Griezelig grote insekten voorplgg televisie-opnamen voor Erik tussen twee werelderi Mensen aan het woord Bomans jeugdwerk volgend jaar op het scherm [Kareltje Knetter en de toverbubbel (MtliMË fMi, TVCOMMENTAAR De Brabantse kruidendokter Willem van de Moosdijk is een vrolijk mens. Lachend vertelde hij voor de tv in ..Carte Blanche" hoe hij ooit in een Belgisch dorp een stel mensen haastig naar de po liet rennen, omdat hij ze een sterk kruid verstrekt. Hij deed dat. omdat hij kwaad was dat iemand in het dorp zijn peperdure rekeningen niet wilde betalen De hele alfaire van Van de Moosdijk kwam een Jaar of wat geleden in opspraak, omdat hij zieke mensen onderzocht die hij goedkope kruiden aansmeerde, soms voor duizenden guldens. Hij werd er miljonair van. Zoiets behoort In ons land tot het onbevoegd uitoefenen van de geneeskunst Hij werd veroordeeld. Daarmee kwam een eind aan zijn Inmiddels zit hij weer thuis en vertelde voor de tv heel geamuseerd over wat hij destijds uitspookte. Hij had. zei hij van sommige dingen ook wel spijt want hij was te ver gegaan. Anderzijds, hij had er altijd al van gedroomd om doktertje te spelen en dat was hem dan maar gelukt Ook moest hij denken aan zijn jeugd. Zijn vader verdiende zo weinig, dat er af en toe nog wel eens geld was voor een haring, maar niet voor meer dan twee stuks Die moesten ze dan met zijn veertienen delen, want zo groot was het gezin. Zo n armoede wilde Van de Moosdijk zijn eigen kinderen besparen. En dat lukte heel goed met de ongelooflijk winstgevende kruidenhandel. Hoe bestaat het. denk Je. als Je zo'n man in alle Brabantse gemoedelijkheid voor de tv op zijn praatstoel ziet Ik keek ook naar het tweede deel van televisiefilm over Eleanor en Franklin Rooseveld. Bedoeling was een idee te geven van het leven ln het huis van zo'n man die president van Amerika is. De uitzending viel me lelijk tegen. Het kwam neer op een typisch stukje Amerikaans televisietoneel. Erg vlotjes, dramatisch en oppervlakkig en dus ASTERIX IN HISPANIA bijzonder onecht Misschien is het ook wel te vroeg on nu al zo'n spel over de Roosevelts te maken. Bij de IKON zag ik gisteravond Barend de Ronden aan de praat met mensen ln het centrale comité van de Wereldraad van kerken ln Genève. Het ging er over wat het kerk-zljn ln deze tijd betekent en Barend de Ronden kan al het ingewikkelde wat er ln zo'n vergadering aan de orde is uitstekend terugbrengen tot wat de gewone man interesseert. Ik zeg er nu niet meer van. omdat Albert Schipper ons ln deze krant geregeld inlichtingen geeft over wat er in Genève wordt besproken. Nu, daarop vormt een uitzending als die van de IKON een prima aanvulling. Je ziet de mensen, waarover Je leest en dat brengt het oecumenisch gebeuren een stuk dichterbij. Intussen is dat „dichterbij brengen" wel erg afhankelijk van de mensen die voor de camera komen. Dat merkte Je in het gesprek, eveneens bij de IKON. met prof. mr W H. Nagel over het pas gemaakte internationale verdrag Inzake bestrijding van het terrorisme. Het gaat daarbij onder andere om uitlevering van politieke terroristen door het ene land aan het andere en hun bestraffing. De hoogleraar sprak zeer academisch over zijn bezwaren tegen dat verdrag, want de vraag ls: wat ls politiek terrorisme? Daarover wordt in verschillende landen op verschillende niveau's gedacht, zo begreep Ik. Dus kun je eigenlijk geen verdrag maken. Ik dacht dat het in de praktijk meeviel. Na de treinkaping en de schoolgijzeling, die wij onlangs moesten verduren, kreeg Ik brieven van buitenlandse vrienden, onder andere van een jurist uit Tel Aviv en lk moet zeggen dat er geen enkel „niveauverschil" was met het oordeel dat wij er in het algemeen over hadden. JAC. B. LOOI JEN. door Riet Diemer