Bisschoppen van Zuid-Peru
kiezen partij voor de armen
De ploegscharen
omgesmeed
tot zwaarden
Mitzenheim, een van de
laatste kerkvorsten
f
E
i
Uit brieven van lezers
De kerken en het militarisme(I)
VANDAAG
Baptisten in
Rusland willen
seminarie
Vrijgemaakte
hogeschool
is vernieuwd
VOORBIJGANGERS»
Ramsey: paus -
hoofd van
verenigde kerk
I
KERK
Trouw/Kwartet
2*si
door Koos Koster
LIMA Zondag 10 juli raken
de katholieke kerk en het
streng katholieke leger van
Peru in grote opschudding.
Vanaf de kansel wordt in ver
schillende dorpen en steden
van het armoedige hoogge
bergte in het zuiden een her
derlijk schrijven voorgelezen,
ondertekend door vijf bis
schoppen. In enkele kerken
ontvangen de gelovigen het
document met applaus.
Een priester wordt door de militai
ren met arrestatie bedreigd, als hij
de verklaring tijdens de avondmis
wil voorlezen. Hij redt zich eruit
door met z'n parochianen een ge
sprek te beginnen over de proble
men. die in het document van de
bisschoppen dat we allemaal
kennen, zoals hij zegt aangesne
den worden.
Deze bisschoppelijke verklaring
beval de scherpste veroordeling
van het Peruaanse militaire be
wind. sinds op 3 oktober 1968 één
generaal en drie kolonels de macht
overnamen. Des te opmerkelijker
omdat tussen de doelstellingen van
het Peruaans experiment („niet-ka-
pitalistisch; nlet-communlstlsch")
en de conclusies van het Latijns-
Amerikaans bisschoppenberaad in
Medellin (1968) bepaalde overeen
stemmingen te vinden zijn. Nog in
1971 hadden de Peruaanse kerkvor
sten een document geproduceerd
over „gerechtigheid in de wereld",
dat een blauwdruk genoemd mag
worden voor een toekomstige La
tijns-Amerikaanse maatschappij.
Dit werkdocument bevatte echter
geen enkele rechtstreekse kritiek
aan het adres van de Peruaanse
militairen.
Demonstraties
In juli 1977 ligt de zaak anders in
Peru. Vanaf midden juni hebben in
bijna alle sleden en dorpen in het
zuiden, spontane volksdemonstra
ties plaatsgevonden Tegen de
voortdurende prijsstijgingen, het
bevriezen van de lonen, het gebrek
aan grond voor de meesten van hen
en tegen de wetten, die nadelig zijn
voor boeren en arbeiders, zoals de
bisschoppen zeggen. Met een saldo
Met de armen hebben de bisschoppen van Zuid-Peru zich metterdaad solidair verklaard.
van tientallen doden, gewonden,
vermisten en gevangenen.
De economische politiek van het
leger houdt geen rekening met de
belangen van de meerderheid van
de bevolking en baseert zich op de
doctrine van de nationale veilig
heid waaraan mensen onderge
schikt gemaakt worden. Zo luidt de
voornaamste kritiek van de kerk
vorsten. „Een dergelijke realiteit
betekent een afwijzing van het
plan Gods en is als zodanig een
zondige situatie (situación de pec-
cado). God heeft een voorkeur voor
de nederigsten. de armsten en zij
die het ergst uitgebuit worden en
eist daarom van ons als kerk partij
te kiezen voor de armen van van
daag." De vijf bisschoppen verwij
zen naar de documenten van Me
dellin. die de kerk opriepen de gro
te verschillen tussen rijk en arm
aan te klagen en, indien nodig, met
concrete daden van solidariteit te
begeleiden.
Het document klaagt de huidige
situatie in Peru aan. die geken
merkt wordt door:
het geweld van de onderdruk
king en de vastbesloten wil om de
bevolking angst in te boezemen;
het economische, sociale en po
litieke systeem, dat de belangen
van de meerderheid veronacht
zaamt;
een geprivelegieerde minder
heid, die de last van de economi
sche crisis op de schouders van de
volksklassen afwentelt.
