'Zonder de ernst en de tragiek van het leven te kennen is het onmogelijk grappig te zijn' Weekendonzzel Zeeroverij bij Nigeria is schering en inslag jon Hermans: Jeluk hangt let af van fatje bezit' Wbm' 'Proberen de mensen te genezen met humor' Bemanningen zelfs uitgekleed Weer veel bonnen voor rij den door rood licht El RDAG 30 JULI 1977 BINNENLAND Trouw/Kwartet er. de UT, laf vintig jaar geleden bereidde Toon 9frmans zijn eerste one-man-show ivepr. Hij is een van Nederlands be- ndste theaterpersoonlijkheden ge- »rden. al is het niet altijd van een jen dakje gegaan. Er waren ook tepmenten van teleurstellingen. Zo trd zijn Amerikaanse toernee enige |d geleden een mislukking. Toen hij tze maand een paar voorstellingen het Scheveningse Circustheater it vervallen, werd gezegd dat de (langstelling voor zijn show sterk m het afnemen was. Toon stond die ree avonden niet op het toneel om it er op donderdag in Scheveningen ►opavond is, en dat had een dalend izoekersaantal tot gevolg. Maar van |n afnemende interesse in het alge- een is volgens hem geen sprake. ,aten ze er de boeken maar op na- jken. Als je zoals ik avond aan ond ver over de duizend bezoekers jjgt, mag je toch niet beweren dat geen belangstelling meer voor me staat," zegt hij. Alles is volgens teim terug te voeren tot jaloezie en feit dat sommige mensen niet dat hij niet alleen een appenmaker is, maar ook een man ~n e de mensen nog iets ipeer heeft te ^rtellen. ned Lammers praatte deze week met te Don Hermans vooral over de zaken ie diepere inhoud geven aan zijn ezig zijn als 'volksentertainer'. VERSUM „De clown uit- igen betekent niet een >wn zijn. Ik wil mezelf geen liket opplakken, maar ik ben ieder geval geen lolbroek, en oppervlakkige man. Een Dwn moet geloof ik een ern- ig iemand zijn, want zonder ernst en de tragiek van het ven te kennen is het niet mo- ;lijk grappig te zijn." e man die deze uitspraak doet lijkt n heel andere Toon Hermans dan figuur die op het toneel zijn one- ian-show brengt. Thuis in zijn wo- ng aan de buitenkant van Hilver- im is Toon Hermans een man zon- ir grappen en spitsvondigheden. ij geeft zeil toe dat hij in de huise- jke kring anders overkomt dan in schouwburg. „Het toneel verte nt een persoon. Je bent niet wat ze dat je bent." Toch probeert Hermans -ook op dat toneel onichzell te zijn. Jezelf zijn is een van de grote the- la's van het bestaan. Daar hebben 'e het allemaal moeilijk mee. De leeste mensen zijn verschrikkelijk hecht. Vorige week heb ik dat weer ens duidelijk gezien toen ik met tietje, mijn vrouw, in een restaurant it te eten. Vlak bij ons zaten een ,ar mannen aan een wit tafeltje. iedig waren het er een stuk of t, mannen van veertig, vijftig, estig jaar, die iets voorstellen in de Mnenleving en een zakelijke be preking hadden. Niemand was zich- elfHet waren allemaal, stuk voor tuk, verkrampte clowns. Hun stem- aen waren gezwollen en hun mon- en vertekend. Er zat geen gram luurheid bij. Na verloop van tijd ertrokken ze op één man na. Toen lie alleen achter het tafeltje zat, zag e hem lijfelijk veranderen." Ik nam het allemaal eens in me op, fant dat is tenslotte mijn werk en lacht: wat is dat wereldje waarin we tven toch een grote vermompartij. tet is één grote beduvelarij. We^ra- en over een wereld van naastenlief- Ie en vrede, maar we zullen toch lerst tot elkaar moeten zien