Naar nieuwe verhouding van woord en beeld 't Is er mooi, maar rooms róóms! Paus wil alles weten overvrouw in het ambt" VANDAAG Voorbijgangers Geen kerkelijke kunst op de vlooienmarkt ZATERDAG 6 AUGUSTUS 1977 Trouw/Kwartet door dr A. Dronkers ,.De Nairobi-ervaring was een poging te meer van de zijde van de kerken om Inzichten en wegen te ontwikkelen waardoor de kerken kunnen delen in het beïnvloeden van de opinievorming en het bouwen van waardesystemen door de film." Dat schrijft John P. Taylor, bekend om zijn Jarenlange leiding en begelei ding op het terrein van de visuele media ten dienste van de wereldraad van kerken. Op zijn naam staan niet alleen tal loze folders en de vervaardiging van fotomateriaal, maar ook een aantal korte films, waarin het werk van de wereldraad op een sugges- Ueve wijze in beeld wordt gebracht Taylor blijkt o.a. zijn hart verpand te hebben aan de zogenaamde ani- matie(teken)-film. die cartoonach tige manier, om schokkend een be paalde boodschap over te brengen. Het is de filmsoort, die internatio naal een grote populariteit geniet en waarmee zich vooral satirisch veel laat zeggen, wat in de speel film niet zo goed tot uitdrukking kan worden gebracht. Denkt u ook maar even aan de dagelijkse car toons in de krant, die opvallen door hun unieke expressie. Professor O. van der Leeuw, die in een vroeg stadium (1948) nogal sceptisch was ten aanzien van de filmkunst, maakte daarbij één uitzondering en dat was de tekenfilm. Hier ont staat volgens hem een nieuwe kunst (te vergelijken met het mari onettenspel). welker problemen wij nog niet zouden kunnen overzien. Esperanto Taylor was en is niet alleen zelf creaüef (korte satirische filmpjes als The Preacher. Homo sapiens) hij keek ook de kunst bij anderen af. met name bij filmers in de Oos- teuropese landen. De tekenfilm is wel eens aangeduid als een visueel esperanto, omdat zijn beelden en geluiden functioneren op een ma nier. die hen het dichtst in de buurt brengen van een universele taal. Die taal is overigens lang niet altijd gemakkelijk te verstaan. Een kij ker moet wat gewend zijn aan de taal van deze gekunstelde beelden, maar het is een overdrachtsmanier, die in onze sterk visueel ingestelde wereld voor steeds meerderen toe gankelijk blijkt te zijn. Op de bete kenis daarvan kom ik straks nog terug. De belangstelling van de werel draad voor deze nieuwe communi catie-vorm dateert niet van van daag. maar speelde ook al eerder een rol. Opmerkenswaard is in ie der geval, dat op de voorgaande assemblee van de wereldraad in 1968 in Uppsala in de eerste plenai re zitting 's avonds niet minder dan vijf animatie(teken)-films werden vertoond. Een commentariërend rapport over deze zaak zegt: ..Er gebeurde iets dat velen niet voor mogelijk hadden gehouden en dat degenen die er bij betrokken waren als een groot gevaar beschouw den." Er was niet één gesproken woord bij en zo werd deze represen tatieve vergadering van christenen ineens geconfronteerd met de mo gelijkheid van de film. „Soms grim mig, soms grappig schenen de beel den van het witte doek met kracht te 'spreken'. Menige culturele muur werd gedurende deze openings voorstelling afgebroken." Revolutie Vijf filmpjes op één avond! Maar Nairobi in 1975 zou nog wat anders laten zien! Daar werden gedurende het Nairobi Oecumenische Film Festival niet minder dan 133 films vertoond! Het programma, voorbe reid door de Interfilm-secretaris dr Jan Hes. omvatte grotere speel films. documentaire-films en films over sociale problemen en het ker kelijke leven, korte symbolische films. Samen met de niet-verbale animatie-produkten leverden deze hun bijdrage tot de dialoog. In feite betekende die een voortzetting van de revolutie, die 7 jaar eerder in Uppsala begonnen was. Instructief was een en ander na tuurlijk in hoge mate. Hetzelfde rapport, dat ik straks op het oog had, geeft daarvan een paar duide lijke voorbeelden. Door de film wa ren deelnemers van de assemblee in staat de levende Roemeense or thodoxe kerk te zien en te horen in de vorm van een