens te ruggrijpt op de sjari'a. Volgens het semi-overheldsdagblad Al Ahram wordt daarin voorgesteld diefstal weer te gaan bestraffen met het af houwen van de hand. Het wetsont werp is volgens Al Ahram geschre ven door een speciale commissie die de „heidense" strafwet meer in over eenstemming moet zien te brengen met de heilige wet. Sinds het Pakistaanse leger op 10 juli de sjari'a terugbracht, zijn er voor zover bekend slechts twee von nissen voltrokken in beide geval len met de zweep. Mocht Iemand tot het verlies van zijn hand worden veroordeeld, dan moet het vonnis persoonlijk door generaal Zla wor den bekrachtigd voor het mag wor den uitgevoerd. Een religieuze rechtbank ln Aboe Dhabl, de hoofdstad der Verenigde Arabische Emiraten, veroordeelde de 22-Jarige verkrachter van twee gehuwde vrouwen onlangs tot 12 Jaar gevangenisstraf. Voor de man aan zijn detentie mocht beginnen, kreeg hij eerst in het openbaar 100 zweepslagen. Onthoofding In Saoedl-Arabië zijn vorig Jaar twee Jemenieten onthoofd wegens verkrachting. Wie in dat land we gens overspel wordt veroordeeld wacht de dood door steniging. Voor ontucht wordt in Saoedl-Arabië 100 zweepslagen in het openbaar uitge sproken. In Iran, het enige sj'itlsche land ln de islamitische wereld, wordt de sja ri'a wel als gedragscode erkend. Mis dadigers worden er echter berecht aan de hand van een „gewoon", se culier wetboek van strafrecht. Dit betekent niet dat men overal in Iran straffeloos op straat een kusje kan uitwisselen. Een Europeaan die vori ge maand in de conservatieve stad Isfahan een meisje op de wang zoen de moest 1000 gulden boete betalen wegens „aanstoot geven". De Iraan- se eigenares van die aanstootgeven de wang kreeg echter 70 dagen cachot Overal in Saoedl-Arabië laten de winkeliers hun negotie onbeheerd achter als de muezzin hen voor het gebed naar de moskee roept. Specia le agenten voor toezicht op de open bare zedelijkheid leggen subiet de stok over elke moslim die zij zien talmen. Het is echter een zeldzaam heid wanneer er tijdens het gebed iets uit de onbewaakte winkels wordt gestolen. Het rijkste en meest conservatieve land van de Arabische wereld ver biedt ook roken in het openbaar, dansen en het afbeelden van de mens. Televisie kwam er pas toen de tegenstanders zich realiseerden dat dit medium ook voor de propaganda des geloofs kon worden gebruikt. Rovers die reizigers uitschudden worden nog strenger gestraft dan gewone dieven zij kunnen zowel handen als voeten kwijtraken of worden verbannea Heeft de rover zijn slachtoffer vermoord of licha melijk letsel toegebracht, dan kan hij worden gekruisigd. Bij al deze vergrijpen geldt het tonen van be rouw echter als een verzachtende omstandigheid. Christenen tegen In Egypte, dat veel sterker dan de andere Arabische landen door het Westen is beïnvloed, wordt er achter de schermen fel geageerd tegen de pogingen om de heilige wet weer strenger op te leggea Veel parle- AMERSFOORT (ANP) - „Van al het bidden voor de eenheid van de kerken begin lk genoeg te krijgen. Het Is namelijk onwaarachtig als we niet echt worstelen om de eenheid ook tot stand te laten komen". Dr H. M. de Lange (Remonstr.) liet zich dat gisteren ln de raad van kerken ont vallen, toen daar een concept-tekst ten behoeve van de week van gebed voor de eenheid van de kerken in Januari volgend Jaar ter goedkeuring was voorgelegd. Hij vond het een bedenkelijke (een ander sprak zelfs van een oneerbiedige) manoeuvre en zou eerder voor boetedoening voe len. omdat wel voortdurend over eenheid gesproken, maar er niet naar gehandeld wordt Ondanks deze en andere kritiek werd de tekst die in brochurevorm zal verschijnen en aan gemeenten en parochies zal worden aangeboden in enigszins