Orgelcommissie bespaart hervormden veel geld Uit brieven van lezers Kerkelijke werkgroep: we zijn er niet als alle Surinamers goed zitten Laatste Hongaarse priester in vrijheid UIT DE KERKBLADEN Natuurlijk mogen we ons ontspannen VANDAAG Verklaring p van veertig psalmen Baptisten willen opheldering van Billy Graham MAANDAG 11 JUU 1977 KERK Trouw/Kwartet DEN HAAG De hervormde landelijke orgelcommissie stelt in haar pas verschenen verslag over 1976 met voldoening vast dat haar optreden de hervormden veel geld heelt bespaard: in verscheidene gevallen waren haar adviezen ,4n hoge mate kos tenbesparend." Om het verslag van de commissie letterlijk te citeren: ..Wij hebben de indruk dat het werk toeneemt en dat steeds meer gemeenten de hulp en bijstand van de commissie inroepen. BIJ het treffen van orgelvoorzienin gen zijn doorgaans belangrijke fi nanciële bedragen in het geding. On deugdelijke overeenkomsten en mis koop zijn dan extra funest. De com missie blijft waarschuwen tegen on verantwoorde. onafhankelijk van haar genomen, transacties Zij kan met voldoening vaststellen, dat de advisering van de gemeenten In een aantal gevallen In hoge mate kosten besparend Is geweest" De commissie merkt ook op: ..Waar werk. als nu door de gecommitteerde verricht wegvalt, zullen aanzienlijke sommen voor orgelvoorzieningen door kerkvoogdijen onnodig en on verantwoord uitgegeven worden. Wij hopen, dat dit door de bevoegde ker kelijke instanties zal worden inge- xlen. In het hier geschetste verband dient ook de herhaalde waarschu wing gezien te worden die van de commissie uitging naar aanleiding van de particulier opgezette zoge naamde „Orgelwacht Nederland". Evenals de waarschuwing (samen met de Bouw- en Restauratleeom- mlssle) voor een bepaald kerkbouw- De commissie doet mededeling van de bemoeienis met de in 1976 gereed gekomen restauratie van 20 kerkor gels. waarbij 1 van een lutherse ge meente (23 in 1975). Vorig Jaar wer den er voorts 8 hersteld, waarbij 1 tevens werd uitgebreid (9 in 1975), en werd de bouw van 6 (5 in 1975) nieu we orgels voltooid. projekt met bij te leveren elektro nisch orgel." De commissie staat ook verdere „oe- cumenlserlng" voor. Zij zegt hier over. „Vanuit de Vereniging van Or gelbouwers in Nederland werd con tact gezocht met de orgeladviesin stanties van de verschillende ker ken. Er is inderdaad reden om regel matig overleg te voeren. De verschil len in de onderscheiden kerken ten aanzien van het orgelbeleld (aanpak, regelingen, uitvoering) zijn niet ge ring. Raakpunten en overeenkom sten dienen echter ook onderkend te worden zoals handhaving (c.q. op- Voornaamste ZOrg voering) van het niveau in de orgel- bouw, bescherming van wederzijdse belangen (orgelbouwer-gemeente), opkomen voor deskundigheid bij be geleiding etc- Wij menen, dat de lan delijke kerkelijke orgeladviescom missies hun werkwijze meer en beter op elkaar kunnen afstemmen. En in eigen huis blijft het nodig bij herha ling de plaatselijke gemeenten (kerkvoogden) te herinneren aan de in een generale regeling vervatte ver plichting om bij het voornemen tot het aankopen, bouwen, verbouwen, vergroten, restaureren of afbreken van een orgel zich in verbinding te stellen met de orgelcommissie, Laan Copes van Cattenburch 69, Den Haag." Tevens werden voor 48 (23 in 1975) orgels restauratie-opdrachten ver leend; werd besloten tot de bouw van 9 (8 In 1975) nieuwe orgels, waar bij 1 hervormd gereformeerd, en werd de opdracht tot herstel gege ven voor 6 (5 in 1975) orgels. Voorts werden 66 (48 in 1975) voorlopige rapporten uitgebracht. Als haar voornaamste zorg noemt de commissie de voortzetting van het werk