te ko nen als buren, als mensen uit één traat. Ik vraag me af of we ooit tot en wereld komen, waarin iedereen Ichzelf is. Als het lukt gaan er zeker log een paar generaties overheen 'oordat dit bereikt wordt. Want ook Ie jonge mensen van nu, die een Pereld van gelijkheid prediken, ont- tomen er niet aan. Zij zijn ook niet iegenen die ze in werkelijkheid zijn. jongen in een slordige blue jeans t even goed in een vermomming de man in de keurig geperste oek. Alleen kleine kinderen zijn 'oor honderd procent zichzelf. Je zou fet kinderen op school eigenlijk al ;1 vroeg moeten vertellen niet af te op de persoon. Daar struikel je vaak over. Het komt er helemaal liet op aan of iemand honderd mil- ben heeft of niets, alleen de mens lie er achter zit is belangrijk." Potsierlijk TOON HERMANS een leven groeit (foto: Jaap Herschel) door Fred Lammers )ie zakenbespreking in dat hotel is nogelijk een thema voor een vol- ende one-man-show. „Waar men en om lachen is dat je mensen min f meer potsierlijk uitbeeldt zonder twetsend te worden". Dat laatste is mogelijk het geheim van het feit dat zoveel totaal verschillende mensen graag naar Toon Hermans komen kijken en luisteren. „Er moeten mensen zijn die zonnen aansteken voordat de boel verre gent, die ijs verkopen aan de uit gang van het kerkhof. Ik zie mezelf ergens als zo iemand. Onlangs kwam er na afloop van een voorstel ling een mevrouw naar me toe, die vertelde dat haar man was omgeko men bij de vliegramp van Tenertfe. Zij was naar mijn show gekomen om er na al die weken vol narigheid eens even helemaal uit te zijn. Als Je zoiets hoort, besef je ineens dat je toch wat meer bent dan alleen een volksentertainer die mensen aan het lachen maakt, waar je naar toe gaat zoals je ook een moppenblaadje leest." Na zo'n ontmoeting met zo maar iemand uit het publiek groeit bij Toon de overtuiging dat hij eigen lijk zij het op een heel andere manier toch heeft bereikt wat hij als kind al wilde worden: dokter zijn. Maar dat kon moeder Hermans, die al jong weduwe was geworden en bovendien wat je zonder te overdrij ven kunt stellen straatarm, omdat Toon's vader, die bankier was, bij de geldontwaarding na de eerste wereldoorlog zijn bezit was kwijt geraakt, niet bekostigen. Toon ver telt over dat Jeugdideaal: „Ik weet nog goed dat ik een neef had die dokter was in een ziekenhuis in Antwerpen. Daar ging ik wel eens naar toe. Als Jongen van een jaar of negen liep ik dan in een witte Jas door de gangen van het ziekenhuis. Ik vond het heel erg dat ik geen dokter kon worden. Toen had Ik er nog geen flauw vermoeden van dat ik later mensen met humor zou pro beren te genezen. Ik heb er nooit bewust naar gestreefd in dit vak terecht te komen. Ik ben er in ge groeid. De mensen zeggen nu als ze me zien: daar heb Je Toon. Maar er heeft nooit een plan achter gezeten om dat te bereiken. Ik ken mensen in dit vak die dat wel doen, die met veel public relations trachten er te komen. Volgens mij valt het niet te organiseren. Het moet van binnenit komen Als het er niet in zit in de kiem, kan het nooit iets worden." Portret Bij Toon zat het erin. „Moeder vond het eerst verschrikkelijk. Zij was een meditatieve vrouw, die veel las en zeer teruggetrokken leefde. Ik lijk veel op haar, ook wat uiterlijk betreft. Kijk maar, vooral de ogen zij* precies gelijk," zegt Toon als hij een