Eisen
De bisschoppen vragen daarna:
stopzetting van onderdrukking
en intimidatie;
precieze informatie over het
aantal doden en verdwenen men
sen (onofficiële schattingen spre
ken over honderden doden);
vrijlating van de gevangenen;
einde van de stijging van het
levensonderhoud, vooral van de
meest noodzakelijke produkten,
transport en benzine;
rechtvaardige prijzen en lonen
voor boeren en arbeiders, met af
braak van economische privileges;
volledige informatie en vrijheid
van meningsuiting voor de bevol
king (in Peru staan de zeven voor
naamste nationale kranten onder
toezicht van het leger. De vier tv-
kanalen zijn in feite in handen van
de staat, terwijl de meerderheid
van dé radiostations aangewezen
zijn op regeringsberichtgeving. De
ongeveer vijf politieke weekbladen
mogen af en toe goedaardige kri
tiek op de regering uiten);
respect voor de onafhankelijke
organisaties van de bevolking;
herstel van de constitutionele
garanties (sinds 1 juli 1976 heerst in
heel Peru de uitzonderingstoe
stand waarbij de grondwettelijke
garanties opgeschort zijn. Stakin
gen zijn daarom verboden; de on
schendbaarheid van domicilie is
opgeheven en arrestaties vinden
willekeurig plaats);
sociale ordening die gebaseerd
is op de belangen van de meerder
heid.
Reacties
Tot slot schrijven de bisschoppen
dat de bevrijding van dit volk, vol
gens het plan van God, zonder een
autonome organisatie van de be
volking niet zal lukken. „Wij ver
plichten ons die organisaties te on
dersteunen, die uit de bevolking
zelf opkomen en die haar niet opge
legd worden. Wij stellen voor. dat
de kerk de ondrukkingspolitiek
van iedere regering veroordeelt,
maar vooral diegenen, die in naam
van de christelijke beschaving ge
weld gebruiken en mensen folteren,
die voor de bevrijding van hun volk
vechten. Wij voelen ons solidair
met hun idealen, hoewel we het
niet altijd eens zijn met hun metho
den." De vijf moedige koplopers
herhalen met deze woorden wat
hun collega's in 1971 in het docu
ment „Gerechtigheid in de wereld"
verklaarden zonder direct de Peru
viaanse regering aan te klagen.
De reactie op deze felle verklaring
van de bisschoppen uit het zuiden
van Peru liet niet lang op zich
wachten. Het rechtse weekblad „El
Tiempo" was er als de kippen bij
om het document volledig af te
drukken. Zelfs de kerk keurt de
politiek van de militairen af, was de
teneur van het commentaar. De
bisschop van Cuzco, Luis Vallejos,
werd door de studenten van de
universiteit uitgenodigd voor een
forum. Hij keurde weliswaar het
geweld af, maar liep de volgende
dag voorop in de stoet op weg naar
het centrale kerkhof. Dertigdui
zend mensen hoorden in de open
lucht hun bisschop een mis opdra
gen ter nagedachtenis aan de ge
vallenen.
Legerkringen zijn afwisselend woe
dend en teleurgesteld over de in
houd van de verklaring. Radiozen
ders uit het zuiden lazen communi-
qué's van de plaatselijke militaire
commandanten voor, waarin op de
buitenlandse afkomst van enkele
bisschoppen-ondertekenaars gewe
zen werd.
Een generaal in Lima tegen een
bisschop: met zulke verklaringen
drijven jullie ons in de armen van
bisschop Lefebvre
Koos Koster is free lance journalist
in Zuid-Amerika.
MIAMI BEACH (EBPS) - De alge
mene Raad van de baptisten wereld-
dalliantie heeft 270.000 gulden be
schikbaar gesteld voor hulp aan pre
dikantsopleidingen in Oost-Europa.
Bijna de helft hiervan, 120.000 gul
den. is gereserveerd voor een nog op
te richten opleiding in de Sowjet-
Unle. De grote baptistengemeen
schap daar (550C gemeenten met sa
men 545.000 gedoopte leden) moet
het al sinds de jaren dertig zonder
theologischeschool stellen. Men be
helpt zich momenteel met een
schriftelijke cursus, terwijl enkele
studenten een opleiding buiten de
Sowjet-Unie kunnen krijgen.
