Blijven streven naar eenheid van de kerken Kerken Zuid-Afrika stellen voorwaarden voor investeringen Personalia De diaken met de porno-kaarten Jood, heiden en het derde geslacht Commissie voor geloof en orde van Wereldraad: VANDAAG VOORBIJGANGERS DINSDAG 2 AUGUSTUS 1977 KERK Trouw/Kwartet 2 door A. J. Klei Op de telex stond het volgen de bericht van het Engelse persbureau Reuter: DIAKEN IN ZUID-AFRIKA IM PORTEERDE PORNO JOHANNESBURG, Zuid-Afrik» Diaken Corn. J. Taljaart van de Zuidafrikaanse Nederduits Her vormde Kerk heeft een boete gekre gen van 600 rand subsidiair 200 da gen gevangenisstraf, voor het invoe ren in Zuid-Afrika van pornografi sche speelkaarten. De raadsman van de 37-jarige Tal jaart, Frederick Roet», voerde ver geefs aan dat lijn cliënt de vier spellen van een overzeese vakantie had meegebracht „om de mensen hier te laten zien hoe laag men daar ginds gezonken is." Rechter Ras wenste het niet te gelo ven: „Daarvoor was één spel genoeg geweest." De pornokaarten waren de diaken afgenomen bij de controle op de luchthaven van Johannesburg. Het telexstrookje kwam terecht op het bureau van de redactie buiten land. Daar werd het gewogen en te licht bevonden. Misschien Is het Iets voor pagina twee. opperde één der bulteniand-redacteuren met een open oog voor de belangen van andermans rubriek, het gaat ten slotte over een diaken. En aldus geschiedde het dat onze enigszins gewijde aandacht werd gevraagd voor de Zuidafrikaanse ambtsdra ger die Indachtig aan Paulus' op wekking alle dingen te onderzoe ken, het nuttige met het zinneprik- kelende had trachten te verenigen. Bij ons, de kerknieuwsredactie, verdween het bericht in de prullen mand. We hebben wel wat anders te melden over het kerkelijk leven in Zuid-Afrika, overwogen we ern stig, en innig tevreden met onze be roepsethiek hervatten wij onze ge wone werkzaamheden. Toch was nu de dwalende diaken niet uit ons leven verdwenen, we De kijk van Jo Spier op een passende vrijetijdsbesteding voor de diaken. kwamen hem hierna nog drie maal tegen. Eerst op de voorpagina van Het Parool, waar het bewuste be richt in verkorte vorm prijkte in een rood kadertje. Het maakte on derdeel uit van een rubriek met niet zozeer belangrijk als wel grap pig nieuws. „Geestelijke veroor deeld" stond erboven en ook in de tekst van het bericht was de diaken bevorderd tot geestelijke. Ik voel me thans geroepen, mijn collega's van Het Parool erop te wijzen dat hun ambtsbeschouwing niet deugt. Een diaken is géén gees telijke. hij is wel de drager van een kerkelijk ambt Een ambtsdrager dus. Hij dient natuurlijk gelovig te zijn, dat wel, maar verder kan hij kantoorbediende, kruidenier of wat ook ook wezen, elke ordentelijke broodwinning is goed. Fijngevoelig echter van Het Parool was, dat deze krant de naam van de betrokkene verzweeg, je weet im mers maar nooit of de man geen familieleden onder de Parool-abon nees heeft. Wat dit betreft zien we maar weer, dat wij altijd nog wat van de wereld kunnen leren, want het Reformatorisch Dagblad, waar in we vervolgens de diaken met de pornokaarten ontmoetten, had de naam van de diaken voluit. Dit blad had trouwens het bericht on verkort meegenomen, dus net zo als het in het begin van dit stukje geciteerd staat. Het Reformato risch Dagblad had er echter een andere kop boven gezet, namelijk: „Zuidafrikaanse veroordeling om porno". Ik vroeg mij af, welke overwegin gen aan deze betiteling ten grond slag zouden hebben gelegen. Het bericht stond op de kerknieuwspa- gina van het Reformatorisch Dag blad, de rubricering was kennelijk geen punt geweest. Zouden mijn col lega's bij deze krant bang geweest zijn, dat de kop: „Diaken veroor deeld om porno" te hard bij hun afnemers in de uiterste rechter flank van de gereformeerde gezind te zou aankomen? Stellig niet, want zo ergens, dan zijn ze er daar hartelijk van overtuigd, dat de mens is geneigd