paasviering of werd de Installatie van de patriarch van de Russische orthodoxe kerk overgebracht. Maar ook waren films in vertoning over racisme, ontwikkelingswerk, de veranderen de status van de vrouw enzovoort. Dit alles betekende een welkome compensatie ten aanzien van een eenzijdige woordoverdracht, waar op meer visueel ingestelde kerken uit het oosten nogal eens kritiek uitoefenden. ZIJ vroegen zich af, waarom de boodschap dat het Woord vlees geworden is, vervan- Beeld uit de film The Preacher (de dagsluiter) gen scheen door: het Woord is pa pier geworden! Woord en beeld Het is duidelijk, dat met de verhou ding van woord en beeld die in de hele kerkgeschiedenis een belang rijke rol heeft gespeeld, voor de visuele filmoverdracht natuurlijk wel wat vragen zijn gemoeid. Aan dacht voor het beeld betekent niet een opslorping van het woord, want dat woord heeft nu eenmaal naast en tegenover het beeld een eigen functie, die onvervangbaar is. Kan het beeld iets oproepen: een voor stelling, een suggestie, een ver sterkt accent, zo heeft ook het woord de functie van te kunnen uitleggen. Expliceren dus naar het evoceren (het oproepen). Het beeld maakt het woord niet stom. maar roept het gesprek, de dialoog juist wakker. Ieder, die wel eens met film doende is geweest, deed die ervaring op. Door het woord werd het beeld verduidelijkt, zoals ook door het beeld het woord er een dimensie bij kreeg, namelijk door dat het het gehoorde in zijn ge richtheid versterkte. Het komt er daarom ook niet op aan, om beeld en wpord tegen elkaar uit te spelen. Dat er in de kerk sacramentsbedie ning is naast de woordverkondl- ging. is op zichzelf veelzeggend. Spanningen tussen beide: beeld en woord, blijven er, en Luther moet daarvan iets beseft hebben, toen hij duidelijk maakte, waarop het voor het geloven aankomt: steek de ogen in de oren! Geen tekenfilm kan in de plaats treden van het woord, want het ene maakt het andere nodig. Tekenfilm Om op die tekenfilm nog even te rug te komen, zoals ik daarstraks beloofde. Ik vermeldde, dat Juist die animatie (letterlijk bezieling)- film in de praktijk der communica tie zijn geheel eigenaardige rol ver vulde. Dat hangt natuurlijk daar mee samen, dat anders dan in de speelfilm een ontgrenzing en een aan-de-tijd-onttrekking plaats vindt, die eindeloze mogelijkheden biedt Ieder die wel eens een teken film zag. begrijpt wat ik bedoel. Het beeld heeft een uniek vermo- {;en gekregen om alles met zich te aten doen. Alles namelijk wat de fantasie gebiedt en wat de maker daarmee voor heeft in zijn gedach ten. Vandaar ook die mogelijkheid om ieder beeldje te laten buikspre ken en zo kun Je daarmee een hele wereld voor gek zetten of in de maling nemen. Ik memoreerde al, dat de tekenfilm heel dikwijls als een satire is bedoeld. Het lacheffect kan in een ogenblik plaats maken voor het schokeffect dat ik noemde en dat de kijker confronteert met het beeld dat hemzelf ineens wordt voorgehouden door de spiegel waarin hij kijkt. Een voorbeeld kan een en ander verduidelijken. Een Bulgaars te kenfilmpje Maskerade laat de kij ker een figuur zien die met een masker door het leven gaat. Eigen lijk draagt hij niet één maar meer maskers, aangepast aan de situatie waarin hij zich bevindt en de men sen, die hij ontmoet. Dat leidt tot botsingen en een strijd om de macht, die hij voor zichzelf wil be zitten. Tot in de slaapkamer draagt hij een masker, maar eindelijk, als hij al zijn maskers zijn afgezet, blijkt daaronder helemaal geen ge zicht schuil te gaan! Een „ontmas kerende" zaak! Wie denkt niet aan De Genestet: wees uzelf, zei ik tot iemand, maar hij kon niet, want hij was niemand! Het voorbeeld is daarom illustra tief. omdat het gediend heeft als model in een bijzondere kerk dienst. waarin de film werd gepro jecteerd. De film draaide twee maal: eenmaal vóór en eenmaal tijdens de korte preek. Beeld en woord waren in de dienst verbon den en vulden elkaar aan, onder steunden elkaar en gaven aan het geheel een bijzondere gerichtheid. Op dit terrein wordt door verschel denen