Ex-informateur bekijkt voorgeschreven toneelstukje Wat is eigenlijk een belijdende gemeenschap? Vraag in Genève: Nieuwe boeken Missouri-kerk wijst nieuwe bijbelleer af UIT DE KERKBLADEN Homoseksuelen in hun beroepssituatie Wereldraad is niet uit financiële zorgen VANDAAG VOORBIJGANGERS Maria- mirakel in Syrië MAANDAG 1 AUGUSTUS 1977 Trouw/Kwartet door Aldert Schipper GENEVE De oecumenische ont- wlkkelingscoöperatle (EDCS). tot de oprichting waarvan het centraal co mité van de wereldraad van kerken in 1974 In Berlijn reeds had besloten, Is dit weekeinde nu eindelijk echt gaan draalen. Daartoe werd vrijdagavond een voor oecumenische kringen op merkelijke vergadering gehouden, waar secretaris-generaal Philip Pot ter en enkele andere topmensen van de wereldraad een door de statuten voorgeschreven toneelstukje opvoer den onder het toeziend oog van de Nederlandse ex-inlormateur prol. dr. W. Albeda. Bij de vergadering waren dr C. L Itty na mens de wereldraad en dr. A H. van den Heuvel namens de Nederlandse raad van kerken aanwezig als de enige echte leden van de EDCS. Zij kccen samen dr. Potter als voorzitter van de ledenvergadering. Deze herinnerde er ln zijn korte speech aan. dat mensen uit kringen van de wereldbank geestdriftig hebben gereageerd op het lniu- aUel van de kerken, een coöperatieve bank te stichten, die geld op zachte voorwaarden kan lenen aan de armsten van de armen In de wereld, die door InstanUes als de wereld bank niet worden bereikt Potter zette uiteen dat de EDCS sterk Is bevorderd door de Nederlanders De codpe- raUeve bank la ln ons land. In Amersloort gevesUgd en heeft van de Nederlandse rege ring niet alleen belastingvrijdom toegezegd gekregen, maar onze minister van ontwikke lingssamenwerking dn J. Pronk heeft de bank ook financieel geholpen bij zijn tot standkoming. Lang geduurd Tot dusver waren er maar twee echte leden plus een groep organisaties, die hun wens te kennen hadden gegeven, lid te worden, door financieel ln de bank deel te nemen. Afge sproken was dat er eerst een bedrijfskapi taal van meer dan een miljoen dollar zou moeten zijn alvorens de bank echt zou kun nen gaan werken. Het heeft bijzonder lang geduurd voordat die miljoen dollar op tafel lagen. Dat kwam niet zozeer door een ge brek aan geestdrift bij de potentiële aan deelhouders, maar vooral doordat het con cept van een coöperatieve bank zonder winstoogmerk niet paste in de in de wereld gangbare opvattingen omtrent het bank wezen. Het duurde tot voor enkele dagen eer de Amerikaanse Securities Exchange Commis sion, een overheidsinstelling die toezicht houdt op het bankwezen, toestemming gaf aan de Amerikaanse geïnteresseerden, aan delen in de EDCS te nemen. En de Britse regering heeft absoluut geweigerd aan de kerken toestemming te geven een stukje van him liggende gelden ln de EDCS te stoppen. In ons land bestaat een steungroep van de EDCS, die al vier ton heeft klaarlig gen voor de EDCS. Prof. Albeda Het kantoor van de EDCS, wordt bemand door een econoom uit Srüanka. Adrian Wiji- mane, terwijl een groep van vijftien commis sarissen toezicht houdt op zijn werk. Onder hen is de Nederlandse hoogleraar dr. Willem Albeda, die vanaf het begin betrokken is geweest bij de EDCS. Van de leden van de EDCS komt meer dan dertig procent uit de derde wereld. De bank heeft reeds verscheidene aanvragen voor leningen ontvangen. Zo vroegen vissers in Ghana om een krediet voor de aanschaf van een vrieslnstallatie, waardoor zij minder ge hinderd zullen worden door bederf in hun voorraad gevangen vis. En een groep be hoeftige mensen in India vroeg om geld om met hulp van plaatselijk voorhanden zijnde grondstoffen een bandenfabriekje te be ginnen. Dr. Ph. Potter door Aldert Schipper GENÊVE Naast de gebruikelijke besluiten over de vo van het werk van de wereldraad, is het