Joden die niet meer wisten dat ze Jood waren De preek van kandidaat Klooster Uit brieven van lezers Ruzie tussen Sam Buti en minister Treurnicht pn „Kerk" discrimineert bij sollicitatie" El Salvador ziet jezuïeten liever gaan Zwarte priesters tegen integratie VANDAAG VOORBIJGANGERS Conferenties WOENSDAG 3 AUGUSTUS 1977 KERK Trouw/Kwartet 2 door Jac. B. Looijen Graag ga ik in Ouderkerk aan de Amstel kijken op de begraaf plaats van de Portugees Israëlitische Gemeente te Amsterdam. In de loop der eeuwen hebben daar meer dan 27.000 mensen hun laatste rustplaats gevonden, maar de meeste graven liggen erg diep onder de grond en je kunt dus de zerken niet zien. Dat komt omdat joden In een graf niet meer dan één dode ter aarde mogen bestellen. Maar ergens zegt hun traditie ook dat de grond onder een graf tenminste vijf meter diep moet zijn. Dus is de begraafplaats In Ouderkerk op enige plaatsen aan zienlijk opgehoogd, zodat er ruimte kwam voor laten we zeggen een tweede etage. Daardoor is die be graafplaats in Ouderkerk een gol vend terrein geworden. Over de portugees-joodse begraaf plaats In Ouderkerk is veel te vertel len. Onder andere over de planten en de bomen die er groeien want joden houden er niet van om veel te snoei en en te kappen in de levende natuur X simon van adelberg CC m: mKKAxm de geschiedenis van Portugezen uit spanje pturo CAD AM/A CAPAOOCE VA/ OtAS UIT GOME/ BOAS ALEIBIN' MENfilOUtZ OE CASTRO SUAi ROW.ES Ut UEOMA MAOuRO UEO 'EMOES OA COSTA MEMOES FRAMCO ROORIOUE. Jt^ufiUM LOPE/ Of FOMSECA BUEMO OE MESE AtVARt/ A'""™ 86EMONTE PIMENT TilJCtlftAOC MATlj^nAhVlKA-'.OA SPINO/A SUi •ERtlRA PER DE LA PAAR A OA COSTA - KIENE/ Omslag van „De Marranen" slotte vluchtten de joden uit Spanje op hun begraafplaatsen. Ze spreken namelijk niet. zoals wij van een do denakker. maar van een Beth Chaim: Huis van het leven. Maar daar wil ik het nu niet over hebben. Het gaat me namelijk om wat an ders. En dat zijn de prachtige zerken met zeldzaam mooi gebeeldhouwde reliefs. In de meeste gevallen zijn het bijbelse voorstellingen. Je ziet Abra ham als hij Izaak meent te moeten offeren, een harpspelende David, de droom van Jacob, het sterven van Rachel, de tafel met de toonbroden, het bezoek van de koningin van She- ba aan Salomo. En ga zo maar door. Te veel om op te noemen. Die Ouder- kerkse begraafplaats is gewoon een platenbijbel. Nu het merkwaardige. Want joden hebben zich door alle tijden heen streng gehouden aan het tweede van de tien geboden: Gij zult u geen gesneden beeld maken, noch enige gelijkenis van wat boven in de he mel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde Is. Maar in Ouder kerk, en ik ben daar pas geleden nog weer eens gaan kijken, wemelt het van de gesneden beelden. Hoe kan dat? Schijn-christenen Dat zit zo. De joden in Spanje en later In Portugal werden In de late middeleeuwen vreselijk vervolgd door de inquisitie van de rooms ka tholieke kerk. Duizenden joden wer den gedood omdat ze zich niet wil den laten dopen. Want voor die keus stonden ze De doop of de dood. Talloze joden brachten het er levend af omdat ze voor de schijn christen werden. Hun kinderen raakten ver vreemd van de Joodse traditie en wisten niets meer van dat gebod inzake de gesneden beelden. Maar de roomse Inquisitie ging door en ten- Graf van Isaac Mendes Franco (1623) op de begraafplaats te Ouderkerk. Opvallend is de bijzondere pagode-vorm van het grafwerk (foto overgenomen uit Het Beth Haim van