Lutheranen op bezoek bij hun arme zusje ambon o i Paus vraagt recht voor Brazilianen Uit brieven van lezers Maria-Ommegang in Bergen op Zoom JWÏfJL' Ewh In Chili kans op staatskerk Kenmerk over Columbia BEN VAN KAAM VANDAAG 3E i Voorbijgangers WOENSDAG 6 JULI 1977 KERK Trouw/Kwartet door Wonno Bleij Wie opstijgt van het vliegveld van Nairobi, laat meer dan Kenya alleen achter: hij verlaat het laatste restje kapitaal en zal zich definitief verlie zen in het ontwikkelingsgebied, arm en zwart, van Midden-Afrika. Tanza nia betekent misschien een plezieri ge fotosafari rond de Kilimanjaro, voor het dagelijks leven van miljoe nen zwarte Inwoners is het een strijd om het bestaan, op de rand van een levensminimum, aangeleund tegen het socialisme van vader Nyerere. de president die aller vertrouwen ge niet. O Westeuropeaan, vergeet uw Inkoopplannen, vergeet zelfs de an sichtkaarten. want ze zijn niet te koop. Ga meehangen met de men- sentros aan de Hongaarse dubbelge- lede stadsbus, met verpestend slecht afgestelde motor, zonder ruiten van wege hitte, stof en andere afbraak. Wat hier in leven blijft is zó sterk, dat het een „hitte des daags" door staan kan in alle denkbare beteke nissen waar wij. blanke rijkaards, geen vermoeden van hebben. Dat is Tanzania, en de Lutherse We reld Federatie streek er neer voor de grote Assemblee. De LWF kwam in Dar es Salaam vanwege de toenemende invloed van de kerken van de „derde wereld". De Lutherse kerk van Tanzania is de snelst groeiende ter wereld. Waar om? Niemand weet het. De eerbied waardige LWF. sedert 1947 een „zaak" van Zweden. Noren. Duitsers en Amerikanen, samen diakonaats- gelden poolend tot vandaag de dag een bedrag van 75 miljoen gulden per Jaar. is langzaam aan veroverd door de oude zendingsker ken. Het missiegebied is zelfstandig geworden. Er wordt niet meer geluis terd naar wat Berlijn. Basel of Wür- temberg. Ja zelfs Helsinki decrete ren. ..Self-reliance" is de kreet van de nieuwe kerken: geef ons geld, maar laat ons alsjeblieft zelf beslissen wat we er mee doen. Wij willen niet aan de leiband van Europse kerken en hun theologie lopen. WIJ theologise ren zelf. En zo ontmoetten wij de Afrikaanse theologie. De zwarte bisschop Manas Buthelezi klaagde aan het einde van de closing rally van de Assemblee; het is niet tot een echte confrontatie, gekomen tussen de Europese en de Afrikaanse theologie; Wel. zijn klacht was uit zijn mond niet terecht, want ook hem hadden twee weken de micro foons vrijelijk ter beschikking gestaan. De praeses van de lu therse synode In ons land, ds Wonno Blelj uit Amstelveen, woon de als afgevaardigde van zijn kerk de Zesde Assemblee van de Lu therse Wereldbond bij, die van 13 tot 25 juni in de hoofdstad van Tan zania, Dar es Salaam is gehouden. In bijgaande beschouwing geeft hij zijn Indruk weer van deze eerste lutherse wereldvergadering in de Derde Wereld. Bevrijding, nu Het feit was er niet minder om, maar begrijpelijk, want velen hadden niet direct In de gaten waar dat Afrikaan se in zit: toen ze het merkten, waren de twee weken om. Ze wisten toen, dat de woorden van een zwarte, Lu therse bisschop verrassend lijken op de woorden van een politiek leider: bevrijding, nu! Geen praatjes voor de vaak, geen „eens", ook geen aan geklede taal over „hoop", geen „mor gen"; vandaag moet het gebeuren, wie voorbij ziet aan het leed van nu. verdient de naam christen niet. Eu ropeanen brengen nog even een paar woorden over „eschatologie" op ta fel, maar zwijgen ten slotte als zij de feiten horen. Afrika is in