Nieuwe afkorting bij de wereldraad: JPSS Leven met onzekerheid \n Gluren in de brieven van Schilder Uit brieven van lezers VANDAAG Bisschop krijgt kinderen niet mee Doe mee aan de grote BUITONI MELBA TOAST wedstrijd VOORBIJGANGERS e door A. J. Klei In twee achtereenvolgende num mer» van De Reformatie, het week blad van de vrijgemaakte gerefor meerden, la de Kamper hoogleraar dr J. Douma bezig met een door dr. W. O. de Vries verzorgde publikatie (grote stukken uit) de brt die professor dr. K. Schilder tijdens zijn gevangenschap (van 22 augus tus tot 6 december 1940) en vanuit zijn onderduikadressen aan zijn vrouw» heeft geschreven. Het gaat hier om een door De Vuurbaak te Groningen uitgegeven boek. dat als titel kreeg: ,.K. Schilder als ge vangene en onderduiker". Ik heb deze verzameling brieven en brieffragmenten niet onder ogen gehad, maar dank zij de belde uit voerige artikelen van professor Douma kreeg ik toch een aardige indruk van het geheel. Professor Schilder schreef brieven met zorg vuldige aanwijzlglngen voor het be planten van de tuin (hij wilde graag frambozen, die vond hij zo lekker bij 't brood), hij Uet de kinderen weten dat ze 's zondags gewoon naar de Burgwalkerk moesten gaan en geen dominees achterna lopen, en hij deelde mee dat zijn bed in het Arnhemse huls van be waring te kort was. We komen te vens aan de weet dat Schilder op een gegeven moment zijn snor er afhaalde, maar het meeste gaat toch over de strijd ln de gerefor meerde kerken, die ln 1944 leidde tot het ontstaan van vrijgemaakte kerken. Professor Douma ls niet bar geluk kig met deze publikatie. Hij ver pakt zijn bezwaren overigens ln een vloed van woorden en is ook nog zo vriendelijk, een paar punten bij el kaar te harken, welke de histori sche waarde van deze uitgave uit maken. al moet deze waarde „zeker niet worden overschat". De heer Douma wijst er onder meer op dat uit de brieven „zonneklaar" blijkt dat de vrijmaking niet organisato rische Ls voorbereid, dat Schilder tot het laatst toe heeft verwacht dat men hem kerkelijk niet zou aanpakken en dat hij tijdens zijn onderduik niet met gelijkgezinden heeft samengezworen. Best. maar alle aardige opmerkingen en om trekkende bewegingen van de re» censent komen niet in mindering op diens bedenkingen tegen het boek. Professor Douma vertelt in zijn ar tikelen. wanneer hij het heeft over de persoonlijke kwalificaties in de brieven van 8childer, onder andere dit: Maar wanneer de kerkstrijd in alle hevigheid ontbrandt en Schilder on dergedoken zit, spaart hij zijn tegen standers niet meer. We lezen van de V.U.-kllek (81), van 'gemeenheden' (81, 98), van het 'vieze gedoe' (128, 167) dat de heren synodeleden tegen over Schilder en Greljdanus zich hebben gepermitteerd. Hepp komt er niet best af ('mijn vriend Valen- tijn', heet het ironisch, 78); J. Rid derbos en Herman Ridderbos even min. Met G. M. den Hartogh samen worden laatstgenoemden aangeduid als 'vader, zoon en schildknaap' (137). Den Hartogh 'snapt van de zaken niet veel, en wordt werkelijk gebruikt, zonder dat hij 't merkt' (95). Van Berkouwer wordt iets soortge lijks gezegd. Hij wordt 'natuurlijk ingepalmd' en heeft 't spul nog niet door (93). Het hoofdbezwaar van professor Douma is niet dat deze brieven het licht zien. terwijl sommige der daarin genoemde en misprezen per sonen nog leven. En inderdaad, ik denk niet dat Herman Ridderbos door deze publikatie een hap min der door de keel zal kunnen krij gen. Het grootste bezwaar van dr. Douma ls dat deze brieven ..zo on beschermd