van haar gecommitteerde, de heer W. Hülsmann, die in de zomer de pensioengerechtigde leeftijd be reikte, maar zijn werk ln leder geval tot eind 1977 wil voortzetten. HIJ is, als deskundige gemachtigde van de commissie, full-time beschik baar voor het begeleiden van projec ten, voor het contact met kerkvoog den en anderen, voor de relaties met de plaatselijke gemeente. Daarnaast kan de commissie voorts van geval tot geval beschikken over de dien sten van 3 free-lance adviseurs. Onze Or^an;&l- blacf olie Wo<^lvan insVromm^ •Vtf benard Korte dutdeijk geschreven, ketst aan één kant getypte, bneven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hootdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam 6>i pubWialie wordt de naam van de schnjver vermeld Werkloosheid (4) Iedere keer als Ik weer de meest onzinnige en soms zelfs onmenselij ke oplossingen voor het werkloosheidsprobleem tegen kom. dringt zich de volgende vraag aan mij op: wanneer zal men inzien en accepteren dat de huidige werkloos heidscijfers niet te wijten zijn aan luie werknemers of slechte regerin gen. maar dat dit een structurele zaak is. En, als we zover zijn, zullen we ons dan ook eens eindelijk gaan bezighouden met de vraag wat al die werklozen moeten doen en hoe ze te begeleiden? Werkloos zijn valt niet mee. zeker niet als Je door allerlei mensen die het zoveel beter weten, onder druk wordt gezet en als een parasiet van de maatschappij wordt gezien. Haarlem Betsy Te West-vd Orift Predikant/Communist Het is aan gerede twijfel onderhevig of het Juist is dat de Evangelische kerk verbiedt dat een predikant lid van DKP (Duitse Communistische Partij) is. Als het aanvaardbaar is dat een predikant lid is van een liberale partij of een socialistische partij moet het m l. ook aanvaard baar zijn dat een predikant lid is van een communistische partij. Er zijn nl. m.l. geen principiële verschillen tussen, maar alleen praktische. Lood om oud ijzer. Ik ben er princi pieel op tegen dat een predikant lid is van één van die partijen. groepen en kringen worden deze publikatles genegeerd. Bijna elke predikant doet alsof er op het ge bied van historisch-wetenschappe- lijk bijbelonderzoek nooit iets aan de hand Is geweest. En als zij er voor zich zelf wel kennis van hebben ge nomen. lijkt het alsof zij de vóórvra- gen: hoe, in welke tijd en onder welke (politieke) omstandigheden de bijbelboeken zijn ontstaan, en ook de vraag b.v. naar het auteur schap, voor de gemeente niet van belang vinden. Heerde A. de Jong Voorburg J. Keijxer Labuschagne (5) De uitvoerige recensie van prof. Kuitert over het boek van prof. La buschagne „Wat zegt de bijbel ln Oods naam?" zou de Indruk kunnen wekken dat nu voor het eerst een boek Is verschenen van Iemand die de moed had de bijbel te benaderen met de resultaten van het hlsto- risch-wetenschappelljk onderzoek. Toch hebben onder anderen gods diensthistorici als Bemhard W. An derson („De wereld van het Oude Testament") en ln ons land prof. L. Orollenberg („Nieuwe kijk op het oude boek" en andere publlkaties van zijn hand) al Jaren eerder de tekstuitleg toegepast vanuit dezelf de gezichtshoek Misschien was hun woordkeus gematigder, minder fel rukkend aan tradionele zekerheden dan van prof. L, maar ook zij bena drukten m.L onweerlegbaar dat de bijbelboeken „literaire produkten waren van een historisch gepaalde tijd, maar daarom niet minder waar devol." En gaat ook prof. Kuiterts eigen dissertatie over het antromor- ftsch spreken van de bijbel over Ood al niet ln dezelfde richting? Het is waar: tn de meeste kerken en ln nog sterkere mate in godsdienstige Labuschagne (6) Labuschagne schrijft ergens: „Het zou rampzalig zijn bij voorbaat de bijbelwetenschappen de schuld van de huidige crisis (bedoeld wordt de geloofscrlsis-A.S.) te geven en te trachten een aangevochten bijbel- geloof overeind te houden door de resultaten van de bijbelwetenschap in een kwaad licht te stellen". 