Oudekerk, uitg. Van Gorcum. Assen/Amsterdam). en Portugal naar meer verdraagza me landen. Daartoe behoorde ook Nederland en met name de stad Am sterdam. waar calvinisten het voor het zeggen hadden. Vooropgesteld: ook die calvinisti sche regenten in Amsterdam had den niet zo veel op met de komst van joden uit Portugal. Maar ze wa ren wel zakelijk en die joden hadden belangrijke internationale handels relaties. Bovendien waren er geleer de wetenschapsmensen onder hen. Dat gaf de doorslag. Daarom wer den ze gewaardeerd. Maar een be graafplaats aanleggen binnen de grenzen van de stad mochten ze niet. Zodoende kwamen ze terecht in Ouderkerk met hun doden. Maar, zoals gezegd, velen van hen die on der de dodelijke bedreiging van de kerkelijke inquisitie hun joodse tra ditie verloren, herinnerden zich niet meer het verbod inzake het maken van gesneden beelden. Ze waren ge wend geraakt aan de beeldendienst in de kerken van Spanje en Portu gal. Hoezeer ik me erger aan dat verleden, ik moet wel zeggen dat we er een geweldig monument aan heb ben te danken daar op die begraaf plaats in Ouderkerk. Marranen Intussen: ik schrijf dit stukje van wege een boek dat Simon van Adel berg schreef over „De Marranen" en dat is uitgegeven door Ten Have ln Baam (prijs 15,-). Marranen. zo noemde men ln het jodendom nieu we christenen die uit het jodendom waren gedoopt, vrijwillig dan wel gedwongen door de Inquisitie. Je kunt. zo vertelt Van Adelberg, die naam op verschillende manieren uitleggen. Er zit zelfs iets in van Maranatha. Je hoort er ook in „ma- ran" dat is bitter, en „anoesiem", dat is dwang. Maar het kan ook een scheldwoord zijn en dan betekent het „varken". En men weet het: een varken is een zeer onrein dier in de joodse wereld. In z'n boek over de Marranen vertelt Van Adelberg een belangrijk stuk geschiedenis. Lees alleen maar de namen van.de mensen waar hij het over heeft. Er duiken namen op als van Caranza, Bueno de Mesquita, Texeira de Mattos, Boas, Pereira. Allemaal namen die je nog kunt vinden in de telefoongids van Am sterdam. Namen van mensen die veel te betekenen hebben in het zakenleven, in het amusement, de kunst en het wetenschappelijk on derzoek in de hoofdstad van ons land. Marranen kun je hen meestal niet meer noemen, want het zijn geen „varkens" meer zodra ze hun jood-zijn hier in vrijheid ontdekten een opnieuw gingen beleven. Dat gebeurt onder andere in die oude synagoge van de Portugese Israëlie ten in Amsterdam, een prachtig mo nument waar de kaarsen nog altijd branden in de vieringen van de sab bath en van de feesten. Ik hoop dat die kaarsen in Amster dam licht zullen blijven geven tot aan „het verblindend licht der toe komst" en dat is dan weer een regel uit gezang 292 van het liedboek der kerken. Nu, dat lied is gemaakt door Isaac da Costa, van huis uit ook een Portugese Israëliet. Korte duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar Socretans Hoofdredactie Trouw/Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij pubtikatie wordt de naam van de schrijver vermeld -* Christen-Jood (3) Ondanks dat de Christen zich wél Jood mag noemen (Rom. 2:17) ls men tegenwoordig de mening toege daan dat Joden en Christenen twee aparte groepen gelovigen zijn, en dat de natie Israël nog steeds het uitverkoren volk zou zijn Uit deze vooropgestelde mening gaat men dan Rom. 11 lezen. Als de volheid der heidenen ln dé olijf geënt zullen zijn, dén kan men pas spreken van het „ganse Israël", zowel Joden als heidenen. Rom. 11 spreekt niet over de natie Israël, maar over de indivi duele Jood dte zich tot Christus be- koert, want niet een tijdelijke maar een gedeeltelijke verharding is over Israél gekomen, (vers 25. 