tot alle kwaad, dus ook tot het importeren van vier stel porno-kaarten. Ik vermoed daarom (maar zeker weten doe ik het na tuurlijk niet) dat ze bij het Refor matorisch Dagblad met voldoening vastgesteld hebben dat je in Zuid- Afrika tenminste nog veroordeeld wordt om porno, in tegenstelling tot een diep gezonken land als het onze, en dat daarom de naam van het land in de kop kwam te staan, als een lichtend voorbeeld voor alle landen, waarvan de naam daar niet zou kunnen prijken. Tenslotte kwam diaken Taljaart nog eens via het persbulletin van de dienst „Geestelijk Leven" van het ANP op ons bureau. Niet dat we toen door de knieën zijn gegaan, maar we vonden deze gang van zaken te merkwaardig om voor ons te houden, en zo komt het dat het bericht in kwestie vandaag toch nog in Trouw staat, zonder dat onze beroepsethiek een schramme tje heeft opgelopen. door Aldert Schipper GENEVE Ongeveer honderd kerken hebben een reactie gegeven op een stuk, dat de afdeling voor geloof en kerkorde aan de hand van bestaande en grotendeels reeds aanvaarde teksten had opgesteld over de eenheid die er tussen de kerken bestaat op het punt van doop, avondmaal en ambt. Het stuk werd samengesteld op aandringen van de assemblee die eind 1975 in Nairobi is gehouden. Onder de kerken die reageerden was ook de rooms-katholieke kerk, om dat deze zich daartoe geroepen voel de wegens haar betrokkenheid bij de commissie voor geloof en-kerkorde, die twee r.k. leden heeft. Behalve de honderd kerken die op het stuk rea geerden kwamen er ook nog zo n veertig reacties van raden van ker ken en andere organisaties binnen. De in totaal honderdveertig ant woorden zijn geanalyseerd door de Groningse theoloog, dr Bert Hoede- maker, die er een half Jaar werk in heeft gestopt. door Aldert Schipper GENEVE De nieuwe secretaris-generaal van de Zuidafrikaan se raad van kerken, de congregationalistische dominee John Thorne, is in Genève aangekomen met een lijst van voorwaarden die de Zuidafrikaanse kerken (uitgezonderd de vier blanke Afrikaans-talige kerken) stellen aan investeringen uit het buiten land. De kerken hebben de lijst opgesteld, omdat zij herhaalde lijk vanuit het buitenland vragen kregen over het terugtrekken van investeringen. Aanleiding tot zulke vragen was meestal de reeks van resoluties, die de wereldraad heeft aangenomen tegen investeringen in Zuid-Afrika en ten gunste van het terugtrekken van geld uit dat land. Uit de antwoorden bleek, dat er on der de kerken meer eenheid is over doop en avondmaal, dan over het ambt De kerken zal nu gevraagd worden welke verandering zij precies willen in de aangeboden teksten, zo dat de volgende assemblee van de wereldraad mogelijk een beslissende stap verder op het pad van de een heid kan zetten. Sinds de Zuidafrikaanse regering verboden heeft, dat Investeerders hun geld uit dat land terugtrekken, vormt desinvestering geen prakU- sche mogelijkheid meer. De Zuidaf rikaanse kerken hebben daarom na een uitvoerige studie zeventien voor waarden geformuleerd waar investe ringen aan moeten voldoen. De ze- venUen condiUes komen neer op vol ledige opheffing van alle vormen van raciale discriminaUe in de bedrijven, gelijke salariëring, opleidingskansen en de mogelijkheid voor zwarten lei dinggevende posiUes te veroveren. De kerken willen dat zwarte vakbon den erkend worden als onderhande lingspartners en dat voorwaarden geschapen worden voor hun vor ming, waar zij nog niet bestaan. De kerken willen dat er in Zuid-Afrika gestreefd wordt naar arbeidsinten sieve bedrijven in plaats van naar bedrijven waar machines het werk doen. Zij roepen de bedrijven op uit vrije wil twee percent van hun winst als een vrijwillige belasting te reser veren voor de opleiding van zwarten. Bedrijven dienen geen zwarte trek arbeiders aan te stellen, wannneer er geen voorziening is voor het samen wonen in gezinsverband De kerken willen de