geëxperimenteerd. Een bij eenkomst voor moderne theologie gaf onlangs aandacht aan deze za ken. Een groot aantal korte teken filmpjes werd daar getoond op het terrein van de liturgie, de moderne religiositeit en de katechese. Er bleek belangstelling te bestaan, ook van de zijde van anderen. Wie nader georiënteerd wil worden, zoekt contact met de werkgroep Beeld en Dienst Stichting Filmcen trum, Steynlaan 8, Hilversum. Ik vroeg voor deze experimenten enige bereidheid om op te merken. Op het moment dat na Nairobi blijkt hoezeer de visuele vertolking in vele kerken kritisch aan de orde is gesteld. Enkele gegevens voor dit artikel ontleende ik aan een rap port van een tijdschrift in de wereldraad RISK, onder de titel Be thou my vision/volume 12. nos 3-4, 1976 te verkrijgen via filmcentrum, Steynlaan 8, Hilversum. Er staan bijdragen in van de genoemde John P. Taylor en ook van de Ame rikaanse theoloog Ronald Hollo- way, die een paar Jaar geleden in Hamburg promoveerde op The reli gious dimension of the cinema, 't Is maar dat u weet, dat de zaak op allerlei manleren aan de orde is. Dr A. Dronkers is emeritus her vormd predikant in Utrecht (ADVERTENTIE) 0520 boekennieuws MENSWAARDIG BESTAAN Moli«f «n <k*i v»n tocuile «ct« Mtbnii 7 5o Oa voofnti*r *«n M CNV gwft m <jh bctk i¥> vm o» itievvn w nn C*1 wrMfin led»r mant tot mn recht k«n komon Een viïie d« ongetwt'eld velen mI boeien M' H SchetuMe DE KERK WINKEL van weinigen of SUPERMARKT voor velen? MbiT <1150 GedeeMen over een kert. <Ae boei. werft en ten aimai kfiivrhe oedeebtan om hal oeaorek op aang ie heioen Mink .in DImA.1V UW MOEOER WAS WEER IN DC «VAR VANDAAG BBbU <990 De tchriffster heelt de moed gehad hoer er varingen b.| het nek bed van haar moeder op peprer te tenen Om erderen te helpen EU de Graaf HET PLAN VAN OOO eob'r 50 Een waardevol boekte, «vaerm op treffende write het vitte en oetuigende geloof doorUnkt. Met nam ik hei oeat crver het ver- lots ngipijn ven God. vanaf het"m den be gmne" Vert rugbaar m de boekhandel LUDHIANA Het Indiase zen dingscentrum Christian Fellowship Centre heeft met Indiase evangelis ten een evangelisatiecampagne ge houden ln verschillende steden in het noorden van India. Zesduizend mensen zagen de Jezus-film „Koning der koningen" Duizenden evange liën werden uitgedeeld. Als gevolg hiervan zijn kleine gemeenten ont staan in plaatsen, die nog niet eerder door de zending bereikt waren. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN Postbus 101 Parkstraat 22. Oen Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 door A. J. Klei De meest treffende beschrijving van deprovincie Limburg ontving ik in mijn jeugd, op een zaterdagavond in een kapperswinkel. Wat ik daar doen moest, weet ik niet meer; misschien een staafje scheerzeep halen voor mijn vader. De kleine zaak zat vol met wachtende mannen, die zich voor de komende zondag wilden laten scheren. Zij verveelden zich geenszins, zij luisterden aandachtig naar één van hen, die om een of andere reden een paar dagen naar Limburg was geweest, hetgeen destijds een hele onderneming was. Ik maakte Juist het slot van het verhaal van de bereisde Roel mee en ik herinner me nog levendig, hoe hij met verheffing van stem sprak: 't is er mooi, maar roomsróóms! Een lichte huivering voer door het luisterende gezelschap. In onze omgeving had de reformatie haar werk zeer grondig gedaan en roomsen kenden wij slechts via de vaderlandse geschiedenisboekjes als lieden, die zich bij voorkeur onledig houden met het verbranden van protestanten. Onze verteller, genietend van de uitwerking van zijn woorden, dikte aan: het wemelt er op straat van die lui met lange zwarte rokken aan. We schudden verbijsterd het hoofd en gedachten dankbaar de streepjesbroeken van de plaatselijke predikanten, die ons op catechisatie voorhielden dat de paapse mis een vervloekte afgoderij was. Kortom, we waren nog lang niet zo ver dat gereformeerde mensen stemmen op een lijsttrekker, die roet een Limburgse „g" praat en op zondag naar de Tour de France gaat. Ik moest aan die