Bedrijven voelen niet voor actie met kerk Waarom niet gewoon zoals het er staat Uit brieven van lezers Bisschop zou misbruik van verklaring maken Mensenrechten in Brazilië Meer hulp voor Iers vredeswerk Belijdenisbeweging tegen „linkse" onderwijsvernieu wing Oude orgels in Zwitserland VANDAAG Voorbijgangers Vins mogelijk met kwik vergiftigd DINSDAG 5 JULI 1977 KERK Trouw/Kwartet2 Van een onzer redacteuren LEUSDEN De commissie ontwikkelingssamenwerking van de gereformeerde kerken heeft talrijke reacties ontvangen op haar brief van eind vorig Jaar aan het bedrijfsleven met belangen in Brazilië, maar geen van de bedrijven voelt iets voor een geza menlijke actie voor de mensenrechten in dat land. Op 22 december schreef de commis sie aan ruim zestig Nederlandse be drijven met een vestiging In Brazilië een brief, waarin de commissie drie vragen stelde: Hebben bedrijven met activitei ten ln Brazilië Iets met de zaak van de mensenrechten te maken? Bent u bereid samen met Zending en Werelddiakonaat en met andere bedrijven bij de Braziliaanse autori teiten aan te dringen op beéindiging van de schending van mensen rechten? Wat vindt u van de situatie in Brazilië en van de plaats van uw onderneming ln dat land? De commissie wees op gesprekken die van de kerken uit met het bedrijfsleven worden gevoerd over de ethische kanten van het zaken doen met landen waar de mensen rechten ln de knel zijn gekomen. Sommige van deze gesprekken zijn openbaar. Van de aangeschreven be drijven heeft op het moment onge veer de helft niet geantwoord. Enke le bedrijven lieten weten geen be hoefte aan een reactie te hebben. Ook het Nederlands christelijk werk geversverbond liet weten niet voor een eigen antwoord te voelen. Veel bedrijven lieten weten dat zij be zorgd zijn over de schendingen van de mensenrechten ln Brazilië. Som mige bedrijven erkenden hun mede verantwoordelijkheid voor de gang van zaken ln het land. OESO-code Oeen van de aangeschreven bedrij ven bleek bereid actief stappen te ondernemen, samen met anderen. Ze hebben daarvoor onder meer het ar gument dat zij zich niet bezig willen houden met het probleem van de mensenrechten. Veel bedrijven beroepen zich op de zogenaamde OESO-code, een code die stelt dat multl-natlonale onder nemingen zich moeten onthouden van „ongepaste inmenging" in plaat selijke politieke activiteiten. Deze bepaling is gemaakt naar aanleiding van het optreden van o.a. ITT ln Chili en de vraag Is of het opkomen voor mensenrechten valt onder „on gepaste inmenging". De bedrijven wensen zich echter slechts als gast in een land te gedragen, d.w.z. de nodi ge beleefdheid tegenover de gast heer in acht nemen en niet onge vraagd een mening geven over zijn handelen. Tenslotte stelt een flink aantal ondernemingen dat een kriti sche opstelling tegenover allerlei landen het werkterrein van de Ne derlandse bedrijven wel erg klein zou maken, en, zo stellen de bedrij ven, de mensen willen toch allemaal graag brood op de plank. „Te ingewikkeld" De derde vraag van de commissie aan de bedrijven wordt slechts zel den beantwoord. Enkele bedrijven zeggen zich geen oordeel aan te wil len matigen, omdat de situatie te ingewikkeld zou zijn. Een klein aan tal vergelijkt Brazilië nü met Europa vijftig Jaar geleden en zegt dat een zekere hoeveelheid onrecht onver mijdelijk is bij ontwikkeling: éërst economische groei en dan pas een eerlijke verdeling van de welvaart. Zij laten daarbij de vraag open wlë bepaalt wanneer het moment voor delen is gekomen, en of die tijd ooit aanbreekt. De commissie vindt het zorgelijk dat geen van de bedrijven ook maar éën woord gewijd heeft aan de, meegezonden. Herderlijke Brief