Denk er aan, de wereld kijkt naar ons! Tien drukke dagen voor centraal comité Hervormd jeugdwerk vreest invloed CRM Uit brieven van lezers „Vaticaan meer invloed dan VS" Pellegrino met emeritaat Oude synagoge ontdekt Berg Karmel is te vies VANDAAG Voorbijganger^ DONDERDAG 28 JULI 1977 KERK Trouw/Kwartet door A. J. Klei In zijn ..Oproerige krabbels", die A. B. Kleerekoper Jarenlang in ..Het (vooroor logse» Volk" schreef, had hij het nogal eens over mensen die hij in de trein of de tram was tegengekomen. Het waren, achteraf be schouwd, zeer overzichtelijke waarnemin gen. Rijke lieden zagen er doorgaans paffe rig uit en hadden meestal een gluiperige blik in de ogen. je kon ze dus heel duidelijk onderschelden van het weldenkend en dat wilde bij Kleerekoper zeggen: het socia listische deel der natie. Op 15 mei 192$ vertelt hij zijn lezers, dat hij op een perron een AJC-er ontmoet: „Hij ls groot en sterk, en als Je zijn oogopslag ziet. kun Je niet twijfelen aan wie de toekomst is Dan geeft hij me wéér een hand. dat het dreunt in mijn hersens, maar mijn dag is er goed mee Zoolang mogelijk wuift hij nog. en ik zie zijn sterke oogen blinken in het voorjaarslicht" Later, in de trein, zit bij Kleerekoper in de coupé een ..deftig jongetje", „een bleek fat- Je, zonder fut. zonder bloed Dit fatje had. blijkens zijn conversatie met zijn meisje een schaap", meldt Kleerekoper de AJC- ers gezien op het perron en hij vond het maar ..een zoodje". Kleerekoper krijgt lust zijn reisgenoot een trap te geven, maar dat m&g nu eenmaal niet en daarom denkt hij maar gauw terug aan „mijn sterken Jongen zooals hij ln den dagschijn stond". Kleerekopers moraal is: ..En glimlachend troost ik mij met de gedachte, dat de dag zal komen waarop deze rekening vereffend wordt!" Een aantal Jaren terug, op 16 Juni 1923. deelt Kleerekoper in zijn rubriek mee dat hij in de tram „een Jong vrouwtje" zag zitten, kost baar ln de kleeren, met echte grootlui's- maniertjes". Dit mevrouwtje „kijkt hoog en ontoeschietelijk" en steekt schril af tegen „een vischvrouwtje. poover in de kleeren. maar proper en frlsch". dat eveneens van de tram gebruik maakt De ogen van dit vis- vrouwtje „lachen" Als ik nóg een paar jaar terug mag gaan. op 22 met 1916 worden de lezers van „Het Volk" gewaar dat Kleerekoper in de Kalverstraat een neef ontmoette, die rijk geworden was in de wapenhandel. Kleerekoper had hem ja renlang niet gezien, „maar dien geslepen blik in de loerende brille-kljkers. die pap wangen. de hééle kwal van 'n vent. had ik dalijk uit 'n menigte van duizend menschen herkend". Kleerekoper had het er niet mak kelijk mee: „Z'n weeè poot sloeg zich om mijn saamgeknepen hand". De houding van christenen ln het algemeen en van predikanten en priesters ln het bij zonder wordt- ook nauwlettend gadegesla gen. Op 7 november 1925 verhaalt Kleereko per dat hij op de Rozengracht een ..strooibil- A. B. Kleerekoper Jet" in de hand gedrukt kreeg met een aanbeveling, toe te treden tot de rooms- katholieke kerk. Op dit biljet stond: „Als ge dus behoort tot een sekte, die beweert her vormd te zijn, houd op er lid van te zijn. Gods ééne ware kerk kan nooit hervorming in de leer noodig hebben, omdat Christus en de H. Geest haar altijd bijblijven". Com mentaar van Kleerekoper: „Deze lieden zijn het nu. die onder elkaar een hoogere een heid vormen van geloofsbeginselen!" Op 23 Juni 1928 wordt een „Oproerige krab bel" gewijd