nood. volk tegen volk, ras tegen ras, stam tegen stam, en de wereld staat er bij en kijkt er naar, doet weinig, want is zelf in nood. De Assemblee stond dus in het teken van de derde wereld, en meer speci aal Afrika. De vertegenwoordigers van een slordige 90 miljoen luthera nen over de hele wereld kozen dan ook een Inktzwarte, Tanzanlaanse bisschop als hun president voor ze ven jaar: Josua Klbira, een uiterst vriendelijke, conservatieve man. met zwakke gezondheid. Gevolg in de Nkruma hall: een overluid gejuich van honderden overschelle negerin- ne-sopranen. een wenende oude man die zegt: vanaf vandaag horen ook wij bij het mensdom. omstandigheden hebben christenen verschillende meningen over politie ke vragen. Echter, politiek en socia le systemen kunnen dermate geper verteerd worden en zódanige onder drukking brengen, dat het alles met de belijdenis te maken heeft wan neer men ze verwerpt en aan veran dering werkt. Wij doen een speciaal beroep op onze blanke lid-kerken ln Zuld-Afrika om te erkennen, dat de situatie in Zuld-Afrika een STATU CONFESSIONIS veroorzaakt. Dat betekent dat, op basis van het ge loof en vanwege het aan de dag brengen van de eenheid van de Kerk. kerken publiekelijk en onher roepelijk het bestaande Apartheid systeem moeten verwerpen." Apartheid is geen bijzaak meer. Apartheid is niet zomaar een manier van leven die óók kan. Het is geen zaak van „zus" of „zo". De kerk ls „in statu confesslonls" gebracht; nu apartheid MOET. zal de kerk, terwll- le van haar belijden NEEN moeten zeggen. De kerk mag dat niet eens niet willen! De terminologie van de Adiaphorlstische strijd (die in de 16e eeuw ging over de bijzaken van li turgische gebruiken) ls herleefd in de politiek van vandaag, nee, niet alleen ln de politiek, maar in het belijden. Vrouwen Wat was het thema van de Assem blee? „In Christus een nieuwe gemeenschap". Die gemeenschap duldt dan ook geen scheidingen en andere slimmigheden om aan de ge zamenlijkheid te ontkomen. Van daar dat niet alleen de derde wereld duidelijk vasthaak te aan de eerste, maar ook de vrouwen kwamen op zetten. Was de vorige Assemblee, ln Evian, vooral bepaald door de Jeugd, hier deed ln Dar es Salaam de vrouwenbeweging van zich spreken. Belijdenis Politiek betekent ln Afrika iets heel gewichtigs: een bijzondere Assem blee-uitspraak. die ik hierbij in ex- tenso weergeef: „Onder normale In 1975 hield het Uitvoerend Comité van de Lutherse wereldbond zijn vergadering in Amsterdam. Op de foto begroet de thans afgetreden president van de LWF. dr Mikko Juva uit Finland (rechts) de Bossche bisschop Bluyssen. De gastheer van de bijeenkomst, ds W. Bleij, slaat de ontmoeting goedkeurend gade. De overige illustraties bij dit artikel zijn afkomstig uit het voorberei dingsmateriaal voor de Assemblee. lljke, subtiele discriminatie van de vrouw in de kerk, heeft de Assem blee krachtig tegenstuur gegeven. Al was het wel lastig om te wennen aan de titel „chairperson" i.p.v. „chairman", en niet „mankind" te zeggen, maar „humankind". Israël Nyerere, vriendelijk gastheer op de openingszitting, hield het been stijf toen het er om ging de lutheranen uit Taiwan en Zuid-Korea toe te laten: hij bleef „nee" zeggen. Daar had men niet op gerekend, gefasci neerd als men was door de toestem ming voor blanke en zwarte Zuid- Afrikanen. De storm woedde echter in een glas water. Vinniger waren de gevechten om de invloed ln de orga nisatie via een zetel in het Uitvoe rend Komitee voor de komende ze ven Jaar. En zo'n binnenbrand ls er ook ineens, wanneer Duitsers