aan ons ter lezing wor den gegeven". Uit het verband blijkt duidelijk dat de heer Douma hierbij speciaal denkt aan wat het boek te lezen biedt van hetgeen 8chllder kort na zijn schorsing aan zijn vrouw schreef (ik citeer weer vla professor Douma's artikelen): ,,Ik hoop dat, als er soms verjaarda gen op UI zijn van synodale figuren, je er met geen enkele daad op zult reageren. Noch door bezoek, noch door een briefje. Het ls te schande lijk. Natuurlijk geldt dat niet voor Greljdanus en andere fatsoenlijke menschen. Mocht je ergens zijn, waar ook de heeren (of dames) Rid derbos, den Hartogh enz. verschij nen (Impeta, Bavinck) stap dan wat mij betreft metoen maar op. Alle rem kan worden losgelaten tegeno ver deze heeren en dames" (155). Dr Douma gebruikt het woord „on beschermd". Ik kreeg bij het lezen van dit citaat ongeveer hetzelfde gevoel als Ik heb wanneer de televi sie een zogenaamd hórd interview uitzendt, waarbij de vragensteller maar doordramt en de ondervraag de weerloos, onbeschermd, met een ontredderd gezicht levensgroot ln beeld komt. Ik kijk dan meestal even een andere kant uit, niet om dat ik zo'n fijngevoelig kereltje ben, maar omdat lk het gênant vind, zó dicht op iemand te zitten. Het heeft iets gluurderigs voor me. En nu kunnen we gluren in brieven van Schilder, die alleen voor zijn vrouw bestemd waren. Merkwaardigerwijs acht professor Douma zich geroepen, uiteen te zetten dat Schilder met zijn „alle remmen los" te ver ging. Wat had de heer Douma dan willen lezen? Dat professor Schilder aan zijn vrouw het advies gaf om, wanneer zij op een receptie of zo Herman Ridderbos tegenkwam, deze toch maar vriendelijk over de bol te aal- en? Maar ln dat geval had professor Douma stellig niet „wat duidelijker voor ogen gekregen hoe Schilder een mens was van gelijke bewegin gen als wij." Ik heb mij ook ver baasd over Douma's opmerking dat hij ln deze gebundelde brieven de naam van Christus mist. Hier mee levert professor Douma zelf materiaal voor zijn stelling, dat het kwalijk is deze brieven „onbe schermd" op tafel te leggen. Boven dien, hij weet toch dat niet een iegelijk die zégt.enz. Uit de verhalen van dr Douma be grijp ik dat de publikatie van Schil ders brieven aan zijn vrouw nauwe lijks iets wezenlijks bijdraagt tot de kennis van de kerkstrijd van vóór 1944 en ook niet voert tot dieper Inzicht in de motieven en de persoonlijkheid van Schilder. Waarvoor dient deze uitgave dan wel? Toch niet om „wat duidelij ker" te maken dat Schilder niets menselijks vreemd was, want dan zijn er wel belangwekkender din gen van hem te berichten. Even min, dunkt me, om professor Dou- Prof. dr K. Schilder ma aan het tobben te zetten over de ethiek van Schilder, want er zijn voldoende ethische problemen wel ke de aandacht van de heer Douma méér verdienen. Is het dan om een grote Schilder-gemeente aan nieu we gespreksstof te helpen („heb Je gelezen dat-le.Zo Ja, dan moet „K. Schilder als gevangene en onderduiker" door de mand vallen als een commerciële uitgave met .onkiese kantjes. En dat had, wat mij betreft, professor Douma best hardop mogen zeggen in De Refor matie. door Aldert Schipper GENEVE Er is weer eens een nieuwe term uitgevonden. Lange tijd kon Je de maatschappijvisie van de oecumenische beweging samenvatten met het woordje „responsible society". Een verantwoorde maatschappij. Een term die het jarenlang uitgehouden heeft en heel wat mensen heeft geïnspireerd tot streven naar democratisering van de samenleving en naar versterking van de sociale zekerheid