bedrijven plaatsen voor geschoolde arbeid, die nu nog door buitenlanders bezet worden, gereser veerd worden voor zwarte Zuidafri kanen met een passende opleiding. Investeerders wordt gevraagd geen geld te Investeren ln wapenfabri- kage Onderzoek De raad van kerken heeft UJdens zijn vergadering vorige week besloten een commissie te vormen met het doel na te gaan in hoeverre het be drijfsleven aan deze voorwaarden voldoet In deze commissie zitten mensen uit de kerken, en uit het be drijfsleven. De leden-kerken van de raad wordt gevraagd hun aandelen- portefeuilles te controleren of zij mo gelijk beleggingen hebben in bedrij ven die geld verdienen aan alcohol, wapens of die aan rassendiscrimina tie doen. Druiven In de vergadering van het centraal comité in Genève, zette de secretaris van de commissie voor geloof en kerkorde, de Zwitserse theoloog dr Lukas Vlscher gisteren uiteen, dat hij tegenwoordig nogal eens opmer kingen te horen krijgt, als zou de eenheid van de christenen niet zo n belangrijk doel zijn. 'De verschei denheid wordt soms zo geprezen, dat het lijkt alsof men de verdeeldheid wil verdedigen. Eenheid wordt afge wezen als eenvormigheid en de een heid van de kerken wordt beschre ven als een verlies van profiel. Wij zoeken echter een eenheid die meer is dan een al maar voortgaande dia loog en co-existentie. WIJ zoeken een eenheid, die ons in staat stelt tot een gemeenschappelijk getuigenis te genover de wereld. Het doel van de eenheid kan niet als onwenselijk worden afgedaan, omdat het nog zo ver ln de toekomst ligt. We mogen de druiven niet zuur noemen omdat we ze niet gemakkelijk pakken kunnen', (ADVERTENTIE) zei dr Vlscher, 'integendeel, nu we eenmaal zover gekomen zijn op de weg naar de eenheid, moeten de ker ken verder gaan.' Hij wees erop dat er in onze tijd een groot verlangen bestaat naar ge meenschap, maar de kerken staan deze vaak in de weg. Hij zette uiteen dat er steeds meer groepen christe nen zijn die over de grenzen van de kerken heen vormen van gemeen schap opbouwen. Dat er ook conser vatieve en reactionaire groepen ont staan van interconfessionele aard komt volgens dr Vischer mogelijk juist, doordat de oecumenische be weging niet in staat is geweest vol doende gemeenschappelijke grond te verschaffen aan de toekomst van de christelijke gemeenschappen. Voor eenheid is echter consensus nodig. Men moet weten dat men het met elkaar eens is, zodat elke plaat selijke gemeente bewust kan wer ken op basis van een wereldgemeen schap. Men moet het over de doop eens zijn, opdat ieder kan weten, dat hij samen met al die anderen ge doopt is in hetzelfde lichaam van Christus. Op dezelfde wijze is het nodig, dat men het eens is over het avondmaal en het ambt. Dat men het eens is over het geloof is de voorwaarde voor de zichtbare eenheid. kleinigheden In het verleden is volgens dr Vischer de oproep tot geloofseenheid gepaard gegaan met een oproep tot tolerantie, omdat eenheid op deze basis alleen niet kan groeien. Dr Vischer merkte op, dat men niet met de zichtbare eenheid moet wachten totdat men het over alle kleinighe den van het geloof eens is. Er be staat een vorm van consensus, waar binnen voldoende ruimte overblijft voor verscheidenheid van uitdruk kingsvormen. „De eenheid die wij zoeken moet tenminste een even grote verscheidenheid overlaten als er nu reeds in de individuele kerken bestaat." De antwoorden die de wereldraad uit de kerken heeft ontvangen weer- Sla je slag, word lid van het CNV! Samen sta je sterk! Bel 030-941041 <£N£> Christelijk Njtiona»! Vakverbond Utrecht. Ravellaan I. Postbus 247! Het wenende Maria-beeld in een r.k. kerk in Damascus. Uit het linkeroog loopt al twee weken regelmatig vocht, dat nu door deskundigen van het Vaticaan wordt onderzocht. door dr. H. M. Matter Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Mr. R. A. Levisson, directeur van het Centrum