Volgens een woordvoerder van de
wereldalliantie is er goede hoop. dat
de Russische regering toestemming
zal geven voor de oprichting van een
theologisch centrum van de baptis
ten, ergens in het land.
In Boedapest, Boekarest, Buckow
(DDR), Novi Sad (Joegoslavië) en
Warschau zijn kleine baptistensemi-
naries.
KAMPEN Het vernieuwde ge
bouw van de theologische hoge
school van de gereformeerde kerken
(vrijgemaakt) zal 30 augustus in ge
bruik worden genomen. De school
dag is 7 september.
HEERLEN De lutherse predi
kant A. J. Allan te Heerlen heeft een
verzoek van de gereformeerde kerk
ter plaatse gekregen om bij te sprin
gen in het preken, nu de gerefor
meerden een vacature-tijd ingaan.
De classis
Maastricht heeft hem het recht gege
ven Woord en sacramenten te bedie
nen. Volgens het blad „Kerknieuws"
is ds Allan de tweede lutherse predi
kant, die dit recht in de gereformeer
de kerken heeft. Ds G. J. van Dunne-
wold te Doetinchem is hulpprediker
in de gereformeerde kerk daar.
LONDEN De elfde Lambeth-
conferentie het om de tien jaar
plaatsvindend anglicaans „wereld-
concilie" zal 22 juli 1978 in Londen
beginnen en een maand duren. De
vrouw in het ambt wordt het hete
hangijzer voor de 450 anglicaanse
bisschoppen uit negentien autono
me kerkprovincies met bijna vijftig
miljoen kerkleden.
Korte duideit|fc geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden
gestuurd naar Secretaris Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amslerdam. Bij
pubnkahe wordt de naam van de schrijver vermeld
Brieven
Al eerder heb ik willen reageren op
de stukjes door A J. Kiel Maar nu
werd het me bij het lezen van „glu
ren in de brieven van Schilder" toch
te bar! Hij schrijft van zichzelf dat
hij wanneer iemand weerloos, onbe
schermd en ontredderd in beeld
komt. liever een andere kant uit
kijkt Omdat hij het zo gênant
vindt, zó dicht op iemand te zitten.
Het heeft iets gluurderigs voor hem.
Als hij dat dan zo vindt, waarom
moet hij ons dat dan allemaal laten
lezen? Laat hij dergelijke stukjes
liever in de prullenmand gooien en
zich niet met iemands privé-brieven
bemoeien.
Spijk M. J. Heule
Veronderstelling
Op basis van de veronderstellingen
van Den Uyl in 1973 zou de werke
loosheid na 1973 worden terugge
drukt tot onder de 100 000! Het werk
loosheidscijfer bereikte evenwel een
peil van 230 000' De veronderstellin
gen van Den Uyl in 1977 zouden in
theorie leiden tot een cijfer van
140 000 Als er een tweede kabinet-
Den Uyl komt ondanks de abortus
en het zou 1981 halen, mag men
verwachten dat het werkloosheids
cijfer gezien de praktijk van de
eerste kabinetsperiode op 275 000
a 300 000 uitkomt. Toch won Den Uyl
met zijn sprookjes tien zetels van
extreem links' Ik geloof niet in zijn
roodkapje'
Voorburg J- Keijict
Brand (slot)
Onze adressen:
AMSTERDAM
Postbus 859
Wibautstraat 131
Tel. 020-913456
Telex 13006
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Postbus 948
Westblaak 9 Rotterdam
Tel 010-115588
OEN HAAG/LEIDEN
Postbus 101
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070-469445
ZWOLLE/GRONINGEN
Postbus 3
Melkmarkt 56 Zwolle
Tel 05200-17030
Helaas heeft de heer Wamars mijn
ingezonden stukje niet goed begre
pen Ik neem aan dat hij wonende in
Rotterdam, niet bekend zal zijn met
de beweegredenen van de burge
meester van Blaricum om bij de
brand van Menten te helpen. Deze
beweegredenen zijn mij ook niet be
kend. het doet alleen vreemd aan
dat JUIST bij Menten de burge
meester zo actief is. Of die kunst
schatten gestolen zijn ligt niet ter
beoordeling van die burgemeester
maar bij de rechtbank, die naar ik
aanneem nog lang niet klaar is met
de zaak Menten
Mijn schrijven over klasse-justtie
heeft hij ook niet begrepen of mis
schien heb ik het niet duidelijk ge
schreven Als ik of de heer Warnars
in de gevangenis zit worden wij ook
niet omdat wij last van suikerziekte
hebben, zachtjes voorbereid op een
brand bij ons thuis. Heeft genoemde
Menten de vrouwen en kinderen van
zijn slachtoffers ook eerst voorbe
reid dat hij hun resp. man en vaders
liet ombrengen o.a.in Rusland"» Dat
bedoel ik met klasse-justitie. Als ge
wezen verzetsman acht ik dit een
kwalijke zaak.