van de Braziliaanse Bisschop pen, waarin met veel feiten wordt aangetoond hoe de situatie in Brazi lië steeds verder verziekt. Het is te betreuren dat bedrijven, hoewel ze vaak de ernst van de situa tie ln Brazilië erkennen, toch niet mee willen werken aan het voorstel van de commissie, Juist ook omdat er een relatie is tussen de schending van mensenrechten en de economi sche situatie en politiek van een be paald land. Braziliaanse ondernemers spraken zich onlangs uit voor een herstel van de rechtsstaat, en ze gaan daarmee verder dan hun Nederlandse colle ga's. Is dat voor onze landgenoten geen extra reden om hun principiële stelllngname te herzien? De commis sie ontwikkelingssamenwerking heeft een samenvatting van en com mentaar op reacties gemaakt en deze naar alle bedrijven gezonden. Tevens hebben de directies, die gere ageerd hebben, een antwoord ge kregen. De commissie zal een aantal onder nemingsraden, ln overleg met de vakbeweging, aanschrijven. Hun wordt gevraagd de brief van de com missie en de correspondentie op hun agenda te plaatsen. De commissie hoopt dat zo een bredere discussie ln de betrokken ondernemingen zal ontstaan, die bijdraagt aan de be wustwording in het bedrijfsleven in zake onze verantwoordelijkheid ten aanzien van de handhaving van de mensenrechten ln relatie tot ontwik kelingssamenwerking. Kort» duidelijk geschreven. liefst aan één kam getypte, bneven kunnen worden gestuurd naar Secretans Hoofdredactie Trouw/Kwartel, Postbus 859, Amsterdam Bij pubiikatie wordt de naam van de schrijver vermeW Ruilverkaveling BIJ het zien van de kaart van Israël dringt zich vanzelf de gedachte aan mij op dat hier een ruilverkaveling moet komen. Ben ruil van de bezet te. door de Palestijnen teruggeëiste „Westbank" tegen een gelijkwaar dig gebied ln Noord-Israël! Voor de Palestijnen zou dat betekenen een ligging aan zee met alle voordelen van dien en voor Israël zeer verkor te. en dus vetllgefr!) grenzen en geen bedreiging vanuit de Golan Hoog vlakte. Als men dan nog een strook van een paar kilometers breed aan Trans-Jordanlè zou overdragen zou dat voor deze een uitweg naar zee betekenen en voor Israël een extra veiligheidszone De uitvoering van dit idee zou wel tijd, moeite en geld kosten maar altijd beter lonen dan een oorlog die slechts ellende en geen oplossing zou brengen. Hengelo (Gld; Joh. Luimes Rectificatie In het stukje van J. 8. Aname. Haren, „Onbegrijpelijk" van 28 Juni staat dat de overheids sector 65 procent bedraagt volgens dr Van Praag Dit moet zijn: 56 procent Gewetensdrang Abortus ln het ziekenfondspakket komt neer op „onduldbare gewe tensdwang" Jegens de tegenstan ders die hier vla hun ziekenfonds premie aan mee moeten betalen. Dat staat ln een brief van de chr gereformeerde kerk van Schiedam aan de kabinetsformateur (Trouw 28 Juni) Vla de belasting moeten we allemaal bijdragen aan de kosten van de be wapening, lnkluslef de ln Nederland ter beschikking zijnde kernwapens. Welke kerkelijke of andere Instantie wil eens aan de heer Den Uyl schrij ven over de onduldbare gewetens dwang die dit aan de tegenstanders van deze bewapening oplegt? Rotterdam A P. de Winter PGGM De opmerking van de heer De Kort. dat het POOM de vergelijking met het ABP ruimschoots kan door staan Is ver bezijden de waarheid. Ten eerste is de instelling van het ABP die van dienstverlenend be drijf tegenover rechthebbende tot ln de puntjes uitgewerkt en nageleefd. De Instelling van het POOM is die van regenten tegenover om recht vragenden Onderhandelen met het POOM is een lijdensweg Hemel en aarde moet men bewegen om te krij gen waarop men recht heeft Bij mutaties van pensioenen en sociale