vooroorlogse reformatorische kapperswinkel terugdenken, toen ik het omslag bekeek van het laatst uitgekomen deeltje van de reeks „Langs de oude Nederlandse kerken", namelijk: ..Langs de oude Limburgse kerken/Midden- en Noord-Limburg" (uitg. Bosch Keuning, Baarn, prijs 12,90. Het deeltje over Zuid-Limburg is al eerder verschenen). Op het omslag staat de kathedraal van Roermond en ik bepeinsde dat boven de Moerdijk Je van oude gotische kerken ongezien kunt aannemen dat de hervormden er huis houden en dat je er nimmer een bisschopszetel ln zult aantreffen. Bladerend in deze fotopocket, kwam ik echter de ene na de andere vroeg- of laat-gotische kerk tegen. in het koor waarvan je niet des kosters rijwiel maar een altaar kunt waarnemen, 't Is er mooi, maar rooms róóms! Wat wij, niet-Limburgers en niet-Brabanders, typisch roomse kerken vinden, zijn de neo-gotlsche bouwwerken, welke zich emanciperende katholieken in de vorige eeuw royaal hebben neergestrooid in de door de reformatie gestempelde gebieden. We zijn Inmiddels verliefd geworden op deze tastbare herinneringen aan een rijk rooms leven en toen ik op pagina 25 van het nu voor me liggende boekje het Interieur aanschouwde van de O.L. Vrouw van het Heilig Hart in Slttard, hield ik verrast op met bladeren: een meeslepende weelde van veelkleurig geglazuurd baksteen ln 1876, overeind gezet door de Maastrichtse architect J. Kayser. Toch een „echte" roomse kerk ln deze contreien, stelde ik tevreden vast. Echter, uit de bijbehorende routebeschrijving begreep lk dat deze basiliek te Slttard niet verrees omdat uit schuilhoeken tevoorschijn komende katholieken weer konden laten zien dat zij er waren, maar omdat in de tweede helft van de vorige eeuw de uit Frankrijk geïmporteerde devotie tot Onze-Lleve-Vrouw van het Heilig Hart hier zo'n omvang aannam, dat de bouw van een speciale bedevaartskerk noodzakelijk werd. Begrijp me wel, ik heb er volstrekt vrede mee dat de Grote Kerk ln Slttard een katholieke kerk is. maar ik denk dat, als lk ln Slttard kom, lk het eerst de O.L. Vrouw van het Heilig Interieur van de O.L. Vrouw van het Heilig Hart te Sittard Hart ga bekijken. Me dunkt, daar hebben wij het mooie en het roomse van Limburg tesa&m. Ik hoop met een en ander belangstelling gewekt te hebben voor dit nieuwe deeltje ln de bekende reeks fotopockets „Langs de oude Nederlandse kerken". Het is verzorgd door drs. Charles Genders, die ook het deeltje over Zuid-Limburg schreef. In het voorlaatst verschenen deel, dat over de Drentse kerken, ontbraken registers, maar hier zijn ze gelukkig weer present, ik hoef maar bj de S te kijken om Sittard snel op te kunnen slaan. HETSCHANDAAL En zij namen aanstoot aan Hem. (Markus 6,3). Toen de oude Simeon het kindje Jezus in zijn armen had heeft hij over dat kind wat gezegd tegen de ouders. „Deze zal gezet worden tot een val en een opstanding,een teken dat wedersproken zal worden (Lukas 2). Hier vinden wij iets an dat teken en die val. De mensen van Nazareth hebben Jezus horen „leren" in de synagoge, ze hebben zich afgevraagd waar Hij die wijsheid vandaan heeft en we dachten een ogenblik dat dit laatste een serieuze vragg was, maar hier blijkt wat er achter stak: en zij namen aanstoot aan Hem. In dat woord „aanstoot" zit in het Grieks ons woord „schandaal". Ze vonden het een schandaal, zo'n optreden. Letterlijk ls het werkwoord dat hier gebruikt wordt: schandaliseren en het betekent: iemand ten val brengen, iets voor zijn voeten gooien zodat hij struikelt. Hier staat het in de lijdende vorm: ze ondergingen voor zichzelf de hele situatie als die van mensen die iets voor de voeten gegooid wordt. Als we niet uitkijken, dachten ze, komen we ten val. Ze namen aanstoot aan Jezus. Het evangelie is een ergernis en een dwaasheid, zal Paulus later zeggen, maar hier klinkt een andere nuance: hier blijkt de andere kant van de zaak, mensen nemen aanstoot. Hij is niet gekomen om ons tot een schandaal te zijn, maar wij maken een schandaal van Hem, omdat we geen raad weten met zijn woorden. Ten diepste