aan de gezangenkwestie en we vernemen nauwkeurig hoe de hervormde gemeente te Bleskensgraaf de mond dicht hield, toen dominee Herwijnen uit Dor drecht daar op 3 Juni een gezang opgaf. Gemeente èn orgel bleven zwijgen, ook na de mededeling van de voorganger dat „de wijze van Psalm 89 precies van pas was". Kleerekoper geeft het verhaal door ten ge rieve van „allen die de geschiedenis der Kerkhervorming beoefenen". Op 27 oktober 1928 voert Kleerekoper zijn afnemers mee naar een begrafenis. Het be gon te regenen en ln de stoet vroeg de dominee aan de oude man die achter hem liep, of hij diens paraplu zou mogen lenen teneinde de eerwaarde hoge hoed voor be derf te bewaren. De oude man. in het besef dat er rangen en standen zijn, gaf zijn spuit over. Het ging harder regenen, de „beste spullen" van de bejaarde begrafenisganger dropen van het nat, „en statig voor hem uit, de stralende hoed onder zijn schuttend dak, de heilige d'enaar van het Evangelie". Op 29 maart 1928 heeft Kleerekoper het over een paar paters die onder melaatsen werken. Hij schrijft: „Deze helden der tro pen krijgen géén eeresabels, géén ridderor den. Zij dragen wel een Kruis, maar niet van blinkend metaal als luchtig siersel op de borst. Zij dragen het zware kruis op den rug, gelijk hun groote voorbeeld. Zij deelen geen tractaatjes uit; zij geven zich voor Lazarus, gelijk hun groote voorbeeld. Zij hanteren den Bijbel niet als arsenaal, om daaruit het geweld, de verdrukking, de zonde goed te praten. Zij leven als engelen en sterven als helden. Zij voltrekken in aanschouwelijk heid het woord. „Zie, Ik ben met U al de dagen". In deemoed en bewondering staren wij naar hen. Dit zijn de priesters. En dit is het Geloof!" Op de lagere school had ik een meester, die ons regelmatig opwekte, er een christelijke levenswandel op na te houden. Hij placht zijn opwekking aldus te besluiten: denk er aan, de wereld kijkt naar ons! Ik denk niet dat een onderwijzer van een tegenwoordige basisschool, zo hij zich al nadrukkelijk be geeft op het terrein van de christelijke ethiek, met dezelfde woorden kan eindigen, want de wereld kijkt allang niet meer naar „ons". In een boekestalletje vond ik een bundel „Oproerige krabbels", verzameld en ingeleid door Johan Winkler en in 1933 uitgegeven door de Arbeiderspers in Amsterdam. Van daar dit verhaal. Korte duKtofc|k geschreven. Netst aan eén Nant getypte, bneven kunnen worden gestuurd naar Secretaris Hooldredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam Bij pubiikatie wordt de naam van de schrijver vermeld Jood en Christen Als ik Rom 11 vers 16 t/m 24 lees, begrijp ik, wanneer een Jood Chris tus leert kennen, hij pas een „echte" Jood wordt. Hij ls n.l. een van de takken die niet is weggebroken. Een heiden, die Christus aanneemt als zijn verlosser, wordt als wilde loot geént op diezelfde edele olijfboom (bijna zou ik schrijven hij wordt een Jood). Maar zegt vers 17 van Rom. 11; beroemt u dan niet tegen de takken (Joden). Het is grote genade als Christen gedragen en gevoed te worden door dezelfde wortel, Jezus Christus, een Jood. Bilthoven H. Rosier Na-apers (slot) Ik ben een Asma-fan. Stijl Jan Zwart? Geen bezwaar! Je blijft er wakker bij. Organisten met andere stijl? Ook niets op tegen. Met heer Stier ben lk eens, dat er meerdere goede organisten zijn Uitschieters Westerkerk concerten? Ja. Jansen, v Vlegen, Heil en Mutsz. Prachtige improvisaties van laatste 