portret van zijn moeder te voor schijn haalt. „Ik heb veel met moe der over mijn werk gepraat en ten slotte had zij er begrip voor dat mijn bezig zijn meer is dan de grapjas uithangen. Ze is zelfs een keer naar mijn show geweest." Pratend over zijn Jeugd in Sittard, de stad waar hij zestig jaar geleden werd geboren en opgroeide, zegt Toon: „Die Jeugd heeft een stempel op mijn karakter gedrukt. Het is een heel belangrijke periode geweest waar ik nog vaak aan denk. Het zijn niet allemaal prettige herinnerin gen". Als Toon Hermans dat consta teert, doelt hij op de vele dagen dat er nauwelijks brood op de plank was, om nog maar niet te praten over de vele avonden dat het gezin Hermans in het donker moest zitten omdat er geen tweeëneenhalve cent was voor de elektriciteitsmeter. „Ik was een kind dat niet meetelde en dat maakte me vaak verdrietig. Zo weet ik nog dat er op een dag een missieoptocht was in Sittard. De kinderen van de welgestelden liepen voorop, fraai uitgedost. Ik liep ach teraan bij de Chinezen. Die waren ook best leuk met deksels op hun hoofd, maar van die Chineesjes wa ren er wel vijftig. Daar lette nie mand op. Ik voelde me die dag erg rot en zo waren er regelmatig van die nare ervaringen. Drijfveer „Het is eigenlijk, zo heb ik later gedacht, niet zo verwonderlijk dat zo iemand op een gegeven ogenblik denkt: „Ik neem het niet langer, ik ga er tegenin, ik ga gek doen. Ik geloof dat de armoede uit mijn Jeugd de drijfveer is geweest voor wat men mij wel eens verwijt over dreven blijheid op het toneel. Wat ik in mijn jeugd heb meegemaakt is echter van grote waarde geweest voor later. Het waardevolle van ar moede is moeilijk te formuleren maar het geeft Je een betere basis voor dit vak dan wanneer het je altijd voor de wind is gegaan". Hij heeft tegenwoordig wél de wind mee. Velen werpen Jaloerse blikken naar zijn riante huls. Toon vindt dat allemaal maar betrekkelijk. „De vol gende week kan lk een hartaanval krijgen of kunnen ze ontdekken dat ik kanker heb. Wat koop je dan voor een mooi huis. Het belangrijkste is dat je gelukkig bent. Wat heb Je eraan als je beroemd bent, in een mooi huis woont en je hebt een rotleven. Ik ken mensen die een huis' hebben met drie zwembaden en vre selijk ongelukkig zijn en mensen op een bovenhuisje met een azaleaatje voor het raam die volkomen geluk kig zijn. Geluk hangt niet af van wat Je bezit." Bidden Bij dat al of niet gelukkig zijn hoort volgens Toon ook het letten op klei ne dingen, die in het leven toch belangrijk zijn: „Het ongelukkige is dat veel mensen verbijsterd zijn als hun iets ergs overkomt. Ze moesten eens meer verbijsterd zijn over de gewone alledaagse dingen in het le ven. Dat kunnen ouders hun kinde ren bijbrengen zoals ouders hun kin deren veel kunnen meegeven. Een van mijn jeugdherinneringen is het avondgebed met moeder. Dat blijft me altijd bij. Het is heel belangrijk dat ouders met hun kinderen bid den. Dat bidden is voor mij niet je ogen dicht doen en woorden preve len of op een stoel gaan zitten met een hele meute en met elkaar ter men zeggen. Bidden is voor mij bij Jezelf naar binnen kijken en dan Hem ontdekken, voelen dat God er is." Toon Hermans komt ervoor uit een religieus mens te zijn. „Ze zeggen vaak dat God onzichtbaar is. maar niets is duidelijker zichtbaar dan God. Het is misschien niet zo'n opti sche act als