voor informatie en documen tatie (inzake) Israël, heeft, zo hebben we in Trouw kunnen lezen, vastgesteld dat men niet tegelijk Christen en Jood kan zijn. Om dit hard te maken tracht hij eerst een definitie te geven van wat een „Jood" is. HU begint met te ontkennen dat er een Joods „ras" zou zijn. Een pluspunt Voorts dat het Jodendom een godsdienstige of nationale ge meenschap zou zijn. want ten eerste zijn de meeste Joden on-..kerkeUjk", en ten tweede vormen alleen de Israëli's een nationale ge meenschap. nL de staat IsraëL Het ia volgens hem allereerst een Jotsgemeenschap. levend uit een collectieve herinnering van goede en slechte zaken Onder de „goede zaken rekent hij dan vooral het ontstaan van de staat Israël. Achteraf echter Is hij geneigd, het Jodendom toch ook weer een godsdienstige gemeen schap te noemen, want het veronderstelt de binding van een gemeenschappelijk geloof, en dat geloof is uiteraard het „Joodse geloof". Het is althans niet een ander geloof, b.v. het christelijke. Men kan wel legitiem tot de Joodse gemeenschap behoren als men ner gens tn gelooft, maar niet ais men iets anders gelooft dan de Joodse godsdienst voor schrijft. Men kan vinden dat de hele definitie van wat een Jood is. hier tenslotte aardig de mist in gaat maar men valle Mr. Levisson daarover niet hard Paulus heeft ruim 1900 jaar geleden ln Rom 2 28. 29 zich al beziggehouden met de vraag: „Wat is een Jood?". De kwestie is ln „Israël" herhaaldelijk aan de orde geweest in het parlement. In een recente uitgave van het Israëlische ministerie van buitenlandse zaken wordt de vraag „Wie is een Jood" beantwoord met „Er is geen wettelijke definitie.". Men denkt dan: allicht niet. Men kan niet tegelijk een westerse democratie (als b.v. Nederland) én een „kerkeUJke staat" (als b.v. Libië of een andere Arabische dictatuur) willen zUn. Blijvend Dr. E. Flesseman-van Leer. een protestants theologe, valt ln een volgend nummer de auteur op bepaalde punten bij. Het Joden dom. zo meent zij, is inderdaad een lotsge- meenschap, en dan in zo sterke mate dat het ook de Jood blijft omvatten die het Joodse geloof heeft afgezworen en een ander geloof omhelst, b.v. het Christelijke Onder Hitier bleek de doop aan de Christenen uit het Jodendom geen beveiliging te bieden tegen het Joodse lot Dit klopt dan volgens me vrouw Flesseman met het feit dat „de omge ving de gedoopte Jood als Jood blijft be schouwen" en het een „kwalijke zaak" vindt als hij dat verloochent. Nee, sterker: zélf weet hU zich door de hele voorgaande lots geschie denis" van het Joodse volk mede „bepaald." Hier werkt mevrouw Flesseman met erva ringsfeiten, waarvan de waarde moeilijk is vast te stellen en waar men hoogstens (b.v. vanuit eigen ervaring) totaal andere feiten tegenover kan stellen. Om maar iets te noe men. de „omgeving" heeft het ln 40-45 hele maal geen kwalijke zaak gevonden dat de Christen-Jood zich trachtte los te maken van de „hele voorgaande lotsgeschiedenls van het Joodse volk", maar met ieder middel aan de uitroeiing van het Jodendom (of iets nauw keuriger: van de Jodenheid, voorzover levend binnen de actieradius van Hitiers waanzin) trachtte te ontkomen. Die „omgeving" heeft vaak grote risico's genomen om hierbij hulp te bieden. Wie bereid was, Joden te helpen, vroeg niet of zij wel voldoende leefden uit de „collectieve herinnering". Vaak bleek hij zelf vanuit een bijbelse en christelijke overtuiging veel meer affiniteit te hebben met de Joodse „lotsgeschiedenls" dan de vervolgde mens, die een Jodenster moest dragen, maar een gewone „onkerkelijke" Nederlander wou we zen en dat niet mocht omdat (b.v.) drie van zijn grootouders tot de synagoge hadden be hoord. (vgL Presser, Ondergang I, blz. 56) Ik denk aan het Joodse echtpaar dat in de oorlog zijn ster had afgedaan en was onderge doken. Na de bevrijding was hun eerste klacht dat ze ook nu nog niet over zichzelf