zich onderling woedend maken over de methodiek van theologische studie. De minderheidskerken worden pas vreselijk kwaad, wanneer het ge sprek met de synagoge vermeld wordt in de stukken ergens tussen Marxisme, China-studie, nieuwe re- llgieuse bewegingen en Islam ln, dat alles onder het hoofd: ontmoetingen met andere geloven. Wat ln der we reld heeft Abraham dan toch ge loofd en op wiens dag heeft hij zich dan verheugd. Met een open doekje, een applaus ln feite, kregen we onze zin, en zal in de toekomst de ont moeting met de Synagoge onder een aparte titel worden gevoerd. Heel gelukkig nam men zijn uit gangspunt niet ln de gebruikelijke Paulus-citaten, maar gelukkig in Genesis 1: 27, waar staat dat God de mens als man en vrouw geschapen heeft. Alle betreffende aanbevelin gen liepen dan ook uit op: „De 6e Assemblee dringt er bij haar leden- kerken op aan dat die kerken, die nog geen vrouwen in het ambt heb ben, deze zaak serieus bestuderen en, hoe dan ook, ernstige pogingen doen dat het mogelijk wordt dat vrouwen deelnemen aan de verkon diging en de zending en dat zij op gelijke wijze kunnen worden opge leid en toegerust tot deze taken." Ook hier, op dit tomln van de dode- Tenalotte de leek. Ik achrljl „ten- slotte", want een krant laat niet veel tekst toe. Het uitvoerend komitee moet in de toekomst minstens zeven leken bevatten. Wel te begrijpen, deze drang naaf meer leken: wij Nederlanders hebben een goede, protestantse, democratische tradi tie zelfs de lutheranen! Maar je zult maar bisschoppen gewend zijn. Toch zat er een addertje onder het gras: want de vrouwenbeweging hoopte op deze wijze meer vrouwen „aan de bak" te krijgen. Dat was een typische denkfout, uitgaande van het feit, dat vrouwen altijd leken zijn. Terwijl juist enfin, u snapt het wel. Een andere moeilijkheid is, dat veel derde-wereld-landen het he lemaal niet zien zitten met die gelijkberechtigde vrouw! Maar kom, dat zal met onze Afrikaanse presi dent in de komende zeven jaar nog interessant worden: te hopen is dat, of het vette of magere Jaren zullen zijn, het werkelijk om die nieuwe gemeenschap zal gaan. Want als je van het nieuwe te weten bent geko men, moet het oude echt wel worden weggedaan. We kwamen thuis na 18 uur vliegen via Bujumbura en Entebbe. Terwijl we in Parijs gereden werden van Orly naar Charles de Gaulle door het waanzinnige verkeer van de Pa- rijse ochtendspits, verlangden we waarachtig terug naar de rust van Dat es Salaam. We hebben er wel wat geleerd. ROME (ANP) De paus heeft via de Braziliaanse ambassadeur de re gering van dat land opgeroepen de mensenrechten te eerbiedigen. In een toespraak tot de ambassadeur, Espedito de Freitas Resende, zei de paus dat vermeden moet worden dat het streven naar efficiency en de zorg om de openbare órde omslaan in willekeur of in het schenden van de onvervreemdbare rechten van de menselijke persoon. Zijn waardering uitsprekend over het streven van de Braziliaanse re gering een „rechtvaardige, vrije en bloeiende maatschappij in een klir maat van vrede en respect" op te bouwen, wees hij er tevens op, dat daartoe de deelname en het vertrou wen van alle lagen van het volk nodig zijn. Voor het vervullen van deze belangrijke taak moet aller eerst gedacht worden aan de aller armsten, „voor wie het dagelijks brood, gewaarborgde werkgelegen heid, waardigheid en verantwoorde lijkheid elementen tot ontwikkeling zijn, die voorrang verdienen". De waarden van het Evangelie zijn volgens de paus „de belangrijkste voorwaarden voor een harmonische en totale