26) Zeven tig jaar heeft de natie Israël de kans gehad om hun overtreding te doen voleindigen en dat Christus gerech tigheid zou brengen. Dan. 9. Maar zij hebben niet gewild, nadien wenden de apostelen zich tot de heidenen. Schiedam H. van Holten Ondertiteling (1) Jac. B. van Looijen pleit voor zo min mogelijk ondertiteling. Dat meent hij natuurlijk niet! Doven en hard horende medemensen zijn Juist heel blij met ondertiteling. Liefst ook de programma's in de eigen taal. Muiden N. Kamminga-Kramer Ondertiteling (2) Jac. B. Looijen. mijn goede vriend en collega, heeft m zijn TV-commen- taar van 29 Juli iets gedaan wat hij zelden doet: hij heeft NIET aan an deren gedacht In dit geval aan de slechthorenden. Als hij zich af vraagt waarom een tv-commentaar in het Engels moet en waarom dat niet in het Nederlands kan. voegt hij daaraan toe: „Een groot voordeel is Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraal 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 WestWaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 dat dan de vertaling met ondertitels kan verdwijnen. Je behoeft dan min der te lezen en je kunt beter kijken. En dat is de bedoeling van de televi sie." Niet voor de slechthorenden. Die hebben aan een gesproken com mentaar niets. Die moeten het AL TIJD van ondertitels hebben. In fei te moeten ALLE tv-programma's waarin Nederlands gesproken wordt, ondertiteld zijn. Daar hebben de slechthorende kijkers recht op. In Zweden is het al zo. Hier streven we ernaar. Er bestaat bij de NOS alle begrip voor. Daarom zijn we zo blij, dat televisiespelen en tv-füms hier niet in het Nederlands worden nagepraat, zoals b.v. in Duitsland het geval is. Dat zou een ramp voor de slechthorenden zijn en voor hen het einde van het tv-tijdperk! Den Haag Hendrik Grcvcn hoofdredacteur OMEGA Lerarensalarissen (8) De zogenaamde modale werker, ver dient ongeveer het verschil tussen het salaris van een leraar en dat van de onderwijzer. Dat betekent, dat een leraar, boven datgene waar een onderwijzer redelijk van kan leven, het hele inkomen waar de modale werker met zijn gezin van rond moet zien te komen, extra krijgt. Overi gens dient de verlaging van inko mens niet beperkt te blijven tot hoogbetaalde leraren en predikan ten ten gunste van lage inkomens trekkers. De in ons land volkomen uit de hand gelopen „beloningen" van laten we zeggen dertigduizend gulden en hoger zullen herzien die nen te worden. Zeker als we als rijke Nederlanders kijken naar de derde- wereld-bewoners. die vandaag niet weten of er morgen iets te eten zal zijn. We bidden als christenen niet. geef mij, maar geef ons, heden ons dagelijks brood. Bergen op Zoom P. S. Cuperus Cuba Op de voorpagina van 28 juli ont hult „Trouw' dat wij op het gebied van ontwikkelingshulp nog wel iets kunnen leren van Cuba Binnenkort zullen er namelijk in Afrika wel een 6000 „Cubaanse burgers" aan het ontwikkelen zijn. Dat gebeurt uiter aard ln de landen waar de USSR bezig Is om een communistisch be wind te vestigen of te steunen Daar bevinden zich ook de militaire advi seurs uit Cuba plus „enkele duizen den militairen'' (volgens normaal betrouwbare bronnen loopt hun aantal ln de vijf cijfers). De hardnek kig door de Nederlandse regering volgehouden