Kraan wierp zijn net uit naar veie kanten Onbezorgd op vakantie. Wij helpen. ABN Bank i Kerken vinden nota over Surinamers te optimistisch Uit brieven van lezers Religieuzen willen meer kerkelijk werk Olympische kerk mag tot kantoor omgebouwd worden Lefèbvre mogelijk naar Mexico VANDAAG Voorbij'gangers 1 DONDERDAG 7 JULI 1977 KERK Trouw/Kwartet =PA( Van een onzer redacteuren ROTTERDAM ..Werp uw net uit aan de andere zijde en gij zult vangen.'' Als wij dr K. J. Kraan vragen, hoe hij zijn veelzijdige predikantenloopbaan onder één noemer zou kunnen vangen, komt hij na enig tasten met dit bijbelwoord. Kraan. jarenlang gereformeerd evangellsatiepredikant in Rotter dam. la onlangs 65 Jaar geworden en met emeritaat gegaan. Maar wie Kraan zegt. denkt ook aan de charts- maUsche beweging, waarvan hij een van de voormannen is. Die denkt ook aan De Havenloods, dat huis- aan-huls-blad in Rotterdam met een duidelijk evangelisch geïnspireerde opzet, waarin hij nog steeds schrijft. Maar dan is daar ook nog de Kraan, die het in de Jaren veertig nodig vond. zich grondig te verdiepen in het marxisme en daarop promoveer de Terwijl hij kort daarvoor door het hindoeisme heengekropen was Hij zegt ..Ik ben nu eenmaal altijd nieuwsgierig geweest, geïnteresseerd in ménsen." De droom van een blijvende vrede stortte in WIJ hielden allemaal reke ning met een rode invasie. In de oorlogstijd had Ik op Walcheren sterk ondervonden, dat wij gerefor meerden van het nationaal-socialis- me haast niets afwisten. Wij waren Ideologisch totaal niet toegerust voor een bezetting. Daarom ben ik toen gaan studeren op de vraag: wat drijft het communisme, wat kunnen wij ervan leren. Die kennismaking heeft mij erg teleurgesteld. Heel de vraag van de Innerlijke vervreem ding van de mens van zijn arbeid komt in het communisme niet aan de orde. Daar is het collectief eigen belang het een en het al." Engeland Colijn ..Ik ben in mijn jonge jaren wel beïn vloed door de parade der mannen broeders. hoor. Mijn vader Is zelfs nog een paar jaar particulier secreta ris van Colijn geweest. Zelf was ik erg gegrepen door Kuypers Stone- lezingen Maar toch heb ik altijd het idee gehad, dat wij gereformeerden veel meer mensen konden helpen, als wij bereid waren meer van ande ren te leren. Het idee van de kruis bestuiving. Daarom ging ik als stu dent ook in de NCSV, werd daar beinvloed door mannen als Rutgers en Visser 't Hooft." De jonge Kraan voelde veel voor de zending. Hij twijfelde lang of hij zen dingsarts of zendingspredikant zou worden. Als dominee in Grijpskerke (sinds 1939) zette hij zijn zendingsop leiding voort. Maar na de oorlog ble ken er veel meer zendelingen in Indië in leven te zijn gebleven dan men had durven hopen. Daarom nam hij in 1946 een beroep aan naar Almelo. ..Daar maakte ik de merkwaardige overgang mee naar de koude oorlog. Kraan's gevoel voor kruisbestuiving deed hem vervolgens de kans grij pen om als predikant voor de „ver strooide gereformeerden" naar Lon den te gaan, nieuwsgierig wat er in Engeland voor hem te leren viel. Daar leerde hij de ..dienst der gene zing" kennen. In Glasgow kwam hij in aanraking met een predikant, die niet anders deed dan zieken bezoe ken en de handen opleggen. „Dat was voor mij toen zo vreemd, dat ik vroeg: helpt dat nou echt? Zijn ant woord was: ik zegen de mensen, dat is het beste wat er is. de rest is Gods zaak." Op dat gebied begon toen ook juist in Nederland wat door te breken. Hermann Zaiss maakte diepe in