centraal comité, dat tot augustus in Genève bijeen is, van plan een brief aan de leden- kerken te sturen over wat nu eigenlijk een belijdende gemeen schap is. Het is een van de drie onderwerpen, waarover een openbare verklaring te verwachten Is. De andere twee onderwer pen zijn Zuidelijk Afrika en de rechten van de mens, maar het lijkt wel zeker dat er ook over de neutronenbom een publieke reactie komt Veel tijd steekt het centraal comité ln het gesprek over een belijdende gemeenschap, nadat hier vrijdag al een discussie over was tussen de leden van een panel met vier leden onder leiding van de secretaris van de afdeling zending en missie, dr. Emiiio Castro. Onder hen was de bisschop van de orthodoxe kerk in 8yriè, metropoliet IgnaUos Hazim, die vertelde dat zijn kerk. de oudste christelijke gemeenschap, daterend uit de tijd van vóór de evangelisatie campagne van de apoatel Paulus, het onder de moslims, onder de kruistochten en onder de „Joodse invasie" had kunnen uithouden dank zij een radicale trouw aan het evangelie. Zijn kerk. zei hij, was al bijna twintig eeuwen een belijdende gemeenschap en zou dat ook blijven. Veel nieuwe leden verwacht hij daar niet van We moeten de oogst maar aan Ood overlaten, zei hij Niet bang De Tsjechische professor Josef 8mo- lik zette uiteen dat de kerk in zijn radicaal geseculariseerde land niet bang is geweest, de dialoog met het marxisme aan te gaan. Hij vond dat de verbreiding van het evangelie niet echt afhangt van uiterlijke omstan digheden, zoals de overheersing door het marxisme of het atheïsme, maar van de Heilige Oeest Mevrouw Dorina 8ampath uit Trini dad vertelde dat de verbreiding van het evangelie ln haar land lange tijd ernstig gehinderd is doordat de kerk mensen dachten dat het geloof al leen maar uitgedrukt kan worden ln westerse theologische denkramen. Er ontstaat nu een eigen theologie, die eenvoudig is en aangepast aan de eigen ervaring van de mensen in het Caralbisch gebied. Opmerkelijk Een van de opmerkelijke dingen in dit centraal comité is dat de tegen stelling tussen arme en rijke landen niet langer zo'n overheersende rol speelt als vroeger wel eens het geval was. In de tijd van Vietnam was er nogal eens sprake van harde kritiek op Amerika van de kant van de Derde Wereld of van Oost-Europa. Nu moest men voor deze kritische opmerkingen zijn bij de Jonge Ame rikaanse deelnemer aan de discussie over een belijdende gemeenschap. Het was Jim Wallis, de vertegen woordiger van een radicale vernieu wingsbeweging ln de V8, die zeer orthodoxe theologische inzichten paart aan een sterke maatschappe lijke betrokkenheid. Op basis van het oude christelijke Exodus-motief Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Posttxjs 948 Westbtaak 9 Rotterdam Tel. 010-115588 OEN HAAG/LEIOEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel 05200-17030 Gekwelde grond. Schouwen-Duive- land In ramp en herstel. Oeheel her zien door C. P. Pols. Opnieuw uitge geven door De Zeeuwsche boekhan del en uitgeverij. Zlerikzee 342 blz. - 51.75 Er was eens eea oud vrouwtje, een oud verhaaltje opgeschreven en geïllustreerd door Tjeerd Bottema. Uitg Jansma. Buitenpost 14 blz. 3.75 pleitte Wallis er voor dat christenen zich niet alleen ln hun woorden zou den bekeren, maar zich ook daad werkelijk met de armen zouden ver eenzelvigen door bij hen te gaan wonen en weg te trekken uit de sa menleving waar het christendom „in" is. compleet met christelijke schoonheidskoninginnen, atleten en politici. Carter In Amerika, met zijn welvaart, bete kent een belijdende gemeenschap- zijn, offers te brengen in een radicaal vernieuwde levensstijl. Christenen moeten weer leren banneling te zijn. zei Wallis. In een later gesprek zei Wallis dat de kerk zich in de VS laat misleiden door de schitterende woorden van een zogenaamd „herboren" presi dent. maar Carter ls Intussen verant woordelijk voor de ontwikkeling van het meest materialistische van alle wapens, de neutronenbom, die men sen doodt maar hun bezittingen spaart Carter heeft de stijl veran derd. maar de Inhoud van de rege ring ls dezelfde gebleven, zei Wallis. De Pakistaanse prof. Anwar Bar kat reageerde op de podiumdiscussie met een opmerking die heel aardig aansloot bij wat Wallis zeL Barkat vroeg zich af wat wij nlet-christenen tegenwoordig nog te bieden hebben, als zij lid willen worden van de chris telijke gemeenschap. Dat ls niet veel anders dan vervolging, discriminatie en machteloosheid, zei hij- De Braziliaanse pinksterprediker M. de Mello zei dat je pas echt het evangelie kunt prediken, ais je daar ook de levensomstandigheden van de mensen ln betrekt Als Je ziet dat de multinationale bedrijven onze mensen uitzuigen, kan de kerk er niet omheen deze praktijken aan de kaak te stellen, ook ai komt dat de christenen te staan op beschuldiging van communisme. Dit drietal heeft de leiding van de vergaderingen van het centraal comité. Van links naar rechts de Cana dese anglicaanse aartsbis schop Edward Scott, me vrouw Jean Skuse uit Aus tralië en de Armeense aartsbisschop Karekin Sar- kissian uit de VS. Van een onzer verslaggevers CONFERENTIES Wst doel een pastor in de Vredes- week? Over het aan de orde stellen van de problematiek van oorlog en vrede in prediking en liturgie, kate- chese en pastoraat. 18-19 augustus ln Kontakt der Kontinenten, Soes- terberg. Inf. en aanm. „Kerk en Vre de" (teL 033-32133). Mensen en/in structuren, 18-20 au gustus in de Reformatorische Bij- belschool. Slotlaan 241. Zeist. Spre kers drs. ir. S. Strijbos, dr. J. Klap wijk en prof. dr. B. Goudzwaard Inf. en aanm. Centrum voor Reformato rische wijsbegeerte, antwoordnum mer 33, Maarssen. Help. Oriëntatieweek voor ieder een, die beroepsmatig of vrijwillige hulp verleent aan anderen, 20-26 au gustus, Den Alerdinck, Laag Zu- them (teL 05290-541). Nicky Crux over eenzaamheid, 19 augustus ln de Evenementenhal te Groningen, 20 en 21 augustus in de Houtrusthallen te Den Haag Aan vang 20 uur. Inl. teL 070-649661. DALLAS (VS) De Missouri-lutherse kerk heeft opnieuw nieuwe bijbel afgewezen. De bijbel is het „door God zelf gein- beurde nadat de president van het splreerde, onfeilbare Woord, de enige seminarie door de kerkleiding ont- maatstaf voor alle vragen van leer en slagen was. omdat hij bijbelkritiek praktijk", aldus een resolutie die had toegelaten in het onderwijs, werd aangenomen door de jaarlijkse algemene vergadering, die ln Dallas Er kwam zelfs een kerkscheuring, werd gehouden. Tegelijk werd de maar het aantal mensen, dat de Mis- „hlstorisch-kritische" methode van souri-kerk verliet, was uiteindelijk bijbelonderzoek afgewezen, omdat toch maar gering. De overgrote deze geen rekening kan houden met meerderheid van de predikanten en „bovennatuurlijke verschijnselen." gemeenteleden staat achter synode- Om de uitleg van de bijbel is de president dr J. A. O. Preus, die zich laatste jaren een feDe strijd gevoerd deze jaren opwierp als de grote ver- In de Missouri-kerk. De meeste hoog- dediger van de oude waarheid. Dat leraars en studenten van het Concor- bleek ook nu weer, daar de algemene dia-seminarie, de theologische hoge- vergadering hem voor de derde maal school van de kerk in Saint Louis, voor een termijn van vier Jaar als stichtten in 1974 een „seminarie in president koos. De Missouri-kerk ballingschap" (Seminex). Dat ge- telt ongeveer drie miljoen leden. 