AMSTERDAM/HILVERSUM „Voor morgen moet lk nog een mug en een kakkerlak ma ken. Ik stel liever de dingen tot het laatst uit. Spanning leidt tot de hoogste creatieve presta ties.,' De man die met zelfspot deze toekomstplannen op kor te termijn onthult is Eric Slab bers (28) door wiens handen al acht mansgrote insekten en twintig insekten als handpop pen het „levenslicht" mochten aanschouwen. Het zijn de figu ren voor de televisie-opnamen van „Erik, of het klein insek- tenboek" dat Godfried Bo mans als achttienjarige schreef. Daarin staan de avonturen van de negenjarige Erik Pinksterblom. die dromend nog kleiner wordt dan een centimeter en zo de insektenwereld van het schilderij Wollewei boven zijn bed binnenstapt. Kenners van het boek herinneren zich nog wel, dat Erik wordt binnengehaald door de verwaande wesp Hendrik Vlies vleugel. adel van de oude tak. wiens lijfspreuk ls: „Men is het of men is het niet." Televisie-opnamen van zulke gege vens staan of vallen met een natuur getrouwe wesp. hommel, bromvlieg, slak. doodgraver, worm. mier en 3pin, maar dan op mensenformaat. Ze zijn alle afkomstig uit het atelier Fantasy Factory, dat niet zo lang geleden nog Slabbers en Slabbers heette, een leuke naam weliswaar, maar deze dekte de lading niet meer sinds Tom van Deelen (29) compag non ls geworden van Eric Slabbers om vooral de zakelijke kant op zich te nemen. De andere 81abbers is Erics broer Ronald, die op freelance basis blijft ontwerpen, maar die ook werk heeft ln de grafische sector. Zonder het waarschijnlijk altijd te weten kent Nederland al lang hun werk. dankzij de bewegende poppen ln de laatste tv-series van Paulus de Boskabouter en in Bolke de Beer. door Droef de hond met zijn bewe gende ogen. bet Grobbenkuiken ln TtTa Tovenaar. Ko Knal de opblaas bare zeven meter hoge mascotte van het Nederlands Elftal en de reuzen appel waaruit twaalf kinderen ko men rollen om STER-reclame te ma ken voor de Nederlandse tuinbouw. Met de insekten voor Erik is men weer een trapje hoger op de ladder van technisch vernuft gekomen. Stu diemateriaal daarvoor een geïllus treerd insektenboek en een verzame ling opgezette beestjes, bereidwillig afgestaan door het natuurhistorisch museum in Lelden. Een briefje bij het pakket vermeldt de inhoud: een hommel, vlinders (2 exemplaren), bromvlieg (2 ex.), spin (in alcohol). Het duo Eric Slabbers (links) en Tom Deelen in het atelier. doodgraver (2 ex.), slakkehuis van de algemene landslak, regenworm (in alcohol). Ingewikkeld „Daar het zeer algemene soorten be treft kunt u de moeite van het terug zenden besparen", aldus het begelei dend schrijven. Datzelfde zou niet van toepassing kunnen zijn op de modellen voor de televisie-opnamen, hoewel Eric Slabbers zelf de ingewik kelde constructies nogal bagatellis- seert. „Ze hebben gewoon zes poten en drie geledingen. Een man, die in het kostuum stapt, stopt z'n armen in de bovenste poten, z'n benen ln de onderste en dan komt er aan z'n armen een verlenging als een soort haak waarmee de groenteboer een conserveblik uit de etalage haalt," zegt hij in het atelier in de Amster damse Spuistraat, in een oud pakhuis. Het gaat dan over insekten zoals wesp. bij en bromvlieg. Voor de spin is een werktuigbouwkundige te hulp geroepen. Eric tekent hoe een man in de constructie op zijn bulk mopt gaan liggen om de poten te bedie nen. Dank zij een soort orthopedi sche steunen beweegt de spin zich voort. Alles ls zo getrouw mogelijk nagebootst met schuimplastic of piepschuim, skaileer. langharig kunstbont, knopen, metaalgaas. En zo verschilt de reuzenwesp Hendrik Vliesvleugel in niets van de wesp voorop het insektenboek. Zelf vindt Eric zijn interessante creatieve beroep de gewoonste zaak van de wereld. Hij vertelt