van de zwakkeren in de maatschappij. Maar de laatste Jaren hoorde Je het woord „responsible society" niet meer Er zijn nu problemen van mi lieu en de uitputting van de hulp bronnen. van energie en overbevol king. Dat zijn allemaal kwesties waar niemand ln de Jaren veertig en vijftig nog aan dacht. In zijn opzet was de term niet bedoeld om daar mee tegen andere maatschappijvi sies ln te gaan, maar het werd wel vaak gevoeld alsof de term van de „responsible society" een wapen was ln de koude oorlog En met de op komst van de staten ln de derde wereld met hun behoefte aan het bouwen aan de nationale eenheid, ging de term steeds minder bevre digen. In 1974 organiseerde de wereldraad van kerken een conferentie ln Boe karest. die ging over wetenschap en technologie met het oog op de toe komst van de mensen. Daar sprak onder anderen de Australische ge leerde Charles Birch, die het woord „Just and sustainable society" liet vallen. Een rechtvaardige en houd bare maatschappij. Het heeft geen zin, de dingen die er ln de wereld zijn, gelijk te verdelen, als dat tevens betekent dat we alle hulpbronnen uitputten. Daarom moeten christenmensen, die weten dat ze eigenlijk rentmeester zijn, de dingen in de wereld niet alleen proberen gelijk te verdelen, maar ook zó dat er voor de toekomst nog iets overblijft. Het is duidelijk dat het gevolg hiervan voor de men sen in de rijke landen wel eens zou kunnen zijn dat ze een aantal stap pen terug moeten doen. Als onze toekomstige premier Den Uyl zal he ten, zal hij vanuit de kerken op steun kunnen rekenen voor zijn stappen terug. Maar de kerken hebben nog een der de begrip toegevoegd, waarin gezegd wordt dat de mensen zoveel moge lijk betrokken moeten zijn bij de politieke besluiten. De oecumeni sche beweging gebruikt, daarvoor het woordje „participatory". Het is niet goed om dat met democratisch te vertalen, omdat daar verschillen de systemen mee pronken. Omdat ik niet een makkelijker woord kan be denken, vertaal ik „participatory" maar met: open. Het gaat de wereld raad dus nu om een rechtvaardige, open en houdbare samenleving. Hoe zo'n maatschappij er uit zal komen te zien weet ongeveer alleen de Here God, maar de mensen proberen er ook over na te denken. En bij het praten erover gebruikt men de afkorting „JP8S". Een lid van het centraal comité vond dat ook nog te lastig en had het over een rechtvaardige etcetera samenle ving. In 1979 wil de wereldraad een grote conferentie houden over de JPSS. Dat zal vermoedelijk gebeu ren in Canada in juli. Het wordt een grote bijeenkomst, waar mogelijk wel vijfhonderd mensen aan zullen meedoen. De conferentie wordt voorbereid door verschillende regio nale consultaties. Zo komt er vol gend Jaar een ln de DDR, waar theo logen zullen praten met Oosteurope- Korte duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar Secretans Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 059, Amsterdam. Bij publikahe wordt de naam van de schrijver vermeld Defensie In de krant van 1 augustus staat de kop: „Defensie Amerika bestelde voor 42 miljoen dollar". Uit de daar- .op volgende tekst blijkt dat het om evenveel miljarden gaat (105 miljard gulden). En dat ls dan nog bulten de „hulp" aan bondgenoten en „ont wikkelingslanden. En waar dienen die duizelingwekkende bedragen voor? Om het „vrije" westen waar de armen armer en de rijken rijker worden overeind te houden. Het valt mij telkens weer op hoe de grote partijen hier zo zwijgzaam over de bewapeningsbegroting zijn. Helaas is het waar wat A. P. de