ontwikkeling". Zoals Christus moet de kerk aan de kant staan van armen en zwakken. Zij kent de waarde van de vergeving, van verzoening en vrede, en aldus de paus zij houdt een op liefde gebouwde beschaving voor moge lijk. In dit verband stelde paus Paulus zich nadrukkelijk achter de Brazili aanse bisschoppen, die herhaalde lijk en steeds unaniemer en scherper protesteren tegen de schending van de mensenrechten, bedreven of toe gelaten door het militaire bewind. Van een onzer redacteuren SANTIAGO De Chileense regering heeft nieuwe dicrimi- nerende maatregelen in woor- bereiding tegen kerken, die zich niet loyaal tegenover de junta van generaal Pinochet opstellen. Onderdeel van deze maatregelen zou de vorming van een „protestantse staats kerk" zijn. Elf vooraanstaande geestelij ken van protestantse kerken hebben de president om een dringend onderhoud gevraagd om him bezorgdheid hierover te uiten. Dit voorjaar zou de regering alle regionale autoriteiten per brief opgedragen hebben alle medewerking te verlenen aan een „protestantse raad van predikanten", die welwillend staat tegenover de Junta. Tot deze raad van predikanten be horen meer dan 300 zelfstandi ge protestantsr kerken en ge meenten in Chili, waaronder de schismatieke Lutherse kerk in Chili, die afgescheiden is van de evangelisch lutherse kerk van de vroegere bisschop Helmut Frenz. Labuschagne (1) Wat één van de basisstellingen van Labuschagne betreft, namelijk: „Zonder gebruiksaanwijzingen kun Je eigenlijk niets met de bijbel be ginnen", daar wil ik een restrictie op aanbrengen. Labuschagne wil toch niet beweren dat de eenvoudig gelo vige bijbellezer zonder gebruiksaan wijzingen de bijbel niet kan lezen en verstaan. De eenvoudige gelovige heeft immers geen gebruiksaanwij zingen nodig. De Heilige Geest ver licht zijn verstand en geeft hem in zicht in de bedoeling van Gods Woord. Het kont mU voor dat de benadering er. jestudering van de Schrift, zoals Labuschagne die voor staat. wordt beschouwd als de weg tot het verstaan van de Schrift. Ik zou het zelf willen zien als een bij drage tot het verstaan van de Schrift, waarbij ik wil aantekenen dat ik van een andere wetenschaps opvatting uitga. Een wetenschaps opvatting die geen heer-gestalte, maar een dienstknecht-gestalte heeft Op het eerste gezicht maakt dat geen verschil, doch bij een nade re beschouwing en gezien haar uit werking is het verschil hierin aan te geven, dat de nieuwe methode zich de vraag stelt: Hoe kunnen we God ontdekken, nee kunnen we mense- Korte duidelijk geschreven, helst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar Secretans Hoofdredactie Trouw/Kwartet. Postbus 859. Amsterdam. Bij pubhkatie wordt de naam van de schnjver vermeld. Onze adressen: AMSTERDAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT: Postbus 948 Westblaak 9. Rotterdam Tel. 010-115588 DEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. Zwolle Tel. 05200-17030 UJk over God spreken. Terwijl de wetenschapsopvatting, die uitgaat, Ja zich stelt onder het gezag van de Schrift zich afvraagt: Wat heeft God gezegd en nog te zeggen. De moder ne methode gaat uit van de mens en zijn woord (over God) terwijl de (oude) gereformeerde opvatting uit gaat van God en Zijn Woord (over de mens) en tot de mens. Dat is een principieel verschil. Den Haag Ad Lagendijk (theol. student) Labuschagne (2) Het is niet toevallig dat de redactie van Tr/Kw prof. dr H. M. Kuitert heeft aangezocht het boek van prof. dr C. J. Labuschagne „Wat zegt de bijbel in Gods naam" te recenseren. Zie Tr/Kw van 