1-Moeten de mensen die, uitgaande van andere vooronderstellingen, voor de traditionele bijbelopvatting kiezen wel ln een kwaad Ucht wor den gesteld door ze voor kwalzalvers uit te maken? 2-Stelt menig modern theoloog de bijbelwetenschappen niet in een kwaad Ucht door de resultaten er van b.v. van een verantwoorde exegese eenvoudigweg te negeren? 3-Zou het niet vermakeUJk zijn als gewone gemeenteleden de publlka- ties van moderne schriftgeleerden eens even „kritisch" gingen analyse ren zoals deze geleerden dat soms doen met de geschriften der bljbel- schrljvers? B.v zo: „Water Ls ln ons land altijd kouder dan lucht" (eerste zin van Kuiterts artikel). Conclusie: de kennis van de natuur staat ln het jaar 1977 nog op een zeer laag peil. 4-Het ls belangrijk dat gewone bij- beUezers te weten komen wat de zgn. bijbelwetenschappen wel en wat ze niet voorsteUen. zodat ze met die kennis hun voordeel kunnen doen. Maar laten die wetenschap pers dan uit hun Ivoren torens afda len. hun argumenten, hypotheken en gissingen ter toetsing meenemen en hun arrogantie, voor zover aan wezig, thuislaten. Labuschagne (slot) Dhr. Lagendijk schrijft (Tr. 6/7) „De eenvoudige gelovige heeft immers geen gebruiksaanwijzing nodig. De HeUige Geest geeft hem inzicht". Wat moet ik me daarbij voorsteUen? Hij bedoelt toch niet, dat vertaling, prediking, catechese, bestudering van commentaren gemist kunnen worden? Fungeren deze zaken niet als gebruiksaanwijzingen en dienen ze niet als voertuigen van de geest en rijping van inzicht? (Denk aan FUipus de kamerling). Het komt de eenvoudige blJbeUezer echt niet aanwaaien. Zijn mening zal meer stoelen op lectuur en leermeesters, waartoe hij zich aangetrokken voelt, dan op het bijbeUezen sec. Dat is de praktijk. Als Labuschagne zijn ver worven inzichten ten dienste van anderen stelt, waarom de aangereik te sleutel gestempeld als weten schapsopvatting als heer-gestalte? Ook deze schrijver vraagt zich ln ernst af, wat heeft Ood gezegd en nog te zeggen! Daarmee dient hij de zoekende (on)gelovige. DEN HAAG In een brief aan de bijzondere commissie van de Tweede Kamer voor de migratie en begeleiding van Surinamers en Antillianen pleit de werkgroep „Samenleven met Surina mers" van de raad van kerken in ons land ervoor „dat door uw commissie gestimuleerd zal worden, dat een grondige bezinning in breder dan ambtelijke kring tot stand gebracht zal worden. Bij een dergelijk beraad zouden vertegenwoordigers van de Surinaamse gemeenschap in ons land nadrukkelijk betrokken moeten worden. Vanuit deze bezinning zou gekomen moeten worden tot de vaststelling van een beleid, waarin andere uit gangspunten dan in de huidige nota zullen prevaleren." Aanleiding tot het sturen van deze brief vormde de nota „Positie van migranten uit Suriname in Neder land en het beleid op middellange termijn", welke dit voorjaar door mi nister Van Doom van CRM aan de Tweede Kamer ls aangeboden. De Interkerkelijke reactie ls geza menlijk door de dagelijkse besturen van de sectie Dienst en van de sectie voor Sociale vragen van de raad van kerken opgesteld. namelijk een proces van integratie voor te staan, dat zo dicht in de buurt van assimilatie komt, dat het verschil vrijwel wegvalt en hooguit van temporele aard is. WIJ menen dat hiermee geen recht wordt ge daan aan de Surinaamse gemeen schap in ons land. Het is een