altijd ge plakt en getekend te hebben. „Dat heb lk van m'n vader die nu schilder ls en vroeger schrijver en tekenaar van kinderboeken. Thuis stimuleer den ze me. Ik was. geloof ik. zeven tien toen ik een naaimachine ca deau kreeg." Na de middelbare school, waar hij een tien-min voor handenarbeid kreeg, omdat ze geen tien wilden geven, stapte hij de wereld van de couture ln om erachter te komen dat zoveel mensen meedongen naar een plaatsje. „Maar lk heb meegedaan aan grappige dingen, zoals een mo deshow voor een tapljtfabriek met stukken vloerbedekking. Er was een Japanse act en een western, bijvoor beeld. Er waren best wel meer moge lijkheden dan dat conventionele ge doe om voor één bijzondere dame te ontwerpen." Fabeitjesdieren En toen was er een opdracht om pakken te maken van de dieren uit de Fabeltjeskrant voor Holiday on Ice. De kostuums kwamen er, maar je kon er niet in schaatsen omdat de bulken tot op de grond kwamen. Eric maakte de serie over, maar nu schaats-waardig en met de eerste pakken ging hij op stap. Zo wist hij ze te verkopen aan de Grand Bazar in België en aan bedrijven als Phi lips om ln 8lnterklaasoptochten, met carnaval en als maskotten een nieuw leven te gaan lijden. Toen ging hij brood zien in dit soort werk. Was Eric de eerste tijd blij voor de helft van het jaar opdrachten te hebben, nu wordt aan zes tot zeven opdrachten tegelijk gewerkt. Een studieruimte moest erbij worden ge huurd en Eric en Tom werken op het ogenblik met zes mensen, onderwie Erics vrouw. De volgende grote klus vormen de poppen voor de „Dik voor mekaar-show" van André van Duin voor NCRV-televisie. In de NOS-studio in Hilversum, waar op het ogenblik de eerste drie afleveringen van totaal acht worden opgenomen, liggen de kostuums achter de coulissen te wachten. On der een mansgroot slakkehuis kruipt mimespeler Robert Hahn om er niet lang daarna verhit uit te komen. Het is er benauwd. Robert moet moeite doen om niet in slaap te vallen. Een slak beweegt nu een maal weinig, maar volgens Bomans' boek moet zijn ogen op steeltjes toch door het sleutelgat kijken. Ro bert vergat even deze act. Hij is afkomstig uit Zuid-Afrika, waar het politieke klimaat hem niet beviel. Zeven Jaar geleden kwam hij naar Europa. Op het ogenblik ls hij ook bezig met opnamen voor Sesam straat. Veel werk De televisie-opnamen van het Insek tenboek zijn bijzonder arbeidsinten sief. Steeds worden kleine stukjes afgewerkt, waarin door middel van televisiesnufjes chromakey voor insiders verschillende opnamen samen één beeld vormen. Daarin moeten de insekten hun bewegingen zo echt en griezelig mogelijk maken. Dat doet Robert Hahn in grote pop pen, of Eric Slabbers, zijn vrouw en Fieke Landré met handpoppen die op kleinere schaal precies gelijk zijn aan de grote poppen. Een bandje met stemmen van ac teurs als Georgette Hagedoorn, Joan Remmelts, Ko van Dijk, Henk Rigters en vele anderen geeft de geluiden van de Insecten weer. Voor regisseur Hank Onrust en zijn ploeg een heel precies werkje om alles op tijd samen te laten vallen. De elfjarige Hans van Brunschot uit Amstelveen doodt tijdens het vele wachten tussen de repetities door de tijd met rijden op het wagentje van de camera. Hij ls uitverkoren om Erik te zijn en zo te zien voldoet hij goed aan de voorstelling die Je van het boekenjongetje zou kunnen heb ben. Een blond, tenger Joch, als to neelspelertje in de wieg gelegd, In telligent en al en toe eigenwijs. Als hij wordt opgeroepen is de reactie: „Nee, lk voer een actie!" Hoewel hij flink doorzet bekent hij er af en toe de balen van te krijgen. Toch zal hij nog twee vakanties moeten mee draaien: de paas- en zomervakantie. De TROS wil Erik pas eind volgend jaar op het scherm brengen. p Radio vandaag HILVERSUM I (298 m rn FM-Kaoslrni NCRV 7 00 Nieuw» 7.02 Het levende Woord 7 08 (S) Te Deum Laudamu* 7.30 Nieuw», 7 41 (S) Hier en nu 7 50 (Si Van- du| donderdag 8 24 Trefwoord. 