te wijzigen vorm, aan vaard. De redenering daarbij was: er mag dan helaas veel van waar zijn, toch Is het overtrokken te zeggen dat er helemaal niets gebeurt. Er is be paald wel groeiende samenwerking hier en daar, ook al gaat die velen kennelijk niet snel genoeg. Het boekje Is de eerste Nederlandse poging om aan de Jaarlijkse week van gebed voor de eenheid van kerk enige leiding te geven. Eerdere Jaren werd gebruik gemaakt van een ver taalde handreiking van de wereld raad van kerken. Mede op verzoek van de assemblee van de wereldraad. In Nairobi om er meer eigen werk van te maken kwam de Nederlandse handreiking tot stand. De eerstvolgende vergadering van de raad van kerken in september zal helemaal worden gewijd aan een be zinning op het wezen van de lid kerken en hun verhouding binnen de raad. In groepsgesprekken zullen de leden eerst proberen aan elkaar per soonlijk rekenschap af te leggen van hun oecumenische hoop. Na een bijbelstudie over Johannes 15 (de wijnstok en de ranken, het gebod der liefde) zullen alle leden samen de kerkelijke kanten van deze zaak kritisch trachten door te spreken. De raad besloot gisteren dit belang rijke gesprek aan de hand van een. aantal vragen te doen verlopen. En- mentariërs zijn op zijn minst als particulier tegen en de christelijke minderheid ziet de nationale een dracht in gevaar komen wanneer het wetsvoorstel zou worden aange nomen. De pogingen van de regering om Egypte droog te leggen zijn niet volledig met succes bekroond en hebben een levendige zwarte markt ln alcoholische versnaperingen doen ontstaan. Ook in Koeweit, officieel van de blauwe knoop, kan de lief hebber van een glaasje bij zwart handelaars terecht. In Pakistan is de situatie van het zelfde laken een pak een fles whisky gaat er zwart tegen zo'n 130 gulden van de hand. Ook in Libië is drinken ten strengste verboden. Toeristen die door de Saoedi-Arabi- sche douane in het bezit van drank worden aangetroffen, mogen me teen rechtsomkeert maken. Moslims die bij het drinken van een glaasje worden betrapt, krijgen eerst 40 stokslagen op hun voetzolen en gaan daarna 10 dagen het gevang in tot ze weer kunnen lopen. Een bui tenlander die in Saoedi-Arabië drinkt kan wel de gevangenis in draaien, maar krijgt geen stok slagen. Bahrein geldt als de meest vrijzinni ge Arabische staat aan de Perzische Golf. De hardste straffen van de sjari'a zijn er al in jaren niet meer toegepast, drank is overal vrij te koop en de vrouwen gaan er onge sluierd over straat. De schrijver van dit artikel, Ibrahim Noori, is correspondent van het pers bureau Reuter in Teheran. JANTJE B Met het einde van deze week zal ook wel het einde van menige vakantie aangebroken zijn. 't Begint allemaal wat eerder. Ook al weer zoiets dat piet meer zo is als vroeger. Om nog even op die Nabal van gisteren terug te komen, die zegt ook zoiets. Hij wijst Davids verzoek om voedsel af o.a. met de opmerking: „Er zijn tegenwoordig veel knechten die van hun heer weglopen". Dat zint meneer „Dwaas" (Nabal) kennelijk niet. Hij wordt er onzeker en nog harder van dan hij al was. Maar goed, de vakantie is voorbij. Je kunt het ook al weer merken aan het voetballen. De beroepsmannen staan weer op de velden, zoals dat romantisch heet. En opnieuw zullen de kranten vol staan van hun prtestaties en hun geweld. En weer zullen we al die onnozele interviews moeten aanhoren. Jantje B. zal weer gevraagd worden hoe hij zich voelt bij de nieuwe club. En de onvermijdelijke vraag zal evenmin uitblijven toppunt van onnozelheid en geldverspilling— wie Jantje nu wel denkt dat er dit jaar kampioen zal worden. En Jantje zal zeggen, opnieuw, als vele jaren al, dat hij dat nog niet weet en de interviewer zal begrijpend