tv kijken, maar Je kunt God zien in alles wat leeft. Het ver baast me daarom dat de mensen God in zo weinig dingen betrekken. Bij het vormen van een nieuwe rege ring bijvoorbeeld. Daar zijn ze nu al een paar maanden mee bezig en in al die weken komt het begrip God er niet aan te pas. Hoe bestaat het, vraag lk me telkens af. Willen ze het dan helemaal zelf doen? Een teken aan de wand ls ook dat de koningin aan het eind van de troonrede niet meer mag zeggen: ik hoop dat Ood ons zal helpen of iets in die geest Je kunt dat franje noemen, maar dan is het franje met inhoud. Als ze iets willen afschaffen kunnen ze beter het randschrift op de guldens en rijksdaalders laten verdwijnen. Dat heb ik altijd vreemd gevonden, een dergelijk opschrift op geld, dat zo veel ellende in de wereld veroor zaakt". Houten kruis Toon draagt op zijn blauw geruite shirt een houten kruis. Als lk naar de bijzonderheden daarvan vraag zegt Toon: „Het ls een geschenk van Rietje. Ik ben er erg op gesteld. Ik draag het bijna dagelijks, maar meestal zie je het niet omdat het achter mijn stropdas zit. Ais je vraagt wat het voor me betekent, waarom ik het draag; dat is omdat er een grote symboliek achter zit. Een kruis op zich ls niets, maar het wijst naar Christus, de Man aan het kruis en dat is de figuur waar alles mee begint. De kracht die van het kruis uitgaat doet Je tot bezinning en Inkeer komen, geeft Je een gevoel van vertrouwen. Dat gevoel heb ik niet als lk naar het Vaticaan kijk, naar een man met een gouden jas aan, maar dat had lk misschien be ter niet kunnen zeggen." Vorig Jaar publiceerde Toon Her mans een dagboek, waarin hij zo maar wat gedachten uitstrooide. Als Je dat boek leest, zie Je tussen de regels door ook dat voor Toon religie veel betekent. „Niet iedereen heeft me dat in dank afgenomen. Ik ben er kwetsbaar door geworden. Het zou zelfs wel eens kunnen zijn dat die tegenwerking van de afgelo pen weken komt van mensen die dat niet kunnen zetten. Maar lk heb er geen spijt van. Het heeft mijn bezig zijn verdiept, er een extra dimensie aan gegeven. Je trapt mensen op tenen door te zeggen wat Je denkt, maar volgens mijn vrouw ben ik nu pas volwassen geworden. De men sen die naar mijn shows komen, zien nu niet alleen een lolbroek meer staan, maar een man van wie ze verwachten dat hij elk moment iets kan zeggen dat ze in hun zak kun nen steken. Dat doe lk niet. Ik zou best op het toneel grappen kunnen maken waar meer denkkracht ach ter zit. Toch laat ik dat opzettelijk na. Als kinderen naar een speeltuin gaan, moet Je ze geen Tekenschrift meegeven, maar ze op een hobbel paard en een glijbaan laten zitten. Mensen in een theater willen een avond hun zorgen van alledag verge ten en dan moet je niet de dominee of dè priester willen uithangen." Nieuwe takken Persoonlijk ervaart Toon Hermans dat zijn leven de laatste jaren is verdiept. „Het is als een boom die nieuwe takken krijgt. Een leven groeit. Dat ls het geweldige ervan. Elke levensfase verschilt van atmos feer, of Je nu baby, kleuter, Jonge man of stokoud bent. Daarin ver schilt een mens van al het andere in de schepping. Neem een stuk steen, daarin draaien duizenden molecu len rond, maar het blijft een stuk steen. Een mens, het mooiste schep sel, verschilt van Jaar tot Jaar. van uur tot uur. Daarover wil ik niet zwijgen, omdat ik vind dat andere