2 organis ten. Inderdaad, eigen stijl. Toch ook in deze serie minder goede organis ten. Bavokerk concerten. Haarlem? Hoeven niet voor mij. Toch wel weer voor andere ook orgelliefheb bers. Waarom? Smaken verschillen nu eenmaal Ieder bezoekt zijn orga nist. Verder geen ruzie maken, over smaak valt Immers toch niet te twis- tem? Alle plus en min organisaten, veel succes. Den Haag J. van Boven Stemadvies (7) Het was mij een lieve lust kennis te nemen van het verweer van dr Van Gennep tegen de kritiek van ds Spilt Inzake kiezers-beïnvloeding (Trouw 19 Juli 1977). Want hij door ziet hoe groot het vertragings-effect is, dat uitgaat van de rechtervleugel van het CDA. Die rechtervleugel maakt het CDA tot een man met een sleepbeen die op twee gedachten hinkt en die slechts schoorvoetend progressieve, dat is evangelische, politiek gedogen moet Amsterdam S. G. Pauws Stemadvies (8) Iedere belijdende gelovige ln Jezus Christus dient zich verre te houden van actieve steun aan welke politie ke partij, hoe mooi ook de leuzen zijn. Want het is allemaal toch op de mens gericht en steeds verder weg lopend bij God. Wanneer ik het con stante politieke geruzie en geharre war bezie, moet ik concluderen dat politiek in elke vorm goddeloos ls. Ik heb dan ook (en niet voor de eerste keer) alle stem-advlezen naast mij neergelegd en geen poli tieke voorkeur kunnen uitspreken in een stemhokje Een regering dient te bestaan bij de gratie van God en met bij de gratie van de mens. Rood licht (4) Vier Jaar geleden had ik het voor recht een trip te mogen maken door vijf Amerikaanse staten. Het uit gangspunt was Los Angeles. Het eerste wat mij opviel was het feit dat alle verkeerslichten daar aan de overzijde van het kruispunt stonden en niet zoals hier, ervoor. Dat impli ceerde dat bij rood licht het door gaande en iinksafslaande verkeer moest stoppen, maar rechtsafslaand verkeer toegestaan ls, maar reke ning moet houden met het verkeer waarvoor op dat moment het licht op groen staat dus ook voor de over stekende voetganger. Het is voor auto zowel als fletser dus gewoon een kwestie van verantwoord invoe gen. De vraag of zoiets hier in ons land zou zijn toe te passen ls afhan kelijk van onze verkeersmentaliteit. De Amerikaan is ln het verkeer veel meer gediciplineerd. En naar mijn mening is dat daar alleen bereikt door de veel hardere lijn die de poli tie volgt. Persoonlijk voel ik dus veel voor de opvatting van -Marjan- ne Kok. Maar om haar idee te verwe zenlijken zal ook hier de politie har der moeten aanpakken. Den Haag J. H. Govers Lerarensalarissen Die voorgestelde salarisverlaging voor leraren vind ik een prima idee. In dit soort beroepen wordt immers veel te veel verdiend. (Toen ik zelf een tijd voor de klas stond schrok ik altijd weer van de grootte van het maandelijks bedrag op m'n giro). Uit het bestedingspatroon blijkt wel. dat de meeste academici ge woon nJet weten wat ze met hun geld moeten doen. Deze overheids maatregel moet alleen wél gepaard gaan met een vermindering van het maximale aantal te geven lesuren. De docenten nemen er anders, om er financieel niet op achteruit te gaan, extra lesuren bij. Dat zou het, toch al niet zo beste onderwijs ln Neder land. niet ten goede komen en een bedreiging vormen voor de immer weer te bestrijden werkloosheid. UTRECHT STEVEN TEN CATE VAD Het geschrijf over vermogensaan- wasdeling vermeldt weinig over, hóe men winst wil verdelen. Een