'Positief-christelijk' adresboek valt slecht NASHVILLE De synode van de presbyteriaanse kerk ln de Verenig de Staten heeft de verschijning van adresboeken van „positief-christe- lijke zaken" veroordeeld als religieu ze dlscrimlnaüe. Deze adresboeken maken deel uit van een actie, om „positief-christe lijke" Amerikanen te bewegen, de voorkeur te geven aan hun eigen geloofsgenoten in strikte zin des woords, onverschillig of het qp om kruidenierswaren, de aankoop van een auto, of de keuze van een tand arts betreft. De synode vond dit leiden tot „on juiste kwalificaties" binnen de christelijke bevolking en sprak van „een speciale belediging aan het adres van onze Joodse medebur gers". Inmiddels heeft de Joodse or ganisatie Benai Berith een klacht ingediend bij het hooggerechtshof van Californië, omdat de uitgever van de adresboeken in die staat is gevestigd. Autofabriek De Meilo gaf het voorbeeld van een grote autofabriek in zijn land, die haar prijzen wilde verhogen, maar daarvoor geen toestemming kreeg van de regering. De fabriek dreigde daarop tienduizend arbeiders te ont slaan. Toen de regering tenslotte toch door de knieën ging, verlaagde de fabriek de lonen met dertig procent. De pinksterkerk ln Brazilië protes teerde samen met de roomskatholie- ke bisschoppen hiertegen en haalde zich daarmee de beschuldiging van communisme en anarchisme op het lijf. De kerk moet dat lijden echter aanvaarden, zei De Mello. want de kerk in de derde wereld kan alleen maar bestaan als lijdende kerk. Ds. Jan van Veen schrijft in de Gere formeerde Kerkbode voor Hoogeveen en omgeving een lang artikel over homoseksuelen in de beroepssitua tie. Zijn conclusie is in mineur: In het algemeen verdient het geen aanbeveling melding te maken van de homoseksualiteit bij de sollicita tie; en Je zou eraan kunnen toevoe gen: ook niet gedurende de periode van tijdelijke aanstelling. In alle si tuaties ls er een neiging om minder sterke bezwaren te hebben, wanneer de betrokkene geschikt is gebleken voor zijn of haar werk. Wat onder wijzers en onderwijzeressen betreft, moet gezegd worden dat het relatief het meest gunstig zal uitvallen op openbare scholen, zeker indien het hoofd van die school Jonger ls dan 40 Jaar en geen godsdienst heeft Als theoloog en predikant kan ik niet nalaten om me een beetje verbijs terd af te vragen wat kerk en chris tendom ln hemelsnaam gedaan heeft met het Evangelie van bevrij ding! De conclusie en de aanbeve ling vallen nogal mager uit Maar de praktijk is er dan ook naar! En hier moet dan vooral een aanbeveling naar ons zelf toe aan worden toege voegd: we zullen al het mogelijke moeten doen om de intolerantie effi ciënt aan te pakken, te beginnen bij ons zelf! Afgezien van informatie over homoseksualiteit via literatuur over dit onderwerp, lijkt één van de beste manleren me om ervaring op te doen met homoseksuele werkne mers. De resultaten van de verrichte ondeizoekingen tonen aan dat ge wone. bewuste contacten met homo- Het dienstboek blijft in ontwerp. seksuelen ln de werksituatie een in de privésfeer heilzaam afbrekend werken ten aanzien van allerlei ste reotiepen, caricaturen en vooroorde len. Ten diepste ls de probleemsitu atie van een minderheid nog het beste te omschrijven als „het pro bleem van de meerderheid". Dienstboek Het Dienstboek voor de eredienst ln de hervormde kerk blijft „ln ont werp". De commissie meent, dat de tijd voor een definitief dienstboek voorbij ls. zo melden wij onlangs. Prof. dr. O. P. van Itterzon ziet (ln het Hervormd Weekblad) nu kerkor- delijke problemen rijzen: Als alles correct zou worden behan deld. zouden we als kerk op wetswij zigingen moeten aansturen, ook op 9 wijzigingen in de eigenlijke kerkor de Ik zie dat nog niet gebeuren. Het zal er wel op neerkomen, dat we de 22 wetsbepalingen rustig laten sla pen en doen of ze er niet staan. We krijgen zodoende een kerkorde met een klandestlene lijst van bepalin gen, die we rustig naast ons neer kunnen leggen. Dat spaart werk aan de classlcale vergaderingen, die dan geen consideraties meer hoeven te geven. Dat maakt ook, dat we voort gaan om bij de eredienst, de predi king. de bediening van de H. Doop en het H. Avondmaal, de bevesti ging van ambtsdragers en lidmaten (om maar wat te noemen) te doen wat goed ls ln onze ogen.