mochten beschikken en gewone Nederlanders zijn maar voor de publieke opinie nog steeds als Joden moesten gelden. Nó noch ln noch vóór de oorlog hadden ze Innerlijk ooit iets met het Jodendom te maken gehad Dit echtpaar zou door Mr. Llvisson nog onder het Jodendom worden gerubriceerd. Maar dat zou ophouden op het moment dat die mensen eens Christen werden. Ik vind dit een stukje weldadige openhartigheid. Néher. een bekend Joods Fransman, heeft lang geleden gezegd dat de Jood voor de Christen nog steeds een potentiële bekeerling is. Ik durf niet te bewe ren dat dit helemaal onwaar is, maar wil wel dankbaar constateren dat het omgekeerde in elk geval niet waar is. Mr. Levisson wil ons daaraan herinneren. Vraag Natuurlijk ga ik wel aan Mr. Levisson vragen spiegelen volgens Vischer aan de ene kant de confessionele traditie van de antwoordende kerk, maar ook zijn geografische, historische, culturele en politieke situatie. Als je de antwoorden leest kun je, zonder te weten welke kerk het geeft, al begrijpen in welke maatschappij deze kerk leeft. Het is daarom nodig, dat er per maatschappelijke situatie een consensus gevonden wordt, die past binnen de totale consensus van de kerk in de wereld. Dr Vischer vindt het daarom nodig, dat er op twee vlakken aan een consensus wordt gewerkt: op het niveau van de wereldraad en van de nationale en regionale raden van kerken Wil dat streven naar eenheid luk ken. dan zullen de kerken meer openheid voor elkaar moeten be trachten. Het is nu nog vaak zo, dat de kerken wachten op eikaars stap pen. En wanneer die niet komen, roepen zij dat er een impasse is in de oecumenische beweging, of dat hun eigen typische karakter door de an dere kerken niet begrepen of zelfs genegeerd wordt. waarom ik. Christen, nu van hem niet tegelijk Jood raag zijn. Ik kan niet bewijzen dat ik van Abraham, Isaak en Jakob afstam, maar dat kan niemand en Mr. Levisson legt gelukkig het criterium ook niet in de afstamming en de biologie. Zie boven! Mevrouw Flesseman stelt dezelfde vraag met een nieuw accent. Het Christendom is voor haar het authentieke, „vervulde" Jodendom. De heidenen moesten zich volgens haar beke ren als ze tot de kerk kwamen, de Joden niet. Hier stuiten we op de identificatie van het Jodendom en het oude testament. In Jezus is niet het Jodendom vervuld, want het is niet duidelijk hoe een volk „vervuld" kan worden, maar het oude testament. Het Jodendom legde het oude testament op een bepaalde, nl. rabbinistische, althans legalistische, manier uit, de kerk op een totaal andere, namelijk profetische manier. Meer dan eens is aange toond. dat heel het nieuwe testament moet worden gezien als een „neen" aan het officië le, rabbinistische Jodendom en zijn invloeden zelfs op het heidenchristendom. Als wij Jo dendom en oude testamant verwarren, doen we hetzelfde als zij die, uitgaande van het bestaan van een indogermaanse talengroep, gingen spreken van een indogermaans ras. Moet alleen de heiden zich bekeren om tot Christus te komen of ook de Jood? De oudste kerk zei: ook de Jood, want: wij zijn geen Jood en geen heiden maar een „triton genos," een derde geslacht. Zoiets had Paulus al gezegd in Romeinen 2:28, 29. Dr. Matter is gereformeerd emeritus-predikant te Baarn. De visie van mr. Levisson en de reactie van mevrouw dr. Flesseman stonden in de kranten van 21 en 22 juli. in de Naam Nog één keer blijven we stilstaan bl die vragende mensen in Nazareth. Ze vroegen immers waar die rabbi Jezus zijn wijze woorden vandaan 'had. In het evangelie opgetekend door Johannes treffen we een dergelijke situatie aan (hoofdstuk 7). Daar staat: „De joden dan verbaasden zich en zeiden: Hoe is deze zo geleerd zonder onderricht ontvangen te hebben?" Ook hier die vraag: waarvandaan? In het antwoord dat Jezus geeft verwijst Jezus naar zijn Vader, die Hem gezonden heeft, als de bron van zijn wijsheid. En dan is 't net