grote partij in Nederland vertelde ons vroeger; „winst" is een vies woord laat staan óverwinst. (wat is overwinst?) l Meneer Den Uyl vertelde tien Jaar geleden, toen mi nister van Economische Zaken; aardgas uit Nederlandse bodem is ONS gemeenschappelijk bezit wij zijn dus aandeelhouders; geen ontoelaatbare (kapitalistische win sten. dus goedkoop!' Diezelfde me neer Den Uyl van diezelfde partij laat ons voor ONS aardgas nu abnormaal hoge prijzen betalen, (over sociaal beleid gesproken). Met goedkoop aardgas had de regering positief onrustbarend stijgende prij- door Aldert Schipper GENEVE Vandaag begint in Genève de jaarlijkse vergadering van het centraal comité van de wereldraad van kerken met als hoofdthema: Christus belijden in de huidige wereld; een thema dat uitgewerkt is door de commissie voor wereldzending en evangelisatie. Het centraal comité ls het orgaan van de wereldraad dat tussen de assemblees in, de besluiten van het uitvoerend bestuur van de raad be geleidt. Het bestaat uit 134 leden, onder wie twee Nederlanders, name lijk de hervormde dr. A. H. van den Heuvel en de gereformeerde ds. Mar- ja van der Veen-Schenkeveld uit Krimpen aan den IJssel. Omdat volgend jaar geen vergade ring van het centraal comité wordt gehouden, moeten dit keer besluiten voor twee jaar genomen worden. Zo als de laatste Jaren gebruikelijk, zal ook nu wel weer heel wat aandacht geschonken worden aan zuidelijk Afrika en met name aan de kwestie- Namibië, waarover een verklaring wordt voorbereid. Ook wordt een ini tiatief verwacht inzake de mensen rechten. Er wordt verder gesproken over de resultaten van de conferen tie in Chang Mal (Thailand) over het gesprek met aanhangers van andere godsdiensten en over de bijeen komst in Lausanne van geloof en kerkorde. Boodschap De secretaris generaal van de wereldraad van kerken, dr. Philip Potter, vertelde gisteren dat het cen traal comité over de verbreiding van het evangelie een boodschap aan de kerken voorbereidt, die hun gezon den zal worden tegen het einde van deze bijeenkomst, die tien dagen duurt. Hij zette verder uiteen dat er deze dagen gesproken zal worden over de antwoorden, die binnengeko men zijn van de kerken op een docu ment dat de wereldraad heeft ge maakt over één doop, één avond maal en één ambt in de kerk. Dit document is becommentarieerd door ongeveer honderd leden-kerken van de wereldraad en door talrijke zen bestreden. „Aandeelhouders" vooral zonder waardevast pensioen zijn nu gedupeerden (zuinig met schaarse energie, is een andere zaak.) 2. Als particuliere bedrijven een - hoge winst maken - b.v. verwerkers van (goedkope) „grond stoffen" uit de Derde Wereld, is het rechtvaardiger de arme zwoegers daarginds eerst een „winst-uitke ring" te geven, vóórdat onze over heid 48 procent opeist, of de VAD iets ontvangt. Hebben drs. Boersma architect van deze ontwerp-wet en FNV-voorzitter Kok, pratend over solidariteit „met de allerarm sten". het voorgaande wel eens over dacht? Hoe reageert de Groep Ver nieuwde Levensstijl? basisgemeenschappen in de oecume nische beweging. Veel aandacht zal naar verwacht aan de vraag naar een rechtvaar dige en houdbare samenleving gege ven worden, waarin zoveel mogelijk mensen deelhebben aan de besluit vorming. De oecumenische bewe ging "heeft zich vanaf haar ontstaan beziggehouden met het zoeken naar een rechtvaardige samenleving. De laatste Jaren ls echter duidelijk ge worden