(. We vragen ook, of de zucht om voor al alles ln een oecumenisch vat te gieten ook heeft geleid tot de verze kering, dat voor onze kerk een wet tig dienstboek tot de onmogelijkhe den behoort. Vanuit de oecumeni sche theologie hebben we al geen eigen ambtstheologie en tobben we met het ambt eindeloos door. Als we nu vanuit de oecumene ook nog geen voet kunnen verzetten om tot een eigen dienstboek te komen, zou den we dit graag weten. Want het is toch wel bezwaarlijk, dat we geen mogelijkheid hebben om tot een dienstboek te komen en dat we toch opvattingen ten aanzien van de GENEVE De grote financiële moeilijkheden, die de wereldraad van kerken tot voor kort had, zijn voorbij. Dat wil echter niet Zeggen dat alles nu zonder moeilijkheden gaat. Het totale budget van de raad bedraagt ongeveer 33 miljoen dollar. Dat geld krijgt de raad van de leden- kerken. Die spreken echter voorkeur uit voor de besteding van hun bij drage, wanneer zij hun geld overma ken. De moeilijkheid is nu dat de kerken voor sommige doeleinden meer ge ven dan voor andere. Algemene uit gaven, zoals vergaderingen, hebben minder sympathie van de kerken dan speciale, zoals voor theologi sche studie. Sommige bijdragen zijn niet-gebonden aan een of ander doel en kunnen gebruikt worden om ga ten op te vullen in het budget van niet zo populaire activiteiten van de wereldraad. Deze ongebonden gif ten maken ongeveer een vijfde uit van het totale budget en dat ls on voldoende, zodat de wereldraad ge dwongen ls, bepaalde noodzakelijke stukken van het werk af te kappen, terwijl er paradoxaler wijze vol doende geld voorhanden is. DE TIMMERMAN Is dit niet de timmerman, de zoon van Maria, en de broer van Jakobus en Jozef en Judas en Simon? En behoren zijn zusters hier niet bij ons? en zij ergerden zich aan Hem (Markus 6,3) Ja, en toen ze zover waren dat ze vroegen waar die rabbi Jezus 't in de synagoge van Nazareth allemaal vandaan haalde, toen keken ze om zich heen. Dat was een teleurstellende zaak. Want ze kenden hem best. Hij was de timmerman, 't Zou erop kunnen wijzenzo klinkt het althans dat hij nog wel eens karweitjes voor ze had opgeknapt. Teleurstellend dus Want een goeie timmerman is niet slecht, maar Je verwacht toch niet speciaal van een timmerman zulke woorden waardoor je ont-zet raakt. En bovendien de ambiance van Jezus is ook weinig indrukwekkend. Zijn moeder is bij name bekend. Merkwaardig dat zijn vader niet genoemd wordt. Is die al dood? En z'n broers? Wie kent ze niet. En z'n zusters precies hetzelfde, ze zijn .hier, bij ons". Wie naar het „vanwaar" zoekt bij de woorden van deze rabbi, komt niet ver. Hij is te registreren. Hij komt niet als een vreemde verschijning uit de bergen op hen toegewandeld met een boodschap uit de eeuwiglieid. Hij is te traceren. Z'n coördinaten zijn maar al te bekend. Hij is huisbakken. En dat valt tegen. En ze ergerden zich aan'Hem. Ze vinden hem, na alles nog eens bekeken te hebben, toch een man met capsopes. Wij weten dat dit oordeel en die ergernis erg voorbarig zijn. Het geduld ontbreekt. Het zou er ook op kunnen wijzen dat er niet echt gevraagd 1$, want het antwoord wordt nauwelijks afgewacht. En dat is vaker zijn lot geweest, ook toen Hij vele eeuwen later zelf gepredikt werd als een ont-zettende boodschap: Jezus Christus en^ie gekruisigd. Pater Scholten De secretaris-generaal van de Zuid- af rikaanse r.k. bisschoppenconfe rentie, pater A. D. Scholten, is „met vakantie" in Europa. Morgen komt hij in Nederland, waar hij tot 18 augustus zal blijven. De 46-jarige Nederlander stond in juli terecht wegens „bezit van illegale geschrif ten". Op 22 augustus