2 Juli JI. Beiden zijn. om ln de trant van dr Kuitert te blijven, „er door". Meer watervrees zou de zwemkunst mogelijk meer ten goede zijn geweest In vroegere eeuwen werd men om z'n bijbelse kritiek verbannen, gemarteld of ge dood- In onze tijd kan men rustig in zijn leerstoel blijven zitten. De vrijheid die wij hebben mogen wij niet misbruiken. Het ls een feit dat in onze tijd vele theologen afknap pen. Zij gaan een eigen weg. Waar ls dat wij de bijbel niet mogen vergod delijken Maar ook niet gelijktijdig mogen ontgoddelijken. Rotterdam P. C. van Wijk Labuschagne (3) Met niet geringe verbazing wil lk opmerken, dat de visie van dr Labu schagne op de bijbel in deze recensie herhaaldelijk met een ..wetenschap pelijk aureool" wordt opgesierd. Steeds weer worden woorden als „wetenschappelijk", „moderne bij belwetenschap" en „bijbelgeleerde" gebruikt Je krijgt hier de indruk, dat daar toch wel héél wat achter zal steken. Zo'n visie op de bijbel zal niet gemakkelijk te weerleggen zijn. Het is wellicht voor de gewone kran telezer van belang te weten, dat de moderne „bijbelwetenschap" over geen andere bron van openbaring beschikt dan de bijbel zélf en andere literatuur die voor ieder ander toe gankelijk ls. Wat hier wordt geponeerd als vrucht van diepgaand wetenschappelijk werk is niet meer dan een conclusie die wordt getrokken vanuit een be paalde filosofische vóóronderstel ling met betrekking tot de bijbel. Met deze bril op wordt de bijbel gelezen en voorzien van commen taar. Vanuit zijn „wetenschappelijke ivo ren toren" schiet dr Labuschagne dan zijn pijlen af op de eenvoudige christen, die biddend zijn bijbel leest, deze aanvaardend als Gods onfeilbaar Woord. Mij lijk enige be scheidenheid op zijn plaats. Zeker behoren eigen geloofsopvattingen (ook die van dr. Labuschagne zijn niet erg nieuw!) niet aan de man te worden gebracht als „wetenschap". Nu krijg je de indruk dat dr Labu schagne erbij was toen God sprak en het was er. Huizen (NH) F. ter Velde Namibië (2) Mevr. Visscher-Dekker, vindt het nodig de suggestie te wekken, dat de SWAPO, die helaas gedwongen naar geweld gegrepen heeft, wel door de Russen geholpen zal worden. Dat de kerken, regering ln een schuitje zit ten de zg. gerechtigheid van het Marxisme mogeljik te maken. Geen woord over het wederrechtelijk macht uitoefenen van Zuid-Afrika. Wel wordt Angola ten tonele ge voerd. om de Cubaanse hulp. Is de bewustzijnsverenging zo ver gevor derd. dat alleen gezien wordt en gewezen op het oostblok? De lijst van fouten (misdaden) van Oost en West kon aan de kant van het Wes ten wel eens langer zijn dan van het Oosten, vergeet ook vooral Vietnam niet. Hoofrvecn L. van Veen Billy Graham Met stomme verbazing las ik het artikel over de rijkdom van deze evangelie-prediker voorzover hij zo genoemd kan worden. Als het kapi taal van de „Billy Graham Evange listic Association" 57 miljoen gul den bedraagt, vraag ik mij af, of wij aan de oprechte bedoelingen van deze organisatie, n.l. het evangelie te brengen zonder winstoogmerk, nog enige waarheid moeten toeken nen. Terwijl een man als Graham de mensen op een agressieve manier dwingt het evangelie aan te nemen, op de bekende Amerikaanse manier, zoals wij hier in Nederland wel meer mee te maken hebben, verhongeren er miljoenen elders in de wereld. Ik zou zeggen, meneer Graham, ver koop de bezittingen, misschien brengen deze dan nu 80 miljoen op, en geef de armen in de wereld dat geld. Het ls een treurige zaak, dat wij als Christelijke Kerken tegen over deze praktijken niet de vinger opheffen, temeer daar er door bo vengenoemde organisatie gelden ge fourneerd worden aan gemeen schappen die een gevaarlijk evange lie verkondigen, volkomen in strijd met de Bijbel Voorburg A. A. de Jong Lefèbvre In Trouw van 30 juni is de redactie van mening, dat mgr. Lefèbvre te ver gaat Heeft hij een andere keu ze? Het kerkelijk beleid van de laat ste vijftien jaar stelt de katholieke kerk bloot aan de ondergang: 1. De sacramenten worden aange tast, o.a. misoffer, biecht. hifWelijk. 