Winter uit Rotterdam in een 2 augustus ge- Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibsutstraat 131 Tel. 020-913456 Tele* 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westbtaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Paibstraat 22. Oen Haag Tel. 070-489445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarttt 56. Zwote Tel. 05200-17030 plaatste brief schrijft: De kabinets formatie behoeft niet over dit soort zaken te struikelen want voor ons worden de beslissingen in Washing ton en niet in Den Haag genomen. (In de kop had „miljard" moeten staan, red.) Amsterdam Dirk Veenstre Gemeenschapsbank De regering wil een postbank instel len; zou het niet beter wezen de zaak radicaal aan te pakken en meteen gemeenschapsbank op te richten waarvan ons volk in z'n geheel van zou kunnen profiteren, we zouden er goedkoop door lage rente kunnen lenen bijvoorbeeld 5 procent of min der doordat we allen al onze inko mens en spaarcenten op deze bank zouden laten overschrijven, waar door het kapitaal krachtig wordt. Zoals nu door de banken woeker winsten worden gemaakt is dan af gelopen. Men zou op zo'n gemeen schapsbank geen mensen met dikke salarisssen moeten zetten, maar zou door mensen gedaan kunnen wor den, die ln het normale proces niet meer kunnen draaien of op non ac tief staan, weer voor een gewoon salaris kunnen werken. Ook geen aandeelhouder, dat zijn we dan alle maal, en dan met een kleine rente genoegen nemen, zodat lenen ook goedkoop kan blijven. Ook geen dure directeuren of commissarissen maar gewoon een bestuur ook voor gewone salarissen die het dagelijks gebeuren kunnen regelen, met een controle onder auspiciën van de Al gemene Rekenkamer en een contro leur, het een en ander zou bij de wet moeten geregeld worden We moe ten toch bezuinigen, ziehier de op lossing Nieuwe Pekela A. Oudekerk se wetenschapsmensen, een uiterst zeldzame gebeurtenis. Het zal ln die grote wereldconferen tie gaan om de drie elementen, rechtvaardig, open en houdbaar bij elkaar te brengen ln een samenhang en verband en dat zal nog wel enige moeite kosten, want we moeten er eerst nog achter komen wat nu ei genlijk een rechtvaardige samenle ving ls. In elk geval komen daar vragen bij te pas, zoals de noodzaak een andere economische wereldorde te bouwen. Maar ook komt de vraag om de hoek kijken, hoe je per land de goederen verdeelt. Dat het kapi talistische systeem niet geschikt is om een rechtvaardige verdeling tot stand te brengen, hebben we langza merhand wel geleerd, maar ook het communistische systeem voldoet niet. Het zou wel eens erg interes sant kynnen worden, wanneer de oecumenische beweging er in zou slagen een echt alternatief systeem te bedenken, dat nog werkt ook. Er zal verder gepraat worden over hoe we de schaarser wordende grondstoffen moeten verdelen tus sen de landen. Is het bijvoorbeeld wel eerlijk dat een rijk land als Ne derland zijn gas te eigen nutte op stookt terwijl een arm land als BangladesJ zit te springen om een beetje energie om zijn bevolking aan het eten te houden? En kernenergie. Moeten we de we reld volbouwen met kerncentrales of moeten we vooreichtig zijn met kernenergie en zoeken naar andere energiebronnen? Een verschijnsel dat sinds de conferentie van Boeka rest in 1974 een schrijnend probleem is geworden, is de werkloosheid in de rijke landen. Hoe kun Je deze landen minder economische groei laten aanvaarden, als er werkloos heid heerst. De Amerikaanse dominee Paul Ab- recht, die de discussie over de JPSS coördineert, vreest