uitkeringen krijgt men van het ABP steeds zo snel mogelijk gedetailleer de berekeningen toegestuurd De uitbetalingen geschieden steeds met terugwerkende kracht. Het POOM werkt de mutaties eens per Jaar bij (in januari) en niet met te rugwerkende kracht Bovendien krijgt men van het POOM alleen het eindbedrag zodat er niets te contro leren valt. Men kan soebatten en smeken om een gedetailleerde uit werking. men krijgt hem niet Mollen In Maassluis zijn nesten vol tussen- mannetjes. Voor de lezers die zater dag niet het artikel van de heer Klei hebben gelezen, zal bovenstaande zin worden geplaatst ln de sector: bestrijding ongedierte. Men zal ver moeden dat er een nieuwe insecten plaag zijn Intrede heeft gedaan ln Maassluis. En omdat ik dit artikel tje in die stijl wil vervolgen, gaan we. dat verder niet uitleggen (moet u maar beter uw zaterdag-editie le zen). Onze tussenmannetjes probe ren de molshopen te slechten. On dergronds. als mollen zijn de gere formeerde bonders het territorium van hervormd Maassluis binnenge komen. Opeens was er hier een hoop en daar een hoop. Ze beweerden dat wij onze grond niet goed bewerkten. Bij ons ontbrak „schrift en getuige nis". Maar ons gazon lag er moot bij en leder vond wat van zijn gading was. Alleen die vreemde mollen die wisten niet wat hier te vinden was. die wilden een heel nieuw gazon, splijten dat oude en nieuwe gras. met een donker-groene kleur. Alleen zitten in Maassluis de wortels van het oude gras te diep en te goed Ineengestrengeld om zomaar te kun nen worden uitgetrokken. Zolang wij hier nog vinden wat we nodig hebben, zullen onze tussenmannet jes bezig blijven om de hopen te slechten. De opgeworpen (of is uit geworpen beter) grond uit de diepte kan hopen dat we bevruchtend wer ken op ons gazon alleen hopen we dat de kleur niet te veel gaat veranderen, want naast zo'n mols hoop ls het nu al een beetje donker der groen dan voorheen. WIJ zouden best die mollen hier mee willen laten werken om betere ventilatie te krij gen maar die kleur veranderen? Dat gaat te ver. D< SUNDAY TIMES bevat nu een gedetailleerde WEER LEGGING van eerdere bewerin gen over martelingen in Israël. Gireer voor de VOLLEDIGE TEKST 1,50 op giro 3219484 t.n.v. CIDI, Den Haag. NEW YORK (ANP) De raad van kerken in de Verenigde Staten wil meer geld gaan geven voor christe lijk verzoeningswerk in Noord-Ier- land. Naast een jaarlijks bedrag van ruim 100.000 gulden, dat tot nu toe werd gegeven, zal de Ierse raad van kerken een apart bedrag krijgen van 15.000 gulden voor dit jaar en 45.000 gulden voor 1978. De helft van deze bedragen moet gebruikt worden voor gemeenschappelijke projecten van de Ierse en Amerikaanse raad van kerken. De grootste bedragen van de Ameri kaanse hulp gingen tot nu toe naar de vredesbeweging „Operation Pea ce Point". BERLIJN De conferentie van be lijdenisbewegingen in West-Duits- land heeft in een open brief aan de ministeries voor godsdienstige aan gelegenheden van de bondsstaten geprotesteerd tegen de „duidelijk vast te stellen ideologisering van ons onderwijs". Deze Ideologisering ls volgens de brief, die mede-ondertekend is door de Tübinger mlssioloog prof. Peter Beyerhaus, onverenigbaar met onze christeliJk-Europese traditie. Het vernieuwde onderwijs wil de mens bevrijden, ook van het gezag van de ouders en van de bijbelse geboden, iegt de brief. Het zou het doel van dit onderwijs zijn, de huidige maat schappelijke orde omver te werpen en een wereldgemeenschap met een universele moraal te bouwen, waar bij de Jeugd tot drager gemaakt wordt van de culturele revolutie. De belijdenisbewegingen eisen dat er „vrije" scholen gesticht worden met een