druk op Kraan. Nog meer het boek je. waarin J. L. Koole aandacht vroeg voor de tekenen aan het slot van Markus 16 (duivelen uitwerpen, met nieuwe tongen spreken, gene zing door handoplegging), tekenen die volgens Koole weer terug zouden keren in zendingssituaties. Kraan was inmiddels zelf terechtge- Dr. K. J. Kraan, die onlangs 65 jaar is geworden. komen in wat wel een zendingssitua tie mocht worden genoemd: evange lisatie-predikant in Rotterdam sinds 1956. Hij zocht contact met De Hezenberg, waar deze dingen leef- Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT De werkgroep van de raad van kerken, die zich bezighoudt met de Surinamers, vindt dat minister Van Doom de vragen die aan de orde zijn in zijn nota aan de Tweede Kamer simplificeert. De werkgroep „8amenleven met Surinamers" schrijft dit in een brief aan de bijzondere kamercommissie voor migratie en begeleiding van Surinamers en Antillianen. De werkgroep van de raad van ker ken vindt dat er een grondige bezin ning moet komen buiten ambtelijke kring samen met Surinamers en An tillianen. De werkgroep pleit voor een gesprek van afgevaardigden van de raad van kerken met de kamer commissie. onder meer over gezins- Van een onzer verslaggevers UTRECHT De religieuzen in Ne derland willen In de komende Jaren wat acUever worden In het gewone werk in de kerk. Zij zijn met name van plan vrijwilligers toe te rusten Dit is een van de resultaten van het halfjaarlijkse gesprek dat de bis schoppen hebben gehad met verte genwoordigers van de conferenties van religieuzen. Het gesprek was voorbereid door de religieuzen die niet priester zijn. na dat de vier organisaties van religieu zen in ons land eerst een bezinning hadden gehouden over het thema ..Einde van een conventionele pas toraal?" De religieuzen vinden dat zij „Helpend, luisterend en getui gend" moeten meewerken aan de opbouw van de kerk, op de eerste plaats als gewone gelovigen. De religieuzen willen toe rustin gs- curaussen gaan geven, meewerken in de volwassencatechese en -vor ming en speciale aandacht geven aan vergeten groepen, zoals buiten landse arbeiders en werkende jon geren. hereniging, discriminatie en werkge legenheid. De werkgroep heeft bezwaar tegen de bedoeling, die volgens haar uit de ministeriële nota spreekt, te mikken op assimilatie van de Surinamers, waarmee geen recht wordt gedaan aan de Surinaamse gemeenschap in ons land. De werkgroep wordt geleid door ds J. J. Legène van de evangeli sche broedergemeente. Optelsom Als bedenkingen voert de werkgroep onder meer aan. dat de regeringsno ta de Surinamers in ons land overwe gend ziet als een optelsom van enke lingen en goeddeels voorbijgaat aan het feit dat zij bij alle tegenstellin gen een gemeenschap vormen. Voorts dat ten onrechte in de nota de indruk wordt gewekt dat de proble men zullen zijn opgelost als iedere Surinamer een huis, werk en een school voor zijn kinderen heeft ge vonden, dat „dus" het overgrote deel van de Surinamers hier. volgens de nota. al ..geruisloos zou zijn opgeno men in onze samenleving". Ook wordt betreurd, dat in de rege ringsnota ieder begrip ervoor ont breekt, dat door de aanwezigheid van de Surinamers in ons land met hun vertegenwoordigers van de gro te godsdiensten en culturen van de wereld, zoals hindoeïsme en Islam, de ingrijpende veranderingen van het karakter van onze samenleving worden onderstreept. In de nota wordt geen poging gedaan deze nieu we gegevens structureel tot hun recht te doen komen. Dat de 