2. De realistische filosofie wordt aangetast. 3. De katechese ontaardt in homi- nisme. 4. De oecumene streeft naar syncre tisme. „Trouw" zelf bericht daar (ge lukkig!) voortdurend over. 5. Het gezag is nog slechts theore tisch aanwezig. De excommunicatie van mgr. Lefèb vre. aan wie een behoorlijk proces onthouden wordt, zou de ondermij nende krachten de vurig verhoopte impuls geven om de laatste stoot toe te brengen. Dit alles overwegende, moet de in 't nauw gedreven katho liek 't wel eens zijn met de door Trouw aangehaald woorden van de zich verzetten bisschop: „Het enige wat wij vragen, ls. ons ons geloof terug te geven" Heerlen J Jaspers Deze declamatrice stelt Lea voor HILVERSUM (ANP) - De televisie rubriek „Kenmerk" van Ikon'KRO RKK brengt vanavond op Neder land 2 om 19.29 uur een reportage over de rol van de kerk ln de samen leving van Columbia. De ex-staf chef, die verantwoordelijk was voor de aanval waarbij Camilo Torres sneuvelde en die daarover een boek schreef, geeft zijn visie op de plaats van de priester. Voorts komen twee priesters aan het woord, die door het leger werden gearresteerd en gemar teld en die desondanks door blijven gaan met hun werk onder de armen. Ook gaat Kenmerk in op de rol die de kerk in de DDR speelt bij het opkomen voor de mensenrechten. Van een onzer redacteuren Op zondag 28 augustus is er in Bergen op Zoom een Maria-Ommegang. Tot 1578 hield de bevolking van Bergen op Zoom elk jaar een Kruis-ommegang. Deze processie hield op onder invloed van de Reformatie. Maar in de laatste oorlog ontstond de gedachte deze pro cessie nieuw leven in te blazen, wan neer de stad voor het oorlogsgeweld gespaard zou blijven. Zo werd in 194S een ingetogen optocht op straat ter ere van de Maagd Maria gehouden, de eerste na een onderbreking van 367 jaar. Op deze eerste dag, de dag van de capitulatie van Japan, deden 478 men sen mee. Sindsdien is de processie elk jaar op nieuw gehouden. Het karakter veran derde van een optocht uit dankbaar heid in een getuigenis met actie en spel op straat In de optocht was sinds de beginjaren een groep rondom de figuur van Johannes de Doper. Deze is nu van zes personen tot 150 perso nen uitgegroeid. Een tweede grote groep is de Verkondigingsgroep met een allegorische verbeelding van het Paasgebeuren. Er doen enkele jonge renkoren mee. De stoet heeft een lengte van ongeveer twee kilometer en duurt veertig minuten. ADVERTENTIE nuindeboekhandel DOOR DE EEUWEN nog meer informatie dan in de veelbesproken gelijknamige IKON-tv-serie 158 tekst- en 24 fotobladzijden paperback f 16.90 weer zo'n actueel ANTHOSboek van Uitgeverij In den Toren OGEN Hij mag dan niet veel gehad hebben, die kleine David toen hij daar stond tegenover die reus in het niemandsland, alleen maar zo'n knullig werpleertje, waarmee hij thuis de schapen bij elkaar hield en vijf gladde steentjes in z'n tas, maar hij had wel een paar uitstekende ogen. Hoe vaak had hij die ogen trouwens niet moeten trainen door in de verte te kijken of er onraad op komst was. Je bent nu eenmaal herder