dat de wereld raad wel eens heel wat weerstand zou kunnen krijgen van mensen, die hun macht op de technologie base ren. En het aantal van deze mensen neemt in snel tempo toe. HIJ is niet zo optimistisch, ook al werkt hij keihard. Het heeft niet zoveel zin, aldoor maar mensen aan te zetten tot hoop. we zullen eerst wat moeten doen aan de angst die de mensen bevangt, zodra het gaat over veran deringen in de samenleving, meent Abrecht. WINDHOEK (EPD) - Het is de r.k. bisschop van Windhoek, Rudolph Koppmann, niet gelukt, de ruim honderd scholieren terug te krijgen, die in april door de Swapo uit Nami bië zouden zijn ontvoerd. De bisschop was naar de Z am bi aan- se hoofdstad Lusaka gevlogen, om de kinderen met steun van de Zam- biaanse regering op te sporen. Hem werd daar verteld, dat de Jongelui vrijwillig de missieschool te Anamu- lenge, die zij bezochten, hebben ver laten. Zij bevinden zich nu in kam pen ln Zambia en Angola. Daar ma ken zii het goed en krijgen zij beter onderwijs, dan binnen het Bantoe- onderwijssysteem ln Namibië moge lijk was. Bisschop Koppmann kreeg de kin deren zelf echter niet te spreken. Hij wil zich nu wenden tot de waarne mer van het Vaticaan bij de Nami- bië-raad van de VN, om ln leder geval te bereiken dat zielzorgers tot de scholieren worden toegelaten. De Canadese anglikaanse aartsbisschop Edward Scott (links), voorzitter van het centraal comité van de wereldraad van kerken, verwelkomt in Genève de Armeense bisschop Karekin Sarkissian. door dr C. Rijnsdorp In 1951 verscheen ln Amerika een boek van de Engelsman Alan W. Watts (1915-1973) onder de titel The Wisdom of Insecurity. De schrijver, kenner van het oosterse denken, toont in dit werk aan hoezeer de westerse mens in diens zoeken naar geluk verstrikt raakt ln zijn zelfbeschouwend gepieker en in het netwerk van systemen dat hij om zich heen heelt gebouwd. Watts wil hem daaruit bevrijden. Dat eerst nu een vertaling ln het Nederlands verschenen is, hoeft uit een oogpunt van actualiteit geen be zwaar te zijn. Watts bespiegelingen zijn nogal abstract gehouden en be treffen de menselijke situatie hier in het westan in het algemeen, een toe- Stand die in een kwarteeuw niet zó veel veranderd is dat het boek niet even goed pas geschreven had kun nen zijn. De Nederlandse titel luidt Lof der onzekerheid (uitg. Boom, Meppel/Amsterdam, 130 blz., 19,50). De auteur herinnert aan de Lof der zotheid van Erasmus en die zinspe ling zal wel in de bedoeling hebben gelegen. Maar we hebben hier aller minst met een satire te maken: de schrijver is doodernstig en zover als een prijzen van de onzekerheid, waarin wij allen delen, gaat Watts niet Hoogstens zou men kunnen denken aan het amor fati, de liefde volle aanvaarding van het lot met alles wat het meebrengt, het goede en het kwade. Deze Latijnse uitdruk king heeft ln het onderhavige boek evenwel niet het heldhaftlg-tragi- sche accent die ze bij Nietzsche heeft. Het doel van de auteur is dan ook veel bescheidener. Hij predikt geen hogere mens; hij wil alleen maar de westerse mens van zijn chronische kwaal afhelpen: het con flict tussen het „ik" en het „mij", de verwijdering die ontstaan is tussen 's mensen toegespitste bewustzijn en diens natuurlijke aanleg. Laten we even Watts gedachtengang globaal- weg volgen en daarna enkele opmer kingen maken. Watts zegt ongeveer dit. We beleven buitengewoon onzekere tijden. De hersens hebben werk genoeg, maar het hart hongert. Zo heersen frustra tie, angst, nervositeit en allerlei vor men van verslaving. Loslaten