zelfstandige doelomschrij ving, die past binnen de geldende wetten en waar de kinderen niet langer gedwongen worden seksueel onderwijs te genieten. Maassluis J. Kuiken Gebrek aan visie (5) Hulde aan minister Westerterp. die voet bij stuk houdt inzake de maxi mumsnelheid. Het ls ongelooflijk, dat een organisatie als de KNAC de belangen van de auto-industrie blijkbaar stelt boven die van de ge middelde weggebruiker Het ls toch absurd, dat in een land als Neder land met zoveel auto's op een naar verhouding zo beperkt wegennet de autoweg als race-baan zou moeten worden gebruikt Waar ons volk wat de gedisciplineerdheid in het ver keer toch al niet bij de eerste tien van Europa te rekenen valt, zou een verhoging tot 130 kilometer het aan tal risico's ontstellend doen toe nemen. Dit is een tfan de oudste nog bespeelbare orgels ter wereld. Het staat in de kerk van Sion ln Zwitserland. Vlakbij Sion, In Valeria, wordt volgende maand een festival van oude orgels gehouden. Van een onzer redacteuren FRANKFURT De In Frankfurt gevestigde „Vereniging voor mensenrech ten" meent te weten dat de weduwe van de vorig jaar door zelfverbranding omgekomen Oostdultse dominee Brüsewitz haar verklaring aan de Oost- dultse bisschop Krusche onder valse voorwendsels heeft afgegeven. Volgens de vereniging had een geestelijke een tevoren opgestelde verklaring aan mevrouw Brüsewitz ter ondertekening voorgelegd, waarin zij zich distan tieerde van het in Bad Oeynhausen in oprichting verkerende Oskar Brüse witz Centrum. Na lang heen en weer praten had mevrouw Brüsewitz zich lateh overhalen de verklaring te tekenen, omdat haar gezegd zou zijn dat dit slechts zou dienen ter bescherming van haarzelf en haar dochters. Enkele dagen later maakte de Oostdultse bisschop Werner Krusche de verklaring echter publiek op de Kirchentag ln Berlijn. Het centrum ls inmiddels met steun van verscheidene prominente politici van de Westduitse CDU/CSU tot stand gekomen. als dat in het verleden op allerlei manleren misgegroeld is: het gezin als egoïstische gesloten eenheid ln concurrenUe met anderen en zoveel mogelijk consumerend, of iedere daad van seksualiteit beladen met een taboesfeer. Maar het losbreken daaruit (de eerste stap naar de toe komst) wil nog niet zeggen dat er geen normen zijn voor het menselijk samenleven op alle gebied, ontleend aan waarden die voor onze hele schepping gelden (de volgende stap naar de toekomst). door L. M. P. Scholten Rijswijk De keiharde cijfers van het ln de Homofilie laatste Jaren weer toenemend aan tal verkeersdoden betekenen toch een dringend appél tot ieder die achter het stuur plaats neemt om zich te beheersen en de ander ook ln het verkeer te dienen. Rotterdam J Blonet Werkloosheid Beverwijk Onze adressen: AMSTEROAM: Postbus 859 Wibautstraat 131 Tel. 020-913456 Telex 13006 ROTTERDAM/DORDRECHT Postbus 946 WesttXaak 9 Rotterdam Tel. 010-115568 OEN HAAG/LEIDEN: Postbus 101 Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 ZWOLLE/GRONINGEN: Postbus 3 Melkmarkt 56. ZwoAe Tel 05200-17030 Duisengerg en zijn partijgenoten weten niet hoe ze het werklozenpro- bleem moeten aanpakken. Nu kan ik ze wel iets helpen maar dat zal op A Teljeur veel tegenstand stuiten Mijns In ziens moet iedere werkloze bijv. 3 maanden een uitkering krijgen ge lijk aan het minimumloon. Of je nu ingenieur of ongeschoold arbeider bent, het levensonderhoud ls voor beiden gelijk. Indien men passend werk afwijst, dan 80 procent van het minimumloon Met deze maatregel hebben we geen Britse bouwvakkers nodig of andere buitenlandse arbei ders Zwljndredii A. den Boer Jackson Je sou n.a.v het artikel van Rlmmer Mulder over Jesse Jackson (Trouw 25-6-1977) kunnen gaan denken dat het bij Jackson gaat om een terug keer naar het verleden. Jackson grijpt terug op waarden die ln de christelijke traditie ook normge vend geweest zijn. Maar het ls toch zo dat de waarden zelf boven de tijd uitstijgen Het ls wel zo dat ze steeds opnieuw door tedar mens en de hele samenleving tot uiting gebracht moeten worden op een manier die aangepast ls aan de tijd. En ik denk niet dat Jackson ze zo wil invullen In het verleden zijn door angstige bekrompenheid zoveel brokken ge maakt bij het omgaan met de homo filie. dat we nu geen enkele rem meer op de wagen lijken te dulden. Het niet willen aanvaarden van de homofiele praktijk heet ln het arti kel van dr. A. Dekker (Tr. 30 Juni) onhoudbaar, onmenselijk en dus on evangelisch. Men heeft eigenlijk geen bijbeltekst meer nodig: het on menselijke heet al onevangelisch. De uitkomst staat van tevoren vast. Ik meen echter dat we Romeinen 1 niet terzijde kunnen laten. Het betekent toch altijd nog wel Iets dat de rooms-katholieke kerk tot vandaag toe altijd de homofiele praktijk heeft afgekeurd. Die kerk is misschien toch bij beige trouwer dan velen vermoeden. Amsterdam dr. G. Q. A. Meershoek Hoever gaat het recht van de Kees de Kruijer schrijver van een kinderbijbel om opmerkingen in het bijbel verhaal in te vlechten, die niet in de bijbel zelf staan? Homofilie (2) Het artikel over homofilie door dr A. Dekker, verbaast mij ten zeerste als christen en bijbelkenster. De bijbel leert ons nl. heel duidelijk, dat ho mofilie een „gruwel" voor Ood ls. Mag lk u allemaal aanraden, om het geloof en Oods woord als een kind te aanvaarden, zoals de bijbel leert en niet als een eigenwijs hoogmoedig schepsel, wat het beter denkt te weten dan God en ook nog durft te stellen dat bepaalde uitspraken uit het Heilig Eeuwig Evangeliewoord niet meer gelden voor vandaag. Hoogmoed komt voor de val. pas daar voor op. Den Haag Mej. J. M. van Spronsen Dat is een vraag, die niet als een bagatel kan worden afgedaan, zo lang de kinderbijbel voor veel kinde ren de plaats van de bijbel Inneemt, soms zelfs hun leven lang. Ieder weet wel van kinderen, die zeker weten dat „het Egyptische prinsesje met haar vriendinnetjes aan het ballen was, toen zij in het riet dat Joodse babytje vond". Zeg niet. dat dat niet in de bijbel staat. Daar staat het wel in, in een bepaalde kinderbijbel na melijk. Ik moest hieraan denken bij het doorbladeren van de Bijbel voor het gezin, die de Vereniging tot versprei ding van de Heilige Schrift op de markt heeft gebracht. Deze uit het Engels vertaalde kinderbijbel ls niet slecht. Er staan heel veel platen in, haast op elke bladzij. De schrijfster Jenny Robertson was voor haar hu welijk maatschappelijk werkster op scholen Ze schreef kinderboeken, ze is moeder van Jonge kinderen, haar man Is theoloog, dus vele voorwaar den lijken aanwezig om een goede kinderbijbel te krijgen. Er komen ook delen van de bijbel aan het woord, die meestal ln kinderbijbels maar stiefmoederlijk bedeeld wor den. zoals de profeten en de Openba ring. Verrassende details laten soms zien, dat er veel studie aan te pas is gekomen. Al gaat het te ver om te zeggen, dat dit boek in een behoefte voorziet naast de vele kinderbijbels, die er in Nederland al zijn. Maar nu de toevoegingen. Eerst een eenvoudig voorbeeld, in het verhaal van de Gadareense bezetene (Mar kus 5): De bezetene zag hem staan en viel op zijn knieën. „Jezus, Zoon van de allerhoogste Ood!", schreeuwde hij. De discipelen keken elkaar aan. „Dit waren de woorden, die wij niet durfden uil te spreken," zei Simon. (blz. 177) Die opmerking van Slmon stdfit er niet, in de bijbel. Men