Amsterdam J. Chr. Klaassen
Evangelische politiek
S. G Pauws poneert (28 Juli): pro
gressieve is evangelische politiek.
Wat een arrogantie om de evangeli
sche politiek te annexeren voor
„links"! Politiek voeren, waarbij on
behoorlijke aanvallen op personen
getolereerd en zelfs goedgepraat
worden, mag progressief heten; is
die ook evangelisch? Politiek, waar
bij ultimatums gesteld worden om
heel slim van eventuele misluk
kingen de schuld bij voorbaat aan
de ander door te schuiven, mag pro
gressief heten, is zo iet ook evange
lisch'' Politiek, waarbij het aan vele
bedrijven zo moeilijk wordt ge
maakt dat ze bij de overheid om
steun moeten vragen, mag progres
sief heten, is die ook evangelisch"»
Politiek, waardoor ontevredenheid
en afgunst stelselmatig worden aan
gekweekt mag progressief heten, is
die ook evangelisch? Het is blij
kbaar volgens vele Christenen „in"
om progressief te lijken en zich in
progressieve kringen thuis te voe
len Maar directeuren, die zich met
hart en ziel inzetten voor hun bedrijf
om ook hun personeel aan het werk
te kunnen houden en die daarmee
trachten metterdaad evangelisch te
handelen, zouden die ook z.g pro-
grendel stemmat??? En ondertus
sen zijn wij, al „welvaart verdelend"
bezig de kip met de gouden eieren te
slachten Kijk naar Engeland
Arnhrm W'. F. Kaens-van den Bosch
door Aldert Schipper
Volgens het laatste jaarboek* van het Zweedse instituut voor
vredesonderzoek SIPRI geeft onze wereld 825 miljard gulden per
jaar aan bewapening uit. Bijna 55 procent geven landen uit die
een christelijke traditie hebben. De communistische landen
geven 33 procent en de ontwikkelingslanden geven twaalf pro
cent van deze som uit.
Hoe komt het dat de „christelijke"
wereld zo hoog op de wapenladder
staat? Heeft dat lets met het chris
telijk geloof te maken? In 1974 gaf
het onderzoekinstituut voor evan
gelische studiën (Fest) in Heidel-
berg een studie uit naar aanleiding
van een boekje van de Canadees
Elbert W. Russell, waarin deze be
weerde dat er een samenhang be
staat tussen orthodox christendom
en militarisme
Russell zegt dat de oorlogszuchtige
instelling van veel christenen haar
oorsprong heeft in de bijbel. In zijn
boekje beschrijft hij dat bijna alle
grote christelijke confessies er een
leer van de rechtvaardige oorlog op
na houden. Het pacifisme van de
oude kerk is slechts in enkele bewe
gingen. vredeskerken. behouden
gebleven, zoals de franciscanen en
de doopsgezinden In de kerkge
schiedenis overheerste sinds de
derde of vierde eeuw na Christus de
kruistocht en de godsdienstoorlog.
„In de geschiedenis heeft het chris
tendom het militarisme doorgaans
aanvaard en oorlog als Gods wil
herhaaldelijk aanbevolen".