Om hier wat aan te doen formuleert Watts „de wet van de omgekeerde inspanning". Dit komt ongeveer neer op de nieuwtestamentische raad: Laat los en gij zult losgelaten worden. Wij moeten ruiterlijk toege ven dat wij onszelf op geen enkele manier in veiligheid kunnen bren gen. We moeten goed begrijpen dat genieten, hoe dan ook, pijn mee brengt en dat er geen liefde is zonder lijden. Echt en intens willen leven maakt kwetsbaar. Het lijkt er wel op, dat de natuur in de mens verlangens heeft gelegd, waaraan onmogelijk kan worden voldaan. (Men denkt hier tussen haakjes aan „de eeuw in het hart" van de Prediker.) We zijn verwikkeld in een oorlog tussen be wustzijn (het „ik") en natuur (het „mij"), tussen verlangen naar blij vendheid en het feit van de onafge broken stroming des tijds. We zou den die stroom willen stilzetten, maar dat lukt niet. Daarom is de moderne beschaving in bijna elk op zicht een vicieuze cirkel. Bijna nie mand geniet echt van wat hij heeft en iedereen zoekt voortdurend naar steeds meer. En daarbij die totale onderworpenheid van de stedelijke mens aan de klok! Aanhangsel In vele opzichten is de mens een parasiterend aanhangsel van een gi gantisch raderwerk. Het lijkt er vaak op, dat de mens voor zijn brein is gemaakt en niet omgekeerd. De fout is dat we veel raèer willen dan het strikt noodzakelijke. Juist omdat we naar veiligheid verlangen voelen we ons onveilig. „Het belangrijste is te begrijpen dat er geen veiligheid of zekerheid is" (bl. 69). Het leven wordt volledig door het moment gegeven; er is geen blijvendheid en geen vei ligheid, en er is geen „ik" om dat te beschermen. Pijn en onzekerheid moeten worden geabsorbeerd (ab sorberen maar!). Gelukkig kent de menselijke geest speling en kan hij schokken opvangen, ongeveer zoals water doet, of een kussen. „Stabiel blijven is het afzien van pogingen jezelf van de pijn af te zonderen" (83). Het geheim van het leven is niet een probleem om op te lossen, maar een werkelijkheid om te ervaren. Echt vertrouwen is geen vastklam pen, maar loslaten. Om God te ken nen moet de mens zichzelf opgeven. Bergrede o win «en geheel verzorgde I weekend-vliegreis voor twee personen naer Rome of ding mee naer een van de honderden andere prijzen. VRIJHEID Zondag Jongstleden was het een vrolijke dienst in onze dorpskerk. De dominee „van elders" had er duidelijk zin ln en stelde ons allen op ons gemak door een paar huiselijke opmerkingen die meer dan een glimlach bij de kerkgangers opriep. Ook verder werd er nog al eens gelachen. Dat gaf de predikant ln om er aan het begin van zijn preek iets van te zeggen. Hij meende dat het evangelie vol humor was. Ik vond 't niet moeilijk daarin met hem mee te gaan. Hij was bovendien van mening dat Je beter in staat bent om de ernst van het evangelie te bedenken al Je eerst eens wat ontspannen gelachen hebt. En ook dat ging er bij mij best in. Hij preekte overigens inderdaad over een heel ernstige zaak, nl. het verhoor van Paulus voor Agrippa, die er door de spiksplinternieuwe landvoogd Festus bijgehaald wordt om zijn visie op „het geval Paulus" te geven. Het is inderdaad de moeite waard om te zien hoe Paulus die gelegenheid aangrijpt om deze koning onder de kin te strijken als een terzake kundige man. Maar het hoogtepunt is natuurlijk als hij deze zelfde Agrippa op de man af vraagt of hij de profeten gelooft. Dat zal je in zo'n cosmopolitisch gezelschap op niveau gevraagd worden! Een geweldige vondst van Paulus. Hij ls immers officieel een Jodenkoning. Wat is een