knikken, nee, dat kan Jantje immers nog niet weten. Maar goed, dat staat nog allemaal niet ln verhouding tot de werkelijke zorgen die wij ons wel eens zouden kunnen maken over de plaats van de sport in ons leven. Allang vragen velen zich af of dit nog wel iets met spel te maken heeft. Het Is te hopen dat de nieuwe plannen die men hieraan wijdt, vooral aan dit aspect aandacht zullen geven. Jantje mag best betaald worden als-hij traint om een goede prestatie te leveren, maar het is niet in te zien ook in verband met de beroemde nul-lijn» waarom Jantje (goed, het zal niet iedereen overkomen) in een paar seizoenen een vermogen bijeen kan voetballen waarvoor anderen zich een leven lang moeten uitsloven. Daar kan ook best eens naar gekeken worden. Ook in andere „sporten". Beroepfngswerk NED. HERV. KERK Beroepen: TE Strijen H. Binneka: te Maarssen; te Rotterdam-Delf sha ven G. van den End te Papendrecht; te Emmen K. Venema te Ridder kerk; Benoemd: tot geest. vetz. in „Veld wijk" te Ermelo T. E. van der Brug stud. pred. te Zeist, die deze benoe ming heeft aangenomen. Bedankt: voor Putten (wijk 1 toez.) G. H. van Kooten te Delft. Afscheid: op 21 aug. van Nunspeet 8: i ber. te kele daarvan zijn: hoe wordt het samenzijn met andere kerken in de raad ervarèn? Als een verrijking van en een correctie op het eigen ver staan van de kerk? Wat wordt bij andere kerken gemist dat volgens u nu juist voor echt kerk-zijn nodig is? Welke doorslaggevende bezwaren hebt u tegen het samengaan met bepaalde andere kerken? Welke pri oriteiten gelden voor u bij ons voort gaand oecumenisch verkeer? Al een en ander maal werd de ver houding van de lid-kerken binnen de raad daar aan de orde gesteld. De komende bezinningsdag, waartoe de raad zich ln een conferentieoord zai terugtrekken, ls daar de uitwerking ber. te Bilthoven; van Helmond N. H. J. E. Boomer ber. te Amsterdam; van Eindhoven J. de Jong ber. U Den Haag; van Utrecht (W. Arnl huis) D. P. Oosthoek ber. te Canai van Rotterdam (Kerk. Soc. Arb.) P. de Roos wegens em. ing. 1 aug J.l.; van Oude-Tonge C. van Slie dregt ber. te Wapenveld; van BergeJ v r(N-H) J. Walstra ber. te Assem Intrede: te Den Haag E. J. C. Ham minga uit 8teenwijk; te Warnsunv Oosthoek-Meedhuizen (Gr) H. Hen-; geveld uit Doesburg; te Zunderdorp kand. P. Masmeijer uit Utrecht; U Zoetermeer J. Chr. Schuurman uit Putten; te Hilversum H. P. Venems uit Blaricum; te Nijmegen H. Frij ling kand. te Nijmegen; te Amere foort G. J. Wisgerhof uit Bergscheri hoek; te Oosthem-Abbenga-Folsga re S. IJpma uit Maastricht; op I aug. te Tholen kand. L. Wüllschlegi uit Utrecht; op 27 aug. te Stellendai kand. C. Oorschot uit Capelle i UsseL GEREF. KERKEN Afscheid: van Dalfsen H. Eendebal ber. te Nijkerk; van Schoondijk Aardenburg G. Gerkema ber. Gorredijk; van Lutjegast J. Kruite ber. te Hardenberg; van Waarder C. Langedijk ber. te Amsterdam. Intrede: te Ridderkerk L. J. Boi uit Zoutkamp; te Arnhem A. van Deijl uit Papendrecht; te Bedum van Halsema Thzn. uit Bols ward; Steenwijk J. Huizebosch uit Wo brugge; te Wassenaar-Zuid G. C. vj de Kamp uit Hillegom (Chr. Geref. te Aalten P. C. Kosten uit IJmuidi te Oenkerk J- W. Kuiper uit Rooi school; te Pijnacker en Nootdorp R. Plomp uit Kapelle-Biezelinge; b Zwijndrecht J. W. de Roo uit Hl denberg; te Amstelveen/Bultenv dert G. O. L. Veenhuizen uit Zul hen; te Lemmer H. Vollmuller Andijk. GEREF. KERKEN VRIJG. Afscheid: van Rotterdam-Zuid fl Scholten ber. te Rouveen. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Drogeham P. Roos b Harderwijk. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Oostkapelle A. Bac t Boskoop. VRUE EVANG. GEM. Intrede: te Zwolle H. Raven ui Goes.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2