dat zo'n maatschappij ver eist dat zoveel mogelijk mensen er bij betrokken zijn. Dan ls er de zorg over de hulpbron nen, die begrensd zijn en zodanig beheerd moeten worden dat er ook voor toekomstige generaties een le ven mogelijk blijft. Dr. Potter vertel de dat hij van plan is, in zijn rapport vooral aandacht te vragen voor de vraag waarom de kerken er tot dus ver nog maar zo slecht in slagen, een relatie te leggen tussen hun evange lisch getuigenis en het streven naar een rechtvaardige maatschappij. Sociale vragen Haarlem. C. Baars. Sr.. In de vergadering van het centraal comité zal zeker ook de nodige be langstelling zijn voor sociaal econo mische vragen, zoals het zoeken naar een nieuwe economische wereldorde, de transnationale be drijven en voor politieke vragen, zo als voor de in Latijns-Amerika om zich heen grijpende anti-christelijke leer van de nationale veiligheid. Het programma tegen militarisme zal ongetwijfeld nog wel enige interesse wekken, maar het zal tot november duren, als de wereldraad over dit onderwerp een conferentie houdt, eer dit program duidelijke vorm aanneemt. Dr. Potter is van plan in zijn rapport een verband te leggen tussen theolo gische kwesties, zoals gemeenschap pelijk avondmaal en het ambt, en maatschappelijke vragen. Overdracht De afdeling voor zending en evange lisatie heeft de bedoeling de gele genheid van dit centraal comité aan te grijpen om de oecumenische be weging meer dan tot dusver het ge val was te richten op de overdracht van het evangelie. De afdeling heeft daartoe ruimte gekregen doordat de assemblee van de wereldraad in Nai robi ln 1975 zending en evangelisatie tot een van de zeven hoofddoelen van de wereldraad heeft gemaakt. De assemblee stelde vast dat zen ding en evangelisatie in alle pro gramma-onderdelen van de oecume nische beweging benadrukt dient te worden. Men denkt hierbij aan ge tuigenis door de ene mens tegenover de andere. In feite heeft dit getuige nis een plaats ontvangen in het werk van de talloze kleine groepen chris tenen, die het soms met de officiële kerken niet zo gemakkelijk hebben. Maar ook kerken over de hele wereld werpen zich met nieuwe geestdrift op evangelisatie. Honderden men sen zijn betrokken bij stads- en in dustriële evangelisatie en ook in ons land werkt de zendingsraad samen met andere groepen aan een groots opgezet plan voor zending in Neder land. Buthelezi De kerken hebben ontdekt dat evangelisatie en zending niet kun nen gedijen los van de levenssitua tie van de mensen. De Zuidafrikaan- se Lutherse bisschop Manas Buthe lezi heeft zo bijvoorbeeld zes punten opgeschreven waar men aan moet denken bij evangelisatie in zijn land, Zuld-Afrika. „De toekomst van het christelijk geloof in dit land zal in belangrijke mate afhangen van de vraag in hoeverre het evange lie van betekenis zal blijken te zijn voor de levensproblemen van de zwarten", schreef Buthelezi. „De blanken hebben, voorzover zij hun geloof vorm gaven ln de Zuid- afrikaanse politieke en economische instituties, de kracht van de christe lijke liefde ondermijnd en verwa terd. Hoewel zij voorgaven het laat ste bolwerk ln Afrika te zijn van de christelijke waarden, hebben de blanken eenzijdig en systematisch de zwarte verworpen als iemand waarmee je ln het dagelijks leven en in kerkelijke situaties betrekkingen kunt hebben van enige persoonlijke innigheid. De zwarte theoloog moet daarom een theologisch raam