8urinamers in meerderheid niet van plan zijn terug te keren naar Suriname komt volgens de werk groep niet voort uit voorkeur onder de Surinamers voor de Nederlandse samenleving, maar uit de onmoge lijkheid om terug te gaan. In haar mening dat de meeste Surinamers niets andrs willen dan opgaan in de Nederlandse samenleving maakt de regering haar wens kennelijk tot va der van de gedachte, meent de werk groep. Zij vindt dat de regering te optimistisch is over de terugloop van de werkloosheid onder de Surina mers en zij protesteert scherp tegen de „afbouw" van Surinaamse wel- zijnsstichtingen als uiteindelijk doel. Zij pleit er tegen dat het werk van deze stichtingen wordt overge heveld naar Nederlandse instel lingen. den. Ds W. A. Plug legde hem daar de handen op om hem te zegenen tot de „dienst der genezing". Kraan legt er de nadruk op. dat heel deze ont wikkeling zich bij hem dus binnen kerkelijk voordeed. „Van de pink stergemeenten wist ik toen niet meer dan b.v. van Jehovah's getui gen of Quakers." Geestesdoop In die tijd had je ook de opmerkelij ke figuur van Dinco Molenaar, gere formeerd predikant te Renswoude, die het land doorging en overal zijn collega's opzocht met de vraag: ben je vervuld met de Heilige Geest? Hem ging het niet zozeer om de charistma (de Geestesgaven), alswel om de ervaring met de Heilige Geest zelf. de Geestesdoop. Molenaar bracht in Utrecht een kring van pre dikanten bij elkaar. Daar ontmoette Kraan de Vuurgroep. In dij tijd on dervond hij ook persoonlijk de erva ring van de doop met de Heilige Geest. In 1964 startte Kraan in Rotterdam het pastoraal centrum Oase. Daar bij stond in het begin vooral de gedachte voor van een soort com- munautelt. een gemeenschapshuis voor mensen, die anders meest als eenlingen op kamer moesten wonen. Bewust werd er daarbij naar ge streefd. er een plaats van aanbid ding van te maken met regelmatige getijdediensten. Geleidelijk aan is in het werk van Oase het accent vooral komen te liggen op de dienst van bevrjding en genezing, waarin de handoplegging een bijzondere plaats Inneemt. Exorcisme Oase is vooral in het nieuws geko men door het exorcisme (het uitdrij ven van demonen), dat er bedreven wordt. Kraan: „Die publiciteit heeft ook wel zijn goede kanten gehad, want daardoor zijn heel veel mensen bij ons gekomen, die wij hebben kunnen helpen. Maar het beeld ls zo wel wat scheef getrokken. Het exor cisme gaat over mensen, wier hele persoon door een ander bezet zijn. Maar in de dienst der bevrijding hebben wij veel meer te maken met gedeeltelijk-gebondenen." De laatste tijd krijgt vooral de „ge nezing der herinneringen" sterk de nadruk, actueel voor de nazorg van gijzelaars en ook nu er nog steeds gevallen van concentratiesyndroom aan de dag treden. Kraan gelooft, dat de kerk hier een speciale, eigen therapie kan bieden. En dit kan vol gens hem gedaan worden door elke predikant, eventueel met handop legging en zegening in tegenstel ling tot het exorcisme, waarmee men zonder kennis van zaken grote brokken kan maken. Aan het eind van het gesprek blij ken wij nog maar weinig gepraat te hebben over zijn evangelisatie-werk. Hoe hij met name ook via De Haven loods bij ledereen ln huls kwam en verbindingen probeerde te leggen tussen het evangelie en de dingen van de dag. Hij is bijzonder blij. dat zijn werk na zijn emeritaat kan wor den voortgezet en er uit het land geld op tafel ls gekomen, zodat een opvolger kan worden aangetrokken. Toekomst „Ik heb geprobeerd