mensen er ook iets aan kunnen heb ben. Dat is ook de reden dat ik in mijn dagboek op de laatste bladzij de het hooglied van de Liefde heb laten afdrukken. Dat is zo prachtig, zin voor zin, dat ik vind dat iedereen dat moet kennen. Het ls eigenlijk een trucje geweest. Ik dacht: van de mensen die mijn dagboek kopen kent vast de helft dat hooglied niet, omdat ze de bijbel niet lezen, en op die manier krijgen ze het toch onder ogen." Het had niet veel gescheeld of Toon Hermans had ook een passage uit het Dagboek van Kaj Munk laten afdrukken. „Die vind lk ook zo prachtig. Het is een zin die ergens in een van de eerste hoofdstukken staat. Ik heb die passage wel hon derd keer gelezen en ken hem nu uit mijn hoofd: „Als ik met zekerheid weet dat God mijn leven leidt, hoef lk me over alle dingen in het per soonlijk vlak geen zorgen meer te maken.' Als Je die woorden van Kaj Munk op Je laat Inwerken, weet Je dat je eigenlijk niets meer kan ge beuren." Vrome neut Toon zwijgt, kijkt me aan en zegt dan: „Als de mensen lezen wat ik heb gezegd, zal lk wel voor een vro me neut worden uitgemaakt. Ik ben erg diep op de dingen ingegaan, wat lk anders niet gauw doe. Het zal door sommigen wel weer verkeerd worden uitgelegd. Juist omdat Trouw geen boulevardblad is zullen ze wel zeggen: Toon wilde zeker een goede beurt maken door vroom te gaan praten." Als we later door het huls lopen en Toon mij zijn schilderijen laat zien zegt hij, aangekomen In zijn atelier: „Ik ben bezeten van schilderen. Ik kan het theater nog niet missen, maar het zou me niet verwonderen als lk op een dag nog eens echt schilder word." ROTTERDAM (ANP) „De piraterij voor de Nigeriaanse kust gaat onverminderd door en lk ben blij dat over deze zaak nu eens vragen zijn gesteld ln de Tweede Kamer." Dat zegt secretaris J. Gerritse van de Federatie van Werknemersorganisaties in de Zeevaart in Rotterdam over de vragen die het Tweede Kamerlid Van der Doei (PvdA) aan minister Van der Stoel heeit gesteld. ..De regering heelt tot nu toe geen vinger uitgestoken om Nederlandse zeelieden te beschermen die soms wekenlang op hun schepen moeten wachten op een ligplaats ln de Nege- riaanse haven Lagos", zegt Gerritse. Op de rede van Apapa zijn de sche pelingen nauwelijks beschermd te gen de varende roversbenden die vooral kleine schepen uitkiezen op hun plundertochten. De federatie van zeevarenden heeft er al enkele malen op gewezen dat niet alleen goederen worden gestolen, maar dat soms hele bemanningen letterlijk worden uitgekleed. „Ik kreeg pas nog bericht van een van onze leden dat een Deense coas ter was geplunderd onder de Nigeri aanse kust," 2egt Gerritse. Volgens hem doen de Nigeriaanse autoritei ten weinig of niets aan de piraterij. Overdag patrouilleert de marine op de rede, maar 's nachts kunnen de piraten ongestoord hun gang gaan. „Ze redeneren simpelweg dat de ma rinemensen 's nachts toch niets kun nen zien," aldus Gerritse. Hij verwijt de Nederlandse diploma ten in Nigeria dat ze minister Van der Stoel kennelijk een onjuist beeld geven van de situatie bij Lagos. „De regering heeft in elk geval nog niets gedaan aan deze zaak, omdat er volgens haar niets aan de hand is." aldus de secretaris van de federatie. Horizontaal: 1. metselspecie, 5. be waarder van een kerk, 10. Holl. gra vin. 12. bid (Lat 13. knol. 15. zee hond, 17. huisdier, 