simpllfi- cering van de vragen die aan de orde zijn", aldus de werkgroep. Bedenkingen Waardering De interkerkelijke werkgroep, gerug- gesteund door de belde sectiebestu- ren. heeft er waardering voor dat de regering ln de nota een poging heeft gedaan om te komen tot een beleid ten aanzien van de Surinaamse groe pering ln ons land, mede omdat nu helderheid is verschaft over wat de regering voor ogen staat. Voorschoten A. Schouten Maar „de nota geeft de indruk voor- Als bedenkingen voeren werkgroep en sectiebesturen onder meer aan, dat de regeringsnota de Surinamers in ons land overwegend ziet als een optelsom van enkelingen en goed deels voorbij gaat aan het feit dat zij bij alle tegenstellingen een gemeen schap vormen, dat het derde deel van een volk ln ons land verblijft. Voorts dat ten onrechte in de nota de indruk wordt gewekt dat de proble men zullen zijn opgelost als Iedere Surinamer een huis. werk en een school voor zijn kinderen heeft ge vonden, dat „dus" het overgrote deel van de Surinamers hier, volgens de nota, al „geruisloos zou zijn opgeno men ln onze samenleving". Ook wordt betreurd, dat in de rege ringsnota ieder begrip ervoor ont breekt, dat door de aanwezigheid van de Surinamers in ons land met hun vertegenwoordigers van de gro te godsdiensten en culturen van de wereld, zoals hindoeïsme en islam, de ingrijpende veranderingen van het karakter van onze samenleving worden onderstreept. In de nota wordt geen poging gedaan deze nieu we gegevens structureel tot hun recht te doen komen. BOEDAPEST De laatste priester, die in Hongarije gevangen zat, is enkele dagen geleden vroegtijdig ontslagen. Het is de 66-jarige piaris- tenpater Oedoen Lenard, die in to taal 16 jaar in de gevangenis heeft doorgebracht. Lenard werd voor het eerst gearres teerd in 1948 toen hij sekretaris was van de Katholieke actie. Een tweede maal werd hij gearresteerd ln 1961 en een derde maal drie jaar later wegens illegale religieuze aktivitei- ten. Lenards straf zou volgend jaar aflopen. Hij kan nu weer ingezet worden voor het werk van zijn con gregatie. Er bevinden zich geen r.k. priesters meer in de gevangenis in Hongarije. Ede A. Snoeijer Onze adressen: AMSTERDAM Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 946 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56 Zwolle Tel. 05200-17030 Labuschagne 07 De beoordeling van „Wat zegt de Bijbel in Oods naam?" in Trouw van 2 Juli roept wel enkele vragen op. Steeds meer krijgt men de indruk, dat vele schrijvers en critici uitgaan van de evolutiegedachte, dat het hogere zich uit het lagere heeft ont wikkeld. Zo zou dan de moderne mens geëvolueerd zijn uit de horde- mens. In plaats van wat de Bijbel ons zegt ln de naam van Ood, laat men de Bijbel buikspreken, wat zon der gebruiksaanwijzingen kun Je ei genlijk niets met de Bijbel begin nen". aldus Prof. Kuitert in deze boekbeoordeling. Wie echter de Hei lige Schrift onbevooroordeeld leest, ontkomt niet aan de indruk, dat de eerste mensen hoogbegaafd, zelf hy perintelligent, geweest moeten zijn. Hoe kan het ook anders, voortge bracht uit de handen van zijn Maker! Jammer dat vele theologen geen kennis willen nemen van de tiental len natuurwetenschappelijke wer ken. die uitgaan van de scheppings gedachte. Ik kan u verzekeren, dat dit ongetwijfeld de bijbelweten schap ten goede zou komen. Boven dien zal het ons bewaren voor de onschriftuurlijke Idee, dat wij de Bijbel wel eens zullen verklaren of uitleggen. Vlaaitfingea J. C. v. Veelen In het (hervormde) Gereformeerd Weekblad beantwoordt de Veenen- daalse dominee A Vroegindewelj de brief van een moeder, die zich be zorgd afvraagt hoe haar