ontwikkelingshulp voor Cuba komt in een extra vreemd licht te staan. Wordt het niet hoog tijd om de roze brilleglazen eens af te doen en de zaken te zien zoals ze zijn? Buisum J. H. Kiesouw Van een onzer redacteuren PRETORIA De scriba van de (zwarte) Nederduitse gerefor meerde kerk in Afrika, ds. Sam Buti is in een heftig conflict verwikkeld met dr. Andries Treurnicht, de onderminister voor bantoebestuur in Zuid-Afrika. Buti had tijdens een jeugdbijeen- komst in Kwaggasrand bij Pretoria gezegd dat de regering een „negatie ve. onchristelijke en onderdrukken de politiek voert". Treurnicht had daarop laten weten dat hij ds. Buti waarschuwde. „Ik zeg ds. Buti en alle anderen die zoals hij de blanken beschuldigen van onderdrukking: mijn volk heeft de zwarten in het geheel geen kwaad gedaan en Buti moet voorzichtig zijn met ziin be schuldigingen van onderdrukking en met overzeese agigatie tegen Zuid- Afrika". Treurnicht maakte van deze gelegenheid gebruik ook de Britse raad van kerken en het christelijk instituut ln Zuid-Afrika van dr. Bey ers Naudé enkele vegen uit de pan te geven. Treurnicht merkte verder op dat de blanken miljoenen rand heb ben aangewend om de zwarten te helpen. Sam Buti. die vorige week net tot voorzitter van de raad van kerken was gekozen, reageerde daarop: „Ik begrijp niet waar Treurnicht het over heeft. Als hij bedoelt te zeggen dat de blanken het voor het zeggen horen te hebben omdat zij betalen, dan vergist hij zich. En als het gaat over schade doen aan ons volk, hoef ik hem niet te herinneren dat juist zijn departement niet anders doet dan zwarten hun huizen uitgooien. In Alexandra, waar in woon, worden wij tegen onze wil verwijderd. Dat betekent schade voor ons. En wat heeft Treurnicht te zeggen over So- phlatown, Pageviwe en de hervesti ging van hele gemeenschappen ln verafgelegen gebieden? En ook zijn uitlating over agigatie in het buiten land is onwaar. Ik deed mijn uit spraak niet overzee, maar hier. Ik maak mij zorgen over wat hier in mijn land mijn gemeenschap door deze regering wordt aangedaan. NEW YORK (EPD) - De adverten tie-afdeling van het New Yorkse vakblad voor accountants „Journal of Accountancy" heeft de methodis- tenkerk van „religieuze discrimina tie" beschuldigd. De kerk had een advertentie aangeboden, waarin zij een boekhouder vroeg en erbij ver meldde, dat sollicitanten methodist moesten zijn. Dit ls in strijd met de grondwet, volgens welke niemand om zijn godsdienst bevoordeeld of bena deeld mag worden, aldus het hoofd van de advertentie-afdeling. SAN SALVADOR (UPI) Een be stuurslid van de door Jezuïeten be stuurde universiteit in San Salvador heeft verklaard, dat priesters, die El Salvador hebben verlaten, door de regering gewaarschuwd zijn, niet meer terug te keren. Zevenenveertig jezuïeten hebben momenteel politiebescherming, om dat een rechtse groepering, de „blanke strijdersunie", gedreigd had hen te zullen vermoorden, in dien zij voor 20 juli het land niet zouden hebben verlaten. De „blanke strijdersunie" dook voor het eerst op na de ontvoering van de minister van buitenlandse zaken, Mauricio Borgonovo Pohl, in april. Indien Borgonovo vermoord zou worden, zou de unie wraak nemen tegen „communistische priesters." Linkse guerrilla's schoten op 10 mei de minister dood. Kort daarop stormden leden van de rechtse unie een kerk in en schoten een priester dood. „Dit is pas het begin van onze wraakneming," riepen zij. Op 21 juni waarschuwde de unie alle jezuïeten, dat