de dingen aan te voelen, zoals ze vanuit de toekomst op ons afkomen. Wij moeten uit zijn op een overvloediger gerechtigheid. Dan k&n, door een overvloediger le ven uit de Heilige Geest. Ik zeg het wel eens zo: wij zijn omgeven door hoogspanningsdraden. Gods toe komst is een krachtcentrale, naar deze wereld onderweg. De volle krachten van Gods rijk zijn al aan wezig. Maar hoe krijgen wij daar aansluiting op?" Van de charismatische vernieuwing verwacht hij veel, maar dan in klei ne gemeenschappen, basisgroepen die zich openstellen voor een sterke werking van de Geest en die vorm willen geven aan die overvloediger gerechtigheid. Vanuit deze gedachte het denken vanuit Gods toekomst heelt hij ook zijn laatste boekje geschreven („Heiliging, het hart van het heil.' uitgave Kok. Kampen). „Wij willen maar bij de theologie van het kruis blijven en komen er niet toe aan de theologie van de glorie. Daar zijn we doodsbenauwd voor. We blijven ln ons geloof te veel bij Goede Vrijdag staan en komen te weinig bij Pasen en Pinksteren. Die zijn ln onze gedachten te veel uitvloeisels van het kruisl ln plaats van nieuwe hellsfelten. Doordat wij dat te weinig beseffen, leven wij in onnodige armoede." Verzoening Denken vanuit Gods toekomst, dat zou volgens Kraan ook de Impasse kunnen doorbreken, waarin de dis cussie over de verzoening terecht is gekomen. Die hele discussie de vragen van Wiersinga en de ant woorden die hij kreeg is volgens hem daarom zo onbevredigend ge bleven, omdat zij helemaal binnen de theologie van het kruis is geble ven. Daardoor zijn de wezenlijke vragen naar zijn gevoel nog niet aan de orde gekomen. Kraan: „De Heer komt als de Zoon des mensen met heel zijn volbrachte heilswerk vanuit zijn toekomst op ons toe. om ons te vervullen en te zegenen." MOSKOU De kerk die de Rus sen ln Moskou bezig zijn te bouwen in verband met de olympische spe len van 1980 kan volgens de architec ten daarna makkelijk verbouwd worden tot kantoor. MADRID De Spaanse bis schoppen kunnen binnenkort over honderden extra priesters beschik ken. die vrij komen, nu de Nationale beweging, de partij van Franco, door de nieuwe regering is opgeheven. Deze partij had enkele honderden, meest oudere, priesters ln dienst als aalmoezenier. Ook de geestelijke raadslieden van de vakbeweging ko men binnenkort vrij voor parochie werk. BOEKAREST In de laatste drie maanden van 1976 werden in de orthodoxe kerk van Roemenië in to taal 241 nieuwe priesters gewijd. De kerk is met haar 14 miljoen leden de op een na grootste orthodoxe kerk. In Boekarest studeren 500 studenten theologie en aan het theologisch in stituut in Slbiu waren vorig jaar 892 studenten ingeschreven. JOHANNESBURG - The Voice, het oecumenisch tijdschrift voor zwarten in Zuld-Afrika, dat uitgege ven wordt door de raad van kerken. Kort» du*»** g»*tw»v*n Msi gestuurd naar Secretans pwWAahe wordt de naam van de aan eén kant getypte, boeven kunnen worden - Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. B* E.o. Hoewel het blijkt dat de heer Klei Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 940 Westbtaak 9 Rotterdam Tel. 010-115500 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22 Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN Postbus 3 Melkmarkt 56. ZwoHe Tel 05200-17030 bijzondere waardering voor het uit muntende orgelspel van Feike Asma heeft, doet zijn bewering dat de E.O duidelijk mikt op een breed publiek, wel een beetje vreemd aan. Ik neem aan dat de