6 30 Nieuw» 8 38 Gymnastiek voor de huis* vrouw 8 45 (Si Tot uw muziek. 0 45 <S> Ouder de 1 raal-munkaal be roek 1030 Nieuw». 10331 (Si Ia 1 «flver. be,aardenpro«ramma 12 00 (Si De Kilima Hawaiian» Show 12-15 Boer tuinder 1228 en tuinbouw 1230 1 nu 12.55 (Si Middagpauredien»t. 13 15 (S) Metropol# Ortaet met piano* amusementi- tnuriek 13 30 <S> NCRV-Globaal <13 30 Nieuw») 17 30 Nieuws. 1732 (S) Hier en nu. 18.00 De kerk van daag 18.20 (S> De Berli- 18 41 Wereld panorama 18 53 Zo- rschcnen. boekenrubriek 19.00 (S) Leger de» HciLkwartier 19 15 CS) De wereld .-ingt Gods lof. venockplatenprogramma. 20.00 (S) Goed gestemd: lichte vocale mu ziek 20.40 (S) Draaischijf. 21.40 (S) Reporta ge van de 66e Zcndingsdag. 22.00 (S) Ker korgelconcert klassieke muziek 22.25 A vo n d o ver de r, king 22.30 Nieuw» 2140 <S) Jappie verhaal. 22.50 CS) Jazztlme. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II 1482 m en rM-Kanalea) AVRO. 07.00 Nieuwa 07.11 Ochtendgym nastiek 07 20 Op blo te voeten (08.00 Nieuw» 08 11 Radiojournaal) 08 50 Morgenwijding. 09 00 De tprekende paraplu, documentaire. 09.35 Waterstanden. 00.40 Dag van de gitaar 10.00 Radio Lawaai papegaai. 10.10 Arbcids- verzoekplatenprogramma. (1100 Nieuw» 11.03 Radiojournaal). 11.30 Rondom twaalf: 17 30 Y"Al) come. 13.11 Radioiour- naal 1335 Beursplein 5 1330 "n Middagje AVRO: muziek, informatie en service (16.00 Nieuws. 16 03 Radiojournaal). 17.00 (S) 13- Speciaal, jeugdprogramma. OVERHEIDS VOORLICHTING: 17.40 Den Haag aan de lijn. 17.55 Mededelingen 18.00 Nieuws 18.11 Radiojournaal IKON: 1830 Kleur, informa tief programma. AVRO: 19.00 AVRO'» sportpanorama. 19.40 Eigen Baas. informa tief programma. 20.00 Nieuw». 20.05 (S) liszt-Xenakis Concert. 2130 (S) Festival van Vlaanderen 1976. 22.20 Aspecten, kunst rubriek. NOS 23.00 Met het oog op morgen, met om 23 05 Actualiteitenoverzicht; 23.10 De krant van morgen; 2330 Den Haag Van daag en om 23.52 Even ontspannen voor het Klaas en prijzen. 14.03 (S) Polderpoppara- (S) Europarade. NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. TROS: 10.03 TVvandi SI 16.00 Van hart tot had I 14.00 NCRV: In vrijheid geOontfen. jeugdWm 1430 TopsKwconcttrt 1S30 Demonstraties Sprmgaotees tenderen, p 3138 NOS: Journaal 2130 VPRO: Stagecoach. 1933 O# wondere wereld onder NEDERLAND 18.45 NOS: Toerttiache 0 J. H fcngs (herh.) 1035 Journaal 1136 KRO: Ofert an Laf m ICOPYRIGHT STUDIO AVAN^i 'M VKt' „Mooi hè? Indrukwekkend hè?" lachte Hendrik Haverzak schamper. „Ga nou ook maar eens wat dichter bij kijken. Dan zul Je gauw genoeg merken wat een handig fabriekje dat is. Jonge, jonge, jonge, wat han dig. Een stellage van latwerk, wat linnen erop gespijkerd, wat verf er tegenaan geklodderd, wat gaten erin voor de ramen en dan nog wat lampjes erachter voor het licht en dan lachen maar, jongens. Een mas sa prikkeldraad ervoor om de nieuwsgierigen op een afstand te houden en dan lijkt het net op een zwaarbewaakte fabriek". „Waarom mogen de mensen dan niet dichtbij komen, als er tóch niets te bewaken valt?" vroeg Kareltje. „Schei nou toch uit," lachte Hendrik Haverzak. „Als de mensen in Barreberië te dicht bij iets komen, dan merken ze toch, dat ze voor de gek gehouden worden! Dóórom mogen ze niet dichtbij komen en déórom wordt de boel bewaakt. Dat weet je nu toch al lang!" En nu begon Kareltje echt de pee in te krijgen. „Bah...," dacht hij. „Alles is hier bedrog! Bah! Ik wil naar huis! Terug naar de smisde in Rijkhuyzen!" Intussen had de lui tenant Haverzak zijn vriendje mee genomen langs het prikkeldraad en langs een