zien te vinden om de wil en de liefde van God te verstaan bulten de enge blanke instellingen om. De toe komst van de evangelisatie in Zuld- Afrika hangt daarom af van het vin den van een theologie die voortkomt uit de ervaring van de zwarten". ROME (KNA) Volgens de per soonlijke vertegenwoordiger van president Carter bij het Vaticaan, David Walters, kan het Vaticaan veel meer doen dan de Verenigde Staten voor het oplossen van inter nationale conflicten. Walters noem de, volgens Radio Vaticana, als voorbeeld het Nabije Oosten, waar het Vaticaan de mogelijkheid zou hebben de strijdende partijen tot elkaar te brengen. Volgens hem ls ook de samenwerking tussen het Vaticaan en de V8 bij het oplossen van Afrikaanse problemen zeer nut tig gebleken. Kardinaal Pellegrino (74) is om ge zondheidsredenen afgetreden als aartsbisschop van Turijn. Hij stond bekend als waarschijnlijk de meest progressieve van de Italiaanse bis schoppen. SAGED (AFP) De Amerikaanse archeologen hebben in het noorden van Israël, in Wadi Goush Halav, de resten ontdekt van een synagoge uit de Romeinse tijd. De synagoge had boven de ingang een fresco met een arend, die de ogen naar de grond gericht hield. Volgens de leider van de expeditie, prof. Eric Mayers, zou deze afbeelding een verkapte op roep tot verzet tegen de Romeinen hebben betekend. In de kelders van twee ontdekte villa's uit dezelfde tijd vonden de Amerikanen twintig kruiken, die nog gevuld waren met graan. TEL AVTV De jaarlijkse pel grimstocht naar de grot van de profeet Elia op de berg Karmel is afgelast omdat er op deze voor de Joden heilige plaats te veel vuil ligt. Op de Karmel vond, nu bijna drieduizend Jaar geleden, het Gods oordeel plaats tussen Ella en de profe ten van Ba&l en Astarte. De pelgrimstocht zou zondag ge houden worden. Assen P. A. Meyer Onze adrèssen: AMSTERDAM: Postbus 659 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 946 WestblaaK 9 Rotterdam Tel 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwoto Tel 05200-17030 DEN HAAG (ANP) Bij de hervorm den in Zuid- en Noord-Holland bestaat ongerustheid over de Invloed, die het ministerie van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk zou willen krij gen op het kerkelijk Jeugdwerk. Over het onderzoek naar het kerkelijk Jeugd werk (landelijk en provinciaal), dat de Neder landse organisaUe kring namens CRM ver richt. schrijft de provinciale hervormde jeug draad Zuid-Holland in haar gisteren versche nen werkverslag 1974-1976. dat deze op zich zelf goede zaak het gevaar Inhoudt, dat de overheid steeds meer van bovenaf gaat rege len en de gesubsidieerden «lechts als uitvoe renden van een overheidsbeleid worden ge ilen Met het aanvaarden van subsidies maakt men zich erg afhankelijk. Eigen identi teit en zelfstandigheid dreigen verloren te gaan. aldus de jeugdraad. Ook de provinciale commissie voor de her- ovrmde jeugdvormlng in Noord-Holland (PCJ) toont zich ln een jubileumuitgave ter gelegenheid van hgaar twaalf en een halfjarig bestaan ongerust over de toenemende in vloed van de overheid. Jeugdorganisaties, zo zegt het Noordhollandse verslag, worden be oordeeld naar de mate, waarin zij beantwoor den aan het behoeftenpatroon. dat plaatse lijk bestaat Organisatorisch denkt men dan aan een regionaal tussennlveau. dat als infra structuur voor een provinciale jeugdwerk- functionaris moet dienen. Hoewel bleek, dat het Noordhollandse organi satiemodel