kinderen, die dit Jaar niet meer met hun ou ders, maar alleen op vakantie gaan, zich ln den vreemde zullen gedra gen. Uit de opmerkingen van ds. Vroegindewelj het volgende: „Jong en oud willen we er op wijzen dat we ook ln de vakantletijd gebon den zijn aan de wetten en de inzet tingen des Heeren en dat ons leven ln geestelijk opzicht niet anders mag zijn dan ln de tijd dat we wer ken moeten en thuis zijn. Natuurlijk mogen we ons ontspannen, daar ls de vakantletijd voor En het drukke en gehaaste en Jachtige leven van deze tijd doet ons Inderdaad deze rust meer nodig hebben dan vroe ger Maar overigens dienen we reke ning te houden met de Heere en Zijn Woord. En dat is niet dat we ln de vakantletijd ln het buitenland naar de kerk gaan. Er ls immers nog veel meer En de zondag ls een afgezon derde dag, maar eigenlijk moeten alle andere dagen ook zondagen zijn, waarop we rusten van de zonde We hopen dan ook van harte dat niemand onder onze lezers, de Jon geren en de ouderen niet zich hoe ven te schamen over de wijze waar op ze de vakantletijd van het Jaar 1977 hebben doorgebracht Dat nie mand ook vakantie gaat nemen van de dienst des Heeren. Want ln en bulten de vakantie blijft dit toch de' enige troost dat we de Heere mogen toebehoren en dat we weten dat HIJ voor ons zorgen zal voor tijd en eeuwigheid Wanneer we ln het bui tenland komen en de geweldige ber gen zien. kunnen we wel eens zo diep onder de indruk komen van de Hee re en Zijn werk ln de schepping, dat we uit moeten roepen: O Heere. hoe groot hoe heerlijk is Uw Naam op de ganse aarde! Wanneer we de groot heid Oods zien en de kleinheid van de mens. wanneer we de Schepper zien tegenover Wie wij nog veel min der zijn dan een druppel aan de emmer en dan een stofje aan de weegschaal, dan zullen we ook vra gen: Heere. wat wilt OU dat ik doen zal! Ook vele van onze lezers zullen Over op-vakantie-gaan gesproken en daarover wordt in deze rubriek door ds. A. Vroegindeweij gesproken), deze plaat van de Utrechtse tekenende theologant Bert Kuipers brengt een alles zins ordentelijke wijze van vakantie-houden in beeld. met vakantie gaan. We hopen van harte dat ze weer veilig en wel thuis mogen komen en dat de Heere hun uitgang en hun ingang raag bewa ren. En daarbij hopen we dat ze een ontdekkende en waarschuwende prediking mogen beluisteren die hen uitdrijft naar het Lam Oods. Wiens bloed reinigt van alle zonde. Wat is het groot en heerlijk om te ervaren dat de Heere aan ons denkt in onze nood en ons onderwijst en leert in de weg die we te gaan heb ben. ook in de vakantletijd." Aldus ds. Vroegindewelj. Onze Vader In het (r.k.) Tijdschrijft voor liturgie schrijft Ambroos Verheul o.s.b. een artikel onder de veelzeggende kop: „De slakkegang naar een gemeen schappelijk Onze Vader" Hij heeft het over de na twaalf Jaar Interker kelijk overleg tot stand gekomen gemeenschappelijke tekst van het Onze Vader, die verleden jaar gepu bliceerd ls. en hij besluit zijn bijdra ge met zes opmerkingen: 1. Voor de zoveelste maal is Vlaan deren buiten het beraad gehouden. 2. Ook de liturgische commissies zijn in de laatste fase niet meer bij het beraad betrokken geweest 3. WU beschikken nog steeds niet over een uniform Onze Vader voor (liturgische) diensten waar Neder landse en Vlaamse katholieken sa menkomen. Langs het Informatie bulletin van de Nederlandse Kerk provincie van 13 mei j.l. vernamen wij dat dit oecumenisch Onze Vader wordt opgenomen in het aanhangsel van het nieuwe Nederlandse altaar missaal, dat op 11 mei door de Ne derlandse Bisschoppenconferentie is goedgekeurd en aan Rome ter confirmatie is voorgelegd. Mijn vraag hierbij: het altaarmissaal ls toch voor de eucharistieviering? Zijn in Nederland oecumenische eu charistische diensten toegelaten? 