wel raad weten en dan ons bewust worden dat er teveel veranderen moet, en dat willen we niet. Zo ongeveer werkt dat. Wij nemen nog altijd aanstoot. Zelfs en misschien wel 't meest als we zo erg men Hem ingenomen zijn. Zo vanzelfsprekend. URK De gereformeerde Bethel- kerk laat sinds kort weer klokgelui horen. Dit gebeier is echter niet echt. De toren is te licht om er klokken ln op te hangen. Daarom worden nu bandopnamen afgedraaid, via twaall luidsprekers. KOPENHAGEN De ministeries van buitenlandse zaken van Dene marken en Noorwegen hebben de zendingsinstanties in hun landen dringend geadviseerd, hun in Ethio pië werkende zendelingen terug te halen wegens de toenemende span ningen en militaire acties in dit land. DUBLIN Driekwart van de Ier se rooms-katholieken ls tegen abor tus ln alle gevallen. Twintig procent verlichten maakt een uitzondering, wanneer de gezondheid in gevaar is. Slechts enkelen noemen een „onge wenst" kind een juist motief voor abortus. Dit blijkt uit een enquête, uitgevoerd in opdracht van de Ierse bisschoppen. Nog een cijfer: 91 pro cent woont iedere week de mis bli. beroepingswerk GEREF. KERKEN Beroepen te Vuren: J. J. Ritsema, a.s. em. pred. te Ferwerd. GEREF. GEM. Bedankt voor Randburg (ZA): A. Hogerland te Krabbendijke GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Elspeet: M. van Beek te Opheusden. ROME Miskelken, heiligenbeeld jes, kandelaren en andere kerkelijke sieraden zijn al heel lang een belang rijk kenmerk van de Italiaanse vlooienmarkten en de antiekwin kels. Maar sinds het tweede Vati caans concilie en de nieuwe popula riteit van volks- en ba^okkunst on der kopers, is het aantal kerkelijke artikelen, dat te koop is, aanzienlijk tóegénomen. Deze ontwikkeling is een groep Italiaanse katholieken te veel geworden. De groep, comité voor de redding van liturgische voorwerpen, wil zo veel mogelijk waardevolle liturgi- j sche voorwerpen opkopen om ze i weer voor gebruik in kerken be- 1 schikbaar te stellen. Veel voorwerpen komen uit het zuiden van Italië, waar ze gekocht zijn tegen lage prijzen van priesters die geld nodig hebben en geen idee hebben van de waarde. Andere stuk ken zijn gestolen uit de slecht be waakte kerken in Italië. Uit hout j gesneden kandelaren worden wel voor meer dan honderd gulden ver- i kocht op de vlooienmarkten. ROME Paus Paulus wil precies op de hoogte worden gehouden van het geen geschreven wordt over de kwes tie van de vrouw in het ambt. Elke morgen moeten knipsels uit de we reldpers over dit onderwerp bij hem op tafel worden gelegd. Paus Paulus beschouwt de kwestie van de priesterwijding van de vrouw als een ernstig struikelblok op de weg naar de oecumene. Voor wat betreft de r.k. kerk wil hij er niets van weten. Zes maanden geleden pu bliceerde het vaticaan een absolute afwijzing van de vrouw in het pries terambt. Ook de curie houdt zich intensief met deze zaak bezig. Vaticaanse ambtenaren houden precies bij wat er in discussies over deze aangele genheid wordt gezegd. Zij tonen ook bijzonder grote belangstelling voor de bespreking van de „Vrouw in het ambt", welke in de anglikaanse kerk in Engeland voor de deur staat. Zo als bekend hebben verschillende anglikaanse gemeenschappen reeds vrouwen tot priester gewijd. De ang likaanse kerk van Engeland zelf heeft deze stap nog niet genomen. Paus Paulus heeft zich wel duidelijk uitgesproken voor een grotere deel neming van de vrouw in het werk van de kerk, maar voornamelijk op maatschappelijk gebied en met name in de ontwikkelingslanden. De wijding van de vrouw wijst hij echter absoluut af als strijdig met de twee duizend jaar oude traditie van de r.k. kerk. Hij bestrijdt krachtig feministische groepen, die verklaren, dat het pries- j terambt ook open moet staan voor de vrouw, wil deze grootste groep binnen de kerk volledig en gelijk- waardig deelhebben aan het kerke- lijk leven. De Vaticaanse afwijzing i van de vrouw in het ambt werd voor- I al door Amerikaanse vrouwenbewe- i gingen fel bestreden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2