zij tot 20 juli de tijd hadden om het land te verlaten. Politiewacht Na druk van de Verenigde Staten nam de regering stappen om de ze venenveertig jezuïeten in het land te beschermen. Politiemensen moes ten de wacht houden bij hun huizen en op de universiteit en de San José- school. Daardoor voelen de priesters zich nu iets meer op hun gemak, maar zij vrezen nog altijd acties, van de blanke strijders. Rijke boeren en industriëlen in El Salvador liggen overhoop met de jezuïeten en andere geestelijken we gens de steun van de kerk aan land bouwhervormingen. Het grootste deel van de rijkdom van deze kleine koffierepubliek is in handen van en kele zeer welgestelde families, ter wijl het overgrote deel van de bevol king in grote armoede leeft. KAAPSTAD Zwarte Zuidafri- kaanse priesters hebben zich uitge sproken tegen een gezamenlijke op leiding van blanke en zwarte r.k. geestelijken aan geïntegreerde theo logische hogescholen. Zij vinden, dat zij in een geïntegreerd oplei dingsinstituut ook de mindere en de benadeelde zouden zijn. Dit heeft de aartsbisschop van Jo hannesburg, Joseph Fitzgerald, ver klaard in een gesprek met de Keni- aanse krant „Sunday Nation". Fitz gerald vindt zelf deze ontwikkeling „merkwaardig". De r.k. kerk heeft besloten voorlopig de rassenschei ding te handhaven, hoewel dit tegen de wens is van de bisschoppen, al dus aartsbisschop Fitzgerald. Fitzgerald is In Nairobi voor de ver gadering van de bisschoppenconfe renties van Afrika en Malagasle (Madagaskar). 34 verantwoordelij ken van de secretariaten van Afri kaanse bisschoppenconferenties zijn bijeen met het doel tot een uitwisseling van gedachten te ko men over een meer efficiënte wer king van het Sceam (het symposium van de bis schoppenconferenties van Afrika en Malagasle). Het Sceam staat ten dienste van de lokale kerken van Afrika die samen meer dan 41 mil joen katholieken tellen. Gaat de wereld gewoon door? Voor mensen die door scheiding of dood hun partner verloren hebben, 20- 28 augustus, Den Alerdinck, Laag Zuthem (UI. 05290-541). Van een onzer verslaggevers ROTTEVALLE Het.colloquium", het laatste onderzoek voordat iemand toege laten wordt tot het predikantschap ln de hervormde kerk, zou moeten worden af geschaft. Bij handhaving zouden in ieder geval werkelijk-vrijzinnige gedelegeer den vertegenwoordigd dienen te zijn. Dit ls de mening van kandidaat R. KloosUr U RotUvalle op grond van zijn eigen recenU erva ringen met het colloquium. Kandidaat KloosUr heeft zich in Juni beroepbaar gesUld. Het colloquium is krachUns de kerkorde „be doeld als gesprek over het ambt van de dienaars des Woords in het geheel van het leven en werken der kerk". De kandidaat heeft dat ge sprek met een zg. delegatie van vijf leden, geko zen uit de provinciale kerkvergaderingen. Dat gesprek „vindt plaats voornamelijk aan de hand van de door de kandidaat ingezonden preek". De bijbelUksUn waarover de preek gaat, mag de kandidaat zelf kiezen. De preek, die kandidaat KloosUr had ingele verd. was naar aanleiding van de gelijkenis van de farizeeër en de tollenaar uit Lucas 18. In „Kerk en Wereld het blad van de vrijzinnige hervormden, vertelt KloosUr; „Wat mij werd verweUn was. dat ik in mijn preek het heilswerk De Fariieeër en de tollenaar (uit Nieuws voor u") .Groot Alberto Ballestrero Gematigde aartsbisschop benoemd in Turijn ROME (ANP) Paus Paulus heeft de 63-jarige Anastasio Alberto Balle strero tot nieuwe aartsbisschop van Turijn benoemd. Ballestrero, tot