4. Het zgn. „oecumenische" Onze Vader ls. op een paar hoofdletters na, letterlijk hetzelfde als het Onze Vader dat Grossouw in 1963 in de Volkskrant publiceerde. Met de be merkingen. die in de loop van deze 13 jaren door de commissies ad hoe en door de Belgische en Nederland se bisschoppen gemaakt zijn, is geen enkele rekening gehouden. 5. Wij moeten dus wel besluiten: „De nu aanbevolen tekst ls de vrucht van „een minimum van studie en een maximum aan procedurekwes ties". 6. Toch blijven wij hopen, dat er eens, zoals in het Duitse, Engelse en Franse taalgebied, een uniform offl- IN T QEDRANQ We volgen haar verder, die vtouvf J met haar twaalfjarige kwaal. Ze weet wat ze gaat doen. Ze heefta plan. Dat plan houdt rekening nu. haar toestand. Ze kan niet voor er* - man van Nazareth gaan staan, iet; Iemand zoals zij is niet acceptatxop Een ziekte die op een ernstige wij^t onrein maakt. Met zoiets kan Je voor een ander verschijnen. Maat heeft haar plan gemaakt. Ze heefr met zichzelf afgesproken. De enio£e mogelijkheid. Ik moet Hem van iar achteren aanraken. Al is het maadig de zoom van zijn kleed. Hij moet i geen last van hebben. ht< cieel Onze Vader komt voor Neder land en Vlaanderen, voor alle chris telijke kerken ln ons taalgebied. Wat er de laatste Jaren op dit vlak gebeurd is, ls meer dan bescha mend. Minder bidden In het (gereformeerde) Gereformeerd Weekblad schrijft prof. dr. J. Plomp: „Bij ons thuis werd driemaal 's daags „aan tafel" „gelezen" en gebe den. Over dat „lezen" van de Bijbel, zoals alle lezers van dit blad natuur lijk ineens begrepen hebben nu alleen dit: wij hebben er een machti ge hoeveelheid bijbelkennis aan overgehouden. Déóraan en aan de christelijke lagere school. Maar ik wilde het nu vooral hebben over het bidden, het bidden nu. Maar eerst weer iets persoonlijks uit het verleden. Niemand hoeft bang te zijn voor tè persoonlijke ontboeze mingen, want even algemeen (mis schien iets minder) als wat ik zoéven „onthulde" hetgeen dus eigenlijk helemaal geen onthulling was is het volgende. Toen wij trouwden, namen wij de gewoonte van thuis, van beide thui- zen, over. Ook wij baden (èn dank ten) dus driemaal per dag aan tafel en bovendien nog bij het opstaan en het naar bed gaan. Dat hebben wij tientallen jaren volgehouden, slechts omstandigheden van buiten verstoorden de regelmaat. Die regel maat kreeg ook wel te lijden van de ongeregelde schooltijden van de di verse kinderen, maar het „systeem" bleef toch onaangetast. Vele jaren. Wij hebben het pas een paar jaar geleden veranderd, op een wijze die ik niet in bijzonderheden zal schet sen. Een indicatie: een van tijd tot tijd bij ons logerend familielid maakte na elke maaltijd de gebrui kelijke rituele gebaren om, als het stil bleef, op te merken, o Ja, Jullie dAnken niet meer. Hetgeen wij dan steevast weerspraken. Wij hèdden al gedankt, gebeden èn gedankt, zei den wij dan. Ik meen te mogen zeggen: de door ons aangebrachte wijziging was wèl- overwogen. Wij hadden een vervlak kend tevéél geconstateerd en wilden daar iets aan doen. Meer niet. Soms, misschien moet ik zeggen: vaak gaat het anders. Dan wordt het vier- of zes- of achtmaal bidden per dag gereduceerd tot nul. Ik kan geen harten lezen. Maar in een aantal gevallen zal daar. vrees ik, wel een stuk secularisatie, afvalligheid of iets van die aard achter zitten." Tot zover prof. Plomp 't Mooiste is als Hij er niets van merkt. Hij is machtig genoeg. Dat® had ze wel begrepen uit de verhak rr die haar ter ore waren gekomen. I dan komt Markus