18. handeling, 20. palmboom, 22. landbouwwerktuig, 23. rondhout, 25. voertuig, 26. lid woord, 27. dapper, 31. bevel, 32. spil van een wiel, 34. twist, 41. rund, 42. overblijfsel bij verbranding, 43. mu zieknoot, 44. Japans spel, 45. Z. Amer. thee, 47. vast deel van een boom, 49. soort hond, 51. tennis- term, 53. eter, 55. lof, 58. onheil aan brengende godin, 59. verhaal, 60. te kengereedschap. Verticaal: 1. knaagdier, 2. meisjes naam, 3. voorlichting, 4. afnemend getij, 6. rund, 7. klank, 8. roem. 9. brede grove lat, 11. muzieknoot, 14. vreemde munt, 15. Eerwaarde Heer (afk. Lat 16. foei, 17. bescherm geest, 19. voorzetsel, 21. wiel, 24. rivier in Italië, 27. dof, 28. vermoeid, 29. boom, 30. opening, 33. slijk, 35. zweem, 36. Europeaan, 37. muziek noot, 38. zangstem, 39. gemeen, 40. opgewekt, 45. gemalen graan, 46. boom, 47. stoomturbine (afk.), 48. rivier in Nederland, 50. vreemde munt, 52. oude lengtemaat, 54. so- cleté (afk.), 56. vogel, 57. voorzetsel. Oplossing per briefkaart t/m woens dag a.s. zenden naar Trouw/Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Linksboven vermelden: Weekendpuzzel. Oplossing Hor.: 1. alm, 3. regie, 7. ast, 10. re, 11. tal, 12. kei, 14. To, 15. melis, 18. merel, 20. sap, 21. rag, 23. rei, 24. sta, 25. reder, 27. els, 29. neen, 31. raak, 33. si, 34. eg, 35. mi, 36. al. 37. eden, 39. merk, 41. Mei. 43. larie, 45. een, 47. Gré, 49. pas, 50. eer, 51. meent, 53. nopal, 55. ad, 56. sol, 58. mas, 59. Ta, 60. keg, 61. nadat, 62. nop. Vert. 1. arm, 2. leest, 3. ras, 4. el, 5. ik, 6. Eem, 8. steil, 9. tol, 11. tip, 13. Ier, 16. laan, 17. pad, 19. reek, 21. ren, 22. Ger, 24. sesam, 25. regel, 26. ramee, 28. salon, 30. eed, 32. air, 37. Eire, 38. nap, 39. mis, 40. keep, 42. Egede, 44. ral, 46. Erato, 48. Ens, 50. Eos, 51. mak, 52. ton, 53 nat, 54. lap, 57. la, 58. Dc prijswinnaars zijn: de heer H. Oostljen, Oosterstraat 44, Emmen; de heer H. Hoogervorst, L. de Coligny- laan 8, Oegstgeest; mevrouw N. do Winter-van de Berg, Julianastraat 66, Poeldijk. AMSTERDAM (ANP) Vele au- tomobilisten en fietsers hebben weer ervaren dat het de Amster damse politie ernst is met haar optreden tegen het rijden door rood licht. Zij reden tijdens de spits van donderdagavond en vrijdagmorgen in de „fuik", die op drie kruispunten in de binnen stad was opgesteld. Het resultaat bevestigde de conclusie, die de politie eerder deze maand trok uit een controle dat fietsers (maar ook automobilisten) zich weinig van verkeerslichten aantrekken. „Er zullen in de komende tijd veel meer acties worden ondernomen, ook op andere kruispunten. Ieder een vindt het vreemd te worden aangehouden, omdat er al jaren door rood licht, wordt gereden. Het dringt niet eens meer tot de mensen door, dat zij een overtre ding plegèn," aldus een poli tieman. Op het kruispunt Mozes en A8- ronstraat-Nieuwezijds Voorburg wal werden ln drie kwartier dertig automobilisten bekeurd. ZIJ ne geerden het stoplicht en maakten bovendien gebruik van de alleen voor bussen en taxi's bestemde vrije baan om vóór hun medeweg gebruikers de Raadhuisstraat te bereiken. Op de kruispunten Mar telaarsgracht-Prins Hendrikkade en Spulstraat-Raadhuisstraat werden zestig processen-verbaal opgemaakt, waarvan tweéentwln- tig tegen fietsers. Simpkins „Ik geloof, dat zo do warmte opzoeken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 9