nu toe aartsbisschop van Bari, volgt kardinaal Michele Pellegrino op, die vorige week officieel aftrad om ge zondheidsredenen. Ballestrero, die tot de orde van de ongeschoeide kar melieten behoort, staat bekend als gematigd, Urwijl zijn voorganger, de „rode bisschop" zeer progressief was. De katholieken van Turijn hebben steeds gezegd, gekend U willen wor den in de benoeming van Pellegri- no's opvolger. Pellegrino was in het aartsbisdom Turijn zeer geliefd. Tu rijn met zijn 2,1 miljoen inwoners is een moeilijk bisdom, waar honderd- duizenden gastarbeiders werken' voor de Fiat en andere industrieën. Turijn is van oudsher een kardi- naalsstad. Mgr. Ballestrero zal dus vroeger of laUr deel gaan uitmaken van het college van kardinalen. van Jezus Christus niet had genoemd. Want de tollenaar was niet gerechtvaardigd op grond van zijn berouwvolle bekering, maar omdat Jezus Christus voor zijn zonden aan het kruis had geboet. Ik meende me daarop U moeUn verwe ren door U stellen, dat ik deze gedachU nergens in de gelijkenis had aangetroffen en ook nergens in het evangelie van Lucas en dat ik het principi eel onjuist vond, om vanuit een bepaald dogma tisch schema, ontwikkeld in de loop van de kerkgeschiedenis en voornamelijk gebaseerd op de geschrifUn van Paulus, een tekst uit Lucas te interpreteren. Deze zeer delicate kwestie van de rechtvaardiging heeft eigenlijk het hele colloqui um bepaald, waardoor het in wezen niet tot een gesprek heeft kunnen komen." Klooster werd toch toegelaten, maar blij kan hij daar niet mee zijn. Hij noemt het „erg triest" dat men eerst „dit ritueel" moet ondergaan om toe gelaten te kunnen worden tot het ambt van dienaar des Woords en „erg beschamend" ook voor de vrijzinnigheid binnen de hervormde kerk. Het is zeker niet uitnodigend voor een vrijzinnige theologische kandidaat. „Dergelijke inquisitorische onderzoeken zijn ei genlijk uit de tijd," aldus kandidaat Klooster, die voorstelt, dat nieuwe wegen worden gezocht om iemand te beoordelen op zijn geschiktheid voor het ambt. Daarin zou ook het pastoraat moeten worden betrokken. Ook zou een derge lijk onderzoek zeker niet op het allerlaatste moment moeten plaatsvinden, wanneer iemand zijn hele theologische opleiding reeds achter de rug heeft, met het risico dat de hele studie voor niets geweest is, omdat de delegatie onoverko melijke bezwaren heeft tegen toelating tot het predikantschap. DE ELLENDIGEN Het zien van Les Misérables, de verfilming van één van de beroemdste werken van Victor Hugo bracht mij weer terug naar die tijd dat ik dit boek met stijgende verbijstering om zoveel onrecht las, Ik denk dat dit ook de bedoeling var Hugo was. Waarom in de ondertiteling van „verdoemden" gesproken wordt is mij niet duidelijk. Dat staat er niet. Evenmin als „De ellendelingen" onder welke titel dit boek een twintigtal jaren geleden in België vertaald, overigens van prima houtsneden van J an Cantré voorzien, is. Maar ik bedenk meteer dat ellendeling waarschijnlijk echt Vlaams is voor ellendige, zoals ze daar ook met ouderling allerminst een protestantse ambtsdrager bedoelen maar een persoon op leeftijd en dan van mannelijke kunne. Maar goed, die ellendigen hielden mij opnieuw bezig, nu indé uitstekende vertolking van Jean Gabin van de hoofdfiguur Jean Valjean. De ellendigen, zijn ze er nog? Ik denk van wel. Enkele berichten na de dag van de vervolguitzendlng lette ik er een beetje op. De radio meldde een gezir in Laren dat