kan zeggen, dat het er wel ln zit, en wijzen op het laatste vers van het voorgaande hoofdstuk, waar de discipelen tegen elkaar zeggen „Wie is toch Deze?" Maar is het dan juist, om in de vertel ling de Indruk te wekken, dat Slmon het zo gezegd heeft? Minder onschuldig is het volgende voorbeeld uit het verhaal van het paradijs. Ood zegt daar tot Adam: „Kijk, ln het midden van de tuin staat één boom waarvan Je de vruch ten niet mag eten. Het is de boom van de kennis van goed en kwaad. Een mens kan die vruchten niet ver dragen. Op de dag dat Je ervan eet zul Je zeker sterven." De woorden die wij hier vet drukken, staan niet in de bijbel. Ze zijn door Jenny Robertson ingevoegd. In dezelfde trant laat zij even later de slang tot Eva zeggen: „Het zijn toch vruchten van de boom die ver standig maakt? Ood weet dat Je, als Je van dat fruit eet, aan Hem gelijk zal zijn. Je zal alles weten en Je zal het verschil kennen tussen goed en kwaad". En zo ook Eva, als zij van de boom gegeten heeft, tot Adam: „Ik heb heerlijk fruit gegeten", ant woordde ze, „kennis is goed, maar God heeft ons die niet willen geven". De toevoegingen van de schrijfster wekken de indruk, dat de boom een soort toverboom was met een magi sche kracht: het eten van de vrucht van deze boom zou op zichzelf ken- OREN De kleine David, die de grote, sterke Goliath versloeg, had niet veel toen hij tegenover deze enak stond. Dat zag die woestaard dan ook en vroeg luide of hij een hond was dat ze zo iemand op hem af stuurden. Hij had tenslotte om een man gevraagd. Hoe bang hij overigens was kan je aflezen aan zn perfecte wapenrusting. Daarin was niets vergeten. Hij was een stuk arrogante macht zoals nadien vele malen op allerlei manieren vertoond is. Allerlei namen schieten je dan te binnen uit de school voor woestaards. Allemaal vreselijk bang en alleen flink en stoer als ze goed in de wapenen zitten of zich door een behoorlijk leger omringd weten. Nu goed, die kleine David had dus niet veel, maar hij had een paar goeie oren. En wat waarschijnlijk aan z'n broers en aan de anderen ontgaan was, had hij gehoord, ril. dat die Filistijn zijn God beledigd had. Niet die god die een enak in het groot was, maar zijn God, de HEER. de „Ik ben daar". Die van het verbond met mensen en met zijn oneindige trouw aan mensen. Dat had hij goed gehoord, 't Is trouwens toch veel waard om zo'n paar goede oren te hebben. En, prettig voor de doven, daar kan je best doof bij zijn. Het zijn die oren die als antennes gericht staan om één heel belangrijk soort geluidsgolven, n.l. die de stem vertolken van „Hij die is". Het moet in New York gebeurd zijn dat een stadsman met een buitenman over straat liep. Ze kwamen voorbij iets groens en meteen stond de buitenman stil met de vraag: Hoor je dat? Wat?, zei de stadsman. Nou. die krekel, daar in 't groen. Dat niemand dat nou hoort! Want iedereen liep gewoon door. Daarop liet de stadsman een dollarmunt vallen. Prompt keek iedereen om Een geldstuk rolde over het trottoir. Kijk, zei de stadsman, daar hebben wij oren voor. Het verhaal staat geloof ik in „De mens en zijn goden" van Sierksma. Ik moet er vaak aan denken. Ook bij David. De mens en zijn goden! Beroepingswerk NED. HERV. KERK nis bijbrengen, die de mens niet kon verdragen en die Ood de mens daar om liever onthield voor zijn bestwil. Waarom niet gewoon het verhaal genomen zoals het er staat en het „kennen" (in de boom „der kennis des goeds en des kwaadis") opgevat in de zin van „bepalen", „zelf uitma ken wat goed en wat kwaad is?" Het kwam op de gehoorzaamheid aan. Een laatste voorbeeld: de roeping van Abram uit Ur der Chaldeeën. Jenny Robertson vertelt, dat