E.O. dankbaar is als er veel mensen kijken en luiste ren naar de uitzendingen. Waar de E.O. echter op mikt, wat haar roe ping is. dat is ten eerste „getuigen van het evangelie van Jezus Chris tus." en ik denk dat het merendeel van de zangers, organisten en ande re medewerkers, dit „getuigend" zingen en spelen bedoelen. Mikken op een breed publiek? Qod verhoede het voor de E.O.! Lage Zwaluw* W. Bos Algerijns gas Het plan van de Gasunie, een ont vangststation op de Maasvlakte voor Algerijns aardgas in te richten, gaat in tegen elke economische or dening. In de buurt van Rotterdam is de ruimte beperkt, terwijl de Eem&haven letterlijk en figuurlijk met open armen klaar staat. Vrendam J. Nauta U kunt niet alleen een prettige vakantie boeken bij de ABN, maar u kunt zich er ook goed verzekeren met een ABN Reisverzekering. Dan kunt u rustig op vakantie gaan, zonder zorgen over wat er allemaal op reis kan gebeuren. Er zijn drie combinaties van verzekeringen met dagpremies van f 1,-, f 1,50 en f 2,- per persoon. En tegen een geringe premietoeslag kunt u een aantal extra's meeverzekeren, zoals verlies van geld en cheques, wintersportrisico's, gevolgen van pech aan auto of caravan, etc. Uiteraard kan de ABN u ook helpen met vreemd geld en reischeques. Als u vakantieplannen hebt, informeert u dan bij het ABN-kantoor bij u in de buurt. U kunt ook de coupon insturen, dan krijgt u informatie in de bus. Sruur mij meer informatie over: Reisverzekering en vreemd geld. ABN-reizen. (aankruisen wal verlangd wordt) Dhr./Mevr./Mej Adres: Woonplaats:Tel.: Heeft reeds een rekening bij de ABN:ja/neen. Zo ja, bij ABN-kantoor: In ongefrankeerde envelop zenden aan: Algemene Bank Nederland, Afd. O.D. 50, Antwoordnr. 1555, Amsterdam. is in beslag genomen omdat het „schadelijk" zou zijn „voor de veilig heid van de staat, het algemeen wel zijn, de vrede en de goede orde". The Voice wordt gemaakt door Revela tion Ntoula. MEXICO CITY OJPI) De Mexi caanse bisschoppen zullen de dissi dente aartsbisschop Lefèbvre mij den, wanneer hij volgende week naar hun land komt. Dit is bekend gemaakt door een woordvoerder van de Mexicaanse bisschoppen, die bericht had ontvangen dat Lefèbvre 11 juli zou komen. In Flavigny sur Ozerain in Frankrijk heeft Lefèbvre gezegd dat hij ex communicatie door Rome zou on dergaan als iets onwezenlijks. De dissidente geestelijke was in Flavig ny voor het in ontvangst nemen van de belofte door vijf nieuwe nonnen van de congregatie van de kleinze zusters van Sint Franciscus van As- sisi. voor wie hij een traditionele mis opdroeg. EN EEN NEUS vandaag donderdag 7 Juli 1977 §1 Goed. laat hij dan een armetierig indruk gemaakt hebben op die WQfl wapens betreft best voorziene re^ in het Tereblnthendal. toch had r kleine David een goede neus. To< ik eens, hoe lang al weer geleden tri Time-Square in New York stond Ja!) schreeuwden huizenhoge lett op een gevel mij toe: THE SMELhgj OF SUCCES. Ik weet niet meer v' het was. Misschien wel een film o»" zoiets. De geur van het succes. D>r. hebben ze ln die plaats toch altijc.fl veel om gegeven. Ik heb me eens y<x laten vertellen dat een 311 geavanceerde parfum-fabrikant i y Parijs een soort after-shave of body-llquor maakte met de QO vermelding „reukt naar de geur nieuw papieren geld". The smell f succes. De man dacht dat er voldoende stupide mannen wareiDl die zoiets zouden wensen te gebruiken. Ik weet ook al weer ni< of het doorgegaan is. Zal wel niet. David had een goede neus. Niet vltg; the