alsof Jezus met die mensen meedenkt: ja, dat kan je gemakkelijk zeggen. Van de Vader in de hemel! Wie kan dat controleren? Hoe velen beroepen zich voor hun eigen veizonnen woorden met op hogere instanties? Die gedachten komt Jezus tegemoe met een opmerking die voor ons allemaal wel eens van groot belang zou kunnen zijn. Jezus zegt zoiets als: Jullie willen zeker een bewijs? En dan:indien iemand diens (Gods) wil doen wil, zal hij van deze leer weten, of zij van God komt, dan of Ik uit Mijzelf spreek." Ook al weer een ont-zettend woord. Het ont-zet ons uit alles wat wij denken bij het begrip „bewijs". Het is een existentieel bewijs. Het ligt eraan of wij Gods wil op aarde willen doen. Wie dat wil gaat het merken dat deze rabbi niet uit zichzelf, dus niet maar wat vereinnende als een godsdienststichter, spreekt, maar dat het Hem inderdaad van God gegeven is. En dat het daarom de laatste woorden zijn die Hij spreekt De beslissende woorden. Woorden die ont-zetten. Ons kunnen veranderen en opnieuw doen beginnen. Het bewijs van de waarheid van Jezus ligt daar waar mensen zich op zijn weg begeven. Ligt tenslotte in de Naam: Ik zal bij je zijn en al gaande zal je merken wat dat betekent en dat Ik werkelijk bij Je ben. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Lemmer (toez.): M. J Kalvenhaar te Nieuwleusen Toegelaten tot de evangeliebedie ning: A. J. Zoutendijk, Gebbenlaan 54, Delft, die zich nog niet beroep baar stelt. GEREF. KERKEN Met ingang van 1 aug. is emeritaat verleend aan G. R. Visser te Am sterdam. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen te Avereest en te De Lier- Maassluis: A. O. Reitsema, kand. te Leiden; te Dronten: C. J. de Ruyter te Sneek. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Onstwedde: B v.o Berg, kand. te Apeldoorn. Titus Brandsma Kardinaal Willebrands heeft de hoop uitgesproken, dat pater Titus Brandsma zalig verklaard wordt. Hij deed dit zondag in een eivolle Nijmeegse Karmelkerk bij de her denking van de sterfdag van de be kende pater Karmeliet, hoogleraar, wijsbegeerte en Nederlandse mys tiek te Nijmegen, die in 1942 in het concentratiekamp Dachau om kwam. Pater Brandsma was gear resteerd, toen hij in opdracht van aartsbischop De Jong de r.k. bladen bezwoer stand te houden tegen de „nazificering". Het proces voor zijn zaligverklaring is vrijwel voltooid wat betreft het onderzoek van zijn leven en vele geschriften. Dit bete kent echt niet, dat de zaligverkla ring voor de deur staat, omdat de Romeinse instanties in deze zaken niet over een nacht ijs gaan. Kardi naal Willebrands is beschermheer van het „Titus Brandsma-comité ge worden. John Rees In zijn laatste rapport aan de Zuid afrikaanse raad van kerken heeft John Rees Soweto een waarschu wing genoemd, dat de kerken bezig zijn hun invloed te verliezen en voor de toekomst van Zuid-Afrika zonder betekenis te worden. John Rees is zes jaar secretaris-generaal van de Zuidafrikaanse raad van kerken ge weest. Zijn opvolger is de zwarte John Thorne. De kerken bereiden de blanken niet voldoende voor op de komende veranderingen, aldus Rees. Hij riep op tot kerkèlijke initi atieven voor een geïntegreerd on derwijssysteem, dat in de plaats zou moeten komen van het huidige sys teem van apart onderwijs voor blan ke en zwarte kinderen. Ook zouden de kerken (die volgens Rees tot de grootste grondbezitters van Zuid- Afrika behoren) veel meer tegen de werkloosheid kunnen doen. Burgemeester Met ingang van 1 september is benoemd tot burge meester van de gemeente Luyksges- tel de heer J. H. F. Reuver te Waalre. Hij is 48 jaar, wethouder en loco- burgemeester van Waalre, rooms- katholiek en lid van de KVP. Onderscheiding Bij zijn afscheid wegens pensionering als gemeente archivaris van Den Haag is drs H. M. Mensonides benoemd tot officier in 'de Orde van Oranje-Nassau.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2