Russell zoekt naar een oorzaak van
dit verschijnsel en komt tot de con
clusie dat deze Instelling van de
christenen haar oorsprong vindt in
de bijbel, met name in het Oude
Testament, dat bij onzorgvuldig le
zen het beeld geeft van een recht
vaardige en strenge God. De toe
voeging „bij onzorgvuldig lezen" is
afkomstig van de mensen van het
Fest. die met kennelijke tegenzin
kennis hebben genomen van Rus-
sells gedachten. Volgens hen is mi
litarisme een terugval in een histo
risch voorbije ontwikkelingsfase.
Fest probeert aan te tonen dat de
oorlogszuchtigheid van de christe
nen niet met de bijbel gewettigd
kan worden, maar haar oorzaak
vindt in het misbruik dat politieke
leiders van de bijbel gemaakt heb
ben bij hun pogingen de burgers
tot gehoorzaamheid aan te zetten.
Vernieuwing
Het verzet van de Amerikaanse
kerken tegen de oorlog in Vietnam
lijkt er op te wijzen dat de grote
kerken op een nieuwe manier de
bijbel gaan hanteren. Een ander
teken van een vernieuwd bijbelge
bruik kan het steeds sterker wor
dend Vaticaanse verzet tegen de
bewapening zijn. Het pacifisme
breidt zich de laatste Jaren steeds
verder uit, ook buiten de traditio
nele vredeskerken in de grotere
kerken. Deze ontwikkeling komt
onder meer tot uiting in de plannen
binnen de oecumenische beweging,
een speciaal programma op te zet
ten dat de strijd tegen het militaris
me als doel heeft. Over dit pro
gramma gaat het volgende artikel.
Streng
In een empirisch onderzoek stelt
Russell vast dat christenen oor
logszuchtiger zijn naarmate zij stij-
ler in de leer zijn. Militarisme be
hoort bij een geheel van instellin
gen dat Russeil „autoritair-puni-
tief" noemt. Andere kanten van de
instelling zijn strengheid, betrok
kenheid op het eigen „ras", anti-
internatlonalisme. anti-communis-
me en onderdrukking van de per
soonlijke vrijheid Om het eens an
ders te zeggen met Russells woor
den „Stijle christenen zijn oorlogs
zuchtiger. minder democratisch,
eerder bereid tot stralfen, minder
tolerant, conservatiever, minder
belangstellend naar een wereldge
meenschap dan niet-christenen Zo
te zien brengen strenggelovige
christenen, ook al is de liefde in het
christendom nog zo belangrijk, met
zoveel liefde op als de minder
vromen".
door Aldert Schipper
Vandaag wordt in de Nikolaikirche
in Eisenach een begrafenisdienst ge
houden voor de vorige week overle
den bisschop Moritz Mitzenheim.
Bisschop Mitzenheim was 86 jaar
oud en was de laatste zestien jaar
met emeritaat. Dat verhinderde hem
evenwel niet. nog tot voor kort blijk
te geven van zijn belangstelling voor
wat er in zijn land. de DDR. omging.
Niet zo lang geleden werd hij nog
met luid applaus binnengehaald tij
dens een partijdag van de CDU. de
christelijk democratische unie. Ik
had toen de gelegenheid nog eens
met hem na te praten over een dag
ergens in de jaren zestig, toen ik met
de bisschop meemocht op een offi
cieel bezoek aan een dorp in de Thü-
ringer bergen
Ik stond wel enigszins versteld. Ik
had thuis in Nederland gehoord dat
de communisten maar het liefst had
den dat de kerk zo snel mogelijk zou
uitsterven in de DDR Toen wij het
dorp naderden, merkte ik dat er bij
de gemeentegrens een heel gezel
schap stond om ons op te wachten
We stapten uit de auto's, zo n zwarte
limousine, waar ook de Westduitse
collega's van de bisschop gewoonlijk
in reden De bisschop was als altijd
in soutane gekleed, een kleine
gestalte met aldoor glimlachende
ogen en een witte kuif. Het gezel
schap maakte zich bekend. Daar wa
ren de twee dominees van het dorp.
maar tot mijn stomme verbazing ook
de burgemeester en zelfs de voorzit
ter van de plaatselijke Landwirt-
schaftliche Produktionsgenossen-
schaft. Na een kortstondig opont
houd reden we verder en ik merkte
dat zowat alle huizen in het dorp de
bekende vlag van de DDR hadden
uitgestoken. Het was een uiterst
fleurig gezicht. De bisschop zag dat
allemaal gelaten aan en zei; Ja. zo
gaat dat bij ons nog steeds.