wachthuisje, waar een ge heime agent te waken zat. Het kerel tje niemand minder dan de ver momde figuur met het masker en de schertsneus uit het vuilnisvat zat stil in zijn hokje en het leek alsof hij sliep. Maar hij sliep niet. Hij liet de heren Haverzak en Knetter rustig passeren en sloop toen stilletjes ach ter ze aan. Hij nam precies waar, dat Kareltje en de luitenant achter het decorwerk langs liepen en door de ruitjes van de bouwvallige hut naar binnen keken. En hij hoorde ook, dat de luitenant zei: „Dat is nou alles wat we van de Futura hebben, Kareltje. Een stukje chassis in aan bouw. En jou beloven ze met veel poeha zo'n auto. Om je brulaap te lachen!" FERD'NAND slapen gaan. yoga. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III (443 m en FM-Kanalen) TROS <7 02 (S) vaak ochtend» 9.03 (S) De Hugo van Gelderenshow. 11 03 (S) Gerard de Vries draait op verzoek. 12.03 (S) Boter. 19.02 (S) Poster. 20.02 (S) Soul show. 22.02 (S) Sesjun op herhaling. 22.55 Mededelin gen. 23.02 (S) Close-up. 0.02 (S) De Hugo van Gelderen show. 1.02-7.00 (S) De nachtwacht. HILVERSUM IV (FM-Kanalenl KRO: 7 00 Nieuws. 7.02 (S) Badinene. 9.00 Nieuws 9.02 (S) Aan woorden voorbij9.10 (S) Oscar van Hemel 85 jaar. 10.00 (S) Koor en Symfo nie Orkest van de Oostenrijkse Omroep. 11.10 (S) Sydney String Quartett. 12.00 (S) Rondomkleur. 14.00 Nieuws. 14.02 Hoogachtend 15.00-17.00 (S) Kollage. 2035 KRO: Comedy Moer. 1. B*y de Nutter. 2. Santord en Zoon 21.15 Voor een brielkaart op de eerste rang 22.05 8randpunt 2230 Het visioen van Jan van Eyck 23.00 NOS: Journaal. 52 „Ik geloof, dat het ln het algemeen zo is. althans onder mensen beneden de rang van kolonel. Maar lk snap niet waarom Je dat opvalt. Fritz verkeert in precies dezelfde hel als wij en je moet wel respect krijgen voor zijn uithoudingsvermogen. De meeste mannen aan het front voelen zich meer verwant met hem dan met de mensen thuis. Voor Je een week aan het front bent, geloof Je geen woord meer van al die onzin die ze hier schrijven en vertellen". „Maar als dat zo is, is er dan geen kans, dat de zaak doodbloedt?" „Geen schijn van kans, Luit. Vraag me niet Je dat uit te leggen, want dat kan lk onmogelijk in een paar zin nen. Het heeft iets te maken met zelfrespect, met de sleur van disci pline en zelfs met de duizenden Ja ren oude oorlogs-cultus, maar lk ge loof dat de voornaamste drijfveer is. dat je elkaar niet in de steek wilt laten. Volgens mij is het aan de andere kant net zo. Niemand gelooft meer ln de oorlog, althans niet op de manier waarop dat ln Londen en Berlijn gebeurt, maar zij houden vol tot één van de twee partijen in el kaar stort. Vind Je dat volkomen onbegrijpelijk?" „Niet helemaal", zei Paul naden kend. Toen hij naar bed ging had hij het gevoel, dat hij van Ikey meer over de oorlog had gehoord dan uit enige andere bron van de laatste anderhalf Jaar. De volgende ochtend nam Ikey Kelth mee voor een wandeling. Paul kreeg nooit te horen, wat zij op die wandeling hadden besproken, maar Ikey had wel iets bereikt. Zij waren nog niet terug, of Kelth zei, dat hij zich zou opgeven voor een van de ambulance-eenheden, die in het le ven waren geroepen voor gewetens bezwaarden. Hij vertrok nog vóór Ikey naar het noorden en een maand later kreeg Rachel een brief van hem uit Frankrijk. Weer twee maan den later bracht zij een doodgebo ren kind ter wereld en vertrok voor goed uit het dal. m Het Somme-offensief. dat snel na Jutland volgde, overtrof Pauls som berste verwachtingen. In één week moest Claire een hele lijst namen opschrijven onder het hoofd „ge sneuvelden". Het dal betreurde niet minder dan veertien doden. Deson danks gaven de kranten hoopvolle berichten over de slagen die de geal lieerden de Duitsers hadden toege