Terah en zijn familie (onder wie Abram) uit Ur wegtrok omdat een vreemde ko ning die stad veroverd had, die de maancultus verving door de zon- aanbidding. Als trouwe aanbidders van de maangod trokken Terah c.s. toen weg. Gesteld, dat er inderdaad verband zou bestaan tussen Abrams vertrek uit Ur en bepaalde gebeurtenissen, die uit archeologisch onderzoek zou den zijn gebleken (wat overigens nog bewezen zou moeten worden), dan ontgaat mij het nut ervan, dit aan de kinderen te vertellen. De bijbel doet het niet en het lijkt mij niet Juist, de heilsgeschiedenis te vermeerderen met historische gege ventjes en zo de historie te recon strueren. Voor de heilsgeschiedenis is dat niet nodig. Trouwens, de bij bel zelf spreekt bepaald anders over dat vertrek uit Ur (Handelingen 7). Hoe lang blijft het lezen van boeken over de bijbel ons parten spelen bij het luisteren naar de bijbel? En waarom vertellen we de bijbelse ver halen niet gewoon aan de kinderen zoals ze er staan? Wantrouwen in de kracht van het Woord? Bijbel voor het gezin door Jenny Ro bertson met illustraties van Gordon King. Uitgave Vereniging tot ver spreiding van de Heilige Schrift, Am sterdam. 272 blz.; 27,50. Beroepen te Zuid-Beijerland: B. van 't Veld te Well-Ammerzoden; te Har- kema-Opeinde (toez.): dr. J Kawar- man te Twisk en Abbekerk; te Nieuw-Weerdlnge: G. J. van Asselt kand. te Haren; te Krabbendijke (toez.): C. Hoogendoorn te TweUo. Aangenomen naar Kapelle: J. G. Barnhoorn te Haulerwijk; Bedankt voor Dirksland (toez.): E. J. Bos te Kamperveen. Beroepbaar: J. Rowaan doopsge zind pred. Paardeweide 6, Havelte, stelt zich beroepbaar in de ned. herv. kerk. GEREF. KERKEN Bedankt voor Leeuwarden: A. P. Ma rais te Purmerend. GEREF. KERKEN VRIJG. Aangenomen naar Siegerswoude- Friesche palen: H. Jagersma, kand. te Dalfsen, die bedankte voor Ave- reest, Blija, Soest, Gorkum in combi natie met Langerak, Marknesse-Na- gele, Nieuwleusen, Uithuizen en Vrouwenpolder. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Meppel en Onstwedde: C. J. van de Boogert, kand. te Apel doorn. GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Vlaardingen: A. Wink te Veenendaal. Ds. W. Bleij De Amstelveense lutherse ds. Won- no Bleij is gekozen tot lid van het uitvoerend comité van de lutherse wereldbond (LWF). Tevens is hij aangewezen tot voorzitter van het comité voor oecumenische relaties van de LWF. Het uitvoerend comité telt dertig leden. Voorzitter is de Tanzaniase bisschop Josiah Kibira. Vice-voorzitter zijn bisschop J. Han- selmann uit München, de Ameri kaan David Preus en Andrew Keh- Hsieh Hsiao uit Hongkong. Van een onzer redacteuren MOSKOU De vrouw en de zoon van de gevangen zittendtOekralen- se evangelist Georgl Vins i..-.ncïT<ïüi deze bekende baptistenleider moge lijk lijdt aan kwikvergiftiging. Vol gens zijn familie is Vins zo verzwakt dat hij bijna niet meer kan staan. Zijn hoofdhuid is gescheurd en Vins heeft aldoor pijn in zijn hoofd en voelt zich uitgeput Vins heeft zijn vrouw gezegd dat hij mogelijk een kwikvergiftiging heeft. Kortgeleden zou een andere gevan gene van het kamp in Siberië, waar Vins /astgehouden wordt, zijn over leden met dezelfde verschijnselen. Volgens de verplegers zou deze man aan kwikvergiftiging hebben geleden. Volgens gevangenen zou acht kilo kwik in het kamp aanwezig zijn. zonder dat hier een bekende reden voor is. De kampautoriteiten heb ben kortgeleden een brie! in beslag genomen, waarin Vins zijn vermoe dens uit. Hij weigert nog meer brie ven te schrijven, zolang de autoritei ten deze brief niet te bestemder plaatse afleveren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1977 | | pagina 2