reeds enige tijd in een tent woont omdat er voor hen geen plaats is in dit fraaie dorp. Beloften en misVerstanden, maar wel met dit resultaat. In Athene wordt de Nederlander Van der Laan vastgehouden. Hij vertelt: De volgende dag kwam er een groep gehelmde en gewapende mannen de kamer binnenstormen en die begonnen ons op allerlei manieren te martelen. In Zwitserland zit nu a. weer lange tijd een Italiaanse. Petra Krause, vast op onuitgesproken verdenkingen en zonder officiële aanklacht. Geestelijken in Bolivia roepen onze hulp in omdat ze vrezer i dat er een stroom van blanken uit Zuid-Afrika hun land zal binnenvloeien en niet ten onrechte vrezen ze vobr de infectie niet apartheidsziekte. Luistert u zelf maar eens. Ellendigen genoeg. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Niëuw-Weedinge D Postma te Westerlèe; te Hierde P. J. Bos te Ridderkerk; te Wassenaar (toez) R. Steenstra, te Leiden. Aangenomen: naar Aagtekefke L. M. Vreugdenhil kand. te IJsselstein; naar Klooster-Ter Apel (buitengew. wijkgem.) L. Lingen godsd. leraar Chr. Scholengem. te Spijkenisse; het beroep tot pred. Buitengew. werkz. heden (toerusting en instr. evangeli satie-arbeid Hervr Bond v. Inw. Zen ding) W. Bouw te Doorn, gods dienstleraar aldaar. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen: te Musselkanaal-Valther- mond A. O. Reitsema kand. te Leiden. Pater Scholten De ontwikkelingen in Zuid-Afrika hebben veel van een springproces sie: drie stappen vooruit, twee stap pen achteruit. Aldus de Nederlandse pater Dominicaan Dominic Schol ten (47), secretaris-generaal van de Zuidafrikaanse bisschoppenconfe rentie, voor korte tijd in Nederland en elders in Europa. 22 augustus moet hij weer in Pretoria zijn om de uitspraak te vernemen van de rechtszaak die de staat tegen hem had aangespannen wegens het in bezit hebben van verboden geschrif ten en het vereenden van twee publi- katies naar het buitenland. Een bro chure over martelingen in Zuid-Afri ka had hij toegezonden aan pater F. Robben van de Dominicanen van Nijmegen, aan de bisschoppelijke vastenactie te Zeist en aan de pau selijke missiewerken in Den Haag. Het proces, dat 12,13, en 14 juli werd gevoerd, werd ondermeer bijge woond door de provinciaal van de Dominicanen, die uit Rome bericht had ontvangen dat het Vaticaan zich met de zaak bezig houdt. Bo vendien was gezorgd voor drie goede advocaten. Pater Scholten vindt een lichtpunt dat de hogere rechtspraak in Zuid-Afrika nog steeds onafhan kelijk plaatsvindt. Meneer Tienprocent Ook dit jaar heeft „Meneer Tienpro cent" in West-Duitsland dertig men sen bereid gevonden om, net als hij, tien procent van hun netto jaarinko men beschikbaar te stellen voor het werelddiakonaat. „Meneer Tienpro cent", van wie men alleen weet, dat hij zakenman is, voert deze actie nu al negen jaar. Elk jaar stelt hij een groter bedrag beschikbaar, op voor waarde dat nog dertig Westduitsers ook tien procent geven. Dit jaar was zijn „inzet" 14.000 mark. Vorig jaar bracht zijn actie in totaal 130.000 mark op voor „Brot für die Welt" van de evangelische kerk en de r.k. organisatie „Misereart". Tweede Europese conferentie voor kinder-evangelisatie 20 augustus - 10 september in „In de Ruimte". Soest (tel. 02155-18014). Wat wil God van me? Jongeren weekend m.m.v. ds A. Kool en ds W. J. Bouw, 26-27 augustus. De Wind roos, Reeuwijk. Inl. en opg. herv. bond voor inw. zending (tel. 033- 11949).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2