bracht, maar dat duurde niet lang en lang voor de eerste krijgsgevan genen ln een kamp even ten noorden van het Shallowford-bos aankwa men, waren de optimistische gelui den al verstomd. Paul vermoedde, dat Ikey gelijk had: de Duitsers had den een stevige oplawaai gekregen, maar waren nog lang niet verslagen. Toen de oogst begon, heerste er weer dezelfde impasse aan het front. Het krijgsgevangenkamp leidde in direct tot de volgende uitbarsting van hysterie in het dal. Het begon heel onschuldig: de krijgsgevange nen werkten in groepjes van zes in het bos onder leiding van de bos- baas Sam Potter. Het waren man nen, die voor het grootste deel uit Saksen kwamen en die veel te bUj waren aan de hel te zijn ontsnapt om pogingen tot vluchten te onder nemen. Toen Elinor Codsall tegen Sam zei, dat haar wei onder de bra men en brandnetels zat, stuurde Sam direct een van de krijgsgevan genen naar haar toe. Het was een breedgeschouderde boer uit Wür- temberg, die het onkruid te lijf ging, alsof dat er de schuld van was, dat hij van zijn eigen boerderij was weg gehaald. In het begin vond Elinor het even een wonderlijke gedachte, dat een man, die misschien wel verantwoor delijk was voor de dood van haar Will nu zo Ijverig bezig was op diens grond, maar al gauw stelde zij vast, dat hij een harde werker was, die met kennis van zaken aan de slag ging. Hij leek eigenlijk wel een beet je op haar Will. Op een warme dag besloot zij hem een pul cider te brengen in zijn schaftuurtje. Hij sprong direct op en klikte zijn hak ken tegen elkaar, waarop hij een diepe buiging voor haar maakte. Hij kende wat Engels en zij vroeg hem hoe hij heette: Willi, Willi Meyer. Toen zij dat had gehoord, liep zij snel terug. Maar na die dag bracht zij hem elke dag cider en soms een hardgekookt ei of een stuk zelfge bakken brood. In haar ogen begon hij steeds meer op Will te lijken; de kinderen schenen dat ook te vinden, want die gingen in zijn buurt spelen. Hij maakte dan wel eens een praatje met hen en zij lachten heel wat af. Toen Elinor de kinderen op een dag riep voor het eten en die in de rich ting van huis renden, hoorde zij in eens een luide kreet. Zij zag hoe de Würtemburger sneller dan zij voor mogelijk had gehouden naar de ri vier holde. Zij rende er ook heen en tot haar schrik ontdekte zij, dat haar oudste jongen Mark, toen hij over de stenen in de rivier had willen springen, bovenop een adder terecht was gekomen, die hem onmiddellijk in zijn duim had gebeten. Kort tevo ren was er in het dal een kind gestor ven aan een adderbeet, maar Willi had er blijkbaar ervaring mee, want hij begon direct de wond uit te zui gen. Na ruim een minuut haalde hij zijn zakmes te voorschijn, sterili seerde dat met een lucifersvlam én sneed de wond open. Daarna begon hij opnieuw te zuigen. Na enige tijd legde hij de jongen op zijn rug en bond zijn onderarm in minder dan geen tijd af met een schoenveter. Later zou dr. Maureen Rudd zeggen, dat de eerste hulp die de Duitser had gegeven, Marks leven had ge red. Elinor vond het wel een vreem de gedachte, dat het leven van haar kind door een vijand was gered, maar zij nodigde Willi toch uit elke dag de warme maaltijd bij haar te komen gebruiken. Wordt vervolgd Even puzzelen Horizontaal woorden invullen die verticaal dezelfde betekenis hebben. 1. schijf vis, 2. gekheid, 3. vette vloei stof, 4. mijt. Oplossing vorige puzzel. Hor. 1. vlet, 4. aap. 7. keel, 8. Sara, 9. Ariël, 11. res, 12. Egede,.14. in, 15. Ier, 16. de, 17. genie, 19. Epe, 21. serre, 23.- Eris. 24. sein. 25. lot. 26. Etna Vert. 1. ver, 2. Leie, 3. elegie. 4. Aare, 5. are, 6. passeren, 7. kapiteel, 10. Leens, 13. driest, 17. geit. 18. eren, 20. pro, 22. Ria.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 4