of je bent 't'niet. En zo doorzag hij veel dat andere mensen niet doorzagen. De anderen, z'n broer Eliab, Saul de koning en de andere Israëlieten beefden van schrik als die grote bek zich in het tussendal opende. Soms verdwenen ze zelfs, namen ze de vlucht. Ze keken tegen die man aan. Daar was geen doorkomen aan. Hij stond daar als een brok agressie en macht waarvan alleen maar een hoop kwaads te vrezen was. Maar de kleine David, hij mag dan jong en klein geweest zijn, zag er doorheen. Door heel dat machtsvertoon heen zag hij het einde van die macht. Dat einde lag bij zijn God. Hij zei dat ook tegen Saul, hoe zijn God hem geholpen had als hij het moest opnemen tegen een beer of een leeuw. Zo had hij de kudde gehoed. Niet omdat hij zo sterk was, maar door z'n eindeloos vertrouwen. Hij had niet veel, maar hij keek wel dooi de dingen heen. Hij lette op hun einde (Psalm 73). En dat maakte hem sterk. Hij zag dat heel die macht alleen maar arrogantie was. waar niets achter stond. Hij had die reus nog niets horen zeggen over wat hij achter zich had. Alleen vervloeken konden die goden van dit Enakskind. Nou, daar was hij niet bang voor. Hij zag door alle rookgordijnen van gebral en grootspraak heen. Hij prikte de woeste ballon door. Mijn God, daar had hij het over. Die „was er", en dat was de grond van zijn „zijn" en bestaan. Zijn God, de grote Hoeder vairdlt leven, en door die God kon hij best een herder zijn. Hij had goede ogen. Hij behoorde ook tot de reinen van hart, want dat betekent: op God gericht zijn. En die zien God. aai ng »d( „n NED. HERV. KERK Beroepen te Zunderdorp (part time): P. Masmeijer, kand. te Utrecht: te Emmen: G. Zonnebefg te Heerde; te Amsterdam: (pastorale verzorging?* Flevohuis): N. H J. E. Boomer te*1 Helmond; te NOP (Creil-Espel) in pastorale samenwerking met geref. kerk: C. W. Oppelaar te Nieuw Am sterdam; te Oosterwolde: K. ten Klooster, kand. te Katwijk aan Zee. GEREF. KERKEN Benoemd tot luchtmachtpredikant te Schöppingen en Rheine: D. Gras dijk te Vlagtwedde, die deze benoe ming heeft aangenomen; benoemd, tot generale deputaten voor de zen-L ding voor missionaire arbeid in Ar-f gentinië: drs. C. G. Vermelden Geesteren-Gelselaar, die deze f- noeming heeft aangenomen. GEREF. KERKEN VR1JG. B.V. Aangenomen naar Zwartsluis: J.P Plantinga, kand. te Hallum, die be dankte voor Hengelo, Deventer- Langeslag en Haren. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te IJmuiden en te Droge- ham: C. J. van de Boogert kand. te Apeldoorn. Martin Luther King 'if President Carter van de Verenigde^ Staten heeft bekendgemaakt dat deS in 1968 vermoorde negerleider dsn Martin Luther King de hoogste^ Amerikaanse onderscheiding zaL krijgen, de presidentiële vrijheids- medaille. Volgens de oorkonde was0 de in Memphis vermoorde ds King 'het geweten van zijn generatie', j, n Naast dr King wordt ook de beroem-y de immunoloog dr Jonas Salk on-j derscheiden, die een bruikbaar polioi, vaccin heeft ontdekt. |j Mgr Lefèbvre Dj dissidente rooms katholiek^ aartsbisschop Marcel Lefèbvre heeftjj bij een misviering in Nice gezegd^ dat hij en zijn volgelingen zich irr dezelfde positie bevinden als de ca-® tacombengemeenten uit de tijd vaif de jonge kerk. Hij vergeleek zielf ook met de priesters, vlak na dr Franse revolutie, die overal ver^ jaagd werden. Lefèbvre hield zijn toespraak in een van de grootst* gokhuizen aan de Franse zuidkust! het Palais de la Méditeranée, terwijh rechtsextremisten politieke pamL fletten uitdeelden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2