wordt de uit spraak van de rechtbank in Pretoria verwacht. Volgens familie is het hoogst onwaarschijnlijk, dat pater Scholten na zijn reis de toegang tot Zuid-Afrika zal worden geweigerd. De immigratiedienst zou het Zuid- afrikaanse ministerie van justitie met een dergelijke weigering belem meren, aldus de broer van pater Scholten. Sam Buti De 43-jarige dominee Sam Buti, sy- nodevooizitter van de zwarte neder- duits gereformeerde kerk, is geko zen tot voorzitter van de Zuidafri- kaanse raad van kerken. Het is een unicum, dat iemand mt de neder- duits-gereformeerde kerkfamilie op deze post is gekozen. De blanke NG kerk staat beslist afwijzend tegeno ver de Zuidafrikaanse raad van ker ken. De raad is voor zijn jaarlijkse conferentie bijeen in Hammans- kraal (Transvaal). De raad sprak zich" uit voor algemene verkiezingen in Zuid-Afrika. vanwege de commissie voor de ge meente een „Gemeenteboekje" krij gen ten behoeve van orde III. Dat gaat dus ook weer buiten het beraad in de classicale vergadéringen en kerkeraden om. Van boven af. Alles in ontwerp. Alles vrijblijvend. Alles voortdurend in verandering. Taal Kanaans Ds. A. Vroegindeweij in het (her vormde) Gereformeerd Weekblad: moeten we wel tot de conclusie komen dat er inderdaad „een taal Kanafins" is, een taal die de wereld niet verstaat en begrijpt, maar die de gelovigen uit alle landen begrij pen. En die taal KanaSns hoeft niet ouderwets te zijn, maar het zal moei lijk zijn om andere woorden te vin den voor zonde en schuld. Wanneer we geleerd hebben hoe groot onze zonde en ellende is. dan zullen we verstaan hoe erg het is om zondaar te zijn, dan zullen we de werkelijk heid van dce woorden kennen. Wan neer het alleen maar woorden zijn, lege klanken, dan begrijpen we die niet, dan verstaan we „de taal Ka naans" niet. Hetzelfde geldt van woorden als verzoening en verge ving, wedergeboorte en bekering, de Heere Jezus als de Goede Herder en het Lam Oods. Waarom zou men andere woorden gaan zoeken voor deze zaken, voor geloof en vertrou wen, voor goedertierenheid en recht. Maar alleen die door de Oeest Gods geleid worden, verstaan wat dit alles betekent, verstaan „de taal Ka- na&ns". En mensen die de Heere liefhebben herkennen elkaar aan die taal. Net zo goed als de wereld zich herkent in die andere taal, die steeds duidelijker anti-christelijk wordt. Er ls immers een verruwing van het leven onder ons volk aan het openbaar komen, maar ook een ver ruwing van de taal. DAMASCUS (ÜPI) Duizen den christenen in Syrië stro men de laatste dagen naar een kleine r.k. kerk aan de noord kant van Damascus, om daar een gipsen Mariabeeld te zien huilen. Maria weent om vrede voor het Nabije Oosten, zegt de 60-jari- ge Georgette Sofia, die het wonder het eerst heeft gezien twee weken geleden. Mevrouw Sofia stak een kaars aan voor haar zoon Ellas, toen zij tranen zag op het 85 centi meter hoge beeld, in het wit gekleed, op het hoofd een gou den kroon en de handen gevou wen. Sindsdien blijven er tra nen vloeien uit het linkeroog. Het houdt na zonsondergang op om de volgende morgen weer te beginnen. Overigens lijkt de frequentie af te nemen. De kerk is gewijd aan Onze Vrouwe van Fatima en ln 1960 gebouwd met marmer uit de buurt van het Portugese plaatsje Fatima, waar nu zes tig jaar geleden Maria aan drie kinderen zou zijn verschenen. Deskundigen van het Vaticaan en een groep medici uit Wenen hebben belden monsters van de tranen genomen. Hun diag nose was gelijk: een dunne wit te wasachtige vloeistof. De monsters zijn voor verder on derzoek naar Rome gestuurd. Mgr. George Havouri, een van de leidende geestelijken in Sy rië, is al verschillende malen in de kerk geweest. Hij wil het woord „wonder" nog niet ge bruiken en spreekt liever van „hemelse geheimen". v

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2