De burgemeester en de voorzitter
hielden een toespraak. Ik herinner
me daar van dat die erg lang waren
en stikvol clichés over Freundschaft
en Zusammenarbeit. Later, in de
kerk sprak de bisschop over de
scheiding tussen de kerk in oost en
west Hij hield vast aan het idee dat
Oost- en West-Duitsland elkaar weer
zouden vinden, zij het niet als een
kapitalistische staat. Ook de schei
ding van kerk. die toen voltrokken
was. wilde hij met als een eindpunt
zien De kerkelijke eenheid was ge
stort". niet ..zerstört". zei hij (Ge
stoord in plaats van vernietigd).
De bisschop was een nationale fi
guur. Hij had zich in de oorlog aan de
goede kant opgesteld en moest niets
hebben van Hitier en zijn Deutsche
Christen. Maar Mitzenheim werd pas
echt een figuur, nadat hij met de
staatsleider Walter Ulbricht een ge
sprek had gehad op de Wartburg, het
centrum van het Lutherdom. Mit
zenheim had daar voor elkaar gekre
gen dat gepensioneerde Oostduit
sers naar familie in het Westen
mochten reizen. Mitzenheim was
niet weinig trots op dit gesprek.
Toen ik later met hem de Wartburg
bezocht, liet hij me daar drie dingen
in het bijzonder zien; de inktvlek die
Luther veroorzaakte, toen zijn bij
belvertaling niet wilde vlotten, de
stoel waarop Luther gezeten had en
de stoel waarop Walter Ulbricht zat.
Met Mitzenheim is nu in de DDR het
tijdperk voorgoed afgesloten dat de
kerkleiding nog door vasthouden
aan de vooroorlogse omstandighe
den trachtte met de staat tot een
akkoord te komen. De opvolger van
Mitzenheim. Ingo Braecklein, zie ik
niet zo gauw een boek over Politi-
sche Diakonie schrijven, waarin het
marxistische systeem zoveel lauwer
kransen krijgt als Mitzenheim er
voor over had M?ar Braecklein laat
zich niet meer in een dorp binnenha
len als een kerkvorst
m
ft
ïn
sr
■ei
IV
„LACRIMAE MARIAE"
Hier en daar handhaven de
middeleeuwen zich op hardnekkige
wijze. Een bericht uit Syrië
betreffende een Mariabeeld dat om
de vrede in het Midden-Oosten
weent, deed mij hieraan weer
denken. Je vraagt je af hoe het
mogelijk is. Mgr. Havouri, één van de'j
leidende geestelijken in Syrië is er alru
verschillende maJen geweest. Van II"
die „lacrimae Mariae" zijn al
monsters naar Rome opgezonden.
„Een witte wasachtige stof" is de
conclusie van de chemici van het
Vaticaan. Een Duitse theoloog
noemt dergelijke mirakelen
„Vergegenwartigungen" van God. de
andere wereld of hoe men het ook n i
noemen wil. Mensen kunnen niet ca
zonder bewijzen van het bestaan van ug
die wereld en klampen zich daarvoor t I
vast aan heilige personen, heilige >el
dingen en dergelijke. Dit soort iel
mirakelen hoort daarbij. Nieuw is, ï-v
volgens mij, dat wij nu in staat zijn
op chemische wijze vast te stellen of de
die andere wereld bestaat. Worden rii
de tranen op het zoutgehalte getest? >n
Ja. waarop eigenlijk? Zijn er Je
vergelijkbare tranen? Allemaal cei
vragen die m.i. te gemakkelijk i I
afgedaan worden met te spreken van oi
hemelse geheimen. De kerk is res
gebouwd van waarschijnlijk
peperduur marmer uit Fatima ag
(Portugal). Hebben die stakkers uit i
Syrië dat moeten betalen? En wie iv:
zijn daarvoor onderdrukt en onder n
dwang gezet? Een trieste zaak! d
Terwijl wijd en zijd vrouwen en ie
kinderen wenen onder het geweld en in.