weer met z'n „terstond." En terstond droogde ,j' bron van haar bloed op. Ze merkt' dat ze genegen is. Terstond! Zo mf* het bij Markus. De Heer is oppermachtig tegenover kwalen #®r, ziekten. Hij is de Heer van het 'Ie Koninkrijk. En „terstond" merktia' Jezus ook, dat er kracht van Heman uitgegaan is. Hij stelt een ogenschijnlijk dwaze vraag: Wie heeft m'n kleren aangeraakt? Noif11 dat moet je nodig vragen in zo'n gedrang! Dat vinden de discipeler tenminste ook. Maar de vrouw kofln bevend naar voren. Er is geen jes andere weg. Ze moet voor de dag »kJ komen. En dan valt ze voor Hem h neer. En het hele verhaal komt er* 1 De volle waarheid. Een harde, i ii donkere waarheid. Van die dokteiee en de armoede en de onreinheid. 1, Jezus is meer dan de Heer. Of: zo iro; Hij juist de Heer. Dat is zijn tnj „heerlijkheid" dat Hij haar prijst.rg Haar geloof heeft haar uiteindelijl geholpen. Er is geen magie bij Jezifti Je kunt Hem niet zomaar van 1 achteren aanraken. Oog in oog, drfS is zijn bedoeling. En: met woordei#ei Woorden van vrede. Zo eindigt hef Oa heen in vrede, 't Lijkt wel een kerkdienst, want dat zegt de 1 dominee ook. Zo zou een kerkdienf c ook moeten zijn. Oa heen ln vrede!«li Na h£t oog ln oog met deze van Goj gezonden man. Na de woordenwisseling, het gesprek. R „alle waarheid" en woorden van behoud. (Markus 5) Psalmen, deel II, door dr N.A. Uchelen. Uitgave Callenbach te kerk. 313 blz., 65,- (bij intekenin de gehele serie De Prediking van Oude Testament 58,50;. Verklaring van de psalmen 41-8< nauwe aansluiting aan het vo: deel. Acht bladzijden per psaln niet veel. Theologen moeten c verklaring dan ook vooral zien leerboek. De schrijver verw voortdurend naar andere literatvPi naar grammatica en woordenl ken. In kort bestek geeft hij Een voorbeeld: bij de duif in Ps^ 68:14, die al veel uitleggers vl raadsels geplaatst heeft, denkt aan „de rijkdom van de bult gescir derd met het beeld van een n edelmetalen bekleden trofee in" vorm van een duif". Hij wijst 1 gevonden duivebeeldjes, met brc en goud bekleed, die als wijn] schenk dienden voor heidense te1 pels en ook op duiven, die als on ment functioneerden van militir standaarden. !r l Bij zijn exegese geeft hij de trad£ ruim plaats, b.v. psalm 45: „Psrf1 45 is zonder twijfel een profaan bi* loftslied, maar het is niet duide!€ op welke historische gebeurteH deze psalm betrekking heeft Dankzij het ontbreken van dit a woord en aan de hand van een s|l gestief woordgebruik hebben syr goge en kerk de psalm anders lef lezen. Met een bijbelse vrijmoed1 heid, die voor beide typerend ia, k' dit koninklijke lied niet anders in verband worden gebracht met messias." enta; ve^j RALEIGH Het weekblad „Bil cal Recorder" van de zuidelijke b» tisten ln de Amerikaanse stt North Carolina wil opheldering o\ de financiën van Billy Graham. I kele weken geleden gaf de evani list in het dagblad „The Charlol Observer" toe dat hij ln zeven j| tijd een kapitaal van 23 miljoen <J lar heeft vergaard. „De geestellj bediening en de wereldwijde invld van Billy Graham Is beschadii door deze onthullingen, aldus I blad. Redacteur Marse Grant van „Bi cal Recorder" schrijft: „Velen 1 ons hebben deel aan de pijn want hebben Billy lang gesteund en h verdedigd toen anderen minder grip hadden voor zijn uitspraken handelingen." Hij zegt dat men z des te dieper geschokt voelt w neer een vriend een fout heeft gaan. Het zou helpen, zo meent schrijver, als de baptisten-evan list op een nationale persconferei opheldering zou geven: .Zolang1 niet is gebeurd zijn verdedigei uitspraken van zijn bondgeno ontoereikend."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2