wel beantwoordde aan de ideeën van de onderzoekers, was men teleurgesteld door het belang, dat gehecht werd aan de lokale behoeftepatronen, waardoor „vertros sing" van het werk wordt gevreesd. Daarbij komt dan, aldus het verslag, dat deze her structurering neerkomt op een herverdeling van een gelijkblijvend subsidiebudget en fei telijk als instrument van beleidsbeheersing moet dienen. Tegelijkertijd wordt van elke gemeente en educatief plan geëist, zonder dat mankracht en deskundigheid wordt gegaran deerd. De gemeenteraad zou zo n educatief plan moeten beoordelen. De PCJ-Noord-Holland constateert in haar verslag verder, dat de politiek gerichten en maatschappelijk geëngageerden onder de Jongeren van rond 1970 geruisloos uit de kerken zijn verdwenen. De kerkelijk georiën- teerden zijn te vinden in jeugddienstcommis sies en kerkeraden. waar „liturgisch narcis me" een gevaar is. Algemeen christelijk gelo vige jongeren zitten in Youth of Christ, zang koren. Taizé-groepen, Jesus people en toch ook weer binnen de kerken. Weer anderen zoeken buiten kerk er. christendom naar mys tiek en bewustzijnsverruiming. De groep on verschilligen is als altijd groot. Verder valt een politisering naar links op te merken en Nog een laat tribuut aan de Ronde v^. Frankrijk. In een oude aantekening^,, las ik wat Piet Liebrechts, indertijd soigneur van de Nederlandse wielerploeg tijdens de Ronde van dev* Toekomst, van de jongens zei: Je kuPC heel veel tegen ze zeggen in dat half C uur dat ze voor de start naakt voor op de masseertafel liggen. Ze kunneLi dan echter ook vee! tegen jou zeggeir en het is gek, maar iemand die geen kleren aan heeft, praat eerlijker. St( oprechter dan normaal. Ik weet nietgtl het zo is. heb daar ook te weinig ure ervaring voor, maar 't intrigeert me q wel. Zouden kleren dan zoveel doenfid Kleren maken de man. zeggen we. maar blijkbaar maken ze een ander&g man van je dan je eigenlijk bent. DaUj ook wel te controleren. In je oude plunje een bezoek brengen aan een eerste klas-zaak geeft andere reactief bij het personeel dan dat je er goed wel uitgedost binnenstapt. Een paraplu of een wandelstok doet ai wonderen van wellevendheid. Maar fft Piet Liebrechts ziet de jongens naakt- voor zich. Er valt geen indruk meer toll maken. Je bent zoals je bent. Er is EO niets aan gedaan om je een ander voorkomen te geven. Dat relativeert p. meteen onze kleding, 't Is meer dan r1 lijkt, 't Is ook te koop. 't Is nauwelijks van je zelf. Ook daarmee heb ik geervg] ervaring, maar ik vraag me dan af h<u 't op zo'n naakstrand is? Explosies vi. eerlijkheid? Kunnen wij dat aan? ZoC de eerlijkheid ook niet met mate ra' bedreven moeten worden? Ik zal hen c eens even eerlijk de waarheid zeggerfS voorspelt meestal niet veel goeds en geeft geen enkele garantie dal er !k objectieve informatie verschaft wor£t tijdens het te verwachten discours, d Misschien is het moeilijker om eerlij|d< te zijn in een passend colbert of een oc japon uit de P. C. Hooft. In ieder gevid( kan dat door vrijwel iedereen, wat di^t kleding betreft, dan geprobeerd worden. gp Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen: te Klooster-Ter Apel: Lingen, leraar godsdienst te SpijlP nisse; te Oldebroek: J. den DikkIN te Benthuizen GEREF. KERKEN (VRIJG.) fO Aangenomen naar Zuidwolde <DaS] M. A. de Niet, kand. te Groning- die bedankte voor Schiedam-Pern' Thomas Capuano r i Een 24-jarige Amerikaanse doops™ zinde ontwikkelingswerker, Thorf Capuano. is uit Brazilië uitgewezi 1 Vorige maand maakte hij zijn erpr ring met het Braziliaanse gevang niswezen wereldkundig. Half i*ll was hij „bij vergissing" op strip opgepakt samen met een Ameid kaanse priester. Enkele dagen latyk werden zij vrijgelaten en dienden ld een klacht over hun „beestachtig) behandeling in de gevangenis in ly de Braziliaanse minister van juSjt tie, die de betrokken politiemannL in hechtenis liet nemen. Het is ni{| bekend of de priester ook uitge*); zen wordt. Ulrich Duchrow Dr. Ulrich Duchrow, die sinds 19Cr de studieafdeling van de lutheiia: wereldfederatie in Genève gel^i heeft, wordt na augustus weer prefif kant in Baden (West-Duitsland). irr B be De stichting Gezamenlijke Missp publiciteit laat weten, dat de heera Simmers gevraagd is ten dieni' van de stichting speciale opdrair* ten te vervullen. Dit houdt in. dat t ontheven wordt van zijn taak $t hoofdredacteur van BijEEN. M J. Simmers st Kerk beschuldigt Bonn 't van nalatigheid ut FRANKFURT (ANP) - Veel te lalC te zwak en weinig overtuigend he2 ben het Westduitse ministerie vn buitenlandse zaken en de ambass» de in Buenos Aires gereageerd op r areestatie van de 30-jarige Westdu[ se sociologe Elisabeth K&semarf dochter van de bekende theoloL prof. Ernst Kësemann uit TübingdS Pas toen de dood van Elisabeth vaststond, werd er op buitenland moord op de sociologe. anderzijds een toenemend conservatisme. De Zuidhollandse hervormde Jeugdraad be antwoordt de vraag: kerkelijk jeugdwerk, is dat er nog? bevestigend. „Je moet er soms wel naar zoeken." Zij, die daaraan leiding geven, moeten „creatief en vindingrijk" zijn. In het jeugdwerk houdt men zich bezig met jonge renpastoraat en -diakonaat. kerkdiensten met kinderen en Jongeren, soos- en clubwerk en katechese. Er ls geregeld een gelovige inzet van tal van mensen. Wel blijken relatief veel ambtsdragers, zoals Jeugd-ouderllngen en -diakenen, afgeknapt door het ontbreken van pastorale begeleiding of door onbegrip voor zaken, die door hen in de kerkeraad worden aangedragen De pro vinciale jeugdraad zoekt ln nauwe samenwer king met de landelijke hervormde jeugdraad naar nieuwe wijzen van jongerenpastoraat en ambtsuitoefening. zaken een aparte bijeenkomst au* haar geval gewijd. Het diakonar bureau van de Westduitse evange* sche kerk. dat deze feiten put7 ceert, vraagt zich af of ambtenari^ zich door nalatigheid niet med" schuldig hebben gemaakt aan m Volgens het bureau leverde het v£ zoek om inlichtingen en hulp, het met de ouders deed aan buitiP landse zaken, toen ze van de arresF tie hoorden, weinig of niets op. Eet5 werd gezegd dat Elisabeth bij f* ambassade onbekend was, hoew zij al acht jaar in Argentinië woonïj en werkte en bij de ambassade eP pas had aangevraagd. Met de naa van de Franse firma, waar mevrotf" Kftsemann werkte, zei de ambasi de niets te kunnen doen. Met aanwijzing dat Elisabeth gevang** zat in „Campo Palermo" werd o(< niets gedaan, ofschoon minstens f*1 geruchte bekend was dat de kazerfo aldaar als foltcrcentrura werd bruikt. Er zijn gegeven» aldus rts diakonaal bureau dat Elisabe Kasemann er gevangen heeft ge»( ten en gefolterd werd. re Een vertrouwelijke aanwijzing. d de vrouw eventueel tegen een 1<L prijs zou worden vrijgelaten, we»! pas 12 dagen later aan de oudtf) doorgegeven, toen Elisabeth al vir' moord was. rt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2