het niet moeilijk zal zijn om hele rgl
vaten met echte gemeende ite
mensentranen te vergaren maakt ite
men zich druk om de „tranen" van
een beeldWat voor een Lfl j
science-fiction-god moet daarachter
zitten, die af en toe. volstrekt grillig z
en onberekenbaar hier en daar een n
beeld laat wenen? Hoe dan ook. 't Is Rh
mijn God niet. Trouwens die zegt Ut
mij al zoveel door levende mensen en ti
hun tranen dat dit spul uit Syrië idd
overbodig wordt. ere
1 I
[si
tel
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Aangenomen naar Jaarsveld: G. J.
van Beusekom, kand. te Veenen-'rj
daal; naar Dronrijp (Fr.): R. Schel-j
ling, kand. te Hilversum, die be
dankte voor St. Maartensdijk)
(b.w.i.w).
Bedankt voor Heusden: L. Korevaai
te Tienhoven (U.). 1
ld
GEREF. KERKEN Jf"
Benoemd tot leraar godsdienst Chr.®"
Scholengem. Revius te Deventer: J.^1
A. C. Rullmann te Deventer.
Bedankt voor Ulrum en voor Uithui-1®1"
zen: A. A. Zwaai te Beekbergen, die10
geen beroep meer in overweging*^
neemt.
1
CHR. GEREF. KERKEN
rp
Bedankt voor Damwoude: J. Brons,
te Veenendaal. g,
Ben Stukart
Pater Ben Stukart, missionaris van- 1
Mill Hill in Roosendaal, vertrekt1
deze maand naar Londen om daar^
de leiding op zich te nemen van een»®
nieuw op te richten internationaal
communicatie centrum, .Mil Comf*
geheten. Pater Stukart. sedert 1970*®
procurator van de Mill Hill-congre-
gatie in Nederland, werkte daarvóór
zeventien jaar in Kameroen, waarhij"
onder meer een drukkerij en een
pers- en radiocentrum oprichtte. Zo
wel drukkerij als perscentrum daar
zijn inmiddels aan Kameroenezen
overgedragen.
De bedoeling van „Mil Com" is twee
ledig Binnen de ruim duizend leden
tellende congregatie van Mill Hill
moet het centrum de communicatie
verbeteren. Missionarissen van Mill
Hill zijn werkzaam in tal van Afri
kaanse landen, in Zuid-Amerika,
Oceanië, India. Filippijnen. Oost-
Maleisië, Indonesië en Nieuw Zee
land In Roosendaal in Nederland is f
een internationale filosofisch-theo-
logische opleiding gevestigd, voor V
Nederlandse, Engelse en Schotse
priesterkandidaten. Binnenkort ko
men er Oostenrijkers en Ieren bij. P
Behalve op de interne informatie za! V
het werk van Pater Stukart voor eer
zeer groot deel ook gericht zijn op d«
voorlichting naar buiten. Niet alleer
over het werk van de Mill Hillers ïr
de 25 landen, maar ook over d«
sociale, culturele, economische ener
godsdienstige omstandigheden
waaronder zij werkzaam zijn.
MELBOURNE (Reuter) De vro(T~
gere leider van de anglicanen, d'
Michael Ramsey, heeft zich uitge
sproken voor een vereniging val
rooms-katholieken en anglicanen
onder leiding van de paus va|
Rome
Ramsey zei. dat de twee kerken
laatste twintig jaar sterk naar
kaar toegegroeid zijn. „Wat mij al|
uiteindelijk doel voor ogen staat r
niet het opgaan van de anglicaans!
gemeenschap in de r.k. kerk. maal -
de Intercommunie tussen beide Val
deze intercommunie zou de pauk
aanvaard moeten worden niet at"
onfeilbaar hoofd, maar als voorzit
tend bisschop." p
vat
neg
it ip