Jodenkoning die de profeten niet gelooft? En dan dat machtige woord van Paulus. waarin hij cfe wens uitspreekt: Ik wou dat Jullie allemaal zo waren als ik! Hij voegt eraan toe: uitgenomen deze banden! Dat wenst hij niemand toe. Dat is een vrij mens. Die is eigenlijk nauwelijks gebonden. Iemand die zichzelf kan zien zonder die boelen en dan als een benijdenswaardig persoon omdat hij de Heer kent. Dat was fijn, zondagmorgen. Het bracht me weer even bij gedachten van wat werkelijk vrijheid isEn toen werden nog die bejaarde broederen zuster gefeliciteerd die veertig jaar getrouwd waren. Vrije mensen. Een feest. OUD GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Utrecht: M.A. Miras ie Krimpen a.d. IJssel C. J. van Oam Op 79-jarige leeftijd is te Zwolle overleden de heer C. J. van Dam, oud-hulpprediker van de Haagse hervormde gemeente. De heer Van Dam, die in 1924 slaagde voor het examen voor godsdienstonderwijzer en vier Jaar later als zodanig te Den Haag zijn arbeid begon, is jarenlang secretaris van de vereniging van hulppredikers geweest. Als oud-se cretaris heeft hij de vereniging nog vaak van advies gediend. De heer Van Dam was een ijverig en strij dbaar man, ook en vooral als het ging om de positie van de hulppredi kers. CONFERENTIES Solidariteit, najaarsconferentie voor vrouwen op de Hoorneboeg. Hilversum, 5-9 september. Sprekers o.m. mevr. dr W. J. Vinke-Herfst, Hedy d'Ancona, Lucie Meyer, dr H. M. de Lange en de heer W. P. Theu- nissen. Inf. en opg. tel. 02157-231. Israëldag van de Middemachts- roep, zaterdag 3 september vanaf half elf in Tivoli, Utrecht. Spreker evangelist Wim Malgo. Alle begin is moeilijk, weekend cursus voor beginnende leraren over rechtspositie en schoolorganisatie m.m.v. J.W. Steenbeek van de ABOP, 2-3 september, Den Aler- dinck, Laag Zuthem (tel. 05290-541). Oelpan, cursussen Hebreeuws (incl. Hebreeuwse cultuur, tradities en gewoonten, literatuur, muziek en kunst). In september starten cursus sen in vijftien plaatsen. Inl. tel. 020- 722807. ADVERTENTiE Hervormd Nederland Let op de apeciale blauwe opdruk op uw pakje Enkele uitspraken in de Bergrede moeten Watts' betoog steunen, maar het koninkrijk Gods is hier de koninklijke aanvaarding des lots, als ik even ouderwets mag rijmen. Men ziet dat Watts' levensfilosofie is ont staan in het christelijk geheten wes ten, mede onder Invloed van de Stoa en van oosters getinte onthechting. Wereldverbetering staat hier niet op een programma; daar zit iets fatalis tisch in dat even herinnert aan de onveranderlijke kringloop uit de Prediker. Maar Watts wil het „alles is ijdelheld" óók absorberen. Het gaat hem om dc bevrijding van de per soonlijkheid, helemaal niet heldhaf tig of geposeerd, maar helpend, zijn gedachten toedienend als medicijn. Eén goed ding kan men eruit over houden: leer te leven zonder kramp achtigheid; in de stijl van Nicolaas Beets. God gewijd en God gelaten. HENNIE KUIPER: WIELRENNERS HEBBEN EEN SLECHTE NAAM Verder deze week in HN: Justitie dreigt reclassering steeds vaker te „vergeten" Het moeilijke vrijwilligerswerk onder druggebruikers De dubbele bodem van de Indone sische gevangenis Wie kent Wolf Biermann Nieuw boek van Küng: Wat is het wezenlijke van christen-zijn? Ik neem vrijblijvend proefabonne ment: 2 maanden H.N. voor 5.- Naam: Straat: Plaats: Tel. nr.: Ab. prijs 31per halfjaar. Zonder postzegel verzenden aan Ant woordnummer 1776 Den Haag Bellen kan ook: 070-512111 HN la bok in de fosae verkoop verkrijgbaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2