smell of succes, maar voor deooi dingen waar het om gaat. Want hy0( laat zich door zijn broer Eliab nieu-, naar huis sturen. Die had wel gezegd, dat hij aanmatigend en ■|at onbetrouwbaar was. maar hij zei:iS. „Ik doe toch niets verkeerds! Het toch iets belangrijks!" Dat rook (^an knaap. Hier gebeurt iets. Daar h:*t c hij een neus voor. Misschien was ivai dan ook 't enige wat die reus »te vermoedde, toen hij zei: Ben ik ee hond? Nee. dat was hij niet. Maar David rook de dingen die belangr waren. En zo rook hij dat er meer aan de hand was dan een brok gevaar en dreiging. Ook redding voor de kudde en een rechtvaardi hoede. En dat gaf hem kracht. On zo te zeggen: een reuk ten eeuwigi leven. Iets met toekomst Hij was het dan ook die even later met hei hoofd van de reus wegliep en niet omgekeerd. Cru? Och wat, lees de krant maar. uwi 3 V< >PC iter aft op Beroepingswerk NED. HERV. KERK v8 Beroepen te Ried c.a. (toez.): K. £r" ter te Norg. Aangenomen naar Stellendam^*? Oorschot kand. te Capelle a d. IJ^ die bedankte voor Zegveld Wekerom. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Nijmegen. D. Vi kand. te Veenendaal. GEREF. GEM. Beroepen te Son en Breugel: van den Barn te Ochten. Dr. Van den Heuvel De secretaris-generaal van de K derlandse hervormde kerk. dr. van den Heuvel meent dat de Hrjj sen in de komende jaren wel C, zouden kunnen terugvallen in -1? ouderwetse religie. Hij vertelt10* aan pater A. van de Weijer, die&n gesprek met Van den Heuveljlij drukt in ..Heel de kerk" een ..cx^ mentisch werkboek", dat zojuis«e uitgegeven door Gooi en St (prijs 19.90). Het boek bevat iaj momentopname van het oeci nisch leven in ons land en een zicht op de kerk zoals deze zich komende jaren zou kunnen onttM kelen. In dit kader zet dr. Van Heuvel uiteen, dat hij behalve n genoemde schrikbeeld ook H droombeeld heeft: een zeer plurU- me kerk. waarin erg veel mogelijr* Een kerk die er is voor de menser niet andersom. Een kerk die ovj" bekend staat als de plaats waar kunt aanbellen in welke nood ook. Met een erg volks diakon; met mensen die als christen hert baar zijn desnoods met schil* aan de deur waar je terecht lr" als je een glas water wilt hebben, je wilt opbellen of als je auto' niet meer doet; waar je ook k"" aanbellen als je een avond erg zaam bent. Een volkse kerk. waa het getal mij niet interesseert. ,1. Kroniek De langzamerhand tot een jaarli; traditie wordende kroniek van en wee van Katholiek Nederli door Fieke en Ton Oostveen is uit. Deze uitgave van Gooi en StL. kost 29,90 en biedt voor dat geld -f' overzicht over de stagnatie die vA8 jaar over de hele Unie in rooms>0 thoUek Nederland is opgetreden/u beide schrijvers stellen in hun v<2 waoord vast dat de kroniek een, cune heeft, namelijk het wel en aan de 'basis' van de kerk. Met lacune valt het nogal mee. maar, echt gemis is, het ontbreken vaniei protestantse leven in dit boek. iswaar zijn Fieke en Ton nielje eenkennig, dat zij voorbijgaan nj oecumenische gebeurtenissen, &it wat er in ons land na de assemk in Nairobi is gebeurd, maar oo* samenwerkingsvormen tufe Rome en Reformatie worden .n compleet behandeld. ,g< a; st Limburg De nieuwe president van de Moi nen in ons land heet John Maf1* Limburg. Hij volgt Neil Kooyid op. die naar het hoofdkwartier0; het kerkgenootschap in Salt City is verhuisd. In ons land zijlij zendelingen werkzaam. Ons f.* telt 7500 mormomen. Limburg chemicus en afkomstig uit de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2